Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 0 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 7 799:-
Sonos Playbar (Soundbar) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,58 (105) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Soundbar) 9 9 (4) Inga priser
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) 2 549:-
Sonos Beam (Soundbar) 9 8 (51) 5 434:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Soundbar) 9 8,26 (26) 6 595:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 2 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 5 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 5 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 5 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 7 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 7 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 8 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 8 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 8 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 8 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 9 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 9 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 9 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 9 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 9 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 10 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 10 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 10 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 10 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 11 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 12 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 13 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 14 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 14 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 14 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 14 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 14 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 14 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 15 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 15 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 15 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 15 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 september 2016 - 11:50

håkanl
  • håkanl
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Är en Sonos fantast sedan ett par år. Har en Playbar, ett par Play1:or, ett par Play5:or, en Play3:a, en Connect o en Connet:Amp. Till Ampen kör jag ett par sladdhögtalare och en baslåda (alla Monitor Audio Bonze). Jag funderar nu på att byta ut min gamla baslåda mot en Sonos Sub (särskilt nu om den är på gång i vitt). Då skulle jag vilja koppla samman subben både med Playbaren och min Ampen, dvs jag vill att sub:en skall starta automatiskt både när jag kör igång Playbaren och/eller Ampen. Är det någon som vet om detta funkar? (Jag vill slippa att hålla på att gruppera om Sub:en mellan Ampen o Playbaren.
Nästa fråga, är det någon som upplevt förändring i ljudfördröjningen mot TV:n när man grupperar ihop en sub med Playbaren?
När jag kör enbart Playbaren fungerar synken med TV-bilden utmärkt, men när jag grupperar ihop min Playbar med Connect:Ampen så blir synken med TV-bilden kass. :-( . Vill inte få samma problem om jag köper en sub.
Sista frågan, finns det några ingångar i sub:en eller är det bara trådlöst som gäller?

Tack på förhand om någon vill dela med sig av sina kunskaper!

Postad 27 september 2016 - 16:04

Unregistered4a294113
  • Unregistered4a294113
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Halloj.

Håller på och ska inskaffa ett nytt ljudsystem till min nya lägenhet som jag får tillgång till den 7 november.

Lägenheten är på 54 kvadrat (2a) och jag vill ha ett komplett ljudsystem med så lite sladdar som möjligt liksom.

Vad tror ni skulle passa? 

Jag tänker antingen Play:5 + Play 1 (2st). Play:5 ska stå vid Tv:n och Play 1 sitta högst uppe på väggen bakom liksom. 

Hur mycket bas får man ut av Play 5 och Play 1 eller måste man köpa till deras Bas?

Postad 27 september 2016 - 16:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Köp en playbar om du tänkt köra en surroundlösning. Fungerar inte med play 5

Postad 12 oktober 2016 - 02:06

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Nu finns Sub:en i vit att förhandsboka.

Postad 23 oktober 2016 - 16:30

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Hmm, mitt system (2x Play1, 2xConnect 1xPlaybar) gillade inte att streama FLAC till alla på mitt WIFI verkar det som. 

Ska jag prova köra på Sonos egna nät? Kräver det bara att en enhet är inkopplad till nätet eller? Bättre att skaffa en Bridge kanske? 

Postad 24 oktober 2016 - 12:46

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hmm, mitt system (2x Play1, 2xConnect 1xPlaybar) gillade inte att streama FLAC till alla på mitt WIFI verkar det som. 

Ska jag prova köra på Sonos egna nät? Kräver det bara att en enhet är inkopplad till nätet eller? Bättre att skaffa en Bridge kanske? 

Det kan bero på vilket format dina FLAC är. Sonos klarar bara upp till en viss gräns. Gör en sökning på FLAC i forumet så ser du mer.

Postad 24 oktober 2016 - 14:00

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Det kan bero på vilket format dina FLAC är. Sonos klarar bara upp till en viss gräns. Gör en sökning på FLAC i forumet så ser du mer.

Jo men en spelare funkar bra, när jag däremot vill streama till flera spelare samtidigt så knasar det...

Postad 24 oktober 2016 - 15:25

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jo men en spelare funkar bra, när jag däremot vill streama till flera spelare samtidigt så knasar det...

Sannolikt för att Sonos (precis som Heos som jag kör) använder multicast för att skicka ut ljudet via nätverket. Därmed är det ditt trådlösa nätverk som inte orkar med.

