Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 12 October 2012 - 14:17
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Jo, jag har förstått att slutna lådor har fördelar på papperet. Men är dessa fördelar så stora att dom blir hörbara? Jämför t.ex Infra mot Profundus som har nämnts tidigare. Spelar Infra tightare? Kan man säga så? 
Bra fråga. Nu kommer jag vägen via Canton Digital med ett på elektronisk väg tillfixat helt fantastiskt pulssvar som jag har med i mina 'gener' på hur jag tycker det bör låta och pulssvar är således en av de saker jag inte kompromissar bort om jag kan. Även om det bara rör sig om feelgood i jämförelse med väldesignade BR. (Har sådana också, profX-4 i tvrummet) Jag letar inte efter skillnader som är så märkbara att de går att sätta ord på... för min del är det som kan bli bättre sådant som jag bara på ett undermedvetet sätt uppfattar som att det är något lite mer naturligt. (Ja, utsträckning ned i infraområdet kan naturligvis ändras så det kan sättas ord på, men där är det mitt rum som är begränsningsfaktorn nu.)
Postad 12 October 2012 - 15:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Ju mer insatt man blir i denna hobby, ju mer idiotiska saker ser man... Tidningen HemmaBio har man läst länge, och tyvärr som en bibel i många år. Det som stod var sant. Men man hittar mer & mer fel & lögner ju mer man läser idag. I senaste numret så beskriver lyssnarpanelen Onkyos Audyessy-inställningar "Music" & "Movie" Citerar: Onkyo har bara två lägen för Audessy, "Music" och "Movie", och märkligt nog föredrog samtliga panelmedlemmar "Music"-läget också när det vankades film. "Movie"-läget känns rejält överdrivet, som om Onkyo försöker imponera på oss, och även om en och annan initialt sade sig gilla detta läge stod det snabbt klart att "Music"-läget var bättre.Har de ens läst manualen? De dumförklarar ju sig själva.... Music ger en rak frekvensgång, medans allt som skiljer Movie åt från den är att i diskantområdet så faller diskanten av lite på slutet. Detta om man har en källa, högtalare eller kanske rum som gör att man upplever ljudet som ljust/vasst. INGET annat händer. Detta står ju till och med beskrivet. Det ändrar inget annat. Nu gör jag kanske en höna av en fjäder. Men jag har läst så mycket skit från den tidningen nu, så jag får hjärtfel snart  . De lurar ju på läsarna en massa felaktigheter, som många sedan baserar sina inköp på. /Less
Postad 12 October 2012 - 15:38
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag har för mig att den där Komorok också klankade ned på någon artikel i den tidningen igår...
Postad 12 October 2012 - 15:40
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har för mig att den där Komorok också klankade ned på någon artikel i den tidningen igår...
Den där Komorok verkar vara en mycket vis man:)
Postad 12 October 2012 - 15:49
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Den där Komorok verkar vara en mycket vis man:)
Önskar bara att han var ödmjukare än han är dryg. Annars är han rätt ok.
Postad 12 October 2012 - 15:54
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Annunitetsmetoden, internräntemetoden etc etc... I helgen blir det en massa pluggande på företagsekonomi. Skål!
Postad 12 October 2012 - 16:09
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Läste just artikeln om bas och subwoofers i hembiotidningen. Inte ett rätt. Jag tänker på alla de stackare som nu sitter och lär sig den där smörjan de hittar på. De verkar göra ALLT för att svenska folket ska få så dåligt ljud som möjligt. Vilken vansinnig inkompetens!
Douglas. Ställ dem högra till höger om bänken spelandes åt höger. Den vänstra i hörnet spelandes åt höger. Kanske funkar bättre.
Ah, missade det där  Ja, då är vi fler som ser deras inkompetens.
Postad 12 October 2012 - 16:48
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jag testade att ställa basarna som Komorok sa. I hörnet vid dörren är det med mina mått EXTREMT mycket bas, det är nääästan så att man ser lite suddigt i vissa låtar (jag låter som en Rumble r-8 ägare  ) I soffan däremot är det MYCKET mindre bas, fortfarande så man hör basen, men inte i närheten av basen i soffan... När man sitter i soffan märker man mest basen i form av skak i fötterna...
Någon som kan tipsa om något bättre ställe att ställa dom på..?
(Måtten i rummet är; "Tv-väggen" 350cm, "gitarrväggen" 220cm och "fönsterväggen" 390cm)
Postad 12 October 2012 - 17:00
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Till vänster om dörren, den nertill i bild alltså. Finns det plats där för en av lådorna?
Postad 12 October 2012 - 17:02
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Till vänster om dörren, den nertill i bild alltså. Finns det plats där för en av lådorna?
Inte som det ser ut nu, men det skulle nog gå att lösa... Det värsta är att jag inte har kabel så det räcker nu
Postad 12 October 2012 - 17:05
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Skulle vara intressant om du vände hela konkarongen till vänstersidan, eller så kan du ju alltid testa att flytta subbarna ut med sidoväggarna för att se om du hamnar mera rätt med dom då.
Postad 12 October 2012 - 17:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du har en del problem i rummet...
Kan du inte testa mäta upp så att dom står med elementet på exakt var sin 1/4 av rummets bredd ?
Men du har antagligen problem med den längsgående resonansen där du hamnar i en utsläckning.
Jag misstänker att så som di hade dom först är mer nära optimalt i det här fallet.
Om du inte kan flytta på lyssningsplats ?
Testa ställ dom på 1/4 av rummets längdmått ! 
Alltså en på var sida.
Men sedan tycker jag också att du ska testa med att få upp dom lite, om det går ?!
Postad 12 October 2012 - 17:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
ja verkligen, helt fruktansvärt va dåligt det lät... 
Fan, du måste ha ganska bra hörsel som kan höra 25 mil...
Postad 12 October 2012 - 17:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Doglas2009: Edit: som sagt, vad har rummet för dimmensioner och hur högt i tak ?  Vad är respektiva vägg gjord i för material ? Fan, du måste ha ganska bra hörsel som kan höra 25 mil...
Ehhh halå ? Hur är det med minnet ?
Redigerat av DVD-ai, 12 October 2012 - 17:19.
Postad 12 October 2012 - 17:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag hade väl inte den inkopplad när ni var här...?
Postad 12 October 2012 - 17:19
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Postad 12 October 2012 - 17:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo
Vi testade ju och konstaterade allihoppa att det lät Getballe med den inkopplad så fort vi gick över +5 typ..  Och material i respektive vägg ?
Så får vi se vad rekommentationen blir 
Kanske Findus hinner före för nu måste jag laga mat
Postad 12 October 2012 - 17:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jaha... Trodde att den åkte ur så fort Micke hade åkt...
Postad 12 October 2012 - 17:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det går ju att vända basarna också Dogge.
Så att elementet spelar en bit över golvet istället för nere vid golvet.
Det kan också göra skillnad.
Postad 12 October 2012 - 17:41
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
I ett dedikerat rum så hade det varit jävligt skoj med ett typ elfa-system. Även på sidoväggarna och taket då.
Go bananas tror jag det kallas.
Postad 12 October 2012 - 17:46
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
I ett dedikerat rum så hade det varit jävligt skoj med ett typ elfa-system. Även på sidoväggarna och taket då. Go bananas tror jag det kallas.
Elfa-system...?
Postad 12 October 2012 - 17:52
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det är brutalt, fuck LMS säger jag bara!   Nu känner du igen det lite bättre va?
Postad 12 October 2012 - 17:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Då var det vad jag trodde.
Farsan har en firma ihop med en kille. Dom jobbar med begagnat sånt.
Kan få hur mycket som helst. Vet dock inte vad man ska ha det till...
Postad 12 October 2012 - 17:57
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
För att hitta perfekta placeringen på sina subbar om dom är lite mindre än mina då.
Höjden bör väl bli på 3-5cm och djupet millimetrar, inte snyggt men just för att hitta placeringen och kanske dölja det med scenmolton eller något sen.
Postad 12 October 2012 - 18:00
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jo 
Vi testade ju och konstaterade allihoppa att det lät Getballe med den inkopplad så fort vi gick över +5 typ.. 
Och material i respektive vägg ? 
Så får vi se vad rekommentationen blir  Kanske Findus hinner före för nu måste jag laga mat 
Alla väggar är gips, med trä bakom. Och "svängen" till vänster, där det är ett blått tyg är det murstock bakom... Det går ju att vända basarna också Dogge. Så att elementet spelar en bit över golvet istället för nere vid golvet. Det kan också göra skillnad.
Jag hade dom så först, men sen tipsade Mr_Empa om att vända på dom. Jag ska testa vända tillbaka dom en gång till och se vad som verkar bäst...
Postad 12 October 2012 - 18:04
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det kan tom vara bäst att köra en åt varje håll... 
Man får prova sej fram.
Postad 12 October 2012 - 18:39
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hela jävla forumet bara dog !!?
Postad 12 October 2012 - 19:00
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Hela jävla forumet bara dog !!? 
Folk skruvar upp Elfa förstår du väl!
Postad 12 October 2012 - 19:03
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Postad 12 October 2012 - 19:04
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fotbollen kanske .....
Idrott luktar svett Sport luktar bensin.
Postad 12 October 2012 - 20:48
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Fotboll kan ju vara en av världens mest överskattade sporter någonsin...
Postad 12 October 2012 - 21:19
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
+1 För allas info låter Behringer EP4000 ungefär som en högljudd traktor, går det lösa på något sätt?  Dessutom fattar jag inte ens varför fläktarna är igång, det kommer kalluft på baksidan, och på framsidan. Jag fryser fötterna av mig
Postad 12 October 2012 - 22:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Alla väggar är gips, med trä bakom. Och "svängen" till vänster, där det är ett blått tyg är det murstock bakom...Jag hade dom så först, men sen tipsade Mr_Empa om att vända på dom. Jag ska testa vända tillbaka dom en gång till och se vad som verkar bäst... 
Jaha finns den möjligheten  Ja då vill du nog ha dom med basen överst  OKey, du har väggar i gips, med trä bakom, aja inte lika onskefullt som betong då...  Då borde dina resonanta problem kunna vara något mindre faktiskt Men kan du möblera rummet på något annat sätt än idag ? men fönstrena bakom dig ? Det vore nog optimalt för att få till bra bas vid lyssningsplats  om det skulle gå att lösa alltså
Postad 13 October 2012 - 08:13
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det är svårt att komma med bra råd via forum. Dvd är redan inne på rätt tänk.
Jag undrar om det är någon audyssey inkopplad som eqar något problem från ett gammalt rum eller liknande. Hur som helst hade jag nollställt receivern för att våra säker.
Det som också gör råd svåra att ge är att jag i.Ye har en aning om exakt vilka problem vi försöker avhjälpa. Är det en rumsmod på bredden eller längden som låter värst? Eller kanske höjden? En mätning vore till stor hjälp. Ännu hellre: fler mätningar i olika platser i rummet.
Postad 13 October 2012 - 08:18
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men palle, ser du inte vad jag skrivit i inlägget ovanför ditt?  Var föresten inget skoj när du inte reagerade på mitt inlägg på Faktiskt, får jag inte retas irl så tar jag ut det på våra kära forum seru
Postad 13 October 2012 - 08:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
+1
För allas info låter Behringer EP4000 ungefär som en högljudd traktor, går det lösa på något sätt? 
Dessutom fattar jag inte ens varför fläktarna är igång, det kommer kalluft på baksidan, och på framsidan. Jag fryser fötterna av mig 
Lite surt att den infon inte kommit fram till dig, just att stegen brötar på som bara den. Antingen så kikar man på om man inte kan ha dom i ett angränsande rum, alt så fläktmoddar man dessa med tex ett par Noctua och ev en fläktstyrning på detta. Jaha finns den möjligheten  Ja då vill du nog ha dom med basen överst 
OKey, du har väggar i gips, med trä bakom, aja inte lika onskefullt som betong då...  Då borde dina resonanta problem kunna vara något mindre faktiskt 
Men kan du möblera rummet på något annat sätt än idag ? men fönstrena bakom dig ? Det vore nog optimalt för att få till bra bas vid lyssningsplats om det skulle gå att lösa alltså 
Timmerväggar bör väl tvärtom vara rätt så tacksamt?? "Min" akustikgubbe vill gärna ha betong/murade väggar i skalet, så där ser man hur olika tänk det finns.
