Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 11 October 2012 - 12:46
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Det där var ju till och med dåligt för att vara amerikanskt 
Haha  Kan även erkänna att jag väldigt sällan spelar mina trashskivor nu för tiden. Sitter just nu & lyssnar på "Eric Clapton - Me and Mr. jones" Tufft va?
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 11 October 2012 - 12:49.
Postad 11 October 2012 - 12:50
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Peter Tosh - Legalize it precis i detta nu, bara för att man gillar metal mest så betyder det ju inte att det är det enda som spelas.
Postad 11 October 2012 - 12:51
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Peter Tosh - Legalize it precis i detta nu, bara för att man gillar metal mest så betyder det ju inte att det är det enda som spelas.
Tönt!
Postad 11 October 2012 - 12:53
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Haha, jag gör tvärtom nu. Lyssnar väldigt sällan på metal nuförtiden. Men nu fick jag ett ryck: http://open.spotify....pSfBSXOGjaPDjjVDevin Townsend är lika galen som han är bra. Det ser man bara genom att titta på honom:
Postad 11 October 2012 - 12:53
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Haha 
Kan även erkänna att jag väldigt sällan spelar mina trashskivor nu för tiden. Sitter just nu & lyssnar på "Eric Clapton - Me and Mr. jones" Tufft va? 
Tror inte att man skulle orka att bara lyssna på samma genre hela tiden, jag brukar fara fram och tillbaka beroende på vad man är sugen på  Jag diggar lite trash men just det där var ingen hit i mina öron:) Eric Clapton har jag aldrig lyssnat in mig på förutom de mest kända låtarna:)
Postad 11 October 2012 - 13:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du lyssnar ju bara på mesmetal:D
Postad 11 October 2012 - 15:50
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Haha, jag gör tvärtom nu. Lyssnar väldigt sällan på metal nuförtiden. Men nu fick jag ett ryck:
http://open.spotify....pSfBSXOGjaPDjjV
Devin Townsend är lika galen som han är bra. Det ser man bara genom att titta på honom:
Detta måste det lyssnas på mer än via laptopens högtalare.
Postad 11 October 2012 - 16:04
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Detta måste det lyssnas på mer än via laptopens högtalare.
Det vill du inte:D det är nästan oförskämt dålig kvalité med tanke på hur jävla bra musiken är:(
Postad 11 October 2012 - 17:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det vill du inte:D det är nästan oförskämt dålig kvalité med tanke på hur jävla bra musiken är:(
Jag har ju förlåtande topp minst sagt, så det kanske går ändå
Postad 11 October 2012 - 17:12
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Postad 11 October 2012 - 17:23
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Devin äger!
Köpte just dvdboxen devin townsend - by a thread, ser fram emot att kolla på den.
4 kvällar, 4 konserter, 4 album som spelas igenom
Postad 11 October 2012 - 17:39
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Brorsan tipsade om det här. Lite annorlunda.. Basig metal..
http://www.youtube.c...h?v=HPjIvpWMorw
Postad 11 October 2012 - 20:28
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Kan någon med hjälp av dom här två dåliga bilderna se om jag har placerat subbarna dåligt? All bas hamnar precis framför soffan, så när jag kollar på film och ställer mig är det HEEEELT annan bas mot när jag sitter ner, det är ganska störande... Kan jag på något sätt få dit basen som jag hör när jag ställer mig upp, till soffan?
Postad 11 October 2012 - 20:30
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Läste just artikeln om bas och subwoofers i hembiotidningen. Inte ett rätt. Jag tänker på alla de stackare som nu sitter och lär sig den där smörjan de hittar på. De verkar göra ALLT för att svenska folket ska få så dåligt ljud som möjligt. Vilken vansinnig inkompetens! Douglas. Ställ dem högra till höger om bänken spelandes åt höger. Den vänstra i hörnet spelandes åt höger. Kanske funkar bättre.
Postad 11 October 2012 - 20:32
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Läste just artikeln om bas och subwoofers i hembiotidningen. Inte ett rätt. Jag tänker på alla de stackare som nu sitter och lär sig den där smörjan de hittar på. De verkar göra ALLT för att svenska folket ska få så dåligt ljud som möjligt. Vilken vansinnig inkompetens!
Douglas. Ställ dem högra till höger om bänken spelandes åt höger. Den vänstra i hörnet spelandes åt höger. Kanske funkar bättre.
