då ni inte svarar på mail så hoppas jag ni svarar här. Mitt problem är att jag inte kan justera ljudet på svt1, svt2, svt24 och svt b.Oerhört irriterande att inte kunna ljustera ljudet på boxen direkt utan måste justera ljudet via tv. Alla andra icke svt kanaler fungera som det är tänkt. Har haft det här problemet sedan vi skaffade oss Telia Digital TV. Har provat allt, startat om boxen dagligen. Min box är:Motorola VIP 1963.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 november 2011 - 16:29
då ni inte svarar på mail så hoppas jag ni svarar här. Mitt problem är att jag inte kan justera ljudet på svt1, svt2, svt24 och svt b.Oerhört irriterande att inte kunna ljustera ljudet på boxen direkt utan måste justera ljudet via tv. Alla andra icke svt kanaler fungera som det är tänkt. Har haft det här problemet sedan vi skaffade oss Telia Digital TV. Har provat allt, startat om boxen dagligen. Min box är:Motorola VIP 1963.
Postad 04 november 2011 - 17:21
Hej Telia Kundservice,
Har du provat att söka på t.ex. "volym" i denna tråd innan du frågar?
Jag gissar att du har boxen inställd på Digitalt ljud. Då kan man inte ändra volym i boxen när ljudet kommer i digital form. Kanaler som inte kör digitalt ljud kan man (tydligen) ändra via boxen. Du får nog ändra till Analogt ljud eller köpa dig en DD-förstärkare.
Själv kör jag Digitalt ljud och har vip1963:an kopplad till en förstärkare, och sköter volymen via förstärkaren. TV:ns inbyggda högtalare använder jag aldrig.
En alternativ lösning är att du skaffar en fjärr typ Logitech Harmony 555, där knapparna på fjärren går till olika saker, typ att navigering- och kanal upp/ner-knapparna skickar IR-koder till vip1963:an medan tryck på volymknapparna skickar IR-koder till TV:n.
PS: Rent generellt är det väl bättre att ändra volymen i TV:n än i boxen. Om du har låg volym ut från boxen och höjer ljudet på TV:n förlorar du lite ljudkvalitet.
Redigerat av elofu17, 04 november 2011 - 17:27.
Postad 04 november 2011 - 17:38
Hej Telia Kundservice,
Ändra till analogt ljud under inställningar i Telia boxen.
Postad 04 november 2011 - 18:18
Analogt eller digitalt kvittar hos mig numera. Förr fungerarde 1963 boxens fjärr om jag ställde in analogt men inte längre. Surroundreciverns volymkontroll måste användas eller tv:ns om jag inte använder recivern. Dock ett mindre problem enligt mig. Tre fjärrkontroller är jag så van vid.
Hdmi för bild mellan box och tv och koaxial för ljudet från boxen till recivern.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 04 november 2011 - 18:21.
Postad 05 november 2011 - 16:54
då ni inte svarar på mail så hoppas jag ni svarar här.
Vi svarar på mail men svarstiden är lång för tillfället, man gör åtgärder för att komma till rätta med problemet, bland annat kan ni titta på den här sidan så fattar ni nog vad man gör just nu.
Mitt problem är att jag inte kan justera ljudet på svt1, svt2, svt24 och svt b.Oerhört irriterande att inte kunna ljustera ljudet på boxen direkt utan måste justera ljudet via tv. Alla andra icke svt kanaler fungera som det är tänkt. Har haft det här problemet sedan vi skaffade oss Telia Digital TV. Har provat allt, startat om boxen dagligen. Min box är:Motorola VIP 1963.
Jag gissar att du har boxen inställd på Digitalt ljud. Då kan man inte ändra volym i boxen när ljudet kommer i digital form. Kanaler som inte kör digitalt ljud kan man (tydligen) ändra via boxen. Du får nog ändra till Analogt ljud eller köpa dig en DD-förstärkare.
Själv kör jag Digitalt ljud och har vip1963:an kopplad till en förstärkare, och sköter volymen via förstärkaren. TV:ns inbyggda högtalare använder jag aldrig.
Analogt eller digitalt kvittar hos mig numera. Förr fungerarde 1963 boxens fjärr om jag ställde in analogt men inte längre. Surroundreciverns volymkontroll måste användas eller tv:ns om jag inte använder recivern. Dock ett mindre problem enligt mig. Tre fjärrkontroller är jag så van vid.
De fall de i dag inte går att ställa in volymen med fjärren är helt enkelt när TV/förstärkare har förhandlat fram över HDMI att jag vill ha digitalt ljud från boxen. Då kommer boxen skicka digitalt ljud jämt. Förut kunde man genom att välja analogt ljud i boxen tvinga boxen att skicka ut det analogt och då kunde man ställa volymen även fast utrustningen man har kopplat in till digital-tv boxen säger att den vill ha digitalt ljud. Kopplar man t.ex. med scart istället för HDMI får man analogt ljud i den alltid för man kan inte skicka digitalt ljud över scart.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 05 november 2011 - 17:00.
Postad 05 november 2011 - 19:27
Angående problemen med inspelningsmarginalerna...
Ett konkret förslag för både workaround till de nuvarande problemen samt en feature som kan behållas även i framtiden när fungerande överlappande marginaler fungerar, så att vi användare faktiskt kan välja att ha det påslaget per default:
I EPG:n i VIP1963, när man trycker på Rec för att spela in ett program så dyker en ruta upp.
Mitt förslag är att man direkt i denna ruta ska se och kunna editera marginalerna för inspelningen och inte enbart vara bunden till att följa start- och stopptiderna för programmet enligt EPG:n.
Exempel på hur det är nu:
* Min vip1963 har inga inspelningsmarginaler alls aktiverade i inställningarna eftersom det bara betyder problem vid sekventiella inspelningar på olika kanaler.
* Jag går in på EPG:n och spelar in "Så mycket bättre" på TV4, 20:00-21:30.
Eftersom boxen inte har några marginaler skapas en inspelningsaktivitet från just 20:00 till 21:30, men som vi dryftade i tidigare konversationer brukar TV4 starta sina program ca 2 minuter för sent, dvs programmet slutar 21:32 i verkligheten men boxen avslutar sin inspelning vid 21:30.
Exempel på hur det skulle kunna vara:
* Min vip1963 har inga inspelningsmarginaler alls aktiverade i inställningarna eftersom det bara betyder problem vid sekventiella inspelningar på olika kanaler.
* I rutan där jag bekräftar vilket program som ska spelas in kan jag direkt se marginalen innan (0 minuter) och efter (0 minuter).
* Jag editerar lite snabbt marginalen efter till 5 minuter och bekräftar inspelningen
* Det skapas en inspelningsaktivitet från 20:00 till 21:35
Voila! Nu kan jag både schemalägga inspelningar som jag vill utan problem med överlappande marginaler och jag kan enkelt justera marginalerna för individuella inspelningar direkt när man adderar inspelningsaktiviteten.
I dagsläget kan man manuellt efterbehandla sina lagda inspelningsaktiviteter genom att gå in på Planerade Inspelningar, editera dem och där ändra på marginalerna, men det innebär ju en MASSA onödigt klickande på fjärren och hoppande mellan menyer. Givetvis ska man kunna ställa in dessa saker redan när man adderar aktiviteten.
...och när jag skriver "redan" så menare jag direkt i rutan som dyker upp när man trycker på Rec-knappen. I denna ruta finns en knapp för Fler Val, men det har snarare att göra med att lägga en annan typ av inspelning än den man just nu håller på med.
Jag anser att inspelningsmarginalerna hör ihop med start- och stopp-tiderna för inspelningen man just tänker lägga, så man ska kunna editera dem direkt i denna ruta utan att behöva klicka in sig på någon undermeny likt Fler Val. Dvs addera inte ytterligare en knapp kallad Marginaler, utan visa värdena direkt och gör dem editerbara.
Postad 05 november 2011 - 21:14
+1Telia,
Angående problemen med inspelningsmarginalerna...
Ett konkret förslag för både workaround till de nuvarande problemen samt en feature som kan behållas även i framtiden när fungerande överlappande marginaler fungerar, så att vi användare faktiskt kan välja att ha det påslaget per default:
I EPG:n i VIP1963, när man trycker på Rec för att spela in ett program så dyker en ruta upp.
Mitt förslag är att man direkt i denna ruta ska se och kunna editera marginalerna för inspelningen och inte enbart vara bunden till att följa start- och stopptiderna för programmet enligt EPG:n.
Exempel på hur det är nu:
Eftersom boxen inte har några marginaler skapas en inspelningsaktivitet från just 20:00 till 21:30, men som vi dryftade i tidigare konversationer brukar TV4 starta sina program ca 2 minuter för sent, dvs programmet slutar 21:32 i verkligheten men boxen avslutar sin inspelning vid 21:30.
Exempel på hur det skulle kunna vara:
* I rutan där jag bekräftar vilket program som ska spelas in kan jag direkt se marginalen innan (0 minuter) och efter (0 minuter).
* Jag editerar lite snabbt marginalen efter till 5 minuter och bekräftar inspelningen
* Det skapas en inspelningsaktivitet från 20:00 till 21:35
Voila! Nu kan jag både schemalägga inspelningar som jag vill utan problem med överlappande marginaler och jag kan enkelt justera marginalerna för individuella inspelningar direkt när man adderar inspelningsaktiviteten.
I dagsläget kan man manuellt efterbehandla sina lagda inspelningsaktiviteter genom att gå in på Planerade Inspelningar, editera dem och där ändra på marginalerna, men det innebär ju en MASSA onödigt klickande på fjärren och hoppande mellan menyer. Givetvis ska man kunna ställa in dessa saker redan när man adderar aktiviteten.
...och när jag skriver "redan" så menare jag direkt i rutan som dyker upp när man trycker på Rec-knappen. I denna ruta finns en knapp för Fler Val, men det har snarare att göra med att lägga en annan typ av inspelning än den man just nu håller på med.
Jag anser att inspelningsmarginalerna hör ihop med start- och stopp-tiderna för inspelningen man just tänker lägga, så man ska kunna editera dem direkt i denna ruta utan att behöva klicka in sig på någon undermeny likt Fler Val. Dvs addera inte ytterligare en knapp kallad Marginaler, utan visa värdena direkt och gör dem editerbara.
Postad 06 november 2011 - 05:58
Förresten bör man inte använda ordet imorgon då det efter 24:00 inte stämmer med vår tideräkning. Ordet idag fungerar ju men imorgon bör ersättas med veckodagsnamn så att det även stämmer efter tolvslaget. Hänger ni med?
Redigerat av echotuva, 06 november 2011 - 06:03.
Postad 06 november 2011 - 15:21
Om Telias support skickat en tekniker får man hoppas att de har en anledning till det, alltså att uppkopplingen fram till ditt modem inte ser helt okej ut. Även om kopplingen är dålig kan ju Internet fortfarande fungera, men hastigheten lider och så vidare. Hursomhelst verkar det märkligt att anta att felet ligger i antingen nätet eller modemet om din TV inte fungerar, men det är ju inte omöjligt....Och vid närmare eftertanke - om det vore fel på kabeln från stationen skulle väl inte bredbandet fungera...? Nä, allt vad jag kan se tyder på tyder på att Telia kopplat fel hos sig någonstans. Vilket de dyrt och heligt bedyrade i telefon att de inte hade gjort. De har visst hållit på med fel i IP-telefoni under dagen också (vilket jag dock inte har).
Om du håller inne Info-knappen på din fjärrkontroll under uppstart bör du komma in i bootmenyn där du kan välja "Remove software". Om du sen startar om är det möjligt att det löser sig, för det låter som att det kan vara ett mjukvaruproblem om det bara krånglar på vissa kanaler. Om inte, ring till supporten och be dem att göra en felanmälan.Hej Telia Kundservice,
Redigerat av notwist, 06 november 2011 - 15:23.
Postad 06 november 2011 - 19:39
Postad 06 november 2011 - 23:19
Tittade tidigare ikväll på Mad Dogs som började 21.30 på Svt1. När programmet skulle börja så zappade jag över till Svt1HD istället och då stod det i rutan att det var i HD och 5.1 ljud.
Min fråga blir nu: När det sänds i 5.1 ljud, antar jag att signalen är digital? För isåfall ska det ju inte ha någon betydelse om jag sänker på boxen.. utan det är volymen på min förstärkare jag får använda mig utav. Men när jag testade att sänka volymen på boxen så sänktes ljudet iaf. Boxen är inställd på Digital ljud för övrigt i inställningarna.
Eller är detta helt fel?
