* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34706 svar till detta ämne
Postad 03 december 2011 - 12:26
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Har du konfigurerat 15 minuters marginal i inställningarna och sedan schemalagt två inspelninger via EPGn:
17:00-18:00 på tv3 och 18:10-18:30 på tv4
...så ska boxen spela in
17:00-18:10 på tv3 (dvs riktiga 17:00-18:00 plus så mycket marginal den kan) och sedan 18:10-18:45 på tv4 (dvs riktiga 18:10-18:30 plus så mycket marginal den kan)
Det finns tre sätt att lösa problemet. Antingen skärper sig alla kanaler och håller alla sluttider eller, som lassehin skriver, en dialogruta där du får möjligheten att bortse från inspelningsmarginalen när en krock föreligger. Det tredje alternativet är om alla haft tillräcklig bandbredd och kunnat spela in flera strömmar samtidigt.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 03 december 2011 - 12:27.
Postad 03 december 2011 - 16:40
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Se mitt inlägg om detta tidigare. Det buggar (blir inspelningskollision) om man har aktiverat inspelningsmarginaler. För att kunna använda sin 1963:a på något slags normalt sätt måste man i praktiken stänga av funktionen med inspelningsmarginaler. Totalt feltänk av utvecklarna när de skapade funktionen.
Dvs spela in något till 18:00 på tv3 och ha 5 minuters marginal efter. Försök spela in något på tv4 med start 18:00. Det går inte.
Dvs 1963:an hanterar marginalen som om den vore lika viktig som den riktiga inspelningstiden.
Missade att det gällde med akiverad marginal. Då är det ju givetvis en annan femma. Men jag löser det som följer -> Iom att jag sparar ner det mesta jag ser i .ts-format så lägger jag till marginaler själv via den gröna knappen. Då kan jag t.ex. själv styra om det är ett program jag absolut vill ha med slutet av eller om jag vill starta ett program en minut tidigare på bekostnad av det som ligger före i inspelningslistan. Oftast använder jag först appen för att lägga in inspelningarna för att sedan via fjärren gå in och justera tiderna som jag vill ha dem. Men jag har ju även både markbundet och via parabol så jag kan spela in med lite mer alternativ. Dock så ser jag att HD-kanaler för adsl-kunder är ett måste för att jag ska vara villig att betala för ett kanalpaket...
Redigerat av echotuva, 03 december 2011 - 16:41.
Postad 03 december 2011 - 18:14
Masser
-
Masser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Dock så ser jag att HD-kanaler för adsl-kunder är ett måste för att jag ska vara villig att betala för ett kanalpaket...
Jo,men både HD och SD kanalerna komprimeras för hårt. Det är värst på SD. På min Panasonic G20 50" plasma ser till exempel hudtoner ut som flera block/band med olika färg, istället för en fin toning. Ser riktigt dåligt ut tycker jag. Måste det komprimeras så hårt? //Linus
Postad 03 december 2011 - 18:47
lillprinsen
-
lillprinsen
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
<p>Telia anser att vissa online-spel har för låg säkerhet och spärrar därför dem enligt ett tidigare svar från Telia. Samtliga EA spel är idag blockerade av Telia så du kommer inte kunna spela NHL 11. Enklast är nog att skicka ett meddelande till Markus och fråga varför, problemen har dock existerat ett par år så inget lär ske.
Jag har spelat nhl12 på ps3 med Telia sedan september utan problem. Både trådat och trådlöst. Smartbox har jag.
Postad 04 december 2011 - 00:23
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Spelar väl ingen roll om de startar på fel tid, bara de inte slutar på fel tid, för det är ju då det blir fel.
Så sant. Det spelar mindre roll om de startar lite för sent jämfört med vad de anger i EPG:n. Det är inte rätt att ljuga om starttiden i EPG:n (för att få tittarna att sitta och titta på några minuter med reklam innan programmet faktiskt startar), men det sabbar inte något av programmet för tittarna. Att de drar över tiden jämfört med vad som anges i EPG:n är däremot fullkomligt fel. Undrar om Telia över huvud taget konfronterar tv4 angående detta. Hade jag varit Telia och betalat dyra pengar för att få ta del av tv4's utbud så skulle jag definitivt vidta åtgärder.
Postad 04 december 2011 - 01:27
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Att de drar över tiden jämfört med vad som anges i EPG:n är däremot fullkomligt fel.
Lite tack vare detta man "tvingas" att ställa in inspelningsmarginal. Men då återkommer ju detta problemet att man inte kan starta Inspelning på Kanal 5 20-21 och sedan kanske spela in på Tv3 21-23. Vet inte hur ofta jag blivit blåst på slutet på en del serier samt filmer när jag inte haft inspelnings marginalen aktiv.
Postad 04 december 2011 - 04:09
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Såg precis Hangover II via butiken på telia. Kvalitén va under all kritik. Som en tidig, dålig divx kopia. Ush....
Postad 04 december 2011 - 11:47
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Såg precis Hangover II via butiken på telia. Kvalitén va under all kritik. Som en tidig, dålig divx kopia. Ush....
Det är ju inte HD-kvalitet du får utan SD (finns iofs en del i HD) men alla de filmer jag hyrt tycker jag har varit helt ok.
Postad 04 december 2011 - 12:03
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Att de drar över tiden jämfört med vad som anges i EPG:n är däremot fullkomligt fel. Undrar om Telia över huvud taget konfronterar tv4 angående detta. Hade jag varit Telia och betalat dyra pengar för att få ta del av tv4's utbud så skulle jag definitivt vidta åtgärder.
Deta är ju inte något specifikt vare sig för just Telia IP-Tv, eller för just Tv4. Problemet med att Tv4 drar över drabbar ju alla olika mottagningsätt. Och t ex BBC Knowledge drar KONSTANT över ALLA sina program, man måste ALLTID lägga till minst 3 min. efter för att få med hela programmet. Ändå har de ingen reklam, utan bara en massa spot'ar för sina egna andra program före.
Postad 04 december 2011 - 12:45
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Deta är ju inte något specifikt vare sig för just Telia IP-Tv, eller för just Tv4. Problemet med att Tv4 drar över drabbar ju alla olika mottagningsätt.
Och t ex BBC Knowledge drar KONSTANT över ALLA sina program, man måste ALLTID lägga till minst 3 min. efter för att få med hela programmet. Ändå har de ingen reklam, utan bara en massa spot'ar för sina egna andra program före.
Japp, det drabbar alla, så i Boxers, ComHems etc forum borde folk kräva detsamma av sina TV-leverantörer. Mmmm, det finns fler än tv4 som gör fel. Därav att jag under två år haft som allra översta önskan att vip1963 ska klara av två samtidiga inspelningar. Det skulle vips lösa alla problemen.
Postad 04 december 2011 - 13:20
tommyq
-
tommyq
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har fått lite konstiga problem här hemma. Vissa kanaler (t.ex. TV4) fungerar inte alls (svart bild). Vissa kanaler (t.ex. Kanal 5) fryser bilden på efter någon minuts tittande. Jag måste då byta kanal för att det ska fungera igen.
Har fiber och 1963-box.
Har felsökt i denna ordning:
1: Startat om boxen flera gånger.
2: Gjort factory reset på boxen.
3: Bytt nätverkskabel.
4: Bytt modem (hade ett extra Inteno Triple Play liggandes).
5: Bytt box (hade en äldre (1910?) liggandes)
Inget av ovanstående löser problemet. Det enda jag inte har bytt hittills är fiberconvertern. Kan det vara den? Bredbandet fungerar som det ska, så det borde inte vara den.
Enligt Telia finns inga fel i mitt område, de ska skicka en ny TV-box, men jag börjar tro att det inte kommer lösa problemet.
Postad 04 december 2011 - 15:36
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har fått lite konstiga problem här hemma. Vissa kanaler (t.ex. TV4) fungerar inte alls (svart bild). Vissa kanaler (t.ex. Kanal 5) fryser bilden på efter någon minuts tittande. Jag måste då byta kanal för att det ska fungera igen.
När jag hade samma problem så hjälpte det med att kund support uppdaterade/återställde krypterings certifikatet och därefter gjorde jag en factory reset av boxen igen och tog bort programvaran. Jag hade ett liknande problem härom dagen med svart bild på alla kanaler när Telia tog bort frivisningen (ändrade krypterings certifikaten?) men då hjälpte det med att bara göra en omstart genom att ta ur ström kabeln.
Redigerat av Unregistered29650, 04 december 2011 - 15:38.
Postad 04 december 2011 - 22:37
pryzze
-
pryzze
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
Vad hände med Discovery World som nu är borta?
Saknar den kanalen.
//Pryzze
Postad 05 december 2011 - 00:11
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice Det börjar bli lite tröttsamt med de här korta bildstörningarna som förekommer på vissa kanaler. Under programmet Dark Blue på Kanal 9 så har det varit störningar flera gånger och nu senast 23:32. Av någon anledning så är det oftast mer vanligt på TV3 och Kanal 9. Ibland finns störningarna även på inspelningar och då är det definitivt ett problem med sändningen. Är det timing problem som uppstår i samband med MPEG4 komprimeringen i de encoders som Telia använder? Den här typen av fel fanns ju inte tidigare när man använde MPEG2 komprimering. Dealing with IPTV issues
There are a number of issues that impede the quality of IPTV deployments, such as whether the customer is experiencing pixelization, tiling or freezing, which can be attributed to packet loss, packet jitter and/or delay. Technicians must be prepared to face these situations and be able to identify where the problems are coming from and whether the issues are related to the core network, the digital subscriber line (DSL)-fed access network, the fiber-to-the-home (FTTH) access network or the in-home network.
Loss of IP packets (ultimately those carrying MPEG information) may occur for multiple reasons—bandwidth limitations, network congestion, failed links and transmission errors. Depending on the type of transport protocol used for the video streaming, a packet loss will affect the quality of the perceived video differently. When UDP is used, the lost packets will directly affect the image since the information cannot be recovered and the image will be corrupt or unavailable, and when transmission control protocol (TCP) is used, a packet loss will generate a retransmission, which can produce a buffer underflow that may result in a frozen image.
Loss of Ethernet packets, asynchronous transfer mode (ATM) cells or packet transfer mode (PTM) packets, and DSL frames will also cause IP packet loss since transmission over these technologies is expected in the telecom-service-provider environment. For example, the loss of VDSL2/ADSL2+ frames in the local loop due to an impulse-noise spike will disrupt all information encapsulated within.
Jitter is the variation in arrival time between packets. A constant rate of packet arrival is preferred, however, the IPTV system can accept a certain amount of jitter—too much jitter will result in lost packets. Jitter not only happens to the IP packets, but also to the MPEG packet (from the perspective of the MPEG encoder/decoder’s program clock reference), this is referred to as PCR jitter, in which the system attempts to maintain the 27 MHz clock used in the encoding of the MPEG packet. In this case, the set-top box (STB) must use the 27 MHz clock to reconstruct MPEG during decoding.
The key to successful IPTV deployments is to keep packet loss, jitter and delay to a minimum (or eliminating them altogether).
Jitter
The viewer experiences jitter as degraded video quality and consistency. It manifests itself in a variety of ways such as image freezes, a momentarily empty screen, and missing audio. Typically, the viewer will see the image freeze, and then skip quickly through a frame in order to not lose the following frame. Jitter is the most visible detractor from user quality of experience.
What is occurring is essentially a timing error. Timing is critical to the smooth, uninterrupted delivery of video over a network. These hiccups are inherent in virtually every IP network including the standard data delivery network. When dealing with data jitter is perceived as nothing more than a slight delay at the receiving end, jitter does not impact the successful delivery of the data.
Jitter is more obvious in video because video needs to be delivered in a precise, timely manner in order to be displayed properly. As with all data, video is sent over an IP network in small chunks called packets. When a packet of video arrives earlier or later than expected, it forces the end device such as a set top box or PC to work around the timing error. When packets arrive late, the decoding device does not have frames of video in its queue. The viewer then sees the video freeze and hears the audio stutter while the decoder waits for the next packet of video in the sequence.
When packets arrive early, the decoder has to store these packets in its buffer. The buffer quickly fills up with stored video information and then must empty itself in order to be ready for subsequent packets. Each packet lost is approximately seven frames of video – more than enough to be perceived by the viewer. Each of these resets causes the video to freeze and then restart. In addition, there will be audio disruptions during this event which may highlight the corresponding video problems.
Redigerat av Unregistered29650, 06 december 2011 - 20:06.
Postad 05 december 2011 - 07:21
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
@Teliakundservice
Bugg?
När jag tittar på en inspelning så händer det ibland att jag måste stoppa å ta en paus.
När jag sedan skall återuppta tittandet så trycker jag på önskat program i inspelningslistan.
Boxen frågar då:
Där du senast stannade programmet
Start
Jag väljer då "Där jag senast...."
Ändå så startar programmet från början.
Postad 05 december 2011 - 13:25
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
192 inlägg
Ja om det startar överhuvudtaget, vanligtvis går det inte att se alls utan man måste avbryta och välja programmet igen och välja att se från Start. /GannTrader.
Redigerat av GannTrader, 05 december 2011 - 13:43.
Postad 05 december 2011 - 15:00
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
@Teliakundservice
Bugg?
När jag tittar på en inspelning så händer det ibland att jag måste stoppa å ta en paus. När jag sedan skall återuppta tittandet så trycker jag på önskat program i inspelningslistan.
Boxen frågar då:
Där du senast stannade programmet Start
Samma problem här!
Postad 05 december 2011 - 15:29
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Hej!
Jag följde denna tråden ett par tusen inlägg i begynnelsen men nu har tiden sprungit ifrån mig så jag har en fråga ifall någon har lust att svara:
Om jag nu har VDSL2 och som i mitt fall bor ett par hundra meter från telestationen vilket ger mig möjlighet att få 30 mbit eller mer som max hastighet; stämmer det att jag kan ha tvillingabonnemang och en 1963 per abonnemang och då spela in olika kanaler samtidigt? Jag får rätt skilda bud från Telia beroende på vem jag hamnar hos när jag kommer fram per telefon....
Postad 05 december 2011 - 17:58
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Postad 05 december 2011 - 19:36
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Varför kan man inte få rätt lokala nyheter och väder på 7:an i stället för från Fjollträsk som det är nu? Nu är det i och för sig inte så ofta som jag tittar på nyheterna på 7:an. Händer mest när man inte kan se det på 4:an pga någon sportsändning men ändå... Är det något som man försöker få en lösning på?
Postad 06 december 2011 - 00:47
michaellindqvist
-
michaellindqvist
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Nu får du göra ett förtydligande Marcus. Om jag förstår det rätt kommer ESPN America att försvinna ur Stor men jag hoppas innerligt att jag fortfarande kommer att kunna köpa till kanalen separat. Att ni hade möjligheten att få ESPN America var en av anledningarna till att jag valde att gå över till Telia. Utan möjligheten att få den kanalen skulle jag starkt överväga att bryta mina avtal med er.
Postad 06 december 2011 - 08:47
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
@TeliaKundservice
Ett litet önskemål:
Att ta bort de programbibliotek på mig som användare som ej har tillgång till respektive, eller åtminstone gråmarkera och placera längst ner i listan för att på så vis få överblick utav vilka man faktiskt har, men samtidigt då ändå ha kvar de andra i försäljningssyfte, som det kanske är i dagsläget. Att man ej vill ta bort, utan vill att alla skall synas för att folk skall se vad som finns.
Men önskar en åtgärd på detta, inget stort, men även de små ändringarna blir stora i helheten.
Postad 06 december 2011 - 09:14
michaellindqvist
-
michaellindqvist
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
@TeliaKundservice
Ett litet önskemål:
Att ta bort de programbibliotek på mig som användare som ej har tillgång till respektive, eller åtminstone gråmarkera och placera längst ner i listan för att på så vis få överblick utav vilka man faktiskt har, men samtidigt då ändå ha kvar de andra i försäljningssyfte, som det kanske är i dagsläget. Att man ej vill ta bort, utan vill att alla skall synas för att folk skall se vad som finns.
Men önskar en åtgärd på detta, inget stort, men även de små ändringarna blir stora i helheten.
+1
Postad 06 december 2011 - 09:32
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
"Båda ESPN-kanalerna kommer försvinna från kanalpaket Stor i Telia Digital-tv under v 2 2012."
"Nu får alla kunder med kanalpaket Stor tillgång till ytterligare två programbibliotek, BBC World och History Channel."
Förstår jag rätt blir kanalpaket Stor lite mindre?
Postad 06 december 2011 - 10:04
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
"Båda ESPN-kanalerna kommer försvinna från kanalpaket Stor i Telia Digital-tv under v 2 2012." "Nu får alla kunder med kanalpaket Stor tillgång till ytterligare två programbibliotek, BBC World och History Channel."
Förstår jag rätt blir kanalpaket Stor lite mindre?
Så blir det nog. Men vi får ju tillgång till två åtråvärda playkanaler till!  @TeliaKundservice
Ett litet önskemål:
Det är lika irriterande med den j-a informationen "Spela upp från början genom att trycka på OK" som man får med många program. Klickar man OK så dyker en skylt upp och meddelar att man inte har tillgång till play för denna kanal... Om jag inte har tillgång vill jag heller inte bli "lurad" på detta viset.
Postad 06 december 2011 - 15:12
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Det är lika irriterande med den j-a informationen "Spela upp från början genom att trycka på OK" som man får med många program. Klickar man OK så dyker en skylt upp och meddelar att man inte har tillgång till play för denna kanal... Om jag inte har tillgång vill jag heller inte bli "lurad" på detta viset.
+1
Postad 06 december 2011 - 17:59
Stänly
-
Stänly
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag ser det fortfarande som en bugg att det inte går att ställa in boxen så den skickar ut signalen som den kom in utan att göra om den.
Det som står högst upp på min önskelista är en native inställning bildformatet.
Postad 06 december 2011 - 19:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Himla många saker ni tagit upp då, det kommer komma lite svar senare för det är många saker som ni definierar som en bug fast det fungerar som det är tänkt och således inte är en bug utan snarare ett förbättringsförslag på designen.
Idag är det tisdag och vid 10 kom det ingen uppdateringen.
Nu får ni en gåta att tänka på så länge.
En tisdag kan lätt bli en onsdag och en julknapp behöver inte alltid vara röd, den kan vara grön med. En film kan vara mer eller mindre populär bland andra för att man enklare ska kunna göra sina val i livet.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 06 december 2011 - 20:08
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Fel format på TV 8 igen (Navy CIS). Varför är det återkommande på vissa kanaler? C+ Emotion är en annan där detta ofta händer.
Postad 06 december 2011 - 21:33
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
tomano58 01 December 2011 - 23:05 skrev:
En bugg som fortfarande är kvar: Lägger man in en inspelning med Androidappen så syns den förvisso i listan över pågående/kommande inspelningar men inte i kanalinfot (den lilla REC-ikonen) som det gör om man spelar in via box/webb.
Stämmer. I den första kanalvyn man hamnar i när man startar appen visas ingen "rec-boll" bredvid den/de program som är planerade att spelas in. Om man däremot klickar in sig på en kanal så visas en turkos rec-ruta bredvid programmet.
Givetvis borde en "rec-boll" visas även i den första vyn, precis som tomano58 skriver.
Markus, Jag ser nu att buggen är än värre! Inspelningar som görs via Android-appen visar ingen rec-boll i EPG:n på boxen heller. Jag sitter vid TVn och skulle nyss vara snäll och spela in Desperate Housewives åt min flickvän då hon är ute samt att hon verkade ha glömt att time:a det själv. Jag markerar Desperate Housewives i EPGn och trycker på Rec-knappen på fjärren och får då en konflikt. När jag kollar under planerade inspelningar så ligger det redan en där. Den skapade flickvännen via sin Android-tfn. Så det buggar både i Android-appen samt i EPG:n i boxen. Jag tror att det även buggar på MinTV på webben. Jag ser i alla fall ingen rec-boll framför Desperate Housewives där heller.
Postad 06 december 2011 - 21:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Fel format på TV 8 igen (Navy CIS). Varför är det återkommande på vissa kanaler? C+ Emotion är en annan där detta ofta händer.
Det verkar bero på att det är problem med avkänningen av vilket format det ska vara. Det är felanmält nu. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 december 2011 - 21:49
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
@Telia Kundservice
Oj, jag trodde att forumet skulle vara spammat med format-felrapporter för tv4. Kanalen har haft ihoptryckt bild hela dagen!
Postad 06 december 2011 - 21:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Bugg?
När jag tittar på en inspelning så händer det ibland att jag måste stoppa å ta en paus. När jag sedan skall återuppta tittandet så trycker jag på önskat program i inspelningslistan.
Boxen frågar då:
Där du senast stannade programmet Start
ändå så startar programmet från början.
Ja om det startar överhuvudtaget, vanligtvis går det inte att se alls utan man måste avbryta och välja programmet igen och välja att se från Start.
Samma problem här!
Vi har hört talas om detta från några kunder, men vi har inte lyckats återskapa det. Så den som kan berätta för mig hur man lyckas återskapa detta varje gång kan ju skriva ner det till mig så ska vi se om vi inte kan lösa denna bug med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 december 2011 - 21:54
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Oj, jag trodde att forumet skulle vara spammat med format-felrapporter för tv4. Kanalen har haft ihoptryckt bild hela dagen!
? det har inte jag
Redigerat av lindo, 06 december 2011 - 21:55.
Postad 06 december 2011 - 22:01
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
"Båda ESPN-kanalerna kommer försvinna från kanalpaket Stor i Telia Digital-tv under v 2 2012." "Nu får alla kunder med kanalpaket Stor tillgång till ytterligare två programbibliotek, BBC World och History Channel." Förstår jag rätt blir kanalpaket Stor lite mindre?
Så blir det nog. Men vi får ju tillgång till två åtråvärda playkanaler till!
Nu får du göra ett förtydligande Marcus. Om jag förstår det rätt kommer ESPN America att försvinna ur Stor men jag hoppas innerligt att jag fortfarande kommer att kunna köpa till kanalen separat. Att ni hade möjligheten att få ESPN America var en av anledningarna till att jag valde att gå över till Telia. Utan möjligheten att få den kanalen skulle jag starkt överväga att bryta mina avtal med er.
Ja stor blir lite mindre i dagsläget. Kanalerna kommer att försvinna helt ur Telias utbud. Antagligen kommer de ersättas av några andra kanaler. Varför kan man inte få rätt lokala nyheter och väder på 7:an i stället för från Fjollträsk som det är nu? Nu är det i och för sig inte så ofta som jag tittar på nyheterna på 7:an. Händer mest när man inte kan se det på 4:an pga någon sportsändning men ändå... Är det något som man försöker få en lösning på?
Man tittar på att få samtliga kanaler till oss från TV4 i Stockholm, vi har ingen möjlighet att ta emot kanalerna från marksända näten i olika områden av Sverige och skicka vidare till rätt kunder. Vad hände med Discovery World som nu är borta? Saknar den kanalen.
Den ingår fortfarande i programpaketet Discovery och fungerar utmärkt på min TV. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 december 2011 - 22:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har du ruckus? Det är vanligaste orsaken till detta fel. Annars är jag tämligen säker på att det helt enkelt är något i nätet som är lustigt. Vilken lokal kanal av TV4 är de du har problem med? (TV4 sänder lokalt i alla områden dygnet runt) Du kan skicka ett PM till mig med din identifikationskod och säga vilka kanaler du har problem med och vad det är för problem kan jag be någon titta på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 december 2011 - 22:18
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
? det har inte jag
Märkligt. Jag brukar aldrig ha formatfel, men på just tv4 har jag haft fel hela dagen, och har det fortfarande trots kanalbyten samt att jag startat om både box och TV. Har inte ryckt ur sladden ur boxen än, men det känns ändå lite overkill, jag menar varför skulle just en enda kanal bli fel? vip1963, fiber, uppsala
Postad 06 december 2011 - 22:23
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Märkligt. Jag brukar aldrig ha formatfel, men på just tv4 har jag haft fel hela dagen, och har det fortfarande trots kanalbyten samt att jag startat om både box och TV. Har inte ryckt ur sladden ur boxen än, men det känns ändå lite overkill, jag menar varför skulle just en enda kanal bli fel?
vip1963, fiber, uppsala
Jag har inte tittat på 4:n förrän det blev House eftersom jag undviker sportsändningar. Men House och efterföljande nyheter hade i alla fall rätt format!
Postad 06 december 2011 - 22:24
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Vi har hört talas om detta från några kunder, men vi har inte lyckats återskapa det. Så den som kan berätta för mig hur man lyckas återskapa detta varje gång kan ju skriva ner det till mig så ska vi se om vi inte kan lösa denna bug med.
Kan inte testa just nu då min hårddisk inte fungerar som den ska. Men jag tror det brukar inträffa om man t ex har hoppat över flera reklamavbrott och det samtidigt pågår en ny inspelning?
Postad 06 december 2011 - 23:09
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Märkligt. Jag brukar aldrig ha formatfel, men på just tv4 har jag haft fel hela dagen, och har det fortfarande trots kanalbyten samt att jag startat om både box och TV. Har inte ryckt ur sladden ur boxen än, men det känns ändå lite overkill, jag menar varför skulle just en enda kanal bli fel?
@Telia, Bugg. Jag har nu provat att rycka sladden till min vip1963 men det blir ändå fel format på tv4. Alla andra kanaler visar rätt ratio som de brukar. Jag har inte ändrat några inställningar varken på boxen eller i TVn, så det måste vara utsändningen av tv4 som strular. Jag har boxen på pillarbox, dvs att boxen själv ställer in rätt format beroende på vilken ratio som signaleras, och den har alltid visat rätt (utom i undantag och i så fall på mer udda kanaler så som rapporteras i detta forum). Jag har TV:n på 16:9, dvs ingen automatik. Om jag på boxen ändrar till widescreen får jag full bild på tv4, men det blir såklart fel på andra kanaler när de visar 4:3-material (det blir utdraget så alla ser tjocka ut) Ändrar jag tillbaka till pillarbox trycker boxen direkt ihop bilden på tv4 igen. Andra kanaler visar den dock korrekt. Det är bara tv4 som blir fel. Det har varit fel sedan 10:00 och är fortfarande fel just nu (23:06). Det är inte fel i min box eller i annan utrustning i mitt hem, så kan Telia vänligen se över den regionala tv4-signalen som skickas ut i Uppsala-områden och se till att den innehåller korrekt aspect ratio-signalering? vip1963, fiber, Uppsala
Postad 06 december 2011 - 23:50
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Det har varit fel sedan 10:00 och är fortfarande fel just nu (23:06).
Det är inte fel i min box eller i annan utrustning i mitt hem, så kan Telia vänligen se över den regionala tv4-signalen som skickas ut i Uppsala-områden och se till att den innehåller korrekt aspect ratio-signalering?
vip1963, fiber, Uppsala
Inget fel på TV4 här i Örebro.
Redigerat av tomano58, 06 december 2011 - 23:51.
Postad 07 december 2011 - 00:55
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
192 inlägg
Idag hände följande, vill minnas att jag varit med om något liknande tidigare.
Var inte hemma så jag hade satt veckans brott SVT1, 2100-2200, på inspelning, samma kanal är vald i boxen och boxen är avstängd.
Kommer hem 2145, dvs inspelningen pågår fortfarande, startar boxen byter kanal till annan kanal än SVT1.
Går in på inspelningar och tittar på en annan inspelning från tidigare idag.
När denna inspelning är genomtittad, ca 2230, börjar jag titta på veckans brott och 45 minuter in fryser uppspelningen, det var vid denna tidpunkt i inspelningen som jag kom hem och startade boxen. Tidsindikatorn räknar trots detta fram till 0100 men de sista 15 minuterna är bilden helt fryst.
Hann inte försöka återskapa ikväll men ska se om jag hinner på imorrn eller på torsdag.
Ska väl tillägga att jag har fiber och en 1963 box.
/GannTrader
Redigerat av GannTrader, 07 december 2011 - 11:16.
Postad 07 december 2011 - 11:28
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
@Telia,
Bugg.
Jag har nu provat att rycka sladden till min vip1963 men det blir ändå fel format på tv4. Alla andra kanaler visar rätt ratio som de brukar.
Jag har inte ändrat några inställningar varken på boxen eller i TVn, så det måste vara utsändningen av tv4 som strular.
Jag har boxen på pillarbox, dvs att boxen själv ställer in rätt format beroende på vilken ratio som signaleras, och den har alltid visat rätt (utom i undantag och i så fall på mer udda kanaler så som rapporteras i detta forum). Jag har TV:n på 16:9, dvs ingen automatik.
Om jag på boxen ändrar till widescreen får jag full bild på tv4, men det blir såklart fel på andra kanaler när de visar 4:3-material (det blir utdraget så alla ser tjocka ut) Ändrar jag tillbaka till pillarbox trycker boxen direkt ihop bilden på tv4 igen. Andra kanaler visar den dock korrekt. Det är bara tv4 som blir fel.
Det har varit fel sedan 10:00 och är fortfarande fel just nu (23:06).
Det är inte fel i min box eller i annan utrustning i mitt hem, så kan Telia vänligen se över den regionala tv4-signalen som skickas ut i Uppsala-områden och se till att den innehåller korrekt aspect ratio-signalering?
vip1963, fiber, Uppsala
Idag är det korrekt bild på tv4 igen. Tackar.
Postad 07 december 2011 - 11:38
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nu får ni en gåta att tänka på så länge.
En tisdag kan lätt bli en onsdag och en julknapp behöver inte alltid vara röd, den kan vara grön med. En film kan vara mer eller mindre populär bland andra för att man enklare ska kunna göra sina val i livet.
Ingen av er som läste detta och fattade vad jag skrev? 10 blev tom 11 men nu har ok-knappen blivit grön.... Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 07 december 2011 - 11:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Idag är det korrekt bild på tv4 igen. Tackar.
Jo det var fel på den TV4 ni har i Uppsala så när jag visste vilken det var kunde vi fixa det. TV8 ska oxå vara ok nu. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 07 december 2011 - 11:59.
Postad 07 december 2011 - 12:59
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
998 inlägg
Min Vip 1963 gjorde en spontan uppdatering, sen hittade den inte servern, grå ruta med mycket text.
Startade om den senare och då funka det igen.
Problemet nu är att det inte går att stänga av den. Röda dioden lyser max en minut sen börjar den att ladda in tjänsten igen?
En annan sak: har några gånger sett att TV-info visar 576p fast boxen är inställd på 720p. Kör via en HDMI-switch till TV. Kan det bero på i vilken ordning man startar upp apparaterna?
Postad 07 december 2011 - 13:39
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Ingen av er som läste detta och fattade vad jag skrev?
10 blev tom 11 men nu har ok-knappen blivit grön....
Markus Johansson Telia Kundservice
Sedär ja, det låter ju kalas. Skall jag hem och kolla på! Än mer matnyttigt som kommit i dagens uppdatering då?
Postad 07 december 2011 - 13:40
Stänly
-
Stänly
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ingen av er som läste detta och fattade vad jag skrev?
Är det så att vi har fått tillbaka list funktionen på ok knappen? Sitter på jobbet så jag kan inte testa nu.
Postad 07 december 2011 - 13:43
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Problemet nu är att det inte går att stänga av den. Röda dioden lyser max en minut sen börjar den att ladda in tjänsten igen?
Jag såg just att jag har samma problem med min 1963, något problem med just den typen av box?
Postad 07 december 2011 - 14:26
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Är det så att vi har fått tillbaka list funktionen på ok knappen? Sitter på jobbet så jag kan inte testa nu.
Jupp, ser lite annorlunda ut än tidigare men funkar fint. Ingen av er som läste detta och fattade vad jag skrev?
Jösses... hade nog blivit gråhårig innan den kopplingen gjorts.  Snyggt med gröna knappen, funkar bra! Vad mer är nytt/ändrat/uppdaterat?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|