Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2011 - 21:00

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Har inte Melissa plattan, men upplevd likn på andra press, och som du säger i högre tonlägen, har hjälpt med en grundig rengjöring/tvätt men inte alltid

Postad 21 November 2011 - 23:10

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Har gjort några inlägg på ett annat fora omkring ljudkvaliten i gamla inspelningar med focus på Rolling Stones. Återanvänder delar av detta inlägg.

Jag har möjlighet att själv skaffa mig en bild av frågeställningen genom att lyssna på två vinyler dels det engelska Deccaoriginalet ”Beggars Banquet” från 1968 och dess sentida kopia utgiven av Abcko 2003. Exemplet blir Sympathy for the Devil vilken är inspelad under några dagar i London men kören är dock inspelad i Los Angeles. Låten är nr 32 på Rolling Stones lista över de 500 bästa sångerna.
När jag lyssnar på originalet finner jag att olika ljud upplevs som realistiska vilket gäller congaspelet i hög grad. Bra tryck i låten. Jaggers sång är med en pressad/aggressiv framtoning. Tycker att inspelningen inte kan kallas dålig. Men det är ju inte kammarmusik som framförs utan något som skulle vara lite elakt eller hur man nu uttrycker Rolling Stones profil jämfört med andra mera välstädade band.
Sedan över till mixningen från 2003. Lite grann av realismen är bort om man exempelvis på trä/metalljudet från maracasen. Beror det på att dynamiken är sänkt? Sedan har det hänt något med rösten. Från en mera aggressiv/pressad framtoning och framåtlutat roll så trycks sången bakåt och trycket i sången är borta. Rollings Stones framställs som mera civiliserade.

Alla gånger att jag gillar originalet bäst. Men nu säger ju detta inget om hur den digitala utgåvan är men den är ju också ”resturerad”
Låt och text
http://www.youtube.c...h?v=1ckuXx64abc

Postad 22 November 2011 - 15:11

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Lyssna faktiskt på litt Stones igår kvell Kronkan! Some Girls bla en Svensk ncb-press hyfsat ljud på den. Har Beggars B och Let it Bleed på
Decca press, men tyverr Tysk press då, men å andra sidan helt mint! fick dessa av en gammal polare tror fatisk knappt han spelat dem

Bifogad fil  DSC_0570.JPG   209.32K   1 Antal nerladdningar

Men en platta som øverraska med god ljud var Keith R solo platta "Talk is cheap"

Bifogad fil  DSC_0574.JPG   200.79K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 November 2011 - 15:36

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Glöm inte Mick Jaggers Rick Rubin producerade soloskiva från 93 "Wandering Spirit"
Har både låtarna och ljudkvalitén - den tyskpressade vinylen låter bättre än CD´n!!

Postad 22 November 2011 - 19:29

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Brown Sugar från Sticky Fingers
http://www.youtube.c...feature=related

Svensk Roger fina skivor men engelska orginal har blivit dyra i en del fall
Sticky Fingers är ett exempel på att omslagen till Rolling Stones många gånger var intressanta i sig. Detta omslag gjordes av Andy Warhol och lär vara en bild på en älskare han hade. Första upplagan hade ett riktigt blixtlås monterat. Jag har ett sådant ex.

Men kan inte längre få in en bild i själva texten. Länge sedan jag postade bild men de måste ändrat hur man gör detta. Hur gör jag?

Redigerat av Kronkan, 22 November 2011 - 19:32.

Postad 22 November 2011 - 19:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
En gammal skivmånglare hade lagt undan den här till mig. Borde kanske köpt den för 200kr.
Men har aldrig vart nåt förtjust i Stenarna. :unsure:
http://www.ebay.co.u...e9#ht_845wt_702

Redigerat av Bongo_Mongo, 22 November 2011 - 19:46.

Postad 22 November 2011 - 20:14

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

En gammal skivmånglare hade lagt undan den här till mig. Borde kanske köpt den för 200kr.
Men har aldrig vart nåt förtjust i Stenarna. :unsure:

http://www.ebay.co.u...e9#ht_845wt_702

Back street girl
http://www.youtube.c...h?v=WYerJogDM7w

En skiva som idag enligt Rare record Price Guide är värderad till 250 pund i mint och om det är mono så är värderingen 400 pund. JAg har den i Stereo och den är ju ämnad att spela.

Rolling Stones är inte alltid enkelt att ta till sig. Min attityd tror jag ändrades när jag började med rör i slutstegen. Så var det för mig. Har haft lite svårt för dem själv genom åren men numera är detta mer eller mindre borta.

Men hur får jag in bilder på egna skivor?

Postad 22 November 2011 - 22:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Men hur får jag in bilder på egna skivor?

Klicka på knappen "Fler alternativ" bredvid "Skicka".

Flowers har jag på London i monoutgåva. Dock är fodralet långt ifrån mint och inte Decca....

Postad 22 November 2011 - 23:02

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Så enkelt! En utgåva på London är i detta fall inte lika värdefull som Decca. Men kan ju bära sin plats i samlingen lika väl som som "orginalet". Det går ju inte att äga alla de skivor och den utrustning som man vill ha.

Här kommer vad jag skrivit på Faktiskt idag som en uppföljare till tidigare inlägg som handlar om Keith Rickards missnöje om inspelningstekniken fr o m ca 1972.
...........................................................................................................................

Har Keith Rickards påstående större bärighet än man tror? För mig är det nog så.

Spelade albumet "Some Girls" som Rolling Stones gav ut 1978. Föga upphetsande i mina öron. Nu vill jag inte påstå att allt utgivet efter 1975 har problem. Så entydigt vill jag nog inte uttrycka mig men varför hamnar jag att lyssna på tecno eller musik inspelad på 60 och 50-talet. Allt som gjordes då är ju inte heller guld men..
Direkt efter Rolling Stones dyker jag ner i backarna och hämtar upp Platters Vol 2 inspelad 1956. Värmen slår mot en. Att det är mono gör heller inget. Allt separeras ändå på ett mycket behagligt sätt. Fönstret står öppet ändå. Ljudet fyller rummet på samma sätt som tidiga Elvis gör det.

Nu ner och rota efter ännu mera. Mayall har ju fostrat en och annan god gittarist men varför ägare jag bara tidiga inspelningar. Det som jag prövar av inte riktigt så gamla inspelningar varför fångar de mig inte. Sätter på ”Hard Road” och senare när han spelar med Clapton i Bluesbreakers. Kanske inte perfekt men det fångar mig! Samma är det med ”Modern Jazz Quartet” . Har prövat att skaffa lite senare inspelningar med de fångar mig inte alls som de från 50 och 60-talet.
Keith Rickars påstående handlar om så mycket mer än två eller 40 mickar. Det hände så mycket annat de åren. Rören byttes ut mot transistorer, bandspelare bytes mot annan utrustning senare.

Här vad Sound on Sound föreslår för att skapa ett varmare sound
If your plug-in synths sounds feel a bit cold and clinical, there are plenty of ways to inject some life...
http://www.soundonso...rmingsynths.htm
Tro nu inte att detta är vad jag rekommenderar utan artikeln får väl tala för sig själv.
Mayall and the Bluesbreakers
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 23 November 2011 - 11:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Fick ett paket från Ginza med

Invasionen - Saker som jag sagt till natten
Deadman - Take up your mat and walk (vit vinyl)

Bifogad fil  nytt.jpg   196.25K   0 Antal nerladdningar

Postad 23 November 2011 - 15:24

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Har gjort några inlägg på ett annat fora omkring ljudkvaliten i gamla inspelningar med focus på Rolling Stones. Återanvänder delar av detta inlägg.

Jag har möjlighet att själv skaffa mig en bild av frågeställningen genom att lyssna på två vinyler dels det engelska Deccaoriginalet ”Beggars Banquet” från 1968 och dess sentida kopia utgiven av Abcko 2003. Exemplet blir Sympathy for the Devil vilken är inspelad under några dagar i London men kören är dock inspelad i Los Angeles. Låten är nr 32 på Rolling Stones lista över de 500 bästa sångerna.
När jag lyssnar på originalet finner jag att olika ljud upplevs som realistiska vilket gäller congaspelet i hög grad. Bra tryck i låten. Jaggers sång är med en pressad/aggressiv framtoning. Tycker att inspelningen inte kan kallas dålig. Men det är ju inte kammarmusik som framförs utan något som skulle vara lite elakt eller hur man nu uttrycker Rolling Stones profil jämfört med andra mera välstädade band.
Sedan över till mixningen från 2003. Lite grann av realismen är bort om man exempelvis på trä/metalljudet från maracasen. Beror det på att dynamiken är sänkt? Sedan har det hänt något med rösten. Från en mera aggressiv/pressad framtoning och framåtlutat roll så trycks sången bakåt och trycket i sången är borta. Rollings Stones framställs som mera civiliserade.

Alla gånger att jag gillar originalet bäst. Men nu säger ju detta inget om hur den digitala utgåvan är men den är ju också ”resturerad”

Gjorde just samma test. UK-originalet på vinyl från -68 mot Abcko CD'n från -03. Den senare låter bra men är så oerhört mycket mer polerad än originalet. Gör samma notis angående rösten och congasen på Cd'n har fått en plastig stuns i ljudet och är mer tillbakahållna.

Postad 23 November 2011 - 17:31

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Gjorde just samma test. UK-originalet på vinyl från -68 mot Abcko CD'n från -03. Den senare låter bra men är så oerhört mycket mer polerad än originalet. Gör samma notis angående rösten och congasen på Cd'n har fått en plastig stuns i ljudet och är mer tillbakahållna.

Trevligt/skoj att du också kunnat finna den skillnad som jag tycker mig höra. Lite grann av bettet går förlorat enligt min mening och jag föredrar själv orginalet.

För skojs skull låter jag Stones själva kommentara musikalisk värme ;)

http://www.youtube.com/watch?v=6d5T7NOuUZQ

May the good Lord shine a light on you,
Make every
song [you sing] your favorite tune.
May the good Lord shine a light on you,
Warm like the evening sun.

Postad 01 December 2011 - 13:44

microtn1
  • microtn1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Dags att bli lite aktiv i forumet. Denna del passar bra att börja i :D
Jag och min far håller för tillfället på att bära in samlingen från förrådet. Min mor låter honom inte ha alla skivor framme då de enligt henne "tar för mycket plats och ser fult ut". Så jag erbjöd mig att dra upp en hylla i ett av mina rum och ha dem där. Kändes inte bra att låta dem stå ute i förrådet och sakta men säkert förstöras.

Vi har ca 6 st flyttkartonger kvar att packa upp. Det är främst rock från 60,70 och lite 80 tal.
Kommer lägga upp lite fler bilder när vi är klara, på diverse rariteter och roliga utgåvor. Om någon är intresserad dvs :)

Postad bild

Postad 01 December 2011 - 14:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Jag och min far håller för tillfället på att bära in samlingen från förrådet. Min mor låter honom inte ha alla skivor framme då de enligt henne "tar för mycket plats och ser fult ut". Så jag erbjöd mig att dra upp en hylla i ett av mina rum och ha dem där. Kändes inte bra att låta dem stå ute i förrådet och sakta men säkert förstöras.

Vi har ca 6 st flyttkartonger kvar att packa upp. Det är främst rock från 60,70 och lite 80 tal.
Kommer lägga upp lite fler bilder när vi är klara, på diverse rariteter och roliga utgåvor. Om någon är intresserad dvs :)

Nice! I ett av dina rum? Har du hela övervåningen för dig själv?

Postad 01 December 2011 - 14:58

microtn1
  • microtn1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Nice! I ett av dina rum? Har du hela övervåningen för dig själv?

Nästan, har sovrum, vardagsrum och ett badrum, sen så har min syster ett sovrum samt ett loft ännu en våning upp.
Ska fixa mitt galleri imorgon :)

Postad 01 December 2011 - 16:17

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Bara pøs på med bilder microtn1 :D

Postad 01 December 2011 - 19:46

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Välkommen till tråden microtn1.

Här är mina inköp från Solnamässan, Bara bra skivor som vanligt ;)

Postad bild
Traste Lindens kvintett ( Med Sigge Hill )

Postad bild
Emmylou Harris - Quarter moon in a ten cent town ( Original master recording )

Postad bild
Richard Thompson - Small town romance ( Live, New York )

Postad bild
Lunds stolthet The Sinners - The Original sin

Postad bild
George Thorogood - Maverick

Postad bild
The Brandos - Honor among thieves

Postad bild
The Fabulous thunderbirds - T- Bird rhythm

Postad bild
The Fabulous thunderbirds - Tuff enuff

Postad 01 December 2011 - 22:37

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Postad bild

Det kan ju vara snyggt med vinyl som hos dig. Berätta för mor att det kan finnas olika sätt att visa upp och förvara vinyl. Låter som en värdefull och intressant samling.

Postad 02 December 2011 - 00:00

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
En mycket lyckad lunchjakt på Myrorna idag. 18 album. Flera (i mina ögon) fynd och flertalet i riktigt fint skick.

Bifogad fil  nytt.png   363.84K   3 Antal nerladdningar

Postad 02 December 2011 - 09:54

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Ok, dubbla etiketter har man ju emellanåt sett på en del vinyler men detta... 4 st på samma sida! Den 4e sitter givetvis kvar på skivan ;)

Bifogad fil  labels.jpg   160.85K   3 Antal nerladdningar

Postad 02 December 2011 - 10:47

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Välkommen till tråden microtn1.

Här är mina inköp från Solnamässan, Bara bra skivor som vanligt ;)

Postad bild
Traste Lindens kvintett ( Med Sigge Hill )

Postad bild
Emmylou Harris - Quarter moon in a ten cent town ( Original master recording )

Postad bild
Richard Thompson - Small town romance ( Live, New York )

Postad bild
Lunds stolthet The Sinners - The Original sin

Postad bild
George Thorogood - Maverick

Postad bild
The Brandos - Honor among thieves

Postad bild
The Fabulous thunderbirds - T- Bird rhythm

Postad bild
The Fabulous thunderbirds - Tuff enuff

ser ju ut som det var en bra messa, Bongo m var der, fick intryck att det inte va så bra, men han orka vel inte leta lengre en 10min :unsure: Vad måtte du ge før Emmy l på Mofi-press? Och Traste Linden! har du singeln Pengar?

Redigerat av Unregistered85f16d8f, 02 December 2011 - 10:50.

Postad 02 December 2011 - 12:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Haha, nog letade jag allt. Men av Sidelakes plattor är det väl bara EmmyLou som jag hade köpt. Smaken är som baken. Det jag störde
mig på var att det inte var mer än en 5-6 rena skivbord, resten var en gigantisk mögeldoftande loppis. ;)

Vår lillebror orkade inte ens leta i backarna...

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 December 2011 - 12:38.

Postad 02 December 2011 - 13:50

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Nästa høst ska jag pricka in London messan (wembley) gigantisk!!! kanske nått før dej sidelakeb?
Ikvell er det julbord med Oslovinylklubb :)
http://www.oslovinylklubb.net/

Redigerat av Unregistered85f16d8f, 02 December 2011 - 13:52.

Postad 02 December 2011 - 14:09

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Kul! Den "Goodbye Yellow Brick Road" jag hittade på Myrorna visade sig vara ett UK-original i sk triplefold (dubbelutvik) omslag fast för 2 LP. Det var dessutom den versionen där den svarta vinylen visar sig vara genomskinlig och blodröd när man håller den mot ljuset, tydligen en förstapress dessutom :)

Redigerat av tomano58, 02 December 2011 - 14:10.

Postad 02 December 2011 - 14:22

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Inget dåligt Myrorna, Tomano! Själv hittar jag bara dansband och liknande på Myran i Västerås.

Postad 02 December 2011 - 14:44

microtn1
  • microtn1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
en liten uppdatering på läget :)

Postad bild

Tror vi hittat allt nu, stod en hög med skivor i varje garderob i princip.
Ska be farsan ta fram sina favoriter i samlingen. Bilder kommer framåt kvällen.