Hade jag varit i din situation hade jag börjat med att kolla över den trådlösa täckningen. Kör du på en kanal som många grannar har? Kan du använda dig av både 5GHz och 2.4GHz? Är det mycket annat som stör osv. Att låta Sonos köra ett eget nät kanske löser ditt omedelbara problem, men du har med all säkerhet ändå ett dåligt trådlöst nätverk hemma.

Edit:

Trådlöst har stora nackdelar mot trådbundet. Den största är nog att en accesspunkt endast kan prata med en enhet i taget. Kör du multicast så ska alltså exakt samma paketström skickas till samtliga uppkopplade enheter, via en i taget. Dvs, först till din telefon, till dina sonos-högtalare, till dina surfplattor, din trådlösa dator osv.

För övrigt så är apples produkter dessutom ett jäkla mörker när det gäller trådlöst då deras "skitprotokoll" skickar ut massor av broadcastmeddelanden och broadcast har samma spridning som multicast, dvs skickas till alla. 

Det är dessutom väldigt störkänsligt då grannar och egna saker såsom microvågsugnar, nyare skrivare (som agerar accesspunkter) och annat rat dessutom stör.

Redigerat av Unregistered706504e9, 24 oktober 2016 - 15:29.

Postad 24 oktober 2016 - 15:41

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Nätet hemma är inte så dåligt, jag kör En Unifi-uppsättning (UAP-AC-Pro på bra kanal). Men problemet är nog synken emellan dom - exempelvis står en på toa som är ganska långt ifrån nån AP. Antagligen är det boven. Sonos ligger på 2.4-bandet. 

Men tänkte att det kan vara värt att experimentera med Sonos egna nät - så, är det någon skillnad på att koppla in en enhet vs en Bridge?

Tack för hjälpen med wifit, men det där kan jag rätt bra redan :) 

Postad 24 oktober 2016 - 15:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Sannolikt för att Sonos (precis som Heos som jag kör) använder multicast för att skicka ut ljudet via nätverket. Därmed är det ditt trådlösa nätverk som inte orkar med.

Edit:

Trådlöst har stora nackdelar mot trådbundet. Den största är nog att en accesspunkt endast kan prata med en enhet i taget. Kör du multicast så ska alltså exakt samma paketström skickas till samtliga uppkopplade enheter, via en i taget. Dvs, först till din telefon, till dina sonos-högtalare, till dina surfplattor, din trådlösa dator osv.

Nej, multicast i trådlösa nätverk skickas förstås inte individuellt till varje client. Det vore ju unicast  <_< 

Postad 24 oktober 2016 - 15:46

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Nätet hemma är inte så dåligt, jag kör En Unifi-uppsättning (UAP-AC-Pro på bra kanal). Men problemet är nog synken emellan dom - exempelvis står en på toa som är ganska långt ifrån nån AP. Antagligen är det boven. Sonos ligger på 2.4-bandet. 

Men tänkte att det kan vara värt att experimentera med Sonos egna nät - så, är det någon skillnad på att koppla in en enhet vs en Bridge?

Tack för hjälpen med wifit, men det där kan jag rätt bra redan :)

Det låter i sådana fall som det är dålig anslutning till den där toan. Kan inte tänka mig att det blir så mycket bättre med sonos i sådana fall.

Nej, multicast i trådlösa nätverk skickas förstås inte individuellt till varje client. Det vore ju unicast  <_<

Men accesspunkten kan ändå bara prata med en enhet i taget. På en switch hade det gått ut på alla portarna.

Postad 24 oktober 2016 - 15:47

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Det låter i sådana fall som det är dålig anslutning till den där toan. Kan inte tänka mig att det blir så mycket bättre med sonos i sådana fall.

Men accesspunkten kan ändå bara prata med en enhet i taget. På en switch hade det gått ut på alla portarna.

Jo det är nog så... fan va tråkigt - då får ju inte toan vara med på PARTYMODE :( 

Postad 24 oktober 2016 - 15:56

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Det verkar som om jag hade fel.

Det finns tydligen nackdelar som att man inte som på kabel får acknowledge om att det kommit fram:

Unlike Ethernet, most traffic in 802.11 is sent reliably using ACKs and NACKs so that radio interference doesn't cause unbearably high packet loss. However, multicast packets are sent once and are not acknowledged, so they are subject to much higher loss rates. There are various methods for coping with this, such as choosing to unicast multicast data repeatedly to each client, or requesting ACKs from each client.[7] Some methods require only modification on the access point, and are supported in some enterprise-class devices, while other improvements would require modifications to clients, and therefore have not seen widespread adoption.

