* Officiell Tråd - Iphone 3G *
4925 svar till detta ämne
Postad 05 augusti 2008 - 06:57
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Nu finns version 2.0.1 på itunes att ladda hem. Det verkar dock inte finnas en lista på vad som har fixats.
jasså  kan det betyda bättre gps eller är detta en bugfix bara? har för mig att den nya versionen skulle heta 2.1 som utvecklare har fått en beta version på? aja, får testa när jag kommer hem å skriva nåra rader för den som e intresserad? om ingen annan hinner före förståss!
Postad 05 augusti 2008 - 08:00
thewall
-
thewall
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Telefonen känns något snabbare efter uppdatering, kontaktbok och sms flyter på bättre. Detta var de ställe där min telefon segade lite innan.
Kan inte uppdatera "carrier settings", får felmeddelande. Verkar inte göra så mycket, telefonen fungerar ändå.
Vet inte om gps och annat har uppdaterats. Gps fungerar som innan verkar det som, har inte haft bekymmer med den.
Postad 05 augusti 2008 - 08:19
Unregisterede2f66bdc
-
Unregisterede2f66bdc
-
Användare
-
-
231 inlägg
Hmm... uppdaterade till 2.01 och sedan fanns där uppdateringar för operatörsinställningar. Dock gick inte dessa att installera utan jag fick ett felmeddelande!!
Någon annan som stött på detta?
Postad 05 augusti 2008 - 08:22
ReflEz
-
ReflEz
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hmm... uppdaterade till 2.01 och sedan fanns där uppdateringar för operatörsinställningar. Dock gick inte dessa att installera utan jag fick ett felmeddelande!!
Jag får också det felet men när jag använder telefonen så fungerar alla tjänster
Postad 05 augusti 2008 - 08:23
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
På 99.se har en hel del uppmärksammat det problemet, verkar ha att göra med Telia. Det verkar fungera OK utan den uppdateringen ändå.
Postad 05 augusti 2008 - 08:32
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Japp, jag har läst lite där och det verkar inte vara några större issues. Har du själv jailbreakat din lur eller planerar att göra det?
Inte med en iPhone 3G, och jag tänker inte göra det heller. 1) Nej, jag ser inte saker och ting i en fel ände. Jag ser saker och ting från ett annat perspektiv. Jag skulle aldrig säga att någon ser saker fel, hur kan man göra det. Det låter lite totalitärt tycker jag.
2) Ok bra, men jag vänder mig till alla de som har problem. Bra att just din telefon fungerar.
Jag tänker inte inveckla mig i någon diskussion med dig, tyvärr. Snälla sluta nu.
Ja, lite konstigt är detta. Min observation från helgen är att 3G täckningen för iPhonen fungerar bra mycket bättre här nere i Malmö än uppe i Solna/Sundbyberg. Vad det kan bero på vet jag inte.
Postad 05 augusti 2008 - 08:35
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Ang. operatörsinställningsuppdateringen så verkar det gälla fler operatörer än Telia, så det är väl bara att vänta på en fix.
Redigerat av Unregistered828ccd15, 05 augusti 2008 - 08:36.
Postad 05 augusti 2008 - 08:49
Unregisterede2f66bdc
-
Unregisterede2f66bdc
-
Användare
-
-
231 inlägg
Ang. operatörsinställningsuppdateringen så verkar det gälla fler operatörer än Telia, så det är väl bara att vänta på en fix.
Skönt att höra! Då behöver jag inte ge mig på någon återställning av luren eller så!! Bara att vänta på fixen!
Postad 05 augusti 2008 - 08:50
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
-You can now drag an app icon across multiple pages in one motion, rather than having to drag it, drop it, pick it up again and drag it over to next page, and repeat. -Contacts are now more responsive. -After installing 2.0.1, each successive backup is much faster. -Apple may have changed the calibration of the iPhone's reception "bars" while connected to a 3G network to reflect a stronger signal than before. -Keypad loads quicker. -Screen rotation in Safari appears to be smoother. -Some apps may ask to be updated after the firmware upgrade. Appleinsider.com
Postad 05 augusti 2008 - 08:55
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Är det någon som testat detta : klipp o klistra
Postad 05 augusti 2008 - 09:22
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Inte med en iPhone 3G, och jag tänker inte göra det heller.
Ja, lite konstigt är detta. Min observation från helgen är att 3G täckningen för iPhonen fungerar bra mycket bättre här nere i Malmö än uppe i Solna/Sundbyberg. Vad det kan bero på vet jag inte.
bor själv i solna å jag håller med om att den beter sig riktigt lustigt här.. 3g 1 plupp å sen 5 pluppar å sen edge på samma ställe under en minut... kan ju omöjligt vara dålig mottagning?
Postad 05 augusti 2008 - 09:49
Unregisterede2f66bdc
-
Unregisterede2f66bdc
-
Användare
-
-
231 inlägg
Är det någon som testat detta : klipp o klistra
Testade precis! Inte lika snygg layout som de vanliga anteckningarna. Lite buggigt samt att stavningshjälpen inte fungerar. Men ett steg i rätt riktning. Smart att dubbeltappa för att sedan kunna markera texten. En tidsfråga innan iPhone byggt in konceptet så att man kan använda funktionen i mer än endast skriva anteckningar.
Postad 05 augusti 2008 - 13:27
peppe eng
-
peppe eng
-
Användare
-
-
159 inlägg
Trist bara med det där evinnerliga 0xE8000001-felet som dyker upp utan anledning när jag ska uppdatera operatörsinställningarna. De är lite väl slaviga de där äpplena.
EDIT: Det andra jag skrev om fungerade tydligen innan också. Men vi var tre pers som försökte tidigare, och då gick det inte. (O:
Redigerat av peppe eng, 05 augusti 2008 - 16:11.
Postad 05 augusti 2008 - 13:27
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Lite lustigt det där för jag var i Finland förra vecka och upplevde full täckning i stort sätt hela tiden.. här i Stockholm/Kista/Sollentuna kan jag säga att så inte är fallet.
Postad 05 augusti 2008 - 15:22
zbrannigan1
-
zbrannigan1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Japp, jag har läst lite där och det verkar inte vara några större issues. Har du själv jailbreakat din lur eller planerar att göra det?
Jag Jailbreak:ade en iPhone 1 och en 3G med Winpwn och guiderna från iClarified, den gammla versionen gick perfekt (från 1.1.3) men 3G:n fick ingen mottagning efteråt, lösningen fanns dock här: http://www.modmyifon...-reception.htmlNär jag gjorde så fungerade det.
Postad 05 augusti 2008 - 16:07
shampo
-
shampo
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Uppdaterade till 2.0.1, körde sedan ett nätverksprestanda test och nu gick det lite fortare. Slumpen? eller? en ökning med ca 50% blev det.
Postad 05 augusti 2008 - 16:33
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Äntligen händer det något !!!!  Nu ska det testas. Dela med er av era erfarenheter med nya programvaran och synpunkter nu så. Ska själv testa lite här idag. Så jag återkommer. Dock vill jag påpeka att man kan jiddra med signalmätaren för att tysta en del kritiker. Men det hoppas jag inte man har gjort. -You can now drag an app icon across multiple pages in one motion, rather than having to drag it, drop it, pick it up again and drag it over to next page, and repeat. -Contacts are now more responsive. -After installing 2.0.1, each successive backup is much faster. -Apple may have changed the calibration of the iPhone's reception "bars" while connected to a 3G network to reflect a stronger signal than before. -Keypad loads quicker. -Screen rotation in Safari appears to be smoother. -Some apps may ask to be updated after the firmware upgrade.
Kul att det hände något, hoppas det är lösningen som är på väg nu då.  EDIT: Vet någon vad detta felmeddelande (0xE8000001) står för? Eller om det går att bli av med på något sätt. Lite lånksökt fråga, men man kan ju försöka. Kanske kommer det en 2.0.2 senare i veckan
Redigerat av 123456, 05 augusti 2008 - 17:09.
Postad 05 augusti 2008 - 17:00
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Äntligen händer det något !!!! 
Nu ska det testas. Dela med er av era erfarenheter med nya programvaran och synpunkter nu så. Ska själv testa lite här idag. Så jag återkommer.
Dock vill jag påpeka att man kan jiddra med signalmätaren för att tysta en del kritiker. Men det hoppas jag inte man har gjort.
Kul att det hände något, hoppas det är lösningen som är på väg nu då. 
Du ska nog inte hoppas på för mycket utan vänta tills version 2.1 kommer ut. Det som jag märker mest av som skillnad mot 2.0 är att det mesta går lite snabbare, att navigera i gränssnittet då alltså. Kontaktlistan ger snabbare respons bl a. Dock har jag fortfarande inga staplar vid 3G-nät fast att jag har väldigt bra mottagning och inga bekymmer med hastigheten, alltså fortfarande en grafisk felaktighet som inte verkar ha blivit korrigerad här. Jag Jailbreak:ade en iPhone 1 och en 3G med Winpwn och guiderna från iClarified, den gammla versionen gick perfekt (från 1.1.3) men 3G:n fick ingen mottagning efteråt, lösningen fanns dock här:
http://www.modmyifon...-reception.html
När jag gjorde så fungerade det.
Ok, kanon  Dock lär jag få vänta lite nu och se hur utvecklarna hanterar den nya 2.0.1 uppdateringen. Bra info hur som helst, tackar!
Redigerat av zinned78, 05 augusti 2008 - 17:03.
Postad 05 augusti 2008 - 20:22
Unregistered712d7093
-
Unregistered712d7093
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag hämtade ut en 16 gb svart iPhone idag. Hem, ladda, koppla in och ser att 2.01 kommit ut. Väljer att uppdatera. iPhonen står i vaggan/hållaren och är ikopplad hela tiden. Inget ryckande i sladdarna och datan verkade fungera.
Får upp ett felmeddelande i slutet på uppdateringen som sa något i stil med:
"iPhone enheten "iPhone" kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (9)."
När jag klickade Ok fick jag valet att återställa iPhonen. Försökte det, men ingen lycka. Samma felmeddelande kommer upp varje gång. Verkar inte gå att göra något annat med telefonen, den verkar död när den inte är i vaggan, då startar den upp och visar livstecken.
Är det någon som känner igen detta och vad man kan göra? Supporten har slutat för dagen och kan ringa dom imorgon efter kl 9. Hoppas slippa lämna in den.
Postad 05 augusti 2008 - 20:44
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag hämtade ut en 16 gb svart iPhone idag. Hem, ladda, koppla in och ser att 2.01 kommit ut. Väljer att uppdatera. iPhonen står i vaggan/hållaren och är ikopplad hela tiden. Inget ryckande i sladdarna och datan verkade fungera. Får upp ett felmeddelande i slutet på uppdateringen som sa något i stil med: "iPhone enheten "iPhone" kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (9)."
När jag klickade Ok fick jag valet att återställa iPhonen. Försökte det, men ingen lycka. Samma felmeddelande kommer upp varje gång. Verkar inte gå att göra något annat med telefonen, den verkar död när den inte är i vaggan, då startar den upp och visar livstecken.
Är det någon som känner igen detta och vad man kan göra? Supporten har slutat för dagen och kan ringa dom imorgon efter kl 9. Hoppas slippa lämna in den.
Jag fick samma sak.. error 2005 tror jag det stod, jag kom underfun med att det är min vagga som är en lite äldre model för ipod. Testa byta till kabeln som kommer med iphonen så ska du se att det går bättre.  Hoppas jag.
Postad 05 augusti 2008 - 21:05
Unregistered712d7093
-
Unregistered712d7093
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har provat tidigare i kväll att byta till kabeln och det gick inte heller. Ska starta om iTunes och byta igen till kabeln och samtidigt testa en annan usb port och se om det hjälper. Det kanske hörs att jag famlar.
Finns det någon hårdvaruåterställningsfunktion?
Postad 05 augusti 2008 - 21:15
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag har provat tidigare i kväll att byta till kabeln och det gick inte heller. Ska starta om iTunes och byta igen till kabeln och samtidigt testa en annan usb port och se om det hjälper. Det kanske hörs att jag famlar.
Finns det någon hårdvaruåterställningsfunktion?
Du resetar iPhonen genom att hålla inne sleep och home tills den blir svart (dvs längre än tills den röda slidern dyker upp).
Postad 05 augusti 2008 - 21:42
Unregistered712d7093
-
Unregistered712d7093
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Om jag håller in hem och av/sleepknappen samtidigt slocknar den efter ca 5 sek, men ingen röd slider kommer fram. Sen när jag provar att sätta in kabeln känner datorn inte igen telefonen och itunes kan inte återställa den. Det blir samma felmeddelande.
Edit skrivfel
Redigerat av Unregistered712d7093, 05 augusti 2008 - 21:43.
Postad 05 augusti 2008 - 22:11
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Om jag håller in hem och av/sleepknappen samtidigt slocknar den efter ca 5 sek, men ingen röd slider kommer fram. Sen när jag provar att sätta in kabeln känner datorn inte igen telefonen och itunes kan inte återställa den. Det blir samma felmeddelande.
Edit skrivfel
Du skall hålla inne i ca 15-20 sek.
Postad 05 augusti 2008 - 22:13
indiehjaerta
-
indiehjaerta
-
Användare
-
-
171 inlägg
Trevlig uppdatering, idag.
Definitivt har man kapat lite tider på saker som varit slött tidigare.
Någon skillnad på rotationen i Safari märker jag inte alls.
Dock så ligger 3G:n på lägre hastighet men fler streck just nu. Ska testa imorgon igen.
Postad 05 augusti 2008 - 22:21
Unregistered712d7093
-
Unregistered712d7093
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hållt inne nu i ca 1 minut och det kommer inte upp någon röd slider. Telefonen blir svart efter ca 5 sek. Efter 1 min hållande på hem och sleep provar jag starta den igen, leder till önskemål om att kopplas in till itunes som tidigare.
Kanske är min telefon så skadad att den inte klarar av resetten? Tacksam för hjälp och synpunkter. Ska ringa till Telia support imorgon.
Postad 05 augusti 2008 - 22:37
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Hållt inne nu i ca 1 minut och det kommer inte upp någon röd slider. Telefonen blir svart efter ca 5 sek. Efter 1 min hållande på hem och sleep provar jag starta den igen, leder till önskemål om att kopplas in till itunes som tidigare. Kanske är min telefon så skadad att den inte klarar av resetten? Tacksam för hjälp och synpunkter. Ska ringa till Telia support imorgon.
Något tror jag du gör fel... Håller du in bara sleep-knappen i ca 5 sekunder så kommer shutdown (röd) slidern fram. Håller du samtidigt inne den runda Home knappen (exakt samtidigt) så resettas iPhonen. Koonstigt om det inte funkar på din, har aldrig hört talas om att det inte skulle gå förrut. Har du batteriet laddat?
Postad 05 augusti 2008 - 23:07
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hållt inne nu i ca 1 minut och det kommer inte upp någon röd slider. Telefonen blir svart efter ca 5 sek. Efter 1 min hållande på hem och sleep provar jag starta den igen, leder till önskemål om att kopplas in till itunes som tidigare. Kanske är min telefon så skadad att den inte klarar av resetten? Tacksam för hjälp och synpunkter. Ska ringa till Telia support imorgon.
Du ska göra så här. Tryck in HOME (den med fyrkant på) direkt efter trycker du in ON/OFF-knappen. Dessa två knappar ska hållas inne samtidigt i ungefär 10 sekunder. Den röda slidern ska komma upp men fortsätt håll knapparna inne. Du ska se Apples logotyp under proceduren, du behöver inte starta upp den utan det gör den själv. Mvh 123456
Redigerat av 123456, 05 augusti 2008 - 23:15.
Postad 05 augusti 2008 - 23:44
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag hämtade ut en 16 gb svart iPhone idag. Hem, ladda, koppla in och ser att 2.01 kommit ut. Väljer att uppdatera. iPhonen står i vaggan/hållaren och är ikopplad hela tiden. Inget ryckande i sladdarna och datan verkade fungera. Får upp ett felmeddelande i slutet på uppdateringen som sa något i stil med: "iPhone enheten "iPhone" kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (9)."
Fler som verkar har detta problemet.... (se apple.com)
Postad 06 augusti 2008 - 00:08
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nu har jag testat den nya firmwaren lite grann. Den verkar var lite mindre seg och buggig det är helt rätt. Jag verkar också ha bättre mottagning med 3G-nätet. Däremot verkar det som jag har varit inne på tidigare att det inte handlar om ett programfel vad gäller kommunikationen på 3G utan ett hårdvarufel en konstruktionsmiss (rx/tx, antenn). Att det är fler staplar på signalmätaren kan man lätt fixa genom att skruva upp mätaren lite och ge den en "glädjemätare-effekt". Jag har studerat mottagningen när telefonen sitter i dockningsenheten och därmed står upprätt (3 staplar). När jag sedan tar ur telefonen och håller den i handen försvinner de (0 -1 staplar eller EDGE) den tappar därmed lika lätt kontakten med 3G.
Jag vet att Apple har med denna telefonen gjort så att de metalldelar på telefonen tex. 3.5mm kontakt, någon knapp tom någon krets osv är anslutna och fungerar som antenn. Hur det är med metallramen vet jag inte. Men antagligen är den ansluten också. Är det någon som vet? Är det någon som har en sprängskiss eller schema?
När man berör en antenn med kroppen, handen förändras antennens egenskaper och förutsättningar att verka på den frekvens den är avstämd för. Därför skulle jag vilja lägga ut en fråga till er som inte upplever så stora problem. Har ni något fodral på eran telefon?
Mvh 123456
Postad 06 augusti 2008 - 01:15
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
När man berör en antenn med kroppen, handen förändras antennens egenskaper och förutsättningar att verka på den frekvens den är avstämd för. Därför skulle jag vilja lägga ut en fråga till er som inte upplever så stora problem. Har ni något fodral på eran telefon?
Mvh 123456
Jag måste påstå att jag faktiskt inte har så dålig 3G-täckning alls, bor i Örebro. Jag har ännu inte fått in 2.01... Jag har inget fodral på min, ännu. Som sagt, jag har upplevt min 3G-täckning väldigt bra där jag bor. Har dock använt den aktivt i max 2 dagar nu efter "reparationen" :-) Jag ska bege mig ut på lite utflykter imorgon och då ska jag hålla kolla på täckningen...
Postad 06 augusti 2008 - 01:20
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Ett hett tips till er som vill kunna streama musik, filmer, bilder och även dokument från er hemdator till er iPhone: Testa Orb ( www.orb.com). Grymt program som man installerar hemma på datorn och skapar en använder med namn och lösenord. I programmet väljer man sedan vad som ska delas ut helt enkelt. Ingen klient eller liknande behövs på telefonen utan man surfar bara in på mycast.orb.com via Safari och loggar där in med användarnamn och lösenord. Jag har faktiskt kört detta på min Nokia N95 och det funka bra, men nu tror jag Orb har uppdaterats sedan dess och gränssnittet i iPhonen verkar bättre. Jag ska prova när jag kommer hem men enligt det jag sett på hemsidan verkar det mycket lovande... Dock ska man väl passa sig för datatrafiken om man inte har avtal för det.
Postad 06 augusti 2008 - 02:00
zbrannigan1
-
zbrannigan1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Någon som vet hur man permanent kan ta bort Telia som bokmärke i Safari? Ett hett tips till er som vill kunna streama musik, filmer, bilder och även dokument från er hemdator till er iPhone: Testa Orb (www.orb.com).
Grymt program som man installerar hemma på datorn och skapar en använder med namn och lösenord. I programmet väljer man sedan vad som ska delas ut helt enkelt. Ingen klient eller liknande behövs på telefonen utan man surfar bara in på mycast.orb.com via Safari och loggar där in med användarnamn och lösenord. Jag har faktiskt kört detta på min Nokia N95 och det funka bra, men nu tror jag Orb har uppdaterats sedan dess och gränssnittet i iPhonen verkar bättre.
Jag ska prova när jag kommer hem men enligt det jag sett på hemsidan verkar det mycket lovande...
Dock ska man väl passa sig för datatrafiken om man inte har avtal för det.
Inte testat själv men av det jag kan läsa på hemsidan så tror jag tyvärr det endast funkar med, jailbreak:ad, FW 1.1.4 och lägre för tillfället.
Redigerat av zbrannigan1, 06 augusti 2008 - 02:04.
Postad 06 augusti 2008 - 06:52
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
annars om man vill lyssna på internetradio finns det www.flytunes.fm , som e anpassad för iphone å helt gratis!
Postad 06 augusti 2008 - 08:45
Unregistered712d7093
-
Unregistered712d7093
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har hittat fler på bla MacWorld forum som har fått samma problem vid uppdatering som jag. De flesta verkar ha lyckats lösa det genom att flytta runt iphonen på olika usb porta i datorn och ibland trycka på hem/sovknappen i kombinationer samtidigt. Ska prova en gång till och sen ringa Telia support. Telefonen var laddad med vägguttaget i ca 3 timmar innan jag gjorde uppdateringen, så det borde inte vara batteribrist.
Postad 06 augusti 2008 - 12:31
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Har en fråga: sen jag uppdaterade till 2.0.1 igår så har jag inte fått nån kontakt med gpsen, vad kan detta bero på? nån annan som har detta problem?
Postad 06 augusti 2008 - 12:50
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har en fråga: sen jag uppdaterade till 2.0.1 igår så har jag inte fått nån kontakt med gpsen, vad kan detta bero på? nån annan som har detta problem?
Det behövs en ny satellitsökning när programvaran är uppdaterad. Då tar det lite längre tid första gången. GPS:en blir nollställd och behöver samla in nya satellit-data för att orientera sig på nytt. Men det är bara första gången, eller när du gör en större förflyttning utan att GPS:en är igång. Sedan ska det bara vara att tuta och köra igen. Gå ut och ställ dig med fri sikt mot himlen, gärna med fri sikt i ett par väderstreck. Sätt den på sökning och låt den vara några minuter. För mig tog det en minut. För er som vill ha lite mer exaktare siffror på eran 3G-mottagning. Man kan ju tex jämföra de olika programvarorna 2.0 och 2.0.1 och se att de reelt inte gjorde någon skillnad i mottagning. Knappa in service-kommandot *3001#12345#* i knappsatsen. Så får ni mottagningen i siffror och dB istället. Kom ihåg att det är negativa tal, så högre är sämre. Mvh 123456
Redigerat av 123456, 06 augusti 2008 - 13:10.
Postad 06 augusti 2008 - 13:25
Unregistered712d7093
-
Unregistered712d7093
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Uppdatering i min kamp med/mot iPhone och Telia:
Ringt hela förmiddagen till olika supportnummer på Telia och talade till sist med iPhone supporten. Alla tricks och försök som dom kunde komma på hade jag redan gjort. Dom bedömde att det möjligen/troligen var något hårdvarufel på min iPhone som måste åtgärdas med service. Lämnade in telefonen igen och den skickas nu till Nacka på första försök och sedan till England om det inte går att lösa i Nacka. Max 2 v sägs det ta. Nå, det ska jag väl stå ut med.
Det mest irriterande är att jag nu har 199 kr fastpris som betalas och det går enligt Telia inte att pausa eller att på något sätt kompensera för. Är inte helt nöjd kan man säga. Ringde till och med Konsumentverket för information om konsumentköplagen, som enligt den jag pratade med ger säljaren rätt att 3 gånger försöka laga telefonen innan jag kan kräva att köpet hävs eller få en ny telefon.
Nu ska jag glömma att jag ett dygn hade en iPhone. Hinner väl under tiden fixa till iTunes-bilblioteket och spellistor så det är helt klart när telefonen väl är tillbaka. Undrar om jag vågar uppdatera igen...? ; )
Hoppas ingen fler drabbas av fel vid uppdateringen. Verkar som tidigare sagts vara en underbar lur när den väl fungerar.
Postad 06 augusti 2008 - 13:41
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Uppdatering i min kamp med/mot iPhone och Telia: Ringt hela förmiddagen till olika supportnummer ......... Det mest irriterande är att jag nu har 199 kr fastpris som betalas och det går enligt Telia inte att pausa eller att på något sätt kompensera för. Är inte helt nöjd kan man säga. Ringde till och med Konsumentverket för information om konsumentköplagen, som enligt den jag pratade med ger säljaren rätt att 3 gånger försöka laga telefonen innan jag kan kräva att köpet hävs eller få en ny telefon.
Enligt konsumentköplagen har tillverkaren rätt att laga varan 2ggr. Den tredje kan du häva köpet eller kräva en ny. Jag lider med dig, verkligen. Jag tror det är ett stort mörkertal därute, många tålmodiga iPhone-ägare. Första gången jag ringde, krävde jag kompensation pga den rullande avgiften på 199:-. Så tjejen jag talade med gav mig 200:- i fria samtal. Vi får se hur länge problemen håller i sig men när jag haft den en månad får jag väl ta ett snack med dom igen. Hoppas du får en frisk lur nästa gång.
Redigerat av 123456, 06 augusti 2008 - 13:43.
Postad 06 augusti 2008 - 14:21
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Någon som vet hur man permanent kan ta bort Telia som bokmärke i Safari?
Hur menar du? Alla sparade favoriter går att tas bort. Det behövs en ny satellitsökning när programvaran är uppdaterad. Då tar det lite längre tid första gången. GPS:en blir nollställd och behöver samla in nya satellit-data för att orientera sig på nytt. Men det är bara första gången, eller när du gör en större förflyttning utan att GPS:en är igång. Sedan ska det bara vara att tuta och köra igen. Gå ut och ställ dig med fri sikt mot himlen, gärna med fri sikt i ett par väderstreck. Sätt den på sökning och låt den vara några minuter. För mig tog det en minut.
Kanonbra info där, detta ska även jag testa. För er som vill ha lite mer exaktare siffror på eran 3G-mottagning. Man kan ju tex jämföra de olika programvarorna 2.0 och 2.0.1 och se att de reelt inte gjorde någon skillnad i mottagning. Knappa in service-kommandot *3001#12345#* i knappsatsen. Så får ni mottagningen i siffror och dB istället. Kom ihåg att det är negativa tal, så högre är sämre.
Mvh 123456
Detta servicekommandot fungerade inte för mig, det händer absolut ingenting när jag knappar in detta. Det mest irriterande är att jag nu har 199 kr fastpris som betalas och det går enligt Telia inte att pausa eller att på något sätt kompensera för.
Detta ska de kompensera för. Du betalar för en tjänst som du inte kan utnyttja för att varan de sålde dig inte fungerar. Stå på dig!
Postad 06 augusti 2008 - 14:45
zbrannigan1
-
zbrannigan1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hur menar du? Alla sparade favoriter går att tas bort.
Jo, men Telia-bokmärket är tillbaka på samma plats nästa gång man öppnar Safari.
Postad 06 augusti 2008 - 14:59
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hur menar du? Alla sparade favoriter går att tas bort.
Detta servicekommandot fungerade inte för mig, det händer absolut ingenting när jag knappar in detta.
Han menar de förprogramerade länkarna i Safari. Jag har själv tagit bort, men när man släcker ner browsern och startar den igen så är de tillbaka. Jäkla ohyra det där. Har ingen aning om hur man kommer förbi det. Jo servicekommandot fungerar. Kanhända att du misstog "stjärnorna", den i början och den efter som citat-tecken. Jag såg att fonten som används här på forumet gör dom lite små. Sen ska man knappa in koden som ett telefonnummer och trycka på lur. Stjärna3001#12345#Stjärna eller *3001#12345#* EDIT: Jo en sak till. Ni kan "tappa" på värdet ni får uppe i hörnet så växlar den mellan grafisk och digital mätare. Mvh 123456
Redigerat av 123456, 06 augusti 2008 - 15:27.
Postad 06 augusti 2008 - 15:03
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Han menar de förprogramerade länkarna i Safari. Jag har själv tagit bort, men när man släcker ner browsern och startar den igen så är de tillbaka. Jäkla ohyra det där. Har ingen aning om hur man kommer förbi det.
Jo servicekommandot fungerar. Kanhända att du misstog "stjärnorna", den i början och den efter som citat-tecken. Jag såg att fonten som används här på forumet gör dom lite små. Sen ska man knappa in koden som ett telefonnummer och trycka på lur. Stjärna3001#12345#Stjärna eller *3001#12345#*
Mvh 123456
jo, att trycka på luren gjorde susen. Är inte detta samma nummer man knappade in för att gå förbi aktiveringen i 1.1.1, någon som minns?
Postad 06 augusti 2008 - 15:07
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Det behövs en ny satellitsökning när programvaran är uppdaterad. Då tar det lite längre tid första gången. GPS:en blir nollställd och behöver samla in nya satellit-data för att orientera sig på nytt. Men det är bara första gången, eller när du gör en större förflyttning utan att GPS:en är igång. Sedan ska det bara vara att tuta och köra igen. Gå ut och ställ dig med fri sikt mot himlen, gärna med fri sikt i ett par väderstreck. Sätt den på sökning och låt den vara några minuter. För mig tog det en minut.
För er som vill ha lite mer exaktare siffror på eran 3G-mottagning. Man kan ju tex jämföra de olika programvarorna 2.0 och 2.0.1 och se att de reelt inte gjorde någon skillnad i mottagning. Knappa in service-kommandot *3001#12345#* i knappsatsen. Så får ni mottagningen i siffror och dB istället. Kom ihåg att det är negativa tal, så högre är sämre.
Mvh 123456
tack för det med gpsen:) det funkade nu, men en fråga... Borde inte gpsen fungera i en bil? den visar en prick på kartan som hoppar helt fel hela tiden..
Postad 06 augusti 2008 - 15:20
123456
-
123456
-
Amatör
-
-
53 inlägg
tack för det med gpsen:) det funkade nu, men en fråga... Borde inte gpsen fungera i en bil? den visar en prick på kartan som hoppar helt fel hela tiden..
GPS-tekniken bygger på fler satelliter som ligger i omloppsbana runt jorden. Du måste (traditionell GPS utan telenät) ha kontakt (fri sikt) med minst 3 sateliter för att veta var du är(XY). Ytterligare en fjärde för att veta höjden (Z). Dessa satelliter kan vara var som helst, alltifrån rakt över huvuduet till nere på horizonten. Därför har det stor betydelse om du tex är mitt inne i stan med omgivande hus runt dig. Nu finns det ju en lite smart grej i det hela. Det är att iPhonens GPS även använder telemasterna som referens. Detta gör det både exaktare och mindre känsligt. Varför går jag inte in på men det är rätt smart. Iaf så vet vi vid det här laget att det är problem med "mottagningen" på iPhone och där tappar det nog resurser vad gäller exakthet när man kör bil inne i stan. Sedan är det så att i en bilnavigator är det kod skriven som gör att bilen på kartan inte hoppar runt där den tror att den är. Utan den tar också kartan med i beräkningen. Den antar så att säga att du framför bilen på vägen. Medan kartan på GoogleMap bara är en karta. Men det kommer förhoppningsvis navigatorer i framtiden till iPhone. Mvh 123456
Redigerat av 123456, 06 augusti 2008 - 15:32.
Postad 06 augusti 2008 - 16:59
Gryzze
-
Gryzze
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Försökte ansluta trådlöst till min macbook. På displayen står det bara Enheter: söker, under Allmänt/bluetooth. Inget händer trots att flera enheter är upptäckbara.
Någon som har samma problem eller gör jag något fel. (alla andra enheter hittar varandra)
Postad 06 augusti 2008 - 17:24
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Någon som vet hur man permanent kan ta bort Telia som bokmärke i Safari?
Inte testat själv men av det jag kan läsa på hemsidan så tror jag tyvärr det endast funkar med, jailbreak:ad, FW 1.1.4 och lägre för tillfället.
Det funkar med iPhone 3G också! Logga bara in via länken jag gav efter att du installerat Orb på datorn, skapat konto och delat ut. Jag behövde inte göra några inställningar i Vista för att få det att funka. Någon som jag tycker är riktigt bra är att man kan gå via katalogerna namn preis som det ser ut på datorn. Streama musik och bilder är inga problem alls! Video däremot är den kinkigare med. Men däremot kan man se filmen typ "förhandsvisad" som i en ikon om du hänger med? Alltså som Vista visar filmer som filer, man ser väl första bildrutan eller något? Det är ju mysko att den kan visa det men inte filmen... Jeje... Och hur grymt är inte Mocha VNC :-) Har bara testat Lite men det funkar klockrent efter att ha öppnat portar enligt www.portforward.com. Installerade TightVNC som funkar i Vista och det var bara att tuta och köra. Det känns som att det krävs lite bandbredd. Körde på mitt WLAN så det gick ju bra då, återstår att se hur det går över 3G.
Postad 06 augusti 2008 - 17:30
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Försökte ansluta trådlöst till min macbook. På displayen står det bara Enheter: söker, under Allmänt/bluetooth. Inget händer trots att flera enheter är upptäckbara. Någon som har samma problem eller gör jag något fel. (alla andra enheter hittar varandra)
Det beror på att BT endast används till mono headset på iPhone.
Postad 06 augusti 2008 - 17:43
Big-Mamba
-
Big-Mamba
-
Användare
-
-
131 inlägg
Vad bör man få på det där då? Jag får 98-103 när jag sitter på mitt rum.
Postad 06 augusti 2008 - 17:56
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jo servicekommandot fungerar. Kanhända att du misstog "stjärnorna", den i början och den efter som citat-tecken. Jag såg att fonten som används här på forumet gör dom lite små. Sen ska man knappa in koden som ett telefonnummer och trycka på lur. Stjärna3001#12345#Stjärna eller *3001#12345#*
Kul att se. För mig som är helt ny med Iphone: Finns det någon bra sites med referenser till tips & trix som det ovan? Är det t.ex. någon som vet om det finns en "Caps Lock" funktion när man skriver på tangentbordet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|