Postad 13 October 2012 - 08:56
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jaha finns den möjligheten  Ja då vill du nog ha dom med basen överst 
OKey, du har väggar i gips, med trä bakom, aja inte lika onskefullt som betong då...  Då borde dina resonanta problem kunna vara något mindre faktiskt 
Men kan du möblera rummet på något annat sätt än idag ? men fönstrena bakom dig ? Det vore nog optimalt för att få till bra bas vid lyssningsplats om det skulle gå att lösa alltså 
Jag hade tidigare tv/frontar på "gitarrväggen" men på den tiden hade jag varken sub eller surround-högtalare.Om jag skulle sätta Tv/frontar på gitarrväggen skulle jag få lite problem med placering av surround-högtalare. Men om jag visste att det skulle lösa mina "basproblem" skulle det nog vara värt att flytta allt ändå... Förresten. Jag har redan ett fönster i ryggen, bara att det inte är med på bild. Men just det fönstret kanske inte hjälper?  Det är svårt att komma med bra råd via forum. Dvd är redan inne på rätt tänk.
Jag undrar om det är någon audyssey inkopplad som eqar något problem från ett gammalt rum eller liknande. Hur som helst hade jag nollställt receivern för att våra säker.
Det som också gör råd svåra att ge är att jag i.Ye har en aning om exakt vilka problem vi försöker avhjälpa. Är det en rumsmod på bredden eller längden som låter värst? Eller kanske höjden? En mätning vore till stor hjälp. Ännu hellre: fler mätningar i olika platser i rummet.
Min receiver (Denon AVR-1912) har inte Audyssey XT-32. Men den kanske ändå kan "eq-förstöra" subbarna? Det värsta är att jag inte heller vet vad det är för typ av problem...  Och jag har för tillfället inte råd att köpa XTZ Room Analyzer eller liknande. Men jag har för mig att jag har sett något program som heter REW eller något, som är gratis, är det bra? Jag har för tillfället bara tillgång till "spelainmusik-micar", och dom mäter bara ner till ~50hz. Så det kanske ändå inte hjälper så mycket...  Men det går inte att använda Audyssey-micen, och koppla in den till datorn på något sätt? Tack för hjälpen!
Postad 13 October 2012 - 09:01
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Lite surt att den infon inte kommit fram till dig, just att stegen brötar på som bara den. Antingen så kikar man på om man inte kan ha dom i ett angränsande rum, alt så fläktmoddar man dessa med tex ett par Noctua och ev en fläktstyrning på detta.
Timmerväggar bör väl tvärtom vara rätt så tacksamt?? "Min" akustikgubbe vill gärna ha betong/murade väggar i skalet, så där ser man hur olika tänk det finns.
Jo, jag visste att slutsteget skulle låta. Men kanske inte att det skulle låta så mycket dock... Dessutom är fläkten i Ep400 så trög, den fläktar för fulla muggar hela tiden. Ett crest-steg som jag lånade var på fläktfronten bättre, det gick ner i varv när fläktarna inte behövdes...
Postad 13 October 2012 - 09:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Tror tom att fläkten går åt fel håll, om det nu inte var ett måndags ex som en av användarna på faktiskt moddade.
Den fläkten sög in luft istället för ut!
Postad 13 October 2012 - 09:29
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Tror tom att fläkten går åt fel håll, om det nu inte var ett måndags ex som en av användarna på faktiskt moddade. Den fläkten sög in luft istället för ut!
Fast slutsteget är iskallt, så jag tror att fläktarna funkar... Dessutom kyler slutsteget ner min receiver som står på, som inte har någon fläkt
Postad 13 October 2012 - 09:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Lite surt att den infon inte kommit fram till dig, just att stegen brötar på som bara den. Antingen så kikar man på om man inte kan ha dom i ett angränsande rum, alt så fläktmoddar man dessa med tex ett par Noctua och ev en fläktstyrning på detta.
Jo det är skit bra, OM man har som utgångspunkt att göra massor med rummet  alltså akustikreglera det till ordning sedan, man tappar ju betydligt mindre kapacitet med ordentligt styva väggar, därav fördelen  ska man få "bra ljud" utan att behöver bygga basarsorbenter och hålla på så är det ju bra om väggarna trärt om är mjukare !
Postad 13 October 2012 - 09:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag hade tidigare tv/frontar på "gitarrväggen" men på den tiden hade jag varken sub eller surround-högtalare.Om jag skulle sätta Tv/frontar på gitarrväggen skulle jag få lite problem med placering av surround-högtalare. Men om jag visste att det skulle lösa mina "basproblem" skulle det nog vara värt att flytta allt ändå...
Förresten. Jag har redan ett fönster i ryggen, bara att det inte är med på bild. Men just det fönstret kanske inte hjälper? 
Okey, ja jag tror att det skulle bli bättre av det i alla fall  OCh så placerar du subbarna så att elementen befinner sig på var sitt 1/4 mått mellan sidoväghgarna som blir då  För då får du det längsta måttat obehandlat av subbarna och därmed lägsta frekvensen, som inte borde vara lika destruktiv ! Men så har du ju då mer fönstewr bakom dig som borde göra att du får mindre utsläckningar i längsgående led i rummet  detta borde betyda att du med subbarnas placering i stort eliminerar både halv och kvartsvågs resonansen mellan sidoväggarna. Mellan front och bakvägg så bprde du få betydligt mycket mindre uttalade problem med resonanser då du gare massor med fönster bakm dig som ju är vämligen transparenta vid 45Hz. Mellan tak och golv så kvarstår problemet helt, men... det blir svårt att möblera bort utan 2st subbar till, men då Jäflar skulle det gå att göra grejer  aja, men så tänker jag i alla fall, att med en 90* vridning så borde det gå att få till det något bättre än i dagsläget  Frågan är om subbarna på den andra väggen får plats att stå med elementet på 1/4 måttet, hamnar inte ena subben vid dörren ?!
Postad 13 October 2012 - 10:28
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
ska man få "bra ljud" utan att behöver bygga basarsorbenter och hålla på så är det ju bra om väggarna trärt om är mjukare ! 
Precis. Men då går det åt lite kapacitet också.
Postad 13 October 2012 - 13:09
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Postad 13 October 2012 - 13:13
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Aj fan. Sitter du MITT I RUMMET!?! Det blir nog svårt att få till det då.
Någon borde göra hembesök.
Postad 13 October 2012 - 13:17
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Aj fan. Sitter du MITT I RUMMET!?! Det blir nog svårt att få till det då.
Någon borde göra hembesök.
Anledningen till att jag sitter mitt i rummet är för att jag för tillfället har en 24" "tv". TV:n på bilden har jag bara lånat, och kommer lämna tillbaka den idag eller imorgon. Nästa sommar kommer det förhoppningsvis bli en projektor, och då kan jag flytta bak soffan till vägen, eller i alla fall närmare väggen..  Anledningen till att jag sitter mitt i rummet är för att jag för tillfället har en 24" "tv". TV:n på bilden har jag bara lånat, och kommer lämna tillbaka den idag eller imorgon. Nästa sommar kommer det förhoppningsvis bli en projektor, och då kan jag flytta bak soffan till vägen, eller i alla fall närmare väggen.. 
Alternativt får jag införskaffa en kikare
Postad 13 October 2012 - 13:19
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Du kan få låna en av mig.
Postad 13 October 2012 - 14:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Mitt i rummet är oftast sämsta tänkbara placering.
Postad 13 October 2012 - 14:30
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Var föresten inget skoj när du inte reagerade på mitt inlägg på Faktiskt, får jag inte retas irl så tar jag ut det på våra kära forum seru 
Vem orkar läsa allt du skriver?  Vilket syftar du på?
Postad 13 October 2012 - 14:35
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Vem orkar läsa allt du skriver? 
Vilket syftar du på? 
Jag antar det är den här: http://www.faktiskt....1408221#1408221Satt själv och skrattade lite:D
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|