Redigerat av Unregistered95265801, 19 October 2012 - 00:57.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 19 October 2012 - 00:21
Postad 19 October 2012 - 02:21
Postad 19 October 2012 - 05:46
Okej!
Kan du länka till radioshack decibelmätare. Jag kan inte hitta någon
Kan vara svåra att hitta, här är en i england men han skickar troligen inte till sverige:
http://www.ebay.co.u...=item3a7adf032d
Du får kolla lite då & då så dyker de upp.
Postad 19 October 2012 - 12:48
Det blir ju lite konstigt när man skriver så där..
Kanske borde kompletteras med mer info?
De spelar ju som tolv slutna tior i ett smalt frekvensområde. I övriga frekvenser blir de saftigt ifrånåkta.
Edit. slutna...
Ja, det är väll självklart ?!
Men som sagt, vid 50hz så behöver du aldrig spela 150dB så varför ska man ha kapacitet där då ?
i alla fall om platsbrist är en faktor vilket det är för mig, då är ju kapaciteten nere där den behövs mest det man vill ha.
Och då är ju portat och underavstämt en bra lösning, men ska man gå hela vägen så är ju slutet trevligt, då kanske 8st12" eller gärna det dubbla
Det jag menar är att om du har 4st 10" slutna så tycker jag att det är bortkastat i dom flesta fall då jag personligen vill ha mer kapacitet där den behövs, så att man kan ha någon nytta av infra kapaciteten...
Alltså där dom portade och underavstämda kan fortsätta att leverera gott ner till närmare 10hz i bästa fall
Jämförelsen mot ett system med 12st 10" vid högre frekvenser är ju självklart orättvis vid högre frekvenser, men är det intressant ?
Nu pratar vi ju om praktisk användning, jag gör det i alla fall
Postad 19 October 2012 - 13:31
Postad 19 October 2012 - 19:12
Ja, det är väll självklart ?!
Men som sagt, vid 50hz så behöver du aldrig spela 150dB så varför ska man ha kapacitet där då ?
i alla fall om platsbrist är en faktor vilket det är för mig, då är ju kapaciteten nere där den behövs mest det man vill ha.
Och då är ju portat och underavstämt en bra lösning, men ska man gå hela vägen så är ju slutet trevligt, då kanske 8st12" eller gärna det dubbla
Det jag menar är att om du har 4st 10" slutna så tycker jag att det är bortkastat i dom flesta fall då jag personligen vill ha mer kapacitet där den behövs, så att man kan ha någon nytta av infra kapaciteten...
Alltså där dom portade och underavstämda kan fortsätta att leverera gott ner till närmare 10hz i bästa fall
Jämförelsen mot ett system med 12st 10" vid högre frekvenser är ju självklart orättvis vid högre frekvenser, men är det intressant ?
Nu pratar vi ju om praktisk användning, jag gör det i alla fall
Då kan Niklas som har två PB 13 säja att han har motsvarande 6 st 13,5"-element där det behövs då ?
Han har inte två, utan sex.
Mycket märkligt sätt att se på saken...
Känns lite som att man önskar att man hade tolv, och därför räkna om sin prestanda så det låter värre än vad det är..
Blev det någe fiske eller har ni bara pimplat?
Kom nyss hem.
Niklas åkte 25 mil för att slå sitt rekord. Hans största gädda någonsin ligger på typ tre kilo.
Jag fick en på ett kilo, och en på dryga 3,5. USELT fiske på så många timmar..
Fråga Niklas hur många han fick...
Postad 19 October 2012 - 19:14
Postad 19 October 2012 - 19:15
"Fan, vi brände alla Tommys diskantsäkringar igår. Så vi har fått lov att köra utan nu. Om jag ska vara riktigt ärlig med dig, och det här får du absolut inte berätta för Tommy, så tycker jag att det låter mycket bättre utan säkringarna. Det känns mer som hemma på något vis, jag vet inte varför...
Förresten, kan inte du som är ifrån norrland och kan ALLT lära mig att fiska? Jag har inte fått nånting idag och Tommy retas jättemycket med mig nu."
Postad 19 October 2012 - 19:29
Som han satt och svor i båten innan den där lilla ett kilos gäddan gick på
Ta mig fan den sämsta fiskeguiden ever!
" kom upp till Motala vettu, lovar dig att du kommer klämma minst 5kilos LÄTT!"
Den där jävla sjön boren kan fara åt ****!
Postad 19 October 2012 - 21:07
Du glömmer distorsionen. Där blir du också redigt frånåkt. SPL är inte allt.
Jo jo, de e klart, av 12st 10" ja
Men inte av 4st 10" i slutet vs portat menar jag ju
Postad 19 October 2012 - 21:22
Då kan Niklas som har två PB 13 säja att han har motsvarande 6 st 13,5"-element där det behövs då ?
Han har inte två, utan sex.
Mycket märkligt sätt att se på saken...
Känns lite som att man önskar att man hade tolv, och därför räkna om sin prestanda så det låter värre än vad
Nej, du förstår inte vad jag menar, ja han har det vid avstämningen 15Hz
Jag jämför som sagt med 4st sluta vs 4st portade, eftersom jag kommenterade just 4st sluta moduler i mitt original inlägg
Jag drog bara parallelln att man vid avstämningen kan tillgodoräkna sig en sådan prestanda om lådan är vettigt konstruerad
Över och under så vet vi alla här att det inte är samma sak, så varför tjatar ni om det ?!
Det är väll redan tjatat om 100gånger minst...
Nu pratade jag om att man kan få prestandan där man behöver den mest och har man "bara" 4st sluta 10" så känns det som att man får lite i underkant i infraområdet.
Därav min kommentar, att ska man ha4st subbar med 10" så känns portat som ett krav.
Men aja skit samma...
Jag vet att ni vet vad jag menade men jag lämnade helt uppenbar information information skriven...
Klart att jag borde ha skrivit det för att undanröja möjlighet till missförstond
Så nu gör jag det:
4st portade och underavstämda +eg och subsonic filter så kan man vid avstämningen prestera ungefär samma ljudtryck som 12st sluta med samma element konfiguration.
Men en liten bit över avstämningen så åker 12st10" ifrån jääätte mycket.
Om vi dock pratr om 4st10" oavsett portat eller slutet så spelar dom portade som sämst lika högt och åker sedan ifrån vid lägre frekvenser där det har betydelse med sådan luftförflyttningsförmåga
Och där dom presterar som bäst så kan dom som sagt motsvara 12st slutna lådor med samma element.
Så, någon som inte redan va införstodd med det ?
Jag akrev det jag gjorde utan någon annan avsikt än att upplysa om att ska man ha så små element och så få, då ÄR portat och underavstämd + eq det enda vettiga enligt mig.
Om man förväntt sig att kunna få något användbart vid lägre frekvenser.
Glasklart ?!
Postad 19 October 2012 - 21:25
Så det är ovesäntligt i sammanhanget tänker jag
Som sagt, inget som vi inte redan vet, så varför är utgångpunken när jag skriver att jag skulle ha avsikten att försöka skryta eller framhäva något ?
När jag bara skriver som det är...
Onödigt kan jag tycka.
Redigerat av DVD-ai, 19 October 2012 - 21:28.
Postad 19 October 2012 - 21:34
Annat som är högre i pryo just nu, så ljudprojektet står helt stilla och hamnar i dvala...
Det får vara tills att jag har nya toppar och lust/ork att orka bry mig om ljudet igen.
Postad 19 October 2012 - 21:35
Tycker du att jag gjorde bort mig när jag byggde två slutna lådor till mina 2 epic-element?Nej, du förstår inte vad jag menar, ja han har det vid avstämningen 15Hz
Jag jämför som sagt med 4st sluta vs 4st portade, eftersom jag kommenterade just 4st sluta moduler i mitt original inlägg
Jag drog bara parallelln att man vid avstämningen kan tillgodoräkna sig en sådan prestanda om lådan är vettigt konstruerad
Över och under så vet vi alla här att det inte är samma sak, så varför tjatar ni om det ?!
Det är väll redan tjatat om 100gånger minst...
Nu pratade jag om att man kan få prestandan där man behöver den mest och har man "bara" 4st sluta 10" så känns det som att man får lite i underkant i infraområdet.
Därav min kommentar, att ska man ha4st subbar med 10" så känns portat som ett krav.
Men aja skit samma...
Jag vet att ni vet vad jag menade men jag lämnade helt uppenbar information information skriven...
Klart att jag borde ha skrivit det för att undanröja möjlighet till missförstond
Så nu gör jag det:
4st portade och underavstämda +eg och subsonic filter så kan man vid avstämningen prestera ungefär samma ljudtryck som 12st sluta med samma element konfiguration.
Men en liten bit över avstämningen så åker 12st10" ifrån jääätte mycket.
Om vi dock pratr om 4st10" oavsett portat eller slutet så spelar dom portade som sämst lika högt och åker sedan ifrån vid lägre frekvenser där det har betydelse med sådan luftförflyttningsförmåga
Och där dom presterar som bäst så kan dom som sagt motsvara 12st slutna lådor med samma element.
Så, någon som inte redan va införstodd med det ?
Jag akrev det jag gjorde utan någon annan avsikt än att upplysa om att ska man ha så små element och så få, då ÄR portat och underavstämd + eq det enda vettiga enligt mig.
Om man förväntt sig att kunna få något användbart vid lägre frekvenser.
Glasklart ?!
Postad 19 October 2012 - 21:39
Postad 19 October 2012 - 21:39
Fick nyss ett meddelande ifrån Niklas, jag lovade att inte berätta det för någon men jag kan inte hålla mig. Såhär står det:
"Fan, vi brände alla Tommys diskantsäkringar igår. Så vi har fått lov att köra utan nu. Om jag ska vara riktigt ärlig med dig, och det här får du absolut inte berätta för Tommy, så tycker jag att det låter mycket bättre utan säkringarna. Det känns mer som hemma på något vis, jag vet inte varför...
Förresten, kan inte du som är ifrån norrland och kan ALLT lära mig att fiska? Jag har inte fått nånting idag och Tommy retas jättemycket med mig nu."
Postad 19 October 2012 - 21:42
Undrar speciellt om den underavstämda modellen ?
Den som ska köras ihop med cr80s med infratillsats ?
Fick nyss ett meddelande ifrån Niklas, jag lovade att inte berätta det för någon men jag kan inte hålla mig. Såhär står det:
Fy fan vad du är duktig på dom där Brallan !!
Det är så jävla spot on !!
Postad 19 October 2012 - 21:55
Fiskade ni med jerkbait något?Finns det någon i den här tråden som kör Inos X-moduler av 2012 års modell ?
Fy fan vad du är duktig på dom där Brallan !!
Det är så jävla spot on !!
Postad 19 October 2012 - 22:09
Finns det någon i den här tråden som kör Inos X-moduler av 2012 års modell ?
Du focuserar tyvärr väldigt fel på det jag skrev.
Gör om gör rätt, eller något...
Postad 19 October 2012 - 22:22
Du focuserar tyvärr väldigt fel på det jag skrev.
Gör om gör rätt, eller något...
Jahaaaa... Kör du dom...? Var osäker på om jag hade läst det någonstans....
Postad 19 October 2012 - 22:32
Sluta titta så djupt i glaset nu mr'LMS
Postad 19 October 2012 - 22:42
Postad 20 October 2012 - 13:58
Postad 20 October 2012 - 15:02
Nu blir det några bira och en virre, och sen ska vi bejsa lite.
Postad 20 October 2012 - 15:42
Bara byta frontarna mot sonus faber så det lirar lite musik med
Postad 20 October 2012 - 16:19
Bara byta frontarna mot sonus faber så det lirar lite musik med
![]()
Jag förstår att det kanske känns lite ovant Niklas, men du kommer snart märka att dom där högsta oktaverna tillför ganska mycket..
Postad 20 October 2012 - 16:22
Jag förstår att det kanske känns lite ovant Niklas, men du kommer snart märka att dom där högsta oktaverna tillför ganska mycket..
Ja... diskant.
Yo Parl... jag har bokat trumlektioner. Gissa vem jag vill våldgästa i samband med dessa?
Postad 20 October 2012 - 16:25
Yo Parl... jag har bokat trumlektioner. Gissa vem jag vill våldgästa i samband med dessa?
Trumlektioner?
Ingen aning, moi??
Postad 20 October 2012 - 16:28
Du svikaren, du har misst din tykartalan!Jag förstår att det kanske känns lite ovant Niklas, men du kommer snart märka att dom där högsta oktaverna tillför ganska mycket..
Postad 20 October 2012 - 16:29
Trumlektioner?
Japp, tänkte att det kunde vara bra att kunna spela trummor när jag tar upp bandlirandet igen.
Ingen aning, moi??
Japp.
Postad 20 October 2012 - 16:39
Du svikaren, du har misst din tykartalan!
Ähh, gå och hitta någon att prata mikrofonplacering med du!
Japp, tänkte att det kunde vara bra att kunna spela trummor när jag tar upp bandlirandet igen.
Jaha?! Fan vad kul att du tänkte börja lira igen!
Japp.
Härligt! Ge mig ett datum bara så bokar vi in det.
Så ska jag se till att få tummen ur och koppla in Denonstegen tills dess..
Postad 20 October 2012 - 17:23
Jag gillar jazz. Sitter och smyglyssnar på Chick Corea. Har jag förlorad förståndet eller bara blivit felsmekt?
Postad 20 October 2012 - 18:35
Postad 20 October 2012 - 20:49
Var tvungen att ta lite paus.
Rent skadliga nivåer där nere...
Men kul är det !!
Postad 20 October 2012 - 23:29
diffuser tror ni... kan ju fiXa på jobbet ju...
O nYkter haha
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?