Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 09 maj 2011 - 04:25

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

• 696 inlägg
  • 0
Berörde detta i något tidigare inlägg men har inte fått svar så jag försöker igen. Någon som vet var man får tag på en svart drivrem till Pro-ject Genie 1.3?

Postad 09 maj 2011 - 08:13

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
En Ljudtemabutik?
Länk

Postad 09 maj 2011 - 08:34

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

• 696 inlägg
  • 0

En Ljudtemabutik?
Länk

Har redan kollat de flesta butiker som dyker upp via den länken och inte hittat någon. Tänkte mer om någon redan köpt någon och kan säga mer direkt var man får tag på en sån.
Vet inte om de har men inte lägger ut på hemsidan, tänkte jag skulle slippa ringa runt till alla för att fråga utan kanske få svar här men i värsta fall så får jag väl bättra på teleräkningen ;)

Postad 09 maj 2011 - 12:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Har redan kollat de flesta butiker som dyker upp via den länken och inte hittat någon. Tänkte mer om någon redan köpt någon och kan säga mer direkt var man får tag på en sån.
Vet inte om de har men inte lägger ut på hemsidan, tänkte jag skulle slippa ringa runt till alla för att fråga utan kanske få svar här men i värsta fall så får jag väl bättra på teleräkningen ;)

De flesta företag har mail så att man slipper sitta och ringa. Men vet du om det ens finns svart drivrem att uppbringa? Varför inte kontakta fabriken och höra om de vet något, kanske tom var du kan hitta en i Sverige.

http://www.project-a...o...ult&lang=en

Edit: Hittade en på eBay om du vill chansa. Svart och med runt tvärsnitt, dock inte original.

Redigerat av tomano58, 09 maj 2011 - 12:33.

Postad 09 maj 2011 - 17:57

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Allt som gör livet gott att leva är vinyltillbehör. :)

Kanske också hitta nån vinyl platta med Kenneth and the Knutter's ;)

Postad 09 maj 2011 - 18:06

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

Kanske också hitta nån vinyl platta med Kenneth and the Knutter's ;)

Nä, till och med jag har mina gränser! :)

Postad 09 maj 2011 - 18:41

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

• 696 inlägg
  • 0

De flesta företag har mail så att man slipper sitta och ringa. Men vet du om det ens finns svart drivrem att uppbringa? Varför inte kontakta fabriken och höra om de vet något, kanske tom var du kan hitta en i Sverige.

http://www.project-a...o...ult&lang=en

Edit: Hittade en på eBay om du vill chansa. Svart och med runt tvärsnitt, dock inte original.

Jopp, har letat mig blodig så det får bli källan direkt. Tack för hjälpen.

Ang. Kenneth and the Knutters, är inte hundra men tror fan jag såg en på Skivbörsen i västerås för nån vecka sen.

Redigerat av Nightportier, 09 maj 2011 - 18:42.

Postad 09 maj 2011 - 19:15

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Senaste inköp.

Bruce Springsteen live 75-85 box (5LP)
Kate Bush - The kick inside

Båda kostade 60:-/st på Roadhouze records i Helsingborg. Boxen var i perfekt skick och därmed ett riktigt fynd!

Bifogad fil  brucelive.jpg   117,14K   0 Antal nerladdningar

Radiohead - King of the limbs.

Förbeställd sedan typ februari. Leverans idag.
Mycket kreativt material bland annat ett omslag i morgontidningsformat. Riktigt j*vla bra hifi var det också.

Bifogad fil  kinglimbs.JPG   134,03K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av kungzlatan, 09 maj 2011 - 19:17.

Postad 09 maj 2011 - 19:21

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
test

Edit: uhm här blev det fel. Kan jag radera?

Redigerat av kungzlatan, 09 maj 2011 - 19:24.

Postad 09 maj 2011 - 19:29

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Nä, till och med jag har mina gränser! :)

;)

Senaste inköp.

