Com Hem + TIVO = sant!
2093 svar till detta Àmne
Postad 16 April 2017 - 20:16
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlÀgg
Det Àr sannolikt att det beror resten av hÄrdvaran, det Àr troligen ditt system som kompenserar för TiVo-boxens synkproblem.
Min Lexicon MC12HD har inte automatisk kompensation för ljud/bild synk dÄ det kom med HDMI 1.3 och min processor Àr för gammal för det.
Mvh,
Ingvar
Jag har en 10 Är gammal receiver - den har knappast sÄna finesser 
Postad 16 April 2017 - 20:26
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
JodÄ men det allra bÀsta hade varit om den kunnat leverera originalupplösningen automatiskt.
...
Men visst Àr det görbart att hÄlla rÀtt pÄ vilka upplösningar de olika kanalerna anvÀnder och stÀlla om till det.
...
Jag anmÀlde problemen nÀr TiVo var helt nytt men Àn har inget hÀnt. Det Àr vÀl tre Är sen tror jag...
Jag inser att jag var lite otydlig...
Det jag syftade pÄ som var helt vansinnigt var just att den inte stÀller om upplösningen automatiskt. SÄ jag hÄller verkligen med dig dÀr. Automatisk omstÀllning av upplösning fungerade dock faktiskt bra nÀr TiVon kom, men försvann i nÄgon uppdatering för lÀnge sen.
Och det jag menar var görbart var att fÄ till 1:1 pixelmappning nÀr man vill, det Àr bara det att det Àr lite struligt.
Postad 17 April 2017 - 12:23
luma67
-
luma67
-
AnvÀndare
-
-
143 inlÀgg
Synkproblemen varierar frÄn kanal till kanal och frÄn dag till dag. I bland Àr det helt ok, i bland ganska illa.
Jag har inte lyckats hitta nÄgot system i det sÄ eftersom min utrustning Àr konstant sÄ mÄste det bero pÄ TiVo-boxen.
Mvh,
Ingvar
Har bÄde Tivo o Arrisboxen Samma hÄrdvara sedan för bÄda.
Arris ok, Tivo osynk . NÄt Àr galet med Tivo.
Redigerat av luma67, 17 April 2017 - 12:26.
Postad 17 April 2017 - 17:43
ingvar
-
ingvar
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Jag har en 10 Är gammal receiver - den har knappast sÄna finesser 
HDMI 1.3 kom 2006 sÄ det Àr inte alls osannolikt.
Mvh,
Ingvar
Postad 17 April 2017 - 18:02
ingvar
-
ingvar
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Jag inser att jag var lite otydlig...
Det jag syftade pÄ som var helt vansinnigt var just att den inte stÀller om upplösningen automatiskt. SÄ jag hÄller verkligen med dig dÀr. Automatisk omstÀllning av upplösning fungerade dock faktiskt bra nÀr TiVon kom, men försvann i nÄgon uppdatering för lÀnge sen.
Och det jag menar var görbart var att fÄ till 1:1 pixelmappning nÀr man vill, det Àr bara det att det Àr lite struligt.
Det Àr sÀkert som du sÀger att TiVo-boxen kunnat leverera en viss upplösning automatiskt men sÄ vitt jag vet sÄ har den aldrig kunnat leverera originalupplösningen vilket Àr det jag Àr intresserad av..
Jag var tydligen ocksÄ litet otydlig.
Det jag menar Àr att för att jag ska fÄ det som jag vill ha det sÄ mÄste jag mÄste jag veta vilka kanaler som anvÀnder vilket format och stÀlla in det formatet manuellt. Det Àr det enda sÀttet att fÄ ut bilden oskalad till min externa scaler.
SD kanaler anvÀnder 576i, SVT HD anvÀnder normalt 720p, (alla?) andra HD kanaler anvÀnder 1080i. SÄ jag fÄr kolla vilken kanal nÄgot Àr sÀnt pÄ sen fÄr jag trycka uppÄtpil för att blÀddra igenom upplösningarna sÄ att jag fÄr originalupplösningen. Visst funkar det men det Àr inte sÀrskilt praktiskt.
Att man inte fixat det pÄ 3 Är tycker jag Àr kasst!
Mvh,
Ingvar
Redigerat av ingvar, 17 April 2017 - 18:03.
Postad 17 April 2017 - 18:39
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Det Àr sÀkert som du sÀger att TiVo-boxen kunnat leverera en viss upplösning automatiskt men sÄ vitt jag vet sÄ har den aldrig kunnat leverera originalupplösningen vilket Àr det jag Àr intresserad av..
Jo, det har den faktiskt. I alla fall vad gÀller kanaler med 720p och 1080i. 576i minns jag inte om jag testade.
Jag fick min TiVo i oktober 2013, och dÄ funkade detta garanterat. NÄgon gÄng innan februari 2014 slutade det att fungera.
Redigerat av guth, 17 April 2017 - 18:40.
Postad 17 April 2017 - 19:14
ingvar
-
ingvar
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Jo, det har den faktiskt. I alla fall vad gÀller kanaler med 720p och 1080i. 576i minns jag inte om jag testade.
Jag fick min TiVo i oktober 2013, och dÄ funkade detta garanterat. NÄgon gÄng innan februari 2014 slutade det att fungera.
Jag tror inte att du förstÄr var jag menar, att leverera originalupplösningen handlar inte om att den kan göra det för en kanal - det handlar om att kunna göra det för alla kanaler.
Jag vill inte att boxen skalar om bilden alls, inte nÄgonsin, inte till nÄgot format. Jag vill att boxen ska leverera det format sÀndningen har, inget annat, jag vill helt enkelt inte anvÀnda den inbyggda scalern. Om jag byter till en kanal ska boxen leverera originalupplösningen. Jag vill inte ha en konstant upplösning av nÄgot format, inte 576i, inte 720p, inte 1080i eller 1080p utan jag vill ha det format som den aktuella sÀndningen pÄ den aktuella kanalen har.
Att det inte fungerar felrapporterade jag till ComHem sÄ snart jag fick boxen och jag fick den vid ComHems lansering av TiVo. Det finns helt enkelt inget sÄnt alternativ i videoinstÀllningarna och har aldrig funnits i de programvaruversioner jag har haft, och jag har haft alla sÄ vitt jag vet. Den instÀllningen har dÀremot HUMAX HDPVR-1000C sÄ dÀr kan jag fÄr det att fungera som jag vill.
Mvh,
Ingvar
Postad 17 April 2017 - 20:09
luma67
-
luma67
-
AnvÀndare
-
-
143 inlÀgg
Ang skalning,
Om det aldrig funkat sÄ kan man ju undra varifrÄn texten kommer om man trycker INFO under VideinstÀllningar,
Tydligt fÄr man dÄ info om att om man kryssar i alla upplösningar kommer boxen INTE att skala,
Bara att texten finns dÀr tyder pÄ att det borde funkat nÄn gÄng, Annars Àr de Ànnu större pajaser Àn man idag uppfattar dem som,
Men nÀr jag pÄ pekade "buggen" sÄ blev CH som vanligt förvÄnade,,,och inget görs o Info-texten lurar fler,
Postad 17 April 2017 - 21:20
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Jag tror inte att du förstÄr var jag menar, att leverera originalupplösningen handlar inte om att den kan göra det för en kanal - det handlar om att kunna göra det för alla kanaler.