Så den vänstra ska stå som den står, och så flyttar jag bara den högra till bänken och riktar den år höger?
Postad 11 October 2012 - 20:34
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Kan du inte flytta fram den vänstra längre fram mot högtalarväggen?
Ja, den högra bejsern flyttar du fram så dess baksida står mot byråns högra sida.
Postad 11 October 2012 - 20:37
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Kan du inte flytta fram den vänstra längre fram mot högtalarväggen?
Ja, den högra bejsern flyttar du fram så dess baksida står mot byråns högra sida.
Tack för hjälpen! Det ska jag testa!  En till fråga... Jag upplever att mina nya basar spelar djupare än min tidigare XTZ 99.w12.18p. Jag har fattat det som att jag behöver en MiniDSP för att spela djupare än XTZ:an. Är det så att jag "upplever fel" tror ni? Gör en MiniDSP att all bas låter bättre, eller är det bara att jag kan höja den lite i botten?
Postad 11 October 2012 - 20:46
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Med miniDSPn kan du få delningen att fungera bättre. Det i sin tur gör ju att baden upplevs som bättre. Dessutom kan du ju, som du skriver, eqa botten och spela djupare. Dock så klipper miniDSPn när man krämar på ordentligt. Men är man inte Bakerman eller Komorok kanske det inte är ett problem.
Postad 11 October 2012 - 20:51
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Med miniDSPn kan du få delningen att fungera bättre. Det i sin tur gör ju att baden upplevs som bättre. Dessutom kan du ju, som du skriver, eqa botten och spela djupare. Dock så klipper miniDSPn när man krämar på ordentligt. Men är man inte Bakerman eller Komorok kanske det inte är ett problem.
Okej, tack för svaret! Får bli till att inhandla en sådan om ett tag. Jag testade att flytta basarna som du sa. Det blev bättre i soffan, men det blev ÄNNU mer när jag ställde mig upp nu. Hur löser jag det?
Postad 11 October 2012 - 20:54
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Sätt dem på hyllor på väggen....
Inga genvägar du vet...
Postad 11 October 2012 - 20:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Postad 11 October 2012 - 20:58
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Sätt dem på hyllor på väggen....
Inga genvägar du vet...
Var det ett seriöst förslag?  Skulle det kunna bli bättre av det..?
Postad 11 October 2012 - 21:10
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Var det ett seriöst förslag? Skulle det kunna bli bättre av det..?
Det var seriöst ja.. Ett gammal beprövat knep är ju att vända på det. Alltså ställa basarna i soffan, och sen gå/krypa runt i rummet och se var det låter bäst. Där det låter bäst ställer du basarna. Nu är ju inte ditt rum så stort, så det blir ju inte så mycket yta att krypa på.. Jag skulle kunna tänka mej att sälja min mini-DSP. Använder den ju inte. Den måste dock fixas. Det finns kanske någon här som har koll på var man kan få tag på en 5-pins extern USB-kontakt ? Det ska tydligen finnas en USB-kontakt som man kan koppla in på dom fem pinnarna som sitter precis bredvid mini-USB-kontaken...?
Redigerat av Bakerman, 11 October 2012 - 21:18.
Postad 12 October 2012 - 03:23
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
En sak jag har funderat lite över dom senaste dagarna är det här med grupplöptid samt transientsvar. Du Bagarn har domderat rätt friskt om just det här på forumet under senaste tiden. Du har bland annat sagt att slutna lådor är "snabbare" än basreflex diton. Stämmer verkligen detta om man jämför dessa två i vettiga konstruktioner? Så som jag har förstått det så går det alldeles utmärkt att få till en basreflexlåda utan hörbara grupplöpeffekter. Det verkar inte finnas någon studie i detta med grupplöptid (i det lägre registret) så det finns heller inga riktiga siffror på hur känsligt örat är mot just grupplöptiden under ca 500Hz. Men om man ska tro några av dom mer "kända" som brukar mäta upp subwoofers så bör delayen hålla sig under 1-1.5 cycles (svängningar), annars så blir effekten hörbar. Jag kollade in dessa två sidor som har frifältsmätningar på massa olika basar: http://www.data-bass.com/systemshttp://www.hometheat...urer-model.htmlJag hittade inget direkt mönster som talade för att slutna system skulle ha extremt mycket bättre siffror. Snarare så var det så att t.ex Velodyne SPL1200-nånting samt SVS NSD SB12-nånting hade delay som, om det nu stämmer med 1-1.5 cykler, skulle kunna vara inom det hörbara området. Detta är alltså två slutna lådor. Samt att PB13 har en peak ungefär vid avstämningsfrekvensen. Beror detta på att element och port spelar i motfas där? Varför syns det inte på bägge sidors mätningar?  Det går säkert att få lägre grupplöptid i en sluten optimal låda jämfört mot en optimal basreflextjofräs. Men kommer det att ha någon betydelse i praktiken om båda ändå håller sig under tröskeln för vad vi kan höra? Transientsvaret är en sak jag inte har hunnit klura på mer än att om jag utgår ifrån vad Bagarn säger om att transientsvaret är överlägset i en sluten konstruktion och sedan jämför det med mina egna erfarenheter. Då har jag aldrig upplevt att dom bästa systemen jag har lyssnat på med slutna lådor har spelat "snabbare" än dom bästa systemet med basreflexlådor. Jag upplever det som att med en vettig konstruktion, varesig det är BR eller slutet, så blir det "korrekt". Varken för snabbt eller för långsamt. Om konstruktionen däremot inte håller måttet så tror jag att man kan få effekter så som: basen låter otight, sackar efter eller blir väldigt odistinkt. Oj vad jag pladdrar på. Satt bara och funderade för mig själv och tänkte att det hade varit kul att höra era tankar och åsikter.  Godnatt! Edit: Jag förstår ju att det finns många andra fördelar/nackdelar och vet varför vissa väljer ett slutet system före basreflex. Men jag är bara nyfiken på om grupplöptid samt transientsvar också är gångbara argument för att välja slutet.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 12 October 2012 - 03:35.
Postad 12 October 2012 - 05:24
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
IÖ har undersökt detektionsgränsen för grupplöptider. Den resulterande kurvan finns inbyggd i Basta! . När man simulerar så ser man direkt om man håller sig på rätt sida. Smutt.
Postad 12 October 2012 - 06:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ja, du har bra högtalare för att spela riktigt trasig Metal...  Var det ett seriöst förslag? Skulle det kunna bli bättre av det..?
jepp ! titta i mitt album så ser du hur det kan se ut  där finns även en beskrivande bild ritad i paint där du ser hur jag har tänkt och hur basarna är placerade ! Bra resultat kan jag säga  utan denn placering så är det helt olyssningsbart i rummet (med mina mått mätt bör tilläggas!) nu har jag bara 40Hz puckeln att ta hand om, sedan är jag i himmelen  Nya bilder kommer för övrigt att komma upp nu i dag antagligen. Nu när det är lite mer fixat... Basabsorbenterna har jag fortfarande inte börjat med då jag har varit väldigt "off" senaste 3 dagarna och inte orkat med mycket mer än att laga mat och sova... och jag har glömt att ringa en god vän som jag lovat, vilket känns lite kasst  men ska se till att göra det idag !  Men kanske i helgen att det blir montera basabsorbenter, kanske på söndag ? Ja vi får se.... men idag och lördag så är det helt andra saker som står på tapeten, jag ska umgås med goda vänner och ha roligt och inte tänka för mycket på saker som har med lägenheten och mitt eget ljud att göra.
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 07:16.
Postad 12 October 2012 - 09:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Brallan. Nu är det kanske inte så att det är någon megaskillnad mellan Prof Y och Infra Y, men det är ju oftast inte vad folk eftersöker heller..
Om man kommer upp på "optimala lådor" så är nog skillnaden ganska liten, även att jag själv upplever slutna lådor betydligt tajtare än BR oavsett. Det blir en annan respons på något vis.
I det fallet där folk eftersöker en baslåda med en budget på max 5000 blir valet dock lätt. Där är det en extremt stor skillnad.
Man kan ju dock inte bygga en optimal baslåda för 5000 spänn ut i butik.
Postad 12 October 2012 - 10:59
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Det var seriöst ja..
Ett gammal beprövat knep är ju att vända på det. Alltså ställa basarna i soffan, och sen gå/krypa runt i rummet och se var det låter bäst. Där det låter bäst ställer du basarna. Nu är ju inte ditt rum så stort, så det blir ju inte så mycket yta att krypa på..
Jag skulle kunna tänka mej att sälja min mini-DSP. Använder den ju inte. Den måste dock fixas.
Det finns kanske någon här som har koll på var man kan få tag på en 5-pins extern USB-kontakt ? Det ska tydligen finnas en USB-kontakt som man kan koppla in på dom fem pinnarna som sitter precis bredvid mini-USB-kontaken...?
Jag testade det "knepet" med min förra sub, men det gick sådär... Får testa det igen sedan... Vad är det för fel, och vad skulle du sälja MiniDSP:n för?
Postad 12 October 2012 - 11:17
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Brallan. Nu är det kanske inte så att det är någon megaskillnad mellan Prof Y och Infra Y, men det är ju oftast inte vad folk eftersöker heller.. Om man kommer upp på "optimala lådor" så är nog skillnaden ganska liten, även att jag själv upplever slutna lådor betydligt tajtare än BR oavsett. Det blir en annan respons på något vis.
I det fallet där folk eftersöker en baslåda med en budget på max 5000 blir valet dock lätt. Där är det en extremt stor skillnad. Man kan ju dock inte bygga en optimal baslåda för 5000 spänn ut i butik. 
När man är uppe vid "optimala" lådor så lär ju skillnaden på just grupplöptid och transientsvar vara så små att rummet kommer att bli så mycket viktigare. Det är klart, jämför du dina gamla rör mot dina nuvarande slutna så är det ju inte så konstigt att du upplever att slutna är tightare.  Men ÄR slutna optimala lådor tightare än BR diton? Kan man generalisera så?  Så slutna lådor är alltid bättre vid 5000kr klassen? Det är ju här som jag tycker det blir konstigt, för kollar du på mätningarna igen så har vi t.ex XTZ som har en bas för 4k med där. Den håller sig under tröskeln för hörbara grupplöpeffekter, medans t.ex Velodyne 1200 som kostar lite mer inte fixar det. Det kan säkert vara så att slutna lådor i den prisklassen spelar bättre överlag, ska jag vara ärlig så har jag inte lyssnat på jättemycket i den prisklassen. Men är det verkligen grupplöptid som gör dom bättre isåfall?
Postad 12 October 2012 - 11:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag tycker att slutet är helt värdelöst om man inte har typ 6st 10" av bra mått eller mer ! För att det ska börja bli intressant så ska det gärna vara 6st bra 12" eller mer.
och riktigt roligt blir det när man kommer upp i över 12st !  Portat med låååg avstämning + EQ är bra som "litet bassystem" (alltså litet i fråga om att det inte får ta upp så mycket volym) men där man vill ha bra outputt trots litet format.
Ska man ha ett stort system och satsa ordentligt så är slutet en självklarhet !
Ska man gå "hela vägen" så är det massor med kapacitet fördelat på ett gäng slutna moduler som gäller
Bland köpesubbar så har jag svårt att genneralisera så... priset säger ju absolut 0 om prestandan där.... XTZs 12" moduler är ju himla bra för pengarna och bättre än det mesta annat på marknaden ! Förutom SVSPB13 som ÄR det bästa jag hört i form av köpe subbar... finns inget bättre av det jag hört ! Och båda dessa jag räknat upp är ju portade, men i prisklasserna ca 7000kr/ st och 20000kr/ st.
jag har inte hört någon sluten färdig subb som varit något att ha... för klena och distat en massa i för små lodor osv osv...
Så jag skulle absolut inte rekommendera sluta köpesubbar till någon... man behöver ha fett med kapacitet för att slutet ska vara något att ha, innan man har typ 6st10" eller större så är slutet helt bortkastat anser jag. Då är det bättre att gå på portat som, trots sina brister i många fall, då kan ge mer outputt till samma pengar och därmed lägre disst i förhållande till storlek.
Om man nu ska kompromissa så mycket som dom flesta gör ändå, så kan man lika gärna köra portat med "för hög avstämning och utan EQ" så som XTZ subben, eller någon annan portad köpesubb.
Medan en bra basreflexlösning är en underavstämd och kompletterad med EQ  Allt annat är bortkastad kapacitet på fel område och hopplöst dålig kapacitet där man behöver det ! inget med avstämning över 15Hz är något att ha ! som sagt, om man ska vara seriös alltså
Edit: SVS subben är ett helt okey allternativ, skit bra grejer med just avstämning på ca 15Hz, går alltså inom ramarna för seriös återgivning  men dom saknar dock ändå någon i lägsta botten som är kul att ha där... Men men, skit samma, det är bra skit ! ingen portad köpesubb jag hört är i närheten av att ens komma nära SVS PB13! Slutet verkar enbart finnas vettiga allternativ om man bygger själv  själv kommer jag inte gå på slutet för en jag kan ha i alla fall 8st 12", gärna det dubbla vore smaskigt ! Så att man har dissten låg
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 11:41.
