Det som är konstigt dock är att allt annat material som är vanlig Dolby bara ger mig PCM. Är det så för er andra också? Jag har ”ändra ljudformat” inställt till Av i inställningarna.
Apple TV 4K 32GB
(Mediaspelare)
|
4
|
(50)
|
Inga priser | |
Apple TV 4K 64GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(41)
|
2 295:- | |
Apple TV 4K 32GB 2021 (2nd Generation)
(Mediaspelare)
|
5
|
(8)
|
1 790:- | |
Apple TV 4K 64GB (2nd Generation)
(Mediaspelare)
|
5
|
(8)
|
Inga priser | |
Apple TV 4K 128GB 2022 (3:e generationen)
(Mediaspelare)
|
5
|
(9)
|
1 990:- |
iTunes Movies hyr- och köpfilm (SD, HD, 4K) (1320 inlägg)
|
2 mån sedan |
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg)
|
3 år sedan |
Allt om Dolby Vision (101 inlägg)
|
6 år sedan |
Problem med 4k signal (13 inlägg)
|
6 år sedan |
Är min receiver en flaskhals? (4 inlägg)
|
6 år sedan |
Dags för handkontroll till AppleTv och Apple Arcade (10 inlägg)
|
6 år sedan |
Smarta Hem (29 inlägg)
|
7 år sedan |
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm. (27 inlägg)
|
7 år sedan |
Apple HomeKit (8 inlägg)
|
7 år sedan |
massa små problem efter ny soundbar (2 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp med setup (4 inlägg)
|
7 år sedan |
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg)
|
8 år sedan |
Apple tv 4k hdr till Samsung UE49MU6195 (2 inlägg)
|
8 år sedan |
Philips 65PUS6262 skickar sporadiskt ljud till förstärkare (6 inlägg)
|
8 år sedan |
Postad 10 August 2018 - 12:40
Det som är konstigt dock är att allt annat material som är vanlig Dolby bara ger mig PCM. Är det så för er andra också? Jag har ”ändra ljudformat” inställt till Av i inställningarna.
Postad 10 August 2018 - 13:30
Det var absolut inte något dåligt tryck i ljudet.
Tycker att det är dags för alla ”mp4 är bajs”-offer som inte ens har en ATV4K att knipa igen foderluckan...
Postad 10 August 2018 - 22:49
har både atv4k och en uhd spelare och visst är det skillnad både vad det gäller ljud och bild störst skillnad när det gäller ljudet inte så konstigt med den höga kompressionen dock.Det var endast Mi5 av de filmer med ATMOS-logga som spelade upp ATMOS.
Det var absolut inte något dåligt tryck i ljudet.
Tycker att det är dags för alla ”mp4 är bajs”-offer som inte ens har en ATV4K att knipa igen foderluckan...A6573472-5950-44AE-9DF2-E16CB2A10AAE.jpeg
Postad 11 August 2018 - 05:10
Klart det är skillnad på komprimerat och okomprimerat. Men att påstå att det är skit utan att ha lyssnat på det är bara så sjukt löjligt!har både atv4k och en uhd spelare och visst är det skillnad både vad det gäller ljud och bild störst skillnad när det gäller ljudet inte så konstigt med den höga kompressionen dock.
Postad 11 August 2018 - 09:16
Jag tycker också att det är stor skillnad, har en atv4K och jämför med bluray-spelare av samma film, helt annan dynamik och mer klarhet i ljudet, atv4K ljudet låter lamt. Jag hör ännu större skillnad hos kompisen som har ännu bättre saker än jag har.
Takeo om du menar att att hundrakg påstår att det låter skit, så kan jag inte hitta att han nämnt det på de viset, annars är jag benägen i detta fallet att hålla med honom om i stort sett allt han redogör för. Men visst det är ju inte så att man inte kan se en film med ljudet från atv4K, men jämför man med en skiva med samma film så vill man ju helst inte lyssna på det komprimerade ljudet från atv4K mer, det är för stor skillnad. Jag förstår inte vad du gör så stor sak av. Om någon hade sagt att bilden är mycket bättre i bluray jämfört med dvd, så kan man inget annat än hålla med, samma är det med skillnaden på ljudet i detta fall. och ja jag skulle nog kunna säga att atv4K ljudet låter skit i jämförelse om man ska dra på lite, det är min åsikt och vad jag hör i mina öron, och jag har inte speciellt överdrivet bra saker hemma. Jag kan tänka mig annu större skillnad med en bra anläggning.
/Lars
Postad 11 August 2018 - 09:35
Jag anser att ljudet är mer än tillräckligt bra och inte är det dålig dynamik heller. Att sitta och påstå att det är samma skit som MP3 är rent nonsens.
Men jag kör inte heller några värstingprylar, är fullt nöjd med min uppsättning Denon X4100, MK Sound 750, 2st ”DIY” 10”-are och Nad-förstärkare till Atmos-kanalerna.
Postad 11 August 2018 - 09:50
Ok, då förstår jag vad du menar med ditt inlägg. Men mp3 kan ju låta rätt bra, jag skulle vilja påstår att mp3 i hyfsad bitrate runt 192-256kbit jämfört med CD är väldigt nära vad man kan höra skillnad på, så det är inget fel med att kalla iTunes ljudet för mp3, det är nästan ett lyft mot vad det är. ![]()
Men jag förstår att detta är en tråd som egentligen handlar om annat kanske, så vi låter det vara så.
/Lars
Postad 11 August 2018 - 11:31
Har du jämfört samma film? Har bara testat Mad Max och jämfört samma film på UHD mot iTunes versionen (Atmos). Som sagt iTunes versionen är inte direkt dålig ljudmässigt. Dock inte i närheten av den dynamik och bas som Atmos versionen på skiva har. Men jag har bara jämfört en film. Kan vara annorlunda med en annan film.De flesta av filmerna har Atmos som fungerar, testar att köra från UHD blu-ray samt iTunes filmer för att höra skillnader, kan inte säga att jag direkt hör ngn skillnad!
Även laddat ner en hel del okomprimerat material som jag streamar via iTunes med Atmos.
Grymt nöjd äntligen är väntan över
Men det är med mitt system. Kanske lite skillnad med olika förstärkare kodar av signalen.
Ändå måste jag tillägga att både bild och ljud är överraskande bra på iTunes filmer för att vara streamat som är annan teknik än fysiskt. Är positiv då det de ken hyras med. Ibland riktigt billigt.
Redigerat av castortroy33, 11 August 2018 - 17:21.
Postad 11 August 2018 - 13:26
Har nu sett hela filmen Mad Max fury road på Apple tv 4k med Atmos och ljudet är ruggigt bra för att vara streamat! Basen, dynamiken, ljudbubblan mm och hur ljudet styrs till högtalarna är hos mig i det närmaste lika bra som när jag spelar BD i min SONY UBP-X800. Har sett denna film måååånga gånger hos mig och på andra seriösa hembioanläggningar så jag kan ljudet ut och innantill. Om det låter så här bra på kommande filmer med Atmos så förstår jag varför Oppo lade ner.
Redigerat av Unregistered16960f3c, 11 August 2018 - 14:24.
Postad 11 August 2018 - 17:26
Har nu sett hela filmen Mad Max fury road på Apple tv 4k med Atmos och ljudet är ruggigt bra för att vara streamat! Basen, dynamiken, ljudbubblan mm och hur ljudet styrs till högtalarna är hos mig i det närmaste lika bra som när jag spelar BD i min SONY UBP-X800. Har sett denna film måååånga gånger hos mig och på andra seriösa hembioanläggningar så jag kan ljudet ut och innantill. Om det låter så här bra på kommande filmer med Atmos så förstår jag varför Oppo lade ner.
He.. he. Då tycker vi olika. Är det Atmos mot Atmos? Eller True hd mot Atmos du har baserat din bedömning på? Som sagt Atmos version på iTunes är chanslös mot den på skiva. I alla fall med min utrustning. Och jag har en Oppo spelare.
Redigerat av castortroy33, 11 August 2018 - 17:27.
Postad 11 August 2018 - 17:58
Funderar på att skaffa en till nästa a-kassa :-)
Då behöver man aldrig missa något :-)
Postad 11 August 2018 - 17:59
Ni som fått igång Atmos, vilket ljudformat är det som atmos signalen kommer med. Är det DD Plus med Atmos flagga, för inte kan det väl vara TrueHD iaf?
Postad 11 August 2018 - 18:11
Är sugen på en Apple TV nu när man reser mycket, den går ju lätt att ta med sig i resväskan och så kan man koppla upp den där man är. Nu undrar jag om det är värt att vänta på några nya modeller eller om det är tyst om detta ?
Funderar på att skaffa en till nästa a-kassa :-)
Då behöver man aldrig missa något :-)
Skall du primärt använda den på resor så kan du lika gärna köpa en ATV4 och beggad om du hittar nån. Detta såvida du inte har glädje av 4K.
Postad 11 August 2018 - 18:54
He.. he. Då tycker vi olika. Är det Atmos mot Atmos? Eller True hd mot Atmos du har baserat din bedömning på? Som sagt Atmos version på iTunes är chanslös mot den på skiva. I alla fall med min utrustning. Och jag har en Oppo spelare.
Subjektiv bedömning av ljudkvalitet är en evig källa till diskussion och trätor. Vissa påstår t.ex. att vinyl låter bättre än CD vilket givetvis är befängt (kanske behagligare, men inte korrekt i förhållande till mastern). Studier visar att det inte är möjligt att höra skillnad på 16 eller 24 bitar (förutsatt bra 24 bitars ursprungsmaterial)...
Självklart kan DD+ Atmos inte låta bättre "orginal-Atmos", men snack om "dramatiskt högre dynamik" osv är givetvis tramsigt att skylla på skillnaden i format.
Om man tycker sig uppfatta sådana stora skillnader så beror det antagligen på:
- Olika referensnivåer mellan källorna - högre låter bäst! (jämför tex den ursprungliga fighten mellan DTS och DD där "alla" tyckte att DTS lät bättre, men där den stora skillnaden var att DTS hade en högre refernsnivå - normerat var det extremt liten skillnad)
- Olika inställningar i signalkedjan (t.ex. Dynamic EQ osv)
- Olika mixning/master (dvs jämföra äpplen och päron)
Den tekniska skillnaden mellan formaten kan möjligtvis uppfattas som något lägre upplösning/separation/luftighet, men minimalt.
Själv nöjer jag mig med att Atmos på ATV4K låter kanonbra och att jag relativt billigt får tillgång till filmer att njuta av. Med det jag jämfört kan jag inte tänka mig att betala 150-200:- mer för samma material på UHD BD.
Bra jobbat Apple (från en som egentligen inte sympatiserar med Apples ekosystem)!!!
Postad 11 August 2018 - 20:22
Atmos mot Atmos, kör ett system med 11 st Procella P6:or och 2 st P15-AMP i en akustikbehandlad biogrotta och ljudtransparent duk. Kan tilläggas att mina öron har några år på nacken så jag kanske inte hör upp till 20k Hz. ![]()
Det man förlorar i ljudet med ATV4K Atmos är försumbart jämfört med alla övriga fördelar med ATV4K tycker jag lika föregående talare.
![]()
Redigerat av Unregistered16960f3c, 12 August 2018 - 10:30.
Postad 12 August 2018 - 08:58
Den tekniska skillnaden mellan formaten kan möjligtvis uppfattas som något lägre upplösning/separation/luftighet, men minimalt.
Jag har gjort "blindtest" här hemma om man nu kan kalla det bildkvalitén och det är verkligen svårt att urskilja "formaten" emellan. Finns fysisk som ser bättre ut och vice versa..Ingen satt förövrigt med näsan mot bildvisaren ![]()
Själv nöjer jag mig med att Atmos på ATV4K låter kanonbra och att jag relativt billigt får tillgång till filmer att njuta av. Med det jag jämfört kan jag inte tänka mig att betala 150-200:- mer för samma material på UHD BD.
Den streamade kvalitén genom trådprodukten bör få ned priserna på fysisk tycker man nu? Kan ju hoppas iallafall, men några 49kr som kan fyndas genom iTunes lär vi väl aldrig få se? ![]()
Kan tilläggs att mina öron har några år på nacken så jag kanske inte hör upp till 20k Hz.
Hur är synen då, själv skyller jag på den ![]()
Finns förövrigt en tråd för fortsatt diskussion angående kvalitén emellan fysisk vs stream och bör därför höra hemma dår..
https://www.minhembi...howtopic=321857
Redigerat av mcmike, 12 August 2018 - 11:25.
Postad 12 August 2018 - 10:33
Hur gjorde man för att få in beta versionen i boxen?
Kika igenom denna !
https://www.imore.co...vos-public-beta
Postad 12 August 2018 - 13:56
Smidigt. Tog 5min
Redigerat av budwhite, 12 August 2018 - 14:03.
Postad 12 August 2018 - 15:48
Ni som fått igång Atmos, vilket ljudformat är det som atmos signalen kommer med. Är det DD Plus med Atmos flagga, för inte kan det väl vara TrueHD iaf?
Det undrar jag med. Kör Spiderman Homecoming men får ingen indikation om Atmos. Möjligt att det inte funkar på den titeln?
Postad 12 August 2018 - 16:23
Med senaste betan verkar ljudbuggen försvunnit nu försvinner inte ljudet kort var tionde minut längre..
Postad 12 August 2018 - 16:30
Med senaste betan verkar ljudbuggen försvunnit nu försvinner inte ljudet kort var tionde minut längre..
