Har en 65" VT50
Postad 22 July 2012 - 10:24
Har en 65" VT50
Postad 22 July 2012 - 10:31
Kollade igår på en serie som var inspelad i 4:3 och blev rejäla IR efter den,var tvungen att ha på tv:n på skärmtvätt hela natten.
Har en 65" VT50
Vilket läge kör du i?
Postad 22 July 2012 - 15:10
Kollade igår på en serie som var inspelad i 4:3 och blev rejäla IR efter den,var tvungen att ha på tv:n på skärmtvätt hela natten.
Har en 65" VT50
Vad "tvättar" du skärmen med.... Hmmmmm, min "pros and cons" för Backlit LED och Plasma i just denna prisklass blir svår...... Trodde just detta var a thing of the past för plasma =/
Postad 22 July 2012 - 17:44
Har en 65" VT50
Har inbränning av Kanallogga på min vt50 precis som jag fick på min vt30 som jag fick utbytt. Vet inte om jag orkar byta TV igen och inbränningen syns bara om man tittar på ljus bakgrund och inget som man egentligen märker vid filmtittandet. Det finns ingen annan TV som ger så bra bild så jag vill inte byta utan får leva med lite inbränning antar jag.
Postad 22 July 2012 - 17:53
Har en 65" VT50
Har inbränning av Kanallogga på min vt50 precis som jag fick på min vt30 som jag fick utbytt. Vet inte om jag orkar byta TV igen och inbränningen syns bara om man tittar på ljus bakgrund och inget som man egentligen märker vid filmtittandet. Det finns ingen annan TV som ger så bra bild så jag vill inte byta utan får leva med lite inbränning antar jag.
Märkligt att läsa detta 2012.
OT men Pioneer hade ALDRIG detta problem, och Panasonic som "skulle ta över" lite av Pioneers teknik efter de slutat tillverka tv.
Uppenbarligen har de struntat i detta eller så var Pioneers tv så bra och dyra, att tillverka att Panasonic inte skulle tjäna pengar på detta.
/Fredrik
Postad 22 July 2012 - 18:11
Märkligt att läsa detta 2012.
OT men Pioneer hade ALDRIG detta problem, och Panasonic som "skulle ta över" lite av Pioneers teknik efter de slutat tillverka tv.
Uppenbarligen har de struntat i detta eller så var Pioneers tv så bra och dyra, att tillverka att Panasonic inte skulle tjäna pengar på detta.
/Fredrik
Har aldrig haft problem under de snart fyra år jag haft min 5090H, den kan stå på hur mycket som hlst i windows, spel mm...Har varit riktigt skönt faktiskt, att aldrig behöva tänka på det och oroa sig
Postad 22 July 2012 - 18:46
Det kommer nog snart försvinna. Det kan ta ett gäng veckor. Eller ett par dagar.
Postad 22 July 2012 - 18:49
Beror på hur man ser det, "insidan" av ramen är för liten och hade behövt "svälla in" lite mer...
Men vet du vad det beror på då?
Postad 22 July 2012 - 19:26
Postad 22 July 2012 - 19:39
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 July 2012 - 19:39.
Postad 22 July 2012 - 20:12
Så, skillnaderna mellan ST50 och VT50 verkar ju mindre i år än tidigare, så beaktat med ovanstående, är det kanske tom så att ST50 är lika bra som VT50 totalt sett, eller tom bättre (återigen svenska/europeiska modeller då)?
Motivera gärna svaren med fakta och inte bara svar som "Jag kan inte se någon input lag alls på min TV, alltså finns det inte!!"
(Observera att jag inte på något sätt är ute efter att tala illa om varken ST50 eller VT50!)
Redigerat av Unregistered1413, 22 July 2012 - 20:44.
Postad 22 July 2012 - 20:50
Hade också problem med underscan, när jag körde från datorn
Men inte vid vanliga digitala TV-sändningar, bara när jag körde från min HTPC.
Men det fixade jag lätt med att ställa in grafikkortet att skala upp bilden, så den täcker hela skärmen.
