Stora före/efterbild-tråden
Postad 01 February 2013 - 18:37
Redigerat av Sgart, 01 February 2013 - 18:37.
Postad 01 February 2013 - 20:05
+1 just den grjen är riktigt cool!Snyggt Johan! Gillar att du fick transparensen i slöjan att blenda realistiskt med den nya bakgrunden med.
Postad 01 February 2013 - 21:06
Postad 01 February 2013 - 23:24
Tihi!
Grymt i alla fall, blir lite sugen på att fixa PS nu trots alla förbättringar i LR. (Ett ordentligt klon-verktyg i LR skulle nog vara allt som krävdes för att jag inte skulle sakna PS).
Postad 02 February 2013 - 09:15
Postad 02 February 2013 - 09:16
Håller med .. kör allt sådant i PsJa kloning i LR är ju ett skämt faktiskt. Kunde lika gärna tagit bort den funktionen
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 02 February 2013 - 09:16.
Postad 02 February 2013 - 09:52
Jag tycker det är mycket smidigare att redigera med LR men det är ju bara som mest grundläggande sakerna man kan fixa i LR. Allt finlir och extra saker gör jag i ps.
Vinjettering funkar bättre i LR också kom jag på. Får inte till det alls i ps
Postad 02 February 2013 - 10:00
Därför jag brukar använda båda.. dom båda har sina fördelarGlöm inte clarity och vitbalans som inte finns i ps heller.
Jag tycker det är mycket smidigare att redigera med LR men det är ju bara som mest grundläggande sakerna man kan fixa i LR. Allt finlir och extra saker gör jag i ps.
Vinjettering funkar bättre i LR också kom jag på. Får inte till det alls i ps
Postad 02 February 2013 - 12:38
Gör en cirkel med markeringsverktyget. Fyll omvänd med önskad färg. Kör gaussian blur på lagret och ändra opacitet tills du e nöjd.
Jag använder också LR till vissa grundinställningar fortfarande dock LRs reglage är enklare och mer användarvänligt men tror ärligt inte det finns någon redigeringseffekt som du inte kan efterlikna i PS.
Postad 02 February 2013 - 12:50
Jag brukar börja med att safta på ordentligt med styrka för att sedan gå igenom reglagen ett och ett för att känna in hur det passar med bilden, sen backar jag och drar ner effekten.
Postad 02 February 2013 - 15:21
Postad 05 February 2013 - 13:25
Vilket får stå för Before

Sen lätt photoshop redigeringa resulterade i
Följande bild vilket då får stå för After =)
Postad 05 February 2013 - 19:09
Postad 05 February 2013 - 22:51
Jag kör en trippelskärms setup idag och brightness spökar lite så jag har fått mörka upp dem en del. Dock föredrar jag dem lite mörkare då precis som du säger det gör dem lite mer mystiskareLäckert. Gillar färgförändringarna du gjort men personligen hade jag nog velat ha iris och ögat ljusare. Det blir dock väldigt "mystiskt" när det är så mörkt som det är nu.
Postad 05 February 2013 - 23:46
svan.jpg 411.76K
2 Antal nerladdningar
svan_lättad.jpg 254.07K
3 Antal nerladdningar
Postad 06 February 2013 - 08:00
Simon, jag lär tyvärr säga att jag gillar originalet mer (ja, jag börjar nog bli gammal). Gillar den softa looken och de mjuka fina hudtonerna i originalbilden. På min jobbskärm (som har lite dålig täckning i högdagrarna) ser den på gränsen till utfrätt ut på kinder och armar. Gillade också att det var mer luft till vänster om henne i originalbeskäringen, gillade dock att du fick bort handen i efterbilden.
Var jag dum nu?
Postad 06 February 2013 - 09:28
Postad 06 February 2013 - 09:32
Jag tar inte illa upp av sånt Johan så du är aldrig dum när du skriver såBra Proffesorn!
Simon, jag lär tyvärr säga att jag gillar originalet mer (ja, jag börjar nog bli gammal). Gillar den softa looken och de mjuka fina hudtonerna i originalbilden. På min jobbskärm (som har lite dålig täckning i högdagrarna) ser den på gränsen till utfrätt ut på kinder och armar. Gillade också att det var mer luft till vänster om henne i originalbeskäringen, gillade dock att du fick bort handen i efterbilden.
