Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34705 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 19 oktober 2011 - 04:49

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0
Jag har de senaste dagarna inte längre märkt någon störning på TV3, tittade över 4 timmar i sträck i Söndags från 21.00-01.10 och inte en enda störning konstigt nog. Igår tittade jag på Charlies Angels och Värsta pojkväns Akademien (värsta skitprogramet som jag avråder folk att kolla på) och då var det heller inga störningar.

Men det verkar som andra fortfarande får störningar, märkligt fel detta...

Jag gissar att det är någon sorts krypteringsfel. När man spelar upp materialet från inspelning så är det väl så att krypteringsnyckeln finns lokalt i boxen? Medan när man kollar live så skickas nycklarna live. Min gissning är att det blir en störning varje gång krypteringsnyckeln ändras. Vilket väl är ca var 15'e minut eller något sådant.

Fast min teori kan ju vara helt åt fanders fel också men det är min teori än så länge...

Postad 19 oktober 2011 - 07:05

icamannen
  • icamannen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag märkte ett hack i introt till Navy CIS (22:04 typ, i början av musiken) men detta hack kan jag inte se i min inspelning eller i timshift läget.

Någon som märkte samma sak vid samma tidpunkt?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag hade hack (både ljud och bild) på kanal 5 igår vid ca kl. 21:50, och kunde inte heller se det i timeshiftläge.
Bor i Göteborg och har fiber med en 1963-box.
Måste säga att det verkar vara ett mycket skumt fel eftersom hacket inte går att återskapa i timeshiftläge :)

Postad 19 oktober 2011 - 07:42

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Ingen annan som har har varit med om att Motorola VIP 1003 startar automatiskt en minut efter att jag stänger av den? Den gör det hela tiden så om jag inte vill att den ska stå igång måste jag dra ur strömsladden.

Postad 19 oktober 2011 - 16:56

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Sorry för OT men Markus brukar kunna ordna det mesta.

Är "Smart" numera krav även för fiber? Har köpt en bostadsrätt där Telia dragit in fiber och skulle beställa, men tji fick jag för nu krävs det plötsligt "smart" istället för den för kunderna mycket bättre lösningen med en Inteno Switch.
Det känns lite extremt att man skall behöva prata med premium support för att lösa detta, kan inte säljarna ringa dit och lära sig istället?

https://forum.tewss....an-telia-smart/

Postad 19 oktober 2011 - 19:00

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0
Nån mer som saknat text på nat geo wild?

Postad 19 oktober 2011 - 20:28

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Är "Smart" numera krav även för fiber? Har köpt en bostadsrätt där Telia dragit in fiber och skulle beställa, men tji fick jag för nu krävs det plötsligt "smart" istället för den för kunderna mycket bättre lösningen med en Inteno Switch.

Ja.

Det känns lite extremt att man skall behöva prata med premium support för att lösa detta, kan inte säljarna ringa dit och lära sig istället?

Lära sig vad?

Smart är ett krav för nästan alla kunder, det finns några kunder som inte kan ha smart pga tekniska begränsningar och de får då inte smart. Men annars finns det en affärsregel som säger alla kunder ska ha smart. Denna regel är samtliga som arbetar med att sälja något på Telia mycket väl medveten om, och måste förklara för kunden att det är och det går inte att göra något åt det. Ska man se det riktigt hårt kan man tom bli uppsagd för att man inte sköter sina arbetsuppgifter om man lyckas få bort smart tjänsten på en ny kund.

En orsak att man har smart är att man vill ha samma utrustning hos alla kunder för att det är mycket enklare att supporta det bland annat. Men detta är ingen diskussion ni ska ta med mig, tycker ni inte om smart så är det funktionen tyck om Telia på telia.se.

Det jag sagt förut så får ni överbevisa mig att det finns något program/spel som inte fungerar med smart så ska ni få ett pris. (programmet/spelet ska följa gällande standarder för hur man ska hantera NAT osv.)

För övrigt har jag redan läst det där på forumet då jag är moderator där, men där svarar vi ju inte på direkta frågor för det är inte det forumet är till för.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 19 oktober 2011 - 21:00

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Börjar det inte bli på tiden att inspelning på minst en kanal medans man tittar på en annan kommer hos Telia snart?

Bredbandsbolaget har det hos sig via adsl och hade jag inte haft bindningstid så hade jag varit kund där. Ni har lyckats bra med att binda upp kunde annars kan jag tänka mig att många lämnat.

Hur ser planerna ut? Kan man få höra något konkret om det, pratade med kundtjänsten och där säger man bara precis som i flera år nu (känns det som) att det är på gång...

Börjar tröttna på att vänta.

Är det inte fler med mig som saknar detta?

Jag menar, kan man ha tvilling abonnemang så finns det ju plats för två kanaler, eller kan man även om man har tvilling abonnemang också bara titta på samma kanal fast på två tv apparater???

Postad 19 oktober 2011 - 21:45

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Det lilla spelet World of Warcraft med runt 10 miljoner spelare har inte funkat med Smart (låser sig vid loading screens), det finns dessutom rejäla problem med EA sports sportspel, verkar endast finnas när konsoler används.

Ja.

Lära sig vad?

Smart är ett krav för nästan alla kunder, det finns några kunder som inte kan ha smart pga tekniska begränsningar och de får då inte smart. Men annars finns det en affärsregel som säger alla kunder ska ha smart. Denna regel är samtliga som arbetar med att sälja något på Telia mycket väl medveten om, och måste förklara för kunden att det är och det går inte att göra något åt det. Ska man se det riktigt hårt kan man tom bli uppsagd för att man inte sköter sina arbetsuppgifter om man lyckas få bort smart tjänsten på en ny kund.

