Pentaxobjektiv
2744 svar till detta ämne
Ricoh-Pentax SMC-DA 14/2,8 ED IF
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 16-45/4,0 ED AL
(Objektiv)
Rapporterad
|
3
|
(3)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 40/2,8 Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(4)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-FA 31/1,8 AL Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(2)
|
12 990:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-FA 35/2,0 AL
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
4 790:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-FA 43/1,9 Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
3
|
(1)
|
7 405:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-FA 77/1,8 Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
9 177:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 12-24/4,0 ED AL IF
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 10-17/3,5-4,5 ED IF Fisheye
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
5 437:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 21/3,2 AL Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 70/2,4 Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(2)
|
7 690:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
14 433:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA* 60-250/4,0 ED SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
4
|
(0)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
4
|
(1)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED
(Objektiv)
Rapporterad
|
4
|
(2)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA* 300/4,0 ED SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(1)
|
15 390:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA* 200/2,8 ED SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 17-70/4,0 AL IF SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA* 55/1,4 SDM
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 50-200/4,0-5,6 ED WR
(Objektiv)
Rapporterad
|
3
|
(2)
|
3 322:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
2 277:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 15/4,0 ED AL Limited
(Objektiv)
Rapporterad
|
4
|
(1)
|
Inga priser |
|
Ricoh-Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro WR
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
9 313:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 35/2,4 AL
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
1 830:- |
|
Ricoh-Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL IF DC WR
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
5 795:- |
|
2 relaterade trådar
Postad 13 November 2010 - 20:21
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Förutom 50-200 så skulle jag inte dra mig för att skaffa något DA-objektiv om behovet fanns.  Jag la in samtliga gluggar så de kopplades till denna tråd. Där ser du vad de kostar nya.
Kolla pentaxforums användarrecensioner för att se vad användare tycker 
Så 50- 200 WR är absolut inte bra då ? Om jag nu köper K-5 hade jag tänkt köpa både 18-55 och 50-200 WR till... Då priset blir lägre vid köpet än med 18-135 som jag tycker blir alldeles för dyrt.
Postad 13 November 2010 - 20:24
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
16-45 och 55-300 är helt klart värda sina pris, nya alltså! De både levererar bra skärpa och fina "Pentax" färger. 16-45 är mycket skarp och bländare 4 genom hela omfånget gör den trevlig att använda vid 45mm för bakgrunds sudd vid porträtt och dylikt.
16-45 har i många år varit Pentax arbets häst och entusiasternas favorit zoom, nu ersatt av DA* 16-50 och DA 17-70 SDM.
55-300 är helt enkelt mycket bra för sitt pris, även där finns skärpan och färgerna. Den är inte "proffs" skarp från 150mm till 300mm men det är ingen zoom i denna klass men jag vågar nog säga att denna är den bästa i klassen. Jämförd mot Canons EF 70-300 eller Nikons 70-300 om man väger in alla aspekter förutom bildkvalitet. Denna är även avsevärt mindre än de andra.
Så om du inte vill köpa dem begagnat, så köp dem nya!!! De är det bästa start kittet för Pentax tycker jag. Sen kastar du in den nya DA 35mm 2,4 i ekvationen så att du har en fast glugg att utveckla dig med. 
Vilka bilder använder man tex ett DA 35 till ?
Postad 13 November 2010 - 20:31
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Så 50- 200 WR är absolut inte bra då ? Om jag nu köper K-5 hade jag tänkt köpa både 18-55 och 50-200 WR till... Då priset blir lägre vid köpet än med 18-135 som jag tycker blir alldeles för dyrt.
Fördelen med det är att det är kompakt och tätat i "kit-prisklass". Svagt optiskt tyvärr. Detta är en av anledningarna till att folk väntar sig att 55-300 borde komma i WR.
Postad 13 November 2010 - 23:11
Unregistered8f409a5c
-
Unregistered8f409a5c
-
Användare
-
-
106 inlägg
Tycker att er diskussion är intressant och vill förmedla mina funderingar.
Vi begränsas oftast av den ekonomiska biten, när det är dax att införskaffa linser man vill ha  Jag upplever att Cassiopeja lider av just denna begränsning (annars skulle ens val vara betydligt enklare  ) Jag håller med om att 50-200mm inte riktigt håller måttet liksom 18-55an. Min bedömning är att dessa två fungerar hjälpligt väl när väder och ljus är på din sida, men hur ofta händer det. Jag bytte ganska snabbt bort både 18-55an och 50-200an pga dess sämre egenskaper. Dock ångrar jag inte köpen för de ledde min utveckling till något annat och jag fick chansen att prova mig fram. Min 16-45mm hade jag betydligt längre, pga skärpa och en fin närgräns. På ett sätt skulle jag idag troligen våga att chansa och köpa begagnat, och faktiskt "bara" köpa huset nytt. Både Blocket och Tradera är fullt av billiga och vettiga linser. Vill även slå ett slag för FA 50mm 1,4. (finns nästan alltid ute för runda 2lax) Kan väl passa med en ljusstarkare lins med bra skärpa, som fungerar tillfredställande innomhus, nu när det mörknar snabbt ute. Å andra sidan får man väl 18-55an och 50-200 till ett juste pris när man köper det i kit..
35an vet jag inget om så där kan jag inte uttala mig. 50-200mm versus 55-300mm är den senare betydligt vassare. Dock som tidigare nämnts av Mikael R är inte den "kanon" i teleformatet, så när jag behöver 300 tele vill jag ha något bättre, detta gör den för mig lite mindre attraktiv, överflödig är kanske ett för stark ord men avståndet till 50-200mm minskar en del. En smula babbligt men jag tror ni förstår hur jag tänker.
När jag började att bygga min objektiv samling, så hade jag bara min medföljande zoom, och nu typ 20år senare är jag inte riktigt i hamn ännu, det är väl en del av det roliga. att få testa nya linser och andra varianter och i sinom tid hitta det som är "rätt" för just dig. Bara man inte byter för sakens skull utan ger gluggarna sin chans.
Ja vad säger ni, är jag ute och snedseglar??
Postad 14 November 2010 - 11:20
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Vilka bilder använder man tex ett DA 35 till ?
DA 35 2,4 är ett "fast" objektiv. Det går inte att zooma med den. Det är en brännvidd som man kallar "normal", den är liksom mitt i mellan allt. Meningen med den är att du ska tänka mer på komponeringen av bilden, eftersom du inte kan zooma. I och med det skall du utvecklas som fotograf. En zoom gör oss lite lata med andra ord. Sen har den bländare 2,4 vilket är ett ganska ljuskänsligt objektiv, som även leder till att du kan få ett fint bakgrunds sudd (bokeh) och bli ännu mer kreativ. Sen finns det en till aspekt. Zommar är konstruerade för att zooma, det är ofta väldigt många linser (lins grupper) i dom för att kunna fungera och ge en så jämn bild som möjligt oavsett vlken brännvidd man använder. Därför blir det kompromisser i den optiska kvaliten. Zoomar dras med många olika åkommor, tex "distortion" och "kromatisk abberation". Googla på det.... Ett fast objektiv behöver inte göras lika avancerat vilket betyder mindre mängd linser, som i sin tur gör man inte behöver göra korrigeringar eller på andra sätt påverka den optiska kvaliten. Därför är ett sånt objektiv skarpare och håller ofta mycket bra bildkvalitet. Pentax har varit mycket duktiga med att släppa DA 35 2,4. Det är riktat just åt de som vill utveckla sig mer, därför också ganska bra pris. Finns nog en tanke med just 35mm också. Det är en ganska behaglig brännvidd, nästan lite som man ser med ögonen. Vilka bilder jusst du ska ta med det kan jag inte säga, men jag tror man kan ta ALLT med det objektivet, från landskap till porträtt.
Redigerat av Mikael_R, 14 November 2010 - 11:27.
Postad 14 November 2010 - 11:34
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Cassiopeja: Ska du vara riktigt pentax-creddig tar du K-5 med
och fnyser åt allt vad zoom heter ett tag.
