* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34706 svar till detta ämne
Postad 11 november 2011 - 20:54
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Hej,
Ämne: Fjärrkontroller (Logitech Harmony) och VIP-1963
Min Motorola VIP 1963 inspelningsbar digitalbox fungerade utmärkt ungefär en månad.
I tisdags kväll startade den från början med de fem prickarna som ska bli gröna.
Efter att den fjärde tänds så växlade den mellan: Svart bild (ingen bild), myrornas krig, helt gul bild och så startup-
sekvensen och senare tv-programmet, med knappt en sekund av varje och så höll den på.
Jag ringde support som sa "då byter vi ut den". Så bra tyckte jag och två dagar senare fick jag en ny box!
Den nya heter PVR-36 i efternamn, så något skiljer från den gamla.
Den nya startade upp, men när jag skulle mata in koderna var det stopp.
Jag kör en Logitech Harmony One som fungerat utmärkt tidigare (frånsett att jag under programmeringen var tvungen att ändra
vissa knappar och spela in några koder från originalfjärren).
Jag plockade då fram min originalfjärr och testade. Inte ett liv. Bytte batterier i originalfjärren och fortfarande inget
liv.
Medan jag satt i telefonkö till Telias support (det tog 1,5 timme) så var det helt plötsligt en siffra i kodfältet!
Jag kom då på att om jag höll fjärren ca 2 meter från boxen, riktad ca 45 grader fel och lite lutad så fungerar det i två
fall av tre...men det är ett väldigt litet område strax till höger om soffbordet där jag får det att fungera med både
originalfjärren och Harmony One!?
När jag kom fram till supporten så bekräftade (Emma Andersson) dom att det är ett känt fel och beklagade att en ny fjärr
inte skickats ut!
Då undrar jag ju - kommer min Harmony One aldrig att fungera med min nya VIP 1963?
Ska jag ha två olika fjärrkontroller igen, något som jag sluppit sista dryga året sedan jag köpte min Harmony. Det var en
sådan befrielse att bli av med fjärrkontrollberget och helt plötsligt kunna ändra volym på förstärkaren, kanal på boxen etc
med en enda fjärr.
Finns det någon som kör VIP1963 PVR-36 med Logitech Harmony eller vet något om detta?
Vad vet Telia om detta?
Mvh,
Johan
Postad 11 november 2011 - 21:29
kontraband
-
kontraband
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Mycket hack under Forrest Gump gällande både bild och ljud. Det härliga är att när dottern vaknar och skriker så timeshiftar man så att man slipper all reklam. Då spontantbotar boxen om så 1/3 av min timeshift försvann samt frugans inspelningen av Titanic avbröts. Great work Motorola/Telia! Några fler som upplevde liknande problem?
Postad 11 november 2011 - 21:42
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ämne: Fjärrkontroller (Logitech Harmony) och VIP-1963
Det låter ju som att det är fysiskt fel på IR-sensorn på boxen om du får samma fel både med Harmonyn och originalfjärren. Jag skulle skruva upp boxen och kolla hur det ser ut vid IR-ögat. Kanske sitter något snett? Har det kommit in skräp mellan sensorn och chassit? Kanske sitter inte sensor-ögat mitt i hålet i chassit, utan lite snett, och då måste ju du rikta IR-signalen från fjärren snett in så att inte chassi-kanten tar emot.
Postad 11 november 2011 - 21:52
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det låter ju som att det är fysiskt fel på IR-sensorn på boxen om du får samma fel både med Harmonyn och originalfjärren. Jag skulle skruva upp boxen och kolla hur det ser ut vid IR-ögat. Kanske sitter något snett? Har det kommit in skräp mellan sensorn och chassit? Kanske sitter inte sensor-ögat mitt i hålet i chassit, utan lite snett, och då måste ju du rikta IR-signalen från fjärren snett in så att inte chassi-kanten tar emot.
Men Telia säger ju att det är ett känt fel!? Att dom därför skickar ut en ny fjärr (som enligt manualen till nya boxen ser annorlunda ut) /Johan
Postad 11 november 2011 - 22:54
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Men Telia säger ju att det är ett känt fel!? Att dom därför skickar ut en ny fjärr (som enligt manualen till nya boxen ser annorlunda ut) /Johan
Komplettering: Har ingen lust att meka med en produkt som det är garanti på och som funkar någorlunda...man ska inte pilla för mycket så länge leverantören är välvillig och i alla fall försöker se till att man kan både titta på tv och spela in... Men om man lyser med en stark lampa genom den svarta knappt genomskinliga plasten som utgör hela fronten så sitter det ett litet kretskort bakom. Det ser likadant ut på både den gamla och den nya 1963-boxen. Men det är olika text på den lilla klisterlappen (men svårt att läsa den lilla texten genom den svarta plasten när ficklampan blänker i alltihopa... Men det är i alla fall inget som skymmer och IR-ögat kan omöjligt sitta så snett att det påverkar riktbarheten. Jag tror inte heller plasten i kåpan skiljer så att den bara skulle släppa igenom i en viss riktning...det är säkert bara mörkfärgad polystyren eller polykarbonat. Då måste det väl antingen vara IR-koden som skiljer, eller att koden är rätt men protokollet olika eller nåt sånt (jag har ingen koll på vad som skiljer olika IR-protokoll och vad ett sådant egentligen är) Men det känns i alla fall deppigt om inte Harmony-fjärren ska fungera :-( Mvh, Johan
Postad 11 november 2011 - 23:59
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Visste inte ens att det kommit en ny variant på 1963. Någon som vet vad som skiljer gamla/nya boxen? Markus?
Postad 12 november 2011 - 01:09
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Visste inte ens att det kommit en ny variant på 1963. Någon som vet vad som skiljer gamla/nya boxen? Markus?
Eftersom ingen verkar vara lösningen på spåren så är det frekvenserna som skiljer. Alla 1963 som inte är "jättegamla" använder 36kHz (notera pvr-36) precis som t ex 1003-boxen. Gamla 1963 och alla 1910 använder 56kHz. Att använda fel frekvens (men rätt protokoll) på fjärren kan ge udda resultat som att man kan få det att funka delvis om man riktar fjärren helt fel. Om Harmony kan ställas om till 36kHz har jag ingen aning om men det borde ju gå tycker man.
Postad 12 november 2011 - 05:30
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Då undrar jag ju - kommer min Harmony One aldrig att fungera med min nya VIP 1963?
Det är väl bara att lära upp din Harmony från den nya Fjärren. Läs Bruxen, och lägg dem mot varandra och gör sen som det står.
Redigerat av anderswillhelmsson, 12 november 2011 - 06:54.
Postad 12 november 2011 - 08:27
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Klart jag vet, de har bytt IR mottagare delen så man måste använda den fjärren som skickas ut till 1003 boxen istället för den gamla modellen som använts till 1510, 1910, 1903 samt den gamla versionen 1963. Sen antar jag att de har ett annat artikelnummer, men jag är inte säker för har ingen "ny" 1963. Jag har en hög med gamla boxar med mer eller mindre trasiga hårddiskar.  Samtliga ersättningsboxar av modell 1963 som skickas ut i dagsläget har den nya IR mottagaren så man måste skicka ut en 1003 fjärr om kunden inte redan har en sådan. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 12 november 2011 - 08:43.
Postad 12 november 2011 - 09:50
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det är väl bara att lära upp din Harmony från den nya Fjärren.
Läs Bruxen, och lägg dem mot varandra och gör sen som det står.