En orsak att man har smart är att man vill ha samma utrustning hos alla kunder för att det är mycket enklare att supporta det bland annat. Men detta är ingen diskussion ni ska ta med mig, tycker ni inte om smart så är det funktionen tyck om Telia på telia.se.

Det jag sagt förut så får ni överbevisa mig att det finns något program/spel som inte fungerar med smart så ska ni få ett pris. (programmet/spelet ska följa gällande standarder för hur man ska hantera NAT osv.)

För övrigt har jag redan läst det där på forumet då jag är moderator där, men där svarar vi ju inte på direkta frågor för det är inte det forumet är till för.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 19 oktober 2011 - 21:49

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Jag saknar den inte, men det ska vara text där. Dessutom är den tydligen i mycket konstigt format just nu tycker iaf jag.

Bägge sakerna är felanmält.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av ansgar, 24 oktober 2011 - 11:48.

Postad 19 oktober 2011 - 21:52

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

-----------------------------

Jag saknar den inte, men det ska vara text där. Dessutom är den tydligen i mycket konstigt format just nu tycker iaf jag.

Bägge sakerna är felanmält.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Vad menar du? Du saknade inte texten? Hade du svensk text?
För övrigt ställde jag in boxen på norsk text så fick jag det. Men som sagt ingen svensk text!

Postad 19 oktober 2011 - 22:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Googla om androidsystemet och du finner svar. Många är de som haft ATK installerat och ideligen varit inne och stängt appar och annat för att finna att telefonen blivit segare och dragit mer av batteriet. Jag kan upplysa om att Androidsystemet tillåter inte att en vilande app stör systemet i övrigt utan då stängs appen per automatik.

Det stämmer som du säger, men i mitt fall stör det mig som användare att Telias app måste ligga kvar som synlig task ända tills jag manuellt dödar den.
Jag menar, hur svårt kan det vara för utvecklarna att faktiskt addera en äkta Exit-knapp? Jag bara undrar. Uppenbarligen är det väldigt svårt, ty trots upprepade påpekningar från rätt många användare har de inte lyckats fixa det på nåt halvår eller hur länge appen nu funnits.

Postad 19 oktober 2011 - 22:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Lite intressant läsning om Telia Smart, https://www.flashback.org/t1423270.

Om jag fattar rätt så i och med att man tvingar sina kunder att använda Smart så tvingar man också på dem ett trådlöst nätverk(?). Jag vägrar trådlöst, har sett till att få kabeluttag i alla rum just för att slippa trådlöst..

Postad 19 oktober 2011 - 22:29

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Om nu smart är ett måste varför kan då Telia inte brygga modemet/routern så att man utan problem kan köra sitt eget nätverk i hemmet eller fortsätta köra den lösning man har utan att behöva göra en massa nya inställningar.

/GannTrader

Postad 19 oktober 2011 - 22:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Lite intressant läsning om Telia Smart, https://www.flashback.org/t1423270.

Om jag fattar rätt så i och med att man tvingar sina kunder att använda Smart så tvingar man också på dem ett trådlöst nätverk(?). Jag vägrar trådlöst, har sett till att få kabeluttag i alla rum just för att slippa trådlöst..

Ok, har läst på lite och fullt så illa är det tydligen inte. Nu har ju jag tack och lov Intenoboxen hemma hos mig till vilken jag kopplar en egen router plus switchar för att distribuera bredbandet till de olika rummen. TV och IP-telefonin går via switch resp teledosa vidare ut i lägenheten.

Men hur gör man med Smart om man har en kopplingsbox för hela lägenheten. Kan man haka på en egen router i första gula uttaget och göra på samma sätt som nu eller är man låst till de 4 portarna för bredband/tv och sen påtvingad att använda trådlöst om man har flera datorer än portarna räcker till?

Postad 19 oktober 2011 - 23:58

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Men hur gör man med Smart om man har en kopplingsbox för hela lägenheten. Kan man haka på en egen router i första gula uttaget och göra på samma sätt som nu eller är man låst till de 4 portarna för bredband/tv och sen påtvingad att använda trådlöst om man har flera datorer än portarna räcker till?

Att använda sig av en egen router utöver smart är inget att rekommendera. Tyvärr får du nog nöja dig med smarten som hanterar ditt trådlösa. Möjligtvis om Telia kan brygga det åt dig så du kan använda dig av en egen router.

Ang tv etc, så går det utmärkt att koppla switchar i smarten för vidarkoppling till tv, datorer, konsoller m.m.

Hade själv kopplat likadant när jag hade ADSL och en ett smart modem. Det jag dock kände mig blåst på var när jag skaffade mitt smart så rek killen i kundtjänst deras nya, (tg789) som skulle kunna hantera 802.11N standaren, som skulle resultera i ett snabbare nätverk etc.

När jag fick hem allting och kopplade in märkte jag att jag inte fick mer än 65Mbit i det lokala nätverket. När jag ringde till supporten och frågade så svarade de att modemet klarade bara 65mbit-100mbit. När jag ifrågasatte detta och menade på att en vanlig router på marknaden låg runt 150-300Mbit lokalt för N standaren så fick jag bara som svar att 65Mbit duger utmärkt.

Det påverkar måhända kanske inte ditt surfande värst mycket, men för mig som överför filer dagligen i mitt nätverk ville jag ha snabbare kommunikation via det trådlösa än 65mbit! Tycker det var dåligt informerat av Telia.

Om någon har detta smart modem, vilken hastighet kommer ni upp i? :)

Idag har jag gått över till fiber, och pga dessa tekniska begränsningarna kan jag inte få smart nu, (så synd ;) ) Så har Inteno switchen, sedan en egen Dlink router som ger mig 300Mbit lokalt. Vilket passar mig utmärkt. Zyxel switchen sköter sig jobb bra med att dela tv signalen till tv apparaterna.

Postad 19 oktober 2011 - 23:59

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Både det faktum att vi saknar svensk text och att det är fel format på bilden är felanmält.

Vad menar du? Du saknade inte texten? Hade du svensk text?
För övrigt ställde jag in boxen på norsk text så fick jag det. Men som sagt ingen svensk text!

Ber om ursäkt om det inte framgick att jag förstår engelska och klarar mig utan text. :)

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 20 oktober 2011 - 00:06

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Vad konstigt! Jag fick ett mail med Markus inlägg och där stod det så här: (observera att sista stycket saknas i inlägget ovan)

Det beror på att jag redigerade bort det då minhembio forumet har en egenhet att lägga ihop helt skilda inlägg till samma om man poster för snabbt.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 20 oktober 2011 - 00:46

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Om nu smart är ett måste varför kan då Telia inte brygga modemet/routern så att man utan problem kan köra sitt eget nätverk i hemmet eller fortsätta köra den lösning man har utan att behöva göra en massa nya inställningar.

Skulle man brygga modemet så behövs det antagligen två IP adresser för att modemet skulle fungera som det ska. Det är ganska stor brist på IPV4 adresser men det kanske kommer en lösning på detta.

Det trådlösa kan man stänga av om det var det du menade?

I övrigt går det bra att koppla in switchar om man behöver flera enheter anslutna med kabel.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 20 oktober 2011 - 08:56

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det trådlösa kan man stänga av om det var det du menade?

I övrigt går det bra att koppla in switchar om man behöver flera enheter anslutna med kabel.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ok, tror jag förstår. Jämfört med Iteno som separerar tv/data/tele till egna vlan så har man med smart alltså tv/data i samma uttag (gula portarna, tele har ju egen port) och det är mottagaren (tvbox/dator/nas/...) som separerar ut rätt signal? Betyder det att om jag tex i ett rum har en tvbox, en dator, en nas och en mediaspelare kan dra en kabel från smart'en till en switch i det rummet och sen plocka signal från switchen till de olika enheterna?

Men OM jag då vill använda trådlöst så bör väl smarten stå fritt i lägenheten för bästa mottagning, den kan ju knappast fungera så bra om den står instängd i klädkammaren där kopplingsskåpet finns(?). Det betyder då att man måste koppla inkommande wlan från skåpet till smart ute i lägenheten och sen mata tillbaka lan'et (tv/data resp tele) till skåpet för vidare distribution av trådbundet tv/data och tele? Vilket i sin tur betyder att jag måste ha tre uttag i väggen där smarten står.

Har jag fattat det hela rätt?

Postad 20 oktober 2011 - 09:32

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

En orsak att man har smart är att man vill ha samma utrustning hos alla kunder för att det är mycket enklare att supporta det bland annat. Men detta är ingen diskussion ni ska ta med mig, tycker ni inte om smart så är det funktionen tyck om Telia på telia.se. Det jag sagt förut så får ni överbevisa mig att det finns något program/spel som inte fungerar med smart så ska ni få ett pris. (programmet/spelet ska följa gällande standarder för hur man ska hantera NAT osv.)

Markus Johansson
Telia Kundservice

Du ska få ett väldigt enkelt skäl. DET GÅR INTE ATT KÖRA 100 MBIT/S TRÅDLÖST MED FIBER OCH SMART (THOMSON SKRÄPET)! Hur Telia kan sälja en sådan skit produkt som inte fungerar är för mig en gåta. Och dessutom tvinga alla kunder att använda denna plus att ta betalt? Har ni de affärsmetoderna så kommer ni inte att ha så många kunder längre. Nedanstående hastighet på 94 Mbit/s fås med en Inteno bredbandsswitch och en separat riktig trådlös N router samt två st digital-TV boxar inkopplade.

Bifogad fil  bbk_resultat.jpg   75,76K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered29650, 20 oktober 2011 - 13:09.

Postad 20 oktober 2011 - 09:47

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Ok, tror jag förstår. Jämfört med Iteno som separerar tv/data/tele till egna vlan så har man med smart alltså tv/data i samma uttag (gula portarna, tele har ju egen port) och det är mottagaren (tvbox/dator/nas/...) som separerar ut rätt signal? Betyder det att om jag tex i ett rum har en tvbox, en dator, en nas och en mediaspelare kan dra en kabel från smart'en till en switch i det rummet och sen plocka signal från switchen till de olika enheterna?

Men OM jag då vill använda trådlöst så bör väl smarten stå fritt i lägenheten för bästa mottagning, den kan ju knappast fungera så bra om den står instängd i klädkammaren där kopplingsskåpet finns(?). Det betyder då att man måste koppla inkommande wlan från skåpet till smart ute i lägenheten och sen mata tillbaka lan'et (tv/data resp tele) till skåpet för vidare distribution av trådbundet tv/data och tele? Vilket i sin tur betyder att jag måste ha tre uttag i väggen där smarten står.