Men, när det gäller att spela en BD-skiva med PowerDVD, så kommer jag inte undan den svarta kanten runt hela bilden, detta gillar jag INTE och har inte kommit på hur man skall fixa det.
Värst blir det om man väljer 24 frames/sek, om jag svarar nej på PowerDVD, när programmet vill ändra till 24, så kan man välja "nej", då blir bilden ända ut till kanterna, i1080P 50 Hz, jag kan inte se någon bildförsämring.
För övrigt så är jag otroligt nöjd med min st50
Jag föreslår att alla som har problem med sneda bilder mm, reklamera TV'n, så ni får en ny !!!
Redigerat av Unregistered94bbe618, 22 July 2012 - 20:53.
Postad 22 July 2012 - 21:29
Så, hur är det eg mellan ST50 och VT50, har ju tidigare varit en del poster här om att ST50 är ljusstarkare än VT50, är det bekräftat nu? Och att 65" varianterna i Europa är ytterligare cappade i ljusstyrka för att inte dra så mkt ström? Någon som isf vet hur det kan komma sig att en billigare modell som ST50 har bättre ljusstyrka än VT50 trots att den inte verkar ha några fläktar? Om det stämmer är ju många av recenssionerna man kan läsa på AVS forum osv inte riktigt applicerbara på de svenska modellerna.
Så, skillnaderna mellan ST50 och VT50 verkar ju mindre i år än tidigare, så beaktat med ovanstående, är det kanske tom så att ST50 är lika bra som VT50 totalt sett, eller tom bättre (återigen svenska/europeiska modeller då)?
Motivera gärna svaren med fakta och inte bara svar som "Jag kan inte se någon input lag alls på min TV, alltså finns det inte!!"
(Observera att jag inte på något sätt är ute efter att tala illa om varken ST50 eller VT50!)
Nja bättre är den inte än VT, inte ljus starkare heller. Beror lite på hur man ställer in den åxo, År inget freak som mäter och sånt utan besitter dessa och kan jämnföra
Postad 22 July 2012 - 22:02
Men det kan väl ändå inte ge mig tillgång till receiverns menyer samtidigt som jag tittar på den inbyggda digitalboxen?Audio Return Channel - HDMI 1.4 funktion som skickar Ljudet tillbaka till receivern via HDMI in på TV:n till HDMI ut på receivern. Dvs bild med OSD framåt och ljud från TV:n bakåt
RTFM
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 22 July 2012 - 22:10
Men det kan väl ändå inte ge mig tillgång till receiverns menyer samtidigt som jag tittar på den inbyggda digitalboxen?
Jo det kan det om du har bild i blid
Postad 22 July 2012 - 22:34
Behöver man "köra in" TV:n 100 timmar som det snackas om innan man kalibrerar eller hur ligger det till?
Postad 22 July 2012 - 22:38
Nja bättre är den inte än VT, inte ljus starkare heller. Beror lite på hur man ställer in den åxo, År inget freak som mäter och sånt utan besitter dessa och kan jämnföra
Vt är lite svartare helt klart sedan någonting med bilden som jag inte kan sätta finger på, förmodligen filtret. Den är helt klart snyggare än ST, låter mindre fastän fläktarna höres "lite". Men ST är mest prisvärd idag helt klart
Har inte riktigt blivit klok på detta med ljusstyrkan på VT50, är det bara i vissa lägen (proffslägena) som man inte kan få samma ljusstyrka som på ST50, men att typ THX Bright Room läget kan få samma ljusstyrka, eller är det samtliga lägen hos VT50 som är mindre ljusstarka?
(Inser att ljusstyrka är ett något suddigt begrepp, men ni vet nog vad jag menar, "tryck i bilden")
Postad 22 July 2012 - 22:46
Bra tråd som underlättade valet av TV för en relativt ny inom ämnet
Köpte den sista 55" ST50 de hade på inWarehouse för 12990:-, grymt pris! Hoppas man blir nöjd
Behöver man "köra in" TV:n 100 timmar som det snackas om innan man kalibrerar eller hur ligger det till?
Absolut ska du göra det. Kör i fullskärm undvik 16:9 och starka loggor
Postad 22 July 2012 - 22:48
Ah, bild i bild var ju en idé... får kolla upp ifall min ST50 har det.Jo det kan det om du har bild i blid
Postad 22 July 2012 - 22:48
Absolut ska du göra det. Kör i fullskärm undvik 16:9 och starka loggor
Kört in mina i 200 tim..
Okej tack för svaret
Postad 22 July 2012 - 22:53
Okej tack för svaret
Då gör man bäst i att unvika vanlig TV eller?
Nej! Går å kolla på det men undvik "långt" tittande. Du kommer att bli nöjd med ST:n var ju ett bra pris åxo
Postad 22 July 2012 - 22:57
Det tror jag inte alls att den gör eftersom min sambo kikar på den kanalen och även om hon inte gör det så precis som med vt30 som jag "tvättade" i 2 månader utan förbättring så ger vt50 inbränningar ganska lätt. Den vt30 utbytes som jag fick hem när jag bytte den hade faen än värre inbränningar än den jag hade och då kom den ifrån Panasonic Huvudkontoret i Stockholm som verkar ha noll koll när det gäller inbränningar.Det kommer nog snart försvinna. Det kan ta ett gäng veckor. Eller ett par dagar.
Panasonic plasmor ger inbränningar som inte går bort inom rimlig tid dvs månader det är möjligt att de försvinner om du tvättar i ett år. Jag kommer dock fortsätta kika på min vt50 eftersom den har bäst bild
Postad 22 July 2012 - 23:01
'Det tror jag inte alls att den gör eftersom min sambo kikar på den kanalen och även om hon inte gör det så precis som med vt30 som jag "tvättade" i 2 månader utan förbättring så ger vt50 inbränningar ganska lätt. Den vt30 utbytes som jag fick hem när jag bytte den hade faen än värre inbränningar än den jag hade och då kom den ifrån Panasonic Huvudkontoret i Stockholm som verkar ha noll koll när det gäller inbränningar.
Panasonic plasmor ger inbränningar som inte går bort inom rimlig tid dvs månader det är möjligt att de försvinner om du tvättar i ett år. Jag kommer dock fortsätta kika på min vt50 eftersom den har bäst bild
En fråga! Körde du in tv:n?
Postad 23 July 2012 - 06:17
Har en 65" VT50
Jag vet att min sambo kollat på skilda världar som är inspelat i 4:3. Hon kan vara rätt duktig på att sitta i timmar men jag har inte sett några IR/ghosting/inbränningar alls än så länge på min.
Jag har själv suttit och spelat många timmar i streck utan att några HUDs har fastnat. Jag kanske har haft tur med ett bra exemplar?
Har du fått bort din "inbränning" nu?
Edit: Kan man se hur många timmar man använt tv:n?
Redigerat av Unregisteredb3752606, 23 July 2012 - 06:19.
Postad 23 July 2012 - 10:19
Någon annan som råkat ut för detta?
Postad 23 July 2012 - 12:17
Jodå jag har kört in både min vt30 och vt50an gick i 600-700 timmar innan jag lät sambon kolla på sin kanal och då blev loggan där efter ett par dagar med blandat TV tittande. Panasonic plasmor ger inbränningar vid långvarigt tittande tex 5-6 timmars tittande på Eurosport HD så sitter loggan som ett smäck i hörnet och den syns om du har vit bakgrund annars är det svårt att se. Spelar ingen roll om du sötter ner kontrast och kör pixel orbit on etc du får alltid inbränning om du kikar på vissa kanaler. Panasonic vt30 och öven vt50 ger inbränningar om du kikar på kanaler med skarpa ljusa loggor under längre tid som tex Eurosport HD.'
En fråga! Körde du in tv:n?
Redigerat av Unregistered6a791ded, 23 July 2012 - 12:18.
Postad 23 July 2012 - 14:19
Min P50ST50Y slocknade helt plötsligt nu på morgonen. Lampan blinkar upprepat rött 8 gånger när man försöker slå på den.