Hej Jag har inte fått den nya fjärren än, så jag kan inte prova än. Men jag vet hur man gör så jag ska testa så snart paketet kommer! Det var igårkväll jag stötte på problemet och jag blev orolig och uppgiven eftersom jag aldrig varit med om ett liknande fel och jag googlade en del men kunde inte hitta någon anledning (jag visste ju inte exakt vad jag skulle söka efter...moment 22 lixom) och jag befarade att jag aldrig mer skulle kunna klara mig med en enda fjärrkontroll till både TV, Surroundreceiver, BlueRay, CD, PVR etc. Harmonyn var ett sånt stort lyft och den bästa hemelektronikpryl jag köpt på flera år, kanske någonsin! Men jag hoppas det går och att Harmonyn även hanterar 36kHz
Postad 12 november 2011 - 09:58
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Klart jag vet, de har bytt IR mottagare delen så man måste använda den fjärren som skickas ut till 1003 boxen istället för den gamla modellen som använts till 1510, 1910, 1903 samt den gamla versionen 1963.
Sen antar jag att de har ett annat artikelnummer, men jag är inte säker för har ingen "ny" 1963. Jag har en hög med gamla boxar med mer eller mindre trasiga hårddiskar. 
Samtliga ersättningsboxar av modell 1963 som skickas ut i dagsläget har den nya IR mottagaren så man måste skicka ut en 1003 fjärr om kunden inte redan har en sådan.
Markus Johansson Telia Kundservice
Hej Markus, Är det alltså samma moderkort i den gamla 1963:an som i PVR-36? Är det verklgen enbart IR-mottagaren som skiljer? Om det (kanske mot förmodan) inte skulle gå att lära upp Harmonyn på 36 kHz...skulle det då gå att byta till en gammal IR-mottagare? Den ser ut att sitta med en sån kretskortskontakt som klämmer fast en filmkabel (minns inte vad kontakttypen heter), men det är lite svårt att se genom den svarta plasten i fronten... Men om moderkortet är detsamma borde det vara busenkelt att byta IR-mottagare :-) Är det samma IR-mottagarkort i en 1910 som i den gamla 1963:an? Eller saknas en röd lysdiod (REC) på det kortet? 1910-boxar har vi en hög överblivna i föreningen, så i så fall borde jag ha "obegränsad" tillgång :-) Men plan 1 är att testa att lära upp Harmonyn mot den nya fjärren när den kommer för att slippa sånt krångel som man bör hålla fingrarna från...men nöden har ju som bekant ingen lag och Harmonyn är en befrielse! Med den kan t o m mina föräldrar se på TV när dom är här :-)
Postad 12 november 2011 - 11:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Men jag hoppas det går och att Harmonyn även hanterar 36kHz
kan den här sidan göra dig gladare? För övrigt funderade jag på om verkligen boxen är trasig för det där låter som ett HDCP problem, men antar att ni redan har kontrollerat detta? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 12 november 2011 - 11:26
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Men om moderkortet är detsamma borde det vara busenkelt att byta IR-mottagare :-)
Det absolut enda svar jag får ge dig är att du inte får öppna boxen för då gäller inte garantin längre. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 12 november 2011 - 12:10
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Men jag hoppas det går och att Harmonyn även hanterar 36kHz
De brukar klara från 30-35 kHz upp till 4xx kHz nånting. Så det *borde* inte vara nåt problem. Bökigt att de bytt IR dock. Det verkar som om Logitech inte har fått in dessa "vip1963 pvr36"-koder till sin databas, så det blir till att sitta och manuellt lära Harmonyn knapp för knapp. Undrar förresten varifrån Logitech får knapp-layouten och IR-koderna, om det är från oss användare eller från Motorola. Appropå fjärrkontrollerna... Är det någon skillnad på antalet knappar och layouten på den gamla fjärren jämfört med den nya?
Postad 12 november 2011 - 12:22
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
kan den här sidan göra dig gladare?
För övrigt funderade jag på om verkligen boxen är trasig för det där låter som ett HDCP problem, men antar att ni redan har kontrollerat detta?
