Hade nog inte förstått riktigt hur mycket som krävs för att kunna lyssna på bra volym ned mot 15-20Hz. Vet som sagt inte ens om det räcker med 2st, men förhoppningsvis gör det det. Men det är inte mycket till headroom då inte.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 06 October 2012 - 08:44
Hade nog inte förstått riktigt hur mycket som krävs för att kunna lyssna på bra volym ned mot 15-20Hz. Vet som sagt inte ens om det räcker med 2st, men förhoppningsvis gör det det. Men det är inte mycket till headroom då inte.
Postad 06 October 2012 - 08:44
110db är väl i minsta laget, vad det ger vid 50hz är väl ganska ointressant, eller är jag neggo nu?
( Förfriskad med whisky )
Beror på användningsområdet och vem som ska ha dem, en del är ju skitnöjda med en Rumble 8
Om simuleringarna stämmer är det 8dB mer än vad jag hade innan och det är ju två så runt 116dB vid 15Hz är ju inte så dåligt tycker jag
Postad 06 October 2012 - 08:58
Postad 06 October 2012 - 08:58
----
Alva Noto var förresten grymma igår. Och PA-ljudet var helt acceptabelt :-) .
Postad 06 October 2012 - 09:02
Postad 06 October 2012 - 09:10
Det finns nog inget bassystem som man inte bottnar. Det går helt enkelt inte att göra stort nog.
Sant sant, men jag är inte ute efter att ens försöka bottna mitt system. Jag har kalibrerat fram en rak frekvensgång utan någon "housecurve" och kan inte kolla på normal lyssningsnivå enligt min standard. Utan i vissa filmer, som Hunger Games så bottnar det. DET är trist
Det är en dyr hobby detta
Postad 06 October 2012 - 09:28
Sant sant, men jag är inte ute efter att ens försöka bottna mitt system. Jag har kalibrerat fram en rak frekvensgång utan någon "housecurve" och kan inte kolla på normal lyssningsnivå enligt min standard. Utan i vissa filmer, som Hunger Games så bottnar det. DET är trist
Det är en dyr hobby detta
Jag ställer också in systemet så korrekt det går ( ja, kanske lite extra under 20Hz då). Men med en del musik så är jag orolig för mina 8 12"are. Film verkar de dock räcka för
Postad 06 October 2012 - 11:01
Inte så smart, då jag inte var helt nykter...
Warm swarm sätter verkligen skiten på prov om man vrider på lite.
Testade den för ett tag sen och tyckte inte att det var så märkvärdigt, men då hade jag inte cr80s med infratillsats...
Igår när jag spelade den låten så vibrerade rösten när man pratade.
Det har jag lyckats med i sovrummet, men aldrig i biorummet.
Postad 06 October 2012 - 11:28
Vad en subwoofer ger vid säg 50hz kan vara av intresse beroende på vilket program material man lyssnar på.
Någon form av eq är nästan ett krav för att få upplevd infrabas.
110db är väl i minsta laget, vad det ger vid 50hz är väl ganska ointressant, eller är jag neggo nu?
( Förfriskad med whisky )
Postad 06 October 2012 - 11:50
Klippte den sista Modusen som fanns kvar på det bolaget jag var på. Sen vart det en gott och blandat påse. Dock inga Bellman.Bästa jag har druckit hittills. Sierra Nevada Torpedo kommer som god tvåa.
Postad 06 October 2012 - 12:40
Vi pressade min basrigg rätt hårt igår.
Inte så smart, då jag inte var helt nykter...
Warm swarm sätter verkligen skiten på prov om man vrider på lite.
Testade den för ett tag sen och tyckte inte att det var så märkvärdigt, men då hade jag inte cr80s med infratillsats...
Igår när jag spelade den låten så vibrerade rösten när man pratade.
Det har jag lyckats med i sovrummet, men aldrig i biorummet.
Skojsigt !
Besök i Motala snart igen då
Postad 06 October 2012 - 12:47
Och monterade på ett permanent vis, det blev ganska bra, inte perfekt men det FÅR LOV att duga (jag är för perfektionistisk ibland, även då jag från början har haf utgångspunkten att INTE vara det.... :S )
Det finns små skönhetsfel, men dom viste jag om skulle bli från början, så vad fgan gnäller jag på om, med, ?!?!
Ähhh, det ser SJUKT mycket trevligare ut i rummet nu, dom gjorde hur mycket som helst
Ett av draperierna är nedmonterat och jag ska testa en annan lösning då den ursprungliga inte blev något bra...
Jag har dock lite problem med hur jag ska göra... Jag får fundera lite på hur jag ska kunna dölja basarna och hyllorna på ett snyggt vis....
Jag har skissat på basabsorbenter nu, 4st enheten om 60x80x80 cm ska byggas och det blir i 19m m Spån.
Det är bara att fara iväg och fixa material till dom då, jag kommer be dom att såga upp bitarna på plats, det blir 3snitt/ skiva x 7st skivor = 21snitt.
undrar vad dom tar för att såga upp detta ?
Eller om det är värt MÖDAN att hålla på och leta upp någon snickare som kommer vilja ta på sig ett sådant skitjobb, och tycker det är värt mödan för hans del ?!
Redigerat av DVD-ai, 06 October 2012 - 12:47.
Postad 06 October 2012 - 12:55
Postad 06 October 2012 - 13:16
Men då är det nog bra om du är klar med din moduler först så att det inte blir katastrof hemma hos honom...
Postad 06 October 2012 - 13:37
Postad 06 October 2012 - 17:17
Postad 06 October 2012 - 18:00
Men varför inte bygga lite mer på höjden för att får dom helt oemotståndliga fördelarna med det ?!
1/4 måttet gäller ju inte bara på bredden i rummet
även höjden och längden om man ska vara petig...
Och det ska man vara !
Halv och kvartsvågs resonanser - bye bye !
Det låter för övrigt helt okey hemma nu,
Sedan Findus varit här så har mer bredbandig absorption hamnat i rummets bakre delar (gjorde galet stor skillnad för hela basområdet! Nu låter det till och med riktigt anständigt och antagligen "skit bra" med dom flesta HiFi nördars mått mätt...
, cr80s har även trimmats lite för en mer jämn återgivning och hyllorna som modulerna står på, dom har dämpats!
För dom Disstar MYCKET i originalutförande.
Men en tub med Pattex P700 gjorde ordning på det !
Nu e dom tysta som möss...
Mer som gjorts idag är att absorbenterna har fått nya kläder, en hallspegel har kommit på plats och en ytterligare matta i hallen !
Puuhhhst !
NU är det ledig lördag för mig )
Redigerat av DVD-ai, 06 October 2012 - 18:03.
Postad 06 October 2012 - 18:30
Ja det ser bra ut de där
Men varför inte bygga lite mer på höjden för att får dom helt oemotståndliga fördelarna med det ?!
1/4 måttet gäller ju inte bara på bredden i rummet
även höjden och längden om man ska vara petig...
Och det ska man vara !
Jag skrev "Måste bolla mer med placeringen…", vilket innefattar höjden. Har däremot ingen lust att sätta borren i väggen, så möjligheterna är en aningens begränsade.
Postad 06 October 2012 - 19:22
Jag skrev "Måste bolla mer med placeringen…", vilket innefattar höjden. Har däremot ingen lust att sätta borren i väggen, så möjligheterna är en aningens begränsade.
hyllor är bra lösning på sådana problem
det är min lösning och borde kunna var din lösning, jag köpte hyllorna jag har för att dom har EXAKT på cm perfekt höjd för mina moduler så att dom hamnar EXAKT samma i rummet som motsvarande moduler nere på golvet...
HAAHA, nördigt va ?!
Postad 06 October 2012 - 23:04
Ett tips i all välmening är att uppdatera statusen en gång i veckan istället för fyra gånger om dagen.
Då blir det lite lättare, och betydligt mer intressant, att följa utvecklingen.
Postad 06 October 2012 - 23:22
Bytte för övrigt ut skruvarna på handtaget på ytterdörren just, dom gamla var det lätt gängpaj på och handtaget behövde dras åt
Redigerat av DVD-ai, 06 October 2012 - 23:39.
Postad 06 October 2012 - 23:24
Skulle väl få ge ~12000:- inkl frakter, moms osv. Så det tillkommer kostnad för lådmaterial på detta.
Är detta ett vettigt alternativ till ytterligare en PB13?
Postad 06 October 2012 - 23:36
Det ger ju många fördelar mot en PB13
Typ rubbet blir bättre
Postad 06 October 2012 - 23:51
Frågan är ju HUR mycket bättre..
Postad 07 October 2012 - 07:05
Ja det blir ju ca en gång var 4e dag som någon blir gjort, och om ett inlägg med det innehållet med lite text är för mycket för dig så vist.
Bytte för övrigt ut skruvarna på handtaget på ytterdörren just, dom gamla var det lätt gängpaj på och handtaget behövde dras åt
Vafan david kan ju vara lite rolig ibland
Bakerman eller någon annan som är duktig på att räkna på subbar. Har fått tips om att bygga 2st lådor på ~120liter/st med totalt 4st Dayton Audio RSS390 RF/HO. Så 2st 15" i varje låda. Dessa skulle kunna drivas med t.ex. ett Inuke NU6000-steg.
Skulle väl få ge ~12000:- inkl frakter, moms osv. Så det tillkommer kostnad för lådmaterial på detta.
Är detta ett vettigt alternativ till ytterligare en PB13?
Vart håller du till i landet, hydde kanske vill ha din PB13.
Postad 07 October 2012 - 07:22
Postad 07 October 2012 - 07:25
Det är ju då slutna lådor, glömde väl nämna det. Med antingen RF eller HF elementet. Vill ha output ned mot 15Hz om det går och så hög som möjligt naturligtvis. Storlek på låda är väl OK så länge den inte överskrider PB13:s. Vad ligger den på, dryga 150liter?
HO: http://www.daytonaud...ofer-4-ohm.html
HF: http://www.daytonaud...ofer-4-ohm.html
Så där: RSS390 RF/HO hade jag nog gett minst 120 liter sluten låda per element. Det hela började se riktigt skojigt ut om de istället fick jobba i typ 600-liters lådor avstämda till ca 14Hz. Undras om jag är morgonseg? Känns skumt att få fram dessa data. Någon annan får prova också.
Lät inte som någon hit med 600 liters lådor
Skickade länk till elementen ovan. De skulle köras 2 & 2 i varje låda med 8Ohm som last då.
Absolut är det ett alternativ
Det ger ju många fördelar mot en PB13
Typ rubbet blir bättre
Det skulle alltså vara 2st PB13 ELLER bygget ovan
Vafan david kan ju vara lite rolig ibland
Vart håller du till i landet, hydde kanske vill ha din PB13.
Umeå tyvärr, brukar inte vara nära någon
Postad 07 October 2012 - 07:29
Postad 07 October 2012 - 07:34
Postad 07 October 2012 - 08:12
Tempest_Dayton_L26ROY.png 115.87K
27 Antal nerladdningarEdit: Det är Dayton RSS390HF-4 då alltså
Postad 07 October 2012 - 10:30
Postad 07 October 2012 - 12:03
Tolkar jag inlägget ovan rätt, om jag säger att 2st Tempest skulle prestera bättre än Dayton i output runt 15-20Hz?
Det element som pumpar mest luft med lägst distorsion presterar bäst. Tonkurveavvikelser ordnas ju ändå med eq. Tempest pumpar väl mer eller? Disten vet jag inget om.
Postad 07 October 2012 - 12:19
Det element som pumpar mest luft med lägst distorsion presterar bäst. Tonkurveavvikelser ordnas ju ändå med eq. Tempest pumpar väl mer eller? Disten vet jag inget om.
Vad händer med disten om man boostar då? skenar väl snabbt iväg eller vad tror du.
Postad 07 October 2012 - 13:04
Tur att jag inte deltar i diskussioner här så ofta. Sakfrågan verkar inte sällan vara sekundär.
Redigerat av Unregistered757ca215, 07 October 2012 - 13:04.
Postad 07 October 2012 - 13:20
Wow, vilken attackmoddning det är på detta forum!
Tur att jag inte deltar i diskussioner här så ofta. Sakfrågan verkar inte sällan vara sekundär.
Man förstår nu mönstret.
Postad 07 October 2012 - 13:45
Jag tror bara det var vi två som såg vad som hände förrutom moderatorn.
Postad 07 October 2012 - 15:39
Slaglängden lär ju ta slut mycket snabbare, och därmed även öka i disten, så tänker iaf jag.Menar du av talspoleuppvärmningen då eller?
Ja eller hur!!
Vad hände, vad för skoj har man missat nu?
Postad 07 October 2012 - 15:48
Senaste nytt från ingvar ?
http://www.ino-care.com/beesafe.html
Måste man komma på besök för att kunna göra en beställning
Angående disten då: Om de båda elementen nu hypotetiskt har samma dist vid max slaglängd så är det ju bättre att ha mer slaglängd. Men det kan ju ändå vara så att det element med mindre slaglängd är känsligare vid lägre frekvenser. Det som har mer slaglängd kan ändå spela starkare vid lägre frekvenser men behöver eq för att komma ikapp det andra i frekvensgången och har då fortfarande mer att ge när det andra bottnar.
Blev det tydligare?
Jag håller med om att modereringen här på forumet ibland är under all kritik. I just det här fallet så hade nog inte någon moderator brytt sig om tråden överhuvudtaget om det bara hade svarats sakligt på inlägget istället för att gå på personangrepp dock.Ja eller hur!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?