Har jag fattat det hela rätt?

nja, eller så kör du en separat trådlös router nånstans från lägenheten. Kompisen har hela sitt interna nätverk trådlöst med airport Extreme, och extremen är kopplad med sladd till smart modemet. på så sätt får man snabbt trådlöst internt och externt ut på internet går du först trådlöst till routern, sedan trådbundet till smartmodemet och ut. det borde vara det snabbaste sättet att ha trådlöst på. Ska själv göra samma sak

Postad 20 oktober 2011 - 09:53

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

nja, eller så kör du en separat trådlös router nånstans från lägenheten. Kompisen har hela sitt interna nätverk trådlöst med airport Extreme, och extremen är kopplad med sladd till smart modemet. på så sätt får man snabbt trådlöst internt och externt ut på internet går du först trådlöst till routern, sedan trådbundet till smartmodemet och ut. det borde vara det snabbaste sättet att ha trådlöst på. Ska själv göra samma sak

Du får betydligt bättre prestanda om du kör 100 Mbit/s fiber och använder dig av nya Inteno 1 Gbit/s bredbandsswitchen. Thomson Smart modemet har tyvärr dålig total throughput för att vara en modern router så det är inte bara trådlöst som den har dålig prestanda.

Postad 20 oktober 2011 - 09:56

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Du ska få ett väldigt enkelt skäl. DET GÅR INTE ATT KÖRA 100 MBIT/S TRÅDLÖST MED FIBER OCH SMART (THOMSON SKRÄPET)! Hur Telia kan sälja en sådan skit produkt som inte fungerar är för mig en gåta. Och dessutom tvinga alla kunder att använda denna plus att ta betalt? Har ni de affärsmetoderna så kommer ni inte att ha så många kunder längre.

Bifogad fil  bbk_resultat.jpg   75,76K   1 Antal nerladdningar

Det är väl bra hastighet trådlöst, eller? själv kommer jag inte ens upp i det trådbundet. ligger på 88. Sen vet jag inte hur mycket bandbredd 2 digitalboxar tar som också är igång. Trådlöst får jag bara ca 50. Går det att få snabbare med smartmodemet? inställningssak?

Du får betydligt bättre prestanda om du kör 100 Mbit/s fiber och använder dig av nya Inteno 1 Gbit/s bredbandsswitchen. Thomson Smart modemet har tyvärr dålig total throughput för att vara en modern router så det är inte bara trådlöst som den har dålig prestanda.

Jo, men nackdelen med intenoswitchen (den gamla jag hade) är att den delar upp bild och data i olika uttag. jag som har bredbandsuttag i alla rum har lite problem med det när jag har dator och tv i samma rum.

Postad 20 oktober 2011 - 10:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jo det har jag förstått och det är Inteno + D-Link DIR-655 jag har hemma idag, har absolut inte för avsikt att byta till Smart. Undrar mest då jag är nyfiken för det som skrämmer mig är att rätt som det är så tvingar väl Telia oss Inteno-användare att gå över till Smart.

Postad 20 oktober 2011 - 13:00

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det är väl bra hastighet trådlöst, eller? själv kommer jag inte ens upp i det trådbundet. ligger på 88. Sen vet jag inte hur mycket bandbredd 2 digitalboxar tar som också är igång. Trådlöst får jag bara ca 50. Går det att få snabbare med smartmodemet? inställningssak?

Jo, men nackdelen med intenoswitchen (den gamla jag hade) är att den delar upp bild och data i olika uttag. jag som har bredbandsuttag i alla rum har lite problem med det när jag har dator och tv i samma rum.

Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg ovan. Med en riktig trådlös N router så har man inga problem med att få ut max hastighet på en 100 Mbit/s fiber anslutning. Men om man har en Telia Smart Thomson trådlös router så får man max ut ca 50 Mbit/s och dessutom så har det väldigt dålig total throughput om du samtidigt kör andra saker hemma. Jo nackdelen är att du kanske måste ha två bredbandsuttag i varje rum. Men jag har inga problem med antalet uttag då jag endast behöver TV uttag då jag kör allt annat trådlöst via en router som klarar 300 Mbit/s och som har en total simultaneous throughput på ca 500 Mbit/s.

Postad 20 oktober 2011 - 16:42

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, återstår att se om Telia fortsätter blint rätt in i väggen eller om de är mer intresserade av kunder.
Fiber vore trevligt men har hellre ett stabilt nätverk utan bekymmer med annan lösning än att använda smart.

Postad 20 oktober 2011 - 20:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Telia kan nog leva på att 99% av alla kunder accepterar "smart" helt okritiskt för att de inte har högre krav än så. En Skoda till alla helt enkelt. Vill man ha en BMW så får man välja en annan aktör. Det finns oftast inte.

Kör själv en äldre inteno i mitt gigabitnätverk med router som stöder N-bandet (5 GHz). Fiber 100/10. "Smart" är inte ett alternativ hos mig.

Postad 21 oktober 2011 - 09:40

rikardlarsson
  • rikardlarsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tänkte ställa en lite fräck fråga. Har en 1003-box idag och funderar på att köpa en begagnad 1963-box, men då slog mig en tanke. Måste man använda en av Telias boxar för att kunna se på deras digital-tv via fiber, eller kan jag köpa valfri box på t ex Prisjakt?

Postad 21 oktober 2011 - 10:24

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Måste man använda en av Telias boxar för att kunna se på deras digital-tv via fiber, eller kan jag köpa valfri box på t ex Prisjakt?

Du kan köpa box av någon annan som har haft Telia, det har jag gjort, men den måste vara specad för Telia.
Det går inte att köpa en valfri box utan den måste vara konfad av/för Telia, har iallafall inte hört talas om något annat.
Då finns bara 1963 som är inspelningsbar.

/GannTrader

Redigerat av GannTrader, 21 oktober 2011 - 10:27.