Hittade denna sidan: http://answers.yahoo...11085728AAICwKj
Postad 23 July 2012 - 14:52
Min P50ST50Y slocknade helt plötsligt nu på morgonen. Lampan blinkar upprepat rött 8 gånger när man försöker slå på den.
En felkod som pekar ut något specifikt fel, se länken här ovan, inte mycket att göra än att lämna in teven på rep. är jag rädd.
Postad 23 July 2012 - 14:55
Postad 23 July 2012 - 15:06
Undrar om de drygt 2000kr extra ST50 kostar är värd pengarna. De sträcker sig över budgeten och får isf. vänta ytterligare.
Tacksam för svar.
Postad 23 July 2012 - 15:26
Jodå jag har kört in både min vt30 och vt50an gick i 600-700 timmar innan jag lät sambon kolla på sin kanal och då blev loggan där efter ett par dagar med blandat TV tittande. Panasonic plasmor ger inbränningar vid långvarigt tittande tex 5-6 timmars tittande på Eurosport HD så sitter loggan som ett smäck i hörnet och den syns om du har vit bakgrund annars är det svårt att se. Spelar ingen roll om du sötter ner kontrast och kör pixel orbit on etc du får alltid inbränning om du kikar på vissa kanaler. Panasonic vt30 och öven vt50 ger inbränningar om du kikar på kanaler med skarpa ljusa loggor under längre tid som tex Eurosport HD.
Hm de är känsliga för starkare loggor absolut! Eurosport HD undviker jag kollade 45 min tog ett dygn innan den var borta
Designen över Guide på St50 är ju något av det fulaste jag sett.. Dåligt att tv-kanalen som körs "stängs av" under tiden man kollar guiden också.
Såg nu vad du menade sorry! Rätt av dig
Redigerat av mcmike, 23 July 2012 - 15:51.
Postad 23 July 2012 - 15:48
Hm de är känsliga för starkare loggor absolut! Eurosport HD undviker jag kollade 45 min tog ett dygn innan den var borta
Märkligt på så dyr tv men men..
Postad 23 July 2012 - 15:55
Något som inte var riktigt lika imponerande var buzzingen.
Slängde in Blade Runner: The Final Cut det första jag gjorde efter jag packat upp TVn och ifall det är nån som inte sett eller glömt bort så inleds filmen med rolllistan, vit text på svart bakgrund utan bakgrundsmusik och det surrade nåt bedrövligt. Är det meningen att det ska vara så? Jag hade förstått om det lät när man körde vittvätten eller kritvita bilder över hela panelen men nu är det ju bara frågan om lite vit text på svart bakgrund som bara tar upp en liten del av bildytan som låter som en humla stor som en tax.
Hade tidigare varit och lyssnat på VT50 och ST50 i 50" i medialadorna och inte hört ett smack från dem, lade bokstavligen örat mot TVn och hörde knappt nånting alls. Har funderat på om det är butikssorlet som maskerar buzzingen och ska fara och dubbelkolla imorrn. Har storleken på panelen nån påverkan på buzzingens ljudnivå? Isåfall kan jag förstå att 50-tummarna inte surrar som min 65a.
Och som några andra nämnde tidigare i tråden så har jag också en svart ram innanför ramen på min TV. Tar man en ficklampa och lyser så ser man ju att cellerna inte går hela vägen ut till ramen, underligt påfund.
Postad 23 July 2012 - 16:32
Postad 23 July 2012 - 17:03
Postad 23 July 2012 - 18:37
Har inte fått bort "BARNKANALEN" från skärmen än. Jag har inte kört in den på så sätt som kanske ska göras, men jag har kollat på olika saker på olika kanaler. Filmer osv blandat med TV. m.m. Om man brukar se på TV4 godmorgon varje morgon samt TV4 nyheterna på kvällen är man ju körd...Jodå jag har kört in både min vt30 och vt50an gick i 600-700 timmar innan jag lät sambon kolla på sin kanal och då blev loggan där efter ett par dagar med blandat TV tittande. Panasonic plasmor ger inbränningar vid långvarigt tittande tex 5-6 timmars tittande på Eurosport HD så sitter loggan som ett smäck i hörnet och den syns om du har vit bakgrund annars är det svårt att se. Spelar ingen roll om du sötter ner kontrast och kör pixel orbit on etc du får alltid inbränning om du kikar på vissa kanaler. Panasonic vt30 och öven vt50 ger inbränningar om du kikar på kanaler med skarpa ljusa loggor under längre tid som tex Eurosport HD.
