Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 april 2017 - 20:16

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Det är sannolikt att det beror resten av hårdvaran, det är troligen ditt system som kompenserar för TiVo-boxens synkproblem.

Min Lexicon MC12HD  har inte automatisk kompensation för ljud/bild synk då det kom med HDMI 1.3 och min processor är för gammal för det.

Mvh,

Ingvar

Jag har en 10 år gammal receiver - den har knappast såna finesser :)

Postad 16 april 2017 - 20:26

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jodå men det allra bästa hade varit om den kunnat leverera originalupplösningen automatiskt.

...

Men visst är det görbart att hålla rätt på vilka upplösningar de olika kanalerna använder och ställa om till det.

...

Jag anmälde problemen när TiVo var helt nytt men än har inget hänt. Det är väl tre år sen tror jag...

Jag inser att jag var lite otydlig...

Det jag syftade på som var helt vansinnigt var just att den inte ställer om upplösningen automatiskt. Så jag håller verkligen med dig där. Automatisk omställning av upplösning fungerade dock faktiskt bra när TiVon kom, men försvann i någon uppdatering för länge sen.

Och det jag menar var görbart var att få till 1:1 pixelmappning när man vill, det är bara det att det är lite struligt.

Postad 17 april 2017 - 12:23

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Synkproblemen varierar från kanal till kanal och från dag till dag. I bland är det helt ok, i bland ganska illa.

Jag har inte lyckats hitta något system i det så eftersom min utrustning är konstant så måste det bero på TiVo-boxen.

Mvh,
Ingvar

Har både Tivo o Arrisboxen Samma hårdvara sedan för båda.
Arris ok, Tivo osynk . Nåt är galet med Tivo.

Redigerat av luma67, 17 april 2017 - 12:26.

Postad 17 april 2017 - 17:43

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag har en 10 år gammal receiver - den har knappast såna finesser :)

HDMI 1.3 kom 2006 så det är inte alls osannolikt.

Mvh,

Ingvar

Postad 17 april 2017 - 18:02

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag inser att jag var lite otydlig...

Det jag syftade på som var helt vansinnigt var just att den inte ställer om upplösningen automatiskt. Så jag håller verkligen med dig där. Automatisk omställning av upplösning fungerade dock faktiskt bra när TiVon kom, men försvann i någon uppdatering för länge sen.

Och det jag menar var görbart var att få till 1:1 pixelmappning när man vill, det är bara det att det är lite struligt.

Det är säkert som du säger att TiVo-boxen kunnat leverera en viss upplösning automatiskt men så vitt jag vet så har den aldrig kunnat leverera originalupplösningen vilket är det jag är intresserad av..

Jag var tydligen också litet otydlig.

Det jag menar är att för att jag ska få det som jag vill ha det så måste jag måste jag veta vilka kanaler som använder vilket format och ställa in det formatet manuellt. Det är det enda sättet att få ut bilden oskalad till min externa scaler.

SD kanaler använder 576i, SVT HD använder normalt 720p, (alla?) andra  HD kanaler använder 1080i. Så jag får kolla vilken kanal något är sänt på sen får jag trycka uppåtpil för att bläddra igenom upplösningarna så att jag får originalupplösningen. Visst funkar det men det är inte särskilt praktiskt.

Att man inte fixat det på 3 år tycker jag är kasst!

Mvh,

Ingvar

Redigerat av ingvar, 17 april 2017 - 18:03.

Postad 17 april 2017 - 18:39

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det är säkert som du säger att TiVo-boxen kunnat leverera en viss upplösning automatiskt men så vitt jag vet så har den aldrig kunnat leverera originalupplösningen vilket är det jag är intresserad av..

Jo, det har den faktiskt. I alla fall vad gäller kanaler med 720p och 1080i. 576i minns jag inte om jag testade.

Jag fick min TiVo i oktober 2013, och då funkade detta garanterat. Någon gång innan februari 2014 slutade det att fungera.

Redigerat av guth, 17 april 2017 - 18:40.

Postad 17 april 2017 - 19:14

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jo, det har den faktiskt. I alla fall vad gäller kanaler med 720p och 1080i. 576i minns jag inte om jag testade.

Jag fick min TiVo i oktober 2013, och då funkade detta garanterat. Någon gång innan februari 2014 slutade det att fungera.

Jag tror inte att du förstår var jag menar, att leverera originalupplösningen handlar inte om att den kan göra det för en kanal - det handlar om att kunna göra det för alla kanaler.

Jag vill inte att boxen skalar om bilden alls, inte någonsin, inte till något format. Jag vill att boxen ska leverera det format sändningen har, inget annat, jag vill helt enkelt inte använda den inbyggda scalern. Om jag byter till en kanal ska boxen leverera originalupplösningen. Jag vill inte ha en konstant upplösning av något format, inte 576i, inte 720p, inte 1080i eller 1080p utan jag vill ha det format som den aktuella sändningen på den aktuella kanalen har.

Att det inte fungerar felrapporterade jag till ComHem så snart jag fick boxen och jag fick den vid ComHems lansering av TiVo. Det finns helt enkelt inget sånt alternativ i videoinställningarna och har aldrig funnits i de programvaruversioner jag har haft, och jag har haft alla så vitt jag vet. Den inställningen har däremot HUMAX HDPVR-1000C så där kan jag får det att fungera som jag vill.

Mvh,

Ingvar

Postad 17 april 2017 - 20:09

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ang skalning,
Om det aldrig funkat så kan man ju undra varifrån texten kommer om man trycker INFO under Videinställningar,
Tydligt får man då info om att om man kryssar i alla upplösningar kommer boxen INTE att skala,
Bara att texten finns där tyder på att det borde funkat nån gång, Annars är de ännu större pajaser än man idag uppfattar dem som,

Men när jag på pekade "buggen" så blev CH som vanligt förvånade,,,och inget görs o Info-texten lurar fler,

Postad 17 april 2017 - 21:20

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jag tror inte att du förstår var jag menar, att leverera originalupplösningen handlar inte om att den kan göra det för en kanal - det handlar om att kunna göra det för alla kanaler.

Jag vill inte att boxen skalar om bilden alls, inte någonsin, inte till något format. Jag vill att boxen ska leverera det format sändningen har, inget annat, jag vill helt enkelt inte använda den inbyggda scalern. Om jag byter till en kanal ska boxen leverera originalupplösningen. Jag vill inte ha en konstant upplösning av något format, inte 576i, inte 720p, inte 1080i eller 1080p utan jag vill ha det format som den aktuella sändningen på den aktuella kanalen har.

Att det inte fungerar felrapporterade jag till ComHem så snart jag fick boxen och jag fick den vid ComHems lansering av TiVo. Det finns helt enkelt inget sånt alternativ i videoinställningarna och har aldrig funnits i de programvaruversioner jag har haft, och jag har haft alla så vitt jag vet. Den inställningen har däremot HUMAX HDPVR-1000C så där kan jag får det att fungera som jag vill.

Jag menar precis samma sak som du. Om man tittar på en kanal som sänder i 720p (SVT HD och NRK) så ska boxen skicka ut 720p och om man tittar på en kanal som sänder i 1080i (alla(?) andra HD-kanaler) så ska boxen skicka ut 1080i. Detta är jag helt säker på att det fungerade 2013 när jag fick boxen. Jag är nog precis lika petig som du när det gäller sånt här, om inte ännu petigare. Bara en sån sak att jag kollat att Humax-boxen inte klarar 1:1 pixelmappning, medan TiVo-boxen gör det, borde väl antyda att jag är en video-kvalitets-freak? :)

Och vadå "finns inget sånt alternativ i videoinställningarna"? Som det var förut så skickade boxen alltid ut det som sändningen var i, ifall man hade kryssat för den upplösningen i inställningarna. Idag finns ju i princip ingen anledning att ha fler än ett val där. Och som luma67 skriver ovan, så står det ju hur tydligt som helst att det ska fungera som du och jag vill, men det gör det ju inte längre. Jag har faktiskt aldrig läst den texten förrän nu.

Postad 17 april 2017 - 21:24

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jag felanmälde förresten också detta, 2014-02-09, strax efter det slutat funka. Jag fick som svar att det skulle funka som det gör nu. Hopplöst...

Postad 18 april 2017 - 03:15

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Ang skalning,
Om det aldrig funkat så kan man ju undra varifrån texten kommer om man trycker INFO under Videinställningar,
Tydligt får man då info om att om man kryssar i alla upplösningar kommer boxen INTE att skala,
Bara att texten finns där tyder på att det borde funkat nån gång, Annars är de ännu större pajaser än man idag uppfattar dem som,

Men när jag på pekade "buggen" så blev CH som vanligt förvånade,,,och inget görs o Info-texten lurar fler,

En info-text  betyder bara att de haft för avsikt att det skulle fungera så inte att det faktiskt gjort det.

ComHem använder samma plattform som Virgin Media. Läser man på deras forum så fungerade det inte så sent som i april 2013:

Att de ska ha infört funktionen efter april och sedan tagit bort den till dess att jag felrapporterade det strax efter årsskftet (jag har inte kvar mailen så jag vet inte exakt när det var) är osannolikt.

Jag tror inte att man kan överskatta vilka pajaser ComHem är; Att texten finns där betyder att det är så det är meningen boxen ska fungera men ComHem skiter som vanligt i sina kunder och struntar i att fixa fel.

Mvh,

Ingvar

Redigerat av ingvar, 18 april 2017 - 04:20.

Postad 18 april 2017 - 04:21

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag felanmälde förresten också detta, 2014-02-09, strax efter det slutat funka. Jag fick som svar att det skulle funka som det gör nu. Hopplöst...

Jag menar precis samma sak som du. Om man tittar på en kanal som sänder i 720p (SVT HD och NRK) så ska boxen skicka ut 720p och om man tittar på en kanal som sänder i 1080i (alla(?) andra HD-kanaler) så ska boxen skicka ut 1080i. Detta är jag helt säker på att det fungerade 2013 när jag fick boxen. Jag är nog precis lika petig som du när det gäller sånt här, om inte ännu petigare. Bara en sån sak att jag kollat att Humax-boxen inte klarar 1:1 pixelmappning, medan TiVo-boxen gör det, borde väl antyda att jag är en video-kvalitets-freak? :)

Då har du haft någon annan programvara än den jag har haft. För mig har det aldrig fungerat.

ComHem använder samma plattform som Virgin Media. Läser man på deras forum så fungerade det inte så sent som i april 2013

Att funktionen skulle införts efter det och dessutom tagits bort till dess att du felrapporterade det 2014-02-09 verkar inte sannolikt.

Att du pratar 1:1 pixelmappning, som iofs är en viktig sak i skalning men bara en av alla de saker som är viktiga, visar inte att du är något video-kvalitets-freak. Det visar att du förstår en av de grundläggande sakerna inom video.

Jag har tröttnat på den här diskussionen så det här blir det sista jag skriver.

Mvh,
  Ingvar

Postad 18 april 2017 - 15:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

Com Hem:s uppdateringar har släpat efter Virgin Medias, så det är inte alls omöjligt att det har fungerat korrekt på Com Hem:s boxar ett tag efter det att den kvaddade uppdateringen släpptes hos Virgin Media.

Postad 18 april 2017 - 17:35

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Att du pratar 1:1 pixelmappning, som iofs är en viktig sak i skalning men bara en av alla de saker som är viktiga, visar inte att du är något video-kvalitets-freak.

Nä, men att jag verkligen kollat detta med pixelmappning på de två enheterna kanske antyder att jag är ett freak, vilket är vad jag skrev. (Jag vill ju gärna vara ett freak lixom... :wacko:)

Com Hem:s uppdateringar har släpat efter Virgin Medias, så det är inte alls omöjligt att det har fungerat korrekt på Com Hem:s boxar ett tag efter det att den kvaddade uppdateringen släpptes hos Virgin Media.

Jag tyckte nog också att detta kändes som en rimlig förklaring. Jag blir dock inte jätteledsen om folk (Ingvar) inte vill tro mig gällande att det har funkat tidigare.

Postad 19 april 2017 - 19:36

SalK82
  • SalK82
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hej!

