Riktigt fin! Tror den hade blivit ännu bättre utan bladen i bakgrunden som är ur fokus.Mvh Jonas
[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 25 augusti 2010 - 15:07
Postad 25 augusti 2010 - 15:42
En klassisk turistbild kanske, tyvärr mitt på dagen.
Snyggt! Men vart??
Postad 25 augusti 2010 - 17:41
Här är en bild från när jag åkte tåg i skottland, var riktigt kast väder den dagen, så behövde dra upp isot rejält för att få en acceptabel slutartid, som tur är så har GF1:an en riktigt trevlig svartvit jpeg-konvertering i kameran. Denna bild är således oredigerad, direkt från kameran.

iso2000, f2, 20mm (eller 40mm blir det då)
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 25 augusti 2010 - 18:02.
Postad 25 augusti 2010 - 18:46
malkovic
Grym bild!
Här är en bild från när jag åkte tåg i skottland, var riktigt kast väder den dagen, så behövde dra upp isot rejält för att få en acceptabel slutartid, som tur är så har GF1:an en riktigt trevlig svartvit jpeg-konvertering i kameran. Denna bild är således oredigerad, direkt från kameran.
Du har grymt skön stil på dina bilder.
Hårt som sten:
Fin och skön bild.
Postad 25 augusti 2010 - 19:54
+1 på MalZon!MalZon: Gillar den, schyssta färger!
Och en för dig också, ett vykort med klass!
Stiligt!Här är en bild från när jag åkte tåg i skottland, var riktigt kast väder den dagen, så behövde dra upp isot rejält för att få en acceptabel slutartid, som tur är så har GF1:an en riktigt trevlig svartvit jpeg-konvertering i kameran. Denna bild är således oredigerad, direkt från kameran.
Postad 25 augusti 2010 - 20:18
Ser ut att komma direkt ifrån 1920-talet. Häftigt stuk.Här är en bild från när jag åkte tåg i skottland

Postad 25 augusti 2010 - 20:58

Är inte nöjd med bilden, skulle lagt mer focus på själva blomman, ville kompensera lite mellan blomman och bladen framför men blev lite för mycket på just bladen..
Mvh Jonas
Postad 25 augusti 2010 - 21:27
Är ju jätte fint där...+ att det finns en hel del och fota me ju..
Är du får R_by?
Jätte bra bild som du har längre upp med...fin himmel
Tackar!
Japp, Rby här också. Himmelbilden är tagen nere vid Droppemåla Visst är Brunnsparken fin! Det är en hel del blommor, humlor och fjärilar som fått stå modell därnere..

Redigerat av Goh, 25 augusti 2010 - 21:29.
Postad 26 augusti 2010 - 20:19
En av de bästa solnedgångarna jag sett med ett häftigt färgspel.
Tackar tackar

Postad 26 augusti 2010 - 22:07
Du har grymt skön stil på dina biilder!
Stiligt!
Ser ut att komma direkt ifrån 1920-talet. Häftigt stuk.
Tack så mycket!

(hon var egentligen inte alls så ensam, jag tog bort hennes tre barn ur bilden

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 26 augusti 2010 - 22:20.
Postad 26 augusti 2010 - 22:44
Postad 27 augusti 2010 - 05:07
Postad 27 augusti 2010 - 05:17
En på San Francisco - Oakland Bay bron
Herre gud vilka bilder malkovic som du tagit från Usa-resan...

Postad 27 augusti 2010 - 08:37
Riktigt snyggt Malkovic och en fin bildserie från USA du har tagit. Gjorde ungefär samma resa för en 20 år sedan (med en analogkamera) från kusten San Diego via LA till San Francisco avslutade kustresan i en skog norr om San Francisco. Sedan var vi lite österut, Las Vegas - Grand Canyon - Bryce Canyon - Zion park - Monument Valley, riktigt mycket att fotografera. Gillade särskilt Bryce Canyon med dess klippspetsar, vilket ligger något utanför det stora turiststråket
Ah Bryce Canyon har jag hört om men blev tyvärr ingen tripp dit. Tjejen är dessvärre mer åt storstadshållet så får ta det en annan gång

Herre gud vilka bilder malkovic som du tagit från Usa-resan...
Tack, detVärmer! Fortsätter väl med ett par till...säg till om det blir tråkigt

Denna från Pebbles Peach där jag tror US Masters i golf spelas.

Postad 27 augusti 2010 - 12:57

Du har ingen hemsida där man får ta del av mer USA bilder???
Redigerat av RedMarathon, 27 augusti 2010 - 13:01.
Postad 27 augusti 2010 - 16:10
Tack så mycket!
(hon var egentligen inte alls så ensam, jag tog bort hennes tre barn ur bilden(vilket syns en del såg jag nu, gjorde det lite hastigt)
Snyggt som vanligt Floyd. Tycker inte det syns att du tagit bort några människor ur bilden, mycket bra gjort.
Malkovic: Alla andras kommentarer får stå för mig med. Grymma bilder, helt annan klass.
Postad 27 augusti 2010 - 16:28
Bilderna väcker ju gamla minnen, så nu får jag lägga ut en inscannad bild från Bryce Canyon.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered124686ac, 27 augusti 2010 - 16:41.
Postad 27 augusti 2010 - 16:32

Tror iallafall att det Nikon D700...
Står det på flickr
Postad 27 augusti 2010 - 19:53
En på San Francisco - Oakland Bay bron
Som alla andra säger, mycket fina bilder. Och fortsätt med att posta dom, jag tycker de är intressanta.....Tack, detVärmer! Fortsätter väl med ett par till...säg till om det blir tråkigt
![]()
Denna från Pebbles Peach där jag tror US Masters i golf spelas.
Det samma för dig också Que, mäktig bild och lägg gärna ut mer film bilder från den resan.Bilderna väcker ju gamla minnen, så nu får jag lägga ut en inscannad bild från Bryce Canyon.
Postad 28 augusti 2010 - 10:03

Mycket moln och sedan nästan direkt när jag tog bilden Ösregn

Postad 28 augusti 2010 - 10:48
Bifogad fil(er)
Postad 28 augusti 2010 - 16:49
Fin stämningsbild men vad är det som sticker upp, ser ut som hajfenor men det är väl ändå inte?
Postad 28 augusti 2010 - 17:51

Bifogad fil(er)
Postad 28 augusti 2010 - 17:56

Que: Mycket fin bild, tog man bort histogram-overlayen skulle den passa som tavla. Har du lagt på den varma tonen själv eller såg det ut så?
Postad 28 augusti 2010 - 18:31
Tack, jag har faktiskt tonat ner den varma tonen något det var mer i originalbildenProfessorB: Det är ju 2 histogram som är ute och seglar ser du väl.
Que: Mycket fin bild, tog man bort histogram-overlayen skulle den passa som tavla. Har du lagt på den varma tonen själv eller såg det ut så?
Postad 28 augusti 2010 - 21:09
Föstår inte riktigt hur gör för att få en sådan admiral-blå himmel i dina färgbilder. Har det något med vinjetteringseffekten att göra eller blir det bara så rakt ut ur kameran?(hon var egentligen inte alls så ensam, jag tog bort hennes tre barn ur bilden
(vilket syns en del såg jag nu, gjorde det lite hastigt)
Postad 28 augusti 2010 - 21:31
För min del får du klämma upp hela fotoalbumet på forumet, bilderna du tagit är i en helt annan division, ser framemot nästa bild!
Du har ingen hemsida där man får ta del av mer USA bilder???
Dessvärre ej:7
Håller med kläm upp hela fotoalbumet
![]()
Står det på flickr
Tack för kommentarerna alltid kul:)
Håller med kläm upp hela fotoalbumet
![]()
Står det på flickr
Jo precis en D700. Nikon 20mm 2.8 Af samt Nikon 50mm 1.4 AF-s är väl de objektiv jag använt. Sen på ett par av bilderna har jag använt lee-filter också.
en från i morse, i morgondimman
Grym bild där Que!
Bidrar med en bild också, kommer inte riktigt ihåg var jag tog den någonstans dock..men någonstans mellan Los Angeles och San Francisco...

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 28 augusti 2010 - 21:31.
Postad 28 augusti 2010 - 21:38
Riktigt roligt att se dom . tror det var "overhard" som skriv det innan med.. dom är i en klass för sig .
Ligger det mycket redigering bakom?
För inte är väl bilderna så sjukt bra direkt i från kameran

Postad 28 augusti 2010 - 21:40
Malkovic..dom är bara så gryma bilderna..
Riktigt roligt att se dom . tror det var "overhard" som skriv det innan med.. dom är i en klass för sig .
Ligger det mycket redigering bakom?
För inte är väl bilderna så sjukt bra direkt i från kameran
Kul att du gillar dem. Kan slänga upp ett exempel på någon bild i före/efter-tråden lite senare, pillar en del i photoshop.
Postad 28 augusti 2010 - 21:41
Kul att du gillar dem. Kan slänga upp ett exempel på någon bild i före/efter-tråden lite senare, pillar en del i photoshop.
Hade varit jätte intressant

Postad 29 augusti 2010 - 00:10
Postad 29 augusti 2010 - 05:44
Postad 29 augusti 2010 - 08:38

+1! (Edit; menar att bilderna är riktigt högklassiga, inte att du är sämre RedMMera bilder Malkovic, jag har inte fått nog än på långa vägar med en sådan kvalite på landskapsbilder!

Du verkar ha fått en hårddisk med fina minnen från resan, Riktigt fina

Redigerat av Supernaut77, 29 augusti 2010 - 10:46.
Postad 29 augusti 2010 - 12:54
Först och främst så använder pol-filter, vilket hjälper till otroligt mycket!Föstår inte riktigt hur gör för att få en sådan admiral-blå himmel i dina färgbilder. Har det något med vinjetteringseffekten att göra eller blir det bara så rakt ut ur kameran?
Jag tror även att vinjetteringen förstärker intrycket lite (är f.ö. en stor sucker av vinjettering, som ni kan se

Postad 29 augusti 2010 - 13:57
Snyggt Que!Malkovic, bara att fortsätta lägga ut...., tröttnar nog aldrig. Du har fått sådan fin lyster i bilderna. vad är det för kamera o objektiv du tar med?
Bilderna väcker ju gamla minnen, så nu får jag lägga ut en inscannad bild från Bryce Canyon.
Funderar på att skaffa mig en scanner för inskanning av framkallande 35mm negativ. Ganska kostsamt om man skickar dem till ett fotolabb för inskanning. Vore trevligt om denna även kunde fixa mellanformat eftersom jag har funderingar på att skaffa en sådan kamera i framtiden… Men då jag aldrig hållt på med detta vet jag inte riktigt vad som är viktigast. Och jag förmodar att 5kkr är en övre gräns vad en sådan scanner får kosta, gärna billigare. Men eftersom jag är ganska petig kanske jag inte riktigt blir nöjd med en för ca 2kkr. Kanske finns någon här som har tips...
Redigerat av xray, 29 augusti 2010 - 13:58.
Postad 29 augusti 2010 - 17:46
Mera bilder Malkovic, jag har inte fått nog än på långa vägar med en sådan kvalite på landskapsbilder!
Riktigt fint där que
+1! (Edit; menar att bilderna är riktigt högklassiga, inte att du är sämre RedM)
Du verkar ha fått en hårddisk med fina minnen från resan, Riktigt fina

Visar väl en till då som jag är rätt nöjd med.

Postad 29 augusti 2010 - 17:54
Snyggt Que!
Funderar på att skaffa mig en scanner för inskanning av framkallande 35mm negativ. Ganska kostsamt om man skickar dem till ett fotolabb för inskanning. Vore trevligt om denna även kunde fixa mellanformat eftersom jag har funderingar på att skaffa en sådan kamera i framtiden… Men då jag aldrig hållt på med detta vet jag inte riktigt vad som är viktigast. Och jag förmodar att 5kkr är en övre gräns vad en sådan scanner får kosta, gärna billigare. Men eftersom jag är ganska petig kanske jag inte riktigt blir nöjd med en för ca 2kkr. Kanske finns någon här som har tips...
Jag började att scanna in alla min dia med en Minolta DiMage Scan Dual III som vi köpte till arbetet för runt 2500:- för en 5-10 år sedan. Det var ett segt arbete att scanna manuellt, så vi köpte förra året en Nikon scanner med magasinsmatning. Har nu scannat in alla mina dia, men negativen är kvar

