Har snart använt min iPhone i tre veckor och tänkte skriva en liten kort utvärdering ur min synvinkel.
Tillhör dem som inte köade utan beställde telefonen på tok för sent från www.telia.se. Tog dock en gräddfil, en vecka senare, och skrev upp mig på Malmöbutikens lista och kunde hämta ut en vit några dagar senare.
Det diskuteras många problem i tråden.
Angående sprickor kan jag inte efter tre veckors ganska hårt och intensivt användande se några tecken på sprickor i min vita lur. Då har den ändå burits runt i den 40-gradiga medelhavssolen under en dryg vecka. Min förhoppning är att det är ett fåtal exemplar (måndags) som drabbats av detta.
När det gäller
dålig 3G och edge täckning kan jag bara instämma. Jag bor i Malmö precis intill en mast. Dock är det ett inomhusproblem då den oftast går upp på full täckning så snart jag lämnar bygget jag bor i. Men visst händer det att den pendlar upp och ner. Är dock inte orolig då jag är övertygad om att detta är en bugg i 2.0:an som apple inom kort kommer fixa till. Spar era krafter ni som springer till butik och byter ut telefonen för detta problem.
Vänta på updaten! GPS:en tycks också strula lite. (Firmwareprob?) Det kan ta ett litet tag för den blåa pricken att visa var jag exakt befinner mig. Efter aktivering av karta kan det ta någon minut eller två innan den hamnar rätt.
Itunes är i mitt tycke lite bråkigt och omständigt men samtidigt är det helt nytt för mig och man lär sig snabbt då man pulat ett tag.
Har blivit en hel del
filmtittande. Jag använder programmet "Winavi MP4 converter" för att omvandla film/serier till rätt format. Superbra då programmet konverterar snabbt och även bakar in textfiler om de ligger i samma mapp. Att se på film är toppen när man tittar själv och lite svårare om man är två då bilden blir lite mörk sett från sidan. Men rakt framifrån är bilden klockren! I solljus ser man
fingerkladdet så en putsduk till hands är praktiskt. Man blir dock lite manisk för varje gång man pausat eller ökat ljud/spolat så är putsduken framme igen för att få den där perfekta kladdfria ytan... men va sjutton... ett i-landsproblem och lite en självklarhet då skärmen är till att kladdas på.
Överhuvudtaget är
skärmen smått fantastisk. Den reagerar perfekt på de fingerrörelser man gör. Här vill jag gärna komma in på
tangentbordet. Har använt funktionen "anteckningar" en hel del och bara efter någon dag ökade hastigheten på skrivandet och likaså träffsäkerheten blev nästintill felfri. Är van vid pekfingervalsen på "vanliga" tangentbord så för mig går det väldigt fort och smidigt att skriva på iPhone. Sen kan man ju slarva lite då den rättar de flesta stavfelen.
Var supersnabb på T9 sedan flera års idogt smsande... men frågan är om inte tangentbordet går ännu snabbare. Skall nog testa mig själv på detta vid tillfälle.
Saknar förstås
klippochklistra men är övertygad om att den kommer med i framtida update. Att se 160 tecken räknas ner hade också varit trevligt, speciellt när man är utomlands och inte vill överskrida ett smsskick (dyrt). Trevligt med chatbubblor vilket ger en bra översikt över konversationer man gjort.
En annan mycket trevlig upptäckt är att iPhonen på något sätt sparar alla
mail i minnet. Jag använder min yahoomail i telefonen och upptäckte vid "flygplansläge" (utomlands=avstängt nät) att jag kunde gå igenom alla mappar och läsa igenom gamla mail som låg i de olika mapparna. Ja även alla de mail som inte tidigare varit öppnade i telefonen. Superbra! Jag kunde tom läsa PDF och Word dokument... dock inga bilder! I övrigt är mailfunktionen toppen och jag tror knappast jag kommer gå in på någon dator i framtiden och kolla eposten.
Likt mailen är appen "
Facebook" supertsmidig och lättöverskådlig. Samma här... lär inte spana så mycket facebookmail på datorn i framtiden.
Tog hem en hel del
gratisspel innan resan och kan bara hurra för dessa!
Har varit i Tyskland och Frankrike och hade god hjälp av de
parlörer jag gratis laddade ner. Här fick man de vanligaste fraserna indelade i kategorier och med funktionen att kunna lyssna på uttalet! Helt fantastiskt praktiskt och bra då man är lite sliten på både tyskan och franskan. För den som är totalt språklös kan man ju låta iPhonen ställa frågorna eller påståendet med den klara kvinnoröst som läser upp fraserna högt och tydligt.
Detta leder in mig på
högtalaren. Wow vilket ljud! Att maxa den fyller ett rum med musik utan skorrande. Perfekt när man vill visa polarna ett youtubeklipp eller se en film med tjejen.
Kalkylatorn var supersmidig och snygg när man räknade ut notor och liknande.
Bildfunktionen är toppen men hade gärna sett funktion för snyggare bildvisningar likt de bildspel Playstation 3 eller Sony Ericssons senaste mobiler klarar... men bara ett önskemål och naturligtvis inget som drar ner telefonen på något sätt. Kanske lite synd att man inte kan välja högre upplösning... iTunes komprimerar bilderna.
Kameran! Ja... den tar betydligt bättre bilder än min w910 gör. I dagsljus är de så skarpa och klara som man kan förvänta sig av en mobiltelefon. Klart över förväntan!
Kartor och GPS är toppen! Förutom tycket beskrivit ovan. Vägbeskrivningarna funkar klockrent men kräver en person som sitter bredvid och läser. Kan säkert dyka upp nåt spännande i framtiden.
Kalendern! Saknar veckoöversikt och funktionen att välja färg på fält direkt i iPhone. Update tack!!
Såklart är den även underbar att
surfa på. Man lär sig snabbt att scrolla runt på websidorna. Smidigt att dubbeltappa ställer in automatiskt textrader anpassade till skärmen. Wifi är att föredra vid hemmasurfandet.
Toppen att man kan ställa in/aktivera Wifi i flygplansläget. Kanon utomlands där flera gratis hotspots dök upp på vägen. (Tex i Luxemburg.)
Telefonboken Blev strul i stavningen när jag laddade ner kontakterna från simkortet. Ett tips om man vill få bild till telefonnumret på alla sina vänner utan att behöva ta en med kameran eller lägga in på annat vis. Gå in på facebook via appen... välj din kompis profilepicture... dubbeltappa så du får den i helskärmsbild... sedan håller du ner homeknappen och trycker samtidigt på avstängningsknappen... då blinkar skärmen till och du har fått en screenshot som du kan använda till telefonnumret. Kanon!
Klockan har bra
larmfunktioner med snoozie och möjlighet att ställa in flera larm. Såklart har den även "äggklocka" och "timer".
På det stora hela är jag supernöjd med köpet av iPhone! Jag ser fram emot framtida uppdateringar och tänker nog inte hetsa upp mig för ev småsprickor i plasten. Man får helt enkelt vara
försiktig och inte tappa den eller slamra för mycket på hårda ytor. Den är ju inte direkt gjord av sten. Och säg den som tidigare använt en mobil som efter en tid är helt repfri!
Avbeställde mitt
invisible shield då jag anser att skärmen verkar vääldigt svår att sätta repor i samt att den inte alls slinker ur näven så lätt som vissa beskriver. Plasten på baksidan är inte jättehal utan ligger med en viss friktion i handen.
Lite synd att det
silvriga äpplet är väldigt lättrepat till skillnad från övriga ytor på mobilen.
Ett sista plus...
batteritiden är över förväntan... jag kunde se film i 4,5 timmar på full skärmstyrka plus att jag pulade en hel del med anteckningar och annat... ja och den går snabbt att ladda upp.
Lilla minus... Malmövädret är helt fel.. imorgon skall det inte bli 32 grader och sol. Skärpning Yahoo!! (antar att den tror att Malmö är något annat ställe i världen.) Får nog hålla mig till Lundavädret istället.
Ja... där var lite babbel från mig kring iPhone.
EDIT: Felformulerat och upprepningar av samma ord.
Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 03 augusti 2008 - 23:49.