Jag vill inte att boxen skalar om bilden alls, inte nÄgonsin, inte till nÄgot format. Jag vill att boxen ska leverera det format sÀndningen har, inget annat, jag vill helt enkelt inte anvÀnda den inbyggda scalern. Om jag byter till en kanal ska boxen leverera originalupplösningen. Jag vill inte ha en konstant upplösning av nÄgot format, inte 576i, inte 720p, inte 1080i eller 1080p utan jag vill ha det format som den aktuella sÀndningen pÄ den aktuella kanalen har.
Att det inte fungerar felrapporterade jag till ComHem sÄ snart jag fick boxen och jag fick den vid ComHems lansering av TiVo. Det finns helt enkelt inget sÄnt alternativ i videoinstÀllningarna och har aldrig funnits i de programvaruversioner jag har haft, och jag har haft alla sÄ vitt jag vet. Den instÀllningen har dÀremot HUMAX HDPVR-1000C sÄ dÀr kan jag fÄr det att fungera som jag vill.
Jag menar precis samma sak som du. Om man tittar pÄ en kanal som sÀnder i 720p (SVT HD och NRK) sÄ ska boxen skicka ut 720p och om man tittar pÄ en kanal som sÀnder i 1080i (alla(?) andra HD-kanaler) sÄ ska boxen skicka ut 1080i. Detta Àr jag helt sÀker pÄ att det fungerade 2013 nÀr jag fick boxen. Jag Àr nog precis lika petig som du nÀr det gÀller sÄnt hÀr, om inte Ànnu petigare. Bara en sÄn sak att jag kollat att Humax-boxen inte klarar 1:1 pixelmappning, medan TiVo-boxen gör det, borde vÀl antyda att jag Àr en video-kvalitets-freak? 
Och vadÄ "finns inget sÄnt alternativ i videoinstÀllningarna"? Som det var förut sÄ skickade boxen alltid ut det som sÀndningen var i, ifall man hade kryssat för den upplösningen i instÀllningarna. Idag finns ju i princip ingen anledning att ha fler Àn ett val dÀr. Och som luma67 skriver ovan, sÄ stÄr det ju hur tydligt som helst att det ska fungera som du och jag vill, men det gör det ju inte lÀngre. Jag har faktiskt aldrig lÀst den texten förrÀn nu.
Postad 17 April 2017 - 21:24
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Jag felanmÀlde förresten ocksÄ detta, 2014-02-09, strax efter det slutat funka. Jag fick som svar att det skulle funka som det gör nu. Hopplöst...
Postad 18 April 2017 - 03:15
ingvar
-
ingvar
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Ang skalning,
Om det aldrig funkat sÄ kan man ju undra varifrÄn texten kommer om man trycker INFO under VideinstÀllningar,
Tydligt fÄr man dÄ info om att om man kryssar i alla upplösningar kommer boxen INTE att skala,
Bara att texten finns dÀr tyder pÄ att det borde funkat nÄn gÄng, Annars Àr de Ànnu större pajaser Àn man idag uppfattar dem som,
Men nÀr jag pÄ pekade "buggen" sÄ blev CH som vanligt förvÄnade,,,och inget görs o Info-texten lurar fler,
En info-text betyder bara att de haft för avsikt att det skulle fungera sÄ inte att det faktiskt gjort det.
ComHem anvÀnder samma plattform som Virgin Media. LÀser man pÄ deras forum sÄ fungerade det inte sÄ sent som i april 2013:
Att de ska ha infört funktionen efter april och sedan tagit bort den till dess att jag felrapporterade det strax efter Ärsskftet (jag har inte kvar mailen sÄ jag vet inte exakt nÀr det var) Àr osannolikt.
Jag tror inte att man kan överskatta vilka pajaser ComHem Àr; Att texten finns dÀr betyder att det Àr sÄ det Àr meningen boxen ska fungera men ComHem skiter som vanligt i sina kunder och struntar i att fixa fel.
Mvh,
Ingvar
Redigerat av ingvar, 18 April 2017 - 04:20.
Postad 18 April 2017 - 04:21
ingvar
-
ingvar
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Jag felanmÀlde förresten ocksÄ detta, 2014-02-09, strax efter det slutat funka. Jag fick som svar att det skulle funka som det gör nu. Hopplöst...
Jag menar precis samma sak som du. Om man tittar pÄ en kanal som sÀnder i 720p (SVT HD och NRK) sÄ ska boxen skicka ut 720p och om man tittar pÄ en kanal som sÀnder i 1080i (alla(?) andra HD-kanaler) sÄ ska boxen skicka ut 1080i. Detta Àr jag helt sÀker pÄ att det fungerade 2013 nÀr jag fick boxen. Jag Àr nog precis lika petig som du nÀr det gÀller sÄnt hÀr, om inte Ànnu petigare. Bara en sÄn sak att jag kollat att Humax-boxen inte klarar 1:1 pixelmappning, medan TiVo-boxen gör det, borde vÀl antyda att jag Àr en video-kvalitets-freak? 
DÄ har du haft nÄgon annan programvara Àn den jag har haft. För mig har det aldrig fungerat.
ComHem anvÀnder samma plattform som Virgin Media. LÀser man pÄ deras forum sÄ fungerade det inte sÄ sent som i april 2013
Att funktionen skulle införts efter det och dessutom tagits bort till dess att du felrapporterade det 2014-02-09 verkar inte sannolikt.
Att du pratar 1:1 pixelmappning, som iofs Àr en viktig sak i skalning men bara en av alla de saker som Àr viktiga, visar inte att du Àr nÄgot video-kvalitets-freak. Det visar att du förstÄr en av de grundlÀggande sakerna inom video.
Jag har tröttnat pÄ den hÀr diskussionen sÄ det hÀr blir det sista jag skriver.
Mvh,
Ingvar
Postad 18 April 2017 - 15:49
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2486 inlÀgg
Com Hem:s uppdateringar har slÀpat efter Virgin Medias, sÄ det Àr inte alls omöjligt att det har fungerat korrekt pÄ Com Hem:s boxar ett tag efter det att den kvaddade uppdateringen slÀpptes hos Virgin Media.
Postad 18 April 2017 - 17:35
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Att du pratar 1:1 pixelmappning, som iofs Àr en viktig sak i skalning men bara en av alla de saker som Àr viktiga, visar inte att du Àr nÄgot video-kvalitets-freak.
NÀ, men att jag verkligen kollat detta med pixelmappning pÄ de tvÄ enheterna kanske antyder att jag Àr ett freak, vilket Àr vad jag skrev. (Jag vill ju gÀrna vara ett freak lixom... )
Com Hem:s uppdateringar har slÀpat efter Virgin Medias, sÄ det Àr inte alls omöjligt att det har fungerat korrekt pÄ Com Hem:s boxar ett tag efter det att den kvaddade uppdateringen slÀpptes hos Virgin Media.
Jag tyckte nog ocksÄ att detta kÀndes som en rimlig förklaring. Jag blir dock inte jÀtteledsen om folk (Ingvar) inte vill tro mig gÀllande att det har funkat tidigare.
Postad 19 April 2017 - 19:36
SalK82
-
SalK82
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Hej!
Har lÀst sÄ lÄngt tillbaka i trÄden att jag nÀstan somnade dÄ jag försöker bilda mig en uppfattning om Comhem och Tivo. VI kommer snart fÄ fiber och troligtvis ansluta oss till Comhem. DÀrmed blir Tivo aktuellt.
Ăr dĂ€rför tacksam för lite info om Comhem och Tivo, bĂ„de bra och dĂ„ligt samt vilka bra alternativ som finns.
Har det sedan lanseringen varit samma Tivo-box? I sÄ fall, Àr inte den lite gammal nu? NÄgon som hört om det Àr nÄgot nyare pÄ gÄng?
Tack pÄ förhand!
Postad 19 April 2017 - 20:47
Flintstone
-
Flintstone
-
LĂ€rjunge
-
-
276 inlÀgg
Som relativt ny fiberkund, och dÀrmed kund hos ComHem igen efter nÄgra Är, kan jag sÀga att vi Àr mycket nöjda.
ComHem var tillmötesgÄende under avtalsskrivningen och de fÄ gÄnger det varit strul har de ocksÄ skött sig mycket bra. Kanalutbudet Àr riktigt bra (om man har Guld-abonnemang) och det faktum att man kan se alla kanaler man har i TiVo boxen Àven pÄ telefoner och lÀsplattor Àr guld vÀrt de gÄnger man inte Àr hemma. Senast sÄg jag lite Formel 1 pÄ plattan nÀr vi firade pÄsk hos svÀrförÀldrarna som inte har Viasat motor.
Vi upplever inte alls att TiVo-boxen Àr sÄ dÄlig som mÄnga andra skriver om. TvÀrt om tycker vi mycket om den och jÀmfört med andra boxar vi haft frÄn ett antal olika leverantörer Àr den solklart bÀst. Visst, den har absolut sina begrÀnsningar och en del rena konstigheter, men dess positiva egenskaper övervÀger dessa med hÀstlÀngder. Fungerande serieinspelning, sökning efter "nÀstan allt" (som det stÄr i boxen) i tablÄn, möjligheten att se vissa program man missat tidigare under kvÀllen m.m m.m.
Postad 23 April 2017 - 10:19
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlÀgg
...och det faktum att man kan se alla kanaler man har i TiVo boxen Àven pÄ telefoner och lÀsplattor Àr guld vÀrt de gÄnger man inte Àr hemma. Senast sÄg jag lite Formel 1 pÄ plattan nÀr vi firade pÄsk hos svÀrförÀldrarna som inte har Viasat motor.
FörutsÀtter att du har Viasat-paketet.
DÄ ingÄr Àven Viaplay inom de omrÄdena, vilket gör man kan streama F1 frÄn Viaplay pÄ exempelvis en Apple TV
Postad 23 April 2017 - 10:36
Flintstone
-
Flintstone
-
LĂ€rjunge
-
-
276 inlÀgg
Givetvis, man kan ju "bara" se de kanaler man betalar för.
Postad 23 April 2017 - 14:06
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlÀgg
Givetvis, man kan ju "bara" se de kanaler man betalar för.
TÀnkte mer pÄ att Viaplay-appen Àr smidigare för Viasats kanaler Àn TiVo-appen
Postad 23 April 2017 - 14:45
Flintstone
-
Flintstone
-
LĂ€rjunge
-
-
276 inlÀgg
Ah, ja jag menade inte TiVo-appen (finns den ens fortfarande?), utan just Viaplay.
SalK82 frÄgade om ComHem och TiVo i allmÀnhet, och jag svarade med mina allmÀnna upplevelser om ComHem och TiVo.
Postad 23 April 2017 - 16:48
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlÀgg
Ah, ja jag menade inte TiVo-appen (finns den ens fortfarande?), utan just Viaplay.
SalK82 frÄgade om ComHem och TiVo i allmÀnhet, och jag svarade med mina allmÀnna upplevelser om ComHem och TiVo.
DÄ missuppfattade jag nog det du skrev, för det lÀt pÄ dig som om du kollade via TiVo-appen, som för övrigt finns kvar 
...och det faktum att man kan se alla kanaler man har i TiVo boxen Àven pÄ telefoner och lÀsplattor Àr guld vÀrt de gÄnger man inte Àr hemma. ...
Redigerat av MartinAberg, 23 April 2017 - 16:48.
Postad 23 April 2017 - 17:45
Flintstone
-
Flintstone
-
LĂ€rjunge
-
-
276 inlÀgg
Jag kanske borde skrivit: "...och det faktum att man kan se alla kanaler man har hemma Àven pÄ telefoner och lÀsplattor via ViaPlay Àr guld vÀrt de gÄnger man inte Àr hemma..."
Postad 23 April 2017 - 20:38
dajo
-
dajo
-
ForumrÀv
-
-
668 inlÀgg
Jag har nu skaffat Tivo med guldpaketet.
Mycket nöjd.
Bra bild, inget osynkat ljud, rimligt snabb.
Serieinspelningen fungerar perfekt.
Smidigt att sitta med comhem play och markera program som ska spelas in.
Omstartfunktionen var sjukt bra...
Det enda jag har att anmÀrka pÄ Àr att man inte kan sortera ordningen pÄ kanalerna i favoritlistan.
Nu Àr det kanalnummer eller namnordning.
Postad 15 May 2017 - 10:43
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Jag funderar pÄ att bestÀlla en en Tivobox frÄn Comhem (Samsung GX-CM700CF). Den hÀr boxen har ju nÄgra Är nacken.
Det börjar ju produceras material i 4K/UHD, sen nÄgra Är tillbaka, hos bl a Netflix, Àven Viasat som Àven kom ut med en 4K/UHD förra Äret.
Comhem brukar inte ligga i framkant, men vet nÄgon om det Àr pÄ gÄng med en ny Tivobox? Jag har en 4K/UHD TV sen 2013.
NÀr det gÀller Samsung GX-CM700CF, sÄ har jag nÄgra funderingar:
1) GÄr det att ansluta en extern HDD till USB uttaget och spela upp egna videofiler via denna box?
2) Samma frÄga som ovan nÀr det gÀller nÀtverksfunktionen. Stöder den DLNA, sÄ den kan spela upp videofiler frÄn PC i nÀtverket?
3) Fungerar Netflix bra i denna Samsung GX-CM700CF?
4) Vilken modellbeteckning har FjÀrrkontrollen till denna Samsung GX-CM700CF?
5) Har nÄgon testat att ansluta en Slingbox till denna Samsung GX-CM700CF? Finns det nÄgon virtuell (Slingobox) fjÀrrkontroll gjord till denna box?
6) Man kan tydligen spela in pĂ„ HDD, program som redan visats, i efterskott? Ăr det begrĂ€nsat pga rĂ€ttighets skĂ€l till de fĂ„ program man kan se i ComhemPlay i efterhand?
Tackar pÄ förhand för svar.
Postad 15 May 2017 - 13:36
Nattsvart
-
Nattsvart
-
ForumrÀv
-
-
737 inlÀgg
Jag kan svara pÄ nÄgra av dina frÄgor.
1. Nej du kan inte spela upp externa filer, den Àr inte en mediaspelare.
2. Nej, den kan inte spela upp filer frÄn ditt nÀtverk, den kan bara spela upp det den ha spelat in.
3. Nej, det Àr riktigt dÄligt. Netflix tar vÀldigt lÄng tid att starta (den Àr snabbare nu Àn tidigare men fortfarande vÀldigt lÄngsam) och i menyerna Àr det segt som sirap, varje knapptryckning krÀver en liten paus. Dessutom fungerar inte 1080p för mig. Det finns en instÀllning i boxen som ska ge det, men för mig har det inte fungerat boxen vill helt enkelt inte stÀlla om till 1080p, det blir max 1080i. SjÀlv tyckte jag att boxens Netflix var sÄ dÄligt att jag köpte en Apple TV istÀllet.
Postad 15 May 2017 - 15:05
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlÀgg
3. Nej, det Àr riktigt dÄligt. Netflix tar vÀldigt lÄng tid att starta (den Àr snabbare nu Àn tidigare men fortfarande vÀldigt lÄngsam) och i menyerna Àr det segt som sirap, varje knapptryckning krÀver en liten paus. Dessutom fungerar inte 1080p för mig. Det finns en instÀllning i boxen som ska ge det, men för mig har det inte fungerat boxen vill helt enkelt inte stÀlla om till 1080p, det blir max 1080i. SjÀlv tyckte jag att boxens Netflix var sÄ dÄligt att jag köpte en Apple TV istÀllet.
DÄ du stÀller in boxen att slÀppa genom 1080p sÄ fungerar det. Segt som sirap Àr för övrigt ett understatement 
6. Du kan inte spela in Àldre program, du kan dock se om dem. Vissa av dem. Jag förstÄr fortfarande inte hur boxen vÀljer vilka program som kan ses i efterhand, men för de program det fungerar, sÄ fungerar det bra. Du kan se programmen en vecka bakÄt i tid.
Postad 15 May 2017 - 18:04
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
6. Du kan inte spela in Àldre program, du kan dock se om dem. Vissa av dem. Jag förstÄr fortfarande inte hur boxen vÀljer vilka program som kan ses i efterhand, men för de program det fungerar, sÄ fungerar det bra. Du kan se programmen en vecka bakÄt i tid.
Vilka program som finns tillgÀngliga för Sju dagars omstart och i Com Hem Play hÀnger samman med vilka rÀttigheter Com Hem förvÀrvat (och betalar för).
Det Àr ju samma med t ex SVT Play dÀr det Àr olika om program finns tillgÀngliga och under hur lÄng tid de i sÄ fall visas i SVT Play.
UpphovsmÀnnen och producenterna sÀtter villkor i visningsavtalen och de kan vara mer eller mindre förmÄnliga för tittarna.
Sju dagars omstart Àr för övrigt en anvÀndbar funktion i TiVo t ex om man glömmer att spela in ett program.
Det som verkligen saknas i TiVo Àr SVT Play - den version som finns dvs SVTr Àr helt oanvÀndbar eftersom den inte innehÄller sÀrskilt mycket.
Men SVT Play kan man ju se i tv pÄ andra sÀtt - finns ju appar i Apple-tv, olika mediespelare och pÄ smart-tv mm.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 15 May 2017 - 18:06.
Postad 15 May 2017 - 18:24
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlÀgg
Vilka program som finns tillgÀngliga för Sju dagars omstart och i Com Hem Play hÀnger samman med vilka rÀttigheter Com Hem förvÀrvat (och betalar för).
Det Àr just det jag inte förstÄr för det kan vara olika varje vecka. Oftast kan man se samma program, t.ex. Rapport, varje vecka, om man missat eller vill se om ett avsnitt; men sÄ plötsligt vid ett tillfÀlle sÄ Àr inte det programmet tillgÀngligt för en om-titt. Jag ser inget mönster i vilka program man kan se om.
Som tur Àr fungerar det för det mesta och det Àr en riktigt anvÀndbar funktion.
En annan funktion jag gillar Àr Serieinspelning. Man kan glömma bort att en ny sÀsong börjar flera mÄnader senare, men boxen glömmer det inte och spelar in Àven den 
Postad 16 May 2017 - 03:01
dajo
-
dajo
-
ForumrÀv
-
-
668 inlÀgg
Finns det. NÄgot sÀtt att överföra 4K frÄn extern box till TV?
Vilka TV har den HDMI som krÀvs?
Det var vÀl lite dÀrför som appletv inte har stöd för 4K Ànnu?
Postad 16 May 2017 - 06:08
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlÀgg
Finns det. NÄgot sÀtt att överföra 4K frÄn extern box till TV?
Vilka TV har den HDMI som krÀvs?
Det var vÀl lite dÀrför som appletv inte har stöd för 4K Ànnu?
Missuppfattar sÀkert alla dina frÄgor, för jag ser inte vad de har med TiVo att göra, men hÀr kommer nÄgra svar...
Föra över 4K frÄn box till TV gör du med en HDMI-kabel som stödjer 4K (high speed?)
Alla TV med 4K (UltraHD) stödjer 4K.
AppleTV har inte 4K Ànnu, ryktas komma pÄ #5.
Postad 16 May 2017 - 17:13
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Tack för bra input allesammans!
3) Trist att Netflix var sÄ segt. Boxen har ju nÄgra Är pÄ nacken...
6) Det Àr ju en bra tjÀnst att kunna se nÄgra dagar gamla program. Jag har ocksÄ blivit konfunderad pÄ urvalet av program att kunna se pÄ i efterhand. Det kanske inte bara handlar om "rÀttigheter". "Magine", som jag haft sen starten och som tyvÀrr upphör nu, har varit en utmÀrkt tjÀnst med mycket hög bildkvalité, och 7 dagars blÀddring bakÄt mot gamla program, och det gÀller nÀstan alla SVT program. ComhemPlay erbjuder inga SVT program alls bakÄt i tiden? Dessutom Àr Magines bildkvalité överlÀgsen Comhem plays. Har stÀllt dessa frÄgor till Comhem kundtjÀnst, men inte fÄtt nÄt klargörande....
Serie inspelning verkar vÀldigt bra. Det fanns i Windows Media Center redan dÄ den kom 2002, och dÀr fanns ocksÄ redan dÄ en 14 dagars programguide. TyvÀrr slaktade Microsoft den för Windows 10.
NÄgon av er som har denna Tivo-box kan ni svara pÄ denna frÄga jag stÀllde:
4) Vilken modellbeteckning har FjÀrrkontrollen till denna Samsung GX-CM700CF? Det brukar stÄ pÄ baksidan?
Mvh
Postad 16 May 2017 - 17:31
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Kom pÄ en ytterligare frÄgor:
7) Det finns ju 3 mottagare som klarar av 3 samtidiga inspelningar. Jag har haft 2 st Humaxboxar i mĂ„nga Ă„r, och dom har dubbelmottagare. Men i praktiken gĂ„r det att spela in betydligt fler program en tvĂ„ samtidigt. Tror jag spelat in 4 st som mest om det varit sĂ„ att de flesta varit ex SVT program. Ăr det samma med Tivoboxen, att den skulle klara typ 5-6 SVT program samtidigt?
8) Sen det hÀr med hdd storlek dyker ju alltid upp. Hur kan man ens erbjuda en box med bara 1 Tb? En 4 Tb HDD idag kostar inte sÄ mycket mer... Jag vet att det hÀr kommer bli ett stort problem för mig tyvÀrr.... Jag tittade lite pÄ manualen pÄ nÀtet, det verkar som Tivoboxen lever sitt eget liv dÄ det gÀller att radera program....? Hoppas det inte Àr sÄ illa som det verkar...?
Mvh
Postad 16 May 2017 - 17:48
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlÀgg
7) Det finns ju 3 mottagare som klarar av 3 samtidiga inspelningar. Jag har haft 2 st Humaxboxar i mĂ„nga Ă„r, och dom har dubbelmottagare. Men i praktiken gĂ„r det att spela in betydligt fler program en tvĂ„ samtidigt. Tror jag spelat in 4 st som mest om det varit sĂ„ att de flesta varit ex SVT program. Ăr det samma med Tivoboxen, att den skulle klara typ 5-6 SVT program samtidigt?
8) Sen det hÀr med hdd storlek dyker ju alltid upp. Hur kan man ens erbjuda en box med bara 1 Tb? En 4 Tb HDD idag kostar inte sÄ mycket mer... Jag vet att det hÀr kommer bli ett stort problem för mig tyvÀrr.... Jag tittade lite pÄ manualen pÄ nÀtet, det verkar som Tivoboxen lever sitt eget liv dÄ det gÀller att radera program....? Hoppas det inte Àr sÄ illa som det verkar...?
Mvh
Ska försöka svara sÄ gott jag kan 
7. Hur det Àr med just SVT-inspelningar vet jag ej, men utslaget över alla kanaler Àr det max 3 inspelningar, man kan Àven kolla pÄ ett program frÄn hÄrddisken under tiden.
8. Har aldrig mÀrkt av hÄrddisk-problem. NÀr jag hade som mest okollat sÄ var det runt 30 timmar program, det tog ungefÀr 20%.
Att boxen raderar program beror helt pÄ hur du stÀller in inspelning. Finns att vÀlja att den enbart raderar nÀr hÄrddisken Àr full, vilket jag som sagt aldrig ens varit i nÀrheten av.
Postad 16 May 2017 - 18:01
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlÀgg
4) PÄ ovansidan av fjÀrren stÄr det endast 'Tivo'
PÄ baksidan stÄr ingenting alls.
Inuti batterikammaren stÄr: C131801 URC655550-00R00 S3F80KBX9P-C0CB
Jag vet inte om du kan fÄ fram en modellbeteckning av det 
6) Jo man kan se SVT program en vecka bakÄt i tiden. Dock inte alla. Det Àr det jag försökte sÀga tidigare. Vissa avsnitt av samma serie/program gÄr bra, medans andra inte fungerar. Jag ville kolla ikapp ett par avsnitt av 'Vem vet mest' och det bra med 3 av 4. LikasÄ nÀr jag skulle se QI pÄ BBC. 2 av avsnitten gick bra, medans det tredje inte gick. BÄda gÄngerna var det avsnitt i 'mitten' sas, de Àldsta och senaste avsnitten gick att se, men inte det mellan dem.
7) Jag har aldrig lyckats spela in fler Àn tre program samtidigt. Hur skulle det kunna gÄ till om boxen endast har tre mottagare? Fler program kan kanske eventuellt spelas in via nÄgon av Play-tjÀnsterna (?)
8) Storleken pÄ hÄrddisken: du skriver ju sjÀlv att Tivoboxen Àr flera Är gammal 
... och som MartinAberg skriver, du stÀller sjÀlv in hur radering ska ske. Det gÄr t.ex. att stÀlla in att enbart du sjÀlv ska kunna radera ett program. Jag har haft runt 85% full hÄrddisk utan problem.
Redigerat av FEA, 16 May 2017 - 18:04.
Postad 16 May 2017 - 18:08
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
Med vÀnlig hÀlsning
7. Antalet samtidiga inspelningar bestÀms av antalet tuners och hur kanalerna ligger pÄ Com hems muxar.
Ligger de tre kanalerna man vill spela in pÄ olika muxar blir det tre inspelningar, ligger kanalerna man vill spela in delvis pÄ samma muxar kan man spela in fler Àn tre.
Men det Àr inget man ska förlita sig pÄ för kanalerna ligger ganska vÀl utplacerade pÄ olika muxar. Det beror ocksÄ pÄ nÀtnumret man har hos Com hem dvs det Àr olika i olika delar av landet sÄ det finns ingen muxlista att ladda hem. Vad jag vet. Jag gjorde en för lÀnge sen men med TiVo sÄ behöver jag inte tÀnka sÄ mycket pÄ detta för man har ju omstart och Com Hem Play.
Man mÄste tÀnka pÄ att om man lÀgger till extra tid t ex att man lÀgger till 10 min extra tid pÄ en inspelning som slutar 21:00 enl programguiden sÄ fÄr man konflikt med en inspelning som startar 21:00 pÄ en annan kanal om man redan anvÀnder alla tre tuners.
8. Boxen raderar de program man markerat som borttagna nÀr den behöver plats.
Vill man inte anvÀnda TiVo-tips kan man markera att sÄdana inte ska spelas in. Jag har aldrig anvÀnt TiVo-tips för jag har förstÄtt att dessa mest fyller upp hÄrddisken till ingen nytta.
Min erfarenhet Àr att boxen fungerar bÀst om hÄrddisken inte fylls upp alltför mycket. HÄller med om att 1TB hdd inte Àr sÄ mycket - TiVo i USA finns med 6TB.
Man kan spara plats genom att spela in i SD istf frÄn HD om kanalen finns i bÀgge upplösningarna.
HD tar tre gÄnger mer plats pÄ hÄrddisken.
Ibland spelar det ingen roll för kvaliteten om inspelningen Àr gjord i SD. Fortf sÀnder t ex SVT ganska fÄ program i native (och inte uppskalad) HD.
Men vissa program som t ex Animal Planet 2 ska man naturligtvis spela in i HD!
Postad 16 May 2017 - 18:53
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2486 inlÀgg
Fortf sÀnder t ex SVT ganska fÄ program i native (och inte uppskalad) HD.
PÄ SVT Àr det vÀldigt fÄ nya program som Àr uppskalade frÄn standardupplöst. Det som fortfarande Àr standardupplöst Àr nÀstan uteslutande nyhetsinslag och program baserade runt dessa (exempelvis Landet runt).
Postad 16 May 2017 - 20:12
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
PÄ SVT Àr det vÀldigt fÄ nya program som Àr uppskalade frÄn standardupplöst. Det som fortfarande Àr standardupplöst Àr nÀstan uteslutande nyhetsinslag och program baserade runt dessa (exempelvis Landet runt). 
Tack för pÄpekandet.
Jag misstÀnker att det jag skrev baserades pÄ hur det var för nÄgra Är sedan.
Det verkar ha blivit betydligt fler program i native HD nu pÄ SVT.
Jag sÄg att t o m programmet "Korrespondenterna" som ju Àr inspelat pÄ fÀltet hade en HD-markering
i början nu i kvÀll 
Postad 16 May 2017 - 20:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlÀgg
Tack för pÄpekandet.
Jag misstÀnker att det jag skrev baserades pÄ hur det var för nÄgra Är sedan.
Det verkar ha blivit betydligt fler program i native HD nu pÄ SVT.
Jag sÄg att t o m programmet "Korrespondenterna" som ju Àr inspelat pÄ fÀltet hade en HD-markering
i början nu i kvÀll 
ÀndÄ Àr det fattigt med dolby 5.1 ljud
Postad 16 May 2017 - 21:46
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Ă
terigen tack för all bra info!!!
6) Jag börjar förstÄ att ComhemPlay kan man se i Tivo boxen ocksÄ, och det verkar som man dÀr kan se gamla SVT sÀndningar. Jag har ingen Tivo box Àn, men har tittat pÄ ComhemPlay pÄ nÀtet, och jag kunde inte se att man hade nÄgra gamla SVT spelbara? Men om man kan se det i Tivoboxen istÀllet Àr det bra. Sen som FEA pÄpekade att det inte verkar finnas nÄn riktig logik vilka avsnitt man kan se eller ej, verkar ju rÀtt oförklarligt...
Duckface 21 pÄpekar brist pÄ Doblby, nÄgot jag hÄller med om, dÄ ljudet betyder mycket för min upplevelse.
Jag analyserade ljud spÄren i SVT sÀndningarna förra Äret och upptÀckte att man sÀnde ut i AC3 (Dolby) i flera program men bara 2 kanaligt... 5.1 ljud var sÀllsynt.
Det jag tycker vore bra Àr om man utvecklade ComhemPlay tjÀnsten pÄ nÀtet och i appar att inkludera 5.1 ljud. Det lyckas ju flera andra med sen flera Är. Netflix appen för Windows 10 stöder 5.1 ljud alldeles utmÀrkt. Dock tror jag inte den stöder 4K?
Mvh
Postad 17 May 2017 - 04:21
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
ÀndÄ Àr det fattigt med dolby 5.1 ljud
Jag tror det mÄste bero pÄ att det Àr "enklare" att spela in bild i HD Àn multikanalsljud i Dolby digital 5.1.
En hel del tv-program har idag bild i HD men tvÄkanalsljud.
Vad jag kan se anvÀnds vÀl Dolby 5.1 ljud av SVT i första hand vid studioinspelningar och direktsÀndningar
av större produktioner. AllsÄngen har lÀnge haft 5.1-ljud liksom Mellon och andra stora arrangemang.
Dessutom har nyare spelfilmer och dramaserier - bÄde egenproducerade av SVT och inköpta - nu för tiden
bild i HD och Dolby digital 5.1 ljud.
Postad 17 May 2017 - 09:38
Nattsvart
-
Nattsvart
-
ForumrÀv
-
-
737 inlÀgg
DÄ du stÀller in boxen att slÀppa genom 1080p sÄ fungerar det. Segt som sirap Àr för övrigt ett understatement 
Jo jag vet, jag har provat men för min box fungerar det inte. Den vÀgrar stÀlla in sig pÄ 1080p utan 1080i Àr max den vill ge. RÀtt irriterande och jag misstÀnker att min box inte Àr riktigt frisk, kÀnner inte bara för att reklamera den (Ànnu). Eftersom inte anvÀnder Netflix med TiVo boxen ÀndÄ och vanliga HD-kanaler inte sÀnds i bÀttre Àn 1080i Àr det inte ett sÄ stort problem i sig.
Postad 17 May 2017 - 10:00
Flintstone
-
Flintstone
-
LĂ€rjunge
-
-
276 inlÀgg
Jag tror det mÄste bero pÄ att det Àr "enklare" att spela in bild i HD Àn multikanalsljud i Dolby digital 5.1.
En hel del tv-program har idag bild i HD men tvÄkanalsljud.
Vad jag kan se anvÀnds vÀl Dolby 5.1 ljud av SVT i första hand vid studioinspelningar och direktsÀndningar
av större produktioner. AllsÄngen har lÀnge haft 5.1-ljud liksom Mellon och andra stora arrangemang.
Dessutom har nyare spelfilmer och dramaserier - bÄde egenproducerade av SVT och inköpta - nu för tiden
bild i HD och Dolby digital 5.1 ljud.
Det Àr en helt logisk teori. Kameror som spelar in i SD anvÀnds mindre och mindre av produktionsbolagen eftersom HD-kameror nu Àr sÄ billiga. (FrÄgan Àr ifall man ens kan köpa SD-kameror nuförtiden.) HD-bild krÀver i princip inte mer efterbearbetning Àn SD-bild, medan flerkanalsljud krÀver vÀldigt mycket mer. Först mÄste du ha flera kanaler vid inspelning (dvs lika mÄnga mikrofoner som kanaler du vill ha), sedan mÄste alla dessa kanaler mixas för att fÄ ut korrekt ljudbild.
Vid mÄnga produktioner finns heller ingen anledning att ha flerkanalsljud. SÄ lÀnge det handlar om personer i bild som pratar med varandra utan att nÄgot pÄgÄr runtomkring, Àr det knappt vÀrt att ens ha stereo. Generellt sett kan man sÀga att röster alltid ska ligga centrerat i bild. I undantagsfall kan röster panoreras ut i andra kanaler, men dÄ handlar det oftast om röster som Àr utanför bild. De lÀggs dÄ dÀr för att ge en effekt som personen i bild kan reagera pÄ.
Det ljud som lÀggs ut i flerkanal Àr effektljud och musik.
Detta blev lite OT, ber om ursÀkt för det... 
Postad 24 May 2017 - 17:06
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Tack Äterigen för alla tips.
Nu har jag fÄtt helt ny information frÄn Comhem, jag vill dela med mig av och frÄga er om rÄd:
9) Jag bor i lgh med bÄde Comhem (3 hÄl i vÀggen) och bredband via fiber. Hittills har jag anvÀnt Comhems vanliga TV-antenn utgÄng i vÀggen för att driva mina tvÄ Humaxboxar, vilket funkat utmÀrkt. Mitt internet bredband har jag fÄtt via fibernÀtverket, vilket ocksÄ funkat perfekt.
Jag har alltsÄ hittills inte anvÀnt mig av Comhems KOAX bredbandsuttag i vÀggen. NÀr jag i mÄndags 21/5 skulle bestÀlla en Tivo-box sÄ kunde dom inte hitta att Comhems KOAX bredbandsuttag var aktivt i mitt hus, men dom hittade en granne i samma trapp som anvÀnde detta uttag⊠Efter 3 dagar kom det dystra beskedet att min hyresvÀrd inte förnyat avtalet med Comhems KOAX bredbandsuttag, och det kommer fasas ut.
OK, jag fick tÀnka om och istÀllet bli tvingad att ansluta Tivoboxen till mitt fiberbredband jag har hos en annan leverantör. Jo, det gÄr vÀl⊠MEN Tivoboxen krÀver runt 40-50 Mbits nÀr det jobbar pÄ, och dÄ tar den nÀstan halva min bandbredd i mitt fiberbredband⊠Man kunde heller inte svara pÄ vad Tivoboxen krÀver i vilolÀge, dÄ man alltsÄ inte tittar pÄ nÄgon TV sÀndning.
Har nÄgon av er erfarenhet av att ha Tivoboxen inkopplad pÄ en annan leverantörs nÀt? Och hur funkar det? Hur ser bildkvaliten ut, dÄ man ex spelar in 3 st HD sÀndningar samtidigt? Min tidigare erfarenhet av fibernÀtverk att dom ofta Àr underdimensionerade för att strömma flera kanaler samtidigt. Bandbredden Àr betydligt sÀmre Àn i Comhems KOAX bredbandsuttag.
Men vÀrre blir det⊠Comhem menar pÄ att jag inte kan behÄlla tjÀnsten med mina gamla Humaxboxar, som Àr anslutna till vanliga Comhems TV antenn uttag, samtidigt som jag har Tivo inkopplad fibernÀtverket� Jag tycker det lÄter konstigt. Varför ska inte det gÄ att fungera samtidigt?
10) Ni som har Tivobox, har ni testat att koppla in den pÄ nÄn annans fiber nÀt ute i landet? Fungerar det? AlltsÄ inte pÄ er hemadress.
Postad 24 May 2017 - 17:54
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
Tack Äterigen för alla tips.
Nu har jag fÄtt helt ny information frÄn Comhem, jag vill dela med mig av och frÄga er om rÄd:
Du ska alltsÄ installera enligt alternativ Rött A: https://www.comhem.s...erkoax-data.pdf
TiVo kommer dÄ kunna hÀmta meta-data, starta Play-tjÀnster osv men vill du anvÀnda mobil eller lÀsplatta för att styra TiVo (fjÀrrkontroll) mÄste TiVo ha en trÄdlös anslutning till det lokala nÀtverkets router sÄ att mobilen eller lÀsplattan kan kommunicera med TiVo över WiFi.
För detta behövs en trÄdlös usb-brygga (kostar endast 199 kr) som ansluts till TiVo-boxen genom att koppla den medföljande nÀtverkskabeln till nÀtverksporten pÄ boxen. TyvÀrr saknar boxen inbyggd WiFi. https://www.comhem.s...brygga-data.pdf
TiVo hÀmtar programmen via tv-uttaget sÄ det blir ingen trafik att tala om över bredbandet.
Jag vet inte varför du nÀmner 40-50 Mbit/s - kanske tÀnker du pÄ om man har TiVo över FiberLAN och inte över FiberKoax som det ju blir i ditt fall. Du har ju fungerande kabel-tv men inte bredband frÄn Comhem.
Postad 24 May 2017 - 18:33
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Hej Andylin,
Comhem stÀnger alltsÄ ner sin FiberKoax hos vÄr hyresvÀrd. SÄ vill jag ÀndÄ ha Tivo ÄterstÄr tydligen bara FiberLan, som jag har hos en annan leverantör, dÀrav mitt bekymmer med bandbreddsproblem. Men dÄ kan jag enligt Comhem INTE samtidigt kunna anvÀnda mina gamla Humaxboxar, som varit anslutna till Comhems TV-antenn utgÄng i vÀggen. Det Àr mitt dilemma.
Postad 24 May 2017 - 18:47
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
Hej Andylin,
Comhem stÀnger alltsÄ ner sin FiberKoax hos vÄr hyresvÀrd. SÄ vill jag ÀndÄ ha Tivo ÄterstÄr tydligen bara FiberLan, som jag har hos en annan leverantör, dÀrav mitt bekymmer med bandbreddsproblem. Men dÄ kan jag enligt Comhem INTE samtidigt kunna anvÀnda mina gamla Humaxboxar, som varit anslutna till Comhems TV-antenn utgÄng i vÀggen. Det Àr mitt dilemma.
Jag uppfattade det som att du Àven i fortsÀttningen skulle ha kabel-tv frÄn Comhem. Nu verkar det som att man alltsÄ inte lÀngre kommer att tillhandahÄlla kabel-tv. Men det borde ju ha kommit information till er boende nÀr man tecknat avtal om ett öppet nÀt och vilka leverantörer som dÄ erbjuds.
SÄ om ni enbart ska ha FiberLAN fortsÀttningsvis fÄr du kolla med den nÀtleverantören om de erbjuder Comhem för tv.
Ăppna fibernĂ€t erbjuder olika uppsĂ€ttningar av leverantörer för bredband, tv och telefoni sĂ„ det beror helt pĂ„ vilket
fibernÀt fastighetsÀgaren hos dig har avtal med. Men som sagt, allt detta bör du ju ha informerats om eftersom du annars skulle bli av med dina tv-kanaler (utom SVT och TV4 möjligen).
Postad 25 May 2017 - 10:38
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Hej Andylin,
Jag kanske uttryckt mig oklart, dÄ jag försökte förklara lÀget hÀr. Tror det kan bli missförstÄnd kring termer och ord.
Jag menar inte sÄ som du uppfattat det alls.
Ska försöka mig pÄ att vinkla det lite annorlunda och förtydliga.
Comhem med sina uttag med 3 hÄl i vÀggen ger ju i vanliga antennuttaget TV-sÀndningar, som Comhem kallar för Digital-TV. I det uttaget har jag haft mina tvÄ Humaxboxar sen flera Är, det fungerar utmÀrkt.
I Comhems mitt uttag, med en gÀngad kontakt ligger Comhems gamla Koax bredband. Det uttag och den tjÀnsten anvÀnder jag inte. Och det Àr denna tjÀnst som min hyresvÀrd sagt upp med Comhem. Det gÄr alltsÄ inte att anvÀnda sig av det uttaget lÀngre om man skulle vilja. SÄ om jag skulle skaffa en Tivobox, sÄ gÄr den inte att ansluta till detta Koax uttag, dÄ det kopplats bort.
Vi har dock fÄtt indraget i vÄrt hus vanlig fiber internet frÄn en annan nÀtleverantör, och det fungerar utmÀrkt, men det har jag bara anvÀnt att surfa med hittills.
SÄ sammanfattningsvis sÄ finns Comhems vanliga antennuttag kvar och sen finns fiberbredband frÄn annan leverantör.
NÀr dÄ gÀller en ev Tivobox sÄ ÄterstÄr bara att ansluta den till mitt befintliga fiberbredband, och det skulle sÀkert fungera, dÄ min andra nÀtleverantör inte motsÀtter sig att jag har en Tivobox ansluten. Men frÄgan Àr som jag först skrev, vad hÀnder med bandbredden, dÄ Tivo kommer sluka runt 40-50 Mbit/s. Och hur blir kvalitén om man spelar in 3 samtidiga HD sÀndningar i Tivoboxen, om man anslutit den som jag blir tvingad att göra? En del av er i Forumet kanske har liknande anslutning som jag har?
Och den andra viktiga frÄgan Àr, som jag skrev Àr att Comhem pÄstÄr att jag inte kan ha kvar mina Humaxboxar i Comhems antennuttag (=Digital-TV tjÀnst) och samtidigt ha en Tivobox ansluten till mitt fiberbredband. Vore intressant o höra o nÄgon av er har stött pÄ samma problematik?
Jag förstÄr inte riktigt varför det inte skulle gÄ att fÄ bÄda dessa saker att fungera samtidigt för Comhem? Att det inte Àr ett tekniskt problem utan möjligen ett administrativt problem hos Comhem, som dom inte riktigt vet hur dom ska hantera?
Postad 25 May 2017 - 12:20
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlÀgg
Hej Andylin,
Jag kanske uttryckt mig oklart, dÄ jag försökte förklara lÀget hÀr. Tror det kan bli missförstÄnd kring termer och ord.
Jag menar inte sÄ som du uppfattat det alls.
Ska försöka mig pÄ att vinkla det lite annorlunda och förtydliga.
Ăr det pĂ„ grund av att du vill ha dina tvĂ„ Humax-boxar i TV-uttaget som du insisterar pĂ„ att ansluta TiVo till ditt fiberbredband?
Om du har digital-tv frÄn Com hem i tv-uttaget (dÀr du nu har dina Humax-boxar anslutna) sÄ Àr det dÀr du ska ansluta din TiVo och det enligt alternativet Rött A enl ovan. Eftersom ditt DATA-uttag Àr inaktiverat sÄ ansluter du enligt alternativet antennuttag med tvÄ hÄl. Du ansluter till ditt bredband enl beskrivningen - har ingen betydelse att det inte Àr frÄn Com hem. Du har ett modem/router förmodar jag som kan anslutas med nÀtverkskabel till TiVo. Om avstÄndet Àr lÄngt finns den trÄdlösa bryggan jag beskrev. DÄ har du möjlighet att styra TiVo med mobil/lÀsplatta som fjÀrrkontroll.
SÄ du har fÄtt beskedet frÄn Com hem att du inte kan dela antennuttaget för dina Humax-boxar om du anvÀnder det för TiVo?
Möjligt att TiVo dÄ krÀver att vara ensam. Det vet bara Com hem.
Jag har min TiVo ansluten enligt alternativet Grön A dvs till DATA-uttaget och dÀrför har jag kunnat ansluta en inspelningsbar Humax-box till TV-uttaget med syskonabonnemang för 99 kr/mÄn. DÀr speglas alla kanaler jag har pÄ TiVo.
Jag har ingen separat bredbandsanslutning till min TiVo eftersom jag inte har behov av att ha den ansluten via WiFi. Den enda funktion som faller bort Àr möjligheten att anvÀnda smart fjÀrr pÄ mobil eller lÀsplatta.
TiVo har ett inbyggt bredbandsmodem sÄ ansluter man till DATA-uttaget (och har bredband frÄn Com hem) sÄ behöver TiVo ingen annan bredbandsanslutning.
Hoppas du kan reda ut detta men jag rekommenderar att du talar igenom detta med Comhems kundtjÀnst.
SÄ lÀnge du har kabel-tv frÄn Comhem via FiberKoax-uttaget sÄ ska det inte vara nÄgot problem att anvÀnda TiVo. Bredband frÄn annan leverantör Àr inget problem heller.
Som jag skrev tidigare tas programmen via TV-uttaget sÄ ditt bredband pÄverkas inte nÀmnvÀrt. Det anvÀnds bara nÀr du t ex vill starta ett program pÄ play, bestÀlla en hyrfilm/sportevenemang eller begÀra omstart av program. Bild och ljud kommer sen via TV-uttaget och inte via bredbandet.
Har man kabel-tv via FiberKoax anvÀnds en teknik som kallas Broadcast-on-Demand vilket betyder att boxen via bredbandet begÀr att visst program ska sÀndas till boxen och sÄ tar man emot det som vilket program som helst via TV-uttaget.
Har man enbart ip-tv via FiberLAN sÄ gÀller Video-on-Demand och dÄ kommer naturligtvis bild och ljud till digitalboxen via bredbandet.
Viktigt att hÄlla isÀr dessa tvÄ fall 
Enda frÄga jag inte vet nÄgot om Àr om du kan splitta TV-uttaget mellan TiVo och tvÄ st Humax via t ex: http://www.clasohlso...-4-vÀgs/38-2334
Jag vet att Com hem generellt inte gillar att man anvÀnder splitters. Blir det problem sÄ krÀver de att man tar bort sÄdant vid felsökningen. Fungerar de inte finns det ingen support om man anvÀnder nÄgonting mellan uttaget och boxen. För övrigt mÄste extra boxar naturligtvis ha giltigt programkort. TiVo behöver inget kort för att fungera, bara giltigt abonnemang.
IstÀllet för splitters rekommenderar Com hem att man sÀtter in extra uttag. De kan rekommendera installatörer
som kan fixa extra uttag dÀr man önskar t ex i sovrum/kök.
Som sagt, diskutera detta med Com hems kundtjÀnst. Det Àr ÀndÄ Com hem som ska leverera TiVo till dig om du vÀljer den lösningen. Lycka till.
Postad 25 May 2017 - 12:43
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Hej Andylin,
Stort tack för utförlig info.
Det du skriver förÀndrar i sÄ fall allt om vad Comhems support sa till mig.
Ingen pÄ Comhem nÀmnde alls att Tivoboxen kan anslutas till vanliga antennuttaget. Det var dom som insisterade pÄ att jag var tvungen att fÄ TV-kanalerna via mitt fiberbredband istÀllet.
Om det gÄr att ansluta Tivoboxen till antennuttaget, vilket du bekrÀftar, sÄ kommer det nog funka för mig.
Jag har redan idag flera boxar pÄ samma uttag utan splitter och det fungerar bra. SÄ det kanske kommer fungera att ha Humax o Tivo pÄ samma ledning. Annars gÄr det sÀkert att lösa pÄ annat sÀtt som du nÀmner.
Och jag har nÀtverkskablar som gÄr fram till min TV o andra boxar sÄ det löser sig med anslutning till Tivo ocksÄ. Jag kommer heller inte anvÀnda mobilen som fjÀrrkontroll till Tivoboxen.
SÄ frÄgan Àr vÀl varför Comhem pÄstod att jag inte kan ha bÄde Humax och Tivo samtidigt?
TÀnk om det hÀr löser sig nu, och jag kan bestÀlla en Tivo.
Stort tack igen för bra info!
Postad 28 May 2017 - 18:17
Unregistered3b920e87
-
Unregistered3b920e87
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Hej Andylin och alla ni som har OpenUniverse,
Comhem pÄstÄr fortfarande att Tivo inte gÄr att boka i mitt hus som har OpenUniverse. Efter att ha pratat med ett tiotal i veckan hos Comhem kan inte en enda ange nÄgot skÀl varför det inte gÄr att boka.
Finns det tekniska skÀl? Administrativa skÀl? Eller kommersiella skÀl?
I fredags skulle man kolla upp med analysavd varför det strulat i boknings systemet nekade till att att Tivo skulle fungera.
Det finns Comhems antennuttag i bostaden, som driver utmÀrkt mina Humaxmboxar sen Äratal. (Data uttaget Àr avstÀngt)
Det finns bredbandfiber genom OpenUniverse i bostaden.
Det finns en Intenobox CPE i bostaden, det Comhem kallar för Mediaomvandlare:
https://www.intenogr...nverter/xg6846/
Det finns nÀtverkskablar dragna över hela bostaden.
Men bÄde jag och en hos Comhem var överens om att alternativ Orange i Comhems installations pdf fil skulle fungera hos mig:
https://www.comhem.s...erkoax-data.pdf
Det Àr pÄ det sÀttet andra kunder anslutit sig landet över och det fungerar utmÀrkt:
TV-sÀndningarna strömma in via TV-antenn uttaget, och sÄdant som TV-guide etc gÄr via mitt fiberbredband hos OpenUniverse.
Kan ni som har OpenUniverse berÀtta era erfarenheter. Hur har ni kopplat in?
Eftersom jag fÄr 14 dagars öppet köp, Àr det ju bara att testa om det fungera, annars skicka tillbaka. Vad har Comhem att förlora?
Vad tror ni det beror pÄ att Comhem inte anger nÄgra faktabaserade orsaker till att man inte kan boka Tivo hos mig?
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|