Jo, den tråden ser ju lovande ut. Jag ska ringa Logitechs support på måndag. Dom brukar vara snitsiga så dom kanske kan ändra frekvens på mina koder så att jag slipper programmer om alltihopa utan bara kan uppdatera fjärren efter deras ändringar...hoppas-hoppas-hoppas HDCP? High-bandwidth Digital Content Protection? Vad skulle vara fel då som blir fel när boxen står i standby från en kväll till nästa kväll? De brukar klara från 30-35 kHz upp till 4xx kHz nånting. Så det *borde* inte vara nåt problem.
Bökigt att de bytt IR dock. Det verkar som om Logitech inte har fått in dessa "vip1963 pvr36"-koder till sin databas, så det blir till att sitta och manuellt lära Harmonyn knapp för knapp.
Undrar förresten varifrån Logitech får knapp-layouten och IR-koderna, om det är från oss användare eller från Motorola.
Appropå fjärrkontrollerna... Är det någon skillnad på antalet knappar och layouten på den gamla fjärren jämfört med den nya?
Enligt manualen till PVR-36-boxen så ser fjärren annorlunda ut. Den har pilknapparna och någon form av scrollring runt och så sifferknapparna längst ner istället för högst upp. Men jag vet inte om det är den fjärren jag kommer få...
Postad 12 november 2011 - 12:30
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det absolut enda svar jag får ge dig är att du inte får öppna boxen för då gäller inte garantin längre.
Jo, jag anade det...och det vet jag. Det är därför jag hållit fingrarna i styr och bara tjuvtittat genom plasten med en stark ficklampa. "Får" är förresten sådana där krulliga som käkar gräs i hagar... Jag är inte särskillt sugen på att meka med det när Telia är så smidiga med utbyten av defekt hårdvara. Men går det inte att lösa på något annat sätt så får jag väl i så fall strunta i garantin och stå mitt kast den dagen nya boxen pajjar ihop - för två fjärrkontroller är inte en acceptabel lösning. I så fall blir det att meka själv eller strunta i gruppavtalet med Telia och köpa TV av ComHem och köra en Humax- eller Samsung-box även om det blir dyrare och jag får att göra med ComHem igen. Men av tråden om Harmony 525 att dömma ser det ju lovande ut. Men nyfiken är jag ju så det vore ju intressant att veta även som kuriosa om det är samma moderkort...
Postad 12 november 2011 - 21:01
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Problemet löst!!!
Det fanns en profil i Harmony Remote Software som hette Motorola PVR-36 och den funkade mer eller mindre rakt av!
Jag tycker den är lite otydlig med om den enhet man försöker välja finns eller inte. Ibland har den bara gett mig tomma enheter utan knappar när jag valt "fel".
Fortfarande bara en fjärrkontroll på soffbordet!!!!
Tack ni som engagerat er med information och glada tillrop!
Postad 12 november 2011 - 23:05
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Var det inte så innan att om jag hade t ex. tv3 igång och stängde av boxen med fjärren att den egentligen inte var avstängd utan fortsatte som om den var igång? Dvs att timeshiften håll på med två timmars buffert? När jag kom hem kunde jag backa två timmar och kolla på tv3 två timmar tillbaka. Nu startade jag boxen när jag kom hem och timeshiften gick igång först när jag slog på boxen. Ingen timeshift att kunna backa.
Detta kan ju vara ett sätt att spara på hårddisken då den då inte är igång dygnet runt om man stänger av med fjärren. En bekräftelse på detta beteendet efter en ev. mjukvaru-uppdatering skulle vara kul att få.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 12 november 2011 - 23:10.
Postad 13 november 2011 - 00:15
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Näää, 1963:an funkar väl inte så. Inte vad jag kan minnas i alla fall.
Stänger man av den så går den ner i stand-by-läge och spelar inte längre in något till disk.
Det folk kom fram till genom att mäta strömåtgång förut (typ nåt år sen?) var väl att trots att burken är i standby så är de mest strömslukande chippen ändå aktiva, dvs ethernet-paket kommer fortfarande in, och dataströmmarna behandlas. Typ att boxen fortsatte att göra allt utom just att snurra på hårddisken och skicka ut någon signal på HDMI-porten.