Postad 21 oktober 2011 - 19:13

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg ovan. Med en riktig trådlös N router så har man inga problem med att få ut max hastighet på en 100 Mbit/s fiber anslutning. Men om man har en Telia Smart Thomson trådlös router så får man max ut ca 50 Mbit/s och dessutom så har det väldigt dålig total throughput om du samtidigt kör andra saker hemma. Jo nackdelen är att du kanske måste ha två bredbandsuttag i varje rum. Men jag har inga problem med antalet uttag då jag endast behöver TV uttag då jag kör allt annat trådlöst via en router som klarar 300 Mbit/s och som har en total simultaneous throughput på ca 500 Mbit/s.

När du pratar 300Mbit/s så pratar du ju teoretiska värden.
Du kommer ju aldrig komma upp i dessa värden trådlöst över din router.
Dock kommer du få bättre värden än vad en Telia Smart gör idag och konstigt vore väl annars.
Får egen del är jag jättenöjd med Telia Smart.
Trådlöst får jag ca 50Mbit/s och trådlöst kör jag mestadels mail, surf, lite streaming och annat som funkar alldeles utmärkt på 50Mbit/s.
I övrigt har jag Telia Smart kopplad till en gigabitswitch som jag sedan kopplar med nätverkskabel ut till nas samt datorer.
Med denna lösning får jag gigabit i hemnätverket och 100Mbit/s i nedladdning.
Throughput när vi pratar kabel och Telia Smart har aldrig varit ett problem för mig men där kanske du menar trådlöst?

Postad 22 oktober 2011 - 15:33

kadett
  • kadett
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Många synpunkter om denna Smart historia. Själv har jag 100/10 med Intenoswitch som fungerar absolut
underbart bra. Jag ser detta som ett problem med flera dimensioner. Som jag ser det köper jag en Internettjänst
Telia kallar detta bredband men skit samma. Med smart får jag en privat IP-adress och då protesterar jag redan , jag vill ha Internettjänst med publik IP. Med Telia Smart släpper jag in Telia i mitt privata nät = säkerhetsproblem. Vem vill ha utomstående snokande i sitt privata nät. Nej tack Smart utan extra router eller firewall är ju totalt omöjligt i mina ögon. Möjligt att folk kallar mig paranoid men jag vill ha kontroll över vilka som har tillträde till mitt nätverk och Telia platsar inte där. Benämningen ISP borde också kunna diskuteras då de inte levererar en publik IP till sina kunder då avlämningspunkten flyttats till insidan med en privat IP adress. Detta upplever jag som att Telia inte levererar en internettjänst längre utan en NAT tjänst till Internet där Telia har tillträde till det privata nätet då de har access till Smart routern med andra ord har Telia förmodligen tillgång till ditt privata nät på insidan av Smartroutern = extremt säkerhetshål för den enskilde kunden. Med säkerhetshål avses all access till utomstående företag eller individer DVS i detta fall Telia. Om jag har fel ser jag gärna en dementi av Telia. Kanske hör detta inte hemma under Telia Digital TV men det är svårt att separera då tjänsterna kommer i samma burk.

Redigerat av kadett, 22 oktober 2011 - 21:05.

Postad 22 oktober 2011 - 20:06

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Många synpunkter om denna Smart historia. Själv har jag 100/10 med Intenoswitch som fungerar absolut
underbart bra. Jag ser detta som ett problem med flera dimensioner. Som jag ser det köper jag en Internettjänst
Telia kallar detta bredband men skit samma. Med smart får jag en privat IP-adress och då protesterar jag redan , jag vill ha Internettjänst med publik IP. Med Telia Smart släpper jag in Telia i mitt privata nät = säkerhetsproblem. Vem vill ha utomstående snokande i sitt privata nät. Nej tack Smart utan extra router eller firewall är ju totalt omöjligt i mina ögon. Möjligt att folk kallar mig paranoid men jag vill ha kontroll över vilka som har tillträde till mitt nätverk och Telia platsar inte där. Benämningen ISP borde också kunna diskuteras då de inte levererar en publik IP till sina kunder då avlämningspunkten flyttats till insidan med en privat IP adress. Detta upplever jag som att Telia inte levererar en internettjänst längre utan en NAT tjänst till Internet där Telia har tillträde till det privata nätet då de har access till Smart routern med andra ord har Telia förmodligen tillgång till ditt privata nät på insidan av Smartroutern = extremt säkerhetshål för den enskilde kunden. Med säkerhetshål avses all access till utomstående företag eller individer. Om jag har fel ser jag gärna en dementi av Telia. Kanske hör detta inte hemma under Telia Digital TV men det är svårt att separera då tjänsterna kommer i samma burk.

Tack för den informationen. Behöver släppa hem jobbet ibland, och att obehöriga kan ta sig in i nätverket när man använder Smart gör den totalt livsfarlig för det ändamålet.
Har spenderat 3 veckor i mailväxling och 1 timme på telefonen, de ska återkomma på måndag, får se om Berlinmuren faller en andra gång :D .Flexibel och kundälskande leverantör ut i tåspetsarna.

Dessutom verkar det ju inte omöjligt att få tag i de inloggningsuppgifter som Telia använder. Tittar man på flashback ligger Userid och lösenord för den äldre 787:an ute, dock verkar det som Telia har ändrat nu men ändå.

Redigerat av Ibymafayhas, 23 oktober 2011 - 08:28.

Postad 23 oktober 2011 - 00:51

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Både det faktum att vi saknar svensk text och att det är fel format på bilden är felanmält.

Ber om ursäkt om det inte framgick att jag förstår engelska och klarar mig utan text. :)

Markus Johansson
Telia Kundservice

Det fattade jag att du menade men jag fick inte klart för mig om du hade svensk text eller inte. För övrigt förstår jag också engelska men det var inte det saken gällde. Nu har det gått en tid och jag kan nämna att dagen efter fanns text på samma program som då sändes i repris.

Postad 23 oktober 2011 - 14:39

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0
Det har pratats en del om säkerhet och smart då flera inlägg innehåller direkta felaktigheter så kommer korrekta svar här. Först en ordförklaring bara, RGW betyder residential gateway och är alltså Thomson 784/784/789 som finns i kundens bostad.

Supporten kan endast se samma sak som du som kund ser när man loggar in i RGW:n genom att surfa till 192.168.1.1. Ansluter man till 192.168.1.1 med en dator som har IP i samma nät och sitter i någon av de gula portarna i RGW:n behövs inget lösenord.

Supporten kan endast logga in på ett 10.x.x.x IP som modemet har, för att göra detta måste man först ta reda på vilket IP modemet har. Enda sättet att göra det är att logga in i ett system som används för att administrera RGW, för att komma åt detta system måste man först logga in på en VPN server. När man har loggat in i VPN servern måste man logga in en gång till för att få komma in i systemet som används för att administrera RGW. Det är endast de personer som har rätt utbildning och jobbar på supporten med att hjälpa kunder som har tillgång till dessa system. Samtliga medarbetare har tillgång till systemet har privata lösenord som måste bytas ut med ganska korta mellanrum.

När medarbetaren på supporten letat upp modemet som är hemma hos kunden, detta gör man genom att söka på antingen förbindelsenummer eller på nodadress. Dessa nummer måste man först slå upp i andra system (där det med krävs andra personliga lösenord) eftersom att detta inte finns i något publikt system att tillgå.

När man har hittat vilken 10.x.x.x IP RGW:n man vill komma åt har kan man logga in i en VPN för att kunna surfa till modemet och få upp samma sidor som du som kund får upp. Det finns ingen ytterligare information än den som kunden har man kan se i RGW:n så det är inte så ofta man behöver logga in i modemet. När man surfar till modemet så behövs ett lösenord och det lösenord är olika för olika versioner som är i RGW:n, och ja det lösenordet som finns på flashback är ett gammalt sådant lösenord. Viktigt att notera är att i versionerna som funnits i RGW:erna nu ett tag krävs att man använder HTTPS för att komma åt RGW:n från VPN servern och då endast se samma sida som kunderna ser.

Det går inte att logga in med Telia login till RGW på något annat IP som RGW:n har, alltså det går inte att logga in på SURF, IPTV eller BBT (bredbandstelefoni) IP adresserna som RGW:n har.
Det går inte heller att logga in med Telnet med det login som supporten använder. Det går inte heller för kunder att logga in med telnet. Samtliga dessa möjligheter är spärrade i de nya programvaruversionerna som RGW:n har. Att modemet får rätt inställningar och programvara hanteras av systemet som administrerar RGW:er.

Så sannolikheten att någon obehörig tar sig in i ett nätverk hemma hos en kund är större att det sker via en dator i nätverket än via RGW:n. Personligen skulle jag alltså vara mer orolig för att någon tar sig in via någon dator än att det sker via mitt Thomson 789 modem.

Telia (och i detta fall Thomson, alltså Technicolor) tar detta med säkerhet på fullaste allvar, det var bland annat därför vissa spel inte fungerade. RGW:n har mycket mera säkerhet än den billiga routern du kan köpa i närmaste butik för några hundringar.

En ISP är ett företag som tillhandahåller Internetuppkoppling, hur detta sker är väl ganska oviktigt såvida det sker på ett sätt som kunden kan använda Internetuppkopplingen? På internet ser det ju alltid ut som att du har ett skarpt IP, att det sen är ett annat IP än det du har på dina datorer är ju bara ett sätt att höja säkerheten eftersom att din dator inte är sårbar för attacker utifrån. Det är ganska vanligt med kunder med zyxelmodem har fått sin dator hackad eftersom att de inte uppdaterat Windows med senaste säkerhetsuppdateringarna.

Detta kanske även sker i framtiden genom att en kund får en IPv6 adress till sin dator men kan surfa till IPv4 adresser och RGW:n sköter denna konvertering automatiskt?

Rörande trådlöst i RGW:n kan jag väl säga att den följer standarden för 802-11n, men det finns säkert bättre utrustning på marknaden, som man dessutom kan placera på gynnsammare platser för radiotrafik. RGW:n kan ju inte dra nytta av MILO funktionen som kräver flera antenner, och sen använder den inte 5 ghz bandet i dagsläget. Vill man ha en bättre trådlös kommunikation är det ju inga som helst problem att koppla in den med kabel i rgw:n och sen stänga av det trådlösa i RGW:n genom att surfa till den. Kopplar man in en trådlös router måste man ju stänga av DHCP servern i den och sen koppla in den på en av portarna som är till för datorer och inte i WAN porten.

I princip det som skiljer mellan en RGW och ett zyxelmodem är att supporten kan se MAC adresser för alla enheter hemma, medans man om kunden har ett zyxelmodem endast kan se den MAC adress på den enhet som sitter i portarna i modemet, och detta kan då vara en router som har flera andra enheter bakom sig.

Telia har alltså inte tillgång till trafiken i hemmanätverket som flera av er skriver här, om ni är oroliga för att er trafik ska avlyssnas på Internet är sannolikheten större att den avlyssnas av någon annan än Telia.

Då detta forum handlar om Telias digital-TV tjänst kanske ni kan ta ytterligare frågor om just Telia smart via PM till mig.

Sen så har jag fått för mig att klockan 10 på tisdag är en bra dag att starta om digital-TV boxen :)

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 23 oktober 2011 - 19:22

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

När du pratar 300 Mbit/s så pratar du ju teoretiska värden. Du kommer ju aldrig komma upp i dessa värden trådlöst över din router. Dock kommer du få bättre värden än vad en Telia Smart gör idag och konstigt vore väl annars.

Jaså gör jag inte!? Vilken tur att det finns oberoende praktiska tester som visar över 300 Mbit/s då... B)

Självklart så beror hastigheten på avstånd, miljö, störningar, protokoll, mm. Med en vanlig modern simultaneous dual-band (2,4 och 5 GHz) 802.11n Wi-Fi router så är den teoretiska hastigheten 450 Mbit/s med hjälp av 3x3 MIMO, 3 spatial streams, wide channels (40 Mhz), frame bursting, etc.

Ett tips är att köra på kanal 149-165 då dessa har mycket högre uteffekt än övriga kanaler på 5 GHz.

Tyvärr så är dessa kanaler inte godkända och övriga är begränsade till 200 mW inom EU. Kanal 36-48 har lägst uteffekt men fungerar ändå oftast bäst då kanal 100-112 och 132-140 har en speciell DFS (Dynamic Frequency Selection) funktion inom EU som växlar kanaler automatiskt vid störningar.

http://www.anandtech.com/show/4577

Bifogad fil  airport_extreme_1.png   44,88K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  airport_extreme_2.png   43,26K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  airport_extreme_3.png   44,62K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  airport_extreme_4.png   43,74K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered29650, 23 oktober 2011 - 19:24.

Postad 23 oktober 2011 - 19:50

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Får egen del är jag jättenöjd med Telia Smart. Trådlöst får jag ca 50 Mbit/s och trådlöst kör jag mestadels mail, surf, lite streaming och annat som funkar alldeles utmärkt på 50 Mbit/s. I övrigt har jag Telia Smart kopplad till en gigabitswitch som jag sedan kopplar med nätverkskabel ut till nas samt datorer. Med denna lösning får jag gigabit i hemnätverket och 100 Mbit/s i nedladdning. Throughput när vi pratar kabel och Telia Smart har aldrig varit ett problem för mig men där kanske du menar trådlöst?

Nja som jag skrev innan så skulle jag använda en egen router med mycket bättre prestanda (total simultaneous throughput). Telia Smart gatewayen har alldeles för dålig prestanda om man använder flera digital-TV boxar, flera datorer och gör många saker samtidigt i sitt hemma nätverk oavsett om det är trådlöst eller via kabel mot Internet. För en vanlig användaren med VDSL och enklare användning så är Telia Smart ett billigt alternativ som dessutom är enkelt för Telia att ge support på. Men för de med 100 Mbit/s fiberlan och mer avancerad användning så fungerar det tyvärr inget bra med Telia Smart då prestandan är för dålig och många inställnings möjligheter saknas.

Redigerat av Unregistered29650, 23 oktober 2011 - 19:53.

Postad 23 oktober 2011 - 21:49

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0
Någon av er som har en Pioneer VSX-709RDS kopplad med SPDIF till en digital-TV box och kan berätta om den fungerar bra? Har hört flera kunder som säger att den inte fungerar med SPDIF nämligen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

note to self: 1160.

Postad 23 oktober 2011 - 23:32

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Vad exakt är det som inte ska fungera? Har kört ljudet via TV:n ett bra tag nu då det tidigare var problem med synkning men kan flytta tillbaka om du vill ha svar på något. Har en 1910 box för övrigt.

Postad 23 oktober 2011 - 23:35

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Vad exakt är det som inte ska fungera? Har kört ljudet via TV:n ett bra tag nu då det tidigare var problem med synkning men kan flytta tillbaka om du vill ha svar på något. Har en 1910 box för övrigt.

De säger att det inte går att få ljud öht via SPDIF. Du får gärna testa om det fungerar för dig, har du en exakt en sådan förstärkare?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 24 oktober 2011 - 10:12

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
Kan jag använda samma kod på två boxar förutsatt de inte är inloggade samtidigt? Anledning är att jag har tre boxar men två abonnemang, och vi inte kommer se på mer än två tv:ar samtidigt. Dock har vi tv:ar i tre rum.

EK

Postad 24 oktober 2011 - 17:06

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Vi har ett huvudabonnemang med stora paketet och Canal+ Total och 2 st tvillingabonnemang. När nu HD paketet dök upp för 19:-/mån kunde det ju vara värt det (och inte ett öre mer med tanke på utbudet). Varningsflagg! När siste fakturan kom kostade mycket riktigt huvudabonnemanget 19:- men "tvillingarna" kostar 34.50/st per månad. Känns inte seriöst för TV3HD+"utfyllnadskanaler".
Markus? Någon? ...

/G

Postad 24 oktober 2011 - 17:18

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

De säger att det inte går att få ljud öht via SPDIF. Du får gärna testa om det fungerar för dig, har du en exakt en sådan förstärkare?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Japp, har en sådan och det fungerar med den optiska utgången på min 1910. Kan tilläggas att jag anser denna förstärkare vara något av det mest krångliga jag varit med om när det gäller användargränssnitt så sannolikheten att någon gjort fel på signalinställningen är relativt hög.

Postad 24 oktober 2011 - 19:03

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
@ Telia ni skriver detta nu på er hemsida:
”Viasat har förvärvat rätten att sända National Hockey League (NHL) till svenska tv-tittare från och med nu till och med säsongen 2015-2016. Viasat direktsänder 15 matcher i veckan, ambitionen är sedan att man senast den 1 januari 2012 skall kunna erbjuda samtliga NHL-matcher direktsänt på tv. Totalt blir detta då uppemot 50 matcher i veckan samt cirka 1300 matcher under en säsong, grund- och slutspel inkluderat. Du som har kanalpaket Viasat Sport, Guld eller Premium kan titta.”

Då betyder det att Telia kommer att få tillgång till Viasat Xtra kanalerna, som endast parabol kunder haft tillgång till tidigare?

Redigerat av lindo, 24 oktober 2011 - 19:03.

Postad 24 oktober 2011 - 19:20

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

@ Telia ni skriver detta nu på er hemsida:
”Viasat har förvärvat rätten att sända National Hockey League (NHL) till svenska tv-tittare från och med nu till och med säsongen 2015-2016. Viasat direktsänder 15 matcher i veckan, ambitionen är sedan att man senast den 1 januari 2012 skall kunna erbjuda samtliga NHL-matcher direktsänt på tv. Totalt blir detta då uppemot 50 matcher i veckan samt cirka 1300 matcher under en säsong, grund- och slutspel inkluderat. Du som har kanalpaket Viasat Sport, Guld eller Premium kan titta.”

Då betyder det att Telia kommer att få tillgång till Viasat Xtra kanalerna, som endast parabol kunder haft tillgång till tidigare?

Nej, Telia uttrycker sig som vanligt slarvigt och antyder saker som inte stämmer eftersom de bara valt ut vissa citat från Viasats pressmeddelanden...

Viasats egen hemsida framgår det med all önskvärd tydlighet att det bara är på Viasats parabol- och IPTV (och Viaplay) som man kommer kunna se alla matcher...

Postad 24 oktober 2011 - 19:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Ljud-dropouts på 3:an nu.

Postad 25 oktober 2011 - 04:27

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Kan jag använda samma kod på två boxar förutsatt de inte är inloggade samtidigt? Anledning är att jag har tre boxar men två abonnemang, och vi inte kommer se på mer än två tv:ar samtidigt. Dock har vi tv:ar i tre rum.

EK

Det ska gå. Men du måste vänta på att boxen släpper koderna. Kan ta timmar, om du nu inte orkar sitta i telefonkö till Telia för att låta dom göra det varje gång.

Finns det inget bättre sätt (snabbare)? Man borde kunna lösa det här själv som kund via Mina sidor eller liknande. Störande är det i alla fall.

Postad 25 oktober 2011 - 07:28

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

Då detta forum handlar om Telias digital-TV tjänst kanske ni kan ta ytterligare frågor om just Telia smart via PM till mig.

Sen så har jag fått för mig att klockan 10 på tisdag är en bra dag att starta om digital-TV boxen :)

Markus Johansson
Telia Kundservice

Två stycken intressanta svar för mig i digital-tv forumet.

Finns det inte något SMART forum för dem som vill vara anala kring bredband?

Själv är jag mest intresserad av möjligheten att se på en kanal och spela in från minst en annan. Samt vad för något intressant som kommer dyka upp kl 10:00 idag, kan det ha med inspelning att göra.

Sen vill jag även kommentera att NHL kommer på viasat hockey. Detta innebär väl att vi som vill ha sportpaketet får betala ännu mer per månad. När jag tecknade viasat sport paket när det kom betalade jag 79kr/månad. Efter det har priset gått upp till över 200kr/månad. Jag har fått för detta, håll i er nu
Möjligheten att se KHL hockey, en liga som är helt fantastisk, man kan ju inte ens lista ut vad spelarna heter då dem har krylliska bokstäver på tröjorna. Och hela konceptet med ryska ligan är helt ointressant. Även om det spelar 4-5 svenska där så kan det väl inte vara många stackare som är intresserade av det. Enda möljligheten att jag personligen skulle vara intresserad av att betala en guldtia mer för viasat paket pga hockey skulle vara om elitserien visades, och då är det max en guldtia.

Postad 25 oktober 2011 - 10:26

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

vad för något intressant som kommer dyka upp kl 10:00 idag, kan det ha med inspelning att göra.

Det var meningen att det skulle komma en uppdatering av programvaran. Detta har inte skett. Det beror på att det är problem med multicast för några kunder så för att inte riskera att det ska bli större problem är det uppskjutet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 25 oktober 2011 - 11:07

Unregisteredfa46ece3
  • Unregisteredfa46ece3
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Det var meningen att det skulle komma en uppdatering av programvaran. Detta har inte skett. Det beror på att det är problem med multicast för några kunder så för att inte riskera att det ska bli större problem är det uppskjutet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hade väldiga problem med omstarter av smarten igår, som delvis berör tv´n eftersom den startar om helt. Var runt middagstid som detta inträffade 3-4ggr.
Kollade om det var något med uppdatering i smarten, men samma version 8.8.5.B eller nått (minns ej)
Märkte även av att precis innan smarten startade om första gången, började bilden sega sig, ljudet fortgick men bilden liksom blev som "snabbspolning"..

Postad 25 oktober 2011 - 14:13

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag funderar på att beställa kombinationserbjudandet med TV, bredband och telefoni för 379 kr de första 12 månaderna.

Jag vill ha en inspelningsbar box men det valet finns inte utan man kan bara välja en vanlig box för 0 kr. Ska man köpa den inspelingsbara boxen separat när man väl blivit inkopplad? Då kommer jag att ha en extra box som jag inte har någon nytta av.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.