Postad 12 October 2012 - 11:43
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Men äR slutna optimala lådor tightare än BR diton? Kan man generalisera så? 
Man skall aldrig generalisera. Men kikar du matematiskt på hur överföringsfunktionen på systemen ser ut, så är svaret entydigt. Men att implementera teorin bra kan man ju inte förvänta sig att alla lyckas med...
Postad 12 October 2012 - 11:44
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nästa gång vi är i Motala kanske vi kan åka upp till brorsan och lyssna en stund.
Han har ju två av mina gamla Tempest X i slutna lådor. Helt obehandlat rum.
Postad 12 October 2012 - 11:45
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
IÖ har undersökt detektionsgränsen för grupplöptider. Den resulterande kurvan finns inbyggd i Basta! . När man simulerar så ser man direkt om man håller sig på rätt sida. Smutt.
Aha, vad smart. Då antar jag, eftersom han har forskat i ämnet, att alla hans baslådor, slutna som BR, ligger under denna tröskel också.
Postad 12 October 2012 - 11:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Både slutet och portat är bra skit ! Men när man inte har plats eller möjlighet att ha kapacitet nog för att slutet ska ha någon större fördel så är portat bättre  Men jag skulle inte gå på ett större portat system än det jag har i dagsläget, då blir det nog slutet i stället  För då kan man få prestanda i slutet som är bra nog för att slutet ska vara ett allternativ men alla tänker vi olika och tur är ju det  Nästa gång vi är i Motala kanske vi kan åka upp till brorsan och lyssna en stund. Han har ju två av mina gamla Tempest X i slutna lådor. Helt obehandlat rum.
Jahhh, och hälsa på "lill Tommy"... !  som en Niklas en gång sa!
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 11:50.
Postad 12 October 2012 - 11:51
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Man skall aldrig generalisera. Men kikar du matematiskt på hur överföringsfunktionen på systemen ser ut, så är svaret entydigt. Men att implementera teorin bra kan man ju inte förvänta sig att alla lyckas med...
Jo, jag har förstått att slutna lådor har fördelar på papperet. Men är dessa fördelar så stora att dom blir hörbara? Jämför t.ex Infra mot Profundus som har nämnts tidigare. Spelar Infra tightare? Kan man säga så?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 12 October 2012 - 11:52.
Postad 12 October 2012 - 11:58
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Mina två Epic 12" i slutna lådor spelar betydligt rappare än min före detta XTZ 99.w12.18p som var portad...
Postad 12 October 2012 - 12:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Brallan:
jag tycker inte att skillnaden är sådan, dock så KAN Infra system som är vettigt dimmensionerade ge mervärde i fort av fysisk kopling som dom ortade inte förmår.
Men har man underavstämt + EQ så kan man närma sig och för mycket mindre pengar och mindre effekt behövs med
men ska man ha "the real deal" så är det slutet som gälelr tycker jag.
"fastare" och sådant trams tycker jag bara är skitsnack... hänger mycket mer på rummet sakerna står i och hur man lyckas med placering och integrering...
Jag har inte hört någon mer "tight" än mina portade moduler spelandes i mitt förra rum, inget som spelar "mer musik" heller...
vilket är mitt sätt att avgöra om något är disstfritt och uppfattas linjärt.
Hos Hmmpz så är det massor med musik, hur mycket som helst ! så där är basen också jätte bra!
samma sak hos komorok (som dock har lite "fet boost" som inverkar i att ta bort lite av "transparensen" i basåtergivningen), där spelar det massor med musik !
jag anser at tdet inte kan bli bättre än att det det "bara finns musik" så är återgivningen så som den ska vara, och det har jag hört från både sluta och portade så jag anser att dom både fungerar precis lika bra ur det avsendet
Postad 12 October 2012 - 12:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Mina två Epic 12" i slutna lådor spelar betydligt rappare än min före detta XTZ 99.w12.18p som var portad... 
