Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 22 October 2012 - 18:08
Vadå ja?Ja...?
Han hade ju inte sett det innan, leller hur?
Inte så mycket?! DAMN BOY!Men inte så mycket
Testa du med lite rosa som graferna visar i flight of the phoenix, dom ligger inte ens så lågt som dom gör i andra filmer, gissar på att det kan bli en liten "skalman" första gången du provar
Postad 22 October 2012 - 19:01
Postad 22 October 2012 - 19:03
Nu heter ju jag inte Komorok men.
Har dom som säljs 10 st för en hundring i hela huset. Svinjävlabra.
http://www.tradera.c...g?ftgnr=1375781
Jag sökte faktiskt på tradera men tydligen var man tvungen att särskriva för att hitta något
Tack så mycket, sådana får det bli om det inte kommer något annat tips på billiga av den andra varianten.
Postad 22 October 2012 - 19:10
Jag beställde FOTP, Open Range och Sucker Punch billigt idag på Cdon.
Jahopp.. Då blir det en till på forat som ska bygga nya bejsers snart då.
Postad 22 October 2012 - 19:15
Alternativt skulle man kunna montera i sjukt många buttkickers i fåtöljerna och koppla en stor fläkt framför sittplatserna som på något sätt är lågfrekvensstyrd. Borde bli billigare?Jahopp.. Då blir det en till på forat som ska bygga nya bejsers snart då.
Postad 22 October 2012 - 20:50
Infra-djävulen?
Nej, han är dyr.
Dyrare än uppgraderingsdjävulen...
Det beror väl på i vilken ordning han drabbar dig? Om man först drabbas av infradjävulen och sedan uppgraderingsdjävulen, så borde det väl bli dyrare än tvärt om eller??
Postad 22 October 2012 - 20:51
Postad 22 October 2012 - 20:54
Det beror väl på i vilken ordning han drabbar dig? Om man först drabbas av infradjävulen och sedan uppgraderingsdjävulen, så borde det väl bli dyrare än tvärt om eller??
Ingen aning. Allt är djävla dyrt bara.
Tänkte snarare på fläkten som ger infrainformation, men den andra är också dyr.
Ja, fy FAN.
Postad 22 October 2012 - 20:57
Ingen aning. Allt är djävla dyrt bara.
Ja, fy FAN.
Sen beror det ju lite på vilken väg man väljer att ta.
Du valde ju inte direkt den billigaste...
Postad 22 October 2012 - 21:03
Infra-djävulen?
Nej, han är dyr.
Dyrare än uppgraderingsdjävulen...
Men IB element är väl oftast inte så dyra till vad dom skall prestera?
vr6jos kanske man kan hetsa loss till ett sådan bygge
Postad 22 October 2012 - 21:04
Har för mej att Josen sa att hans lyssningsrum var en betongbunker ?
Postad 22 October 2012 - 21:18
SO??Spelar väl ingen roll hur billiga elementen är till en IB om man inte har möjlighet att bygga en ?
Har för mej att Josen sa att hans lyssningsrum var en betongbunker ?
http://www.youtube.com/watch?v=8iQ-TKB9bsw&feature=related
Postad 22 October 2012 - 21:29
Jag kan ju inget om det dära med parametrar och sånt jox, men lite kort bara.Jag tycker IB som grundide' suger.
Varför är det kasst?
Postad 22 October 2012 - 21:41
Postad 22 October 2012 - 21:51
Det finns folk som bygger lådor som inte är bra också.
Postad 23 October 2012 - 06:12
De sitter i en låda som är så stor att resonanser finns i det område basen ska spela.
Aldrig tänkt på det så. Om jag tänkt rätt/förstått dig rätt så rymms plötsligt våglängderna från de frekvenser man kan komma & spela upp, i rummet? I en sub så blir måtten på lådan så korta att det aldrig är ett problem.
Redigerat av Jonas__W, 23 October 2012 - 07:50.