Minns iaf att när jag hade Tele2 för några år sedan och kanaler som sände Dolby Digital, kunde jag försöka sänka hur mycket jag ville på boxen, men det hjälpte inte.. däremot sänkte jag på vanliga kanaler utan dolby digital fungerade det.
Men ikväll verkade det som att det inte hade någon betydelse?
Postad 06 november 2011 - 23:23
Står ju här till och med att det inte ska gå att använda sig utav dosan till boxen om ljudet är satt på digitalt. Hur kan det ändå bli så som jag skrev?
Postad 06 november 2011 - 23:36
Nu har jag kanske missuppfattat allting, men rätta mig gärna då!
Tittade tidigare ikväll på Mad Dogs som började 21.30 på Svt1. När programmet skulle börja så zappade jag över till Svt1HD istället och då stod det i rutan att det var i HD och 5.1 ljud.
Min fråga blir nu: När det sänds i 5.1 ljud, antar jag att signalen är digital? För isåfall ska det ju inte ha någon betydelse om jag sänker på boxen.. utan det är volymen på min förstärkare jag får använda mig utav. Men när jag testade att sänka volymen på boxen så sänktes ljudet iaf. Boxen är inställd på Digital ljud för övrigt i inställningarna.
Eller är detta helt fel?
Minns iaf att när jag hade Tele2 för några år sedan och kanaler som sände Dolby Digital, kunde jag försöka sänka hur mycket jag ville på boxen, men det hjälpte inte.. däremot sänkte jag på vanliga kanaler utan dolby digital fungerade det.
Men ikväll verkade det som att det inte hade någon betydelse?
Ser du på förstärkaren att du verkligen tar emot DD5.1? Det som står i programinformationen stämmer ju inte alltid...
Om du tar emot DD5.1 är det en digital signal, och i de boxar jag stött på kan man inte mippla med volymen i boxen, utan den digitala signalen skickas omodifierad till förstärkaren, vilken kodar av dataströmmen till analogt ljud och skickar ut det till högtalarna enligt den volym man har ställt in i förstärkaren. Eftersom digitalboxen bara förmedlar vidare 5.1-dataströmmen omodifierad ska dina volym upp/ner-ändringar i boxen inte ändra på någonting alls.
Har du verifierat att du ställt in boxen på digitalt ljud?
Jag verifierade just på min vip1963.
SVT1 visar just nu "Bron" i DD5.1-ljud.
Det sker ingen förändring i volymen när jag ändrar på boxen upp och ned.
Dock, om jag drar ner volymen till noll på boxen så verkar det som att boxen inte längre skickar ut någon ljud-dataström alls till förstärkaren, dvs det blir knäpptyst.
Slutsats:
Via boxen kan man mute:a ljudet men inte ändra på volymen.
Redigerat av elofu17, 06 november 2011 - 23:49.
Postad 07 november 2011 - 01:47
Edit;
Gällande mobilappen förstås...
Redigerat av echotuva, 07 november 2011 - 15:13.
Postad 07 november 2011 - 10:38
Om Telias support skickat en tekniker får man hoppas att de har en anledning till det, alltså att uppkopplingen fram till ditt modem inte ser helt okej ut. Även om kopplingen är dålig kan ju Internet fortfarande fungera, men hastigheten lider och så vidare. Hursomhelst verkar det märkligt att anta att felet ligger i antingen nätet eller modemet om din TV inte fungerar, men det är ju inte omöjligt.
Nja, nu gjorde de faktiskt en mätning under det första samtalets gång som inte visade något fel...och dessutom fungerade internet alldeles utmärkt med samma hastighet som vanligt (ca 6,9 Mb/s) efter en omstart av modemet. Men å andra sidan menade han också att hans mätningar visade att min TV fungerade alldeles utmärkt, vilket den inte gjorde.
När jag talade med en annan kille i supporten dagen efter tyckte han att det verkade solklart att det måste vara fel i stationen, och några timmar senare fungerade allt utan att jag hade gjort något mer. Han sade visserligen att det fanns en hypotetisk, men inte särskilt sannolik, möjlighet att ett prestandasänkande kabelfel skulle kunna visa sig efter en uppgradering. Någon sådan indikation fanns dock inte.
Om du håller inne Info-knappen på din fjärrkontroll under uppstart bör du komma in i bootmenyn där du kan välja "Remove software". Om du sen startar om är det möjligt att det löser sig, för det låter som att det kan vara ett mjukvaruproblem om det bara krånglar på vissa kanaler. Om inte, ring till supporten och be dem att göra en felanmälan.
