Det du vill ha och behöver är en NAS att strömma allt material från. Perfekt kombo och du behöver inte ha datorn igång.
Går även bra att kombinera NV 16GB med en extern USB3-SSD disk ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 09 January 2017 - 15:24
Går även bra att kombinera NV 16GB med en extern USB3-SSD disk Postad 09 January 2017 - 19:53
Javisst, men går inte att jämföra med en central NAS som kan nås av alla enheter i hemmet. Postad 09 January 2017 - 23:18
Detta var någonting jag hade funderat men vad jag läst mig till kan det bli problem med metadata till plex med 16GB varianten. Så efter att ha läst det blev jag mer tveksam och det lutar åt att jag får spendera mer pengar på den dyrare Shielden.
Det låter smidigt med en NAS är inte så billig va? Postad 10 January 2017 - 09:26 Jag köpte en Seagate personal cloud 4 tb på elgigaten o kör via routern. Accessade till shielden via kodi. Fungerar finfint. Den kostade 1400 ca... Redigerat av Pebos, 10 January 2017 - 09:27. Postad 10 January 2017 - 09:31 En dum fråga till samlingen.
Finns det något enkelt sätt att använda ett vpn direkt i shielden (framförallt kodi). Tänker mest på möjligheten att använda bbc iplayer o amerikanskt netflix?
Tacksam för alla förslag o ideer Postad 10 January 2017 - 09:57
Har du en gammal dator liggandes hemma som du inte använder kan du göra en nas eller filserver utav den.. Du får oftast en billigare och bättre nas om du bygger av vanliga datordelar... Postad 10 January 2017 - 10:17
Ptja, allt är ju relativt och beror ju helt på hur stor lagring du behöver/vill ha samt om du vill ha redundans med en RAID lösning eller ej.
Men skulle väl generellt säga att du får en vettig NAS från typ 1500:- och uppåt. Postad 10 January 2017 - 11:29 Vill man ha en vettig redundans är det raid 6 som gäller och då blir det dyrt.. Kör själv en pc med plats för 16 diskar och synology programvara med en gammal quadcore processor fungerar utmärkt puttrat på några år nu. Postad 10 January 2017 - 11:37 Fick möjlighet att köpa ett demoex av Lenovos NAS. 6*4TB raidat. Lite overkill på hemmaplan, men då har jag också två Lenovo-servrar som jag kör en massa virtuella burkar på. NASen nås då med iSCSI från de båda servrarna.
Annars kan jag tycka att det är bekvämt med en Synology eller möjligen QNAP. Det blir lite råddigare med en egen server, men prismässigt går det att göra klart billigare än en färdig NAS. Postad 10 January 2017 - 11:55 Är det inte ganska mycket offtopic angående Nvidia Shield TV nu eller? Postad 10 January 2017 - 12:02 Vet inte om det sagts tidigare men det verkar som Elgiganten har nvidia shield enheter på lager nu i alla fall.. Postad 10 January 2017 - 12:33 Bokade min i fredags och såg att den kom in i deras lager igår. Chattade precis med Elgiganten och den skeppas idag.
Bad dem även uppdatera specifikationerna då det idag står att den har stöd för minneskort samt har en microUSB-port. Postad 10 January 2017 - 16:37
Har du pratat med dem senare för jag blev lovad att min skulle blivit skickad igår vilket den inte blev.
Imorse på chatten sa de idag men numera uppskjutet till imorgon hade blivit struligt med denna produkt var inte ensam om det.
Tror inte dom har den på lager än men är ju bara en gissning, bra lagersystem verkar de inte ha i alla fall. Postad 10 January 2017 - 17:04
Det är nog som vanligt. Antingen så ljuger de eller så vet de inte bättre.... Jag har inte fått någon leveransbekräftelse så den är säkert inte skickad och kommer då heller inte att skickas idag.
Vi får hoppas att det som stod från början i alla fall stämmer. Alltså att den skulle komma i lager imorgon 11/1. Då bör man i alla fall få den på torsdag.
Sitter med en 2nd gen chromecast så det är inte så akut för min del i vilket fall. Irriterar mig dock att jag inte kan få korrekt information. Postad 11 January 2017 - 20:30
Fick detta mail tidigare idag.
Hej! Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order xxxx-xxxxxxx En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid. Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Fredag 01.12 till Fredag 01.13. Kontakta kundservice på 0771-115 115 om den nya tiden inte passar, eller om du önskar hjälp med att ändra din order. Du kan också besöka elgiganten.se/kontakt för information om våra andra kontaktvägar. Vi beklagar den inträffade förseningen! Mvh Elgiganten Får väl se om det kommer innan januari är slut. Redigerat av Micca, 11 January 2017 - 20:31. Postad 11 January 2017 - 20:48 Dom kanske bara mörkar att de inte får skicka dem för nvidia än det är ju inte release för än den 16:e i vilket fall sköter det detta illa de har flytta fram sändningsdatum ända från i måndags... Postad 11 January 2017 - 21:02
Fick också det meddelandet, fast med "torsdag 01.11 till torsdag 01.12".
Gillar att systemet har koll på veckodagarna Men måste säga att nivån på vissa här är jävligt låg, vad spelar ett par dagar för roll? Mina barn (3 och 10) har ju fan bättre tålamod på julafton. Skärpning! Postad 11 January 2017 - 21:16 Det handlar väl snarare om att de inte har koll på sitt lagersaldo och har hänt flera gånger nu. Har redan blivit lovad att den skulle ha skickats iväg i 3 dagar redan i måndags , tisdags och nu i idag så tycker jag det är dåligt. De kan inte ens svara på vad förseningen beror på om varan finns eller när den kommer finnas på lager. Postad 11 January 2017 - 21:21 Hur kan de lovat det? Stod ju klart och tydligt på hemsidan att den fanns på weblager från 2017-01-11. Och jag gissar att weblagret lär få produkterna innan någon fysisk butik. Men vill man tolka saker som fan läser bibeln så ska man inte komma och gnälla... Vad spelar förseningen för roll? Är du inte nöjd är det väl bara att avboka och beställa någon annanstans ifrån. Men då gnälls det väl över högre pris istället... Postad 11 January 2017 - 21:24 De ändrade detta i måndags till att de fanns i lager och enligt elgiganten skulle de även börja leveraras ut då och fick även rådet att välja till express för leverans till tisdag.. Postad 11 January 2017 - 21:32
Såg nu att det står 100+ för weblager, så det finns säkert en bra förklaring att den inte skeppats. Men man behöver ju inte bete sig som en barnrumpa för det?
Postad 11 January 2017 - 21:57 Har mycket dåliga erfarenheter med Elgigantens lagerhantering. De har absolut noll koll på vad de skickar ut eller har i lager. Postad 11 January 2017 - 23:02
Syftar du på mitt inlägg så undrar jag vad i det som är lågt? La in det mail jag fick för att informera hur min beställning låg till då det kanske fanns intresse hos andra att få veta. Postad 12 January 2017 - 08:43 Min order hos Elgiganten blev nu precis också framflyttad från måndag den 13:e till måndag den 16:e.
Med tanke på att Elgiganten tidigare angav en leveranstid som var 1 vecka tidigare än Nvidia själva så är man väl inte jätte-överraskad...trösten är ett 300:- lägre pris. (Sen kan man ju fundera över kvaliteten på Elgigantens orderlogistik och info...) Postad 12 January 2017 - 12:48 Jag beställde igår (11). Den skickades inte då, men idag har jag nyss fått mail om att den skickats inklusive kollinummer. Konstigt med tanke på att andra fått besked att det är flyttat till den 16e? Postad 12 January 2017 - 12:51
De kanske inte var säkra på datumet och ville gardera sig mot arga kunder. Postad 12 January 2017 - 12:55
Då skulle de väl inte skrivit att den fanns i lager redan i måndags man kan undra hur det stället fungerar.. Postad 12 January 2017 - 13:00 Ojoj, ElGiganten säger att mitt paket är på väg. Dock verkar inte Bring få leverera före den 16e. Redigerat av dalle, 12 January 2017 - 13:00. Postad 12 January 2017 - 13:03
Du får fråga alla här i tråden som har bra insyn i hur Elgiganten arbetar.