Postad 13 november 2011 - 00:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
@Telia:
TV8 envisas fortfarande med att visa alla(?) sina 4:3-program utdragna till 16:9
Postad 13 november 2011 - 23:11
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jag har inte fått något svar på detta vad jag kan se. Fortfarande är ljudet något ur synk på SVT2 HD men inte på vanliga SVT2, så tills vidare kollar jag nyhetssändningar mm på vanliga SVT2. Kan ni kika på SVT2 HD och försöka få till ljudsynken?
Tack på förhand!
@TeliaKundService: Tredje gången gillt kanske. Fortfarande inget svar på min påpekan om att ljudet är ur synk på SVT2 HD. Just nu är det dessutom värre än vanligt, ljudet är helt ur synk med bilden. Kan ni snälla åtminstone bekräfta problemet och säga att ni jobbar på en lösning? Tack på förhand.
Postad 14 november 2011 - 00:29
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
@TeliaKundService: Tredje gången gillt kanske. Fortfarande inget svar på min påpekan om att ljudet är ur synk på SVT2 HD. Just nu är det dessutom värre än vanligt, ljudet är helt ur synk med bilden. Kan ni snälla åtminstone bekräfta problemet och säga att ni jobbar på en lösning?
Tack på förhand.
Kan inte vara ett generellt problem. Hos mig (Fiber 100/10, Örebro) är det ingen som helst osynk på SVT2HD
Postad 14 november 2011 - 10:03
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Har oxå blivit med en ny PVR box å då fått en ny 1003 fjärr i efterhand. Den nya fjärren/boxen är MYCKET sämre map IR-ögat. Mycket svårare att "sikta" rätt.
Postad 14 november 2011 - 10:40
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
192 inlägg
Stänger man av den så går den ner i stand-by-läge och spelar inte längre in något till disk.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med stänger av men om jag stänger av min box med fjärren(standby) så spelar den helt klart in ändå trots att den är avstängd. /GannTrader
Postad 14 november 2011 - 14:29
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med stänger av men om jag stänger av min box med fjärren(standby) så spelar den helt klart in ändå trots att den är avstängd.
/GannTrader
Vad han menar är att timeshiften inte håller på om man stänger med fjärren. Är boxen igång på Svt1 kan man när man kommer hemma spola tillbaka 2 timmar och kolla på kanalen.
Postad 14 november 2011 - 14:51
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
998 inlägg
Kan man ha en sladd från Thomson fibermodemet (Telia Smart) och sätta en switch i andra ändan och koppla vidare till 2 tv-boxar?
Om det går, krävs det nån speciell sorts switch?
Nån som vet?
Redigerat av Nizz_e, 14 november 2011 - 18:17.
Postad 14 november 2011 - 16:28
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Är det någon kanal som är vanligare än andra?
Vad har du för utrustning inkopplad och med vilka kablar?
Nej, jag kan inte säga att det är någon särskild kanal som problemet uppstår. 1963 är kopplat till TV via en HDMI, på exakt samma sätt som det varit under de två sista åren.
Postad 14 november 2011 - 20:38
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
@TeliaKundService: Tredje gången gillt kanske. Fortfarande inget svar på min påpekan om att ljudet är ur synk på SVT2 HD. Just nu är det dessutom värre än vanligt, ljudet är helt ur synk med bilden. Kan ni snälla åtminstone bekräfta problemet och säga att ni jobbar på en lösning?
Jag har en vip1963, digitalt ljud ut till en DD5.1-förstärkare (använder inte TV-högtalarna alls), HDMI till TVn, har FiberLAN. Jag kan inte säga att jag upplever att ljudet är ur synk på någon SVT-HD-kanal vad jag kan minnas. (PS. Jag är bra på att upptäcka synkfel, jag tycker det är ruggigt jobbigt de få gånger det händer)
Postad 15 november 2011 - 09:34
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Fortfarande inget svar på min påpekan om att ljudet är ur synk på SVT2 HD. Just nu är det dessutom värre än vanligt, ljudet är helt ur synk med bilden. Kan ni snälla åtminstone bekräfta problemet och säga att ni jobbar på en lösning?