Då det mesta pekar på att nyare plasmor inte ger permanenta inbränningar får man ju hoppas att detta släpper snart. Lite trist när man kollar upp emot högra hörnet mer än att man kollar på vad som visas på tv.n.
Postad 23 July 2012 - 18:44
När jag köpte min LG 2010 så var ju Panasonic i en helt annan liga när de kommer till IR.
Min mya LG varken buzzar eller är känslig för IR.
Lägger jag huvudet bakom tv,kloss mot ventilationshålen så är jag precis så urskilja buzz.
Kör 90 av 100 i kontrast och ungarnas barnkanaler rullar på i timmar utan problem.
Inte ens kört in den .
Då är den ju dock sämre på andra viktiga saker.
Edit
Lemonguy
Kan ju vara så att din är känsligare än andras Panasonic.
Kan du lämna tillbaka den ?
Redigerat av moparman, 23 July 2012 - 18:46.
Postad 23 July 2012 - 19:01
Ska se om det går bort snart. Får lämna vittvätt på under natten i värsta fall. Har kört nu två timmar men det syns lite fortfarande på helvit bakgrund . Min G20 hade inga problem med IR. De var kvar bara några minuter åt gången i värsta fall. TV:n tvättade sig själv väldigt bra. De nyare plasmorna från Panasonic verkar känsligare vilket har också framgått i text. Saknar källa på det nu bara. Det är därför de utrustats med vittvätt i dessa nyare plasmor.Lemonguy
Kan ju vara så att din är känsligare än andras Panasonic.
Kan du lämna tillbaka den ?
Men kanalloggor finns ju på varje kanal. Då får man passa sig så man inte har någon favoritkanal bara...
Postad 23 July 2012 - 19:09
Fan värre än min pk760 ju,trodde inte att det var så lätt att få tillfälliga inbränningar på VT 50.
Annars helnöjd med bilden och så,men detta med IR sänker ju ner den rejält.
Postad 23 July 2012 - 19:14
Man kan sammanfatta det med att i VT50 har i Pro lägre vitnivå (maximal ljusstyrka) än vad THX-lägena i VT50, och True Cinema-läget i ST50, ger.Har inte riktigt blivit klok på detta med ljusstyrkan på VT50, är det bara i vissa lägen (proffslägena) som man inte kan få samma ljusstyrka som på ST50, men att typ THX Bright Room läget kan få samma ljusstyrka, eller är det samtliga lägen hos VT50 som är mindre ljusstarka?
(Inser att ljusstyrka är ett något suddigt begrepp, men ni vet nog vad jag menar, "tryck i bilden")
En tillsynes onödig begränsning kan man tycka.
(Hemmabiotidningen noterade föresten i sitt 65VT50-test en avsevärt högre svartnivå i Pro (och Bio) lägena i jmfr med THX-lägena, klart obra - ingen annan som rapporterat, undra om det är unikt för deras ex, bara 65:an eller fler modeller
Ljusstyrka är inget suddigt begrepp, "ljusmängd" lixom, borde ingen kunna missförstå.
Postad 23 July 2012 - 19:16
Dock klen tröst nu..
Ni får väl köra vittvätt om nätterna.
Sjukaste är ju om man får envis IR bara av att se tv.. Svårt som fan å undvika.
Kan ju som inte säga att tjej å ungar att de bara får se 10 minuter sen så måste de ta en kanal med snällare logga :-(
Postad 23 July 2012 - 19:16
"Inbyggd skärmtvätt
En ny finess för 2011 är ”Skärmtvätt”, ett system där en vit kolumn sveper över skärmen. Funktionen är till för att ta bort kvardröjande bilder, till exempel skuggor från filmens menyer. Detta har inte funnits tidigare på Panasonic apparater eftersom behovet inte riktigt varit där.