Postad 23 October 2012 - 07:19
det har jag inte... Och jag anser fortfarande att du inte har rättHar du reggat dig på component och ställt frågor ang hh kanske?
http://www.component...c=15245&hl= Misstänkte väl att jag hade rätt
jag har inget att invända mot det som sägt i tråden du länkar till heller
Eftersom jag ju sagt att jag kommer att placera mina i tryckmaximum för den resonansen som jag vill ta ner/ bort!
Det jag invände mig mot va att du menar att man måste absorbeta en resonans i "båda ändar" av rummet.
och det anser jag vara felaktigt
det går bra att basorbera den i ett av tryckmaximum
Redigerat av DVD-ai, 23 October 2012 - 07:58.
Postad 23 October 2012 - 08:16
det har jag inte... Och jag anser fortfarande att du inte har rätt
jag har inget att invända mot det som sägt i tråden du länkar till heller
Eftersom jag ju sagt att jag kommer att placera mina i tryckmaximum för den resonansen som jag vill ta ner/ bort!
Det jag invände mig mot va att du menar att man måste absorbeta en resonans i "båda ändar" av rummet.
och det anser jag vara felaktigt
det går bra att basorbera den i ett av tryckmaximum
Eeeh va?
När, var, har jag skrivit något i denna stilen??
Postad 23 October 2012 - 08:44
Postad 23 October 2012 - 09:11
Eeeh va?
När, var, har jag skrivit något i denna stilen??
jag uppfattade en sak du skrev i min tråd på faktiskt, som att du menade just det?
eller så missuppfattade jag dig.!
Men oavsett så räcker det med att hitta ett tryckmaximum för den resonans man har problem med, eller nära nog i alla fall och placera den där
Alltså där resonansen har sin peak, i dalarna borde det som sagt inte göra så mycket nytta med en hh, där är det i stället flödesmotstond som tordes göra nytta...
Och bakom min soffa så har jag tryckmaximum för min 42Hz peak, så där ska absorbenten vara.
Vad va det du menade att du hade rätt om som jag hade fel om basserad på det som skrevs i den tråden då ?
Jag håller ju med om den som skrivs och det är ju exakt det som jag skriver också...
men man behöver inte placera något i andra delen av rummet för att få det resultatet som man vill ha, det är bara fel.
Redigerat av DVD-ai, 23 October 2012 - 09:13.
Postad 23 October 2012 - 09:12
För att inte stympa direktljudet: Ingen basabsorbent vid högtalarväggen.
Så om du har en peak på 45Hz, den står inte på bakre väggen utan på den främre så struntar du i att placera den där?
Eller om du har en peak på 45Hz så bygger du en HH och placerar den där det får plats och hoppas på att den gör nytta, utan att ens ha mätt upp om problemet finns där?
Di gjorde väl ldet i min tråd på faktiskt ?
eller så missuppfattade jag dig.
Men oavsett så räcker det med att hitta ett tryckmaximum, eller nära nog i alla fall och placera den där
alltså där resonansen har sin peak, i dalarna borde det som sagt inte göra så mycket nytta med en hh, där är det i stället flödesmotstond som tordes göra nytta...
Och bakom min soffa så har jag tryckmaximum för min 42Hz peak, så där ska absorbenten vara.
Vad va det du menade att du hade rätt om som jag hade fel om basserad på det som skrevs i den tråden då ?
Jag håller ju med om den som skrivs och det är ju exakt det som jag skriver också...
men man behöver inte placera något i andra delen av rummet för att få det resultatet som man vill ha, det är bara fel.
Jamen dåså, vad snurrade du om i din tråd då, det var ju det jag frågade där. tomtejävel!
Postad 23 October 2012 - 09:21
Så om du har en peak på 45Hz, den står inte på bakre väggen utan på den främre så struntar du i att placera den där?
Eller om du har en peak på 45Hz så bygger du en HH och placerar den där det får plats och hoppas på att den gör nytta, utan att ens ha mätt upp om problemet finns där?
Det blir väll inte på det sättet, du får ju en spgling mellan dom två ytorna, annars kan det inte bli någon resonans
alltså så kommer väll samma maxima att finnas spegelvänt på andra sidan av rummet
Där du då kan placera din absorbent
UTAN att behöva ta bort någon energi i rummet som inte än har hunnit nå lyssningsplats
Redigerat av DVD-ai, 23 October 2012 - 09:22.
Postad 23 October 2012 - 09:21
Dock en smidig och osynlig lösning om man har möjlighet till det.
Finns dock ofta inget som hindrar en liknande elementplacering men med en låda på andra sidan...
Skulle kunna tänka mig en låååång dämpad transmissionslinje på andra sidan också som en potentiellt intressant konstruktion.
Postad 23 October 2012 - 09:24
Jag skrev ju det juhh...
Det blir väll inte på det sättet, du får ju en spgling mellan dom två ytorna, annars kan det inte bli någon resonans
alltså så kommer väll samma maxima att finnas spegelvänt på andra sidan av rummet
Där du då kan placera din absorbent
UTAN att behöva ta bort någon energi i rummet som inte än har hunnit nå lyssningsplats
Då måste man hitta två olika rör som passar fint i varandra, det är nog inte det lättaste...
men vi får se !
kanske går att få tag på ?! :roll:
Ok, så det blev alltså kortare än uträknat !
Du hade 30Hz problem va ?
Hmm, aja, jo men då stämmer det ju antagligen ganska bra med att det fungerar som i en portad baslåda, portens användbara längd blir längre än den fysiska.
med andra ord, sågar jag till 148mm så är chansen stor att jag hamnar för lågt och får sämre effektivitet vid 42Hz där jag har problemet.
Men jag har ju inte mätt i rummet, så jag vet inte exakt... jag har ju bara gjort uträkningar för vart problemet ligger och kollat i simuleringar.
Så kanske jag har 40Hz eller 45Hz... vad vet jag... svårt att höra då den är ganska bred puckeln ändå tycker jag.
Jag skulle behöva få hem mina mätprylar...
Eller jag funderar på om jag ska höra med Crisss och se om hans XTZ prylar skulle gå att låna.
eller om han kanske är Te/kaffe/bulle/ öl sugen ?!
Dum fråga, men du har väl mätt så att ditt problem även finns bakom soffan?
Det är problemet vid lyssningspositionen som skall rättas till.
av vad ingvar förklarat för mig så så har du fel
Men om du mot förmodan skulle ha rätt så måste jag minnas väldigt fel, men jag vet att jag inte gör det så jag är lugn
Det ska fungerar bra att absorbera bakom lyssningsplats
Postad 23 October 2012 - 09:33
Tack för i helgen förresten. Mycket trevligt!
Postad 23 October 2012 - 09:40
Fyyyyyyy faaaaaans så treeeevligt!Fan vad bökigt när ni har en (1) diskussion på två forum. Inte helt lätt att hänga med i svängarna.
Tack för i helgen förresten. Mycket trevligt!
Postad 23 October 2012 - 12:15
men nu plockar du ju ut grejer och pusslar ihopp...
Sådär kan man ju inte göra, läs vad jag skriver i stället...
Problemet är vid lyssnignsplats, eftersom det är där man sitter !
Men jag säger senare också att själva tryckmaximum är vid väggen där absorbenten ska stå...
blir lättare om man inte plockar ut grejer ur sitt sammanhang...
Det jag inte har mätt är exakt på vilken frekvens som puckeln peakar, men jag vet ungefär...
Vart tryckmaxima är, det är dock ganska lätt att lista ut genom att köra en simulering och dessutom lyssna runt lite i rummet.
Man är totalt döv om man inte uppfattar i mitt rum att tryckmaxima ligger längs med bakväggen
Så om jag sammanfattar det hel så kan man i tråden på Faktiskt utläsa att jag vill bli av med problemet vid soffan genom att bakom soffan få in en absorbent som bygger ut 60cm från väggen och absorberar längs med bakväggen där tryckmaxima är.
Redigerat av DVD-ai, 23 October 2012 - 12:33.
Postad 23 October 2012 - 12:37
Postad 23 October 2012 - 14:43
Postad 23 October 2012 - 15:54
Resonansen beror ju på att den står mellan TVÅ väggar. Hallå? Den som kan extrapolera det resonemanget kan...
Att sätta två kubikmeter basabsorbent vid bakre väggen gör ju samma nytta som att sätta en kubik vid vardera fram och bakväggen. Men sätter du resonatorn vid främre väggen får basen inget stöd vid den avstämda frekvensen och direktljudet får en dipp i tonkurvan. Men det är ju frivilligt om man vill ha den. Jag har inga fördomar. (Men ska det börja pratas om att hjärnan behöver "processa" ljudet så vill jag se undersökningarna som ligger bakom det.)
Postad 23 October 2012 - 16:02
Postad 23 October 2012 - 18:08
En HH är ju även en fasvändare om jag har förstått det rätt, ta ner OCH få upp motsvarande dal, win win mao.Fast vid tryckmaxima får du inte ut mycket absorption - det är i rörelsemaximat du dämpar bäst och det första sådana ligger alltid en kvarts våglängd ut... 60cm ut så når du rörelsemaximan ned till 140Hz ungefär.
Postad 23 October 2012 - 18:19
Hello Niklas,
1. Unfortunately I can not sell any parts directly outside of the USA, so the distributor referenced below is your best bet,
2. The “X” stat is a technology that is used on our newer products. The panels and crossover are voiced very specific to each model, so a newer “X stat panel” would not work in your case. Also there is not an x stat panel in the proper dimension to fit an SL3. Replacement panels are built to the older specs with two exceptions;
a. The stat color is now “meteor” not solid black. This is the powdercoat used on all of our products. It has a slightly brownish tint with small flecks in it.
b. Improvements in building techniques and materials have been incorporated into all of our legacy stators for older products.
3. It is possible that the High Voltage power supplies in your speakers may be at fault. If this is the case the panels would likely be producing no sound at all.
I would encourage you to contact Interceptor Audio. They are very knowledgeable and can provide guidance for you.
Warm Regards,
Scott
Ratatouille, vilken bas!
Jo när tanten går bananas med hagelbrakaren så är det förbaskat skoj, även när dom är på taket och röker osten.
Postad 23 October 2012 - 18:21
Ja, det var kul. Men när han åkte iväg på den där lilla båten basade det mer tycker jagFick föresten svar ifrån USA, den där annonsen på hifimagasinet så står det fel, finns inga Xstat element till SL3.
Hello Niklas,
1. Unfortunately I can not sell any parts directly outside of the USA, so the distributor referenced below is your best bet,
2. The “X” stat is a technology that is used on our newer products. The panels and crossover are voiced very specific to each model, so a newer “X stat panel” would not work in your case. Also there is not an x stat panel in the proper dimension to fit an SL3. Replacement panels are built to the older specs with two exceptions;
a. The stat color is now “meteor” not solid black. This is the powdercoat used on all of our products. It has a slightly brownish tint with small flecks in it.
b. Improvements in building techniques and materials have been incorporated into all of our legacy stators for older products.
3. It is possible that the High Voltage power supplies in your speakers may be at fault. If this is the case the panels would likely be producing no sound at all.
I would encourage you to contact Interceptor Audio. They are very knowledgeable and can provide guidance for you.
Warm Regards,
Scott
Jo när tanten går bananas med hagelbrakaren så är det förbaskat skoj, även när dom är på taket och röker osten.
Postad 23 October 2012 - 18:26
Yo NiklasF: Ta och läs detta inlägg som IÖ har plitat ihop.
http://www.faktiskt....p=642068#642068
Skall kika på den där imorgon, wall of text är inget jag orkar idag.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
99 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?