Har läst så långt tillbaka i tråden att jag nästan somnade då jag försöker bilda mig en uppfattning om Comhem och Tivo. VI kommer snart få fiber och troligtvis ansluta oss till Comhem. Därmed blir Tivo aktuellt.

Är därför tacksam för lite info om Comhem och Tivo, både bra och dåligt samt vilka bra alternativ som finns.

Har det sedan lanseringen varit samma Tivo-box? I så fall, är inte den lite gammal nu? Någon som hört om det är något nyare på gång?

Tack på förhand!

Postad 19 april 2017 - 20:47

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Som relativt ny fiberkund, och därmed kund hos ComHem igen efter några år, kan jag säga att vi är mycket nöjda.

ComHem var tillmötesgående under avtalsskrivningen och de få gånger det varit strul har de också skött sig mycket bra. Kanalutbudet är riktigt bra (om man har Guld-abonnemang) och det faktum att man kan se alla kanaler man har i TiVo boxen även på telefoner och läsplattor är guld värt de gånger man inte är hemma. Senast såg jag lite Formel 1 på plattan när vi firade påsk hos svärföräldrarna som inte har Viasat motor.

Vi upplever inte alls att TiVo-boxen är så dålig som många andra skriver om. Tvärt om tycker vi mycket om den och jämfört med andra boxar vi haft från ett antal olika leverantörer är den solklart bäst. Visst, den har absolut sina begränsningar och en del rena konstigheter, men dess positiva egenskaper överväger dessa med hästlängder. Fungerande serieinspelning, sökning efter "nästan allt" (som det står i boxen) i tablån, möjligheten att se vissa program man missat tidigare under kvällen m.m m.m.

Postad 23 april 2017 - 10:19

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

...och det faktum att man kan se alla kanaler man har i TiVo boxen även på telefoner och läsplattor är guld värt de gånger man inte är hemma. Senast såg jag lite Formel 1 på plattan när vi firade påsk hos svärföräldrarna som inte har Viasat motor.

Förutsätter att du har Viasat-paketet.
Då ingår även Viaplay inom de områdena, vilket gör man kan streama F1 från Viaplay på exempelvis en Apple TV ;)

Postad 23 april 2017 - 10:36

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Givetvis, man kan ju "bara" se de kanaler man betalar för.

Postad 23 april 2017 - 14:06

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Givetvis, man kan ju "bara" se de kanaler man betalar för.

Tänkte mer på att Viaplay-appen är smidigare för Viasats kanaler än TiVo-appen ;)

Postad 23 april 2017 - 14:45

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Ah, ja jag menade inte TiVo-appen (finns den ens fortfarande?), utan just Viaplay.

SalK82 frågade om ComHem och TiVo i allmänhet, och jag svarade med mina allmänna upplevelser om ComHem och TiVo.

Postad 23 april 2017 - 16:48

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Ah, ja jag menade inte TiVo-appen (finns den ens fortfarande?), utan just Viaplay.

SalK82 frågade om ComHem och TiVo i allmänhet, och jag svarade med mina allmänna upplevelser om ComHem och TiVo.

Då missuppfattade jag nog det du skrev, för det lät på dig som om du kollade via TiVo-appen, som för övrigt finns kvar ;)

...och det faktum att man kan se alla kanaler man har i TiVo boxen även på telefoner och läsplattor är guld värt de gånger man inte är hemma. ...

Redigerat av MartinAberg, 23 april 2017 - 16:48.

Postad 23 april 2017 - 17:45

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag kanske borde skrivit: "...och det faktum att man kan se alla kanaler man har hemma även på telefoner och läsplattor via ViaPlay är guld värt de gånger man inte är hemma..."

Postad 23 april 2017 - 20:38

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Jag har nu skaffat Tivo med guldpaketet.
Mycket nöjd.
Bra bild, inget osynkat ljud, rimligt snabb.

Serieinspelningen fungerar perfekt.
Smidigt att sitta med comhem play och markera program som ska spelas in.
Omstartfunktionen var sjukt bra...

Det enda jag har att anmärka på är att man inte kan sortera ordningen på kanalerna i favoritlistan.
Nu är det kanalnummer eller namnordning.

Postad 15 maj 2017 - 10:43

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag funderar på att beställa en en Tivobox från Comhem (Samsung GX-CM700CF). Den här boxen har ju några år nacken.

Det börjar ju produceras material i 4K/UHD, sen några år tillbaka, hos bl a Netflix, även Viasat som även kom ut med en 4K/UHD förra året.

Comhem brukar inte ligga i framkant, men vet någon om det är på gång med en ny Tivobox? Jag har en 4K/UHD TV sen 2013.

När det gäller Samsung GX-CM700CF, så har jag några funderingar:

1) Går det att ansluta en extern HDD till USB uttaget och spela upp egna videofiler via denna box?

2) Samma fråga som ovan när det gäller nätverksfunktionen. Stöder den DLNA, så den kan spela upp videofiler från PC i nätverket?

3) Fungerar Netflix bra i denna Samsung GX-CM700CF?

4) Vilken modellbeteckning har Fjärrkontrollen till denna Samsung GX-CM700CF?

5) Har någon testat att ansluta en Slingbox till denna Samsung GX-CM700CF? Finns det  någon virtuell (Slingobox) fjärrkontroll gjord till denna box?

6) Man kan tydligen spela in på HDD, program som redan visats, i efterskott? Är det begränsat pga rättighets skäl till de få program man kan se i ComhemPlay i efterhand?

Tackar på förhand för svar.

Postad 15 maj 2017 - 13:36

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Jag kan svara på några av dina frågor.

1. Nej du kan inte spela upp externa filer, den är inte en mediaspelare.

2. Nej, den kan inte spela upp filer från ditt nätverk, den kan bara spela upp det den ha spelat in.

3. Nej, det är riktigt dåligt. Netflix tar väldigt lång tid att starta (den är snabbare nu än tidigare men fortfarande väldigt långsam) och i menyerna är det segt som sirap, varje knapptryckning kräver en liten paus. Dessutom fungerar inte 1080p för mig. Det finns en inställning i boxen som ska ge det, men för mig har det inte fungerat boxen vill helt enkelt inte ställa om till 1080p, det blir max 1080i. Själv tyckte jag att boxens Netflix var så dåligt att jag köpte en Apple TV istället.

Postad 15 maj 2017 - 15:05

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

3. Nej, det är riktigt dåligt. Netflix tar väldigt lång tid att starta (den är snabbare nu än tidigare men fortfarande väldigt långsam) och i menyerna är det segt som sirap, varje knapptryckning kräver en liten paus. Dessutom fungerar inte 1080p för mig. Det finns en inställning i boxen som ska ge det, men för mig har det inte fungerat boxen vill helt enkelt inte ställa om till 1080p, det blir max 1080i. Själv tyckte jag att boxens Netflix var så dåligt att jag köpte en Apple TV istället.

Då du ställer in boxen att släppa genom 1080p så fungerar det. Segt som sirap är för övrigt ett understatement :)

6. Du kan inte spela in äldre program, du kan dock se om dem. Vissa av dem. Jag förstår fortfarande inte hur boxen väljer vilka program som kan ses i efterhand, men för de program det fungerar, så fungerar det bra. Du kan se programmen en vecka bakåt i tid.

Postad 15 maj 2017 - 18:04

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

6. Du kan inte spela in äldre program, du kan dock se om dem. Vissa av dem. Jag förstår fortfarande inte hur boxen väljer vilka program som kan ses i efterhand, men för de program det fungerar, så fungerar det bra. Du kan se programmen en vecka bakåt i tid.

Vilka program som finns tillgängliga för Sju dagars omstart och i Com Hem Play hänger samman med vilka rättigheter Com Hem förvärvat (och betalar för).
Det är ju samma med t ex SVT Play där det är olika om program finns tillgängliga och under hur lång tid de i så fall visas i SVT Play. 
Upphovsmännen och producenterna sätter villkor i visningsavtalen och de kan vara mer eller mindre förmånliga för tittarna.
Sju dagars omstart är för övrigt en användbar funktion i TiVo t ex om man glömmer att spela in ett program.
Det som verkligen saknas i TiVo är SVT Play - den version som finns dvs SVTr är helt oanvändbar eftersom den inte innehåller särskilt mycket.
Men SVT Play kan man ju se i tv på andra sätt - finns ju appar i Apple-tv, olika mediespelare och på smart-tv mm.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 15 maj 2017 - 18:06.

Postad 15 maj 2017 - 18:24

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Vilka program som finns tillgängliga för Sju dagars omstart och i Com Hem Play hänger samman med vilka rättigheter Com Hem förvärvat (och betalar för).

Det är just det jag inte förstår för det kan vara olika varje vecka. Oftast kan man se samma program, t.ex. Rapport, varje vecka, om man missat eller vill se om ett avsnitt; men så plötsligt vid ett tillfälle så är inte det programmet tillgängligt för en om-titt. Jag ser inget mönster i vilka program man kan se om.

Som tur är fungerar det för det mesta och det är en riktigt användbar funktion.

En annan funktion jag gillar är Serieinspelning. Man kan glömma bort att en ny säsong börjar flera månader senare, men boxen glömmer det inte och spelar in även den :)

Postad 16 maj 2017 - 03:01

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Finns det. Något sätt att överföra 4K från extern box till TV?

Vilka TV har den HDMI som krävs?
Det var väl lite därför som appletv inte har stöd för 4K ännu?

Postad 16 maj 2017 - 06:08

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Finns det. Något sätt att överföra 4K från extern box till TV?

Vilka TV har den HDMI som krävs?
Det var väl lite därför som appletv inte har stöd för 4K ännu?

Missuppfattar säkert alla dina frågor, för jag ser inte vad de har med TiVo att göra, men här kommer några svar...

Föra över 4K från box till TV gör du med en HDMI-kabel som stödjer 4K (high speed?)
Alla TV med 4K (UltraHD) stödjer 4K.
AppleTV har inte 4K ännu, ryktas komma på #5.

Postad 16 maj 2017 - 17:13

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tack för bra input allesammans!

3) Trist att Netflix var så segt. Boxen har ju några år på nacken...

6) Det är ju en bra tjänst att kunna se några dagar gamla program. Jag har också blivit konfunderad på urvalet av program att kunna se på i efterhand. Det kanske inte bara handlar om "rättigheter". "Magine", som jag haft sen starten och som tyvärr upphör nu, har varit en utmärkt tjänst med mycket hög bildkvalité, och 7 dagars bläddring bakåt mot gamla program, och det gäller nästan alla SVT program. ComhemPlay erbjuder inga SVT program alls bakåt i tiden? Dessutom är Magines bildkvalité överlägsen Comhem plays. Har ställt dessa frågor till Comhem kundtjänst, men inte fått nåt klargörande....

Serie inspelning verkar väldigt bra. Det fanns i Windows Media Center redan då den kom 2002, och där fanns också redan då en 14 dagars programguide. Tyvärr slaktade Microsoft den för Windows 10.

Någon av er som har denna Tivo-box kan ni svara på denna fråga jag ställde:

4) Vilken modellbeteckning har Fjärrkontrollen till denna Samsung GX-CM700CF? Det brukar stå på baksidan?

Mvh

Postad 16 maj 2017 - 17:31

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Kom på en ytterligare frågor:

7) Det finns ju 3 mottagare som klarar av 3 samtidiga inspelningar. Jag har haft 2 st Humaxboxar i många år, och dom har dubbelmottagare. Men i praktiken går det att spela in betydligt fler program en två samtidigt. Tror jag spelat in 4 st som mest om det varit så att de flesta varit ex SVT program. Är det samma med Tivoboxen, att den skulle klara typ 5-6 SVT program samtidigt?

8) Sen det här med hdd storlek dyker ju alltid upp. Hur kan man ens erbjuda en box med bara 1 Tb? En 4 Tb HDD idag kostar inte så mycket mer... Jag vet att det här kommer bli ett stort problem för mig tyvärr.... Jag tittade lite på manualen på nätet, det verkar som Tivoboxen lever sitt eget liv då det gäller att radera program....? Hoppas det inte är så illa som det verkar...?

Mvh

Postad 16 maj 2017 - 17:48

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

7) Det finns ju 3 mottagare som klarar av 3 samtidiga inspelningar. Jag har haft 2 st Humaxboxar i många år, och dom har dubbelmottagare. Men i praktiken går det att spela in betydligt fler program en två samtidigt. Tror jag spelat in 4 st som mest om det varit så att de flesta varit ex SVT program. Är det samma med Tivoboxen, att den skulle klara typ 5-6 SVT program samtidigt?

8) Sen det här med hdd storlek dyker ju alltid upp. Hur kan man ens erbjuda en box med bara 1 Tb? En 4 Tb HDD idag kostar inte så mycket mer... Jag vet att det här kommer bli ett stort problem för mig tyvärr.... Jag tittade lite på manualen på nätet, det verkar som Tivoboxen lever sitt eget liv då det gäller att radera program....? Hoppas det inte är så illa som det verkar...?

Mvh

Ska försöka svara så gott jag kan ;)

7. Hur det är med just SVT-inspelningar vet jag ej, men utslaget över alla kanaler är det max 3 inspelningar, man kan även kolla på ett program från hårddisken under tiden.

8. Har aldrig märkt av hårddisk-problem. När jag hade som mest okollat så var det runt 30 timmar program, det tog ungefär 20%.

Att boxen raderar program beror helt på hur du ställer in inspelning. Finns att välja att den enbart raderar när hårddisken är full, vilket jag som sagt aldrig ens varit i närheten av.

Postad 16 maj 2017 - 18:01

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

4) På ovansidan av fjärren står det endast 'Tivo'

På baksidan står ingenting alls.

Inuti batterikammaren står: C131801 URC655550-00R00 S3F80KBX9P-C0CB

Jag vet inte om du kan få fram en modellbeteckning av det :)

6) Jo man kan se SVT program en vecka bakåt i tiden. Dock inte alla. Det är det jag försökte säga tidigare. Vissa avsnitt av samma serie/program går bra, medans andra inte fungerar. Jag ville kolla ikapp ett par avsnitt av 'Vem vet mest' och det bra med 3 av 4. Likaså när jag skulle se QI på BBC. 2 av avsnitten gick bra, medans det tredje inte gick. Båda gångerna var det avsnitt i 'mitten' sas, de äldsta och senaste avsnitten gick att se, men inte det mellan dem.

7) Jag har aldrig lyckats spela in fler än tre program samtidigt. Hur skulle det kunna gå till om boxen endast har tre mottagare? Fler program kan kanske eventuellt spelas in via någon av Play-tjänsterna (?)

8) Storleken på hårddisken: du skriver ju själv att Tivoboxen är flera år gammal :)

... och som MartinAberg skriver, du ställer själv in hur radering ska ske. Det går t.ex. att ställa in att enbart du själv ska kunna radera ett program. Jag har haft runt 85% full hårddisk utan problem.

Redigerat av FEA, 16 maj 2017 - 18:04.

Postad 16 maj 2017 - 18:08

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Med vänlig hälsning

7. Antalet samtidiga inspelningar bestäms av antalet tuners och hur kanalerna ligger på Com hems muxar.
Ligger de tre kanalerna man vill spela in på olika muxar blir det tre inspelningar, ligger kanalerna man vill spela in delvis på samma muxar kan man spela in fler än tre.
Men det är inget man ska förlita sig på för kanalerna ligger ganska väl utplacerade på olika muxar. Det beror också på nätnumret man har hos Com hem dvs det är olika i olika delar av landet så det finns ingen muxlista att ladda hem. Vad jag vet. Jag gjorde en för länge sen men med TiVo så behöver jag inte tänka så mycket på detta för man har ju omstart och Com Hem Play.
Man måste tänka på att om man lägger till extra tid t ex att man lägger till 10 min extra tid på en inspelning som slutar 21:00 enl programguiden så får man konflikt med en inspelning som startar 21:00 på en annan kanal om man redan använder alla tre tuners.

8. Boxen raderar de program man markerat som borttagna när den behöver plats.
Vill man inte använda TiVo-tips kan man markera att sådana inte ska spelas in. Jag har aldrig använt TiVo-tips för jag har förstått att dessa mest fyller upp hårddisken till ingen nytta.
Min erfarenhet är att boxen fungerar bäst om hårddisken inte fylls upp alltför mycket. Håller med om att 1TB hdd inte är så mycket - TiVo i USA finns med 6TB.
Man kan spara plats genom att spela in i SD istf från HD om kanalen finns i bägge upplösningarna.
HD tar tre gånger mer plats på hårddisken.
Ibland spelar det ingen roll för kvaliteten om inspelningen är gjord i SD. Fortf sänder t ex SVT ganska få program i native (och inte uppskalad) HD. 
Men vissa program som  t ex Animal Planet 2 ska man naturligtvis spela in i HD!

Postad 16 maj 2017 - 18:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

Fortf sänder t ex SVT ganska få program i native (och inte uppskalad) HD.

På SVT är det väldigt få nya program som är uppskalade från standardupplöst. Det som fortfarande är standardupplöst är nästan uteslutande nyhetsinslag och program baserade runt dessa (exempelvis Landet runt). :)

Postad 16 maj 2017 - 20:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

På SVT är det väldigt få nya program som är uppskalade från standardupplöst. Det som fortfarande är standardupplöst är nästan uteslutande nyhetsinslag och program baserade runt dessa (exempelvis Landet runt). :)

Tack för påpekandet.
Jag misstänker att det jag skrev baserades på hur det var för några år sedan.
Det verkar ha blivit betydligt fler program i native HD nu på SVT.
Jag såg att t o m programmet "Korrespondenterna" som ju är inspelat på fältet hade en HD-markering
i början nu i kväll  :)

Postad 16 maj 2017 - 20:21

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Tack för påpekandet.
Jag misstänker att det jag skrev baserades på hur det var för några år sedan.
Det verkar ha blivit betydligt fler program i native HD nu på SVT.
Jag såg att t o m programmet "Korrespondenterna" som ju är inspelat på fältet hade en HD-markering
i början nu i kväll :)

ändå är det fattigt med dolby 5.1 ljud

Postad 16 maj 2017 - 21:46

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Återigen tack för all bra info!!!

6) Jag börjar förstå att ComhemPlay kan man se i Tivo boxen också, och det verkar som man där kan se gamla SVT sändningar. Jag har ingen Tivo box än, men har tittat på ComhemPlay på nätet, och jag kunde inte se att man hade några gamla SVT spelbara? Men om man kan se det i Tivoboxen istället är det bra. Sen som FEA påpekade att det inte verkar finnas nån riktig logik vilka avsnitt man kan se eller ej, verkar ju rätt oförklarligt...

Duckface 21 påpekar brist på Doblby, något jag håller med om, då ljudet betyder mycket för min upplevelse.

Jag analyserade ljud spåren i SVT sändningarna förra året och upptäckte att man sände ut i AC3 (Dolby) i flera program men bara 2 kanaligt... 5.1 ljud var sällsynt.

Det jag tycker vore bra är om man utvecklade ComhemPlay tjänsten på nätet och i appar att inkludera 5.1 ljud. Det lyckas ju flera andra med sen flera år. Netflix appen för Windows 10 stöder 5.1 ljud alldeles utmärkt. Dock tror jag inte den stöder 4K?

Mvh

Postad 17 maj 2017 - 04:21

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

ändå är det fattigt med dolby 5.1 ljud

Jag tror det måste bero på att det är "enklare" att spela in bild i HD än multikanalsljud i Dolby digital 5.1.
En hel del tv-program har idag bild i HD men tvåkanalsljud.
Vad jag kan se används väl Dolby 5.1 ljud av SVT i första hand vid studioinspelningar och direktsändningar
av större produktioner. Allsången har länge haft 5.1-ljud liksom Mellon och andra stora arrangemang.
Dessutom har nyare spelfilmer och dramaserier - både egenproducerade av SVT och inköpta - nu för tiden
bild i HD och Dolby digital 5.1 ljud.

Postad 17 maj 2017 - 09:38

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Då du ställer in boxen att släppa genom 1080p så fungerar det. Segt som sirap är för övrigt ett understatement :)

Jo jag vet, jag har provat men för min box fungerar det inte. Den vägrar ställa in sig på 1080p utan 1080i är max den vill ge. Rätt irriterande och jag misstänker att min box inte är riktigt frisk, känner inte bara för att reklamera den (ännu). Eftersom inte använder Netflix med TiVo boxen ändå och vanliga HD-kanaler inte sänds i bättre än 1080i är det inte ett så stort problem i sig.

Postad 17 maj 2017 - 10:00

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag tror det måste bero på att det är "enklare" att spela in bild i HD än multikanalsljud i Dolby digital 5.1.
En hel del tv-program har idag bild i HD men tvåkanalsljud.
Vad jag kan se används väl Dolby 5.1 ljud av SVT i första hand vid studioinspelningar och direktsändningar
av större produktioner. Allsången har länge haft 5.1-ljud liksom Mellon och andra stora arrangemang.
Dessutom har nyare spelfilmer och dramaserier - både egenproducerade av SVT och inköpta - nu för tiden
bild i HD och Dolby digital 5.1 ljud.

Det är en helt logisk teori. Kameror som spelar in i SD används mindre och mindre av produktionsbolagen eftersom HD-kameror nu är så billiga. (Frågan är ifall man ens kan köpa SD-kameror nuförtiden.) HD-bild kräver i princip inte mer efterbearbetning än SD-bild, medan flerkanalsljud kräver väldigt mycket mer. Först måste du ha flera kanaler vid inspelning (dvs lika många mikrofoner som kanaler du vill ha), sedan måste alla dessa kanaler mixas för att få ut korrekt ljudbild.

Vid många produktioner finns heller ingen anledning att ha flerkanalsljud. Så länge det handlar om personer i bild som pratar med varandra utan att något pågår runtomkring, är det knappt värt att ens ha stereo. Generellt sett kan man säga att röster alltid ska ligga centrerat i bild. I undantagsfall kan röster panoreras ut i andra kanaler, men då handlar det oftast om röster som är utanför bild. De läggs då där för att ge en effekt som personen i bild kan reagera på. 

Det ljud som läggs ut i flerkanal är effektljud och musik.

Detta blev lite OT, ber om ursäkt för det... :rolleyes:

Postad 24 maj 2017 - 17:06

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tack återigen för alla tips.

Nu har jag fått helt ny information från Comhem, jag vill dela med mig av och fråga er om råd:

9) Jag bor i lgh med både Comhem (3 hål i väggen) och bredband via fiber. Hittills har jag använt Comhems vanliga TV-antenn utgång i väggen för att driva mina två Humaxboxar, vilket funkat utmärkt. Mitt internet bredband har jag fått via fibernätverket, vilket också funkat perfekt.
Jag har alltså hittills inte använt mig av Comhems KOAX bredbandsuttag i väggen. När jag i måndags 21/5 skulle beställa en Tivo-box så kunde dom inte hitta att Comhems KOAX bredbandsuttag var aktivt i mitt hus, men dom hittade en granne i samma trapp som använde detta uttag… Efter 3 dagar kom det dystra beskedet att min hyresvärd inte förnyat avtalet med Comhems KOAX bredbandsuttag, och det kommer fasas ut.
OK, jag fick tänka om och istället bli tvingad att ansluta Tivoboxen till mitt fiberbredband jag har hos en annan leverantör. Jo, det går väl… MEN Tivoboxen kräver runt 40-50 Mbits när det jobbar på, och då tar den nästan halva min bandbredd i mitt fiberbredband… Man kunde heller inte svara på vad Tivoboxen kräver i viloläge, då man alltså inte tittar på någon TV sändning.

Har någon av er erfarenhet av att ha Tivoboxen inkopplad på en annan leverantörs nät? Och hur funkar det? Hur ser bildkvaliten ut, då man ex spelar in 3 st HD sändningar samtidigt? Min tidigare erfarenhet av fibernätverk att dom ofta är underdimensionerade för att strömma flera kanaler samtidigt. Bandbredden är betydligt sämre än i Comhems KOAX bredbandsuttag.

Men värre blir det… Comhem menar på att jag inte kan behålla tjänsten med mina gamla Humaxboxar, som är anslutna till vanliga Comhems TV antenn uttag, samtidigt som jag har Tivo inkopplad fibernätverket…? Jag tycker det låter konstigt. Varför ska inte det gå att fungera samtidigt?

10) Ni som har Tivobox, har ni testat att koppla in den på nån annans fiber nät ute i landet? Fungerar det? Alltså inte på er hemadress.

Postad 24 maj 2017 - 17:54

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Tack återigen för alla tips.

Nu har jag fått helt ny information från Comhem, jag vill dela med mig av och fråga er om råd:

Du ska alltså installera enligt alternativ Rött A:
https://www.comhem.s...erkoax-data.pdf

TiVo kommer då kunna hämta meta-data, starta Play-tjänster osv men vill du använda mobil eller läsplatta för att styra TiVo (fjärrkontroll) måste TiVo ha en trådlös anslutning till det lokala nätverkets router så att mobilen eller läsplattan kan kommunicera med TiVo över WiFi.
För detta behövs en trådlös usb-brygga (kostar endast 199 kr) som ansluts till TiVo-boxen genom att koppla den medföljande nätverkskabeln till nätverksporten på boxen. Tyvärr saknar boxen inbyggd WiFi.
https://www.comhem.s...brygga-data.pdf

TiVo hämtar programmen via tv-uttaget så det blir ingen trafik att tala om över bredbandet.
Jag vet inte varför du nämner 40-50 Mbit/s - kanske tänker du på om man har TiVo över FiberLAN och inte över FiberKoax som det ju blir i ditt fall. Du har ju fungerande kabel-tv men inte bredband från Comhem.

Postad 24 maj 2017 - 18:33

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej Andylin,

Comhem stänger alltså ner sin FiberKoax hos vår hyresvärd. Så vill jag ändå ha Tivo återstår tydligen bara FiberLan, som jag har hos en annan leverantör, därav mitt bekymmer med bandbreddsproblem. Men då kan jag enligt Comhem INTE samtidigt kunna använda mina gamla Humaxboxar, som varit anslutna till Comhems TV-antenn utgång i väggen. Det är mitt dilemma.

Postad 24 maj 2017 - 18:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej Andylin,

Comhem stänger alltså ner sin FiberKoax hos vår hyresvärd. Så vill jag ändå ha Tivo återstår tydligen bara FiberLan, som jag har hos en annan leverantör, därav mitt bekymmer med bandbreddsproblem. Men då kan jag enligt Comhem INTE samtidigt kunna använda mina gamla Humaxboxar, som varit anslutna till Comhems TV-antenn utgång i väggen. Det är mitt dilemma.

Jag uppfattade det som att du även i fortsättningen skulle ha kabel-tv från Comhem. Nu verkar det som att man alltså inte längre kommer att tillhandahålla kabel-tv. Men det borde ju ha kommit information till er boende när man tecknat avtal om ett öppet nät och vilka leverantörer som då erbjuds.
Så om ni enbart ska ha FiberLAN fortsättningsvis får du kolla med den nätleverantören om de erbjuder Comhem för tv.
Öppna fibernät erbjuder olika uppsättningar av leverantörer för bredband, tv och telefoni så det beror helt på vilket
fibernät fastighetsägaren hos dig har avtal med. Men som sagt, allt detta bör du ju ha informerats om eftersom du annars skulle bli av med dina tv-kanaler (utom SVT och TV4 möjligen).

Postad 25 maj 2017 - 10:38

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej Andylin,

Jag kanske uttryckt mig oklart, då jag försökte förklara läget här. Tror det kan bli missförstånd kring termer och ord.

Jag menar inte så som du uppfattat det alls.

Ska försöka mig på att vinkla det lite annorlunda och förtydliga.

Comhem med sina uttag med 3 hål i väggen ger ju i vanliga antennuttaget TV-sändningar, som Comhem kallar för Digital-TV. I det uttaget har jag haft mina två Humaxboxar sen flera år, det fungerar utmärkt.

I Comhems mitt uttag, med en gängad kontakt ligger Comhems gamla Koax bredband. Det uttag och den tjänsten använder jag inte. Och det är denna tjänst som min hyresvärd sagt upp med Comhem. Det går alltså inte att använda sig av det uttaget längre om man skulle vilja. Så om jag skulle skaffa en Tivobox, så går den inte att ansluta till detta Koax uttag, då det kopplats bort.

Vi har dock fått indraget i vårt hus vanlig fiber internet från en annan nätleverantör, och det fungerar utmärkt, men det har jag bara använt att surfa med hittills.

Så sammanfattningsvis så finns Comhems vanliga antennuttag kvar och sen finns fiberbredband från annan leverantör.

När då gäller en ev Tivobox så återstår bara att ansluta den till mitt befintliga fiberbredband, och det skulle säkert fungera, då min andra nätleverantör inte motsätter sig att jag har en Tivobox ansluten. Men frågan är som jag först skrev, vad händer med bandbredden, då Tivo kommer sluka runt 40-50 Mbit/s. Och hur blir kvalitén om man spelar in 3 samtidiga HD sändningar i Tivoboxen, om man anslutit den som jag blir tvingad att göra? En del av er i Forumet kanske har liknande anslutning som jag har?

Och den andra viktiga frågan är, som jag skrev är att Comhem påstår att jag inte kan ha kvar mina Humaxboxar i Comhems antennuttag (=Digital-TV tjänst) och samtidigt ha en Tivobox ansluten till mitt fiberbredband. Vore intressant o höra o någon av er har stött på samma problematik?

Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle gå att få båda dessa saker att fungera samtidigt för Comhem? Att det inte är ett tekniskt problem utan möjligen ett administrativt problem hos Comhem, som dom inte riktigt vet hur dom ska hantera?

Postad 25 maj 2017 - 12:20

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej Andylin,

Jag kanske uttryckt mig oklart, då jag försökte förklara läget här. Tror det kan bli missförstånd kring termer och ord.

Jag menar inte så som du uppfattat det alls.

Ska försöka mig på att vinkla det lite annorlunda och förtydliga.

Är det på grund av att du vill ha dina två Humax-boxar i TV-uttaget som du insisterar på att ansluta TiVo till ditt fiberbredband?
Om du har digital-tv från Com hem i tv-uttaget (där du nu har dina Humax-boxar anslutna) så är det där du ska ansluta din TiVo och det enligt alternativet Rött A enl ovan. Eftersom ditt DATA-uttag är inaktiverat så ansluter du enligt alternativet antennuttag med två hål. Du ansluter till ditt bredband enl beskrivningen - har ingen betydelse att det inte är från Com hem. Du har ett modem/router förmodar jag som kan anslutas med nätverkskabel till TiVo. Om avståndet är långt finns den trådlösa bryggan jag beskrev. Då har du möjlighet att styra TiVo med mobil/läsplatta som fjärrkontroll.

Så du har fått beskedet från Com hem att du inte kan dela antennuttaget för dina Humax-boxar om du använder det för TiVo?
Möjligt att TiVo då kräver att vara ensam. Det vet bara Com hem.

Jag har min TiVo ansluten enligt alternativet Grön A dvs till DATA-uttaget och därför har jag kunnat ansluta en inspelningsbar Humax-box till TV-uttaget med syskonabonnemang för 99 kr/mån. Där speglas alla kanaler jag har på TiVo.
Jag har ingen separat bredbandsanslutning till min TiVo eftersom jag inte har behov av att ha den ansluten via WiFi. Den enda funktion som faller bort är möjligheten att använda smart fjärr på mobil eller läsplatta.
TiVo har ett inbyggt bredbandsmodem så ansluter man till DATA-uttaget (och har bredband från Com hem) så behöver TiVo ingen annan bredbandsanslutning.

Hoppas du kan reda ut detta men jag rekommenderar att du talar igenom detta med Comhems kundtjänst.
Så länge du har kabel-tv från Comhem via FiberKoax-uttaget så ska det inte vara något problem att använda TiVo. Bredband från annan leverantör är inget problem heller.  

Som jag skrev tidigare tas programmen via TV-uttaget så ditt bredband påverkas inte nämnvärt. Det används bara när du t ex vill starta ett program på play, beställa en hyrfilm/sportevenemang eller begära omstart av program. Bild och ljud kommer sen via TV-uttaget och inte via bredbandet.  
Har man kabel-tv via FiberKoax används en teknik som kallas Broadcast-on-Demand vilket betyder att boxen via bredbandet begär att visst program ska sändas till boxen och så tar man emot det som vilket program som helst via TV-uttaget.
Har man enbart ip-tv via FiberLAN så gäller Video-on-Demand och då kommer naturligtvis bild och ljud till digitalboxen via bredbandet.
Viktigt att hålla isär dessa två fall :)

Enda fråga jag inte vet något om är om du kan splitta TV-uttaget mellan TiVo och två st Humax via t ex:
http://www.clasohlso...-4-vägs/38-2334
Jag vet att Com hem generellt inte gillar att man använder splitters. Blir det problem så kräver de att man tar bort sådant vid felsökningen. Fungerar de inte finns det ingen support om man använder någonting mellan uttaget och boxen. För övrigt måste extra boxar naturligtvis ha giltigt programkort. TiVo behöver inget kort för att fungera, bara giltigt abonnemang.
Istället för splitters rekommenderar Com hem att man sätter in extra uttag. De kan rekommendera installatörer
som kan fixa extra uttag där man önskar t ex i sovrum/kök.

Som sagt, diskutera detta med Com hems kundtjänst. Det är ändå Com hem som  ska leverera TiVo till dig om du väljer den lösningen.  Lycka till.

Postad 25 maj 2017 - 12:43

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej Andylin,

Stort tack för utförlig info.

Det du skriver förändrar i så fall allt om vad Comhems support sa till mig.

Ingen på Comhem nämnde alls att Tivoboxen kan anslutas till vanliga antennuttaget. Det var dom som insisterade på att jag var tvungen att få TV-kanalerna via mitt fiberbredband istället.

Om det går att ansluta Tivoboxen till antennuttaget, vilket du bekräftar, så kommer det nog funka för mig.

Jag har redan idag flera boxar på samma uttag utan splitter och det fungerar bra. Så det kanske kommer fungera att ha Humax o Tivo på samma ledning. Annars går det säkert att lösa på annat sätt som du nämner.

Och jag har nätverkskablar som går fram till min TV o andra boxar så det löser sig med anslutning till Tivo också. Jag kommer heller inte använda mobilen som fjärrkontroll till Tivoboxen.

Så frågan är väl varför Comhem påstod att jag inte kan ha både Humax och Tivo samtidigt?

Tänk om det här löser sig nu, och jag kan beställa en Tivo.

Stort tack igen för bra info!

Postad 28 maj 2017 - 18:17

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej Andylin och alla ni som har OpenUniverse,

Comhem påstår fortfarande att Tivo inte går att boka i mitt hus som har OpenUniverse. Efter att ha pratat med ett tiotal i veckan hos Comhem kan inte en enda ange något skäl varför det inte går att boka.

Finns det tekniska skäl? Administrativa skäl? Eller kommersiella skäl?

I fredags skulle man kolla upp med analysavd varför det strulat i boknings systemet nekade till  att att Tivo skulle fungera.
Det finns Comhems antennuttag i bostaden, som driver utmärkt mina Humaxmboxar sen åratal. (Data uttaget är avstängt)
Det finns bredbandfiber genom OpenUniverse i bostaden.
Det finns en Intenobox CPE i bostaden, det Comhem kallar för Mediaomvandlare:
https://www.intenogr...nverter/xg6846/
Det finns nätverkskablar dragna över hela bostaden.

Men både jag och en  hos Comhem var överens om att alternativ Orange i Comhems installations pdf fil skulle fungera hos mig:
https://www.comhem.s...erkoax-data.pdf
Det är på det sättet andra kunder anslutit sig landet över och det fungerar utmärkt:
TV-sändningarna strömma in via TV-antenn uttaget, och sådant som TV-guide etc går via mitt fiberbredband hos OpenUniverse.
Kan ni som har OpenUniverse berätta era erfarenheter. Hur har ni kopplat in?

Eftersom jag får 14 dagars öppet köp, är det ju bara att testa om det fungera, annars skicka tillbaka. Vad har Comhem att förlora?
Vad tror ni det beror på att Comhem inte anger några faktabaserade orsaker till att man inte kan boka Tivo hos mig?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.