Bruce Springsteen live 75-85 box (5LP)
Kate Bush - The kick inside

Båda kostade 60:-/st på Roadhouze records i Helsingborg. Boxen var i perfekt skick och därmed ett riktigt fynd!

Bifogad fil  brucelive.jpg   117,14K   0 Antal nerladdningar

Radiohead - King of the limbs.

Förbeställd sedan typ februari. Leverans idag.
Mycket kreativt material bland annat ett omslag i morgontidningsformat. Riktigt j*vla bra hifi var det också.

Bifogad fil  kinglimbs.JPG   134,03K   0 Antal nerladdningar

Vad tyckte du om ljudproduktionen på "The Kick Inside"?

Postad 09 maj 2011 - 19:51

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Överraskande bra! Lyssnat genom sida A lite snabbt och det var mycket bra hifi.
Det jag köper begagnat brukar också vara knastrigare än önskvärt, men den var väldigt välbehållen.

Postad 09 maj 2011 - 23:15

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Nä, till och med jag har mina gränser! ;)

Haha, då har fan jag inga gränser alls...
Postad bild

Postad 10 maj 2011 - 18:05

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Vem sjutton har några gränser!? :P

Postad bild

Postad 10 maj 2011 - 18:14

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Det jag köper begagnat brukar också vara knastrigare än önskvärt, men den var väldigt välbehållen.

Albumet är välproducerat både vad det gäller musik och ljud. Kul att du fick tag på ett så fint ex. :P

Postad 10 maj 2011 - 18:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Albumet är välproducerat både vad det gäller musik och ljud. Kul att du fick tag på ett så fint ex. :P

Den köpte jag ny när det begav sig -78 och den snurrar fortfarande då och då. Fascinerande röst!

Postad 11 maj 2011 - 07:33

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Den köpte jag ny när det begav sig -78 och den snurrar fortfarande då och då. Fascinerande röst!

Snurrar ofta även på min skivtallrik. Kan passa på att rekommendera hennes senaste album "Aerial" som kom ut 2005.

Postad 12 maj 2011 - 05:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
En av medlemmarna i Pinky Floyd lär ha hjälpt Kate Bush ekonomiskt för releasen inför The Kick Inside, har för mig att det var David Gilmore.

Ett naturligt kliv från Kate Bush blir istället Tori Amos, som enligt mångas mening blivit starkt influerad av Kate.

Postad 12 maj 2011 - 18:53

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Utökade vår något magra samling av Kate Bush genom att ge Popsnöret denna skiva. En av de få singlar jag någonsin köpt. Undantaget denna på grund av det trevliga formatet. En ihopvikt dubbelsidig poster som ligger i ett genomskinligt konvolut i LP-storlek. Titeln är "and so is love". Begränsad upplaga nr3188.

Till råga på allt är det också en bildskiva. Men undantag görs för henne.

Bifogad fil  Kate.JPG   72,13K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 12 maj 2011 - 18:55.

Postad 13 maj 2011 - 15:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Trissor och rör i samspel för välljud: :)

Bifogad fil  IMG_0487.JPG   84,14K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 maj 2011 - 19:03

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
BongoMongo!
Nu får du berätta vad du har på bilden. Och hur det låter och vad det är för rör.

Här bilder på Vinylprocessen inför helgens vedermödor.

Tvätta den nya Mayall
Bifogad fil  vinylprocessen2.JPG   101,95K   0 Antal nerladdningar

Eventuellt bortsta bort damm på PU och lugnt värma rören
Bifogad fil  vinylprocessen4.JPG   108,55K   0 Antal nerladdningar

Lyssna och njut
Bifogad fil  Vinylprocessen1.JPG   103,99K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 13 maj 2011 - 19:05.