När upplevde du ljudbugg?
Postad 12 August 2018 - 16:56
När upplevde du ljudbugg?
De två senaste beta släppen innan den senaste som kom 7-8 augusti tror jag..
Postad 13 August 2018 - 06:25
Tänkte använda den i husvagnen där det oftast saknas ett stabilt wi-fi. Hur ska jag få min iPhone att ”se” min ATV om den inte är uppkopplad på ett nät? Tänkte bara använda mig av airplay och använda telefonen. Visst det finns ju kabel man kan ha mellan telefon och ATV, men en så kostar drygt 500kr, ganska dyr kabel alltså. Eftersom jag redan har en atv hade jag hoppats det skulle räcka.
Postad 13 August 2018 - 06:35
Jag antar att det du skall köra AirPlay på till ATV:n är från någon streamingtjänst, jag hade då istället delat wi-fi från mobilen och kopplar upp ATV:n mot och streamat direkt till ATV:n.En fråga om ATV utan ett wi-fi.
Tänkte använda den i husvagnen där det oftast saknas ett stabilt wi-fi. Hur ska jag få min iPhone att ”se” min ATV om den inte är uppkopplad på ett nät? Tänkte bara använda mig av airplay och använda telefonen. Visst det finns ju kabel man kan ha mellan telefon och ATV, men en så kostar drygt 500kr, ganska dyr kabel alltså. Eftersom jag redan har en atv hade jag hoppats det skulle räcka.
Alternativt skaffat en mobil accesspunkt och ett datakort.
Redigerat av lobo, 13 August 2018 - 06:37.
Postad 13 August 2018 - 07:53
Kollade på Player One med Atmos ljudet i helgen, grymt ljud och framförallt cool film! Rekommenderas
Postad 13 August 2018 - 08:03
En fråga om ATV utan ett wi-fi.
https://appletoolbox...ut-wifi-how-to/
Postad 13 August 2018 - 10:44
Mad Max Fury Road
Bad Boys 2
Ready Player One
Någon mer Atmos som fungerar?
Postad 13 August 2018 - 11:09
Jag har minst 4 till som fungerar med dev beta dock funkar den inte på min andra med public beta.M:I Rogue Nation
Mad Max Fury Road
Bad Boys 2
Ready Player One
Någon mer Atmos som fungerar?
Kollar när jag kommer hem
Postad 13 August 2018 - 15:14
Fyll gärna på listan allteftersom.
Filmer som nu fungerar med Atmos:
- Bad Boys 2
- Det (IT)
- Kong Skull Island
- M:I Rogue Nation
- Mad Max Fury Road
- Ready Player One
- Transformers The last Night
Flaggade filmer med Atmoslogga fortfarande PCM
- Annabelle 2
- Chappie
- Jumanji Welcome to the Jungle
- The Equalizer
Flaggade med Atmos - Ej testat
- 10 Cloverfield Lane
- Baby Driver
- Bill Lynn´s Long Halftime Walk
- Daddy´s Home 2
- Da Vinci Koden
- Justice League
- Pelle Kanin
- Spider Man: Homecoming
- The Emoji Movie
- xXx Return of Xander Cage
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 13 August 2018 - 16:32.
Postad 13 August 2018 - 21:45
Redigerat av flygsfors, 13 August 2018 - 21:45.
Postad 13 August 2018 - 21:48
Måste bara kolla med er som har koll, hur ser ni att en film på iTunes har atmos ljud? För jag ser inte det i infon på filmerna. Vad är det jag missar?
Betan inlagd och kollat efter dolby loggan,?
Postad 14 August 2018 - 21:05
Njaa, jag har ingen apple tv(än)utan kollade på datorn(inte mac) på iTunes...Betan inlagd och kollat efter dolby loggan,?
Kan väl motvilligt erkänna att jag blir mer och mer intresserad av en atv 4k då den verkar fungera bra som mediaspelare också med infuse.
Redigerat av flygsfors, 14 August 2018 - 21:07.
Postad 17 August 2018 - 13:29
Halloj... kan man komma åt vänners Plex i Infuse, när man kör plex genom den?
Postad 21 August 2018 - 09:01
Finns det 4K på viaplay . cmore ännu ?
Tyvärr nej (men det bör väl ligga i planerna?)
Postad 21 August 2018 - 15:07
Tyvärr nej (men det bör väl ligga i planerna?)
Tack, hoppas på att dom fixar detta.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
iTunes Movies hyr- och köpfilm (SD, HD, 4K)
62 bilder
11 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?