Postad 02 December 2011 - 14:56

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Hämtade lite fina grejer idag. En kassett råkade också slinka med på bilden. Profanatica-boxen är makalös.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  BOCKA.jpg   255.96K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered181895cb, 02 December 2011 - 14:57.

Postad 02 December 2011 - 15:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Inget dåligt Myrorna, Tomano! Själv hittar jag bara dansband och liknande på Myran i Västerås.

Ganska nöjd med de två senaste besöken :) Det här är sånt jag hittar i Stockholm när jag är in på kontoret. Myrorna i Örebro suger minst sagt!

Redigerat av tomano58, 02 December 2011 - 15:13.

Postad 02 December 2011 - 16:55

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
ser ju ut som det var en bra messa, Bongo m var der, fick intryck att det inte va så bra, men han orka vel inte leta lengre en 10min :unsure: Vad måtte du ge før Emmy l på Mofi-press? Och Traste Linden! har du singeln Pengar?

Emmy plattan gick lös på 125 Spänn, Traste en hundring resten fem för 100 typ. Tyvärr har jag inte singeln pengar. Ingen höjdarmässa direkt.. Solnahallen är sjukt trist miljö ätt ha en skivmässa i. Ett mindre ställe med bar skulle vara bra mycket trevligare. B)

Postad 02 December 2011 - 17:19

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Nästa høst ska jag pricka in London messan (wembley) gigantisk!!! kanske nått før dej sidelakeb?
Ikvell er det julbord med Oslovinylklubb :)
http://www.oslovinylklubb.net/

Funderar faktiskt på London eller Amsterdam nästa år, Man behöver ju alltid en skiva till konstigt nog.. Här är lite fler inköp den senaste tiden.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild
Svår promo cd med Stray cats

Postad bild

Postad 02 December 2011 - 17:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nu gick jag inte lottlös därifrån:

XTC Drums and Wires
Nick Cave: Herrrregud. Jag hade glömt hur bra den skivan var!
Cåntrytjejerna (tanter nu): Man vadar i hästskit. Men jag blir salig när dom sjunger stämmor.

Bifogad fil(er)

Postad 04 December 2011 - 19:30

microtn1
  • microtn1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Här kommer en lite sen uppdate, vår router bestämde sig för att ta självmord nämligen.
Har tagit lite kort på favoriterna:

The Nighthawks, Savoy Brown, Gravy Train, Marcus, Neil Merryweather, Metro
Bifogad fil  DSC_0555.JPG   1.22MB   7 Antal nerladdningar
Bulldog, Barclay James Harvest, Buzzard, Groundhogs, Chicken Shack, Babe ruth
Bifogad fil  DSC_0556.JPG   1.34MB   6 Antal nerladdningar
UFO: Strangers in the night , klassad som en av de bästa live rock-albumen.
Bifogad fil  DSC_0559.JPG   1.39MB   6 Antal nerladdningar
Snyggt omslag dessutom.
Bifogad fil  DSC_0562.JPG   1.52MB   5 Antal nerladdningar
Armageddon (släppte tyvärr endast 1 album, jävligt bra grupp, checka in dem!) , Trooper, Alkatraz, J.D Blackfoot
Bifogad fil  DSC_0564.JPG   1.49MB   6 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_0565.JPG   1.5MB   8 Antal nerladdningar
Första delen av Hendrix-samlingen
Bifogad fil  DSC_0567.JPG   1.37MB   8 Antal nerladdningar
Jimi Hendrix: Band of gypsys 2 ,felpressad
Bifogad fil  DSC_0568.JPG   1.49MB   7 Antal nerladdningar
Står helt fel låtar på Side two, och dessutom har den 4 låtar, inte 3. Ett kul samlarföremål, värd några tusen enligt ebay.
Bifogad fil  DSC_0570.JPG   1.5MB   7 Antal nerladdningar
Jimi Hendrix bildskiva, tror denna också är rätt ovanlig
Bifogad fil  DSC_0575.JPG   1.49MB   9 Antal nerladdningar
Jimi Hendrix-boxar
Bifogad fil  DSC_0577.JPG   1.4MB   7 Antal nerladdningar
Baksidorna.
Bifogad fil  DSC_0578.JPG   1.5MB   7 Antal nerladdningar
Innehållet i den stora boxen, som nya:
Bifogad fil  DSC_0580.JPG   1.36MB   8 Antal nerladdningar

Hoppas bilderna uppskattas :)

Har ni något önskemål kan ja ta en titt i hyllan. Är mest rock från 60 o 70-tal.

Postad 04 December 2011 - 22:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Här kommer en lite sen uppdate, vår router bestämde sig för att ta självmord nämligen.
Har tagit lite kort på favoriterna:

Hoppas bilderna uppskattas :)

Har ni något önskemål kan ja ta en titt i hyllan. Är mest rock från 60 o 70-tal.

Riktigt nice!

Redigerat av tomano58, 04 December 2011 - 22:07.

Postad 05 December 2011 - 21:00

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tjenix!!
Ny invigd här för LP världen. Så jag har längtat!
Har haft lite LP skivor liggandes/uppsatta på väggen mest för en snygg "tavla".

Men fick köpt mig en simplare Pro-Ject igår så nu är det dags att börja handla på sig. ÄNTLIGEN!

En liten fråga bara om hur man ser att en skiva är dålig? Ni som har lite erfarenhet.

Postad 05 December 2011 - 23:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Välkommen till träsket! Personligen tycker jag att det alltid är en chansning med begagnade skivor. De kan se jättefina ut men ändå knastra men också vara väl använda men låta jättebra. Undvik skivor med repor, är de fulla med fingeravtryck o andra fläckar går det oftast att rengöra. Försök att undersöka under en stark lampa och se att den verkar ok. Sen är det bara att chansa ;)

Postad 06 December 2011 - 09:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Väldigt talande ;) hittad på www.nomono.se

Vad är lättast?
Men nu i dessa tider, då det diskuteras mycket om musik via dator, så skall jag titta lite närmare på RIAA-steget Advance. Tänk så enkelt det egentligen är. Plugga in kablarna i RIAA-steget och försteget, tvätta skivan, spinn igång vinylavläsaren. Sätt dig sedan i fåtöljen och börja tumma på skivkonvolutet medan musiken smeker dina öron så att vällust uppstår inombords.
Inget funderande över om man skall välja PC eller Mac eller hur man skall rippa musiken till datorn på bästa sätt. För att inte tala om huvudbryet med vilket format man skall spara musiken i. Har man väl löst dessa frågor tillfredställande så skall man välja mediaspelare och rätt konfiguration av datorn. Inte att förglömma den bästa NAS lösningen. Var det någon som sa att vinyl är meckigt?

Postad 06 December 2011 - 21:02

microtn1
  • microtn1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Farsan var på auktion idag, vann en back blandad vinyl för 200 spänn. Det enda han visste att den innehöll var en skiva med Meat loaf samt en med Queen. Den visade sig innehålla en hel del mer godbitar. De flesta pedant-skötta dessutom.

steve gibbons band - Crosby, Stills, Nash & Young - Little feat x 2 - Wings - Electric light orchestra (med relief-omslag)
Bifogad fil  DSC_0583.JPG   1.4MB   1 Antal nerladdningar
Bachman Turner Overdrive - John Lennon - Meat Loaf - Suzi Quattro - Bob Marley - Gary Wright
Bifogad fil  DSC_0585.JPG   1.43MB   1 Antal nerladdningar
Queen:greatest hits (låtinfo+bilder på inner-sleeve) - David Bowie - Elvis Presley - Queen: A day at the races
Bifogad fil  DSC_0588.JPG   1.23MB   1 Antal nerladdningar
Queen: A day at the races (dubbel-fold)
Bifogad fil  DSC_0590.JPG   1.53MB   1 Antal nerladdningar

Lite gambling att köpa på auktion, men idag hade vi tur :)

Postad 06 December 2011 - 21:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Farsan var på auktion idag, vann en back blandad vinyl för 200 spänn. Det enda han visste att den innehöll var en skiva med Meat loaf samt en med Queen. Den visade sig innehålla en hel del mer godbitar. De flesta pedant-skötta dessutom.

steve gibbons band - Crosby, Stills, Nash & Young - Little feat x 2 - Wings - Electric light orchestra (med relief-omslag)

Bachman Turner Overdrive - John Lennon - Meat Loaf - Suzi Quattro - Bob Marley - Gary Wright

Queen:greatest hits (låtinfo+bilder på inner-sleeve) - David Bowie - Elvis Presley - Queen: A day at the races

Queen: A day at the races (dubbel-fold)

Lite gambling att köpa på auktion, men idag hade vi tur :)

En riktig fyndlåda. Gratts!

Postad 10 December 2011 - 10:25

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Roligt att se att det fortfarande finns vinylsamlare. :) ... :D

Vinylmania - det är grejer det!
http://www.kickstart...olutions-per-mi
Trevlig helg

Redigerat av Kronkan, 10 December 2011 - 10:26.

Postad 10 December 2011 - 14:42

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Trevlig helg själv Kronkan! Min senaste.. Buddy holly 7" ( ej mitt ex på bilden )
http://www.popsike.c...0413506670.html

Postad 10 December 2011 - 20:57

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Trevlig helg själv Kronkan! Min senaste.. Buddy holly 7" ( ej mitt ex på bilden )
http://www.popsike.c...0413506670.html

Tyvärr har jag nog bara en enda Buddy Holly. Hållt i några Elvis idag men inget som jag inte har. Blev en Led Zeppelin Physical Graffiti åsså två Monica Zetterlund så man kan minnas när man satt där i soffan och tittade på Hylands Hörna.

http://www.youtube.c...7066882983EDEAB

Postad 10 December 2011 - 23:59

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Välkommen till träsket! Personligen tycker jag att det alltid är en chansning med begagnade skivor. De kan se jättefina ut men ändå knastra men också vara väl använda men låta jättebra. Undvik skivor med repor, är de fulla med fingeravtryck o andra fläckar går det oftast att rengöra. Försök att undersöka under en stark lampa och se att den verkar ok. Sen är det bara att chansa ;)

Tackar för tipset. :) Har spelt hela helgen. helt fantastiskt vilken skillnad mot en CD. Man drar igång en vinyl och man lyssnar verkligen igenom den helt. har lyssnat igenom 5st på rad idag!! Metallica - ...And Justice For All är hur underbar som helst.

Postad 11 December 2011 - 01:47

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag nog bara en enda Buddy Holly. Hållt i några Elvis idag men inget som jag inte har. Blev en Led Zeppelin Physical Graffiti åsså två Monica Zetterlund så man kan minnas när man satt där i soffan och tittade på Hylands Hörna.

Jag har ett hundratal Holly så det jämnar ut sig ;) Zetterlund är sjukt skön faktiskt, Hyland är jag dock för ung för :lol:

Postad 11 December 2011 - 11:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Mitt samlarområde korsar bara delvis ditt. Jag specialiserar mig inte djupt inom något speciellt område. Delvis är det helt oförutsägbart eftersom det är två som köper vinyl i familjen. Men det är mera av en odysse resa från 1954 det år jag föddes till dags datum. Gör filer där jag gör nedslag. Filerna bestäms av vad jag tycker är intressanta områden men försöker göra en bredd. T ex har jag 20 st svenska dansband och lite grann av svensk progg likaväl som Elvis, Rolling Stones och Culture Club. Kraftwerk spelas ju också. Även lite jazz från olika perioder finns. Även soul så sista tiden har jag lagt upp en egen fil för Supremes. Har sista veckorna försökt komplettera Doors men utan framgång. Ibland köper jag av misstag av dubbleter som jag ger bort till min dotter som ju också spelar vinyl. Pojken är potentiell skivsamlare men har tyvärr för höga krav. Vi har verkligen provlyssnat på på olika skivspelare men han kommer nog att sluta med något som är värre än min. Men han kör dock med rör vilket dottern inte gör. Hon anser mig vara en nörd. Sonen och Popsnöret är övertygad om att vinyl låter bäst. Jag vet inte alltid.
Samlingen är ju inte helt enorm i antalet men räknar med att kunna förvara ca 3000 - 4000 skivor i vardagsrummet. Så man får ligga i och planera för att samlingen växer. Men som sagt var tvekar jag inte heller att göra mig av med sånt som inte passar in. Men 50-talet passar in i samlingen med det är inte varje dag som jag hittar något spännande från denna tid i stadens begagnat handel.

Postad 15 December 2011 - 17:27

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
kanske lite offtopic men använder ni vinyl tvätt? ska nog skaff mig en men vet vad som e bra, va på ett stäle i stockholm och lyssnade på en platta före och efter tvätten det blev en sjuk skilnad.

Postad 15 December 2011 - 19:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

kanske lite offtopic men använder ni vinyl tvätt? ska nog skaff mig en men vet vad som e bra, va på ett stäle i stockholm och lyssnade på en platta före och efter tvätten det blev en sjuk skilnad.

En skivtvätt är ett "måste" enligt min mening. Dock kan man i princip lägga hur mycket pengar som helst på det eller gå ut löst som jag och många andra här har gjort och skaffa en Knosti. Billig och gör ett bra jobb men är helt manuell och givetvis inte lika bra som de för 5k och uppåt. Men skillnad gör det!

Postad 15 December 2011 - 20:36

JocPoc
  • JocPoc
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Har läst ett par trådar om att det fastnar vätska i spåren med knosti tvättarna. Är det något du har upplevt tomano och isåfall finns det något sätt att komma runt det?

Postad 15 December 2011 - 22:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Har läst ett par trådar om att det fastnar vätska i spåren med knosti tvättarna. Är det något du har upplevt tomano och isåfall finns det något sätt att komma runt det?

Använder man Knostivätskan så blir det en hel del rester kvar. Har påpekat det för tillverkaren men inte fått någon respons. Jag blandar själv enligt Glidtassens gamla recept och den blandningen lämnar i princip inga rester. Med Knostivätskan så eftersköljde jag i destillerat vatten, tycker inte det behövs nu. Men självklart är en "riktig" tvätt med vakuumsug bättre men det är också en rejäl prisskillnad så frågan är mer hur mycket man vill satsa och i vilken ände man vill börja.

Postad 16 December 2011 - 10:25

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Lite nytt o gammalt godis till samlingen.

Bad Company: Canada -76 på Swan Song
Coldplay: Ny
Cream: UK -67 på Reaction, stereo
Fleetwood Mac: Deras första, UK -68 på Blue Horizon, stereo, olaminerat omslag
Johnny Cash: US -09 på Stardust Records, White label, limited 94/200
Moody Blues, Days of...: Tyskland -67 på Deram, stereo
Moody Blues, On the...: UK -69, förstapress på Deram, stereo, booklet
UFO: UK -82. Återutgåva på a.k.a. Records med udda omslag (Inspirerat av Star Wars?)
The Who: Tyskland -70 på Polydor. Komplett med alla inserts
Yardbirds, Over...: US -66 på Epic. Cutout (litet stanshål), mono
Yardbirds, Roger...: UK -66 på Columbia, mono

Bifogad fil  nytt.png   194.36K   1 Antal nerladdningar

Postad 16 December 2011 - 18:13

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Lite nytt ( nåja ) här med, Inga bilder tyvärr.

Sonny Boy Williamson - A Festival of blues 7" ( Storyville records )
Duane Eddy - Lonesome road / I Almost lost my mind / Detour / Loving you 7" ( Jamie rec )
Jerry Lee Lewis - No. 5 7" ( London )
Jerry Lee Lewis - Sweet little sixteen 7" ( London )

The Bangsters - Escape from bubblegumland ( Med Sigge Hill! New rose rec. )
The Bangsters - The scarlet plague
http://sonsofthedoll...blegumland.html

Paul Simon - Still crazy after all these years ( LP -75 )

Redigerat av Sidelakebob, 16 December 2011 - 18:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.