Men jag har en teori: Det var kanske ett så kallat misstag, mänskligt sådan - de kanske fick in dem i lager men fick inte skicka ut dem innan release, de kanske känner att det dock är hyggligt säkert att skicka ut dem idag då det i vissa fall tar 2 arbetsdagar för leveransen, dvs. leverans måndag, som väl är det releasedatum som nämnts tidigare? Postad 12 January 2017 - 13:04
Hur vet du att Bring inte får leverera förrän den 16e då? Postad 12 January 2017 - 13:15
Jag vet inte, men i beskedet från EG står det 2017-01-16 00:00:00 i en meddelandekolumn. Om nu Bring lyder eller inte får vi se Postad 12 January 2017 - 13:21
Haha, så jäkla mysko EG är tycker jag... i meddelandekolumnen på mitt besked står det 2017-01-11 00.00.00. Vad det nu ska betyda.... Postad 12 January 2017 - 13:30 Skulle gissa att det är när man beställde den 2017-01-08 00:00:00 står det på min, men det stämmer ju inte med "dalles" datum då. Redigerat av jimjans, 12 January 2017 - 13:30. Postad 12 January 2017 - 13:36 Känner men generellt skeptiskt till att posten/bring har tjänster där man specifierar en tidigaste utdelningsdag. Har aldrig kommit i kontakt med det då jag jobbat på posten (länge sedan dock). Känns som det skulle vara en betydande extraadministration att hålla reda på.. Vi får se imorgon helt enkelt :-) Postad 12 January 2017 - 14:00 Nackdelen med automatiserade system. Du har troligen fått mailet för att varan blivit flaggad för leverans och det blivit beställt leverans från en speditör. Kollinr skapas då automatiskt och du får mail att den skickats (även fast den inte ens blivit upphämtat av speditören). Detta är inte Elgiganten ensam om, händer lite då och då när man beställer via webbitiker. Redigerat av Unregistereda299ec85, 12 January 2017 - 14:01. Postad 12 January 2017 - 17:02 Bäställde i lördag från elgiganten så här står de i bring.se så boxen är på väg.
Mått/vikt på sändningen har korrigerats. Sändningen har vidaresänts till mottagaren.
2017-01-12 15:36 553 03 JÖNKÖPING Sändningen har sorterats och skickats vidare.
2017-01-12 15:36 553 03 JÖNKÖPING Redigerat av Unregistered5d5776ad, 12 January 2017 - 17:04. Postad 13 January 2017 - 11:14
Vad gör du här då! Stick iväg och hämta den! Postad 13 January 2017 - 12:35 Nu har jag fått och hämtat ut min i alla fall.
Edit: Funkar riktigt bra det lilla jag testat. Gillar att man kan ställa in så fjärrkontrollen styr TV/receiver. När jag väljer att sätta Shielden i stand by så stänger den även av TVn och receivern. Sätter sedan igång dem igen när jag trycker på fjärren. Styra receiverns volym fungerar också med fjärren. Hade tankar om att köpa en multifjärr men nu behövs det inte. Redigerat av Zaph, 13 January 2017 - 13:18. Postad 13 January 2017 - 14:06
Beställde min i förrgår - ankom idag till utlämningsstället, helgen är räddad
Postad 13 January 2017 - 17:36 Vill minnas att någon här hade bett elgiganten att lägga till stödet för microsd i sin info om nvidia shield andra generationen? Well anti-tack där för den har inget stöd. Postad 13 January 2017 - 17:43 Läs om, läs rätt...
Postad 13 January 2017 - 18:00 Ni som fått den - finns Viaplay som app? Viaplays logo förekom nämligen i Kompletts reklam för den nya fina versionen av Shield. Postad 13 January 2017 - 18:03
Det har avhandlats av mediaspelarnas okrönta konung Pulver några inlägg bak i tråden. Inget officiellt stöd ännu.
Postad 13 January 2017 - 18:06
Ah, där ser man - man är alltså ett jäkla blindstyre! Skit på elgiganten då som inte uppdaterat... Postad 13 January 2017 - 18:36
Gillar formatet. Vill koppla in nu, men ungarna får lägga sig först.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 13 January 2017 - 18:37. Postad 13 January 2017 - 18:39 Jo, men det var ju innan de levererades. Min Sony TV med Android TV levereraded ju med Amazon Prime även om det inte finns på Play, så det kunde ju följa med ändå... Postad 13 January 2017 - 18:39
Haha, nej - bara en intresserad "nörd" som många andra
Viaplay finns som app i generation 1 av Shield, men är ännu inte anpassad för Android TV - man kanske behöver en uppdatering av programvaran innan den fungerar ?
Skulle vara intressant att höra vilken mjukvara som sitter i nya Shield - det ser man under: Inställningar - Om - SHIELD Android TV SW Version.
I generation 1 är det fortfarande version 3.3
Annars kommer antagligen den uppdaterade versionen av Viaplay på måndag när Shield officiellt finns ute till försäljning. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |