Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 16 October 2012 - 20:49
Postad 16 October 2012 - 20:59
Rummet är 7,9 X 4,2
Då har du samma förutsättningar som jag har (4,2x8,2m). Jag har genom att placera basmodulerna noggrant efter beräkningar och användande av en genomtänkt delningsfrekvens undvikit alla resonanser som uppstår mellan sidväggar eller tak-golv. Inga basabsorbenter alls. Hade gärna haft en bak i rummet för att få bukt med resonansen mellan fram och bakvägg, men med ett kök där så får jag ta till lite andra knep: Basdiffusor.
Postad 16 October 2012 - 21:03
Absolut, det är inte illa det!!Mitt vardagsrum är 5x11m, men frun vill inte ha något hifi flummande där :-( Får hållas med mina 3,45x5,2m Men det är ju inte alla som har ett dedicerat ljudrum så man får vara glad ändå!
Vad är det?Basdiffusor.
Redigerat av riand1, 16 October 2012 - 21:03.
Postad 16 October 2012 - 21:04
Postad 16 October 2012 - 21:07
En stor kloss som står i vägen. I mitt fall blir det en rejäl bardisklösning.
Ålrajt. inte direkt hightech
Postad 17 October 2012 - 08:35
Mitt vardagsrum är 5x11m, men frun vill inte ha något hifi flummande där :-(
Har ångerrätten gått ut på henne?
Postad 17 October 2012 - 08:50
Ojoj, om fru Nattlord ser det inlägget så lär du krypa som en hundHar ångerrätten gått ut på henne?
" förlåååååt, jag skulle ju bara låta tuff för killarna på forat, jag lovar att ta hand om städ,tvätt,disken i en månad"
Postad 17 October 2012 - 09:23
Ojoj, om fru Nattlord ser det inlägget så lär du krypa som en hund
" förlåååååt, jag skulle ju bara låta tuff för killarna på forat, jag lovar att ta hand om städ,tvätt,disken i en månad"
Hon har både humor och förstår hur pass mycket man måste vara ( inte bara empatisk utan dessutom ) sympatisk för sin partners intressen och känsloliv. Om man inte vill ha hififlum i vardagsrummet, varför väljer man att vara ihop med en hififlummare? På vilket sätt tror man att en hififlummare skall må mentalt bra om han får sitt liv kraftigt kringskuret? Vill man inte att sin partner skall må så bra det bara går? På vilket sätt är några extra prylars frånvarande i vardagsrummet viktigare? Jag låter henne göra saker som jag inte är intresserad av, hon låter mig göra saker som hon inte är intresserad av - så mår vi båda två så bra det bara går och det ligger inget och begränsar vår emotionella samvaro.
Redigerat av Nattlorden, 17 October 2012 - 09:37.
Postad 17 October 2012 - 10:33
Postad 17 October 2012 - 10:48
Postad 17 October 2012 - 11:58
Kan inte mer än att hålla med!Hon har både humor och förstår hur pass mycket man måste vara ( inte bara empatisk utan dessutom ) sympatisk för sin partners intressen och känsloliv. Om man inte vill ha hififlum i vardagsrummet, varför väljer man att vara ihop med en hififlummare? På vilket sätt tror man att en hififlummare skall må mentalt bra om han får sitt liv kraftigt kringskuret? Vill man inte att sin partner skall må så bra det bara går? På vilket sätt är några extra prylars frånvarande i vardagsrummet viktigare? Jag låter henne göra saker som jag inte är intresserad av, hon låter mig göra saker som hon inte är intresserad av - så mår vi båda två så bra det bara går och det ligger inget och begränsar vår emotionella samvaro.
Kan kanske ibland vara svårt att balansera men man måste
Postad 17 October 2012 - 20:37
Postad 17 October 2012 - 21:19
Om den här tråden skiter sej är det ju bara att avregga sej från MHB...
Postad 18 October 2012 - 06:14
såg den igår... Vet inte riktigt vad man ska säga om den rullen...
Postad 18 October 2012 - 06:19
Balansera? Menar du kompromissa? Det ska man undvika. För varje gång man kompromissar så dör man lite.
Word !
Ibland får IÖ till det
Postad 18 October 2012 - 07:04
Man är ju lite halvdöd redan såBalansera? Menar du kompromissa? Det ska man undvika. För varje gång man kompromissar så dör man lite.
Förslaget kring L26ROY känns som ett trevligt val.
Börjar med 2st i varsin låda på 40L? Det är djupet/trycket till filmen jag är ute efter, Hoppas man är på rätt spår då.
Eftersom man aldrig byggt tidigare så undrar man var en passande ritning kan hittas? Har en arbets kompis som har en FEEEET verkstad (snickrar kök som extra knäck) så kunskap och redskap finns ju.
Pa-steg... vad kan rekommenderas här?
Redigerat av RobNB, 18 October 2012 - 07:05.
Postad 18 October 2012 - 07:21
2st är dock lite i minsta laget kan jag tycka, men jag är dum i huvudet så lyssna inte på mig... det blir bättre drag i dom två än i dom flesta lösningar som går att köpa för vettiga pengar !
Och bra låter dom med
Köp ett behringer EP2500 eller EP4000 (samma steg men olika namn...)
billigt och gör jobbet bra
se till att göra fläktmodden bara, så att den inte låter som en dammsugare
Redigerat av DVD-ai, 18 October 2012 - 07:22.
Postad 18 October 2012 - 07:38
Som sagt, parvis uppåt
Tycker att du och Komorok är lite galna men på ett coolt vis
Postad 18 October 2012 - 07:58
Tycker att du och Komorok är lite galna men på ett coolt vis
Håller med. Man känner sig fullständigt normal med 8st 12" NHT ju!
Postad 18 October 2012 - 08:39
IRON SKY...
såg den igår... Vet inte riktigt vad man ska säga om den rullen...
Hur bra som helst?
Det är ju lite av en b-rulle, men jag äääälskar när de driver med Sarah Palin, finland, nordkorea osv osv.
När Sarah Palin har ett tal för sina anställda precis som hitler i bunkern, priceless.
Tar man den för vad det är, en komedi så är den klockren.
Postad 18 October 2012 - 08:41
Kommer att börja med 2st men tror nog att målet är 8st
Som sagt, parvis uppåtFår se var man hamnar.
Tycker att du och Komorok är lite galna men på ett coolt visLite som en förebild hehe. Läste i en tråd på Faktiskt.se att du funderade på att bygga med L26ROY. hur blev de med det?
Jag har ju bara ett puttenutt bas-system....
flyttar ungefär lika mycket luft som drygt 12st 10" vid 13Hz där det behövs, men det är ju inga enorma mängder...
det blev portat och underavstämt i stället för mängder med Roy'ar, behövs inte så mycket effekt och man får hög effektivitet och kapacitet där det behövs !
helt klart lösningen för mig
Postad 18 October 2012 - 08:47
Håller med. Man känner sig fullständigt normal med 8st 12" NHT ju!
+1
Postad 18 October 2012 - 08:48
men inte länge till....
Redigerat av DVD-ai, 18 October 2012 - 08:48.
Postad 18 October 2012 - 09:20
Inte annat än att man blir nyfiken med tanke på prestandan du har och hur fint du intregrerat systemet, plus priset du betalade..
I wonder..
Postad 18 October 2012 - 09:53
Men till vad ?
Jahh du... rätt som det är så får vi se vad det blir, han är så hemlighetsfull den där Parl
Postad 18 October 2012 - 11:44
Postad 18 October 2012 - 14:48
flyttar ungefär lika mycket luft som drygt 12st 10" vid 13Hz där det behövs, men det är ju inga enorma mängder...
Det blir ju lite konstigt när man skriver så där..
Postad 18 October 2012 - 14:50
De spelar ju som tolv slutna tior i ett smalt frekvensområde. I övriga frekvenser blir de saftigt ifrånåkta.
Edit. slutna...
Redigerat av Unregistered757ca215, 18 October 2012 - 15:56.
Postad 18 October 2012 - 17:13
Är det något jag kan göra för att få bort det skakandet/vibrerandet? Dels blir det ett jobbigt ljud, och dels fruktar jag för rutorna, framförallt om jag skulle köpa 2 epic 12" till...
Postad 18 October 2012 - 17:37
En fråga. När jag spelar musik med mycket bas (det är antagligen vid en viss frekvens, dock vet jag inte vilken....) så skakar det VÄLDIGT mycket i mina rutor. Jag bor i ett ganska gammalt hus, med andra ord är det ganska gammalt glas.
Är det något jag kan göra för att få bort det skakandet/vibrerandet? Dels blir det ett jobbigt ljud, och dels fruktar jag för rutorna, framförallt om jag skulle köpa 2 epic 12" till...
prova sätt tätningslist mellan fönsterdelen och ramen....gjorde susen för mig (även dörren)
Redigerat av robert293, 18 October 2012 - 18:09.
Postad 18 October 2012 - 18:04
Finspriten än med!
Hoppas att värmen i din strupe sprider sig ut till resten av landet
Postad 18 October 2012 - 18:06
Du skulle fått mäta upp rummet eller i alla fall skaffa en decibelmätare. T.ex. en radioshack?
Då kan du framöver skaffa en MiniDSP eller dylikt och ta ned denna peak, förutsatt att det nu verkligen är en sådan som gör att det skakar i fönstren.
Postad 18 October 2012 - 20:06
Vad har du för subbar?Kan som du är inne på, vara en frekvens som du har en peak i. Spelar du 15dB högre där än resten så blir det ju enorma krafter i lägre frekvenser. Jag hade ju en 18dB peak vid 25Hz och när jag spelade _högt_ så höll fan dörren på att hoppa ur gångjärnen
Du skulle fått mäta upp rummet eller i alla fall skaffa en decibelmätare. T.ex. en radioshack?
Då kan du framöver skaffa en MiniDSP eller dylikt och ta ned denna peak, förutsatt att det nu verkligen är en sådan som gör att det skakar i fönstren.
Jag har för tillfället ingen decibelmätare, men på vilket sätt skulle det hjälpa mig?
Jag kommer köpa en MiniDSP när jag får råd, anledningen är främst för att jag vill kunna spela djupare
Och, ja. Det skakar VÄLDIGT mycket i fönsterna, även i rummet jämte mitt, och i ett glasskåp som står utanför rummet ... (jag låter som en Proson Rumble R8-ägare
Postad 18 October 2012 - 20:19
En fattigmans-ljudmätning
För radioshacks mätare så finns det kompensationstabeller så att man får riktigt tillförlitliga resultat med tanke på utrustning.
Postad 18 October 2012 - 20:28
Okej!Med en decibelmätare så kan man köra långsamma svep eller enstaka Hz-filer och se vilken volym den spelas upp i. Drar den iväg mycket så har du ju hittat dig en peak.
En fattigmans-ljudmätning
För radioshacks mätare så finns det kompensationstabeller så att man får riktigt tillförlitliga resultat med tanke på utrustning.
Kan du länka till radioshack decibelmätare. Jag kan inte hitta någon
Postad 18 October 2012 - 20:41
Ni som är påväg handlar ni ett gäng till?
Postad 18 October 2012 - 20:43
HahahaSådär, första säkringarna brända.
Postad 18 October 2012 - 20:45
Sådär, första säkringarna brända.
Glassäkringar till diskanterna eller trögsäkringar till skåpet?
Postad 18 October 2012 - 23:53
Glassäkringar till diskanterna eller trögsäkringar till skåpet?
500mA till diskanterna...
Om vi inte är för fyllesjuka på lördag hinner vi kanske in till Linköping för att köra några packen till...
Nu måste det i alla fall sovas lite. Tanken är att vi ska upp skapligt så vi får några timmars fiske.
9 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 9 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
99 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?