40" LCD för 12.900:- (Swedx)
1873 svar till detta ämne
Postad 11 april 2008 - 08:47
Rille_lkp
-
Rille_lkp
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Det finns 2st. EDID i skärmen. En för DSUB och en för DVI. Använder inte DSUB så har inte brytt mig om denna utan endast DVI. Man får alltså inte lägga in min EDID på DSUB då den inte fungerar alls där. Eventuellt funkar den på HDMI men skulle inte rekommendera det eftersom den EDID:n troligen har mer information för t.ex ljudformat som stöds.
Prommen var inte skrivskyddad på min TV (till min förvåning). Om den är skrivskyddad är det tyvärr inte mycket man kan göra.
EDID:n är förresten fixad nu och testad både med ATI och nvidia. 1366@60, 1280@60 och 1280@50 funkar alla utan problem direkt efter installation av drivrutiner för grafikkortet. 1366@60 pixelmappat väljs default av Windows. 1280@50 med reclock @25fps tar bort allt 3:2 judder, Funderar dock på att ta bort 1280@60 eftersom drivrutinerna i första hand plockar denna när man väljer 1280 så man får välja 1280@50 via Catalyst alt. Windows med nvidia. Har man 30fps material är det ju ändå bättre att köra 1366@60.
Snackade med Swedx för ett tag sen om 3:2 judder och enligt dom var det det en hårdvarubegränsning som gör att allt körs om till 60hz i TV:n. Klarar ju 1280@50 så har svårt att tänka mig det
Blev mycket meck bara för att man byter från nvidia till ATI
Postad 11 april 2008 - 12:05
Peps
-
Peps
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hur märker man av "judder"? Jag har inte mer "ryckingar" när jag kör film via datorn än vad har har genom min digital-TVmottagare från Com Hem. Jag tror det är TV:n som inte hänger med riktigt oavsett källa. Jag upplever bilden som är svår att fokusera på eftersom detaljer blir bättre-sämre-bättre-sämre så fort det rör på sig och sedan stannar upp. Hmm, lite svårt att förklara  .
Postad 11 april 2008 - 12:17
Rille_lkp
-
Rille_lkp
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Judder märks speciellt vid kamerapanoreringar genom att det hackar. Introt i första avsnittet av planet earth är ett bra exempel eller början på star wars 3 när dom flyger kring skeppen. Det jobbiga är när man väl sett hur det ska flyta på, då gör man inte annat än stör sig på judder.
Postad 09 maj 2008 - 12:41
Lydius
-
Lydius
-
Rookie
-
2 inlägg
Har ett problem som jag hoppas att någon har stött på eller vet någon lösning på
Kör Swedx 40"are tillsammans med den Xbox via komponentkabel (finns ingen HDMI utgång på Xboxen). Inställningen på xboxen är 1080p, vilket verkar fungera fint så länge jag enbart kör spel - det är iaf den indikering som anges uppe i högra hörnet av skärmen när jag startar konsolen.
Problemet kommer när jag försöker använda den nyinköpta Xbob HD-spelaren för att kunna njuta av 1080p upplösning på filmer. Så fort jag startar en film slår upplösningen plötsligt om till 1080i (markeras åter i högra hörnet). Har provat flera filmer med samma resultat. Köpte min TV i september 2007, och har inte uppdaterat TVn sedan dess.
Finns det några bra ideer hur detta kan lösas?
Postad 15 maj 2008 - 11:01
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Att du får 1080i beror på att komponentkablar egentligen inte stödjer 1080p. Vissa kan visa en 1080p-bild ändå, men det är inte en del av standarden. På grund av detta finns en begränsning inbyggd i alla HDDVD- och Blurayspelare som gör att 1080i är den högsta upplösning som kan visas via komponentkabel.
Postad 22 maj 2008 - 21:49
Lydius
-
Lydius
-
Rookie
-
2 inlägg
Mycket konstigt att MSFT inte är medvetna om att deras egen spelare inte stödjer 1080p via komponent. Deras supportavdelning har jobbat med att försöka identifiera problemet i över en vecka
Skulle en VGA-kabel kunna lösa problemet?
Postad 22 maj 2008 - 22:11
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ja, enligt vad jag kan hitta via Google ska man kunna få 1080p via VGA när man ser på HDDVD på 360n. http://www.engadgeth...nent-1080p-vga/
Postad 20 juni 2008 - 14:53
Lullenn
-
Lullenn
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Nu har jag fått hem min Swedx tv (hd-ready versionen) Och kopplat den till min dator via vga. Men jag har ett problem med att det ljusa blir helvitt och det mörka blir bäcksvart, går knappt att urskilja saker när det är lite mörkt. Har försökt ändra på kontrasten men det hjälper inte. Sedan så har jag powerstrip och ställt in upplösningen på 1366x768. Kollar jag på atiprogrammet så står det samma upplösning, samma på vistas skärmegenskaper. MEN kollar jag på information på tvn så har jag 1028x768!
Så hur löser jag detta? Bilden var perfa när jag körde GH3 från xboxet så det bör ju gå att fixa till. Någon som orkar skriva en liten guide för hur jag ska ställa in sakerna på tvn respektive tvn.
Edit: jag kör med 120dpi också
Redigerat av Lullenn, 20 juni 2008 - 14:55.
Postad 07 januari 2009 - 14:28
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Finns det någon här som också köpt en sån här 32a och bor i Göteborg? Jag måste skicka in min TV för service, men jag har inte kvar kartongen längre, så jag skulle behöva låna en...
Postad 19 februari 2009 - 23:08
PNBS
-
PNBS
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nu har min knappt 3 år gamla tv lagt av,den ger ingen bild,men man ser att bakgrundsbelysningen fungerar.
Verkar vara samma fel som Norlund tidigare har haft.Ringde till Swedx och dom sade att frakten till Sollentuna kostar 800kr och nätdel eller någon annan del (moderkortet?)kostar 1200kr att byta.Om jag ville kunde dom byta ut allt till Full HD för 5500kr.Jag gillar Mahogny TV´n skarpt ,annars hade jag väl kunnat beställa en Camo för samma pris.PÅ Norlunds TV var det tydligen moderkortet som gått sönder,så det troliga är väl att det är samma på min.Ser inte ut att vara svårt att byta ut själv,är det någon som bytt ut det själv?Jag såg i någon tråd att en person fått ett nytt kort sänt till sig,måste man i så fall justera in allt i någon servicemeny eller via dator kopplad till TV´n? Jag har varit nöjd med TV´n förutom att svärtan har varit för dålig,och att bilden via scart från Boxermottagaren inte varit särskilt bra.Från Xbox 360 och Toshiba HD-DVDspelaren är bilden riktigt bra.
Ni som sett den första generationen och även nyaste Full HD generationen,är det stor förbättring,och kanske värt att uppgradera till?Jag skall nog på sikt skaffa en till plattTV för att ersätta bakprojen i ett annat rum,men Mahognymodellen vill jag gärna ha kvar i vardagsrummet för alla andra möbler där är i samma träslag.
Frågan är om jag skall laga upp den med ett förhoppningsvis nyare och bättre moderkort,eller byta ut hela innehållet till Full HD.
Postad 18 april 2009 - 15:48
Unregisteredd3fc6a62
-
Unregisteredd3fc6a62
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vad kan ha hänt med min swedx?! Helt plötsligt är ljudet lågt när jag har max volym på tv:en? Någon som varit med om detta?
Testat koppla ur allt, satt i bara antenn och ström (Låtit den stå utan ström ett par timmar).
Resetat EEPROM via scart 2,0,0,8.
Provat med 2 xbox via hdmi och scart.
Hörlurar är knäpptyst, kopplar ja ljudet från scart till förstärkaren och sätter förstärkaren på max så blir det normalvolym.
Läst om 0805 firmware.
Några förslag på åtgärd eller vad som möjligtvis har hänt uppskattas.
Ringt Swedx som vill ta in tv:en för 800 spänn... :/
Postad 20 april 2009 - 13:52
jlindbergh
-
jlindbergh
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vad kan ha hänt med min swedx?! Helt plötsligt är ljudet lågt när jag har max volym på tv:en? Någon som varit med om detta? ......... Ringt Swedx som vill ta in tv:en för 800 spänn... :/
Låter som precis samma problem som jag fick. Dock var det inte lika plötsligt för mej. Först sprakade högtalarna till och det blev tyst (extremt låg volym som du beskriver). Sedan kom ljudet tillbaka dagen efter bara för att permanent försvinna senare samma kväll. https://www.minhembi...s...t&p=2377960Hur länge har du haft den? Har du någon gång hört sprakande ljud från TV-högtalarna? Vad tror de på Swedx att det är som har orsakat felet?
Postad 20 april 2009 - 20:32
Unregisteredd3fc6a62
-
Unregisteredd3fc6a62
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hur länge har du haft den? Har du någon gång hört sprakande ljud från TV-högtalarna? Vad tror de på Swedx att det är som har orsakat felet?[/quote]
Ah, trevligt att man inte var helt ensam med problemet ändå. Sköna bilder på de andra inlägget, man blir ju inte ett dugg orolig
Har haft min i ~2år.
Kan inte säga att ljudet försvunnit tidigare och att de sprakat vet ja inte, mest bara de vanliga om man byter inkanal på förstärkaren och så, har i princip aldrig använt de inbyggda högtalarna i tv:en. När ljudet försvann så hördes dock ett sprak (var inte hemma vid tillfället dock).
Ja frågade swedx om de visste vad de skulle kunna bero på men de sa bara att de ville ta in tv:en för reparation. Skulle hellre se att de berättar vad exakt som har hänt och eventuellt skicka mig komponent för att byta ut själv, speciellt om de hänt fler. Tänkte slå dom en signal nu under veckan om ja får tid.
PM:a gärna mig om du får reda på ngt intressant.
Redigerat av Unregisteredd3fc6a62, 29 maj 2009 - 19:01.
Citat av hela tidigare inlägg - Dubbelpost
Postad 21 april 2009 - 13:11
jlindbergh
-
jlindbergh
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har haft min i ~2år.
Ungefär som jag också mao. Hade haft den i ungefär 1 år när det sprakade till första gången och nästan 1½ när ljudet dog permanent. Ja frågade swedx om de visste vad de skulle kunna bero på men de sa bara att de ville ta in tv:en för reparation.
Jag börjar tro att det där är deras standardsvar när det händer nåt. Nu när det blev fel på TVn igen var skickade jag ett ganska hårt mail där jag beskrev problemet. Jag sa även uttryckligen att mitt förtroende för dom var helt slut och krävde återköp. "Vi behöver ta in TVn för undersökning och hör av oss sen" var svaret jag fick. Inte en enda kommentar på något av det andra jag skrev.
Postad 21 april 2009 - 18:36
Rille_lkp
-
Rille_lkp
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Jag har haft problem med surr i högtalarna sen jag köpte min TV. Surrade även om jag bara hade strömkabeln isatt och inget mer och den var kopplad till jordat uttag. Skickade in den med den felbeskrivningen men fick tillbaka den med "Inget fel funnet. Det kanske är din dator som är ger felet". Rätt bra fel isf i och med att den inte var inkopplad
Kopplade hur som helst ur mina högtalare i TV:n och kör bara med recievern istället. Kanske tur att jag gjorde det =)
Jag har nu annat fel på min istället. Ofta när jag slår på TV:n så tänds panelen någon sekund och sen slockar den igen. Då får jag stänga av och starta igen. Bryter jag strömmen helt på TV:n några timmar så uppstår felet oftast inte på någon vecka och sen börjar det igen
Garantin på TV:n har nyss gått ut så vet inte om jag ska orka bråka med dom om reklamation. Har haft den inne ett par gånger och ett fel som den var inne för inom garantin har nu återkommit (listen runt panelen har slagit sig och buktar ner över panelen, täcker några pixelrader).
Postad 25 maj 2009 - 11:46
Spitkicker
-
Spitkicker
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ja ha då dog min swedx 40 v3..
Slog på den till frukost kaffet och fick se bild i ca 15 sekunder sen sa den "poff" (som en glödlampa man kastar i backen typ..) och ger inte från sig ett livs tecken..
Köpte den 2007-08 så någon garanti har man väl inte kvar? Vad kan man göra tro?
Postad 29 maj 2009 - 10:34
hotroa
-
hotroa
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Köp ett nytt moderkort, ca: 900:- // du kan antagligen byta själv, Jag har ett extra moderkort liggandes som inte funkar på scart i full RGB annars helt ok. Att det sa "poff" behöver inte betyda att det är den säkert dyrare strömförsörjningskortet, jag hade ett "poff" vid ett tillfälle innan jag uppgraderade firmware.
Ring SWEDX och rådfråga och beställ ett nytt kort.
lycka till
Redigerat av jonsod76, 29 maj 2009 - 19:02.
Citat av hela tidigare inlägg - Dubbelpost
Postad 29 maj 2009 - 14:14
jlindbergh
-
jlindbergh
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ja ha då dog min swedx 40 v3.. Slog på den till frukost kaffet och fick se bild i ca 15 sekunder sen sa den "poff" (som en glödlampa man kastar i backen typ..) och ger inte från sig ett livs tecken..
Köpte den 2007-08 så någon garanti har man väl inte kvar? Vad kan man göra tro?
Stackare! Garanti kanske du inte har kvar, då Swedx inte verkar våga garantera att deras grejer håller speciellt länge, men reklamera kan du alltid göra! 3 års reklamationsrätt har du. Efter garantitiden gått ut ligger dock bevisbördan på dig att visa att du inte använt TV:n på nåt onormalt sätt som i sin tur skulle ha orsakat felet. (vilket du förmodligen inte har gjort, men Swedx kan komma att hävda annorlunda) Citat från http://m3.idg.se/2.1...likt-hantering:"En vanlig missupfattning, och något som butiker ibland ertappas med att påstå, är att om en skada har uppstått på grund av slitage vid normal användning så räknas det som en yttre påverkan och ersätts inte."
En godkänd reklamation ska dessutom vara helt utan kostnad för dig som konsument (26§ konsumentköplagen), så du ska inte behöva lägga ut några pengar på att din TV spontant pajar ihop (OBS - gäller även fraktkostnader!). Det är varken rätt eller rimligt! Lycka till /jl (edit: la till OBS om fraktkostnader...)
Redigerat av jlindbergh, 29 maj 2009 - 16:46.
Postad 29 maj 2009 - 14:55
Spitkicker
-
Spitkicker
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tackar för svaren! Fick detta från swedx: Baserat på er felbeskrivning så behöver vi få in TVn till service. Det går bra att lämna in den på serviceavdelningen. Adressen och öppettiderna är följande Swedx AB, Landsv 3, 192 70 Sollentuna. Öppettiderna. Mån-Fre: 10:00-18:00, Lör: 11:00-15:00, Sön: Stängt Om du behöver skicka den till oss då kan vi hjälpa dig men det kostar 800,00 kr för att skicka den fram och tillbaka. Om garantitiden gått ut och om felet inte omfattas av reklamationsrätten då återkommer vi med kostnad förslag innan vi tar några åtgärder.
Var vänlig återkom hur du vill göra.
Låter som det kan vara väl investerade 800:- eller helt bortkastade pengar beroende på om dom tycker att skadan omfattas av reklamationsrätten eller inte. Man kanske ska anmäla det till försäkrings bolaget och lägga 1500 för en ny tv istället? Får se vad dom har mer att säga på swedx..
Postad 29 maj 2009 - 16:24
jlindbergh
-
jlindbergh
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tackar för svaren!
Fick detta från swedx: ... ... Låter som det kan vara väl investerade 800:- eller helt bortkastade pengar beroende på om dom tycker att skadan omfattas av reklamationsrätten eller inte. Man kanske ska anmäla det till försäkrings bolaget och lägga 1500 för en ny tv istället? Får se vad dom har mer att säga på swedx..
Som det låter av din felbeskrivning så borde det inte vara några konstigheter, men man vet aldrig. Jag fick problem med att högtalarna glappade sönder helt utan min påverkan där det (efter månaders tjafs) slutade med att jag ändå fick betala frakten för att få det fixat. Swedx hävdade att de pajat pga överspänning. I mina öron låter det helt enkelt som ett erkännande ett nätaggregaten i dom här apparaterna är ganska kassa. Speciellt med tanke på att min NAS, Xbox, router, switch samt receiver som är inkopplade i samma grenkontakt inte påverkats alls. När jag till slut fick tillbaka TV:n så började den flimra inom kort och sen dog den helt efter bara en månad. Nu har jag fått igen den och jag säjer bara peppar peppar ta i trä(ram) att den kommer att fungera felfritt i en rimlig tid framöver. Sammanfattningsvis kan man säja att jag känt att jag haft så otroligt mycke strul så mitt förtroende för Swedx är helt sabbat. Jag har flera gånger bett om återköp, sista gången lät det såhär: "...med anledning av mitt förra mail så vill jag bara kolla så ni förstår varför jag inte vill ha tillbaka TV:n. Förstår ni att jag ångrar mitt köp? Förstår ni varför jag förlorat förtroendet för era TV-apparater? Mina vänner och bekanta skrattar numera medlidsamt åt mej när jag säjer att jag har problem med min Swedx-TV. Jag kommer aldrig att kunna lita på att den håller om jag får tillbaka den.. 
Att inte köpa tillbaka den är i princip samma sak som att säga att jag får skylla mig själv som var dum nog att köpa av er. Givetvis kan vi dra av för den tid jag haft TV:n i fungerande skick och jämka det mot TV:ns förväntade livslängd. Hur lång är den förresten?"varpå jag får det inte allt för uttömmande svaret "Tyvärr att vi inte accepterar att köpa tillbaka den."...så om du har möjlighet att bli av med den här TV:n och köpa en annan av lite bättre kvalitet och med bättre garantier så gör det!
Redigerat av jlindbergh, 29 maj 2009 - 16:37.
Postad 16 juli 2009 - 12:43
basdanne
-
basdanne
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Känns som om min Swedex gen1 går på övertid nu... bara att vara nöjd så länge som den inte brinner upp verkar det som. 5000 för att få panelen bytt till full HD verkar inte vara så farligt dock. Var får man för panel? Hoppas det är bättre svärta än i Gen1-maskinerna i allla fall för den är inte så najs.
Nu när garantin ändå gått ut så funderar jag på om man skulle ta och bygga en egen ram av typ ek och slänga på. Använder ändå inte högtalarna i tv:n så de kan jag ju ta bort helt och slimma den något.
Någon som försökt sig på något liknande? Vet att det är en kille som lackat sin ram blanksvart men då tycker jag det känns som om man borde köpt en svart tv från början.
Postad 08 oktober 2009 - 01:40
Dartanjang
-
Dartanjang
-
Rookie
-
4 inlägg
Det var det absolut värsta jag sett!
Postad 05 december 2009 - 00:05
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
har en såndär gammal fin swedx mahogny 40" med hdmi... vet inte hur gammal, men 3-4 år borde den va nu... började spraka i högtalarna för en vecka sedan och flimra i bilden ibland (i alla fall via hdmi)...
är en 50" lg-plasma på ingång, swedxen ska en kompis köpa till sin mor, så får hon ha den så länge den lever...
tycker i alla fall det varit en rätt ok tv under den tiden vi haft den, kanske borde hållit ett par år till.. men den var ju som sagt i denna tråd billig
Postad 05 december 2009 - 21:07
Unregistered2c7ac7de
-
Unregistered2c7ac7de
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Vi har nyss fått Comhem som operatör och deras HD-Box, Humax cxhd-5000c. Försöker att få deras HDMI till Swedx'ens (XV1) DVI att funka men bilden bara flimrar, visar bra bild i 200ms men sen snö och sen fin bild osv. Samma kabel till Canal Digitals box och till min Laptop funkar klockrent. Funderar på om det finns nån specialinställning på TV'n som skulle kunna hjälpa. Har provat att sätta boxens på 576i, p och 1080i med samma dåliga resultat.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|