Postad 24 oktober 2016 - 16:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Det verkar som om jag hade fel.

Bra då slapp jag rätta dig igen ;) 

Och utöver att paket inte ackas så kan det också vara värt att veta att strömspar på klienterna kan ställa till det en hel del för just multicasttrafik eftersom den får rätta sig efter de klienter som har det aktiverat. Sökord: 802.11 multicast dtim

Postad 24 oktober 2016 - 16:19

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Bra då slapp jag rätta dig igen ;)

Och utöver att paket inte ackas så kan det också vara värt att veta att strömspar på klienterna kan ställa till det en hel del för just multicasttrafik eftersom den får rätta sig efter de klienter som har det aktiverat. Sökord: 802.11 multicast dtim

Hade en switch som blockerade för mycket broadcast/multicast genom någon storm control-funktion. Fick inte pairing av vissa heos-enheter att fungera som satt just i den switchen. Då Heos (och säkert Sonos också) länkar i 100Mbps räcker det med 5Mbps på den porten via Heos-trafiken för att den ska börja kasta bort paket. Höll på att bli tokig där ett tag...

Har nästan allt på trådat då trådlöst aldrig blir lika bra.

Postad 26 oktober 2016 - 10:44

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Med Sonos eget nät så fungerar varje Sonos enhet som accesspunkt, så du kan mycket väl få bättre täckning med Sonos egna nät.

Postad 26 oktober 2016 - 10:47

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Med Sonos eget nät så fungerar varje Sonos enhet som accesspunkt, så du kan mycket väl få bättre täckning med Sonos egna nät.

Ok! Ska börja koppla upp dom när det ramlar in lite nya switchar hemma.

Postad 26 oktober 2016 - 11:55

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Det är stor skillnad på Sonos "bridge" och Sonos "Boost". Jag hade dålig täckning hemma och en del andra wifi nätverk som störde och fick ingen ordning på Sonos, den tappade vissa enheter ibland. Testade även att byta kanaler både på wifi och Sonos utan resultat. Efter att jag skaffat Boost (var lite tveksam om det skulle bli något bättre och den kostade ändå en del) så har jag aldrig haft några problem överhuvud taget med enheter som "tappas".

Postad 26 oktober 2016 - 12:39

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Det är stor skillnad på Sonos "bridge" och Sonos "Boost". Jag hade dålig täckning hemma och en del andra wifi nätverk som störde och fick ingen ordning på Sonos, den tappade vissa enheter ibland. Testade även att byta kanaler både på wifi och Sonos utan resultat. Efter att jag skaffat Boost (var lite tveksam om det skulle bli något bättre och den kostade ändå en del) så har jag aldrig haft några problem överhuvud taget med enheter som "tappas".

Ok men är det nån skillnad på Bridge och Boost?

Postad 26 oktober 2016 - 12:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

https://www.smarthom...ge-or-boost.php

Postad 26 oktober 2016 - 14:55

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ok men är det nån skillnad på Bridge och Boost?

Se inlägget ovan. Men det finns en lösning till utifall att du använder dig av SONOS egna mesh nät. Låt oss säga att du bor i ett stort hus och en högtalare har svårt att nå resten av nätet, då den helt enkelt ligger för avisides. Istället för en bridge (lägre räckvidd än boost) så kan man ju även peta in en extra högtalare där. :) 

Dvs ta tillfället i akt att bygga ut med ytterligare en zon. M.a.o att slänga in en Play1 istället för en bridge någonstans i mitten mellan närmsta högtalare och den som inte får bra kontakt. Lite dyrare men,,, kan man verkligen ha för många musikzoner ??  ;)

Postad 27 oktober 2016 - 06:40

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Se inlägget ovan. Men det finns en lösning till utifall att du använder dig av SONOS egna mesh nät. Låt oss säga att du bor i ett stort hus och en högtalare har svårt att nå resten av nätet, då den helt enkelt ligger för avisides. Istället för en bridge (lägre räckvidd än boost) så kan man ju även peta in en extra högtalare där. :)
Dvs ta tillfället i akt att bygga ut med ytterligare en zon. M.a.o att slänga in en Play1 istället för en bridge någonstans i mitten mellan närmsta högtalare och den som inte får bra kontakt. Lite dyrare men,,, kan man verkligen ha för många musikzoner ?? ;)

Hehe det var min tanke också, men vett bara veta lite om det är nån skillnad på styrka mellan en typ Boost och en vanlig enhet (eller om det bara är säljsnack...)

Postad 27 oktober 2016 - 09:11

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hehe det var min tanke också, men vett bara veta lite om det är nån skillnad på styrka mellan en typ Boost och en vanlig enhet (eller om det bara är säljsnack...)

Jag antar att Boosten ger en rejäl förbättring mot vanliga enheter. 

Nu vet jag inte hur många enheter du har för tillfället i ditt system, men annars går det ju att prova sig fram efter omläggning till Sonos egna mesh nät.

D.v.s flytta en högtalare från annan plats för att se om du då har täckning i badrummet eller inte.

Postad 27 oktober 2016 - 10:20

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
För mig skulle jag ändå sikta på att förbättra det vanliga trådlösa, men det är för att jag vill ha bra wifi överallt i huset. Visst är det bra att Sonos meshar, men det är bara en indikation på att wifi är för dåligt i huset...

Postad 27 oktober 2016 - 10:35

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

För mig skulle jag ändå sikta på att förbättra det vanliga trådlösa, men det är för att jag vill ha bra wifi överallt i huset. Visst är det bra att Sonos meshar, men det är bara en indikation på att wifi är för dåligt i huset...

Joooo,,, men då tappar du ju argumentet till frugan varför du behöver en extra Sonos zon....   :huh:

Postad 27 oktober 2016 - 10:47

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Det är ju självklart, men om man kan avlasta nätet är det ju bara bra. 

Utan att veta hur Sonos distribuerar strömmar är det lite svårt att veta vad man ska förbättra. Sen är det rätt irriterande att Sonos-enheterna endast benämner sig som SonosZP som host :|

Det är ju antagligen på .252 som står på toan.

NAME	MAC ADDRESS	IP ADDRESS	CONNECTION	AP/PORT	CHANNEL	PHY MODE	SIGNAL	TX RATE	RX RATE	DOWN	UP
SonosZP	5c:aa:fd:7c:7c:b8	192.168.1.200	leklandet	Köket	13	11g (2.4 GHz)	94% (-52 dBm)	54 Mbps	24 Mbps	864 KB	46.5 MB
SonosZP	94:9f:3e:20:91:02	192.168.1.201	leklandet	Köket	13	11g (2.4 GHz)	87% (-55 dBm)	54 Mbps	24 Mbps	31.2 MB	159 MB
SonosZP	00:0e:58:29:7e:76	192.168.1.207	leklandet	Sovrum	7	11g (2.4 GHz)	94% (-52 dBm)	54 Mbps	24 Mbps	1 MB	38.3 MB
SonosZP	5c:aa:fd:a4:b4:80	192.168.1.252	leklandet	Köket	13	11g (2.4 GHz)	69% (-62 dBm)	54 Mbps	24 Mbps	1.36 MB	36.8 MB
SonosZP	5c:aa:fd:b0:db:ce	192.168.1.254	leklandet	Köket	13	11g (2.4 GHz)	82% (-57 dBm)	54 Mbps	24 Mbps	590 MB	200 MB

Redigerat av Kroem, 27 oktober 2016 - 10:48.

Postad 27 oktober 2016 - 15:19

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Du får ta det med en nypa salt då jag normalt jobbar som säljare i Wifi-lösningar. Som privatperson är man inte beroende av ett trådlöst nät på samma sätt.

Det är ju självklart, men om man kan avlasta nätet är det ju bara bra. 

Men, det gör du kanske inte beroende på hur många nät du har hemma.

I realiteten om man kör med 20MHz på 2.4GHz finns det 3 olika kanaler man kan köra utan att de stör varandra. Normalt brukar man ha 1,6 och 11, men jag ser att du har 7 och 13, vilket ger dig möjlighet att också köra på 1 eller 2 utan att de interfererar.

Sedan är det så att om två enheter pratar på samma kanal så väntar de på varandra. Därför får man inte bättre hastighet, utan förmodligen sämre om det finns två AP på samma kanal. Det är normalt ännu värre om man har en på kanal 13 och en på 12 exempelvis, för då överlappar de och stör varandra. Då brukar det bli paketförluster och det är inte bra.

Meshnät är i regel en desperat åtgärd om det inte går på annat sätt, för då går en kanal åt att bara distribuera ut trådlöst till accesspunkter eller dylikt. Skulle man i ditt exempel lägga den på kanal 2 och ingenting annat är där stör det givetvis inte ett smack, men det brukar sällan vara så smidigt. 

Och... Med 5GHz-bandet finns det betydligt fler kanaler och det är ett mindre problem, men från din lista ser det ut som om du kör via 2.4GHz. 2.4GHz har längre räckvidd, vilket i min branch i regel bara är ett problem.

Redigerat av Unregistered706504e9, 27 oktober 2016 - 15:21.

Postad 27 oktober 2016 - 20:00

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Du får ta det med en nypa salt då jag normalt jobbar som säljare i Wifi-lösningar. Som privatperson är man inte beroende av ett trådlöst nät på samma sätt.

Haha det är lugnt, jag jobbar i Operations så brukar få lösa det säljarna säljer in ;) Men inte mycket wifi! 

Unifi är "enterprise-klassat" (häftigt ord, men betyder inget om det inte används rätt) så ska funka dugligt...

Men, det gör du kanske inte beroende på hur många nät du har hemma.

I realiteten om man kör med 20MHz på 2.4GHz finns det 3 olika kanaler man kan köra utan att de stör varandra. Normalt brukar man ha 1,6 och 11, men jag ser att du har 7 och 13, vilket ger dig möjlighet att också köra på 1 eller 2 utan att de interfererar.

Sedan är det så att om två enheter pratar på samma kanal så väntar de på varandra. Därför får man inte bättre hastighet, utan förmodligen sämre om det finns två AP på samma kanal. Det är normalt ännu värre om man har en på kanal 13 och en på 12 exempelvis, för då överlappar de och stör varandra. Då brukar det bli paketförluster och det är inte bra.

Meshnät är i regel en desperat åtgärd om det inte går på annat sätt, för då går en kanal åt att bara distribuera ut trådlöst till accesspunkter eller dylikt. Skulle man i ditt exempel lägga den på kanal 2 och ingenting annat är där stör det givetvis inte ett smack, men det brukar sällan vara så smidigt. 

Och... Med 5GHz-bandet finns det betydligt fler kanaler och det är ett mindre problem, men från din lista ser det ut som om du kör via 2.4GHz. 2.4GHz har längre räckvidd, vilket i min branch i regel bara är ett problem.

Jag kör 5Ghz 80MHz, det där var bara Sonos-enheterna, det är nästan bara dom som ligger på 2.4 med. Nu har jag kopplat in ethernet på Sonos, så antar att dom ligger på "SonosNet" ...

NAME	IP ADDRESS	WLAN	AP/PORT	CHANNEL	PHY MODE	SIGNAL	TX RATE	RX RATE
x	192.168.1.x	leklandet5g	Köket	48	11ac (5 GHz)	94% (-52 dBm)	650 Mbps	650 Mbps
x	192.168.1.x	leklandet5g	Köket	48	11na (5 GHz)	99% (-48 dBm)	300 Mbps	300 Mbps
x	192.168.1.x	leklandet5g	Sovrum	36	11ac (5 GHz)	87% (-55 dBm)	867 Mbps	867 Mbps
x	192.168.1.x	leklandet	Sovrum	7	11ng (2.4 GHz)	72% (-61 dBm)	78 Mbps	24 Mbps
x	192.168.1.x	leklandet5g	Sovrum	36	11ac (5 GHz)	69% (-62 dBm)	86.7 Mbps	433 Mbps
x	192.168.1.x	leklandet5g	Sovrum	36	11ac (5 GHz)	74% (-60 dBm)	650 Mbps	702 Mbps

Ang kanaler så kan SonosNet endast ligga på 1,6 och 11 eller hur är det? Dom kan väl dessutom inte ligga på 5Ghz?

Postad 28 oktober 2016 - 08:07

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Haha det är lugnt, jag jobbar i Operations så brukar få lösa det säljarna säljer in  ;) Men inte mycket wifi! 

Unifi är "enterprise-klassat" (häftigt ord, men betyder inget om det inte används rätt) så ska funka dugligt...

Jag säljer en hel del Unify, men i min värld är det inte enterprise. Visst, övervakning och managering är central, men i övrigt är det en ok AP för ett riktigt bra pris. Dock är antennkapaciteten medioker och CPUn (vilket gör att om man har många enheter så går den på knäna) för dålig för att jag skulle nämna dem som enterprise. De som inte har råd med riktigt bra prylar (vilket i mitt fall primärt är Aerohive eller Rukkus), men vill ha ett centralt managerat och för pengen bra wifi säljer jag Ubiquiti till.

Jag kör 5Ghz 80MHz, det där var bara Sonos-enheterna, det är nästan bara dom som ligger på 2.4 med. Nu har jag kopplat in ethernet på Sonos, så antar att dom ligger på "SonosNet" .  Ang kanaler så kan SonosNet endast ligga på 1,6 och 11 eller hur är det? Dom kan väl dessutom inte ligga på 5Ghz? 

Tyvärr har jag ingen koll på hur SonosNet fungerar, men har du resterande enheter (plattor, telefoner, laptops osv) på 5GHz borde det inte vara ett problem alls. Då tycker jag absolut att det kan vara vettigt att köra den som mesh i och med att du inte "förpestar" för ditt övriga nät:)

•  

Redigerat av Unregistered706504e9, 28 oktober 2016 - 08:08.

Postad 28 oktober 2016 - 08:58

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Jag säljer en hel del Unify, men i min värld är det inte enterprise. Visst, övervakning och managering är central, men i övrigt är det en ok AP för ett riktigt bra pris. Dock är antennkapaciteten medioker och CPUn (vilket gör att om man har många enheter så går den på knäna) för dålig för att jag skulle nämna dem som enterprise. De som inte har råd med riktigt bra prylar (vilket i mitt fall primärt är Aerohive eller Rukkus), men vill ha ett centralt managerat och för pengen bra wifi säljer jag Ubiquiti till.

Tyvärr har jag ingen koll på hur SonosNet fungerar, men har du resterande enheter (plattor, telefoner, laptops osv) på 5GHz borde det inte vara ett problem alls. Då tycker jag absolut att det kan vara vettigt att köra den som mesh i och med att du inte "förpestar" för ditt övriga nät:)

Jo Rukkus är väl lite annan liga, men för nu så funkar det bra!

Vi får se lite hur SonosNet funkar - den bästa feedbacken kommer från "användarna" (regeringen ;) ) så vi får se om det kommer in några klagomål !

Postad 28 oktober 2016 - 10:18

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jo Rukkus är väl lite annan liga, men för nu så funkar det bra!

Vi får se lite hur SonosNet funkar - den bästa feedbacken kommer från "användarna" (regeringen ;) ) så vi får se om det kommer in några klagomål !

För övrigt kör jag också Ubiquiti hemma... Aerohive (och då Rukkus) är som sagt en annan liga och då jag kör trådat i alla rum duger det alldeles utmärkt.

Postad 06 december 2016 - 13:55

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tjena!

Är nyligen Sonosfrälst o börjar uppskatta fördelarna och enkelheten med systemet.

Tycker inte att en Sonos 5:a ger tillräckligt bra ljud, så jag funderar på att skaffa en AMP och ett par System Audion Saxo 50

.

På pappret så ser det ut som om det inte ska vara några problem, är det någon som har erfarenhet av denna kombo?

Tack på förhand!

Tomas

Redigerat av rollo, 06 december 2016 - 13:59.

Postad 06 december 2016 - 20:31

Daja_Z3
  • Daja_Z3
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Kul uppdatering idag med Spotify Connect och även True Play till Playbar (Dock inte hunnit kalibrera då resten av familjen vill se på TV med ljud.....)

Postad 07 december 2016 - 06:37

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0
Frågan har säkert varit uppe tidigare, men har varken orken att plöja igenom alla sidorna.

Vad ska man börja med och tänka på om man kanske inte kan köpa alla komponenter man vill ha i sitt hem?

Jag vill kunna lyssna på musik i stort sett överallt. Köket, vardagsrum, toalett/dusch, gillestuga, tvättstuga.

Har ingen butik i närheten som har Sonos, så vad skulle ni rekommendera för enheter till respektive rum? Jag bor i Villa 120m2 på både mark o källarplan.
Tacksam för lite hjälp 😀

Postad 07 december 2016 - 10:25

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Frågan har säkert varit uppe tidigare, men har varken orken att plöja igenom alla sidorna.

Vad ska man börja med och tänka på om man kanske inte kan köpa alla komponenter man vill ha i sitt hem?

Jag vill kunna lyssna på musik i stort sett överallt. Köket, vardagsrum, toalett/dusch, gillestuga, tvättstuga.

Har ingen butik i närheten som har Sonos, så vad skulle ni rekommendera för enheter till respektive rum? Jag bor i Villa 120m2 på både mark o källarplan.
Tacksam för lite hjälp

Beror ju helt och hållet på hur stora rummen är och hur högt man vill spela och om man vill ha stereopar etc.

Själv kör jag en P3 i mitt kontor, en P1 i köket (litet kök), en P5 i gymmet, en Connect i vardagsrummet (kopplad till befintlig stereo) och en Connect AMP till mina utomhushögtalare.

Mitt råd är väl att om budgeten är begränsad och du vill täcka så mycket utrymme som möjligt, så är det bättre att börja med singel högtalare och skippa stereo par i början. Går enkelt att komplettera senare utifall att det skulle behövas.

När det gäller toalett/dusch så är det antingen Play1 eller Connect Amp till externa högtalare som gäller. Jag skulle nog valt en Play1.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 07 december 2016 - 10:28.

Postad 09 december 2016 - 10:49

håkanl
  • håkanl
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Tacksam för lite hjälp

Hej, har du en HiFi-klubben butik i närheten så ta dig absolut dit och lyssna. Sen tycker jag personligen att ett stereo-par låter betydligt bättre och mera än en ensam högtalare. Jag kör stereo P1:or i köket, stereo P5:or i gillestuga, en P3 i matrum som jag även använder att flytta runt(så slipper man stöket med att sära på ett stereopar vid flytten även om detta är förhållandevis smidigt att göra), Playbar + connect Amp med trådhögtalare i TV-rum. Har exakt samma ytor som du! (118kvm i markplan + inredd källare). Har bokat en Vit Sub som förhoppningsvis dyker upp i julhelgen. :-)
Jag hade nog börjat med två P1:or. Så kan du ju själv testa att ha dem var för sig eller som stereopar.

Postad 09 december 2016 - 10:56

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Bara jag som har stora problem med att spela musik från Spotify via Sonos-appen?

Testade ett plocka bort mitt konto för att börja om, vilket resulterade i att jag inte ens kan lägga till ett nytt konto.

Postad 09 december 2016 - 11:27

Daja_Z3
  • Daja_Z3
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Bara jag som har stora problem med att spela musik från Spotify via Sonos-appen?

Testade ett plocka bort mitt konto för att börja om, vilket resulterade i att jag inte ens kan lägga till ett nytt konto.

En bra källa till om fler har problem är Sonos Support på Twitter, snabba och bra.

Postad 09 december 2016 - 15:03

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Jag har oxå problem med att få den att spela direkt från spotify. Oftast så kommer det aldrig något ljud, eller så kopplas det ifrån efter en stund. Men jag har högtalarna i spotify-appen hela tiden.

Postad 10 december 2016 - 21:15

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Hej, har du en HiFi-klubben butik i närheten så ta dig absolut dit och lyssna. Sen tycker jag personligen att ett stereo-par låter betydligt bättre och mera än en ensam högtalare. Jag kör stereo P1:or i köket, stereo P5:or i gillestuga, en P3 i matrum som jag även använder att flytta runt(så slipper man stöket med att sära på ett stereopar vid flytten även om detta är förhållandevis smidigt att göra), Playbar + connect Amp med trådhögtalare i TV-rum. Har exakt samma ytor som du! (118kvm i markplan + inredd källare). Har bokat en Vit Sub som förhoppningsvis dyker upp i julhelgen. :-)
Jag hade nog börjat med två P1:or. Så kan du ju själv testa att ha dem var för sig eller som stereopar.

Har du en Hifi-klubben nära så lyssna även på bluesounf och heos. Jag tycker att sonos är ljudmässigt sämst, men bilda dig en egen uppfattning. Köp inte bara sonos för att de var först...

Postad 11 december 2016 - 18:55

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag har oxå problem med att få den att spela direkt från spotify. Oftast så kommer det aldrig något ljud, eller så kopplas det ifrån efter en stund. Men jag har högtalarna i spotify-appen hela tiden.

Inga problem här (ännu). Kör med iOS 10

Postad 11 december 2016 - 20:27

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

En bra källa till om fler har problem är Sonos Support på Twitter, snabba och bra.

Körde en återställning av alla enheter och av fjärr-mjukvaran, efter det fick jag igång hela kalaset igen.

Postad 28 december 2016 - 13:10

Unregistered9eb947ea
  • Unregistered9eb947ea
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Köpte mig precis en Sonos Play:1 till köket och skulle vilja spela på den samtidigt som jag kör musiken i vardagsrummet på min befintliga anläggning (denon reciver och dali opticon 2), är det bara att köpa sig en connect eller hur ska man göra? Har tillgång till en connect:amp som jag tänkte testa med ikväll.

Postad 28 december 2016 - 13:33

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Köpte mig precis en Sonos Play:1 till köket och skulle vilja spela på den samtidigt som jag kör musiken i vardagsrummet på min befintliga anläggning (denon reciver och dali opticon 2), är det bara att köpa sig en connect eller hur ska man göra? Har tillgång till en connect:amp som jag tänkte testa med ikväll.

Du borde i mina ögon köpt en Heos by Denon  i sådana fall. Då hade du kunnat köpa en Heos link och då styrt även volymen och på/av på receivern via Heos-gränssnittet. Detta för att Heos kan via IP eller IR styra en Denon receiver.

Funktionen blir dock i övrigt likadan med en Sonos Connect. Dvs, du kopplar utgången till din Denon receiver.

(Men, jag tycker att Heos har sjukt mycket bättre ljud än Sonos om man vill lyssna på lite tyngre musik.)

Postad 28 december 2016 - 13:43

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Hej!

Med en connect kan du få tillgång till Sonos i befintliga anläggningen. Med en connect:amp kan du eventuellt ersätta din Denon receiver och styra volym som talisker00 skriver.

Postad 28 december 2016 - 14:27

Unregistered9eb947ea
  • Unregistered9eb947ea
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej!

Med en connect kan du få tillgång till Sonos i befintliga anläggningen. Med en connect:amp kan du eventuellt ersätta din Denon receiver och styra volym som talisker00 skriver.

Ersätta recivern med en connect:amp kommer jag inte göra då allt är kopplat till tv och allt vad det heter i vardagsrummet. Utan är bara intresserad av att spela musik i köket samtidigt som vardagsrummet. Får se om det är värt pengarna

Postad 28 december 2016 - 14:42

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Ersätta recivern med en connect:amp kommer jag inte göra då allt är kopplat till tv och allt vad det heter i vardagsrummet. Utan är bara intresserad av att spela musik i köket samtidigt som vardagsrummet. Får se om det är värt pengarna

Har själv en Heos Link och den är oerhört lik en Sonos connect. Jag har lite svårt att förstå varför de produkterna är så pass dyra. Det är en sak med en AMP som faktiskt är en förstärkare, men här handlar det bara om att putta ut en utsignal.

Har du ett system med flera högtalare kan det vara värt det, men jag kan tänka mig att man inte alls är så sugen på att köpa motsvarande en connect/link när man bara har en högtalare i övrigt.

Postad 28 december 2016 - 14:46

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Har själv en Heos Link och den är oerhört lik en Sonos connect. Jag har lite svårt att förstå varför de produkterna är så pass dyra. Det är en sak med en AMP som faktiskt är en förstärkare, men här handlar det bara om att putta ut en utsignal.

Har du ett system med flera högtalare kan det vara värt det, men jag kan tänka mig att man inte alls är så sugen på att köpa motsvarande en connect/link när man bara har en högtalare i övrigt.

Tror dom är prissatta så högt för att företagen vill styra in köparen på ett "rent" Sonos/HEOS-system.

Tråkigt, men så är det nog...

Postad 29 december 2016 - 09:08

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

Det är precis så jag började, en Play 1 i köket och en Connect till förstärkaren i vardagsrummet. Funkar hur bra som helst, hade aldrig kunnat ge upp mina kära gamla B&W-högtalare så för mig var det en enkel och bra lösning för att komma in i streaming-eran.

Postad 29 december 2016 - 10:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Det är precis så jag började, en Play 1 i köket och en Connect till förstärkaren i vardagsrummet. Funkar hur bra som helst, hade aldrig kunnat ge upp mina kära gamla B&W-högtalare så för mig var det en enkel och bra lösning för att komma in i streaming-eran.

Dock är jag förvånad att man idag då väljer sonos när en connect är så dyr.
Jag började precis som du fast med allplay dvs panasinic all2 i köket och en Fon gramofon till stereon. Total kostnad ca 2000kr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.