VU+ Satellitmottagare
3303 svar till detta ämne
Postad 06 februari 2012 - 21:22
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Det är inga problem att köra båda på samma box, men du måste ha två mikrovågshuvuden på parabolen (eller två paraboler).
Thor ligger på 0,8 grader väst, för Viasat behöver du även ett huvud riktat mot Astra 4A på 4,8 grader öst. Sen så skulle jag nog även förespråka huvuden med minst två utgångar samt två switchar, så att du kan spela in vilken annan kanal du vill när du tittar på en annan. Annars går det att dra en kabel från vardera huvudet till varsin tuner, men det blir inte lika flexibelt.
Själv konfigureringen i boxen tycker jag är rätt enkel, iaf i OpenPLi.
Postad 07 februari 2012 - 00:44
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1 711 inlägg
Någon som fått det nya canal digital kortet som skickats ut i veckan ?
Redigerat av MalcomX, 07 februari 2012 - 00:44.
Postad 07 februari 2012 - 08:46
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
2. Vilket kontainer är det på det inspelade filerna *.ts?
Det är .ts. Om man känner för det, fungerar det bra att kopiera över och kolla på datorn. Har tyvärr ingen erfarenhet av USB-diskar till VU+Duo så kan inte svara på din första fråga.
Postad 07 februari 2012 - 22:32
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Någon som fått det nya canal digital kortet som skickats ut i veckan ?
Skickar dom ut till alla?
Vad är det för kort?EDIT: Hittade info själv.
Redigerat av hellfog, 07 februari 2012 - 22:37.
Postad 08 februari 2012 - 09:31
Unregistered80d8b88a
-
Unregistered80d8b88a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Någon som posta eller berätta hur inställningarna i boxen ska va om man kör en nordenparabol med 2st lnb Canal digital/Viasat sedan en DiSEqC switch med 1st kabel då ned mot en mottagaren..Gäller Vu+ duo
Postad 08 februari 2012 - 19:03
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Tuner A
Konfigurationsläge: Enkelt
Läge: DiSEqC A/B
Port A: 0.8W Intelsat 10-02.. Thor 5/6 Ku Band
Port B: 4.8E Astra 4A
Ange Volt och 22KHz: ja
Skicka enbart DiSEqC vid ändrad satellit: nej
Tuner B
Konfigurationsläge: Ej konfigurerad
Postad 09 februari 2012 - 18:16
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Fick VU+ Duo idag, och är helt nybörjare. Tydligen verkar det inte vara så enkelt att bara ställa in satellit köra kanalsökning har fått in alla kanaler tror jag men ingen bild bara svart. Beror det på att jag inte har CCcam? vet inte riktigt vad det är heller. Vart hittar man den? Och installerar den? Hur? Kör med CD Vore tacksam för hjälp.
Redigerat av hellfog, 09 februari 2012 - 18:17.
Postad 09 februari 2012 - 18:28
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1 711 inlägg
Du får börja med att installera Open Pli Sedan har du massor av wiki att läsa på deras sida och det finns en hel del att söka på i denna tråden också Men kort är det följande som gäller Installera Open Pli senaste beta http://openpli.org/download/vuduo/Gå in i meny och välj plugins och sedan grön knapp och välj softcam Där väljer du att installera CCcam Sedan är du igång Du kan också installera Pli HD skin som är lite roligare än det som är standard Men lägg lite tid till att läsa på, för det är det enda man lär sig av http://openpli.org/wiki/vuplusDet finns en hel del inställningar att göra för bästa användande Installera också autoresolution om du har en bättre scaler i din tv eller receiver
Redigerat av MalcomX, 09 februari 2012 - 18:32.
Postad 09 februari 2012 - 18:38
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Har du tänkt köra med image som ligger i? Jag har aldrig testat det utan bara använt OpenPLi. Gå in under Nightly Builds och ladda hem den senast för USB och packa upp den till ett USB-minne. Sen sätter du det i mottagaren och startar, väntar tills det står att minnet ska ur och startar om. Sen är det bara att följa guiden för inställningar. Kanske skulle skrivit att det jag skrev ovan alltså gäller OpenPLi. Eftersom du precis köpte den så kanske du måste uppdatera bootloader innan du lägger in OpenPLi. Du kan läsa lite om det här, och några inlägg före och efter kanske.... Edit: Var visst en som han före, men andemeningen var väl den samma....
Redigerat av Erik_N, 09 februari 2012 - 18:39.
Postad 09 februari 2012 - 19:50
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Har du tänkt köra med image som ligger i? Jag har aldrig testat det utan bara använt OpenPLi. Gå in under Nightly Builds och ladda hem den senast för USB och packa upp den till ett USB-minne. Sen sätter du det i mottagaren och startar, väntar tills det står att minnet ska ur och startar om. Sen är det bara att följa guiden för inställningar. Kanske skulle skrivit att det jag skrev ovan alltså gäller OpenPLi.
Eftersom du precis köpte den så kanske du måste uppdatera bootloader innan du lägger in OpenPLi. Du kan läsa lite om det här, och några inlägg före och efter kanske....
Edit: Var visst en som han före, men andemeningen var väl den samma.... 
Jag körde denna guide http://openpli.org/f...873#entry242873 för bootloader men inget hände provade tre gånger stängde av boxen på baksidan startade den med stickan i nothing. Provade även en gång utan mappen på usb med bara cfe_cfe_auto.bin filen. Eller är den redan uppdaterad med senaste kanske?
Redigerat av hellfog, 09 februari 2012 - 19:55.
Postad 09 februari 2012 - 20:32
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Det ska vara två mappar "över" filen. En som heter vuplus, i den en som heter duo och i den filen. Så som sökvägen i står i inlägget du länkar till: vuplus/duo/cfe_cfe_auto.binMinnet måste vara formaterat med FAT32, och inget annat på det. Precis samma gäller när du laddar OpenPLi, det som ska synas när du stoppar minnet i datorn är en mapp som heter vuplus.Fast det är möjligt att den nya bootloadern redan är installerad. Annars så går det väldigt snabbt när man installerar, blinkar nästan bara till så står det att man ska ta bort minnet.
Postad 09 februari 2012 - 20:39
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Det ska vara två mappar "över" filen. En som heter vuplus, i den en som heter duo och i den filen. Så som sökvägen i står i inlägget du länkar till: vuplus/duo/cfe_cfe_auto.bin Minnet måste vara formaterat med FAT32, och inget annat på det. Precis samma gäller när du laddar OpenPLi, det som ska synas när du stoppar minnet i datorn är en mapp som heter vuplus.
Fast det är möjligt att den nya bootloadern redan är installerad. Annars så går det väldigt snabbt när man installerar, blinkar nästan bara till så står det att man ska ta bort minnet.
Jag hade gjort alla dom stegen du nämnde men inget hände, tog bort mappen från stickan lade dit den på nytt och provade igen då funkade det.
Postad 09 februari 2012 - 20:43
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Så är det med datorer ibland!
Nu är det bara att installera OpenPLi m.m. då....
Postad 09 februari 2012 - 20:58
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Så är det med datorer ibland! 
Nu är det bara att installera OpenPLi m.m. då....
Tar det lång tid att installera OpenPLi?, känns som det har stått programming ganska länge nu.
Postad 09 februari 2012 - 21:07
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Nej, det ska gå ganska fort. Har för mig att jag fick göra om en gång nu efter att jag uppdaterat bootloader.
Kolla att du verkligen tog hem filen för USB, att den ligger rätt på minnet och att du tagit bort den med bootloadern.
Jag brukar slå av strömmen på baksidan, sätta i minnet, slå på strömmen, vänta tills minnet ska ur, slå av strömmen, ta ur minnet och slå på igen. Bara att göra om i fall det hänger sig. Du får trösta dig med att det är lätt att mjukvaruuppdatera när den är igång!
Postad 09 februari 2012 - 21:29
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
JAg stände av den och tog ut stickan och startade igen verkar som OpenPLi hade installerats. Sen gjorde jag som MalcomX skrev "Gå in i meny och välj plugins och sedan grön knapp och välj softcam"
hittade inte softcam där?
Antar väl att jag inte fått till nätverket?
Redigerat av hellfog, 09 februari 2012 - 22:19.
Postad 10 februari 2012 - 00:19
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Fick till det till slut till nätverket så nu funkar det, ska bara lära mig hur allt funkar. Tack Erik_N och MalcomX för eran hjälp.
Postad 10 februari 2012 - 08:49
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Tuner A Konfigurationsläge: Enkelt Läge: DiSEqC A/B Port A: 0.8W Intelsat 10-02.. Thor 5/6 Ku Band Port B: 4.8E Astra 4A Ange Volt och 22KHz: ja Skicka enbart DiSEqC vid ändrad satellit: nej
Tuner B Konfigurationsläge: Ej konfigurerad
Går det i detta fall spela in och se andra kanaler? Eller är det begränsat?
Postad 10 februari 2012 - 09:16
Unregistered80d8b88a
-
Unregistered80d8b88a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Så då man tex installerar nyaste pli för vu+ dup så har man inte automatiskt en ny bootloader utan det måste man sedan efter installation av image lägga in manuellt?
Är det nödvändigt sedan att lägga in en ny satellites.xml fil med? eller är den inkluderad i imagen?
Postad 10 februari 2012 - 09:19
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Går det i detta fall spela in och se andra kanaler? Eller är det begränsat?
Du kan titta på och spela in kanaler som sänds från samma transponder, t.ex. från Thor 0.8W 11389.00H kan du spela in kanal5 och kanal9 samtidigt som du ser på TV3. Alla kanaler från andra transpondrar blir otillgängliga. Har du möjlighet att koppla in med två kablar och två switchar så gör det, absolut värt besväret. Kräver förvisso även huvud med minst två utgångar på var.
Redigerat av Unregistered1e2f12b7, 10 februari 2012 - 09:20.
Postad 10 februari 2012 - 09:24
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Inställningarna jag skrev var utifrån frågeställarens förutsättningar, och det blir som sagt lite begränsat. Spelar man in en HD-kanal kan man inte ens titta på en annan kanal på samma transponder, men med SD går det bra. (jag kör själv med båda tuners inkopplade, men har provat med en tidigare) Så då man tex installerar nyaste pli för vu+ dup så har man inte automatiskt en ny bootloader utan det måste man sedan efter installation av image lägga in manuellt?
Ja, eller tvärt om kanske... Först ny bootloader och sen image.
Redigerat av Erik_N, 10 februari 2012 - 09:25.
Postad 10 februari 2012 - 12:25
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Märkligt, jag kan spela in upp till 5 HD kanaler samtidigt och titta på en valfri kanal.
Även om man inte har 2 kablar ner till boxens två tuners kan man utöka antalet kanaler som man kan titta på under inspelnig, man loopar internt från tuner A->B, då kan man komma åt alla kanaler på samma IF inte bara samma transponder.
Redigerat av Hakon, 10 februari 2012 - 12:26.
Postad 10 februari 2012 - 13:17
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Jag fattar inte hur man sorterar kanallistan så man bara får om kanalerna man tittar på? har letat på andra ställen.
Postad 10 februari 2012 - 13:25
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Jag fattar inte hur man sorterar kanallistan så man bara får om kanalerna man tittar på? har letat på andra ställen.
Ta fram kanallistan och tryck på meny. Då får du en massa olika valmöjligheter som att skapa favoritlistor mm.
Postad 10 februari 2012 - 13:42
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
man loopar internt från tuner A->B, då kan man komma åt alla kanaler på samma IF inte bara samma transponder.
Hur loopar man internt?
Postad 10 februari 2012 - 13:52
skaris
-
skaris
-
Användare
-
-
200 inlägg
Hur loopar man internt?
Det gör du i tunerkonfigurationen för tuner B, finns ett val för detta där.
Postad 10 februari 2012 - 14:39
Unregistered80d8b88a
-
Unregistered80d8b88a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Märkligt, jag kan spela in upp till 5 HD kanaler samtidigt och titta på en valfri kanal. Även om man inte har 2 kablar ner till boxens två tuners kan man utöka antalet kanaler som man kan titta på under inspelnig, man loopar internt från tuner A->B, då kan man komma åt alla kanaler på samma IF inte bara samma transponder.
Så du menar du att om jag har 1st kabel ner från min Diseq som matar Canal Digital /Viasat till boxens tuner a, så kan jag ändå spela in på mer än 1st kanal samtidigt? även fast jag bara har 1st kabel in i boxen?
Postad 10 februari 2012 - 14:51
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Så du menar du att om jag har 1st kabel ner från min Diseq som matar Canal Digital /Viasat till boxens tuner a, så kan jag ändå spela in på mer än 1st kanal samtidigt? även fast jag bara har 1st kabel in i boxen?
Om kabeln splittas nere till de två ingångarna kan man spela in fler kanaler från samma läge som den första inspelningen. Alltså om en inspelning pågår från låga vertikala bandet på Thor kan man spela in fler kanaler från låga vertikala bandet på Thor. Kanaler som inte går att se eller spela in blir utgråade i kanallistan, så det är lätt att se vad som är möjligt. Ni som bara tar emot Thor kan ju tänka på att det går att använda ett single cable / Sat CR / Uni cable LNB till VU+ duo.
Redigerat av AC3, 10 februari 2012 - 14:53.
Postad 10 februari 2012 - 15:10
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Ta fram kanallistan och tryck på meny. Då får du en massa olika valmöjligheter som att skapa favoritlistor mm.
Är det EDIT bouquets) list man ska använda? Även om jag väljer det fattar jag inte vad man ska göra. Aldrig haft problem med att ändra kanal listor med andra boxar förut. Men här är jag helt låst.
Redigerat av hellfog, 10 februari 2012 - 16:15.
Postad 10 februari 2012 - 18:23
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Märkligt, jag kan spela in upp till 5 HD kanaler samtidigt och titta på en valfri kanal. Även om man inte har 2 kablar ner till boxens två tuners kan man utöka antalet kanaler som man kan titta på under inspelnig, man loopar internt från tuner A->B, då kan man komma åt alla kanaler på samma IF inte bara samma transponder.
Det där var intressant! Jag har sett inställningen loop men aldrig kollat vad den var bra för. När jag bara använde en tuner så hade jag konfigurerat enligt det jag skrev ovan, ett bättre alternativ är alltså att sätta tuner B till loop då. När jag spelade in en HD-kanal så gick det inte att byta kanal alls. Jag har sett att alla HD-kanaler ligger dubbelt i kanallistan Alla så jag tolkade det som att de tog upp två "platser" (kan ej rätt term här) och det var därför det inte gick att spela in. Nu har jag som sagt LNB med fler utgångar, switchar och dubbla kablar, men intressant att veta iaf! Jag fattar inte hur man sorterar kanallistan så man bara får om kanalerna man tittar på? har letat på andra ställen.
Om du tittar på en kanal och trycker på pil upp eller ner så kommer du till en kanallista, sen är det lite olika vilken du står i. Men om du står i Alla (eller trycker röd för att välja den) och sen trycker på Menu kommer du att få lite olika val för att hantera listor, t.ex. "lägg till kanal i favoritlista". Den kommer då att läggas till i listan Favoriter, som du når om du trycker blå efter pil upp eller ner.En bra början är att lägga alla kanaler du har bild på i listan Favoriter. Det finns ett antal markörer där som man kan använda för kategorier. Står du i listan Favoriter och trycker Menu så får du upp lite andra val, där kan du flytta kanaler och skapa egna markörer. Själv har jag dock knappt använt dessa funktioner, och jag har tagit bort alla markörer och lagt kanalerna i egna mappar istället. Så här ser det ut hos mig.
