Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2009 - 22:36

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Nja, inte för att försvara Com Hem på något sätt men det står ordagrant så här på deras webbsajt:

Du kan alltid spela in minst 2 program samtidigt, i tv-guiden ser du vilka program som är tillgängliga för yttligare inspelningar.

Menar med detta att de rent juridiskt inte ljuger ett dugg, man kan tolka det som:
"Du kan spela in minst 2 program och se ett av dem samtidigt"
Det står ju ingenstans om något annat!

Nja, jag citerar texten från kartongen ordagrant ord för ord:

"Dubbla tuners, se på en kanal samtidigt som du spelar in två andra kanaler"

Det kan i alla fall jag inte tolka på något annat sätt.

Om man går ut med en sådan utfästelse så måste det ju fungera konstant annars ljuger man ju.

Postad 07 January 2009 - 22:36

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Du skrev också "...kanske det finns ytterligare nån specialdeal vid den tidpunkten." så jag trodde du avsåg ett nytt erbjudande. Dyrare paket kan man alltid byta upp sig till men bindningstiden behåller man.

Jag får se om det finns några prisvärda kampanjer att hoppa på då bindningstiden på nuvarande bredband går ut. Har man varit storkund på TV i många år och är beredd att binda upp sig på triple-play ( ComBo ) kan man förhoppningsvis få en bra deal även om det står 8 fav HD bindning på en. Jag skulle antagligen vara intresserad av Medium eller vad för motsvarande paket som kan finnas framöver.

Jag hoppas f ö att det börjar ingå mer i HD-paketet till våren för jag tycker som många andra att det är lite skralt utbud för 99:-/mån.

Postad 08 January 2009 - 08:12

tjabo20
  • tjabo20
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jag får se om det finns några prisvärda kampanjer att hoppa på då bindningstiden på nuvarande bredband går ut. Har man varit storkund på TV i många år och är beredd att binda upp sig på triple-play ( ComBo ) kan man förhoppningsvis få en bra deal även om det står 8 fav HD bindning på en. Jag skulle antagligen vara intresserad av Medium eller vad för motsvarande paket som kan finnas framöver.

Jag hoppas f ö att det börjar ingå mer i HD-paketet till våren för jag tycker som många andra att det är lite skralt utbud för 99:-/mån.

Håller med ang utbudet... varför kan inte comhem fixa kanaler som canal digital har? deras hdutbud som ingår i familjepaketret pissar ju på comslems paket...men dom ska väl förhandla bla bla i flera år med varenda programleverantör som vanligt grrrr

Postad 08 January 2009 - 08:23

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Vad är egentligen "HD-paketet" för 99kr? Är det officiellt kanalpaket? Varför finns det ingen information om ett sånt på Comhems hemsida?

Postad 08 January 2009 - 08:25

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
jo det finns det, kolla på TV sidan, sen hdtv länken.
http://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtv

satt just på comhems sida och undra om man kunde ta bort tillvalskanaler, verkar inte funka.

Redigerat av Unregistereddf968eb3, 08 January 2009 - 08:26.

Postad 08 January 2009 - 09:06

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

satt just på comhems sida och undra om man kunde ta bort tillvalskanaler, verkar inte funka.

Okej, det hade jag missat

Jag har ju tidigare fått jobba häcken av mej för att ens få kunna teckna HD-TV abonnemang och det löste sig till slut genom att jag fick uppge en fejkad bostadsadress till ComHem. Naturligtvis skickade ComHem ut en pappersfaktura till den fejkade adressen trots att jag uttryckligen sagt att jag inte bor där men det är en historia i sig.

Jag ser ju att precis allt som går att strula med ComHem verkar göra det. Tydligen är det ett absolut krav att man bevakar sina sidor på comhem.se regelbundet.

På Mina Sidor såg jag att jag fått 24 bindningsitd på Canal+ trots att jag skrev på avtal över 12 månader. Jag ringer in och får beskedet att det är butiken som gjort fel. Jag går till butiken och de ringer ComHem och får felet åtgärdat. Varför det inte gick att åtgärda när jag ringde är oklart men kommentaren från ComHem var "Konstigt av vi råkar lägga in det, vi har inte ens 24 mån bindningstid valbar på Canal+". När jag kommer hem och loggar in på mina sidor ser jag att de tog bort all bindningstid på Canal+! Antingen var dom snälla med mej eller så har dom totalt noll koll på vad dom sysslar med.

Jag tecknade som sagt abonnemang i butiken för att få boxen billigare. I butiken kunde de inte säga upp mitt gamla Small-abonnemang så jag ringde själv ComHem och gjorde detta. Naturligtvis la medarberaten på ComHem bara in uppsägning på tillvalskanalerna men inte själva Small-abonnemanget. Jag förstod inte varför jag fick avdrag på decemberfakturan men jag betalade det nya beloppet som för övrigt bara aviserades på Mina Sidor på comhem.se. Nu har jag fått faktura för Small och tillvalskanaler även för februari! Rutinmässigt ringer jag in och får abonnemanget uppsagt till sista januari. Men ändå återstår tydligen ett belopp som jag ska betala på det abonnemanget på grund av något som inte blev inbetalt i december. Jag fattar ingenting varför de dribblar med fakturorna fram och tillbaka men summan blev säkert rätt...

Som ett litet prick över i:et så bytte jag tillvalskanaler på mitt 8 Favoriter HD abonnemang på nyårsafton. Jag har nu de nya kanalerna jag valde men även de som jag bytte bort ligger kvar... Fast det tänker jag inte klaga på, jag bara suckar.

Postad 08 January 2009 - 09:26

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Som ett litet prick över i:et så bytte jag tillvalskanaler på mitt 8 Favoriter HD abonnemang på nyårsafton. Jag har nu de nya kanalerna jag valde men även de som jag bytte bort ligger kvar... Fast det tänker jag inte klaga på, jag bara suckar.

Det är så det funkar. Man har alltid de uppsagda kanalerna i några dagar extra. De försvinner nog snart så du behöver inte oroa dig. :)

Postad 08 January 2009 - 14:17

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag tycker det är uselt att man måste gå in i deras flash-baserad HD portal för att får någon info om HD. Fine om de vill har en liteHD cirkus där, men det borde gå att få läsa all info på den vanliga webbsidan.

"Dubbla tuners, se på en kanal samtidigt som du spelar in två andra kanaler"

Det kan i alla fall jag inte tolka på något annat sätt.

Om man går ut med en sådan utfästelse så måste det ju fungera konstant annars ljuger man ju.

Håller helt med. Om det finns ingen stjärna där och/eller finstilta, så är det falsk marknadsföring.

Postad 08 January 2009 - 14:23

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Lite skumt formulerat men samtidigt, vem trodde att "dubbla tuners" innebär att boxen kan koda av fler än två frekvenser i taget? Att det i vissa fall innebär fler än två kanaler är ju en bonus som jag ser det.

Postad 08 January 2009 - 15:14

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Jag tycker det är uselt att man måste gå in i deras flash-baserad HD portal för att får någon info om HD. Fine om de vill har en liteHD cirkus där, men det borde gå att få läsa all info på den vanliga webbsidan.

Förlåt men är du inte ute och cyklar....
Klickar man denna länk (http://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtv) så kommer man ju till en helt vanlig webbsida (ingen flash så långt ögat kan se) och i mitten på denna sida står allt om HD-paketet.
Sedan att det lite längre ner på sidan finns en länk in till deras "HD circus" som du kallar det är en helt annan sak.

Postad 08 January 2009 - 17:20

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Visst är det lustigt att man har funktioner i systeminställningarna som inte fungerar. Jag har tex försökt att använda mig utav Barnlåset resp Åldersgränsinställningen under Avkodningssystem helt utan framgång. Efter samtal med Comhems kundtjänst igår så ringde personen ifråga tillbaks till mig idag o berättade att funktionen inte var aktiverad ännu. Han var lika överraskad som jag över detta men så är tydligen fallet. Vore intressant o veta ifall barnlåset finns på Comhems andra boxar o varför de då i så fall inte har aktiverat det i denna box. Finns ju beskrivet i manualen hur man kan ställa in olika åldersgränser mm. Får väl hoppas att de fixar till det till nästa uppdatering. Måste ändå säga att jag blev förvånad när supporten ringde tillbaks. Det händer ju inte alltför ofta. :)

Postad 08 January 2009 - 17:40

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
jag håller med jag också!
äntligen en hd-box med inspelningsfunktion.

den är ju snygg också tycker jag med pianolack som alla andra produkter nuförtiden verkar ha :)

två funderingar bara..
om jag vill spela in två program och titta på ett av dom samtidigt så måste
man väl in med två antennkablar till boxen? använder man någon splitter då?

sen undrar jag... det står att kravet för hd-kanaler på comhem's sida är bland annat att man ska ha tre hål i väggen.. varför då? tredje jacket är väl bara för datatrafik? kabelmodem typ. Går det då inte att se på hdkanaler med två hål i väggen?

kan för övrigt säga att jag tycker fjärren är ful :( men det hindrar ju inte mig från att använda en multifjärr med den fjärrens koder :unsure:

Postad 08 January 2009 - 19:21

X3MKungen
  • X3MKungen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Pust päs stön...
nu har jag läst genom hela tråden och det tog några timmar..

Jag fick min box och är superduperhejdundrades nöjd med den.

Är det nåogn som fixat så man kan spela in program och sedan kopiera över den till en dator för att se dem?.

sedan kopierade jag över lite vanliga MP3or till boxen i en katalog för att provlyssna på dem och den kunde inte hitta filerna efter kopieringen. det var en hel katalog jag kopierade över och den tog fil för fil. men du ser jag bara katalogen och inget under..

är det någon som har fått rätt på det eller skall det vara annat format på mp3orna ?.

Postad 08 January 2009 - 21:58

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

två funderingar bara..
om jag vill spela in två program och titta på ett av dom samtidigt så måste
man väl in med två antennkablar till boxen? använder man någon splitter då?

Nej, det räcker med en antennkabel. Båda tunerna i boxen kan lyssna på den.

sen undrar jag... det står att kravet för hd-kanaler på comhem's sida är bland annat att man ska ha tre hål i väggen.. varför då? tredje jacket är väl bara för datatrafik? kabelmodem typ. Går det då inte att se på hdkanaler med två hål i väggen?

Som jag har förstått det så betyder "tre hål i väggen" inte bara att det är ett extra hål utan även att nätet i allmänhet är av en tillräckligt hög standard för att klara sådant som HDTV och bredband. Så det går ofta att titta på HD rent tekniskt även om man bara har två hål. Men Com Hem kan inte garantera att nätet är tiilräckligt bra för att klara av det utan störningar.

Postad 08 January 2009 - 22:02

FMBio
  • FMBio
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Surrljud?

Skall ev köpa denna box.

Har blivit lite allergisk mot surrljud efter en bohagsflytt där nuvarnade projeplacering i nytt TV-rum (Hitachi TX100) för en massa surr som stör filmtittandet. Nu blir det plattTV.

Har inte läst hela tråden men de sista 10 avsnitten. Typ 2 nämner ljudet störande. Vad tycker ni som inte skrivit eller ni som skrev.

Hur mycket stör ljudet i t.ex. tysta scener?

Är det för mycket ljud köper jag ej boxen. Låter de vanliga digitalboxarna från Comhem mindre? Kan man provstarta och lyssna på ljudet där ni köpt den (typ elgiganten, onoff)?

Mvh - FMBio

Postad 08 January 2009 - 22:21

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Surrljud?

1. ALLA hårddiskinspelare låter.
2. Om du är allergisk mot det lilla ljud som alstras, ställ in boxen i en bänk med dörrar och köp en ir-förlängare ==> helt tyst lösning. Går även att sätta möbeltassar och se till att vibrationer inte fortplantas i bänk.
3. Provstart i butik kommer inte ge något då ett hem som är tyst på kvällen inte har samma ljudmiljö.

Postad 08 January 2009 - 22:46

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Går även att sätta möbeltassar och se till att vibrationer inte fortplantas i bänk.

Kör själv med möbeltassar o det funkar klockrent. Använd några stycken på varje fot så får du bort brummet utan problem.

Postad 09 January 2009 - 01:20

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Kör själv med möbeltassar o det funkar klockrent. Använd några stycken på varje fot så får du bort brummet utan problem.

Det räckte inte för mig med möbeltassar, fick ta en tjock skumgummiskiva och är ändå inte speciellt nöjd, nej skåp med stängda dörrar vore något, se upp med ventilationen bara.

Min box verkar tyvärr ha pajat dock, hade lite strul i början med att det inte gick att se på en annan kanal medan man spelade in och det visade sig att tuner 2 inte fungerade just då, men sedan funkade ett tag för att sedan ge upp helt.

Nu funkar bara tuner 1 som visar signalstyrka på typ 40 och kvalitet 100, tuner 2 visar signalstyrka 100 och kvalitet 0. Har testat med olika kablar mottagningen är inga problem med om man använder tuner 1 och jag har inte haft några problem tidigare med den gamla boxen som jag haft sedan 1999 och min samsung 656 med inbyggd mottagare så det verkar helt klart vara boxen som är trasig tyvärr.

Jag ska snacka med Expert och eventuellt Comhem imorgon, jag köpte den ju i måndags och den funkade knappt från början så jag tycker att den borde bli utbytt direkt i butik.

Postad 09 January 2009 - 01:29

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Lite skumt formulerat men samtidigt, vem trodde att "dubbla tuners" innebär att boxen kan koda av fler än två frekvenser i taget? Att det i vissa fall innebär fler än två kanaler är ju en bonus som jag ser det.

Jo det är sant att om man tänker på tuners som på det gamla analoga sättet så kan man ju tycka att det vore självklart, här kan det dock med lite medvind fungera att spela i 4st program och samtidigt kolla på ett femte (har testat själv) så det är ju ett lite annat tänk i den digitala världen.

Eftersom jag är utbildad TV tekniker och har jobbat mer än 20 år med elektronik så hade jag inte trott att det skulle fungera alltid, men som sagt så har de slagit på trumman t om genom tryck på kartongen och lovat en sak som inte är varken sant eller rimligt.

Jag är nöjd med funktionaliteten själv, men jag tycker att det är fel att lova en sak man inte kan hålla.

Postad 09 January 2009 - 03:26

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Är det nåogn som fixat så man kan spela in program och sedan kopiera över den till en dator för att se dem?

Nej, inte här på tråden, iaf. Boxen är designad för att göra det omöjligt. Visst är ingenting omöjligt, men jag skulle inte räkna med att det kommer i framtiden.

Redigerat av hyslopc, 09 January 2009 - 03:27.

Postad 09 January 2009 - 09:07

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Är det för mycket ljud köper jag ej boxen. Låter de vanliga digitalboxarna från Comhem mindre? Kan man provstarta och lyssna på ljudet där ni köpt den (typ elgiganten, onoff)?

Som det står här ovan, boxen låter inte så mycket att du kan höra det i en butik. Jag kan inte tänka mej att du hör boxen under film. Just när jag slår på boxen hör jag att ljudet kommer men dom allra flesta skulle inte veta om dom hade sin box på- eller avslagen om det inte vore för lydioden framtill.

Postad 09 January 2009 - 09:12

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det så betyder "tre hål i väggen" inte bara att det är ett extra hål utan även att nätet i allmänhet är av en tillräckligt hög standard för att klara sådant som HDTV och bredband. Så det går ofta att titta på HD rent tekniskt även om man bara har två hål. Men Com Hem kan inte garantera att nätet är tiilräckligt bra för att klara av det utan störningar.

Jag har grävt i det där och dom använder uttrycket "uppgraderat nät". När nätet uppgraderas byts uttagen ut mot sådana som har 3 hål. Då kan man ta emot bredband och HD-kanaler. ComHem har ju funktionen på deras hemsida där man kan se om ens adress kan ta emot HD-kanaler.

Själv drabbades jag av att jag har uppgraderat nät men ComHem vägrar erkänna det. Fast det är ju en annan historia jag skrivit om här flera gånger.

Postad 09 January 2009 - 10:11

Vergerus
  • Vergerus
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Nej, inte här på tråden, iaf. Boxen är designad för att göra det omöjligt. Visst är ingenting omöjligt, men jag skulle inte räkna med att det kommer i framtiden.

Man tycker ju att man iaf skulle kunna föra över filmfiler till en extern hårddisk och sedan föra tillbaka dem? Testade att göra detta, men det gick inte: på den externa kommer ett meddelande om krypteringsskydd, och trots att filen verkar föras över tillbaka till boxen dyker den inte upp i medielistan. (mp3-filer gick iaf bra att föra över från extern hårddisk till boxen).

Så jag får väl sätta igång och spela över till skivor på min gamla dvd-inspelare, via scart: det funkar iaf vid direktinspelning, hoppas det går även för inspelat material.

Postad 09 January 2009 - 10:51

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Det räckte inte för mig med möbeltassar, fick ta en tjock skumgummiskiva och är ändå inte speciellt nöjd, nej skåp med stängda dörrar vore något, se upp med ventilationen bara.

Kom på precis att det faktiskt inte bara hjälpte med möbeltassar. Jag använder också lite ljuddämpningsmaterial från Biltema. Har klippt ut några bitar o sedan klistrat fast under fötterna. Det funkar i alla fall klockrent. Själva fläktsuset kan man ju dock inte komma undan. Däremot så försvann brummet vilket jag var fruktansvärt irriterad över.

Postad 09 January 2009 - 11:00

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Så jag får väl sätta igång och spela över till skivor på min gamla dvd-inspelare, via scart: det funkar iaf vid direktinspelning, hoppas det går även för inspelat material.

Det går bra även med inspelat material. Tänk bara på att DVD-inspelaren spelar in den bild som går till tv:n. Den spelar alltså in ifall du använder boxens text-tv, går in i någon meny, kollar i medialistan och även tidslinjen på filen kommer med på inspelningen. Det kan vara bra att veta att man inte ska fingra på fjärrkontrollen medan man spelar över från boxen till en annan enhet.

Postad 09 January 2009 - 11:15

FMBio
  • FMBio
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Tackar för fina burrljudstips! , FMBio

Postad 09 January 2009 - 11:20

Vergerus
  • Vergerus
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det går bra även med inspelat material. Tänk bara på att DVD-inspelaren spelar in den bild som går till tv:n. Den spelar alltså in ifall du använder boxens text-tv, går in i någon meny, kollar i medialistan och även tidslinjen på filen kommer med på inspelningen. Det kan vara bra att veta att man inte ska fingra på fjärrkontrollen medan man spelar över från boxen till en annan enhet.

Ja, det funkade bra upptäckte jag, och även med HD-material (fast då inte med HD-kvalitet, åtminstone inte i mitt fall). Kände till det där med menyerna från min förra box: egentligen bara bra om de syns, så man kan spela in även inforutan om det program det gäller…

Postad 09 January 2009 - 11:22

Unregisteredf39e8f95
  • Unregisteredf39e8f95
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som har koll på vad ethernetporten används till? Vore smutt om den hade nån liten webserver så man på sätt kunna komma åt EPG:n via nätverket för att kunna ställa in inspelningar remote.

Den kanske inte ens är aktiverad i ComHems variant?

/Peter

Postad 09 January 2009 - 12:15

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Den kanske inte ens är aktiverad i ComHems variant?

Japp det stämmer, den är inte aktiverad.

Någon som har ett bra tips på knappintervall för Humaxen vid användning av Harmony One? Den är ju vädligt seg när man bläddrar i guiden osv. Kan det bero på för korta intervall kanske?

Postad 09 January 2009 - 14:55

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Man tycker ju att man iaf skulle kunna föra över filmfiler till en extern hårddisk och sedan föra tillbaka dem? Testade att göra detta, men det gick inte: på den externa kommer ett meddelande om krypteringsskydd, och trots att filen verkar föras över tillbaka till boxen dyker den inte upp i medielistan. (mp3-filer gick iaf bra att föra över från extern hårddisk till boxen).

För mig funkar det bra med överföring av film fram och tillbaka till fat32 usb-disk formaterad i Windows Vista. Fick det aldrig att fungera med ext2/3 formatering från linux. Det enda som man tappar är indexeringen. Krypteringsrutan kommer bara upp för mig om jag försöker spela upp film från extern usb-disk direkt, det gillar den inte utan man måste föra tillbaka filmen till boxens interna hårddisk för att se den.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 09 January 2009 - 14:58.

Postad 09 January 2009 - 15:06

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

För mig funkar det bra med överföring av film fram och tillbaka till fat32 usb-disk formaterad i Windows Vista.

Ok, låter intressant men hur stora blir filerna du tog över till minnet? Var det kanske bara bågra små snuttar du testade?

Postad 09 January 2009 - 15:14

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Ok, låter intressant men hur stora blir filerna du tog över till minnet? Var det kanske bara bågra små snuttar du testade?

Hela filmer 90-120 minuter. Har formaterat 250GB disken i Vista med kommandot format x: /FS:FAT32. Systemet klagar om filmen är mer än ungefär 120minuter verkar det som då fat32 begränsar.

Bifogad fil  usb.JPG   141.88K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hdd.JPG   143.74K   11 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 09 January 2009 - 15:39.

Postad 09 January 2009 - 15:44

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Hela filmer 90-120 minuter. Har formaterat 250GB disken i Vista med kommandot format x: /FS:FAT32. Systemet klagar om filmen är mer än ungefär 120minuter verkar det som då fat32 begränsar.

Ok, vad har du för USB disk o kan du då alltså se filmerna på din dator o redigera de?

Redigerat av it2ceda, 09 January 2009 - 16:11.

Postad 09 January 2009 - 16:14

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Ok, vad har du för USB disk o kan du då alltså se filmerna på din dator o redigera de?

1. 250GB usb2 Lacie-något (ser ut som en röd legobit) formaterad i en enhet som fat32
2. Får upp filerna i filhanteraren men har inte fått någon bild/ljud i vlc. Alltså ej redigerbart i dator. Jag använder mer externa disken som fildump då filmerna är krypterade som jag skrev tidigare. Läste om att använda scart men då skulle jag mer använda komponent för att spela över film till dator/dvdinspelare. Någon tidigare i tråden hade fört över så till dator i hd-kvalitet. Jag läste det så i alla fall.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 09 January 2009 - 16:18.

Postad 09 January 2009 - 16:32

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Får upp filerna i filhanteraren men har inte fått någon bild/ljud i vlc.

Ok Det blir samma sak för mig. Jag har spelat in några filmer via scart till min DVD-recorder p det funkar ju ändå ganska bra. Om man inte vill ha HD-kvalitet såklart. Jag ska pröva o testa min USB disk senare för att föra över lite mer filmer så att jag kan rensa lite på HD:n. Vore intressant om något har testat o byta ut hårddisken på Humaxen. Minnet på disken räcker ju inte speciellt länge. En terabyte disk har ju inte varit helt fel.

Postad 10 January 2009 - 00:26

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Var på Expert och fick min trasiga box utbytt idag, nu verkar i alla fall båda tuner fungera, har inte märkt något annat problem än så länge i alla fall. :blush: .

Hoppas det fortsätter så.

Det påminner lite om min gamla Macab box som jag behövde byta ut två gånger, men sedan så har den ju hållit i nästan 10 år so far :unsure: .

Redigerat av Neonknight, 10 January 2009 - 00:26.

Postad 11 January 2009 - 10:34

rubiks
  • rubiks
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Enligt Comhem tittar man på en lösning till nedanstående problem
"Vi har identifierat ett problem på vår inspelningsbara HD-box Humax HDPVR-1000C som drabbar vissa av våra kunder på oregelbunden basis. Problemet yttrar sig genom att vissa kunder ibland har problem med inspelningar när boxen står i standby läge. Vi tittar på en lösning på detta problem och råder tillsvidare alla kunder att ha sina boxar påslagna när inspelning skall ske."

Är det någon som har info om nästa mjukvaruuppdatering där detta och eventuellt andra problem är lösta?

Postad 11 January 2009 - 14:11

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Kan meddela att även jag råkat nu ut för "29-minutersbuggen"......

Har idag ringt ComHem och felanmält detta. De kände till felet och satte en pinne i statistiken, så att påtryckning sker för åtgärd. Ev skickas ny mjukvara ut i slutet jan/början feb och sedan ev en till senare i vår, enligt killen på supporten.

Ovanstående är ur mitt inlägg 22/12. Jag minns jag fick svaret då jag pressade på lite. Killen menade att man först måste koncentrera sig på att få ut och få igång alla boxar som "var på gång" och att man därefter skulle åtgärda fel/göra förbättringar; tydligen i två steg. Jag gissar att man först får ta "29-minutersbuggen" (som ju är ganska pinsam för ComHem/Humax) och att främst denna åtgärdas vid ett mjukvaruutskick i slutet av jan/början av feb. Därefter är man på normala banan igen och kan då komma med mer planerade uppdateringar genom ett samlat större mjukvaruutskick senare i vår.

Så tolkade jag läget 22/12 - och det är som sagt min tolkning utifrån de uppgifter som gick att få från just den supportkillen som tog mitt telefonsamtal denna dag.

Är det någon som idag tre veckor senare har andra, nyare uppgifter?

/ Ulf

Postad 11 January 2009 - 18:11

Unregisteredf39e8f95
  • Unregisteredf39e8f95
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

sedan kopierade jag över lite vanliga MP3or till boxen i en katalog för att provlyssna på dem och den kunde inte hitta filerna efter kopieringen. det var en hel katalog jag kopierade över och den tog fil för fil. men du ser jag bara katalogen och inget under..

är det någon som har fått rätt på det eller skall det vara annat format på mp3orna ?.

Du måste ändra till "musik" för att se .mp3 filer. De syns inte tex under "video".

/Peter

Postad 12 January 2009 - 00:32

Novve
  • Novve
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Kan man köpa denna i vilken affär som helst och sedan koppla in den i hemmabion, funkar det eller måste man köpa den från comhem? :)

Har för tillfälligt den tidigare hd humax boxen

Postad 12 January 2009 - 10:44

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Man kan väl köpa den lite överallt, kolla på prisjakt. Dom som säljer med abonnemang har väl avtal med Comhem. Idag har dom ändrat villkoren lite, 3995:- för 12 månader. 99:- första 3 månaderna med Large sen får man bestämma vilket man vill ha, small, medium osv. Men det är hos comhem, man kanske kan få billigare på andra ställen. Och det gäller ny tecknande.

Men jag har en fråga också, hur är det som i mitt fall när man ska förlänga?
Jag har kort och gammal box sen tidigare, obundet.

Får man nytt kort med boxen i butik som funkar direkt eller ska man ringa comhem när man kommer hem och paira(?) boxen mot det kortet man redan har ?

Redigerat av Unregistereddf968eb3, 12 January 2009 - 10:47.

Postad 12 January 2009 - 11:45

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
De kan paira direkt i butiken om du har med dig kortets nummer (serienummer?). Alternativt ringer du Comhem hemifrån. Det sistnämnda var vad jag gjorde med mitt gamla kort och det fungerade utmärkt. :)

Postad 12 January 2009 - 12:24

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
kortets nr då, är det nummret som står på kortet? 12 nuffror.

och då funkar det direkt? lika om man ringer comhem, funkar det direkt eller får räkna med ett par dar ?

Postad 12 January 2009 - 13:16

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag antar att det är det tolvsiffriga numret. När jag ringde Comhem fungerade det direkt, efter någon minut.

Postad 12 January 2009 - 16:15

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Kanon då kan jag inte hålla mig längre, blir fan att åka och handla ikväll. Tv, bd spelare och humaxboxen.

Tack för svaren.

Postad 12 January 2009 - 16:38

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Man kan väl köpa den lite överallt, kolla på prisjakt. Dom som säljer med abonnemang har väl avtal med Comhem. Idag har dom ändrat villkoren lite, 3995:- för 12 månader. 99:- första 3 månaderna med Large sen får man bestämma vilket man vill ha, small, medium osv. Men det är hos comhem, man kanske kan få billigare på andra ställen. Och det gäller ny tecknande.

Men jag har en fråga också, hur är det som i mitt fall när man ska förlänga?
Jag har kort och gammal box sen tidigare, obundet.

Får man nytt kort med boxen i butik som funkar direkt eller ska man ringa comhem när man kommer hem och paira(?) boxen mot det kortet man redan har ?

Butiken kan inte förlänga, bara teckna nya abonnemang. Ifall du nytecknar i butik får du sen själv ringa och säga upp ditt gamla abonnemang och betala för det uppsägningstiden ut.

Postad 12 January 2009 - 17:59

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Butiken kan inte förlänga, bara teckna nya abonnemang. Ifall du nytecknar i butik får du sen själv ringa och säga upp ditt gamla abonnemang och betala för det uppsägningstiden ut.

Icke korrekt.
När jag handlade min box 3 dec förra året så hade jag precis som frågeställaren redan abb om ej var bundet.
Butiken sa upp mitt gamla och gjorde ett nytt med 12 månaders bindning och jag behövde inte betala ett öre extra för det gamla abb då det löpte ut samma dag och det nya gällde från samma dag. Fick givetvis bra rabatt på boxen.
Lätt som en plätt!

Redigerat av Unregistered64f891a5, 12 January 2009 - 18:38.

Postad 12 January 2009 - 20:59

brisque
  • brisque
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Själv köpte jag små gummifötter på Kjell & Co, de funkade bätte än möbeltassarna. Nu kan jag bara ana ett mycket lågt hummande om jag anstränger mig, står en meter ifrån och det är knäpptyst i rummet.

Mycket nöjd med denna box nu när den är tyst!

Postad 12 January 2009 - 21:06

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Någon som lyckats få tag på några diskreta IR koder till Humaxen, Själv har jag bara lyckats hitta en sketen OFF kod?

Mvh.
Mats

Postad 12 January 2009 - 22:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Själv köpte jag små gummifötter på Kjell & Co, de funkade bätte än möbeltassarna. Nu kan jag bara ana ett mycket lågt hummande om jag anstränger mig, står en meter ifrån och det är knäpptyst i rummet.

Mycket nöjd med denna box nu när den är tyst!

Ljud vilket ljud min box e tyst hör inte ett skit från den..
Retar jag mig dock på undertexterna på canal plus texten e så jäkla utdragen i VARIABEL inställning kör jag i FAST så e texten bra men då e den i stället så vit att den smälter in i vita cener i bilden!! texten retar jag mig på mer en nått...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.