Postad 13 maj 2011 - 19:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Låter baskat bra, Kronkan. Jag får be att återkomma i ärendet! :)

Postad 13 maj 2011 - 20:02

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Ni har väldigt trivsamma rum mina herrar och en stor kärlek till musiken, det lyser minst sagt igenom!

Postad 14 maj 2011 - 08:17

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ni har väldigt trivsamma rum mina herrar och en stor kärlek till musiken, det lyser minst sagt igenom!

Tack Shifts. Det blir en hel del lyssnande hemma.

Föredrar backförvaring efter som det blir lättare att hitta rätt skiva. Användar vänligheten är ju trots allt viktigt.
Nu köpte jag tre backar till vilket blir 14 totalt. I dessa backar får det plats ca 1150 skivor. Resten får förvaras i den bokhylla där det också förvaras skivor. Men som sagt var vill jag helts ha skivorna uppsorterade och förvarade i backar.
Bifogad fil  Backar.JPG   103,4K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 14 maj 2011 - 08:19.

Postad 14 maj 2011 - 11:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

Tack Shift, såna ord värmer. Jag försöker hitta tillbaka till musikgläden efter att ha
drabbats av tinntus i vintras. Hifigudarna ska veta att jag saknar att kunna blåsa
på i referensvolym. Rörförsteget är en del av återuppbyggnaden. Det fungerade
rätt bra. Behagligare ljud utan att jag subjektivt tycker att mikro och makrodetaljer
går förlorat. Igår körde jag tex igenom hela Wheater Report "Black Market" Det var
länge sen. :)

Postad 14 maj 2011 - 15:15

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Bongo: Dags før Yes igen då!

Postad 14 maj 2011 - 15:53

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

Bongo: Dags før Yes igen då!

Ja den är ju ett syratest. :) En annan är onekligen XTC Oranges and LEmons, som alltid
låtit spinkigt här hemma. Låten Mayor of Middleton, som du tipsade om, fungerar bättre nu.
Lugnare, mer värme i ljudet. Och av nån anledning tydligare smådetaljer.

Kronkan, det är fyra små och två stora rör. På den nivån är jag när det gäller
kunskap om saker som glöder. Men jag ska bättra mig! :D

Postad 14 maj 2011 - 16:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ja den är ju ett syratest. :) En annan är onekligen XTC Oranges and LEmons, som alltid
låtit spinkigt här hemma. Låten Mayor of Middleton, som du tipsade om, fungerar bättre nu.
Lugnare, mer värme i ljudet. Och av nån anledning tydligare smådetaljer.

Kronkan, det är fyra små och två stora rör. På den nivån är jag när det gäller
kunskap om saker som glöder. Men jag ska bättra mig! B)

Kul att du är igång igen Bongo! Får man fråga vilken Yes-skiva ni menar och vad gör den till en svår testskiva och hur? Nåt specifikt att lyssna efter?

Ska till föräldrarna i Stockholm nästa helg o plockar då med mig deras gamla Quad-anläggning (Quad 22/FM2/Quad II). Försteget vet jag inte riktigt vad jag skall göra med men slutstegen tänkte jag renovera o se om de kan lysa upp :D tillvaron.

Postad 14 maj 2011 - 16:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Tomano: Dels har vi "Fragile" som kan låta riktigt riktigt illa. Men kanske SR syftar
på "Yes Album", som jag finner rent olyssningsbar. :) Fragile skivan kunde jag
lyssna på först med den skivspelare jag har nu. Det är diskanten och övre
mellanreg som kan skära som knivar i öronen.

Och Kronkan: Det är 2st 6V6 och 4st 6922 rör. Fick dubbla uppsöttningar av de
sistnämnda. Säljaren rekommenderade att köra med NOS Goldpin uppsättningen.
Vad nu det betyder??

Redigerat av Bongo_Mongo, 14 maj 2011 - 16:51.