P1040928.JPG 93,02K
2 Antal nerladdningarJag har dock använt ett program som heter Dremboxedit för att skapa mina listor. Sen har jag även ett program som heter DCC för att kontrollera vissa inställningar. Jag är inte helt säker här, men jag tror att man behöver det för att köra Dreamboxedit också.  Programmen finns på nätet så det är bara att leta reda på och ladda hem, OpenPLi-forumet är förstås en bra källa till mer info. Det är förstås lite krångel innan man är igång med de här programmen, men de underlättar...  Angående frågan om andra inställningar så är mitt tips att gå igenom alla menyer noga och se vilka möjligheter som finns. Om man inte gör inställningar av språk för EPG kan man få en lite konstig blandning av de nordiska språken. En sak som jag aldrig fått att fungera till 100 % är att den ska välja AC3-ljud i första hand. Trots att jag ställt in det så väljer den ibland MPEG. Det är dock väldigt enkel att ändra. När du tittar på en kanal så trycker du gul och väljer sen ljud men pilarna, sen brukar den komma ihåg för den kanalen. Trycker du gul två gånger kan du välja undertext, även där sparas ditt val. Trycker du gul och sen blå kan du justera ljudsynk, för en eller flera kanaler. Har du en iPhone kan jag varmt rekommendera appen iDreamremote (vet ej om det finns till andra lurar). Ställer du in den rätt med yttre IP-adress och portnummer så kan du styra boxen så länge du har mottagning på telefonen, oavsett var i världen du befinner dig. Jag reser mycket i jobbet och använder den mycket. Går man in under EPG kan man bläddra i sina kanallistor och gå in på ett program, sen är det bara att trycka Record om man vill spela in. Man får då ett svar om kommandot gick fram. Finns vissa begränsningar här i vilka tecken du får använda i namn och lösenord till boxen, och du behöver DCC för inställningarna. Nu får det räcka för idag, lycka till!
Postad 10 februari 2012 - 18:58
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Det där var intressant! Jag har sett inställningen loop men aldrig kollat vad den var bra för. När jag bara använde en tuner så hade jag konfigurerat enligt det jag skrev ovan, ett bättre alternativ är alltså att sätta tuner B till loop då. När jag spelade in en HD-kanal så gick det inte att byta kanal alls. Jag har sett att alla HD-kanaler ligger dubbelt i kanallistan Alla så jag tolkade det som att de tog upp två "platser" (kan ej rätt term här) och det var därför det inte gick att spela in. Nu har jag som sagt LNB med fler utgångar, switchar och dubbla kablar, men intressant att veta iaf!
Om du tittar på en kanal och trycker på pil upp eller ner så kommer du till en kanallista, sen är det lite olika vilken du står i. Men om du står i Alla (eller trycker röd för att välja den) och sen trycker på Menu kommer du att få lite olika val för att hantera listor, t.ex. "lägg till kanal i favoritlista". Den kommer då att läggas till i listan Favoriter, som du når om du trycker blå efter pil upp eller ner.En bra början är att lägga alla kanaler du har bild på i listan Favoriter. Det finns ett antal markörer där som man kan använda för kategorier.
Jag gjorde som du sa valde kanallista, sedan röd för alla och Menu då får jag upp denna är det rätt?  Jag får nöja mig med att jag at kunde flytta en kanal i taget så jag får en lista till slut. Dock kan jag ej radera sånt jag inte vill ha.
Redigerat av hellfog, 10 februari 2012 - 19:05.
Postad 10 februari 2012 - 19:20
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Hahaha... jag gillar mappen obegripligt En sak som jag aldrig fått att fungera till 100 % är att den ska välja AC3-ljud i första hand. Trots att jag ställt in det så väljer den ibland MPEG. Det är dock väldigt enkel att ändra. När du tittar på en kanal så trycker du gul och väljer sen ljud men pilarna, sen brukar den komma ihåg för den kanalen. Trycker du gul två gånger kan du välja undertext, även där sparas ditt val. Trycker du gul och sen blå kan du justera ljudsynk, för en eller flera kanaler.
Grundinställningen för ljud, text, språk mm gör man någonstans under installation. Jag är inte vid boxen nu så jag kan inte skriva exakt var.
Postad 10 februari 2012 - 20:06
putta
-
putta
-
Användare
-
-
226 inlägg
Har letat och letat både här och i andra forum men jag lyckas inte med att lägga in picons i vu+?
Något fel gör jag men kanske någon den här vägen kan hjälpa mig...använder en usb sticka och lagt in en mapp där kallad picon och sen i den en fil med alla picons för thor.
Kan någon ge mig en enkel vägledning hur man gör...jag är inte helt hemma gälland det här ämnet.
Har provat med både VTI image och OpenPli samt Vix
//P
Redigerat av putta, 10 februari 2012 - 20:10.
Postad 10 februari 2012 - 20:58
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Nu har ju jag ställt in min box på svenska, men den du ska välja är "add service to bouquet". Jag ser inte riktigt behovet av att radera kanaler från Alla, jag lägger till alla som det är bild på i Favoriter; sen sorterar jag dem i mappar.
När man gör en ny kanalsökning så läggs alla kanaler till i Alla igen så det blir lite ogjort arbete om man skulle ta bort dem ur Alla. Ny kanalsökning kan man behöva göra ibland när det tillkommit nya kanaler.
Jag har kollat lite hur det vara att använda Dreamboxedit nu och man behöver inte DCC för det. Jag rekommenderar att använda Dreamboxedit för smidig hantering av sina kanallistor. Det går till så att man först importerar kanallistan från boxen, redigerar som man vill ha dem samt skickar tillbaka till boxen. Man bör även spara en kopia på datorn, så man har backup om det blir något fel och man måste installera om image i boxen.
Sen måste man inte ha DCC för att ändra namn på boxen och lösenord heller, bara om man ska ha mer än åtta tecken; men DCC kan ändå vara bra att ha för en del funktioner.
Mina kompisar brukar också reta mig för de två sista posterna i listan!  Jag har dock gjort så att alla med bild finns i Favoriter, sen sorterade jag in i olika kategorier. I mappen Obegripliga ligger kanaler från diverse öststater samt de religiösa kanalerna, Testbild är just de kanaler som bara sänder en testbild. Den sista kanske är väldigt onödig, men min tanke är att en vacker dag kanske de börjar sända....
Jag har faktiskt ställt in grundinställningarna på att den ska välja AC3 i första hand, ändå blir det inte alltid rätt. Så är det nån som har nåt bra tips här så är jag tacksam.
puttas fråga kan jag inte svara på.
Redigerat av Erik_N, 10 februari 2012 - 20:59.
Postad 10 februari 2012 - 22:55
skaris
-
skaris
-
Användare
-
-
200 inlägg
Har letat och letat både här och i andra forum men jag lyckas inte med att lägga in picons i vu+?
Något fel gör jag men kanske någon den här vägen kan hjälpa mig...använder en usb sticka och lagt in en mapp där kallad picon och sen i den en fil med alla picons för thor.
Kan någon ge mig en enkel vägledning hur man gör...jag är inte helt hemma gälland det här ämnet.
Har provat med både VTI image och OpenPli samt Vix
//P
Kör PLi och har gjort precis som du beskriver och det fungerar alldeles utmärkt! (fungerar både i 1.0 och 2.1) Länge sedan jag fixade det så jag kanske har glömt någon detalj men det borde fungera. Har dina picons rätt filnamn?
Postad 11 februari 2012 - 00:13
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Nu har ju jag ställt in min box på svenska, men den du ska välja är "add service to bouquet". Jag ser inte riktigt behovet av att radera kanaler från Alla, jag lägger till alla som det är bild på i Favoriter; sen sorterar jag dem i mappar. När man gör en ny kanalsökning så läggs alla kanaler till i Alla igen så det blir lite ogjort arbete om man skulle ta bort dem ur Alla. Ny kanalsökning kan man behöva göra ibland när det tillkommit nya kanaler.
Jag har kollat lite hur det vara att använda Dreamboxedit nu och man behöver inte DCC för det. Jag rekommenderar att använda Dreamboxedit för smidig hantering av sina kanallistor. Det går till så att man först importerar kanallistan från boxen, redigerar som man vill ha dem samt skickar tillbaka till boxen. Man bör även spara en kopia på datorn, så man har backup om det blir något fel och man måste installera om image i boxen. Sen måste man inte ha DCC för att ändra namn på boxen och lösenord heller, bara om man ska ha mer än åtta tecken; men DCC kan ändå vara bra att ha för en del funktioner.
Mina kompisar brukar också reta mig för de två sista posterna i listan! Jag har dock gjort så att alla med bild finns i Favoriter, sen sorterade jag in i olika kategorier. I mappen Obegripliga ligger kanaler från diverse öststater samt de religiösa kanalerna, Testbild är just de kanaler som bara sänder en testbild. Den sista kanske är väldigt onödig, men min tanke är att en vacker dag kanske de börjar sända.... 
Jag har faktiskt ställt in grundinställningarna på att den ska välja AC3 i första hand, ändå blir det inte alltid rätt. Så är det nån som har nåt bra tips här så är jag tacksam.
puttas fråga kan jag inte svara på.
Jag provade Dreamboxedit och funkade väldigt bra. Är nöjd nu.  Mitt nästa bekymmer är att få VU+ player appen att funka.
Redigerat av hellfog, 11 februari 2012 - 00:14.
Postad 11 februari 2012 - 12:32
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Det var ju roligt att det fungerar nu!  Jag har inte testat den appen, kör som sagt med iDreamRemote (dock ej för att titta på TV i telefonen).
Redigerat av Erik_N, 11 februari 2012 - 12:35.
Postad 11 februari 2012 - 13:32
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Det var ju roligt att det fungerar nu! 
Jag har inte testat den appen, kör som sagt med iDreamRemote (dock ej för att titta på TV i telefonen).
Köpte den för att kolla på ipaden, såg att det fanns en annan app Dreambox nånting samma pris senare.
Postad 11 februari 2012 - 13:53
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Såg att det diskuteras lite om SVT PLAY plugin förut i denna tråd, men verkade inte vara någon som hade provat det då. Funkar det? någon som har länk då i så fall?
Redigerat av hellfog, 11 februari 2012 - 14:06.
Postad 12 februari 2012 - 15:27
Unregistered80d8b88a
-
Unregistered80d8b88a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Ingen som kör openpli och dreamset för att ordna kanaler?
Dreamboxedit vägrar ansluta mot min box, Dreambox Control Center funkar likaså dreamset som oxxå går att ordna kanaler med, men någon här kanske kör "dreamset" och kan berätta inställningarna i grunden vad som ska stå då man använder Openpli..
Sedan dum fråga men då man tex laddar ner ett plugin typ "coolman" tv-guide har aktiverar men det sedan?
Postad 13 februari 2012 - 07:28
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Menar du "Dreambox Live" så fungerar den utmärkt till både iPhone och iPad!
Postad 13 februari 2012 - 17:38
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Jag har upptäckt att jag fått problem med uppspelningen från interna hårdisken nästan alltid så fort jag tittar.
Bilden börjar hacka, och pixel fel dyker också upp ibland, dock försvinner problemen om jag stoppar först sedan resume sedan funkar det finfint, ibland dyker felet upp ganska snart igen då får jag göra om igen.
Problem med EPG när jag ska använda timern, den verkar inte vara uppdaterad eller nått när jag ska kolla upp något program en eller två dag framåt.
Postad 13 februari 2012 - 19:06
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jag har upptäckt att jag fått problem med uppspelningen från interna hårdisken nästan alltid så fort jag tittar.
Bilden börjar hacka, och pixel fel dyker också upp ibland, dock försvinner problemen om jag stoppar först sedan resume sedan funkar det finfint, ibland dyker felet upp ganska snart igen då får jag göra om igen.
Problem med EPG när jag ska använda timern, den verkar inte vara uppdaterad eller nått när jag ska kolla upp något program en eller två dag framåt.
Vad för HDD i boxen ? Flera av de sk "Green" diskarna som finns är känt att det inte alltid funkar så bra i Vu+ mfl.
Postad 13 februari 2012 - 19:31
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Lite av samma problem här sedan jag uppdaterade boxen med senaste Pli. Lite pixelfel då och nu vid uppspelning men om jag hoppar tillbaka 15 sekunder så har felet försvunnit...
Postad 13 februari 2012 - 19:58
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Vad för HDD i boxen ? Flera av de sk "Green" diskarna som finns är känt att det inte alltid funkar så bra i Vu+ mfl.
Har inte koll på det då jag köpte med hårdisk installerad på Satvision Scandinavia. Dock i hårdisk meny står det Ata (WDC WD10EARX-00N, om det är det någon hjälp. Tror personligen inte att det är fel på hårdisken. stoppar jag och återuppta uppspelningen blir det bra igen. Kanske samma fel som echotuva ? Då jag har senaste pli.
Redigerat av hellfog, 13 februari 2012 - 20:01.
Postad 13 februari 2012 - 20:58
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Jag har CD's standard parabol.
Vad behöver jag för att få in viasat utan att skaffa ytterliggare en parabol? Köpa lnb och komplettera cd parabolen eller köpa ett sk nordenpaket från typ almsat etc?
Postad 13 februari 2012 - 21:50
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Jag har en Samsung F3 HD103SJ 1 TB och har aldrig haft problem med en inspelning på 1½ år. Måste vara nåt fel med hårddisken.
Problem med EPG löser du med en plugin som heter EPGRefresh. Motors TV och Viasat Motor brukar rekommenderas att man ställer in den på, finns mer info på nätet om man söker lite.
Postad 13 februari 2012 - 22:16
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Har inte koll på det då jag köpte med hårdisk installerad på Satvision Scandinavia.
Dock i hårdisk meny står det Ata (WDC WD10EARX-00N, om det är det någon hjälp.
Tror personligen inte att det är fel på hårdisken. stoppar jag och återuppta uppspelningen blir det bra igen.
Kanske samma fel som echotuva ? Då jag har senaste pli.
Suprise ..... http://www.wdc.com/w...2879-701229.pdfJag har en Samsung F3 HD103SJ 1 TB och har aldrig haft problem med en inspelning på 1½ år.
Not suprised.....
Redigerat av Hakon, 13 februari 2012 - 22:24.
Postad 13 februari 2012 - 22:53
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Suprise ..... http://www.wdc.com/w...2879-701229.pdf
Not suprised..... 
Visste det skulle bita mig att köpa med hårddisk monterad än att göra det själv. Var lite lat där. Vad fan ska man göra nu då? kontakta satvision?
Redigerat av hellfog, 13 februari 2012 - 23:02.
Postad 14 februari 2012 - 07:00
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Det finns en lista på rekommenderade hårddiskar till VU+, men jag minns inte var. Jag skulle leta reda på den först och kolla om disken finns med där, om inte kan du hänvisa till den när du kontaktar butiken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|