Jag har en vip1963, digitalt ljud ut till en DD5.1-förstärkare (använder inte TV-högtalarna alls), HDMI till TVn, har FiberLAN. Jag kan inte säga att jag upplever att ljudet är ur synk på någon SVT-HD-kanal vad jag kan minnas. (PS. Jag är bra på att upptäcka synkfel, jag tycker det är ruggigt jobbigt de få gånger det händer)
Att jag inte svarat rörande SVT2 HD är att vi inte är nöjda med den kanalen för ljudet verkar röra sig hela tiden beroende på vilket program man försöker ställa om den på. Den är justerad flera gånger både förra veckan och denna vecka. Nu är vi lite nöjda med synken iaf, är ni det med? Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 15 november 2011 - 09:43.
Postad 15 november 2011 - 09:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Kan man ha en sladd från Thomson fibermodemet (Telia Smart) och sätta en switch i andra ändan och koppla vidare till 2 tv-boxar? Om det går, krävs det nån speciell sorts switch?
Nån som vet? 
Så länge man inte använder en switch som filtrerar multicast brukar det inte vara några problem. i princip alla billiga swtivchar man kan hitta på marknaden fungerar utan problem. Har man smart behöver det inte ens vara samma typ av enheter man kopplar in switchen bakom Thomson modemet i normalfallet. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 15 november 2011 - 09:43.
Postad 15 november 2011 - 10:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nej, jag kan inte säga att det är någon särskild kanal som problemet uppstår.
1963 är kopplat till TV via en HDMI, på exakt samma sätt som det varit under de två sista åren.
Vad har du för TV modell? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 november 2011 - 11:03
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Vad har hänt? Helt plötsligt var all epg-info borta och klockan över 21.00?? Startar om boxen och den gamla uppstarten kommer in och sen ett meddelande om problem att starta tjänsten pga multicast inte kan erhållas.
Fibersupporten, TV: Väntetid 57 min. Chatt 31 min....
Redigerat av tomano58, 15 november 2011 - 11:18.
Postad 15 november 2011 - 11:27
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ok, tydligen ett större problem. Men ingen info finns att hitta trots alla sociala nätverkskanaler...
@Telia: Finns någon från Telia som kan kommentera? Nu har tv varit borta i över en timme men inte det minsta lilla till info på någon social kanal eller driftinfo. Svagt!
Redigerat av tomano58, 15 november 2011 - 12:08.
Postad 15 november 2011 - 13:03
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
@Telia, Markus Ok, efter (troligen) 2 timmar är TV-tjänsten uppe igen. Markus, ta med detta till ansvariga för kund- och supporttjänst. Tycker att det sköttes uselt. Telia har flera sociala medier som FB, Twitter, olika forum och värst av allt, en sida för driftinfo men ingenstans gick det att få någon som helst information. Ett klart underbetyg! Såg just nedanstående (notera tiden 12:50), pinsamt. Störning på digital-tv-tjänsten2011-11-15 12:50 Vi har just nu en stöning av digital-tv-tjänsten. Denna medför att kunder som startar om sin box får felmeddelande. Våra tekniker arbetar med att åtgärda problemet och beräknar vara klara under eftermiddagen
Redigerat av tomano58, 15 november 2011 - 13:07.
Postad 15 november 2011 - 15:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Ok, efter (troligen) 2 timmar är TV-tjänsten uppe igen. Markus, ta med detta till ansvariga för kund- och supporttjänst. Tycker att det sköttes uselt. Telia har flera sociala medier som FB, Twitter, olika forum och värst av allt, en sida för driftinfo men ingenstans gick det att få någon som helst information. Ett klart underbetyg!
Såg just nedanstående (notera tiden 12:50), pinsamt.
Störning på digital-tv-tjänsten
2011-11-15 12:50 Vi har just nu en stöning av digital-tv-tjänsten. Denna medför att kunder som startar om sin box får felmeddelande. Våra tekniker arbetar med att åtgärda problemet och beräknar vara klara under eftermiddagen
Enligt den information jag fick så varade felet från 12:01 till 12:48 så felet var redan avhjälpt när du såg den där infon. Att felet var i nästan två timmar var inget jag visste om. Problemet var att vi inte visste om omfattningen redan från början så därför vi inte la ut någon information tidigare, redan vid 11:15 hade jag kännedom om att det var ett problem. Det drabbade inte alla kunder och berodde på hårdvarufel där det tog lite tid att byta ut hårdvaran. Beklagar att det inte var tydligare information tidigare. Ni är välkomna att som vanligt skicka in synpunkter på tyck om Telia på telia.se  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 november 2011 - 20:18
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Att jag inte svarat rörande SVT2 HD är att vi inte är nöjda med den kanalen för ljudet verkar röra sig hela tiden beroende på vilket program man försöker ställa om den på. Den är justerad flera gånger både förra veckan och denna vecka. Nu är vi lite nöjda med synken iaf, är ni det med?
Tack så mycket! Det förklarar också varför det ibland varit nästan i synk och ibland helt ur synk. Just nu ser det bra ut, hoppas det håller i sig.
Postad 15 november 2011 - 20:52
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
998 inlägg
Tack för svaret Markus, det löser mycket.
Fick en idé: Kan man koppla Ruckusmottagaren via en switch till 2 boxar?
Det hade löst det ännu bättre.
Uppdaterade ADSL-boxen med fiberkoderna, då kunde jag inte se nåt av det gamla som låg på disken.  Trodde att jag skulle behöva radera allt. Ryckte strömmen och startade om boxen och då fungerade det igen.
Postad 16 november 2011 - 14:19
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Min telestation är nu uppgraderad till VDSL2 och kör jag kollen på Telias sida så ser jag att jag kan få upp till 60Mb/s. Frågan är då om jag därmed skulle kunna spela in på en kanal samtidigt som jag tittar på en annan? Just nu har jag ingen inspelningsbar box och jag vet att Smart även krävs vilket jag heller inte har. Samtidigt kan jag undra lite över varför fiber 100Mb/s är billigare än både koppar 30Mb/s och 60Mb/s?
Postad 16 november 2011 - 14:38
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Min telestation är nu uppgraderad till VDSL2 och kör jag kollen på Telias sida så ser jag att jag kan få upp till 60Mb/s. Frågan är då om jag därmed skulle kunna spela in på en kanal samtidigt som jag tittar på en annan? Just nu har jag ingen inspelningsbar box och jag vet att Smart även krävs vilket jag heller inte har. Samtidigt kan jag undra lite över varför fiber 100Mb/s är billigare än både koppar 30Mb/s och 60Mb/s?
Nej, du kommer inte att kunna göra det. Jag har frågat ett par gånger, både här och på deras telefonsupport i samband med annat och får inget ur dom. Varken om det är ens möjligt (om man köpt en tjänst som inte är något att ha i framtiden....) eller om det ska komma. Så jag vet inte om du kommer få något annat svar än det som gäller idag, alltså nej  .
Postad 16 november 2011 - 18:20
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Nej, du kommer inte att kunna göra det. Jag har frågat ett par gånger, både här och på deras telefonsupport i samband med annat och får inget ur dom. Varken om det är ens möjligt (om man köpt en tjänst som inte är något att ha i framtiden....) eller om det ska komma.
Så jag vet inte om du kommer få något annat svar än det som gäller idag, alltså nej .
Så VDSL2-kunder kommer alltså att få betala mer men få mindre jämfört med fiberkunder! Hur går den ekvationen ihop Telia?
Postad 16 november 2011 - 20:49
gorbag
-
gorbag
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Så VDSL2-kunder kommer alltså att få betala mer men få mindre jämfört med fiberkunder! Hur går den ekvationen ihop Telia?
Givetvis kommer xDSL kunder alltid få betala mer för mindre än fiber kunder. Det är helt enkelt en teknik som är dyrare (supportmässigt främst) och betydligt mer störningskänslig. Fördelen är att fasta telenätet finns överallt.
Postad 16 november 2011 - 22:08
Masser
-
Masser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Nu klockan 22 hängde sig boxen (1963) och startade om sig. Mitt i Greys anatomy som vi kollade på Timeshift. Tack för det televerket...
Postad 16 november 2011 - 22:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Tack för svaret Markus, det löser mycket. Fick en idé: Kan man koppla Ruckusmottagaren via en switch till 2 boxar? Det hade löst det ännu bättre.
Enligt tidigare inlägg i tråden funkar det. Det är inte något som Telia har support på så funkar det så funkar det  Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 16 november 2011 - 22:14.
Postad 16 november 2011 - 22:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nu klockan 22 hängde sig boxen (1963) och startade om sig. Mitt i Greys anatomy som vi kollade på Timeshift. Tack för det televerket...
Fungerar hårddisken som den ska efter det? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 16 november 2011 - 23:00
Masser
-
Masser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Fungerar hårddisken som den ska efter det?
Det ser ut som att den fungerar. Jag kan pausa, spola och kolla på mina inspelningar. //Linus
Postad 17 november 2011 - 08:05
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Fördelen är att fasta telenätet finns överallt.
Njaaaeee, det håller de ju på och avskaffar lite här o där, och sätter istället upp mobila nät där det inte längre är lönsamt med fast kabel. Så gör Telia även på många ställen där det förut fanns fast kabel. http://gd.se/ledare/...lia-ledningarnahttp://www.expressen...far-fasta-natet
Postad 17 november 2011 - 13:13
Masser
-
Masser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Nu är vi i andra halvan av november och fortfarande inga nya HD-kanaler... Citat från telia.se "Paketet kommer att fyllas på med fler hd-kanaler under hösten." Hur länge är det höst enligt Telia? Markus/TeliaKundservice, inga nyheter ang. detta?
//Linus
Postad 17 november 2011 - 13:28
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Nu är vi i andra halvan av november och fortfarande inga nya HD-kanaler... Citat från telia.se "Paketet kommer att fyllas på med fler hd-kanaler under hösten." Hur länge är det höst enligt Telia? Markus/TeliaKundservice, inga nyheter ang. detta?
//Linus
Det citatet säger i praktiken är ju följande: HD-paketet kommer att utökas med minst två nya HD-kanaler innan utgången av novemberOm vi når december utan att detta uppfyllts har åtminstone jag köpt HD-paketet under falska förespeglingar, för jag hoppas verkligen att det inte är en avsiktlig lögn från Telias sida. Frågan är vilka rättigheter man som kund har då? Är inte information som anges på nyhetssidan bindande? Har man rätt till någon form av kompensation? Nåja, Telia har nästan två veckor på sig, men med tanke på att det varit helt tyst i ärendet hittills så...
Redigerat av Unregistered27424def, 17 november 2011 - 13:52.
Postad 17 november 2011 - 13:38
Masser
-
Masser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det citatet säger i klartext är ju följande: HD-paketet kommer att utökas med minst två nya HD-kanaler innan utgången av november
Aha! Vart hittar du det? Jag kollar på "Mer om tv" - "Nyheter" och scrollar ner till 2011-06-27.
Postad 17 november 2011 - 13:53
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Aha! Vart hittar du det? Jag kollar på "Mer om tv" - "Nyheter" och scrollar ner till 2011-06-27.
Sorry, uttryckte mig felaktigt och har redigerat mitt inlägg. Klartext var inte ordet jag tänkt använda. Det finns inget citat på Telias hemsida som säger så, utan jag bara tydliggjorde den enda rimliga tolkningen...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|