Tack för tipset, men det var ungefär det första jag provade...

Nå, efter att ha kommit fram på telefon andra gången dagen efter så löstes det ju ganska snabbt.

Det Markus har kommenterat här stämmer också med mina misstankar - att något blev fel i stationen vid uppgraderingen.
Postad 07 november 2011 - 11:11
Har du hunnit kolla något mer ang mina frysningar/hack? Vet inte om du fick mitt PM med id-kod. Det verkar nästan som om det blivit värre nu då det hackar konstant.
Jag har felanmält via hemsidan också men inget svar där än.
/Mvh
Martin
Postad 07 november 2011 - 14:00
Tack för tipset, men det var ungefär det första jag provade...
Det var heller inte bara några kanaler utan totalt utebliven kontakt med nätet för TV-tjänsten. Och vad som hände när jag försökte komma fram till supporten har jag redan beskrivit...
Ber om ursäkt, såg att när du besvarade den andra frågan var det inte riktat till mig. Läste lite för snabbt...

Postad 08 november 2011 - 06:08
Om vi kan hoppas på att de släpper den nya mjukvaran imorgon då
![]()
Det verkar som att vi får samma programvara idag som de haft i flera veckor i de övriga nordiska länderna.
Man har jobbat med att man ska få felmeddelanden istället för vid bild om något blir är fel vid uppstart. Dessutom bör de som har 1963 hitta lite nya alternativ i systeminställningar.
Det borde inte vara några stora problem för det har inte rapporterats det från de andra länderna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 08 november 2011 - 09:48
Det verkar som att vi får samma programvara idag som de haft i flera veckor i de övriga nordiska länderna.
Man har jobbat med att man ska få felmeddelanden istället för vid bild om något blir är fel vid uppstart. Dessutom bör de som har 1963 hitta lite nya alternativ i systeminställningar.
Det borde inte vara några stora problem för det har inte rapporterats det från de andra länderna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Var hittar man ändringsloggen mellan Telias olika versioner?
Postad 08 november 2011 - 10:25
Var hittar man ändringsloggen mellan Telias olika versioner?
I källkoden

Du som kund får det som kan beröra dig som kund av mig. Det är mycket ändringar som inte berör kunder i dagsläget. Det är en del saker för saker som kommer i framtiden. Det som ni kommer märka är det jag skrev ovan om att ni inte kan vi vit bild längre samt att det går att göra hårddiskkontroll samt formatera om hårddisken på 1953 boxarna, man kan även få upp en dialogruta om hårddisken inte fungerar när man startar om 1963 boxen. Det är även lite fixade saker rörande omstarter vid midnatt som kunde hända ibland förut.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 08 november 2011 - 10:29.
Postad 08 november 2011 - 10:34
I källkoden
Du som kund får det som kan beröra dig som kund av mig. Det är mycket ändringar som inte berör kunder i dagsläget. Det är en del saker för saker som kommer i framtiden. Det som ni kommer märka är det jag skrev ovan om att ni inte kan vi vit bild längre samt att det går att göra hårddiskkontroll samt formatera om hårddisken. Det är även lite fixade saker rörande omstarter vid midnatt som kunde hända ibland förut.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Skickar du källkoden?

Skämt åsido.
Det minsta man kan begära är ju en lista på releaser på mjukvaran i boxarna samt vad som är ändrat som påverkar användaren publicerad på Telia.se.
Den bör innehålla användargränssnitts förändringar,ny inställningsmöjligheter och även sådana saker som komprimering, ljud och bild format.
Det är ju bra att du informerar här men jag tycker inte man skall behöva vara medlem här för få denna infon.
/Stänly
Postad 08 november 2011 - 10:47
Vet du om det är någon ny box på gång som ska ersätta 1963-boxen?
Jag ska snart få in villafiber i mitt hus och kommer väl antagligen att ta Telia.
Det ser ut som ni har den bästa helhetslösningen för bredband, TV och telefon.
Postad 08 november 2011 - 12:11
Skickar du källkoden?
Skämt åsido.
Det minsta man kan begära är ju en lista på releaser på mjukvaran i boxarna samt vad som är ändrat som påverkar användaren publicerad på Telia.se.
Den bör innehålla användargränssnitts förändringar,ny inställningsmöjligheter och även sådana saker som komprimering, ljud och bild format.
Det är ju bra att du informerar här men jag tycker inte man skall behöva vara medlem här för få denna infon.
/Stänly
Instämmer!
Postad 08 november 2011 - 17:35
Jag uppfattar en liten bugg, hos mig iallafall, och det är när jag byter kanal ibland så blir kanalen ljudlös.
Bilden kommer fram dock inget ljud alls.
För att få detta att fungera så måste jag skruva upp eller när på volymknappen på fjärren till 1963-boxen.
Några fler som märkt ett sånt fenomen?
Postad 08 november 2011 - 18:12
*Du kikar på valfri kanal (säg TV3)
*Du börjar se på en sedan tidigare, färdig inspelning.
*Medans du ser på inspelningen så startar en planerad inspelning på en annan kanal (säg TV4) en den du först hade på.
*När du sett klart programmet eller trycker stopp så är bilden bara svart och boxen frågar om du vill stänga av inspelningen som pågår på TV4. Detta då boxen står på TV3 sedan tidigare men har påbörjat din planerade inspelning på TV4.
Trycker man bara avbryt och inte avbryt inspelning så får man bara en svart bild, inget mer och inspelningen fortsätter. Enda sättet att få bild igen, är att komma ihåg vilken kanal boxen har valt att spela in ifrån (inte alltid man har det i huvudet) och manuellt välja den kanalen på dosan. I detta fall TV4.
Då får man upp kanalen med bild (den spelas ju in i detta fall också)
Hela det här problemet sitter nog delvis i att vi med ADSL/VDSL bara kan se på samma kanal som spelas in. DÄREMOT så borde man inte få en fråga om man vill avbryta inspelningen bara för att få komma till kanalen man spelar in. Boxen borde automatiskt hoppa till rätt kanal utan tjafs när man avbryter en uppspelning samtidigt som man spelar in på en annan.
Vet inte om någon förstod vad jag nyss skrev (knappt jag gör det), men Telia Kundservice, Markus, du kanske kan kika på detta?
Postad 08 november 2011 - 18:15
Postad 08 november 2011 - 18:36
Hur blir det med Svt-play egentligen? Händer det överhuvudtaget någonting på den fronten?
Boxer har skaffat sig ett avtal till SVT Play
Som de kallar ”SVT r - ett urval av program från SVTs kanaler”
Men hur mycket de betalar till ”maffian” är ju okänt
Postad 08 november 2011 - 19:34
Inte hunnit kolla just det felet. Däremot så har jag ett fel sen låååångt tillbaka, som jag bara inte orkat höra av mig om. Det beter sig så här:
*Medans du ser på inspelningen så startar en planerad inspelning på en annan kanal (säg TV4) en den du först hade på.
*När du sett klart programmet eller trycker stopp så är bilden bara svart och boxen frågar om du vill stänga av inspelningen som pågår på TV4. Detta då boxen står på TV3 sedan tidigare men har påbörjat din planerade inspelning på TV4.
Trycker man bara avbryt och inte avbryt inspelning så får man bara en svart bild, inget mer och inspelningen fortsätter. Enda sättet att få bild igen, är att komma ihåg vilken kanal boxen har valt att spela in ifrån (inte alltid man har det i huvudet) och manuellt välja den kanalen på dosan. I detta fall TV4.
Varför inte bara välja "stoppa uppspelning" på rutan som kommer fram, istället för avbryt?

Postad 08 november 2011 - 22:12
formatera om hårddisken på 1953 boxarna
Markus Johansson
Telia Kundservice
1953?
Postad 09 november 2011 - 11:11
Så här drygt 12h efter du skrev det här, hade jag trott att nån annan skulle frågat eller förklarat, men icke...
1953?
Eller så fattade alla andra att det ska stå 1963 även där...
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 09 november 2011 - 11:19
Instämmer!
Det står i boxen om man väljer om tjänsten och sen nyheter. Det gjordes avvägning om man skulle skriva något på telia.se om detta men man valde att inte göra det. Vi skrev det på twitter och jag skrev om det här.
Sen hade man haft uppdateringen i flera veckor i de andra länderna så jag trodde faktiskt att ni skulle skriva något om det här tidigare…

Man kan läsa här utan att vara medlem. Men i princip fick ni bara infon lite tidigare än de som tittade på nyheterna i boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 09 november 2011 - 12:48
Jag uppfattar en liten bugg, hos mig iallafall, och det är när jag byter kanal ibland så blir kanalen ljudlös.
Bilden kommer fram dock inget ljud alls.
För att få detta att fungera så måste jag skruva upp eller när på volymknappen på fjärren till 1963-boxen.
Är det någon kanal som är vanligare än andra?
Vad har du för utrustning inkopplad och med vilka kablar?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 09 november 2011 - 15:11
Varför inte bara välja "stoppa uppspelning" på rutan som kommer fram, istället för avbryt?
Du väljer ju själv att stoppa uppspelningen och får en förfrågan att du vill stoppa den.
Men problemet som beskrivs är ju att du inte får någon bild. Detta är rapporterat sedan långt tidigare dessutom. Kommer du inte ihåg kanalnumret för den kanal som spelas in så får du ingen bild...
Postad 09 november 2011 - 18:44
Men problemet som beskrivs är ju att du inte får någon bild. Detta är rapporterat sedan långt tidigare dessutom. Kommer du inte ihåg kanalnumret för den kanal som spelas in så får du ingen bild...
Exakt, jag vill ju INTE stoppa inspelningen bara för att jag vill ha bild från kanalen på min TV.....
Men väljer man Avbryt utan att stoppa inspelningen och sedan manuellt väljer exakt rätt kanal på dosan, då får man bild samt att inspelningen fortsätter.
TeliaKundservice: Får fortfarande inget svar på denna fråga. Är detta något ni är medvetna om? Ska det fixas? Eller kommer det eventuellt möjlighet för VDSL-ägare att se på en kanal & spela in en annan så man slipper detta?
Postad 09 november 2011 - 21:12
Med den nya uppdateringen så försvann den röda ledlampan som markerar att man spelar in.
Postad 09 november 2011 - 21:16
Jag har inte fått något svar på detta vad jag kan se. Fortfarande är ljudet något ur synk på SVT2 HD men inte på vanliga SVT2, så tills vidare kollar jag nyhetssändningar mm på vanliga SVT2. Kan ni kika på SVT2 HD och försöka få till ljudsynken?@TeliaKundservice: Ljudet på SVT2 HD är konstant något efter bilden. Det är inte mycket men tillräckligt för att jag och sambon ska tycka att det är klart irriterande. På vanliga SVT2 är ljudet i synk och likaså på SVT1 HD. Kan ni fixa till det? Tack på förhand!
Fiber, VIP 1963, Digitalt ljud.
Tack på förhand!
Postad 09 november 2011 - 21:29
Ja det är den enda 1.4 versionen med Telia som utvecklare och som istället laddar ner 1.3.1 (på danska). Den andra på App Store är den gamla 1.2.5 versionen av More Mobile Relations.
Nu finns 1.4.1 på App Store och det verkar fungera med engelska också.

Postad 09 november 2011 - 22:27
Med den nya uppdateringen så försvann den röda ledlampan som markerar att man spelar in.
Jag har både den på boxen och den uppe till höger i rutan som visar att jag spelar in. Vilken var det du saknade?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 09 november 2011 - 22:35
Nu finns 1.4.1 på App Store och det verkar fungera med engelska också.
Yep, det fixades dagen efter den förra versionen kom. Dock tar apple lång tid på sig innan det publiceras.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 09 november 2011 - 22:44
Inte då, den lyser då när jag spelade in idag.@ Teliakundservice:
Postad 09 november 2011 - 23:05
Hela det här problemet sitter nog delvis i att vi med ADSL/VDSL bara kan se på samma kanal som spelas in. DÄREMOT så borde man inte få en fråga om man vill avbryta inspelningen bara för att få komma till kanalen man spelar in. Boxen borde automatiskt hoppa till rätt kanal utan tjafs när man avbryter en uppspelning samtidigt som man spelar in på en annan.
Vet inte om någon förstod vad jag nyss skrev (knappt jag gör det), men Telia Kundservice, Markus, du kanske kan kika på detta?
Jag fattar vad du menar och jag är ganska säker på att det hänger ihop med en bug jag hittade förut.
Har man Telia inspelare plus på LAN kund så blir det faktiskt förväntat beteendet för ADSL, alltså när uppspelningen man tittar på är slut och en annan har startat under tiden man tittat på inspelningen så kommer boxen att ha hoppat till kanalen man spelar in på.
Tycker du att du förtjänar en biobiljett för att du förklarade felet så bra, kan du skicka ett PM med vart jag ska skicka den

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 10 november 2011 - 02:25
Har man Telia inspelare plus på LAN kund så blir det faktiskt förväntat beteendet för ADSL, alltså när uppspelningen man tittar på är slut och en annan har startat under tiden man tittat på inspelningen så kommer boxen att ha hoppat till kanalen man spelar in på.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Men Markus, det är ju just detta som inte sker rent visuellt. Du måste dels veta vilken kanal som spelas in plus att du måste veta just den kanalens programnummer för att kunna se på kanalen. Detta är alltså en solklar bugg då du inte ens ska få frågan om du vill avbryta en inspelning bara för att du valt att titta på en tidigare inspelning som tagit slut. Dessa handlingar har ju ingenting att göra med varandra enligt mig...
Postad 10 november 2011 - 07:24
Men Markus, det är ju just detta som inte sker rent visuellt. Du måste dels veta vilken kanal som spelas in plus att du måste veta just den kanalens programnummer för att kunna se på kanalen. Detta är alltså en solklar bugg då du inte ens ska få frågan om du vill avbryta en inspelning bara för att du valt att titta på en tidigare inspelning som tagit slut. Dessa handlingar har ju ingenting att göra med varandra enligt mig...
Att det är en bug är självklart. Men jag tror inte du fattade vad jag skrev. Vi kan skriva såhär.
Har man inspelare plus, alltså man sitter på LAN tjänst och kan spela in en kanal och titta på en annan.
- Planera en inspelning på TV4.
- Titta på TV3
- Starta uppspelning av en tidigare inspelning
- Titta på den tidigare inspelningen när den nya inspelningen ska börja. (Den börjar som den ska)
- När du slutat titta på den tidigare inspelningen så har boxen bytt kanal till TV4.
Har man bara inspelare, alltså *DSL och bara kan titta på samma kanal man spelar in på blir det såhär.
- Planera en inspelning på TV4.
- Titta på TV3
- Starta uppspelning av en tidigare inspelning
- Titta på den tidigare inspelningen när den nya inspelningen ska börja. (Den börjar som den ska)
- När du slutat titta på den tidigare inspelningen så har boxen inte bytt kanal till TV4 utan är kvar på TV3.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 10 november 2011 - 11:06
I det första fallet skulle bilden ff visa TV3 då den kan ta emot dubbla strömmar. I det andra fallet tvingas boxen (bilden alltså) att byta till TV4 så att rätt kanal visas utan att du måste komma ihåg kanalens nummer. Du har ju aldrig valt att avbryta någon inspelning men du får en fråga om du vill det. Så är det förväntade beteende för mig

Edit,
Det var Michael L som först rapporterade buggen... #3217848
Redigerat av echotuva, 10 november 2011 - 11:18.
Postad 10 november 2011 - 11:19
Inte då, den lyser då när jag spelade in idag.
Inte min!
Jag har bara det som visas på TVn. Ingen röd lampa på boxen.
Postad 10 november 2011 - 13:14
Inte min!
Jag har bara det som visas på TVn. Ingen röd lampa på boxen.
Jag tror jag har råkat ut för just detta vid någon tidigare uppdatering för några månader sedan. Vill minnas att det rättade till sig efter en omstart med radering av mjukvaran. (Ryck sladd - håll inne INFO medan sladden sätts i tills systemmenyn kommer upp - välj att radera programvara och sedan exit). Värt ett försök om du inte redan gjort det.
Postad 10 november 2011 - 13:27
Postad 10 november 2011 - 14:48
Det var Michael L som först rapporterade buggen... #3217848
Jag minns det men jag lyckades inte förstå vad som hände och varför det gjorde jag först nu. Jag har inspelare plus så hände inte på min box. Men då jag är på bra humör idag kan han med få en biobiljett om han vill

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 11 november 2011 - 01:15
Men då jag är på bra humör idag kan han med få en biobiljett om han vill
Markus Johansson
Telia Kundservice
Då blir han säkert glad!

3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar