Du menar ägg+ströbröd?Man kan blanda köttklister i burgaren så att den håller ihop.

Postad 10 juli 2014 - 08:21 Du menar ägg+ströbröd? ![]() Postad 10 juli 2014 - 08:30
Nötfärs + salt + peppar + hamburgarpress. Saken är biff http://www.clasohlso...ess/Pr343159000 Man kan även lägga in hamburgarna ett tag i frysen innan grillning, dom håller ihop, garanterat. Postad 10 juli 2014 - 08:41 Håller helt med, speciellt ang lägga i frysen som är en utmärkt grej för att få den att hålla ihop om man nu har problem med det. Men det där med hamburgerpress har jag börjat tvivla allt mer på. Mest pga att jag försökt läsa på mer och lyssnat på sk hamburgerexperter och kockar osv. Alla säger ju att en press sabbar burgaren och att man ska berabeta köttet så lite som möjligt och inte pressa ihop för hårt etc. Postad 10 juli 2014 - 08:50 ![]() Nu har jag en undran vilket bröd använder ni till burgaren? Köp bröd eller hembakt? Vilken är favoriten? Postad 10 juli 2014 - 09:02 Jag orkar inte baka så jag kör uteslutande med Frisco: http://www.korvbrods...-Hamburgerbroed Sedan måste man ha cheddarost, en skiva på vardagar och två skivor på helgen. Öl ska man oxså ha, en bira på vardagar och flera bira på helgen. Och en grönsak på vardagar och flera bira på helgen. Postad 10 juli 2014 - 09:02 Ja, fram till nu i stort sett har jag alltid använt de vanliga man köper i affärn från Korvbrödsbagaren vilket ju alltid funkar. Men iom mitt ökade intresse sista året för hamburgarkulturen och framför allt influenserna från USA har jag insett att det finns bättre. Förr tyckte jag alltid amerikanska bröd såg så tråkiga ut och vill alltid ha såna med sesamfrön på, men har nu gjort en kovändning. Tidigare har man ju självklart provat med typ altl från källarfranska och ciabatta också, vilket även det är gott. Men nu under våren har jag testat 2 nya höjdare som väckte mitt intresse för bröden till en helt ny nivå. From i år har ju Texas Longhorns produkter spridit sig stort i vanliga affärer, allt från deras ribs, pulled pork och cole slaw osv. Men för bara nån månad sen såg jag för första gången att dom även börjat sälja sin hamburgerbröd, dom är helt fantasiska imo. En annan favorit är att min lokala ICA har börjat sälja Flippin Burgers egna bröd som också är grymma. Nu vill jag inte gå tillbaka, iaf inte om jag har ett val. Här har du Longhorns bröd: http://www.texaslong...hamburger-buns/ Flippin Burgers brödrecept: http://www.burgare.c...-hamburgerbrod/ Postad 10 juli 2014 - 09:39 Haha perfekt! ![]() Postad 10 juli 2014 - 09:57 ![]() Till alla lata, så va det inte mer än 20 min effektiv arbetstid att göra dessa:) Ni pratar om frysen en stund för att de ska hålla ihop!? förklara vetenskapen bakom detta:) Jag kör nog på lite ströbröd och grädde som någon sa här, låter gott och enkelt, o de får inte trilla isär! ska även använda min burgarpress lite försiktigt! (är man autistisk så är man haha) Postad 10 juli 2014 - 10:02 Håller med helt och hållet. Postad 10 juli 2014 - 10:15
Tack masse70 för tipsen av bröden! Dessa måste jag testa. Postad 10 juli 2014 - 10:21 Försök att bryta isär en fryst burgare. ![]() Sen går det att använda en sådan här. Då bör dom inte falla isär. http://www.bbqfans.c...grilling-basket Postad 10 juli 2014 - 10:25 Gjorde lite burgare med dessa förra helgen - de är bättre än standard-bröden från samma tillverkare, saftigare och har en trevligare koncistens. Går naturligtvis inte upp mot hemmabakade, men det är det ju få saker som gör. Postad 10 juli 2014 - 10:38
mjo, men (jag är nog lite retarded) den tinar ju på grillen = samma resultat att det desintegrerar vid 50+ innertemp! Korgen såg väldigt smidig ut! men blir svårt att använda den vid massgrillningen jag ska utföra! Postad 10 juli 2014 - 10:41
Okej tack för infon! Postad 10 juli 2014 - 10:48 En grillad burgare sitter ihop bättre än en rå. Grillar du en fryst så hinner färsen att "sätta sig" innan den tinar på grillen. Sen har jag sett hamburgargaller för upp till 9 burgare samtidigt. ![]() Postad 10 juli 2014 - 11:38
okidoki, jag har dock ingen möjlighet att frysa in alla 50 på ett bra sätt! Postad 10 juli 2014 - 11:44 Ett anant tips jag fått, men inte testat, är att förgrilla burgarna en aning i vanlig ugn innan man lägger dem på grillen. Det får också färsen att "sätta sig" på plant underlag. Kanske är svårt att adminstrera 50 burgare även på detta viset... Redigerat av mr.keyser, 10 juli 2014 - 11:44. Postad 10 juli 2014 - 11:52 Jag hoppar in lite. Jag tillverkar hamburgaren med lite kalvfond och worschestershiresås. Därtill häller jag lite öl och blandar om. Bara en skvätt. Ev lite senap. Jag formar biffen som killen i videon ovan och klämmer ner köttet i mitten. Salt och peppar kommer på burgaren just innan den tillagas. Kör alltid frisco, har nog heller inte tålamod att baka själv. Och skulle jag baka själv så skulle det bli en chiabatta under, älskar segt bröd ![]() Jag hoppar in lite. Jag tillverkar hamburgaren med lite kalvfond och worschestershiresås. Därtill häller jag lite öl och blandar om. Bara en skvätt. Ev lite senap. Jag formar biffen som killen i videon ovan och klämmer ner köttet i mitten. Salt och peppar kommer på burgaren just innan den tillagas. Kör alltid frisco, har nog heller inte tålamod att baka själv. Och skulle jag baka själv så skulle det bli en chiabatta under, älskar segt bröd ![]() Postad 10 juli 2014 - 12:41 ![]() Större kör jag gärna ciabatta. Kul med folk som älskar burgare.. ![]() Postad 10 juli 2014 - 13:22
Ciabatta har jag funderat på, det måste oxå testas. Det blir mycket burgare framöver! ![]() Postad 10 juli 2014 - 13:46 Postad 10 juli 2014 - 16:55 Bidrar med mina två cent kring detta med hamburgare: Redigerat av -SH-, 29 april 2017 - 13:43. Postad 11 juli 2014 - 03:23 Och man kan göra så många olika varianter på detta tema! Men jag är nog latast här för jag orkar inte göra egna hamburgare utan kör med scans bistro burgare. Postad 11 juli 2014 - 10:26 Händer väl ett par gånger om året att folk har ihjäl sig själva (och ibland familjen) genom att grilla inomhus. Lite naturliga urvalet över det hela. Postad 11 juli 2014 - 10:50 Fullt med inspiration och matnyttiga tips om burgare och tillbehör. http://www.hamburgare.org/ Som jag förstår det drivs denna blogg av de som ligger bakom Bun Meat Bun stället. http://www.bunmeatbun.se/ Redigerat av masse70, 11 juli 2014 - 10:56. Postad 11 juli 2014 - 10:57 ![]() Var till Tallin för några månader sen och käka på ett ställe som heter Olde Hansa ett medeltida värdshus. Väldigt trevligt ställe, rekommenderas! Beställde rökt file mignon som var sjukt god, den var rökt och grillad man såg grillränder. Nu skulle jag vilja åter skapa den. Hur ska jag gå tillväga? Ska jag röka den först i typ 20 min indirekt i 110 grader och sen grilla på den i några minuter? ![]() Nån som kanske redan testat som kan hjälpa mig? Postad 11 juli 2014 - 11:01 Antar att det bästa och mest självklara vore att helt enkelt indirekt grilla den på låg värme tillsammans med valfritt rökspån till önskad innertemp? Postad 11 juli 2014 - 11:04
Ok, misstänkte det! Tack! Får göra ett test framöver... Sjyssta länkar! Redigerat av korpen, 11 juli 2014 - 11:04. Postad 11 juli 2014 - 11:50 ![]() Blanda: Nötfärs äggula salt peppar timjan vatten Kaj p`s hickorymarinad ( tillför smak och fett) Forma burgare och grilla med briketter indirekt i riktigt varm grill med locket på (använder Weber premium 57cm och har bara briketter i mitten, burgarna ligger i en "ring" Vänder bara burgaren en gång ! Saltar och pepprar igen. Blir en jätte saftig, rökig hamburgare. Till burgaren har jag knaperstekt bacon, sallad, tomat, lök och Sweet baby rays honey chipotle bbq sås. Postad 11 juli 2014 - 12:29
En fantastisk sida med hamburgerinspiration. Den sidan och boken Flippin' burgers : Hamburgare från grunden, sedan är man redo för att slå omvärlden med häpnad. ![]() Postad 11 juli 2014 - 19:25 Bifogad fil(er)Postad 11 juli 2014 - 19:31 Ser god ut! Har dock aldrig förstått det där fenomenet med att bygga hamburgare som är typ 2 dec höga. Det går ju inte att äta som en hamburgare ska ätas, dvs med händerna? Enligt mig ska en hamburgare aldrig vara större än att man kan ta en tugga utan att behöva disallokera käkarna eller trycka ihop den med en tving först.. ![]() Redigerat av masse70, 11 juli 2014 - 19:38. Postad 11 juli 2014 - 20:27
Hahaha,det gick och trycka ihop den. Vart lite hög för jag fritera lök och jalapeno crispit värre,ville ha mycket av det. Bara och gapa o tugga. ![]() Redigerat av korpen, 11 juli 2014 - 20:28. Postad 12 juli 2014 - 13:04 Har fyndat 2 nya saker som jag ska testa ut idag. Dels ICAs nya hamburgerbröd på surdeg som både ser och känns lovande ut: ![]() Sen har jag också efter lite efterforskande fått tips om att Lidl har en del bra smältostar och jag köpte denna på prov idag: ![]() ![]() Den ser iaf mycket mer ut som de ostar man hittar i USA och som man har på Mc Donalds osv, klart gulare i färgen också. Skivorna är också både mycket tjockare, fastare och större än de vanliga man brukar hitta i butik, som tex Krafts ostar. Återkommer med lite feedback hur dessa var senare och kanske även lite bilder på burgarna. Redigerat av masse70, 12 juli 2014 - 13:06. Postad 12 juli 2014 - 13:07 Masse var bor du ? ![]() Postad 12 juli 2014 - 13:10 Nice try ![]() Btw kan jag tillägga att jag provade ICAs nya korvbröd på surdeg igår som är i samma produktlinje som för hamburgerbröden: ![]() De var de klart godaste jag nånsin ätit utan att överdriva, rekommenderas varmt! Och nej, jag jobbar inte för ICA ![]() Redigerat av masse70, 12 juli 2014 - 13:11. Postad 12 juli 2014 - 17:02 Instämmer till fullo angående korvbröden! Riktigt bra! ![]() Hamburgerbröden är helt ok med men där föredrar jag mina hembakade. Postad 12 juli 2014 - 17:07
Då var middagen tillagad och uppäten till stor belåtelse.
Kan först och främst säga att både bröden men framför allt osten var riktiga höjdare! Klart bästa jag ätit hemma nån gång iaf. Brödet fick rostas lite i grillen penslade med olivolja och blev sådär frasiga men ändå lite segt fluffiga. Osten var precis lagom mild för att inte ta över för mycket och fick en härlig färg och konstistens. Den kommer bli ett stadigt inköp av, helt perfekt och över förväntan. Tog lite bilder också över tillbehören och under resans gång, blev iaf supergott. Gjorde också egen dressing av majonäs, ketchup, paprikapulver, vitlökspulver och cayennepeppar samt en gnutta lag från inlagd hamburgergurka. Superenkelt och väldigt gott. Här lite bilder som får tala för sig själva, kanske inte bästa kvaliteten men... ![]() ![]() ![]() ![]() Redigerat av masse70, 12 juli 2014 - 17:08. Postad 12 juli 2014 - 18:27 Postad 12 juli 2014 - 19:22 Men va små de är. ; ) skämt o sido där ! Bra med tips ska testas ! Postad 12 juli 2014 - 19:31 Ja, vissa är ju inte så stora i käften som andra ![]() Orkade tom bara en, så den andra åkte i i kylen. Om det är nåt tips jag själv blev allra mest positivt överraskad av var det smältosten. Har försökt i över nåt år att hitta sån typ av ost som vi helt enkelt inte har i sverige normalt. Redigerat av masse70, 12 juli 2014 - 19:33. Postad 12 juli 2014 - 22:32
Om man säger så här sist åt jag en dubbel 190x2 bistro med bacon och ägg på för hand. Men söligt blir det så inget jag skulle rekommendera på första dejten direkt. ![]() Men gött var det så jag tog en enkel 190 efter den och sen var jag mycket mätt och belåten. ![]() Hade gärna dejtat dig om du bjuder på så där goa burgare! ![]() Redigerat av Turtle, 12 juli 2014 - 22:33. Postad 13 juli 2014 - 08:51 Galet ![]() Om du är väldigt rik kan jag tänka mig att dejta dig... ![]() Postad 13 juli 2014 - 21:59
Här får ni mitt bidrag till god burgare. Har gjort denna vid flertalet gånger, svinigt gott. Men jag brukar även köpa nybakta frallor från ica, modellen med smält ost ovanpå.
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |