Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 21 april 2011 - 00:42
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Betalte 14t for min hos AC nar det begav sig. Omotiverad prishojning i mina
ogon. Bra puppa. Min och SR's gemensamme bekant i Moskva ar mkt
nojd med SR's gamla. Han blev impad av hur den lyfte for honom ibland
helt ovantade plattor.
Postad 21 april 2011 - 07:17
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Hehe...man blev lite påverkad igår av att det var så pass "billigt"...
Tror inte att frun skulle uppskatta att jag tar semesterpengarna och beställer en ny puppa....
Ska titta på lite tweaks i år, och spara pengarna till en ny PU till nästa år. Men man vill ju hela tiden ha något som är ännu bättre......
Postad 21 april 2011 - 11:55
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Här är en annan intressant hemsida, www.turntableworld.co.uk
Redigerat av tomano58, 21 april 2011 - 11:56.
Postad 21 april 2011 - 12:26
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Någon som har koll på om Rega spacers finns att köpa i Sverige någonstans? Jag skulle behöva en 2mm spacer till min RB300 (med enpunktsfäste). Det finns ju på Analogue Seduction men det känns som lite smått onödigt att beställa ett par små ringar ända från England.
Postad 21 april 2011 - 13:17
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Någon som har koll på om Rega spacers finns att köpa i Sverige någonstans? Jag skulle behöva en 2mm spacer till min RB300 (med enpunktsfäste). Det finns ju på Analogue Seduction men det känns som lite smått onödigt att beställa ett par små ringar ända från England.
Hör med Ljudmakarn eller annan återförsäljare av Rega. Om de inte har själva kanske de vet någon som har. Sen är nog portot inte mycket att bråka om. Borde gå som brev. 3-packet m spacers kostar 30 kr i porto.
Postad 22 april 2011 - 09:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Fick paket från England och Analogue Seduction idag. Fem små uppgraderingar till min Rega RP1 blev det.
* Goldring 2200 * Rega 3 Point Metal Spacer 2 mm * Rega röd filtmatta * Rega White Belt Upgrade * Michell Engineering skivklämma
Har monterat allt ikväll och det låter redan riktigt bra trots att pickupen är helt ny. Regadistansen på 2 mm blev perfekt till Goldring-pickupen, tonarmen är helt parallell med skivan. Ljudet är underbart och det ska bli kul att följa inspelningen av Goldringen. Kul att instegsmodellen RP1 kan låta så bra, den spelar skjortan av DacMagic med Flac. Det var mycket roligt plock som du fått hem. Jag har förut fastnat i trådar som behandlat CD vs Vinyl med utgången att frågan tilltalar olika typer av människor. A. De som vill kunna mäta speciella egenskaper som frekvensomfång osv B. Användare som tilltalas av ljudbilden mindre analytiskt och mer intuitivt. Jag får allt svårare att lyssna på cd- skivor, utan föredrar den karaktär som LP-skivor förmedlar. OBS: Ovanstående kan diskuteras i en annan tråd. Men Bino, jag har tjatat på dig sedan tidernas begynnelse: "Lägg upp mer bilder mannen!" Jag vill följa ditt album också så man får lite mer input av hur det ser ut i ditt lyssningsrum?
Redigerat av Glidtassen, 22 april 2011 - 09:57.
Postad 22 april 2011 - 10:28
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Nu har även jag gått amok hos Analogue Seduction, köpte en ny borste (samma som Glidtassen), en röd slipmat och en KNOSTI skivtvätt.
Postad 22 april 2011 - 20:26
Bino
-
Bino
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Välbefogat tjat Glidtassen. Har länge lovat bilder men inte lagt upp några nya. Är upptagen nu i påsk men ska verkligen ta tag i det så snart som möjligt.
Trevlig påsk vinylvänner
Postad 23 april 2011 - 08:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Välbefogat tjat Glidtassen. Har länge lovat bilder men inte lagt upp några nya. Är upptagen nu i påsk men ska verkligen ta tag i det så snart som möjligt.
Trevlig påsk vinylvänner
Japp, jag tänker fortsätta tjata om bilder men det är bara för att du har så fina grejer.