Makro, enastående bild- och byggkvalitet. Lämplig brännvidd för ett "normalobjetiv". En modern klassiker
Postad 14 November 2010 - 21:54
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Tycker att er diskussion är intressant och vill förmedla mina funderingar. Vi begränsas oftast av den ekonomiska biten, när det är dax att införskaffa linser man vill ha Jag upplever att Cassiopeja lider av just denna begränsning (annars skulle ens val vara betydligt enklare ) Jag håller med om att 50-200mm inte riktigt håller måttet liksom 18-55an. Min bedömning är att dessa två fungerar hjälpligt väl när väder och ljus är på din sida, men hur ofta händer det. Jag bytte ganska snabbt bort både 18-55an och 50-200an pga dess sämre egenskaper. Dock ångrar jag inte köpen för de ledde min utveckling till något annat och jag fick chansen att prova mig fram. Min 16-45mm hade jag betydligt längre, pga skärpa och en fin närgräns. På ett sätt skulle jag idag troligen våga att chansa och köpa begagnat, och faktiskt "bara" köpa huset nytt. Både Blocket och Tradera är fullt av billiga och vettiga linser. Vill även slå ett slag för FA 50mm 1,4. (finns nästan alltid ute för runda 2lax) Kan väl passa med en ljusstarkare lins med bra skärpa, som fungerar tillfredställande innomhus, nu när det mörknar snabbt ute. Å andra sidan får man väl 18-55an och 50-200 till ett juste pris när man köper det i kit.. 35an vet jag inget om så där kan jag inte uttala mig. 50-200mm versus 55-300mm är den senare betydligt vassare. Dock som tidigare nämnts av Mikael R är inte den "kanon" i teleformatet, så när jag behöver 300 tele vill jag ha något bättre, detta gör den för mig lite mindre attraktiv, överflödig är kanske ett för stark ord men avståndet till 50-200mm minskar en del. En smula babbligt men jag tror ni förstår hur jag tänker. När jag började att bygga min objektiv samling, så hade jag bara min medföljande zoom, och nu typ 20år senare är jag inte riktigt i hamn ännu, det är väl en del av det roliga. att få testa nya linser och andra varianter och i sinom tid hitta det som är "rätt" för just dig. Bara man inte byter för sakens skull utan ger gluggarna sin chans. Ja vad säger ni, är jag ute och snedseglar??
Hej på dig, tack för dit inlägg, jag känner som du säger att det blir väl mycket pengar... tänkte mer ha en grund och sen ta och köpa på mig mer objektiv när tillfälle ges. Har tittat en del också på riktigt gamla objektiv analoga, som man kan få tag på nästan gratis i förhållande till de nya. Tycker dock att det skulle vara bra att ha ett WR objektiv eller två till kameran så man vet att man har objektiv som klarar mycket om så skulle behövas. Har ju fortfarande kvar mina två gamla objektiv F 35-80 och F 80- 200 som jag kan ta till för lite extra zoom om det nu skulle behövas/ vara roligt att testa...
Postad 14 November 2010 - 22:04
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
DA 35 2,4 är ett "fast" objektiv. Det går inte att zooma med den. Det är en brännvidd som man kallar "normal", den är liksom mitt i mellan allt. Meningen med den är att du ska tänka mer på komponeringen av bilden, eftersom du inte kan zooma. I och med det skall du utvecklas som fotograf. En zoom gör oss lite lata med andra ord. Sen har den bländare 2,4 vilket är ett ganska ljuskänsligt objektiv, som även leder till att du kan få ett fint bakgrunds sudd (bokeh) och bli ännu mer kreativ.
Sen finns det en till aspekt.
Zommar är konstruerade för att zooma, det är ofta väldigt många linser (lins grupper) i dom för att kunna fungera och ge en så jämn bild som möjligt oavsett vlken brännvidd man använder. Därför blir det kompromisser i den optiska kvaliten. Zoomar dras med många olika åkommor, tex "distortion" och "kromatisk abberation". Googla på det....
Ett fast objektiv behöver inte göras lika avancerat vilket betyder mindre mängd linser, som i sin tur gör man inte behöver göra korrigeringar eller på andra sätt påverka den optiska kvaliten. Därför är ett sånt objektiv skarpare och håller ofta mycket bra bildkvalitet.
Pentax har varit mycket duktiga med att släppa DA 35 2,4. Det är riktat just åt de som vill utveckla sig mer, därför också ganska bra pris. Finns nog en tanke med just 35mm också. Det är en ganska behaglig brännvidd, nästan lite som man ser med ögonen. Vilka bilder jusst du ska ta med det kan jag inte säga, men jag tror man kan ta ALLT med det objektivet, från landskap till porträtt.
Tack för det långa klargörandet. Da35 2,4 ligger har helt klart ett bra pris känner jag.. och har ju också mina gamla F..men vill ju ändå ha något WR objektiv till huset. Cassiopeja: Ska du vara riktigt pentax-creddig tar du K-5 med
och fnyser åt allt vad zoom heter ett tag.
Makro, enastående bild- och byggkvalitet. Lämplig brännvidd för ett "normalobjetiv". En modern klassiker 
Bra att få bra tips..  Hur mycket bättre är det här objektivet än 35/ 2, 4 då ? Snacka om en djungel när det gäller det här med systemkameror, tur att jag har ett gäng här att diskuttera saken med
Postad 14 November 2010 - 22:44
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Bra att få bra tips.. Hur mycket bättre är det här objektivet än 35/ 2, 4 då ? Snacka om en djungel när det gäller det här med systemkameror, tur att jag har ett gäng här att diskuttera saken med 
DA35/2.4 är lite ljusstarkare. Det sägs bygga på gamla skarpa FA35/2 men lite strypt ljusmässigt (troligen för att kunna sälja det billigt och inte inkräkta för mkt på försäljningen av FA 31 ltd. Macrot är ett macro (givetvis) och har en helt annan byggkvalitet. Skärpan tror jag inte skijer mkt.
Postad 15 November 2010 - 01:27
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Finner du ett beg FA 35/2 till bra pris så slå till, är jättenöjd med den själv, förvisso är den inte vädertätad men tar väldigt skarpa foton.
Redigerat av RedMarathon, 15 November 2010 - 01:28.
Postad 15 November 2010 - 08:31
azek99
-
azek99
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej jag har bara 35/2.8 Macro och är jättenöjd med det och tycker macro är kul, en liten "nackdelen" med 35mm macro kan jag tycka är motivet måste vara mkt nära lincen, någon cm vilket gör ljussättningen lite klurig ibland, samt att man skrämmer iväg motivet då och då, inte bara bildskygg släkt 
I mitt fall hade i dagsläget satsat på 35/2 (macro 35 har "lång" fokus och när den inte hittar blir det lite väl mkt jaga fokus) och lagt mellanskillnaden till 100mm macro istället.
Instämmer med dig annars att detta pentaxforum är super och att grabbarna/tjejerna här vet var dem snackar om, tacksamt för en rookie som jag själv, fick förresten tipset här om 35/2.8 som jag är mycket tacksam för!
Postad 15 November 2010 - 16:51
mwelin
-
mwelin
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Är det någon här på forumet som erfarenhet av låsande fokus/catch-in focus som fokushjälpmedel kombination med manuella objektiv. Fungerar det bra? eller ska man skaffa sig en ny mattskiva med splittprisma, såg att det fanns en beg. till salu på fotosidan.
Funderar på att skaffa mig ett Pentax K, M eller A objektiv...
Postad 15 November 2010 - 19:05
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Fick idag tillbaka gluggen 16-50 med en prislapp på 3800 kr!
Men nu skall den vara på topp efter kalibering i Tyskland, zoomtub och SDM-motor är utbyta och vad gör man då favoritgluggen krånglar betalar och ser glad ut!
Postad 15 November 2010 - 19:54
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Är det någon här på forumet som erfarenhet av låsande fokus/catch-in focus som fokushjälpmedel kombination med manuella objektiv. Fungerar det bra? eller ska man skaffa sig en ny mattskiva med splittprisma, såg att det fanns en beg. till salu på fotosidan.
Funderar på att skaffa mig ett Pentax K, M eller A objektiv...
Testat fokus/catch någon gång men fastnade inte riktigt för det, tyckte inte det funkade så bra på min K200D. Men du har ju fortfarande fokusindikation i sökaren och det är ju det viktigaste tycker jag. Då är det bara att vrida och se när du får indikation så vet du att det är i fokus. Har ungefär 10 manuella objektiv hemma som funkar fint, skulle inte köpt en mattskiva direkt iaf, vänta och skaffa ett objektiv och testa hur det känns  . Kollade min flickr innan jag skaffade min DA40 och kom fram till att 3/4 av alla bilder jag tagit där hade jag använt manuella objektiv. Här är ett set med bilder från en konsert på Sticky Fingers som jag fotade med mitt manuella Ricoh 50mm http://www.flickr.co...2973131/detail/Fick idag tillbaka gluggen 16-50 med en prislapp på 3800 kr! Men nu skall den vara på topp efter kalibering i Tyskland, zoomtub och SDM-motor är utbyta och vad gör man då favoritgluggen krånglar betalar och ser glad ut!
Ouch, det var ju inte gratis det där inte  . Men nu borde den ju funka fint framöver iaf
Postad 19 November 2010 - 08:06
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
3800 kr!
Ouch!  Sticky Fingers
Aahh.. minnen dnaseigel på PF har provat 18-135. Han har fotoaffär så han borde kunna jämföra ganska väl tror jag  (min highlight på det viktiga i mina ögon): If you get a chance to put the Pentax 18-135 next to the Canon and Nikon 18-135 lenses, you will see that there really is no competition offered by either of those two brands. The Canon lens is a behemoth lens that doesn't focus as fast, and the Nikkor lens has no VR. The Pentax lens is much smaller and far better built than the either two, and even on the K10D, K200D and K20 the focus speed is surprising. Actually it's stunning. The price is perfect for the lens relative to its "competition". There may not be a better, more stealthy, more flexible combo than the 18-135WR and the K-5. I had enough time with it today to check its focusing speed with a variety of cameras and compare it to some other camera/lens combos. Tomorrow I will check color, sharpness, close focus, vignetting, etc., but it looks like a fabulous lens for a great value.
Read more at: http://www.pentaxfor...l#ixzz15i2etwju
Postad 19 November 2010 - 21:28
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Just got the lens, no time to shoot yet. But so far the first impression is pretty good.
1. small and compact for its focal range. 2. very solid built with rugged surface finishing, feels better than the WR kit or DA1770. 3. AF is quiet and fast, definitely faster than most if not all the SDM lenses I've ever used (I've used them all), faster than most other AF lenses I've used too. 4. Aperture change w/ focal length: 18mm: F3.5, 19-28: F4, 29-68: F4.5, 69-135:F5.6. Pretty decent for a lens this small. 5. round aperture blades look promising, but need to test out. 6. focusing ring doesn't move during AF, and it's well placed closer to camera body, a smart move if you ask me, 'cause I'd probably never use MF w/ a lens like this. 7. did I say it's small? Oh yes, it's got a 62mm filter size, a bit odd for a Pentax lens, but all things are equal, smaller the better, right?
That's all for now. I'd do some test against the kit lens over the weekend.
Postad 22 November 2010 - 22:29
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Lite porr!
PentaxK5_DA18135_1.jpg 168.62K
1 Antal nerladdningar
DA18135vs1855_1.jpg 115.29K
1 Antal nerladdningar
DA18135vs1855_2.jpg 131.07K
1 Antal nerladdningarKolla in bilderna som objektivet tar, i länken nedan. Min nästa zoom detta!!! Blir även min enda http://www.pentaxfor...tml#post1276618Edit: Ok, jag lägger in några bilder från den tråden, för er som är lata. 18mm
FWEI1286_s.jpg 237.09K
0 Antal nerladdningar135mm
FWEI1285_s.jpg 196.07K
0 Antal nerladdningar18mm
FWEI1451_s.jpg 230.04K
0 Antal nerladdningar135mm
FWEI1450_s.jpg 194.32K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mikael_R, 22 November 2010 - 22:34.
Postad 22 November 2010 - 23:11
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Läckert!
Wow vad liten den är. Mindre än Nikons 18-55 t.ex. och det är ju inte illa. Kommer nog bli ett köp på denna i framtiden
Jag gissar på att vi får se denna i "L"-utförande snart
Postad 23 November 2010 - 02:57
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Kommer den i någon form av "L-utförande" och med förhoppningsvis
en bländare på 2.8 och lite mer vidvinkel så finns det plats för den i min väska!  .
Såg att 12 -24/4 inte ens hängde med mot Sigmans 10-20/3.5 EX DC HSM i Digital foto för alla.
För mycket pengar i förhållande till kvaliten!
Redigerat av RedMarathon, 23 November 2010 - 03:17.
Postad 23 November 2010 - 18:49
Unregistered590ad3db
-
Unregistered590ad3db
-
Användare
-
-
200 inlägg
Kommer den i någon form av "L-utförande" och med förhoppningsvis en bländare på 2.8 och lite mer vidvinkel så finns det plats för den i min väska! .
Såg att 12 -24/4 inte ens hängde med mot Sigmans 10-20/3.5 EX DC HSM i Digital foto för alla. För mycket pengar i förhållande till kvaliten!
Må hända att den inte gjorde det men det är fortfarande en grymt bra glugg. Jag ger iofs inte mycket för labbtester och pixelpeeping så vad vet jag, den kanske suger. Men jag älskar att använda den i trånga utrymmen, till landskapsbilder och cityscapes. Sedan håller jag med om att den kostar mycket pengar om man betalar 10-11 tusen för den.
Postad 23 November 2010 - 22:21
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Vi tar några till från nya 18-135, denna gång närbilder. Alla utom bild 2 är på 135mm och f5,6 Trevlig bokeh tycker jag. Rundade bländar lameller är det! Detta kommer bli ett mycket fint allround objektiv.
FWEI1327_s.jpg 149.22K
0 Antal nerladdningar
FWEI1329_s.jpg 140.34K
0 Antal nerladdningar
FWEI1331_s.jpg 207.54K
1 Antal nerladdningar
FWEI1339_s.jpg 187.86K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mikael_R, 23 November 2010 - 22:24.
Postad 03 December 2010 - 14:25
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag såg denna bild på dpr. Ganska talande för vad Pentax står för jämfört med andra tillverkare när det gäller smidighet. Inte bara små hus...   från: http://forums.dprevi...thread=37083833
Postad 03 December 2010 - 15:12
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Jag såg denna bild på dpr. Ganska talande för vad Pentax står för jämfört med andra tillverkare när det gäller smidighet. Inte bara små hus... 
Den är verkligen liten! Det är som med de gamla 135 och 200 gluggarna (M och K) Riktigt små och smidiga. Ett mycket prisvärt objektiv i min mening. Jag har använt den mycket som fast tele och det funkar ypperligt!
Postad 03 December 2010 - 17:23
Pentax K
-
Pentax K
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Vi tar några till från nya 18-135, denna gång närbilder.
Alla utom bild 2 är på 135mm och f5,6
Trevlig bokeh tycker jag. Rundade bländar lameller är det! Detta kommer bli ett mycket fint allround objektiv.
Fantastisk skärpa, otroliga färger och mycket trevlig bokeh skulle jag vilja påstå (  )
Redigerat av Pentax K, 03 December 2010 - 17:35.
Postad 04 December 2010 - 10:42
marmit
-
marmit
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
. . . och när kan den (Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL (IF) DC WR) finnas i Sverige att köpa? Tycker den funnits på prisjakt med leveransdatum okänt i en oändlighet nu!
Postad 04 December 2010 - 14:15
Pentax K
-
Pentax K
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Inga fler Carl Zeiss eller Voigtländer för Pentax http://vlt.se/pengar...tiv-till-pentaxKanske för att Pentax egna objekiv är så bra
Postad 04 December 2010 - 14:31
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Det var en "nyhet" för ett par månader sedan 
Hade det varit C/N hade herr Fröderberg snappat upp det lite snabbare.
Postad 08 December 2010 - 13:50
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
PENTAX AF160FC, skulle ett sådant fungera ihop med en DA35? Eller hamnar man helt enkelt för nära med en 35:a för att ringblixten ska kunna göra någon nytta?
Postad 23 December 2010 - 17:53
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Sexig påse
IMGP0711.jpg 322.96K
0 Antal nerladdningar
med sexig sak i
IMGP0694.jpg 206.2K
0 Antal nerladdningar
jepp...... jag är nöjd
Förstår varför GroKKen gillar den! Hur kan man inte gilla den???
Postad 23 December 2010 - 20:52
Pentax K
-
Pentax K
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Hur kan man inte gilla den???
Håller med! Snabbt o skarpt med suveräna färger. Det objektiv som jag har på kameran för det mesta (att det väger så lite är ju inte heller helt fel).
Postad 23 December 2010 - 23:23
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
jepp...... jag är nöjd Förstår varför GroKKen gillar den! Hur kan man inte gilla den???
Välkommen in i klubben Mikael  . Tror inte du kommer bli missnöjd Håller med! Snabbt o skarpt med suveräna färger. Det objektiv som jag har på kameran för det mesta (att det väger så lite är ju inte heller helt fel).
+1
Postad 28 December 2010 - 11:09
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Då har även jag gått med i klubben, och köpt mitt första objektiv, det blev det här: http://cgi.ebay.co.u...07#ht_500wt_928Hade väl egentligen siktat in mig på ett 1:1.4, men det fick lov att bli ett 1:1.7 istället, då de var mer prisvärda. Allra helst hade jag haft ett 1:1.2 men då drar priserna iväg ännu mer
Redigerat av TKvC-SainT, 28 December 2010 - 11:09.
Postad 31 December 2010 - 13:52
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Jag köpte just ett paket med En Pentax ME i superfint skick, En Pentax AF160Sa Blixt, Ett Tokina 80-200/4.5 i mycket bra skick, Ett M 28/2.8 i Perfekt skick och ett M 40/2.8 (the original pancake) I perfekt skick. 800 riksdaler Bilder på hela paketet hittar ni här http://www.pentaxfor...tml#post1322316
Postad 31 December 2010 - 14:20
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
[…]
med sexig sak i
IMGP0694.jpg 206.2K
0 Antal nerladdningar
jepp...... jag är nöjd Förstår varför GroKKen gillar den! Hur kan man inte gilla den???