Postad 14 maj 2011 - 16:51

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
det var Yes "Fragile" och sporet Roundabout som vi mena, får man den att låta bra på høg volym, :) ett minst sagt aggresivt spår!!! med mye detlj

Postad 14 maj 2011 - 17:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

det var Yes "Fragile" och sporet Roundabout som vi mena, får man den att låta bra på høg volym, :) ett minst sagt aggresivt spår!!! med mye detlj

Ja fy ''''. Den kan låta räva. Ska spela av mig ikväll oxå. Hela nästa helg ska jag klyva ved åt
morsans gubbe. Kanske inte har nå händer kvar att byta skivor med efter det....

Postad 14 maj 2011 - 17:38

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Tomano: Dels har vi "Fragile" som kan låta riktigt riktigt illa. Men kanske SR syftar

Och Kronkan: Det är 2st 6V6 och 4st 6922 rör. Fick dubbla uppsöttningar av de
sistnämnda. Säljaren rekommenderade att köra med NOS Goldpin uppsättningen.
Vad nu det betyder??

Är ute bland grönsakerna, vilket är en bit från vinylen och det öser ner. Så sitta här och huka i kylan. Men de tidiga jordgubbarna blommar för fullt och sparrisen är meterhög. Men det finns även i ätbar storlek. Så dessa dessa skall grillas med parmesan och ett glas vitt. Men NOS betyder New Old Stock. Alltså helt enkelt gamla rör. Goldpin är helt enkelt att trådarna/kontakterna är förgyllda. Har nog något av Yes men de tillhör inte det som jag så att säga lyssnar på. Men befinner mig en bit från stereon så är lite svårt att härifrån lyssna och fundera över syraattackerna.
Tinitus har även jag en släng av. En del krämpor skaffar man sig över åren.
Har nog också ett 6V6 rör i försteget men det har beteckningen 6V6GT. &V& har funnits med metaltub och i glas. Min varinant har en svensk armebox. Denna variant rör är "målad". Så gjordes för att skydda från elektromagnetisk strålning, tror jag.

Postad 14 maj 2011 - 17:39

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Aha, blir till o testa. Har en riktigt bra UK-press av Fragile

Edit: US-press ska det vara...

Redigerat av tomano58, 14 maj 2011 - 17:51.

Postad 15 maj 2011 - 11:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
US-press här oxå. En korrigering: Det är Yes "Close to the Edge" jag anser helt ospelbar.
Körde mest gamla favoriter igår; Police Ghost in The Machine, Sade "Promises", Jennifer
Warnes "Famous Blue Raincoat" Kari Braemnes "Over en by" för att nämna några.

Låter bra men nog kunde Bat bjuda på mer artificiell värme i mellanreg. Men jag har ett
par kablar i kedjan som jag aldrig gillat, så det går att tweaka till. :)

Postad 15 maj 2011 - 12:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

US-press här oxå. En korrigering: Det är Yes "Close to the Edge" jag anser helt ospelbar.
Körde mest gamla favoriter igår; Police Ghost in The Machine, Sade "Promises", Jennifer
Warnes "Famous Blue Raincoat" Kari Braemnes "Over en by" för att nämna några.

Låter bra men nog kunde Bat bjuda på mer artificiell värme i mellanreg. Men jag har ett
par kablar i kedjan som jag aldrig gillat, så det går att tweaka till. :)

Lugnt, har den oxå :D. Får ta en ordentlig genomlyssning vid tillfälle.

Postad 15 maj 2011 - 17:41

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Us-press her også, men har och en nypress från Analouge production, en mycket bra mastring lite softare/fylligare
och en tyngre bas, mer lyssnings vennlig

Postad 16 maj 2011 - 09:58

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Har lyssnat av Roundabout från Yes "Fragile" nu och jag måste säga att det låter riktigt bra. Tilläggas skall att jag inte anser mig som något "guldöra" och heller inte har några referenser att luta mig mot här. Låten är oerhört komplex men separationen är bra, det blir aldrig grötigt, spricker upp eller skär i öronen. Ska lyssna igenom "Close to the edge" under dagen.

Triggad av detta så satte jag på en skiva som jag aldrig med tidigare riggar kunnat spela helt ut, Ravel's Bolero på RCA Red Seal Digital (Tysk press) med Dallas Symfoniorkester under Eduardo Mata. Ingen av mina tidigare riggar med de puppor jag haft har klarat att spåra den felfritt ända in i mål. Spelade riktigt högt och avslutningen var fullständigt magnifik, helt felfritt :P

Redigerat av tomano58, 16 maj 2011 - 09:59.

Postad 16 maj 2011 - 13:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Gött att läsa, Tomano. Då har du ordning på riggen! :P

Angående tuberolling för BAT preampen jag införskaffade:

https://www.tubeworl...htm#6922Siemens

(Man hamnar mitt på sidan i länken. Rulla uppåt)

En hel vetenskap :D Ett perfekt höstnöje vad det lider.

Redigerat av Bongo_Mongo, 16 maj 2011 - 13:51.

Postad 16 maj 2011 - 14:37

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag tycker att jag får lite för mycket distorsion i min bas när jag spelar vissa skivor. Jag lyssnar på mycket hiphop och det är främst inom denna genre jag lägger märke till det. Just nu använder jag det inbyggda RIAA-försteget i min Yamaha A-S700 men undrar huruvida ett bättre RIAA kan förbättra detta i någon större utsträckning. Jag inser givetvis att ett bättre RIAA ger bättre ljud och min ambition är att köpa ett nytt men just nu handlar det nog mer om hur högt jag ska prioritera det. Är sannolikheten att det handlar mer om mixningen av skivorna än mitt RIAA-steg stor eller skulle jag snarare uppnå en stor förbättring med ett bättre RIAA?

Jag anser att det är en konstig och lurig fråga att besvara men om ni gör ert bästa är jag mer än nöjd. :P

Postad 16 maj 2011 - 14:38

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Gött att läsa, Tomano. Då har du ordning på riggen! :P

Jo, den känns bra nu. Skall dock byta armbord (har ett i alu liggande) då tidigare ägaren inte borrat upp ordentligt. Armen behöver komma aningen längre bak för perfekt inställning men det verkar vara marginellt med tanke på hur bra det låter.

Spelade igenom "Close to the edge" också och tekniskt sett så spelar/låter det väldigt bra. Däremot är hela skivan rätt jobbig rent musikaliskt och kan bli lite tröttsam av den orsaken. Inget för myslyssnande men kanske bättre efter några pilsner :D

Postad 16 maj 2011 - 15:48

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

• 696 inlägg
  • 0
Ja j*vlar va Vinyl låter bra! Ursäkta svordomen men jag kan inte understryka nog hur mycket jag saknat vinylen. Förstod det inte själv förrän jag drog på svarven för första gången idag.

Är sjukt nöjd, blir nog inte mycket digitalt inköp efter detta vill jag lova :P

För många här är det nog low-end grejer men som instegsmodell kan jag inte begära mer och det är långt bättre än vad jag någonsin hört på vinyl. Det jag hört innan var någon paketlösning i plast från -81 så det går inte att beskriva skillnaden.

La upp en ny avdelning i galleriet för dem som är nyfikna.

Passar på & tipsar om en platta som är djävulskt bra, produktionen är världsklass imo. Den kan va lite "svår" men jag älskar den. James Blake självbetitlade album, fantastiskt!

Nu hinner jag inte skriva mer, ska lyssna på musik :D

Tjoooo!

Postad 17 maj 2011 - 11:33

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Sitter och läser på om rör. Jag måste dela med mig hur killarna på
Upscale Audio (postorderfirma) beskriver skillnaden mellan tre 6922ór: :)

So, let's see what we've learned. Russian 6922 Type 2 are warm, Type 3 are more vivid, and Matsushita PCC88 make you want to break out a bong pipe. You decide.

Postad 17 maj 2011 - 17:45

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Vinylkväll på Reference Audio nu på torsdag:
http://www.anpdm.com...55A477349475A43

Postad 20 maj 2011 - 16:46

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Min Rega P7 har fått en ny kompanjon. ( ASR Mini Basis MK II)
Bifogad fil  DSC05423.JPG   135,06K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Jörgen A., 20 maj 2011 - 17:21.

Postad 20 maj 2011 - 17:40

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Grattis! Vet att den kommer att göra dig lycklig... Kombinationen Rega P7 och ASR Mini Basis är riktigt trevlig... :lol:

Postad 20 maj 2011 - 17:47

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Grattis! Vet att den kommer att göra dig lycklig... Kombinationen Rega P7 och ASR Mini Basis är riktigt trevlig... :lol:

-Ja det var hult.. nånting - som inspirerade!
Har väl kört en 10 skivor nu och är riktigt riktigt nöjd. Hade nån sorts föreställning om hur den skulle låta - var faktiskt mitt-i prick!
Tack för tipset, Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 20 maj 2011 - 18:13.

Postad 20 maj 2011 - 20:33

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Grattis med Mini basis mkll, har haft den :lol: vad hade du tidl? och vad menar du er skillnaderna, tycker själv att dynamik och mellanton er ASR sina starka sidor.

Postad 20 maj 2011 - 22:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Grattis med Mini basis mkll, har haft den :lol: vad hade du tidl? och vad menar du er skillnaderna, tycker själv att dynamik och mellanton er ASR sina starka sidor.

Hade Pro-ject Tubebox II. (mkt bra för pengarna)
ASR känns stabilare, tightare "allt sitter på plats". Tar även fram de små detaljerna som visade sig finnas långt bak i ljudbilden...
-Ja, Mini basis är så mycket bättre, men så kostar den också lika mkt som 3st Tubebox.

Postad 24 maj 2011 - 12:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Skön snubbe, Henry Rollins. ;) Finns några citat där som kan reta upp
nollettorna. :)

http://blogs.laweekl...lins_column.php

Postad 24 maj 2011 - 14:26

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Skön snubbe, Henry Rollins. :) Finns några citat där som kan reta upp
nollettorna. ;)

http://blogs.laweekl...lins_column.php

Haha.... "Technically speaking, there is no music whatsoever on a CD" ;)

Postad 25 maj 2011 - 05:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Har en Rega P1 med en Ortofon 5E på prov.

Spelaren köptes begagnad efter att ha hittat den på Blocket. Jag har nu spelat den mot min Rega P3-24, med något oväntat resultat: P1:an levererar förhållandevis bra resultat, trots en enklare pick-up. På min P3-24 sitter en Goldring 2200.

Skillnader:

Rega P1 (Ortofon 5E)

Ljudet är rappt, levande och spralligt. Kan tycka att bas och mellanregister blir lite blurrigare med spelaren i jämförelse med P3-24.

Rega P3-24 (Goldring 2200) + Extern PSU

Spelar med djupare toner och ett samlat lugn. Här upplever jag ett mer dynamiskt driv, en annan precision.
Ljudbilden är mjukare och mer samlad och musiken får lite mer kropp.

Sammanställning: Min Rega P3-24 kostar många gånger mer än den lilla P1:an, men ändå är inte skillnader i ljudåtergivning slående, blev faktiskt förvånad. Kan lätt påstå att ljudkvaliten mellan de två inte rättfärdigar prisskillnaden, önskar att jag kunde säga att min Rega P3-24 spelade 3 ggr så bra, men det kan jag inte. Jag gillar Rega P1 och skulle nog påstå att jag skulle kunna missta mig på ett blindtest, förutsatt att Rega P1 fick en likvärdig puppa.

Redigerat av Glidtassen, 25 maj 2011 - 06:06.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.