Ett sidospår här: Inbränningar på plasma är något av hembiovärldens garderobsspöke. Riktiga inbränningar som ger permanenta skador där fosforn slitits ojämnt kräver långa perioder av felanvändning. Flera timmar om dagen med statiska av ljusstarka statiska bilder. Tillfälliga skuggor kan uppstå redan efter ett par minuter och då försvinna efter ungefär lika lång tid. Detta orsakas av fysikaliska fenomen i plasmacellerna och traditionellt har Panasonic varit väldigt motståndskraftiga för den här typen av kvardröjande effekter som ofta kallas lite missvisande för ”tillfälliga inbränningar”.
Med hjälp av testbilder är det enkelt att framkalla kvardröjande bildskuggor och uppenbarligen är GT30 med sin nya fosfor är mer känslig för detta än föregående års modeller. Något som kan förklara varför en skärmtvättsfunktion nu dykt upp. Fast bli inte oroliga nu, GT30 är fortfarande mindre benägen att visa den här typen av skuggor jämfört med sina konkurrenter."
Postad 23 July 2012 - 19:21
Nej precis. "Ni får bara se på 20 minuter bolibompa sen blir det nyheter i 20 minuter på svt och sen byter vi till discovery i 20 minuter" och så kör vi runt som i ett j-vla hjul för att det inte ska bli inbränningar.Brukar ju bli mindre känslig ju fler timmar den varit på.
Dock klen tröst nu..
Ni får väl köra vittvätt om nätterna.
Sjukaste är ju om man får envis IR bara av att se tv.. Svårt som fan å undvika.
Kan ju som inte säga att tjej å ungar att de bara får se 10 minuter sen så måste de ta en kanal med snällare logga :-(
Ungarna slår sönder mig då...
Redigerat av Unregistered6df60672, 23 July 2012 - 19:21.
Postad 23 July 2012 - 21:08
Har en 55" ST50 på väg, kan man skicka tillbaka den ifall man skulle få problem med IR? Nu funderar man ju på att bara returnera den utan att ens testa den... Kommer främst använda den till TV-tittande (mestadels fotboll), spela PS3 och BluRay-filmer mm. Är även rädd för vertical- samt horizontal banding när man kollar på fotboll, har någon med ST50 upplevt detta?
Redigerat av Unregistered82e67d8e, 23 July 2012 - 21:10.
Postad 23 July 2012 - 22:51
Men vet du vad det beror på då?
Beror på hur man ser det, "insidan" av ramen är för liten och hade behövt "svälla in" lite mer...
Nu,och om det finns ett syfte med det att inte ta tillvara glasytan tills ramen tar vid så kan det vara bra att ta hänsyn till följande faktorer i en tämligen realistisk tittsituation:
1) plasma ståtar med strålande offset-vinkel
2) ramen sticker ut några millimeter framför bildytan
3) ni sitter ett gäng i en stor soffa där ett par haft oturen att hamna långt ut på flankerna.Fö är de nöjda iom att tillbehören som popcorn odyl finns med.
4) ingen av betraktarna nöjer sig med än mindre än fullbild> dvs inget får skymma sikten på så sätt att några pixelrader sas försvinner för en komplett helhetsupplevelse.
Postad 24 July 2012 - 07:12
Kör väl några timmars tvätt ikväll med....
Postad 24 July 2012 - 07:59
Har tvättat tv.n nu över fyra timmar igår och märker att loggan börjar bli svagare, men f-n vilken tid det tar. Den syns knappt nu vid ljusa bilder, dock vid orange-röda bilder rätt så klart fortfarande.
Kör väl några timmars tvätt ikväll med....
Om du säger till Panasonic att du har en kanallogga inbränd så kommer de att byta ut den alternativt att de tar tillbaks den som de gjorde i mitt fall med min vt30 dvs jag fick pengarna tillbaks. Ganska svårt för Panasonic att hävda att det inte är ett "fabrikationsfel" att när du låter barn se på barnprogram så blir det en snygg logga kvar på TV. Tror inte att Panasonic vill dra det till ARN och vidare i ett fall som de helt klart kommer att förlora.
Panasonic kommer förmodligen inte ta tillbaks den om du tex hävdar att inbränningen kommer ifrån spel eller datoranvändande men med vanligt TV-tittande så blir de så illa tvugna att ta tillbaks den eftersom Tvn är gjord för att se på TV med.
På min vt30 så blev jag efter 5 månader bara tvungen att byta då loggan började synas väldigt tydligt vid de flesta tillfällen utom när det var mörkt. Inbränningen kommer bara att bli värre ju mer du tittar det blev den iaf på min vt30a och den ersättnings vt30 som Panasonic skickade till mig var ännu värre. Jag tvättade min vt30 i 6 veckor och inbränningen försvann inte!!
Nu har jag börjat få inbränning på min vt50a efter ett par dagars normaltittande av min familj och då har jag kört in TVn 600-700 timmar innan samt har ställt ner allt och kör med pixelorbiter. Förmodligen så blir till att byta TV efter ett par månader eftersom inbräningen blir VÄRRE med tiden dvs syns mer och mer.
För att göra det enklare så se till att du reklamerar inom 6 månader för då är det enligt konsumentköplagen tillverkaren som måste bevisa att det är helt normalt att loggan bränner in, något som kanske blir svårt för Panasonic. Efter 6 månader blir det du som ska bevisa att det är ett fabrikationsfel att loggan sitter kvar, gäller mellan 6 till 36 månader.
Redigerat av Unregistered6a791ded, 24 July 2012 - 07:59.
Postad 24 July 2012 - 08:47
Tråkigt att så många verkar ha problem med inbränningar, vill ju kunna kolla normalt på TV utan att behöva tänka på detta.
Har en 55" ST50 på väg, kan man skicka tillbaka den ifall man skulle få problem med IR? Nu funderar man ju på att bara returnera den utan att ens testa den... Kommer främst använda den till TV-tittande (mestadels fotboll), spela PS3 och BluRay-filmer mm. Är även rädd för vertical- samt horizontal banding när man kollar på fotboll, har någon med ST50 upplevt detta?
Det kan rekommenderas att man kör kontrasten väldigt lågt i början. Prova att sätta kontrasten så lågt att kvardröjande bilder(IR) inte så lätt syns. Det är kontrasten som styr hur starkt bilden ska lysa, inte brightness, eller parametern som kallas ljus, eller vad den kallas på just eran teve. Det är väldigt lätt att ta fel i början. Egentligen borde ljuskontrollen kallas för "svärta" för att bli mer lättbegriplig.
För att inte glömma din fråga så tror jag du kan skicka tillbaks teven om du får IR. Räkna dock inte med att nästa teve kommer vara botad från IR.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 July 2012 - 08:48.
Postad 24 July 2012 - 08:53
Nu,och om det finns ett syfte med det att inte ta tillvara glasytan tills ramen tar vid så kan det vara bra att ta hänsyn till följande faktorer i en tämligen realistisk tittsituation:
1) plasma ståtar med strålande offset-vinkel
2) ramen sticker ut några millimeter framför bildytan
3) ni sitter ett gäng i en stor soffa där ett par haft oturen att hamna långt ut på flankerna.Fö är de nöjda iom att tillbehören som popcorn odyl finns med.
4) ingen av betraktarna nöjer sig med än mindre än fullbild> dvs inget får skymma sikten på så sätt att några pixelrader sas försvinner för en komplett helhetsupplevelse.
Det där med tittvinkeln är egentligen bara en gissning från min sida. Det ska vara en extra extrem vinkel för att man ska förlora något av bilden. Min gissning är att det är en säkerhetsyta. Men det är lite underligt att inte ramen sätts där det svarta börjar. Jag vill ha tillbaka mina 50 tum...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?