Postad 26 april 2011 - 16:02
Unregisterede2549596
-
Unregisterede2549596
-
Amatör
-
-
86 inlägg
köpdjävulen sliter i mig igen så tänkte jag skulle dra in till hifi-klubben och lyssna på ortofon 2m blue och denon dl-103.
vad är era tankar om dessa pickuper? dom är kanske överkurs för att ha på en debute III esprit?
edit 1: goldring 2200 eller någon av nagaokas pickuper är ju också ett alternativ
edit 2: det sägs ju att en speedbox även gör skillnad på ljudet så det kanske är en bättre investering?
Redigerat av Unregisterede2549596, 26 april 2011 - 16:25.
Postad 26 april 2011 - 16:35
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
köpdjävulen sliter i mig igen så tänkte jag skulle dra in till hifi-klubben och lyssna på ortofon 2m blue och denon dl-103. vad är era tankar om dessa pickuper? dom är kanske överkurs för att ha på en debute III esprit?
edit 1: goldring 2200 eller någon av nagaokas pickuper är ju också ett alternativ
edit 2: det sägs ju att en speedbox även gör skillnad på ljudet så det kanske är en bättre investering?
Överkurs, varför det? 2M Blue gör sig bra på Pro-jectarmen. DL 103 däremot är nog inte helt optimal då den föredrar lite tyngre armar men prova gärna. 2x00 är också utmärkta val. Har själv en 2400 som jag är grymt nöjd med (på SME-arm). Nagaokas puppor är också bra, de ger ett lite varmare ljud. Sppedbox tycker jag du kan vänta med, satsa på en bättre puppa först.
Postad 26 april 2011 - 16:38
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Yup, den blåa är klockren på Espriten.
Postad 26 april 2011 - 17:16
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Svårt att säga vilket som är bättre på Pro-Jecten - speedbox eller PU....
Men en Speedbox är ju bara att koppla in, inga inställningar att jobba med utan bokstavligen plug-and-play.... Å andra sidan så är ju en ny PU alltid trevligt... Jag är lite partisk i frågan mellan Ortofon 2M och Goldring... jag har haft en 2M Red (provade även en Blue någon timme) men bytte snabbt till en Goldring 2300.... men det är en fråga om tycke och smak vilken man föredrar. Jag uppfattar Goldringen som mjukare, lenare i ljudet än vad Ortofonen är...
Postad 26 april 2011 - 18:33
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
.... men det är en fråga om tycke och smak vilken man föredrar. Jag uppfattar Goldringen som mjukare, lenare i ljudet än vad Ortofonen är...
Kan instämma i detta eftersom jag testade en Goldring 2200 för ett par år sedan. Har nu en 2M Blue. Goldring är något mjukare och lenare i karaktären. Ortofon 2M Blue är kanske lite rappare och samtidigt något ljusare/mindre fyllig i tonen. De Nagaoka jag hört ger ett "old school" vinyl ljud. Varmt, gosigt och hemtrevligt.
Postad 26 april 2011 - 19:31
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Har prøvd mej på litt azimuth justering med Fozgometer instrument, som jag låna av en kompis. Ett suverent verktyg
att få detta riktigt just, spegel och øgat blir avansert gissning er min konklution, fin justeringar som ska till før att hammna
riktigt. Sammen med test skiva er detta veldigt enkelt gjort
Och så er Graham armen veldigt lett att gøra dessa justeringar med, bara skruva upp eller ned på ställ skruven 
Ska lyssna på resultatet imorrn, låg en del fel på mätarn
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 26 april 2011 - 19:34.
Postad 26 april 2011 - 20:44
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Har prøvd mej på litt azimuth justering med Fozgometer instrument, som jag låna av en kompis. Ett suverent verktyg att få detta riktigt just, spegel och øgat blir avansert gissning er min konklution, fin justeringar som ska till før att hammna riktigt. Sammen med test skiva er detta veldigt enkelt gjort Och så er Graham armen veldigt lett att gøra dessa justeringar med, bara skruva upp eller ned på ställ skruven  Ska lyssna på resultatet imorrn, låg en del fel på mätarn
Kul, hade missat denna när jag beställde den tyska doktorns grejer. Ska bli spännanade att höra hur stor skillnad du kan höra. Detta beror ju delvis på hur skicklig man är på att ställa in azimuten manuellt, eller kanske hur tursam man var när man ställde in den. Det känns dock väldigt bra att s.a.s "ha svart på vitt" att inställningen är maximal, speciellt när puppan kostar nån svensson månadslön. I mitt fall krävdes mkt små ändringar o jag hade svårt att höra tydliga skillnader. Är tämligen övertygad om att intr.boken är bättre för Fozgon. För Feckert's adjust+ var det på sina ställen uselt beskrivet hur man skulle gå till väga, luddigt o otydligt. Jag misstänker att detta delvis beror på att Engelska inte är den gode herr Doktor F's starkaste sida. Är man tyska-kunnig så är det säkert en stor fördel om man slår till på Adjust+.
Postad 26 april 2011 - 22:46
Unregisterede2549596
-
Unregisterede2549596
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Överkurs, varför det? 2M Blue gör sig bra på Pro-jectarmen. DL 103 däremot är nog inte helt optimal då den föredrar lite tyngre armar men prova gärna.
2x00 är också utmärkta val. Har själv en 2400 som jag är grymt nöjd med (på SME-arm). Nagaokas puppor är också bra, de ger ett lite varmare ljud.
Sppedbox tycker jag du kan vänta med, satsa på en bättre puppa först.
Svårt att säga vilket som är bättre på Pro-Jecten - speedbox eller PU....
Men en Speedbox är ju bara att koppla in, inga inställningar att jobba med utan bokstavligen plug-and-play.... Å andra sidan så är ju en ny PU alltid trevligt... Jag är lite partisk i frågan mellan Ortofon 2M och Goldring... jag har haft en 2M Red (provade även en Blue någon timme) men bytte snabbt till en Goldring 2300.... men det är en fråga om tycke och smak vilken man föredrar. Jag uppfattar Goldringen som mjukare, lenare i ljudet än vad Ortofonen är...
Kan instämma i detta eftersom jag testade en Goldring 2200 för ett par år sedan. Har nu en 2M Blue.
Goldring är något mjukare och lenare i karaktären.
Ortofon 2M Blue är kanske lite rappare och samtidigt något ljusare/mindre fyllig i tonen.
De Nagaoka jag hört ger ett "old school" vinyl ljud. Varmt, gosigt och hemtrevligt.
tackar hjärtligt för att ni delade med er. låter som jag borde satsa på att få provlyssna goldring och nagaoka. det varmare soundet är behagligare för mina öron och något jag eftersträvar
Postad 27 april 2011 - 17:04
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har spanat ett tag på ett glashuvud som de hade nere på Hifi-klubben i Örebro. Efter lite tjat så fick jag köpa loss det. Finns ju att hitta på eBay men det kostar duktigt i frakt.
Så nu har de nya lurarna en plats att vila på
glass_head.jpg 236,53K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 april 2011 - 20:05
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Kul, hade missat denna när jag beställde den tyska doktorns grejer. Ska bli spännanade att höra hur stor skillnad du kan höra. Detta beror ju delvis på hur skicklig man är på att ställa in azimuten manuellt, eller kanske hur tursam man var när man ställde in den. Det känns dock väldigt bra att s.a.s "ha svart på vitt" att inställningen är maximal, speciellt när puppan kostar nån svensson månadslön. I mitt fall krävdes mkt små ändringar o jag hade svårt att höra tydliga skillnader.
Är tämligen övertygad om att intr.boken är bättre för Fozgon. För Feckert's adjust+ var det på sina ställen uselt beskrivet hur man skulle gå till väga, luddigt o otydligt. Jag misstänker att detta delvis beror på att Engelska inte är den gode herr Doktor F's starkaste sida. Är man tyska-kunnig så är det säkert en stor fördel om man slår till på Adjust+.
Fozgo'n er veldigt lett att anvenda,  bara i med kabl från spelarn, å køra azimuth spår på en test platta, sedan bara justera etter mulighet, vet att nån her i Norge tidl sagt att Feikert kanske var litt komplisert att førstå! Provlyssna litt ikvell, vet ikke helt hur mye graderingen på mätarn utger, hade en dif på 4 streck, testa Steely Dan (Gaucho) Babylon sister, ett bra spår før test av kanal sep, när kør damerna kom in så breddar dom mer och litt q-sound eff längs sid väggar, var på plats tidl också men blev mer tydl nu, tycker å blåset i venster kanal kom mer fram, var trots allt v- kanal som blev utjämnat med justeringen, tror inte sambon hade hørt nån større skillnad Men som du säger Xetium, tjekkt och ha det svart/vitt, ska ta och lyssna mer på Lørdag, samt att testa hur VTA/VTF justering påverkar azimuth ,bra och veta
Postad 28 april 2011 - 16:33
Unregisterede2549596
-
Unregisterede2549596
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Om man skulle beställa en goldring 2300 från analogue sedcution får man med längre skruvar eller är det något man måste beställa extra? ser nämligen ut som om de skruvar som min nuvarande pickup är fäst med kommer bli för korta om jag köper en goldring
Postad 28 april 2011 - 17:46
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Om man skulle beställa en goldring 2300 från analogue sedcution får man med längre skruvar eller är det något man måste beställa extra? ser nämligen ut som om de skruvar som min nuvarande pickup är fäst med kommer bli för korta om jag köper en goldring
Alla Goldring 2x00 har gängade hål så du skruvar uppifrån och behöver inte skruv längre än att de gängar i en bit.
Postad 28 april 2011 - 19:00
Unregisterede2549596
-
Unregisterede2549596
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Alla Goldring 2x00 har gängade hål så du skruvar uppifrån och behöver inte skruv längre än att de gängar i en bit.
haha ja det hade man kanske kunnat räkna ut om man sätter sig ner och funderar lite  tack än en gång för svar tomano
Postad 29 april 2011 - 15:44
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Första vinylplattan på efter 4 veckors ljudsemester. Jag har fyllesäkrat
upp med hjälm för säkerhets skull.
Mcköp och allt därtill tar upp min tid nu. Men sen ska ett rörförsteg införskaffas
IMG_0486.jpg 122,47K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 april 2011 - 15:48
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Första vinylplattan på efter 4 veckors ljudsemester. Jag har fyllesäkrat upp med hjälm för säkerhets skull.
Mcköp och allt därtill tar upp min tid nu. Men sen ska ett rörförsteg införskaffas
IMG_0486.jpg 122,47K
0 Antal nerladdningar
Grattis till köpet, vad blev det? Själv sitter jag på en Z750 -07a när ja inte lyssnar på vinyl :-P
Postad 29 april 2011 - 16:13
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Det bli en billig BMW enstånka till att börja med. Dåliga vägar ute där
jag bor och kommer att tillbringa mesta tiden med att kryssa
runt i bilköerna i Stockholm. Sen får vi se. Farsan bor i Orlando,
så det blir väl att ta hem en HD när ekonomin tillåter.
Postad 30 april 2011 - 11:07
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Första vinylplattan på efter 4 veckors ljudsemester. Jag har fyllesäkrat upp med hjälm för säkerhets skull.
Spännande, är i samma situation faktiskt med spaning efter rörförsteg. Har lyssnat lite på macar, AR's, o CAT. CATen lät mycket bra (nog bäst) med fin fint inbyggt riaa, dyr dock. Audio Valve Eklipse är nog värd en provlyssning. Men oj vad mycket det finns när man börjar gräva. Håll oss uppdaterade om hur det går med försteget. Blev alldeles nyligt med nya talare, Audio Artistry Dvorcak Sign., dipoler med sep. basar. Kräver fyra kanaler så förre ägarens slutsteg köptes samtidigt (ayre v6). Bladelius TYR agerar försteg vilket inte känns spec. optimalt så man är ganska het på nytt försteg. Tänk att ekonomin ständigt ska sätta käppar i hjulen...
Postad 30 april 2011 - 12:12
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Efter besöket hos Oslo Vinylklubb så insåg jag min riggs begränsningar.
Korrekt och neutralt på både gott och ont. Vissa skivor låter sanslöst
bra medan andra slaktas väl brutalt.
Runt 10 000 kr får det kosta och balanserat ska det vara. Två kandidater
hittills, ARC LS-15 och BAT V3i. 10 år gamla.
Helst skulle jag dock vilja ha Accuphase Klass A slutsteg. Bottendraget i klass A
skulle vara bra för mina slitna öron.
Men som du skriver. Ekonomin......
Redigerat av Bongo_Mongo, 30 april 2011 - 12:40.
Postad 30 april 2011 - 13:48
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Tja, er nog bra neutralt och korrekt her också, Zyx'en övernutral spik! å Chapter likaså, men Asr riaat balanserar ljudet
och rummet ikke så värst., Mina Sort Cone gjorde ljudet enda mer korrekt utan att ställa till det, XTC orange&lemons ett
bra syra test, Major of simphelton ska låta bra
Mongo: køp den Bat'en bra pris!, er ju mindre enn vad en stekare spiller på sig en kvell
Postad 30 april 2011 - 15:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Du har ett bra rum, SR. Mitt är det inte så mkt att göra åt som du vet.
ASr Riaat har en mkt bra mellanton. Saknar det.
Fördelen med rörpre är väl att man kan xperimentra med olika rör. Vår
genemsamme bekant i Moskva får smuggla ryssrör i röven.
Vad tror du om ARC LS-15?
Redigerat av Bongo_Mongo, 30 april 2011 - 15:43.
Postad 30 april 2011 - 16:16
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Du har ett bra rum, SR. Mitt är det inte så mkt att göra åt som du vet. ASr Riaat har en mkt bra mellanton. Saknar det.
Fördelen med rörpre är väl att man kan xperimentra med olika rör. Vår genemsamme bekant i Moskva får smuggla ryssrör i röven.
Vad tror du om ARC LS-15?
Såg också intrs ut, kjøp begge och testa  den hårda vegen
Postad 30 april 2011 - 16:50
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Läst lite tester. Jag har bestämt mig.
Postad 30 april 2011 - 18:48
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Mitt spontal val också  førresten fått en ny granne døvstum!
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 30 april 2011 - 18:50.
Postad 30 april 2011 - 19:28
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Den perfekta grannen, Grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postad 01 maj 2011 - 10:21
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Så vilken blev det?
Postad 01 maj 2011 - 17:56
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Återkommer med det. Den kanske inte ens finns kvar till försäljning.
Eller så gör jag en (för mig typisk) kovändning.
Postad 01 maj 2011 - 18:11
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Känner igen mig själv i det där....man planerar och planerar...och när man väl ska till så....nä
Spännande att se hur det blir - återkom i tråden när du fattat beslut.
Postad 01 maj 2011 - 20:24
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Här kommer en riktig idiotfråga (misstänker jag).
Min nya vinylspelare har ingen integrerad sladd avsedd för jord. Jag får alltså fixa en själv. Polaren hade gammal jordkabel till hans gamla bil-sub. Den snodde jag och trädde på några skor. Funkar bra, men det brummar onödigt mycket (om jag jämför med min gamla svarv som hade egen kabel). Det knastrar också ordentligt när jag byter skiva. Statisk elektricitet?
Hur som helst. Jag inbillar mig att kabeln inte är optimal som jord. Fast det borde den vara va? Man borde väl kunna ta vilken typ av kopparkabel som helst om jag förstår det rätt.
Kan jag köpa färdig jordkabel? Har kollat runt lite men hittar inte. Svalander har inget t.ex. Om jag isåfall ska bygga egen, spelar det någon roll vad jag använder för kabel? Om nej så kan jag lika gärna ha kvar den jag använder.
Postad 01 maj 2011 - 20:48
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Här kommer en riktig idiotfråga (misstänker jag).
Min nya vinylspelare har ingen integrerad sladd avsedd för jord. Jag får alltså fixa en själv. Polaren hade gammal jordkabel till hans gamla bil-sub. Den snodde jag och trädde på några skor. Funkar bra, men det brummar onödigt mycket (om jag jämför med min gamla svarv som hade egen kabel). Det knastrar också ordentligt när jag byter skiva. Statisk elektricitet?
Hur som helst. Jag inbillar mig att kabeln inte är optimal som jord. Fast det borde den vara va? Man borde väl kunna ta vilken typ av kopparkabel som helst om jag förstår det rätt.
Kan jag köpa färdig jordkabel? Har kollat runt lite men hittar inte. Svalander har inget t.ex. Om jag isåfall ska bygga egen, spelar det någon roll vad jag använder för kabel? Om nej så kan jag lika gärna ha kvar den jag använder.
Kan nog hävda att det inte spelar någon roll vadför kabel och kabelskor du använder som jordkabel. Vissa skivspelare har ingen jordkabel. Då är den jordad genom en av kablarna som används mellan spelare och riaa/phonoingång. Så tror jag att det är. Men prova att jord och signalkabel dras på olika sätt. Linda jordkabeln runt signalkabeln är en variant. Men pröva som sag var olika dragningar av kablarna för att se om de fångar upp något. Knaster beror nog på statisk elekticitet. Observera att det nog är du själv som tillför denna när du tar i tonarmen. Urladdningarna kan ibland höras i början av skivan som knäppar.
Postad 04 maj 2011 - 19:08
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Så vilken blev det?
Det blev BAT V3i. Om inget oförutsett inträffar har jag den innanför dörren nästa vecka. Och ryssrör får polaren i Moskva leta rätt på. Tuberolling verkar vara en kul aspekt av hobbyn,
Postad 05 maj 2011 - 15:57
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Låter mycket trevligt - bläddrade på den på nätet och det verkar vara ett riktigt bra köp.
Postad 05 maj 2011 - 19:16
ljungberg_sthlm
-
ljungberg_sthlm
-
Användare
-
-
170 inlägg
Kan inflika angående Pro-ject Speedbox.
Kör själv Pro-ject RPM 5.1 med Pro-ject Speed box och Pro-ject Phono-Box II.
Efter att jag kopplade in Speedboxen så vart faktiskt ljudet åt det ljusare hållet. Kör en relativt billig pickup AT-95 och funderar starkt på att byta till 2M blue för att få ett lite mer "köttigare" ljud. Så tänk på det innan Speed box inköps. För alla faller det inte i smaken.
Postad 06 maj 2011 - 12:40
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Lika bra att smida medans plånboken går varm. Äntligen fick jag tag
på en Mc för vettiga pengar.  Det blev en fejkHD. Honda 2007:
Hämtar den nästa vecka.
8037264445.jpg 98,35K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 maj 2011 - 14:12
Unregistered521360b2
-
Unregistered521360b2
-
Användare
-
-
124 inlägg
Testar att skriva här istället för en ny tråd.. Har precis blivit med en svarv, rättare sagt en Technics Sl-D21..
Nu undrar jag om det är något att ha? Och är det något speciellt jag behöver göra med den? Har stått oanvänd i ca 10-15 år.
Den verkar spela på fint, men nya rca-kablar behövs då det verkar va lite glappigt..
Bakrundsbruset antar jag beror på att den inte är jordad, jag hittar dock ingen jordningsskruv på den.
Tar gärna tips och trix för att fräsha upp den här godingen, så jag kan spela mina få (än så länge) plattor och njuta.
Postad 06 maj 2011 - 14:34
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Jag är heeeelt ny på detta med vinyl och har därför lite frågor
Jag funderar på att skaffa en Pro-Ject RPM 1.3 Genie och undrar vad jag behöver mer, Min förstärkare, en Rotel RA-06 har phono-ingång, behöver jag då en riaa-förstärkare? Vad behöver man för tillbehör för att kunna montera ihop den, tänkte om man behöver någon "våg" eller så för att få till nålen osv. Ber om ursäkt om det står tidigare men jag tycker det är lite väl många sidor att läsa för att få svaret.
Postad 06 maj 2011 - 14:41
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Nolfie, Roteln har inbyggt MM-Riaa. Så den funkar med den Pu som följer med Genie.
Och allt som du behöver för att ställa in sakerna kommer med skivspelaren. Bara att rocka på!
Postad 06 maj 2011 - 14:47
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Nolfie, Roteln har inbyggt MM-Riaa. Så den funkar med den Pu som följer med Genie. Och allt som du behöver för att ställa in sakerna kommer med skivspelaren. Bara att rocka på!
Låter lovande!  nu ska jag bara komma över allt velande innan man gör slag i saken...
Postad 07 maj 2011 - 11:08
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Lika bra att smida medans plånboken går varm. Äntligen fick jag tag på en Mc för vettiga pengar. Det blev en fejkHD. Honda 2007: Hämtar den nästa vecka.
8037264445.jpg 98,35K
0 Antal nerladdningar
Ja, det där är verkligen ett vinyltillbehör så gott som något  , onekligen sköna linjer.
Postad 07 maj 2011 - 11:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Allt som gör livet gott att leva är vinyltillbehör.
Postad 07 maj 2011 - 12:36
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Lika bra att smida medans plånboken går varm. Äntligen fick jag tag på en Mc för vettiga pengar. Det blev en fejkHD. Honda 2007: Hämtar den nästa vecka.
Riktigt snygg faktiskt! Härliga linjer. Vinylsäte kanske  Tyvärr så tillhör jag den årgång som var den första att inte få MC med på B-kortet och det har aldrig blivit av sen heller...
Postad 07 maj 2011 - 15:29
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Allt som gör livet gott att leva är vinyltillbehör. 
+1
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|