Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2009 - 10:46

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hur fasen får ni plats med en fläkt i poppen när hårddisken sitter i? Det är är ju jättetrångt med den i. Jag skulle gärna vilja koppla en fläkt till min pop men vad ska jag ha för fläkt och hur ska den monteras, hur har ni gjort? Har ju sett förslag på folk som har den bredvid boxen men hur har ni som har den i poppen (med hårddisk) gjort?

Jag köpte en sådan här hos Kjell & Company. Monterad den vid vänstra gaveln med smältlim.

" Datorer & kringutrustning / Datortillbehör / Kylning, fläktar / Fläktar / 98034"

Postad 19 July 2009 - 15:21

mrfreddas
  • mrfreddas
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack så mycket för de svar jag har fått... dock fick jag en ny rakt av från kjell o kompani. Den jag hade fått från början var ju för tusan begagnad.
Nu funkar boxen som den ska förutom en liten störig sak.
Jag får inget ljud från tv:n när jag kopplar med HDMI. Detta gäller material så som Bluray filer (MKV), IMG och ISO.
Jag får ljud ifrån Divx och AVI filer.
När jag kopplar ljudet via optisk linje så får jag ljud på allt. Någon som vet hur detta kommer sig?

Tack på förhand.

Postad 19 July 2009 - 16:57

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Tack så mycket för de svar jag har fått... dock fick jag en ny rakt av från kjell o kompani. Den jag hade fått från början var ju för tusan begagnad.
Nu funkar boxen som den ska förutom en liten störig sak.
Jag får inget ljud från tv:n när jag kopplar med HDMI. Detta gäller material så som Bluray filer (MKV), IMG och ISO.
Jag får ljud ifrån Divx och AVI filer.
När jag kopplar ljudet via optisk linje så får jag ljud på allt. Någon som vet hur detta kommer sig?

Tack på förhand.

Ska du ha ljud via HDMI så får du välja analogt ljud i inställningarna för"Ljud/Bild". Har inte provat själv men det borde vara så. Ska du ha riktigt DTS eller Dolby Digital ska du använda optokabel.

Postad 19 July 2009 - 17:06

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag köpte en sådan här hos Kjell & Company. Monterad den vid vänstra gaveln med smältlim.

" Datorer & kringutrustning / Datortillbehör / Kylning, fläktar / Fläktar / 98034"

Ah, tack! Hur tycker du att det kyler med den fläkten, stor skillnad från förut?

Postad 19 July 2009 - 17:25

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Ah, tack! Hur tycker du att det kyler med den fläkten, stor skillnad från förut?

Blev betydligt bättre. Jag kopplade ett 100 ohms motstånd i serie med 12 V matningen för att få ner varvtalet och därmed blev fläkten tystare.

Provade att köra den på 5 V först men då gick den för sakta.

Postad 19 July 2009 - 19:15

mrfreddas
  • mrfreddas
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ska du ha ljud via HDMI så får du välja analogt ljud i inställningarna för"Ljud/Bild". Har inte provat själv men det borde vara så. Ska du ha riktigt DTS eller Dolby Digital ska du använda optokabel.

Tack nu funkar det klockrent med ljudet.
Någon annan här som har sett MKV filer där det hänger sig och man kan inte göra mer än att reseta. Någon bra lösning?

Postad 19 July 2009 - 23:35

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Tack nu funkar det klockrent med ljudet.
Någon annan här som har sett MKV filer där det hänger sig och man kan inte göra mer än att reseta. Någon bra lösning?

Nja, bra och bra....jag hade en 1080p film som bråkade. Det hela slutade med att jag skaffade den i 720p release istället och då gick det bra.

Postad 22 July 2009 - 14:50

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Blev betydligt bättre. Jag kopplade ett 100 ohms motstånd i serie med 12 V matningen för att få ner varvtalet och därmed blev fläkten tystare.

Provade att köra den på 5 V först men då gick den för sakta.

Nu har jag köpt en sån fläkt också, men är lite funderande åt vilket håll jag ska sätta fläkten för bästa resultat. Ska jag sätta den så jag drar ut varmluften från poppen eller ska jag sätta fläkten så den dra in kallare luft till poppen? Samt satt du den på vänster eller höger långsida (sett framifrån)?

Redigerat av Belsebubnoone, 22 July 2009 - 15:01.

Postad 22 July 2009 - 18:10

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt en sån fläkt också, men är lite funderande åt vilket håll jag ska sätta fläkten för bästa resultat. Ska jag sätta den så jag drar ut varmluften från poppen eller ska jag sätta fläkten så den dra in kallare luft till poppen? Samt satt du den på vänster eller höger långsida (sett framifrån)?

Jag satte den på vänster sida samt att den blåser in luft på kylflänsen.

Det spelar väl egentligen ingen roll om den blåser in eller ut. Mitt val grundad jag på att den kalla luften går direkt på kylflänsen istället för att passera hårddisken först och därmed bli en aning varmare. Men som sagt det viktiga är väl att det blir ett flöde.

Postad 23 July 2009 - 07:07

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Det är betydligt bättre att sätta den så att den blåser in på PCHn. Den varma luften hittar alltid ut, det är inte något bekymmer.

Toms hardware gjorde för många år sen en test med just detta, där de provade att ha en chassifläkt som blåste ut (standard från tillverkaren) jämfört med när de polvände den så att den blåste in istället. Skillnaden blev ett antal grader kallare i lådan när fläkten blåste in.

Postad 28 July 2009 - 09:35

andegu
  • andegu
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag ska köpa en Belkin N+ rauter är det någon som vet om den funkar att köra trådlöst med pop 100?

Postad 28 July 2009 - 12:47

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Det är betydligt bättre att sätta den så att den blåser in på PCHn. Den varma luften hittar alltid ut, det är inte något bekymmer.

Toms hardware gjorde för många år sen en test med just detta, där de provade att ha en chassifläkt som blåste ut (standard från tillverkaren) jämfört med när de polvände den så att den blåste in istället. Skillnaden blev ett antal grader kallare i lådan när fläkten blåste in.

Aha, då får jag vända på fläkten då :). Tack för tipset.

Postad 28 July 2009 - 22:07

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Nu har jag vänt på fläkten så den blåser in i poppen. Har även testat att flytta jumpern till 12v för en högre hastighet på fläkten. En lite fråga: När jag flyttade jumpern från 5v till 12v så stängs inte fläkten av när poppen är avstängd genom fjärrkontrollen. Jag måste stänga av strömmen med strömbrytaren på baksidan av poppen för att fläkten ska sluta snurra. Så här var det inte när jag hade jumpern på 5v. Något jag får leva med eller? Får ni samma händelse på era poppar?

Postad 29 July 2009 - 08:46

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Nu har jag vänt på fläkten så den blåser in i poppen. Har även testat att flytta jumpern till 12v för en högre hastighet på fläkten. En lite fråga: När jag flyttade jumpern från 5v till 12v så stängs inte fläkten av när poppen är avstängd genom fjärrkontrollen. Jag måste stänga av strömmen med strömbrytaren på baksidan av poppen för att fläkten ska sluta snurra. Så här var det inte när jag hade jumpern på 5v. Något jag får leva med eller? Får ni samma händelse på era poppar?

Jodå, den stängdes inte av när du hade den på 5V heller. Den gick så tyst att du inte hörde den.

Jag har samma, fläkten stoppar inte förrän brytaren ställs i off.

Postad 29 July 2009 - 17:20

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Aha, där ser man. :)

Postad 03 August 2009 - 08:11

rotfot
  • rotfot
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej jag har en Popcorn Hour A-110 och jag har satt i en hdd i den och formaterat den men när jag sätter in ett usb minne med en film så kan jag inte kopiera över den till hdd när jag trycker på knappen file mode så kommer bara tex skapa till lista är det något fel

Redigerat av rotfot, 03 August 2009 - 08:44.

Postad 03 August 2009 - 12:41

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hej jag har en Popcorn Hour A-110 och jag har satt i en hdd i den och formaterat den men när jag sätter in ett usb minne med en film så kan jag inte kopiera över den till hdd när jag trycker på knappen file mode så kommer bara tex skapa till lista är det något fel

Vad jag vet så kan du inte kopiera från ett USB till hårddisk från menyerna på A-110. Du måste gå via nätverk och använda t.ex. utforskaren för att kopiera till intern disk.

Alternativt ansluter du A-110 till en dator med USB - kabel. I detta fall måste du installera programmet IFS - driver om du använder Windows på datorn. IFS - driver fixar till så att Windows kan läsa ext2 - formaterade diskar.

Postad 03 August 2009 - 13:37

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Du är rätt på det. Tryck på knappen "file mode" och välj "lägg till i lista". Sen trycker du source och går till det ställe där du vill kopiera/flytta filerna till och trycker file mode igen, då får du upp valet att "kopiera markerade filer hit" eller "flytta markerade filer hit".

Inte helt intuitivt, men när man väl har fått kläm på hur de har tänkt går det bra :)

Postad 03 August 2009 - 15:48

rotfot
  • rotfot
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Du är rätt på det. Tryck på knappen "file mode" och välj "lägg till i lista". Sen trycker du source och går till det ställe där du vill kopiera/flytta filerna till och trycker file mode igen, då får du upp valet att "kopiera markerade filer hit" eller "flytta markerade filer hit".

Inte helt intuitivt, men när man väl har fått kläm på hur de har tänkt går det bra :)

tack för svaret

Postad 03 August 2009 - 17:20

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Kan man formatera och ta bort partitioner via de inställningar man kan göra i PCH?

Eller måste den vara kopplad till en dator för att köra motsvarande f-disk?

Redigerat av r_o_n, 03 August 2009 - 18:40.

Postad 03 August 2009 - 22:26

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Kan man formatera och ta bort partitioner via de inställningar man kan göra i PCH?

Eller måste den vara kopplad till en dator för att köra motsvarande f-disk?

Dessutom. När jag ska formatera i PCH så efterfrågar guiden antingen internet eller att man har någon programvara på en usb-enhet. Vilken programvara? Var hittar man den?

Redigerat av r_o_n, 04 August 2009 - 09:14.

Postad 04 August 2009 - 08:38

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Eftersom internet strular med min box så kan jag bara välja usb vid installation/formatering av intern hårddisk i den där installationsguiden.

Men vad är det för programvara som ska ligga på usb? Var hittar jag den?

Ingen som vet och kan svara?

Postad 04 August 2009 - 09:11

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Hej.

Kommer en Lacie Network Space funka till poppen i mitt hemnätverk via kabel UTAN intern disk i poppen?
Tänkte mig att tanka direkt till nätverksdisken från min laptop, packa upp från laptop och spela upp på poppen.

Funkar detta?

Postad 04 August 2009 - 13:26

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Eftersom internet strular med min box så kan jag bara välja usb vid installation/formatering av intern hårddisk i den där installationsguiden.

Men vad är det för programvara som ska ligga på usb? Var hittar jag den?

Ingen som vet och kan svara?

Jag skulle gissa på att det är NMT - mjukvaran som din maskin fråga efter. Den finns på följande länk:

http://www.popcornho...mware-A110.html

Välj "NMT apps only" om du redan har senaste firmware installerad.

Postad 05 August 2009 - 19:17

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Hej.

Kommer en Lacie Network Space funka till poppen i mitt hemnätverk via kabel UTAN intern disk i poppen?
Tänkte mig att tanka direkt till nätverksdisken från min laptop, packa upp från laptop och spela upp på poppen.

Funkar detta?

så det finns ingen som vet inte poppen funkar med nätverksdisk utan intern disk ?

Postad 05 August 2009 - 19:35

pero
  • pero
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

så det finns ingen som vet inte poppen funkar med nätverksdisk utan intern disk ?

Jag har inte lyckats få mina 3st la cie usb diskar att funka i min a100,den visar diskarna men inget innehåll.MVH PERO

Postad 05 August 2009 - 19:42

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Jag har inte lyckats få mina 3st la cie usb diskar att funka i min a100,den visar diskarna men inget innehåll.MVH PERO

konstigt.

Det finns verkligen inget enkelt sätt att spela upp skiten på poppen. Det måste streamas, eller flytta runt på en extern disk. Sjukt

Postad 05 August 2009 - 22:28

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Hej.

Funkar detta?

Ja, det funkar. PCH fungerar jättebra med en NAS.

Dessvärre är Lacie Network space inte den bästa nätverksdisken, så du kan få problem med överföringshastigheten från den om det är HD-material du har tänkt dig att spela upp. Jag hade en sådan, men fick bara max 6-7Mbyte/s som bäst, och när den började bli full var jag nere runt 2Mbyte/s. Skickade tillbaka och fick en utbytesdisk, lite bättre precis i början, men lika dålig när den började bli full.

Jag fick pengarna tillbaka och köpte en intern disk till PCHn istället.

Med en bättre NAS är det inga problem alls.

Kan det ha att göra med att det filsystem du har på dina USB-diskar inte stöds av Popcornen?

Prova att köra dem FAT32 eller Ext3 så borde det funka. NTFS är ett bekymmer när det gäller linuxbaserade enheter dessvärre. En del klarar av att läsa det, andra inte, jag vet inte hur det är med Popcornen.

Postad 06 August 2009 - 08:49

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Tack för ett bra svar Sigma78!

Postad 06 August 2009 - 12:41

dc11ab
  • dc11ab
  • Lärjunge

• 274 inlägg
  • 0

Kan det ha att göra med att det filsystem du har på dina USB-diskar inte stöds av Popcornen?

Prova att köra dem FAT32 eller Ext3 så borde det funka. NTFS är ett bekymmer när det gäller linuxbaserade enheter dessvärre. En del klarar av att läsa det, andra inte, jag vet inte hur det är med Popcornen.

EXT2/3, FAT16/32 och NTFS ska funka fint. Dock så kan PCH bara läsa från NTFS - inte skriva/ändra/ta bort.
Det finns dock ett hack för det i CSI, lundman kompilerade ntfs-3g. Lite slött tydligen, men det funkar.

PERO: har du testat att köra med extern ström till dina Lacie, dvs inte bara ström via USB?

Postad 08 August 2009 - 22:18

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Hej.

Behöver eran hjälp. Jag har precis blivit med en Popcorn Hour A-110. Installerat 1st 1TB disk som är kompatibel enligt deras lista.

Problemet jag har är att när jag skall spela upp en MKV eller ISO/IMG fil så får jag upp på tvn Ingen signal och jag kan inte ändra signalen via tv-mode + # knappen. Jag måste resetta min popcorn. Sen när jag spelar en AVI fil så får jag bild men inget ljud. Försökt att läsa mig till detta men hittar ingenting som löser mitt problem.

Jag har Popcornen kopplad via HDMI till min LG 42LH3000 som är full hd.

Hej !
Har du fått ordning på ditt problem ?

Min bror har nästan samma fel , han kan spela upp avi men inte isofiler får ingen bild men ljud kommer.
Måste resetta för att få bild igen.
Han har den senaste firmwaren, finns det någon äldre bättre firmware?

Finns det något känt fel med att det knäpper i högtalarna när man står i popcorn-menyerna ?
A-110 kopplad med optisk kabel till en centum titan 500 reciever ? Knäpper nästan i varannan fronthögtalare ?
Har sökt men hittar inget.

Postad 09 August 2009 - 01:01

FlyFire
  • FlyFire
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Första gången jag skriver på detta forumet och jag har inte fått någon klarhet i problemet över huvud taget. Jag har en Popcorn A-110 med senaste firmware och en Panasonic PX80, 42" för att vara mer precis. Har sett hur 24p fungerar på en PZ85:a med XBMC och hur fint bilden riktigt flyter. Såg fram emot detta med min popcorn men icke blir det så fint. Har testat alla upplösningar som finns att välja på. Och många andra påstår att det fungerar så fint med deras PX80/popcorn-kombination? Vad har ni för inställningar? Just det, jag läste nåt om att PX80 vill ha en fyrdubblad 24p signal på 96hz, men det finns ju inte heller att välja. Ge mig klarhet tack! Är inte kul att titta på film och hela tiden veta att det kan bli bättre =(

Postad 09 August 2009 - 06:52

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Första gången jag skriver på detta forumet och jag har inte fått någon klarhet i problemet över huvud taget. Jag har en Popcorn A-110 med senaste firmware och en Panasonic PX80, 42" för att vara mer precis. Har sett hur 24p fungerar på en PZ85:a med XBMC och hur fint bilden riktigt flyter. Såg fram emot detta med min popcorn men icke blir det så fint. Har testat alla upplösningar som finns att välja på. Och många andra påstår att det fungerar så fint med deras PX80/popcorn-kombination? Vad har ni för inställningar? Just det, jag läste nåt om att PX80 vill ha en fyrdubblad 24p signal på 96hz, men det finns ju inte heller att välja. Ge mig klarhet tack! Är inte kul att titta på film och hela tiden veta att det kan bli bättre =(

https://www.minhembi...p;#entry2456643

Jag kör på samma vis på Min Pioneer och det fungerar klockrent. Bläddra ned lite på länken så var det någon som skrev lite mer om 23,976Hz o.s.v.

Det finns en sök funktion som söker inom tråden om man bläddrar nästan längs ned till vänster på sidan här. Sök där så kanske du finner det du är ute efter.

Postad 09 August 2009 - 09:30

lemuras
  • lemuras
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Finns det något känt fel med att det knäpper i högtalarna när man står i popcorn-menyerna ?
A-110 kopplad med optisk kabel till en centum titan 500 reciever ? Knäpper nästan i varannan fronthögtalare ?
Har sökt men hittar inget.

Jag har med samma problem att det "knäpper" i front högtalarna. Kör med optiskkabel till recivern.
Har även märkt att ljudet uppträder hårddisken läser.

Redigerat av lemuras, 09 August 2009 - 09:33.

Postad 09 August 2009 - 09:46

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis handlat en Fujutsi Scaleo som NAS-server och vill nu streama därifrån istället för min dator. Streaming via datorn till poppen har funkat utmärkt. Jag hittar Scaleon i poppen (Upnp - tror jag) och jag kommer åt mina filer som är utdelade i sharemappen på Scaleon. MEN när jag drar igång en film så klarar den streama ngra sekunder, sedan får jag felmeddelandet "det gick inte att spela filmen" eller motsvarande. Kör jag igång igen så går det bra igen en stund. Vad kan detta vara?

Min Scaleo lägger sig som default i arbetsgruppen WORKGROUP, jag har mina andra maskiner i arbetsgruppen HEMMA, kan detta spela ngn roll? Om jag lägger upp en SMB anslutning genom att skriva:
Namn: ScaleoSMB
SMB ://scaleo/
anv:
pass:

så säger den att den inte kunde resolve dns!? Provar både med att ange anvnamn och pass samt lämnar den tom som jag gjort med SMB-anslutningen mot min dator.

Jag är vääääldigt rooookie på allt som har med rättigheter och nätverk att göra. Vore myyycket tacksam för hjälp i frågan!!!

mvh mikerg

Postad 09 August 2009 - 10:02

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
När disken var nyinstallerad och jag startade maskinen efter att pch kopierat in div. programvara så hittade jag den som en enhet i nätverket. Öppnade och kunde dra filer från datorn till pch och tvärtom. Nu, några dagar senare, är det bara webgränssnittet (samma som syns på tv:n) samt windows media som hittar den i nätverket, vad har hänt?

Jag kommer åt internet från pch så det fungerar iaf.

Mycket tacksam för svar eller länk.

Redigerat av r_o_n, 09 August 2009 - 11:09.

Postad 09 August 2009 - 12:29

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag har börjat få problem med hack i filmer när det blir mer krävande filmklipp. T.ex. när jag kör Planet Earth 1080p, som har helt fantastiska panoreringar. ... men som blir mindre fantastiska när de hackar :)

Är det en begränsning i processorkraften jag har stött på? Får ni andra samma bekymmer? Jag kör med en intern hårddisk.

Speciellt märkbart är det i de scener i Planet Earth där det flyger tusentals fåglar över skärmen och kameran zoomar ut för att visa ännu fler.

Postad 09 August 2009 - 14:53

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

När disken var nyinstallerad och jag startade maskinen efter att pch kopierat in div. programvara så hittade jag den som en enhet i nätverket. Öppnade och kunde dra filer från datorn till pch och tvärtom. Nu, några dagar senare, är det bara webgränssnittet (samma som syns på tv:n) samt windows media som hittar den i nätverket, vad har hänt?

Jag kommer åt internet från pch så det fungerar iaf.

Mycket tacksam för svar eller länk.

Har du provat med att starta om PCH alternativt datorn?

Har du PCH och datorn i samma arbetsgrupp?

Postad 10 August 2009 - 12:57

FlyFire
  • FlyFire
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...p;#entry2456643

Jag kör på samma vis på Min Pioneer och det fungerar klockrent. Bläddra ned lite på länken så var det någon som skrev lite mer om 23,976Hz o.s.v.

Det finns en sök funktion som söker inom tråden om man bläddrar nästan längs ned till vänster på sidan här. Sök där så kanske du finner det du är ute efter.

Har testat alla uppdateringsfrekvenser som finns på 720/1080 både interlaced och progressivt. Blev lite bättre med 1080i/59hz, men fortfarande inte lika smooth som 24p ska vara. Ingen som har PX80 och PCH och vet vad jag ska ha för uppdateringsfrekvens? Och syncrate?

Postad 10 August 2009 - 17:13

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Har testat alla uppdateringsfrekvenser som finns på 720/1080 både interlaced och progressivt. Blev lite bättre med 1080i/59hz, men fortfarande inte lika smooth som 24p ska vara. Ingen som har PX80 och PCH och vet vad jag ska ha för uppdateringsfrekvens? Och syncrate?

Hitta detta när jag sökte på PX80:

"När det gäller upplösningen så är det bara att prova sig fram. Tycker du att det ena ser bättre ut än det andra så kör du med det, men om du kör merparten 720p-film/serier så finns det ingen anledning att ha annat än 720p ut från Poppen.

Är det .mkv-film/serier som körs mest, så brukar de ligga på 23,976Hz.
Kan inte din TV ta den signalen så är 60Hz den som lämpar sig bäst.
"PAL" är nästan helt obefintlig även om undantag finns."

Postad 11 August 2009 - 15:20

FlyFire
  • FlyFire
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hitta detta när jag sökte på PX80:

"När det gäller upplösningen så är det bara att prova sig fram. Tycker du att det ena ser bättre ut än det andra så kör du med det, men om du kör merparten 720p-film/serier så finns det ingen anledning att ha annat än 720p ut från Poppen.

Är det .mkv-film/serier som körs mest, så brukar de ligga på 23,976Hz.
Kan inte din TV ta den signalen så är 60Hz den som lämpar sig bäst.
"PAL" är nästan helt obefintlig även om undantag finns."

PX80 klarar 23.976 och 24hz utan problem, men 24p-jämnt blir det inte.

Postad 11 August 2009 - 16:24

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
En fråga kanske OT, men....
I en .mkv är det surround/5.1-ljud i dessa? Finns det fler videofilformat som har stöd för surround/5.1?

Postad 12 August 2009 - 08:39

RippaN
  • RippaN
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej,

hade tänkt införskaffa mig en Popcorn Hour A-110 för ändmålen Mediacenter och Filserver och undrar därav hur överförningshastigheterna ser ut när man kör med den trådlösa nätverksadaptern (WN-100).

Ni som har erfarenhet eller kännedom av detta kan ni svara på följande?

- Håller den nätverksanslutningen igång 24/7 eller tappar den kontakt emellanåt?
- Vilka hastigheter vid filöverföring kommer ni upp i?
- Hur fungerar det att streama 720p HD-material från en annan dator i nätverket (trådlöst), uppstår det lagg eller dylikt?

Postad 12 August 2009 - 09:27

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Hej,

hade tänkt införskaffa mig en Popcorn Hour A-110 för ändmålen Mediacenter och Filserver och undrar därav hur överförningshastigheterna ser ut när man kör med den trådlösa nätverksadaptern (WN-100).

- Håller den nätverksanslutningen igång 24/7 eller tappar den kontakt emellanåt?
- Hur fungerar det att streama 720p HD-material från en annan dator i nätverket (trådlöst), uppstår det lagg eller dylikt?

Jag har inte provat trådlöst, men max nätverksöverföring med kabel är cirka 4Mbyte/s, så bättre än så blir det inte.

Postad 12 August 2009 - 14:31

Bushdoctor
  • Bushdoctor
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Jag har inte provat trådlöst, men max nätverksöverföring med kabel är cirka 4Mbyte/s, så bättre än så blir det inte.

Jag kommer upp i strax över 7 Mbyte/s när jag överför via FTP till min A110 via kabel.

Postad 12 August 2009 - 20:16

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Hej,

Jag kan inte svara på hur PCH-110 är med WLAN men jag kan säga att 720p i snitt från min WHS till MediaPortal drar 5-600 kb/s, uppemot 800 ibland. Bandbredden för en DVD är om jag minns rätt 8mbps.

Dock är I/O-funktionerna på PCH inte optimala, du kan inte ens komma upp i mer än 50% av normal USB-prestanda om du ansluter en disk såvida du inte använder slave (dvs en laptop/PC + filsystem EXt3). Vet inte om jag fattar din mening "Popcorn Hour A-110 för ändmålen Mediacenter och Filserver", men någon prestandabov på ditt nätverk lär den inte bli.

Bättre skaffa billig server med media på och PCH för uppspelning, det är det kretsarna är designade att göra :-)

Postad 13 August 2009 - 13:14

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Jag kommer upp i strax över 7 Mbyte/s när jag överför via FTP till min A110 via kabel.

ca 60 Mbit med andra ord. Stämmer överens med mina siffror över ftp. Ca 60 till 65 Mbit brukar det bli.

Postad 14 August 2009 - 00:41

CCC
  • CCC
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tjena!

Blev sugen på att köpa mig en a-110, har bara två frågor som jag hoppas kunna få svar på :)
Hur fungerar det med undertexter som inte är inbrända i filmen? (Alltså .srt-filer)
Går det att streama matcher från csports.se eller liknande?

Redigerat av CCC, 14 August 2009 - 00:58.

Postad 15 August 2009 - 07:50

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Tjena!

Blev sugen på att köpa mig en a-110, har bara två frågor som jag hoppas kunna få svar på ;)
Hur fungerar det med undertexter som inte är inbrända i filmen? (Alltså .srt-filer)
Går det att streama matcher från csports.se eller liknande?

Angående srt filer: https://www.minhembi...amp;pid=2231978

Underbar inom tråden sökfunktion nästan längst ned till vänster :). Den är lite svår att hitta men fungerar ypperligt.

Postad 17 August 2009 - 15:37

wegeN
  • wegeN
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Sådär ja. Då har man lagt en order på en A-110 + 1 st Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2. Tror ni det bli bra lr ?
Tyvärr missade jag att Samsungdisken var restad på komplett. Såg inte det förrän allt var betalt o klart... Typiskt. Jag som ville ha prylarna imorrn...
Nu skulle jag vilja ha lite tips på vad jag ska läsa på under tiden (tack snälla forumläsare) ;) .

Förmodar att jag ska läsa på det mesta men men... Lite tips hade ju inte skadat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.