inte för att var den som är den, men slutet som faller av tidigare kan låta rappare av just den orsaken också  om du dessutom har mycket toppar i rummet vid lägre frekvenser så maskeras deras negativa effekt med en baslåda som har börjat falla redan. topparna blir inte lika destruktiva och uppfattas inte lika mycket. Så man kan lätt bli lurad... och för attdet låter "rappare" så är det inte sant, jag har för länge sedan givit upp det sättet att lyssna på för då gör man bara bort sig. Jag lysnar efter vad som spelar mest musik, alltså vad som verkar låta musiken helt obehindrat förmedlas  och i ett rum utan massa problem så är det inget som helst skillnad på slutet med EQ för att den ska spela linjärt och portat ur det avsendet. och mellan en portad och en sluten som har en EQ på sig, i ett dåligt så är det inte heller någon skillnad utan båda kommer låta lika "tröga"... det hela handlar om maskeringseffekter som blir, sådant är väldigt lurigt... avsaknaden av någon kan ge uppfattnignen att man har massor av något annat! fast att det man egentligen har är brist på något från början  och naturligtvis kan det även vara tvärt om, att man har en topp som gör att man upplever att man har brist på något annat. fast att problemet egentligen är toppen! Det man får med slutet är bara möjlighet att spela lägre frekvenser på ett vettigt sätt om man har kapacitet nog att backa upp det också. vilket dom flesta inte har i närheten av dock... Men har du en massa dryga toppar nere vid 25-40hz så kommer en sluten som redan börjat tappa i outputt att uppfattas som mer "allert" fast att det inte är hela sannignen
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 12:08.
Postad 12 October 2012 - 12:07
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
inte för att var den som är den, men slutet som faller av tidigare kan låta rappare av just den orsaken också  om du dessutom har mycket toppar i rummet vid lägre frekvenser så maskeras deras negativa effekt med en baslåda som har börjat falla redan. topparna blir inte lika destruktiva och uppfattas inte lika mycket.
Så man kan lätt bli lurad... och för attdet låter "rappare" så är det inte sant, jag har för länge sedan givit upp det sättet att lyssna på för då gör man bara bort sig. Jag lysnar efter vad som spelar mest musik, alltså vad som verkar låta musiken helt obehindrat förmedlas  och i ett rum utan massa problem så är det inget som helst skillnad på slutet och portat ur det avsendet.
Men har du en massa dryga toppar nere vid 25-40hz så kommer en sluten som redan börjat tappa i outputt att uppfattas som mer "allert" fast att det inte är hela sannignen 
Det du skriver stämmer säkert. Men jag har även upplevt att att mina nya subbar spelar djupare med bättre tryck, det kanske inte stämmer, men jag tror det... Och när jag satte i pluggarna i XTZ:an så tyckte jag också att den spelade betydligt rappare... Detta kanske inte stämmer, men jag tycker det verkar logiskt att en sluten borde spela rappare, med tanke på att den spelar mot en "luftfjäder" i lådan...
Postad 12 October 2012 - 12:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Vad är det för fel, och vad skulle du sälja MiniDSP:n för? 
Det är glappis i USB-kontakten. Det var det redan från fabrik. Det går dock att lösa billigt som fan. Hänvisar till tråden jag startade. https://www.minhembi...howtopic=302788
Postad 12 October 2012 - 12:11
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Det är glappis i USB-kontakten. Det var det redan från fabrik. Det går dock att lösa billigt som fan. Hänvisar till tråden jag startade. 
https://www.minhembi...howtopic=302788
Okej Har du något bättre än MiniDSP eller behöver du inte eq:a något i botten?
Postad 12 October 2012 - 12:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Aha, vad smart. Då antar jag, eftersom han har forskat i ämnet, att alla hans baslådor, slutna som BR, ligger under denna tröskel också. 
Ja, det gör de. Första kravet att överhuvudtaget testa detta är om folk menar samma sak, vilket jag inte tror. Andra kravet är att rummet inte står för påverkan.
Postad 12 October 2012 - 12:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det du skriver stämmer säkert. Men jag har även upplevt att att mina nya subbar spelar djupare med bättre tryck, det kanske inte stämmer, men jag tror det...
Och när jag satte i pluggarna i XTZ:an så tyckte jag också att den spelade betydligt rappare...
Detta kanske inte stämmer, men jag tycker det verkar logiskt att en sluten borde spela rappare, med tanke på att den spelar mot en "luftfjäder" i lådan... 
Din upplevelse stämmer säkert ! Eftersom att dina slutna efter att dom portade lådorna fallit av, kommer att bibehålla en högre outputt som kan bidra till en mer fysisk upplevelse  Speciellt så dom portade du hade inte lämnar mycket under 20Hz... Man ska ner till i alla fall 15hz för att det ska vara roligt  Så även om du kanske har lägre nivå vid 25-30Hz än vad dom portade hade, så kan du har mer outputt vid 15Hz där dom portade har fallit massor.med dina slutna fortfarande kan leverera, trots att dom tappar en del. Detta gör att du absolut kan få en mer fysisk upplevelse och upplevelsen av att dom går djupare, eftersom du på köpet får ner puckeln vid runt 30hz som i fallet mad basreflelådorna maskerar allt där under. Så här får du två fluger på en smäll, du får mindre av den maskerande effekten på grund av pyckeln Eftersom du antagligen har något lägre outputt där med dina slutna, så att puckeln inte hamnar lika hög i amplitud i förhållande till högre frekvenser och därmed inte blir lika dominerande. Och du får samtidigt mer outputt under dom portade lådornas avstämning. Så du tar bort maskering och ökar nivån i det området som tidigare maskerades  Skit bra ! Det jag skrev handlade bara om hur vida man kan uppleva saker som inte stämemr med den objektiva verkligheten  Har du testat placerignen som Komorok tippsade om föresten ?  vad har rummet för dimmensioner och vid vilken vägg står högtalarna idag ?
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 12:31.
Postad 12 October 2012 - 12:31
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Postad 12 October 2012 - 12:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja en vs 2 gör mycket... du kan med enkan placering få enorm skillnad i återgivningen  jo, återkom du ! 
Postad 12 October 2012 - 12:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Okej
Har du något bättre än MiniDSP eller behöver du inte eq:a något i botten? 
Jag har köpt andra grejer.
Postad 12 October 2012 - 12:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ett sjukt överprissatt jävla filter !
men som tydligen är det enda som kan göra det som behöver göras
intressant kombination 
om inget annat finns som gör det som detta filter gör och lika bra, hur kan det då vara så sjukt överprissatt ?! 
och 4800kr + 800kr för infra, är det så farligt då vi lägger STORA summor på andra saker i kedjan,
Speciellt då detta är en pryl som har all potentil att vara dirrekt avgörande för ljudkvaliteten och ge oss möjlighet att få utnyttja övriga prylar så som tänkt ?
Jag tycker att cr80s är prima skit !
cr80es är jag dock mer skeptisk mot... vist don disstar mindre, och när allt annat runt omring är helt perfekt så kanske jag skulle börja fundera på es filter 
först ska högtalarna nog behöva vara es också för att jag ska känna att vittsen ska finnas.
och rummet måste absolut vara av topp klass !
Men, liiite sugen är man trots allt på ett es filter, fatar inte varför... 
jag har något fel i skallen, hjälp mig!!!!!
Postad 12 October 2012 - 12:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om du kollar på själva burken så kan man inte förstå varför det kostar så mycket..
Om du öppnar burken och kollar ner så kan man inte förstå hur dom komponenterna kan kosta så mycket..
Men i mitt fall var det ju i princip det enda alternativet.
Mini-DSPn överstyrde ju nåt så fruktansvärt..
Postad 12 October 2012 - 13:22
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Komponenterna i sig kostar självklart inte massa pengar, men det är väl inte det som gör dom dyra. Precis som högtalarna (elementen).
Det handlar väl om kostnaden för att ta fram produkter i mycket små serier.
Redigerat av spuj, 12 October 2012 - 13:24.
Postad 12 October 2012 - 13:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men i mitt fall var det ju i princip det enda alternativet. Mini-DSPn överstyrde ju nåt så fruktansvärt..
ja verkligen, helt fruktansvärt va dåligt det lät...  Komponenterna i sig kostar självklart inte massa pengar, men det är väl inte det som gör dom dyra. Precis som högtalarna (elementen). Det handlar väl om kostnaden för att ta fram produkter i mycket små serier.
jo men exakt  detta gäller ju allt... det är selektering och utveckling och produktion i liten skala som gör det dyrt. Men då denna lilla låda är det enda som kan göra det som behöver göras så är den ju likt förbannat inte överprissatt. eftersom det inte finns något billigare allternativ som gör samma grej så kan den ju inte vara det liksom  men sedan kan man ju tycka att den är dyr  Det är ju en annan femma...  Jag tycker att den kostar en del pengar men är sjukt prisvärd !  Då den har så bra fungtioner som jag inte klarar mig utan...
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 13:55.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|