Nästan så LBAn blir övermäktig trots att jag redan har de tre musketörerna (15, 35, 70)… iofs var de ju fyra egentligen.  Tror dock det får bli ett DA* 55 eller 50-135 någon gång efter nyår istället. Behöver tätningen då man ska hänga med scouterna ut i skogen eller cykla runt i detta regntunga Skåne.  Jag köpte just ett paket med En Pentax ME i superfint skick, En Pentax AF160Sa Blixt, Ett Tokina 80-200/4.5 i mycket bra skick, Ett M 28/2.8 i Perfekt skick och ett M 40/2.8 (the original pancake) I perfekt skick. 800 riksdaler
Bilder på hela paketet hittar ni här http://www.pentaxfor...tml#post1322316
Ett riktigt kap får man säga. M28/2,8 lär ju vara riktigt trevlig.
Postad 31 December 2010 - 16:18
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Nästan så LBAn blir övermäktig trots att jag redan har de tre musketörerna (15, 35, 70)… iofs var de ju fyra egentligen. 
HA HA!!! Dom är 5 st  De "tre" är 21, 40 och 70. De är tre pankakor kan man säga. 15 och 35 är bonusar
Postad 31 December 2010 - 17:27
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
HA HA!!! Dom är 5 st De "tre" är 21, 40 och 70. De är tre pankakor kan man säga. 15 och 35 är bonusar 
Och FA 31/1.8 så är man fullkomligt salig!
Postad 31 December 2010 - 17:50
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
HA HA!!! Dom är 5 st De "tre" är 21, 40 och 70. De är tre pankakor kan man säga. 15 och 35 är bonusar 
Mjo, 21, 40, 70 är väl den ursprungliga samlingen men 15 är bättre på tankekontroll än 21 och 35 är bättre macro än 40.  Fattas bara något mellan 40 och 70 så kanske det dyker upp en 58 Ltd eller något liknande? Kanske en omarbetad Voigtländer Nokton för lite superkrämig boké.  Och FA 31/1.8 så är man fullkomligt salig! 
Att samla på FA Limiteds är en helt annan nivå av LBA. Få är de bankkonton som har överlevt denna elakartade form av sjukdomen.
Postad 31 December 2010 - 19:00
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Det ligger något i det du säger access  , men vem skulle inte vilja ha den!
Postad 01 January 2011 - 21:29
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Sitter folk annars och bidar tiden innan de bjuder på den här godingen. Ett legendariskt objektiv som jag själv gärna skulle lägga vantarna på om jag inte precis hade lärt mig att kontrollera min LBA*. *) RIIIGHT
Postad 03 January 2011 - 14:47
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Hade lite tråkigt så gick ut och fotade lite i solen idag. Fick tyvärr inga bra bilder, saknades nog lite inspiration.
DA 35 Ltd, Kul med macro när det inte blåser.
Postad 04 January 2011 - 23:00
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Då har även jag gått med i klubben, och köpt mitt första objektiv, det blev det här: http://cgi.ebay.co.u...07#ht_500wt_928
Hade väl egentligen siktat in mig på ett 1:1.4, men det fick lov att bli ett 1:1.7 istället, då de var mer prisvärda. Allra helst hade jag haft ett 1:1.2 men då drar priserna iväg ännu mer 
Och idag har jag fått mitt objektiv, dock inte hunnit med att leka med det speciellt mycket ännu, men det kommer nog
Postad 05 January 2011 - 10:47
Unregistered8f409a5c
-
Unregistered8f409a5c
-
Användare
-
-
106 inlägg
Välkommen till klubben.. En av Pentax starkaste argument är den fina begagnat marknaden av äldre linser till justa priser... Lycka till med testandet... Hade lite tråkigt så gick ut och fotade lite i solen idag. Fick tyvärr inga bra bilder, saknades nog lite inspiration.
DA 35 Ltd, Kul med macro när det inte blåser.
Tycker jag känner igen den här nissen från Lund eller?
Postad 05 January 2011 - 12:35
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Tackar tackar. Jo, det kan man lugnt säga, finns helt otroligt mycket gamla härliga objektiv.
Nu kommer dock lite noob frågor, men såna måste man ju också ha för att lära sig
Först undrar jag om det är något annat läge än "M" som det går att använda bländarringen på?
Sen så verkar fokusringen vara lite trögare än normalt på vissa ställen, finns det något bra tips på hur detta kan avhjälpas?
Det var allt för nu, men av det lilla jag hunnit prova objektivet så känner jag mig mycket nöjd
Edit: bör kanske tillägga att det gäller en Pentax K-7 och ovan nämnda objektiv.
Redigerat av TKvC-SainT, 05 January 2011 - 12:36.
Postad 05 January 2011 - 14:44
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Först undrar jag om det är något annat läge än "M" som det går att använda bländarringen på?
Det är ju ganska smidigt att göra ett extra tryck (på gröna knappen?) för ljusmätning i manuellt läge. Men så länge du kör på samma bländarvärde kan du använda Av vilket mäter rätt om du kör största bländaröppning. Bländar du ner ett steg på objektivet kan du följa med med exponeringskomp. (kör du t.ex. på 2.8 på bländarringen matar du in +1.5 epx. komp.). Borde fungera iaf, har inte provat själv
Postad 05 January 2011 - 14:55
Unregistered8f409a5c
-
Unregistered8f409a5c
-
Användare
-
-
106 inlägg
Tackar tackar. Jo, det kan man lugnt säga, finns helt otroligt mycket gamla härliga objektiv.
Nu kommer dock lite noob frågor, men såna måste man ju också ha för att lära sig 
Sen så verkar fokusringen vara lite trögare än normalt på vissa ställen, finns det något bra tips på hur detta kan avhjälpas?
Det var allt för nu, men av det lilla jag hunnit prova objektivet så känner jag mig mycket nöjd 
Edit: bör kanske tillägga att det gäller en Pentax K-7 och ovan nämnda objektiv.
Praktiskt är det väl mest vid macro fotografering (tuber, helicoid) det gör någon skillnad med bländarringen. Själv har jag "USER" inställningar så jag justerar bländare med bakre ratt. Jag tycker att fokuserar den inte jämt så är det en fråga du bör ta med säljaren, såvida det inte är noterat i annonsen. Min personliga åsikt är att en lins i denna prisklass inte är lönt att skicka för justering (om det nu är möjligt) och jag har inte modet att prova själv...Mitt tips är att begära prisavslag alternativt retur...
Postad 05 January 2011 - 14:59
Unregistered8f409a5c
-
Unregistered8f409a5c
-
Användare
-
-
106 inlägg
[Att samla på FA Limiteds är en helt annan nivå av LBA. Få är de bankkonton som har överlevt denna elakartade form av sjukdomen. 
[/quote]
Prova FA* sen ryker både hustru och hem :-))
Postad 05 January 2011 - 15:26
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Supernaut77, okej har inte försökt med "gröna knappen" tidigare, tvär testade lite nu, och det funkade ju riktigt smidigt
kis0907, det är inget problem egentligen med själva fokuseringen, bara det att på vissa ställen är den lite trögare att röra på, inget som gör objektivet oanvändbart med andra ord, dock är det väl lite svårare att använda det, jämfört om det hade samma glid som det har på vissa partier
Postad 05 January 2011 - 15:36
Unregistered8f409a5c
-
Unregistered8f409a5c
-
Användare
-
-
106 inlägg
Då är det väl bara att köra på om det inte stör dig.  Jag vill inte vara negativ eller ge dig dåliga vibbar, utan bara tipsa
Postad 05 January 2011 - 15:55
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Nää, då det är lugnt, jag gick faktiskt i samma tankar om att säga till säljaren att det inte funkade klockrent, men samtidigt blir det ju en massa tjafs fram och tillbaks då, så jag vet inte om jag orkar med det
Det funkar trots allt helt okej, och det är ju inget som stör bildkvalitén på något sätt
Postad 11 January 2011 - 11:38
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Var det någon här som snappade upp den legendariska FA* 85/1,4:an som var ute på Tradera för en stund sedan?
Finns ju annars en FA* normalzoom ute nu också men priset börjar närma sig DA* 16-50 så är kanske inte så intressant. Det som är intressant är den uppståndelse som Nikons senaste patent med motoriserad zoomning skapade när Pentax har haft den funktionen hur länge som helst och tom övergett det.  Powerzoom lär väl ska fungera på nyare Pentax DSLR också om jag inte missförstått diskussionerna på PF; skulle vara intressant att testa men sänker hellre pengarna i en 50-135 ändå.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|