Var jag dum nu?
Däremot har du fel i att det är utfrätt för det är det inte
Eller ja, det är inte det på min skärm iallaf men det borde ju rimligtvis inte vara utfrätt i så fall för då skulle det ju typ saknas information där på alla skärmar, antar jag iallaf
Det är ju så jäkla svårt med sånt där när man inte vet hur det ser ut för andra utan bara ser sin egna skärm hemma. Speciellt när man redigerar på gränserna till vad som blir utfrätt eller för mörkt osv.
Se där! Blev mkt bättre. Kul att det fanns så mkt info kvar. Verkar vara en bra sensorEn liten upplättning av flygande svan. Märkligt vad man kan hitta i skuggorna
svan.jpg 411.76K 2 Antal nerladdningar
svan_lättad.jpg 254.07K 3 Antal nerladdningar
Redigerat av Sgart, 06 February 2013 - 09:32.
Postad 06 February 2013 - 09:38
Nä men vet inte vad jag ville ha sagt egentligen mer än att jag inte påstår att det är utfrätt någonstans, bara att det ser lite väl ljust ut kanske.
Postad 06 February 2013 - 12:52
Sgarts bild ser dock bättre ut på jobbet än hemma. Svårt det där.
Postad 06 February 2013 - 14:10
Ähh... Jag menar lika... Inte kul om vi alla ska sitta vid samma fysiska skärm fysiskt.
Redigerat av Mikael_R, 06 February 2013 - 14:10.
Postad 06 February 2013 - 16:31
Redigerat av Velodynamic, 06 February 2013 - 16:32.
Postad 06 February 2013 - 18:58
Klickaklicka
Redigerat av mstoltz, 06 February 2013 - 19:02.
Postad 06 February 2013 - 19:16
Det där var riktigt bra jobbat MorganSå duktiga ni är alla...riktigt kul att se
Klickaklicka
Postad 06 February 2013 - 22:05
Bra jobbat morgan, men posta efterbilden i lite större format tack.
+1
Han gjorde det i naturtråden
Postad 07 February 2013 - 07:23
Bra jobbat morgan, men posta efterbilden i lite större format tack.
Tack....
Men efterbilden finns ju i natur tråden i större format !
Postad 07 February 2013 - 13:07
Johan, angående att inte hinna med så håller ja med dig, många som lägger in bilder och sidorna blir fulla fort, man missar en del ich vissa bilder som borde få mycket uppmärksamhet får knappt någon.
Har tänkt om det inte vore bättre om alla har var sin tråd som man tex döper till "overhards foton" sen postar du alla fina bilder där, då är det mycket lättare att ta sig tid till varje bild tror jag samt att man får en bättre översikt om vad just DU postar.
Tror faktiskt det skulle bli bättre både för dom som kommenterar bilderna samt den som tagit bilden.
Postad 07 February 2013 - 13:55
Det vart en hel del ouppmärksammade bilder och trådar och sammanhållningen i forumet var inte lika bra som den är här.
Redigerat av Mikael_R, 07 February 2013 - 13:55.
Postad 07 February 2013 - 17:11
har suttit och lestat lite olika grejer i photoshop . det finns ju inte klarhet i PS som i LR men ville ändå få fram effekten lite.
har även gjort en del annat med den,, har alltså inte gjort något alls i LR som jag brukar.
kul att sitta och pilla lite så man lär sig
original
IMG_5813.jpg 271.01K
12 Antal nerladdningarefter
IMG_5813 copy.jpg 416.15K
12 Antal nerladdningar
Postad 07 February 2013 - 18:19
Min bild i Naturtråden
Bilden var inte så bra från början då det är svårt att fota rätt in i solen
Men så här så bilden ut från början.
Glöm inte att klicka
DSC_9780.JPG 564.51K
3 Antal nerladdningarFrån Lightroom
*lyfta skuggor
*Lyster
*Klarhet
* Har sedan satt egen vitbalans för att få himmel osv. lite mera röd
Ungefär så här så bilden ut innan jag tar in den i photoshop
DSC_9780-22999.jpg 619.1K
4 Antal nerladdningarnu tar jag in den i photoshop och här skärper jag upp bilden
och som regel så gör jag även en autojustering för och se om det blir bättre
annars hoppar jag tillbaka ett steg..
Sedan så har jag redigerat med color efex Pro
så jag tog in bilden i color efex och här har jag använt mig av följade filter
*detail extractor använder jag aldrig mkt med.. utan bara ungefär från 5 till max 20 % och alltid fine detaljer
* Sedan så just på denna bild så använde jag white neutralizer där jag satt färgen med "pincetten "
på vatten och himmel och fick då från detta metall aktiga utseende
* Sedan så använde jag Darken /lighten center... där jag körde brighten edges filter
Är kanske inte så lätt att fatta om man inte använt Color efex pro 4 innan.. men är dom här tre stegen
som jag använt där
lite crop med här och där
Slutresultat
DSC_9780122.jpg 693.18K
3 Antal nerladdningarÄr väl kanske inte den bästa förklaringen som gjorts här i denna tråden.. men jag försökte iallfall
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 07 February 2013 - 18:21.
Postad 07 February 2013 - 18:23
Postad 07 February 2013 - 18:26
Mycket bra Ronny!
Postad 07 February 2013 - 18:57
Postad 07 February 2013 - 19:02
Tack skall ni ha.. jo jag tycker det är jättebra ... likadant silver efex.. sparar mycket tid och arbete om man nu intejäkligt bra ronny. du har verkligen lyckats med denna tycker jag. color efex pro verkar va ett bra program
är så duktigt på att jobba i lager i photoshop osv.. vilket jag inte är .. så för mig är dom perfekta
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 07 February 2013 - 19:02.
Postad 07 February 2013 - 21:12
före
IMG_3563 - Kopia.jpg 700.35K
1 Antal nerladdningarefter
IMG_3563 copy - Kopia.jpg 813.48K
1 Antal nerladdningar
Postad 07 February 2013 - 21:58
Postad 07 February 2013 - 23:04
Före:

50 mm 1-320 sek. vid f - 1,8 ISO 1250 by Simon KG, on Flickr
Efter:

DSC_2256 by Simon KG, on Flickr
Smått galet hur mkt man kan lyfta vissa råfiler faktiskt.
Postad 07 February 2013 - 23:25
Jäklar, bra jobbat Simon!
Steg för steg på den tack
Har ni några tips på hur man lär sig efterbehandla sina bilder?
Jag har väl lärt mig någorlunda att få bilderna bättre än originalet men har lite svårt att se potentialen i vissa bilder..
Postad 07 February 2013 - 23:37
kan se om jag kan visa en steg för steg imorgon. Det är svårt att visa i PS hur man gjort dock. Lättare i LR där man har reglageDen fick sig ett rejält lyft!
Jäklar, bra jobbat Simon!
Steg för steg på den tack![]()
Har ni några tips på hur man lär sig efterbehandla sina bilder?
Jag har väl lärt mig någorlunda att få bilderna bättre än originalet men har lite svårt att se potentialen i vissa bilder..
Ang. Redigering beror det nästan på vad man är ute efter för slutresultat.
Titta på andras bilder du gillar och försök få dom liknande typ.
Ska kolla om jag iallaf kan lite mer ingående förklara skogsbilden imorgon. Det är ju åtminstone ett exempel på hur man kan redigera en mörk bild med mkt starka högdagrar.
Postad 08 February 2013 - 05:54
Hela marken till exempel gjorde jag en markering runt och justerade precis som jag ville ha det, sen bara en lagermask på den sen som jag fyller med svart, sen tar jag en vit pensel på målar på områden som tex benen som jag inte ville förändra. Samma sak med himlen och byggnaderna.
Sen en hel del jobb med dodge&burn verktygen.
Vet man hur man vill ha bilden så är photoshop väldigt mycket bättre verkar det som.
Försökte göra samma bild iLR men det blev inte alls lika bra.
Dock har jag lite problem med lager i ps men det tar jag i ps tråden
Förresten Simon, riktigt bra jobb med din bild, gillar den mer och mer ju mer jag kollar på den. Riktigt intressant bild
Redigerat av andreassofus, 08 February 2013 - 05:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?