När jag letade efter scanner så hittade jag en hel del på fotosidan på forumet, så sök där på diascanner.
Idag skulle jag nog titta på en Plustek, jag har inte använt den men jag tror den är Ok om man inte ska skanna mycket. Om man också ska köra mellanformat så kanske man ändå måste använda flatscanner (dessa brukar inte vara så bra) men det finns ändå de som tex lovordar Epson tex V700.
Jag hade nog aldrig valt att först ta med film och sedan utföra scanning, jag tror aldrig du kommer upp i den kvalité som man får direkt ur en digitalkamera.
Postad 29 augusti 2010 - 18:34
Måste instämma med de andra här på forumet, är verkligen kanonbilder du levererat från USA superfinaVisar väl en till då som jag är rätt nöjd med.

Ett människolandskap

Pentax K200D + DA40
Postad 29 augusti 2010 - 19:01
Fint!
Tack.. Mikael_R
Snart dax för dina bilder igen ?
saknas liksom lite i trådarna

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 29 augusti 2010 - 21:12.
Postad 30 augusti 2010 - 00:04
Tack för infot Que. Får ta och läsa lite tester och kolla att scannern verkligen stöds av opsystemet. Troligen blir det någon hyfsat ”färsk” för min del då jag tror att utvecklingen de senaste åren inom digital tekning gjort att det även går att få bra resultat med billigare utrustning. Och då handlar det kanske inte så mycket om upplösning i form av megapixel, utan snarare att specificerad optisk densitet räcker till och att handhavandet inte blir för bökig.Jag började att scanna in alla min dia med en Minolta DiMage Scan Dual III som vi köpte till arbetet för runt 2500:- för en 5-10 år sedan. Det var ett segt arbete att scanna manuellt, så vi köpte förra året en Nikon scanner med magasinsmatning. Har nu scannat in alla mina dia, men negativen är kvar
. Dessa scanners tillverkas inte längre men man kan nog hitta en begangnad. Tänk på mjukvaran att tex Minolta så finns det inga drivrutiner till Vista eller Windows 7, så man måste köpa ett tredjepartsprogram för att köra, om man har dessa. Nikon lovande en uppdatering till Windows 7 men jag vet inte om den är släppt ännu.
När jag letade efter scanner så hittade jag en hel del på fotosidan på forumet, så sök där på diascanner.
Idag skulle jag nog titta på en Plustek, jag har inte använt den men jag tror den är Ok om man inte ska skanna mycket. Om man också ska köra mellanformat så kanske man ändå måste använda flatscanner (dessa brukar inte vara så bra) men det finns ändå de som tex lovordar Epson tex V700.
Jag hade nog aldrig valt att först ta med film och sedan utföra scanning, jag tror aldrig du kommer upp i den kvalité som man får direkt ur en digitalkamera.
Film har ju en teoretisk gräns för vilken den maximala upplösningen kan bli. Denna gräns avgörs tillstor del av kornstorleken hos film, men också av optik, scanningsteknik - och säkert mycket mer. Men jag tror ändå att analogteknik kan ge fint resultat, men då måste man ju ha bästa tänkbara film och scanner till sitt förfogande – samt givetvis en duktig fotograf med bra kamerautrusning…
Ser endast analog fotografering som ett litet avstick eller ett komplement för kreativiteten. Det skulle kännas riktigt tråkigt om man plötsligt inte hade möjlighet att använda digitalkameror. Med den analoga tekniken hade det inte funnits möjlighet att experimentera i samma utsträckning pga film och framkallningskostnader.
Här bild (HDR) jag tog ikväll.

Postad 30 augusti 2010 - 07:39
Postad 30 augusti 2010 - 11:24
Postad 30 augusti 2010 - 13:19

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar