Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Iphone 3gs *

4188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Är du nöjd med di Iphone 3gs? (446 medlem(mar) har röstat)

Lägg din röst på det alternativ du tycker stämmer in

1. Jag tycker att telefonen är överskattad. (41 röster [23.03%])

Procent av omröstning: 23.03%

2. Jag är riktigt missnöjd med min telefon. (3 röster [1.69%])

Procent av omröstning: 1.69%

3. Tycker att den är helt ok. (23 röster [12.92%])

Procent av omröstning: 12.92%

4. Det är klart den bästa telefonen jag har haft. (70 röster [39.33%])

Procent av omröstning: 39.33%

5. Det är den coolaste pryl jag ägt. (41 röster [23.03%])

Procent av omröstning: 23.03%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 20 August 2009 - 12:31

V1p3r
  • V1p3r
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Har själv en 3gs och är riktigt nöjd med telefonen i sig själv, bästa jag haft. Däremot har jag inte förmått mig att komma över Apples sätt att låsa in konsumenterna och styra konsumenternas användning så för mig känns det snarare som att man sitter på nålar och väntar på att ex Androidtelefonerna kommer upp i samma klass som 3GS:en.
Finns det något trick för att börja tycka om att bli styrd och inlåst av Apple? Skulle ju vara skönt att kunna skriva bye bye, vi ses aldrig mer till konkurrenterna som du gör istället för att vänta på att få anledning att säga bye bye Apple, vi ses aldrig mer.

Jailbreak?

Postad 20 August 2009 - 13:11

Unregistered4aa8af5c
  • Unregistered4aa8af5c
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jailbreak?

Låter bakvänt, men jag tänker kanske fel nu med paltkoma efter lunchen. Men du menar alltså att man kanske börjar gilla att vara låst till iTunes och att vara låst i Apples kläder om man jailbreak:ar? Jag ser ju snarare risken att man tycker att det är skönt att slippa Apples kontroll.

Postad 20 August 2009 - 13:31

Tallani
  • Tallani
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja synka min iphone mot mitt thunderbird (alltså inte outlook).
Finns det någon guide till detta?

Tack på förhand.

Postad 20 August 2009 - 13:36

V1p3r
  • V1p3r
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Låter bakvänt, men jag tänker kanske fel nu med paltkoma efter lunchen. Men du menar alltså att man kanske börjar gilla att vara låst till iTunes och att vara låst i Apples kläder om man jailbreak:ar? Jag ser ju snarare risken att man tycker att det är skönt att slippa Apples kontroll.

Okej, märkte nu att jag fattade ditt inlägg helt fel. :/
Läste väl för slarvigt. Beklagar detta. :(

Postad 20 August 2009 - 14:26

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Ok men då kommer ju nästa fiskmåsfråga - Åtar sig Apple ett garantiärende i Sverige då? Eftersom de inte ens ville diskutera garanti för Iphone...

Nej, det gör de inte. Apple har inte världsgaranti på iPhone utan de är låsta till service i det landet där de köptes, i regel. Skulle man ha tillgång till en AppleStore/GeniousBar så skulle de säkert kunna hjälpa en med vissa saker men någon sådan butik existerar inte i Sverige alls.

Jag skulle vilja synka min iphone mot mitt thunderbird (alltså inte outlook).
Finns det någon guide till detta?

Tack på förhand.

Hur menar du? Du gör ju enklast i att konfigurera det mailkonto du använder i Thunderbird i din iPhone.

Postad 20 August 2009 - 14:29

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Fattar inte hur folk jämför priser. Kolla på tex Tre, väljer du en N97 med deras pott abonnemang så kostar den 499:- i månaden och du betalar inget när du hämtar den. Ingen tycker att det är dyrt. Tar du istället en 3G S 32 GB med samma abonnemang så betalar du 499 + 49:- i månaden och då är det helt plötsligt jättedyrt. 24 x 49 = 1176:- Efter att ha provat båda lurarna så betalar jag gärna de pengarna extra för en 3G S. Hur folk får det till dubbelt så dyrt kan jag då inte förstå :(

Jo, men frågan var vad telefonen kostade. Räknar man sen med det föreslagna abonemanget så kostar den 13 158:- vilket gör den dyrare än summan jag sa. Dock får man då ringa för majoriteten av summan så självklart köper man med abonemang. Kvarstår dock att den är dyrast på marknaden.

Asså du kan ju köpa en från tex telenor 32 gb iphone för 7800 utan abb,är väl låst till telenor i 12 mån men du kan ju låsa upp det enkelt... dom felsta köper väl telefoner med nåt slags abb eller så idagens läge ialf och då kostar dom ju INTE 11 papp

Visst kan man göra så, men då tappar du väl ändå garantin från Telenor och du står där med skägget i brevlådan om något händer... Vist köper majoriteten med abonemang idag men jo, summan landar kring 10k då också.

Du kan ju köpa en 16GB iPhone med kontantkort för 6000kr och en 32GB för 7000kr och sen låsa upp den. Blir inga 11000 då inte.

Vart kan man köpa en för 7k? Billigast jag hittar är 7400. Som jag sa till ovanstående, vid en upplåsning så tappar du väl ändå garantin? Då kan det stå sig dyrt om du får problem och du inte har Garanti, då blir det en ny iPhone för 7400 till :)

Det är bara i den amerikanska shoppen än så länge, tyvärr. Jag förutsätter att det har med de sedvanliga filmrättighetsmaskineriet att göra, det går ju inte att göra en film tillgänglig överallt samtidigt...nej usch nej :)

Men varför menar alla då att det är bra att iPhonen bara klarar av h.264 för det är det man kan köpa i app store. När det inte går att köpa... Jag mosätter mig principen att den inte ska klara avi. Finns det verkligen inte någon applikation som man kan få tag i utanför app store som klarar avi filer? Måste ju finnas någon hemmaknegare som snickrat ihopa en sådan applikation!

Tack för ditt svar dock, tror jag kan ha låtit lite bitchig i mina svar :)

edit var för prisangivelse...

Redigerat av donpa, 20 August 2009 - 15:21.

Postad 20 August 2009 - 14:33

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Men varför menar alla då att det är bra att iPhonen bara klarar av h.264 för det är det man kan köpa i app store. När det inte går att köpa... Jag mosätter mig principen att den inte ska klara avi. Finns det verkligen inte någon applikation som man kan få tag i utanför app store som klarar avi filer? Måste ju finnas någon hemmaknegare som snickrat ihopa en sådan applikation!

Tack för ditt svar dock, tror jag kan ha låtit lite bitchig i mina svar :(

Första resultatet i google.... Om det fungerar kan jag inte svara på då jag använder h.264 iom HW avkodningen i iPhonen.

Redigerat av Phindus, 20 August 2009 - 14:35.

Postad 20 August 2009 - 15:23

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Första resultatet i google.... Om det fungerar kan jag inte svara på då jag använder h.264 iom HW avkodningen i iPhonen.

Äntligen! Jag viste det skulle finnas något. Jag har själv sökt runt google ett antal varv men bara hittat guider på att man måste konvertera och hur detta går till.

Tack för ditt svar Phindus, ska absolut testa detta när jag får min lur.

Postad 20 August 2009 - 15:42

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hur fungerar det om man sitter och surfar/spelar/pysslar med ett program och det ringer på telefonen?
Avslutas Safari/spelet/programmet då och man får svara eller ligger det kvar i bakgrunden medan man pratar?

Det undrar jag också.
Går det att surfa och samtidigt ha igång en Instant messaging (IM) ??

Redigerat av x-rat3d, 20 August 2009 - 15:44.

Postad 20 August 2009 - 16:47

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0

Ville bara tipsa alla:
1. phonehouse.se
2. Välj en iPhone med Telia-abb
3. Abb: Telia - mobil till vänner 49kr/mån - 0:- förhöjd - obundet, nytecknande
4. Jag har beställt en vit 16GB på detta sätt, den kommer alltså att ha abb till Telia men det säger jag upp direkt. 3 mån uppsägningstid och sen kan jag bara jailbreaka den och låsa upp den, så har jag fått en upplåst 3Gs 16GB för ca 5000:- redo att använda med mitt befintliga Tele2 =)

Nu har dom höjt till 5649:- Tur att man han beställa före , återstår väl iofs att se om dom skickar som lovat ....

Postad 20 August 2009 - 17:06

xaxpop
  • xaxpop
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Det undrar jag också.
Går det att surfa och samtidigt ha igång en Instant messaging (IM) ??

Svar på ovanstående fråga först.. sitter du i ett program och det ringer så kommer det fram som vanligt, du svarar pratar och när du lägger på återgår den till där du var innan.

Såvitt jag vet går det att surfa samtidigt, jag har bara testat med Nimbuzz möjligt att det går att lösa.

Postad 20 August 2009 - 17:43

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Så nu har jag pratat med kundtjänst hos 3 och det såg inte ljusare ut där.

Frågade om upplåsning för Iphone inköpt med kontantkort och då var svaret först att man var tvungen att vänta 12 månader innan dom själva utförde den tjänsten. Ställde mig lite frågande till det och fortsatte att fråga vad som gällde ur garantisynpunkt vid upplåsning, där var denne inte säker och satte mig på vänta. 5 min senare fick jag reda på att denne uppfattat det hela fel och att upplåsning kunde göras på en gång vid inköp men att garantin försvinner. Ifrågasatte detta och förklarade att det bara var opperatörbindningen jag vill låsa upp, inget annat. Denne stod dock på sig och hävdade att så var fallet hos alla opperatörer, upplåst = ingen garanti.

Gjorde sedan ett tappert försök att kontakta Apple själva i frågan men de hänvisade bara till att telia, tre etc hade köpt upp alla rättigheter och att även garantin inte var något Apple hade med att göra.

Hepp, kan man beställa den från UK, DK, DE, NO, FI eller något annat land som kan tänkas ha samma inställningsmöjligheter som en svensksåld utan bidning och bibehållen garanti? Eller om någon har en annan lösning?

vill bara säga att Tre är ett riktigt pajas företag. Beställde en iPhone 3GS kontant ifrån dom för 2 veckor sedan pga att jag sedan skulle låsa upp den via dom för 350 kr och sedan använda mitt Tele2 kort.

Men nu fick jag reda på att om man låser upp den så gäller inte garantin längre. Detta frågade jag självklart om innan jag beställde mobilen och ett antal gånger efter beställningen, fick då som svar att garantin gällde i 12 månader. Men nu när jag ringde idag en sista gång för säkerhetsskull så säger dom att garantin ryker om man låser upp den. Dom har ju absolut noll koll om vad som gäller!!

Så nu vet ni iaf att om man låser upp en iPhone 3GS via dom för 350 kr så gäller inte garantin längre! Känns ju lite surt att lägga ut 6350 kr för en telefon och sedan inte ha någon garanti alls.

Postad 20 August 2009 - 18:29

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur man skall kunna spela hos svenska spel
via iPhonen? Via safari går det inte o jag har inte hittat ngn app
Är det så illa att det inte går?

Postad 20 August 2009 - 19:01

andyman
  • andyman
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hur får man in egna signaler till sms? Fick in ett gäng ringsignaler via iRinger fast dom får jag bara upp som just ringsignaler och inte som sms-signaler!

Postad 20 August 2009 - 19:05

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Så nu vet ni iaf att om man låser upp en iPhone 3GS via dom för 350 kr så gäller inte garantin längre! Känns ju lite surt att lägga ut 6350 kr för en telefon och sedan inte ha någon garanti alls.

Måste ju då vara smartare att jailbreaka och hoppas på att man har möjlighet att återställa den igen innan man lämnar in den för ett garantiärende. Och spara 350 kr med bibehållen garanti.

Postad 20 August 2009 - 20:12

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Måste ju då vara smartare att jailbreaka och hoppas på att man har möjlighet att återställa den igen innan man lämnar in den för ett garantiärende. Och spara 350 kr med bibehållen garanti.

aa exakt kan ju göra så istället men själv vill jag ju inte hålla på att låsa upp med ultrasn0w då det inte känns 100 % att det funkar..

Postad 20 August 2009 - 20:45

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Flera som undrar så jag svarar - ja, du kan surfa/spela/använda program under tiden du talar i telefon. Ett aber finns dock, sitter du i Edge-nät så har du inte tillgång till datatrafik under samtal så där kan du inte surfa samtidigt. I 3G-nät är det inga problem.

Det är bara att ringa upp/svara på samtalet och sedan trycka på Home-knappen, därefter är det bara att göra vad du vill under samtalet.

vill bara säga att Tre är ett riktigt pajas företag. Beställde en iPhone 3GS kontant ifrån dom för 2 veckor sedan pga att jag sedan skulle låsa upp den via dom för 350 kr och sedan använda mitt Tele2 kort.

Men nu fick jag reda på att om man låser upp den så gäller inte garantin längre. Detta frågade jag självklart om innan jag beställde mobilen och ett antal gånger efter beställningen, fick då som svar att garantin gällde i 12 månader. Men nu när jag ringde idag en sista gång för säkerhetsskull så säger dom att garantin ryker om man låser upp den. Dom har ju absolut noll koll om vad som gäller!!

Att inte garantin skulle gälla är som det har sagts tidigare - 100% bullshit. Du köper en vara av ett säljande företag och de ger produktgarantin på ett år (två år på fabrikationsfel enligt konsumentköplagen). De är skyldiga att hantera eventuella garantiärenden, om du har köpt varan kontant eller mot "avbetalning" (läs: subventionerad telefon mot att du tecknar abonnemang) har NOLL betydelse.

Säger de annat så ljuger de.

Hur får man in egna signaler till sms? Fick in ett gäng ringsignaler via iRinger fast dom får jag bara upp som just ringsignaler och inte som sms-signaler!

Få nya SMS-signaler kan du bara få genom Jailbreak.

Redigerat av zinned78, 20 August 2009 - 20:48.

Postad 20 August 2009 - 21:33

grandstoff
  • grandstoff
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Att inte garantin skulle gälla är som det har sagts tidigare - 100% bullshit. Du köper en vara av ett säljande företag och de ger produktgarantin på ett år (två år på fabrikationsfel enligt konsumentköplagen). De är skyldiga att hantera eventuella garantiärenden, om du har köpt varan kontant eller mot "avbetalning" (läs: subventionerad telefon mot att du tecknar abonnemang) har NOLL betydelse.

Nja, det är inte helt sant. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det är inte lagstiftat nånstans, men jag har aldrig stött på företag som inte lämnar garantier... Däremot har du alltid tre års reklamationsrätt på ursprungsfel. Mer informations finns att läsa här.

Att Tre skulle avsäga sig garantin bara för att man låser upp telefonen låter helt absurt och inte speciellt troligt. Ta upp frågan med kundtjänst igen, alternativt försök ta dig högre upp i deras näringskedja för att få klarhet i ärendet.

Postad 20 August 2009 - 21:36

frX
  • frX
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Du köper en vara av ett säljande företag och de ger produktgarantin på ett år (två år på fabrikationsfel enligt konsumentköplagen). De är skyldiga att hantera eventuella garantiärenden, om du har köpt varan kontant eller mot "avbetalning" (läs: subventionerad telefon mot att du tecknar abonnemang) har NOLL betydelse.

EDIT: Inte snabb nog B)

Nja, Apple har en garantitid på ett år SE och Nokia har valt att ha två år. Dock så är garanti inte lagstadgat, utan frivilligt. DÄREMOT har du som konsument ALLTID tre års reklamationsrätt.

Redigerat av frX, 20 August 2009 - 21:37.

Postad 20 August 2009 - 21:49

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Ni har rätt båda två, dåligt formulerat av mig antagligen.

Apple lämnar garanti på produkten och det är upp till säljaren att följa detta.

Postad 20 August 2009 - 21:58

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

aa exakt kan ju göra så istället men själv vill jag ju inte hålla på att låsa upp med ultrasn0w då det inte känns 100 % att det funkar..

Med dagens upplåsningsprogram och senaste versionen av Ultrasn0w är det i stort sett 100% säkert att det fungerar... VIsst, det finns säkert en felmarginalen på typ 1% men det beror nästan alltid på handhavandefel.

Har man en iPhone med OS 3.0 och följer guiderna på iClarified så anser iaf jag att det inte går att misslyckas.

Postad 20 August 2009 - 22:08

Me0w
  • Me0w
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har ju fått min 16GB Vit ifrån Phone House nu iaf, beställde i måndags. Telefonen var framme vid 13-tiden idag om jag minns rätt. Gött gött B)

Postad 20 August 2009 - 22:34

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Med dagens upplåsningsprogram och senaste versionen av Ultrasn0w är det i stort sett 100% säkert att det fungerar... VIsst, det finns säkert en felmarginalen på typ 1% men det beror nästan alltid på handhavandefel.

Har man en iPhone med OS 3.0 och följer guiderna på iClarified så anser iaf jag att det inte går att misslyckas.

Push notifications fungerar fortfarande inte tll 100% med en jailbreakad och Ultrasn0wad lur och det är ju en av de trevligaste nyheterna i OS 3. Den funktionen vill iaf inte jag vara utan. Men visst går den att låsa upp så man kan ringa med alla abonnemang men när som sagt den trevliga tjänsten som push meddelanden är inte fungerar är det ju trist

Postad 20 August 2009 - 23:13

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Push notifications fungerar fortfarande inte tll 100% med en jailbreakad och Ultrasn0wad lur och det är ju en av de trevligaste nyheterna i OS 3. Den funktionen vill iaf inte jag vara utan. Men visst går den att låsa upp så man kan ringa med alla abonnemang men när som sagt den trevliga tjänsten som push meddelanden är inte fungerar är det ju trist

Nja, Push slutar fungera om man "hacktiverar" telefonen, dvs. tar sig runt aktiveringsprocessen i iTunes. Men, om man köper en svensk telefon, från telia t.ex. så är det ingen mening med att göra en "hacktivate" eftersom det då bara är att aktivera telefonen innan man gör jailbreak så fungerar Push.

Postad 20 August 2009 - 23:25

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Nja, Push slutar fungera om man "hacktiverar" telefonen, dvs. tar sig runt aktiveringsprocessen i iTunes. Men, om man köper en svensk telefon, från telia t.ex. så är det ingen mening med att göra en "hacktivate" eftersom det då bara är att aktivera telefonen innan man gör jailbreak så fungerar Push.

så har jag gjort med fruns 3G (Telia låst) och sen stoppat i hennes Telenor o den funkar utmärkt att ringa med men inte push

Postad 20 August 2009 - 23:30

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Då kanske det bästa är att man istället låser upp den själv. Tänkte på det först innan jag beställde ifrån Tre men tvekade pga att man inte kan uppdatera iphonen direkt när apple släpper sina mjukvaru uppdateringar då det påverkar ultrasn0w

Postad 21 August 2009 - 00:53

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Svar på ovanstående fråga först.. sitter du i ett program och det ringer så kommer det fram som vanligt, du svarar pratar och när du lägger på återgår den till där du var innan.

Såvitt jag vet går det att surfa samtidigt, jag har bara testat med Nimbuzz möjligt att det går att lösa.

Funkar kanske i de flesta programmen men absolut INTE i Zynga's Live Poker-appen (som man kan synka mot facebook). Väldigt irriterande när man kört igång en turnering och det ringer mitt i så avslutas programmet och efter samtalet så startas poker-appen igen fast då är man tillbaka till lobbyn och går ej att komma tillbaka till bordet... B)

Postad 21 August 2009 - 08:27

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Hur gör jag för att lägga in min hotmail mail i Iphonen? Synkar mot outlooken just nu... som jag inte använder.

Är tok novis på denna lur så help!

Svaret finns i denna tråd, läs någon sida bak så hittar du :-)

Postad 21 August 2009 - 08:35

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Jag har en liten fråga ang Dustins Brodit passiv bilfäste till iphone.
Går det att vrida på fästet eller är den bara fast stående?

Postad 21 August 2009 - 09:34

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Dessvärre är det sant att garantin ryker om du låser upp eller jailbrakar din telefon. Problematiken i det hela ligger i att de enbart kan ansvara för den produkt de säljer, dvs: låst. Låser du upp telefonen ryker detta då många av problemen som kan uppstå då är pga handhavandefel (läs: uppdateringar, installerade program, ändrade grundinställningar etc). Självklart kan liknande fel även uppstå med en låst telefon men är den låst så har du rätt till service. Desutom ska där, i teorin*, inte kunna uppstå några problem med en låst/icke-jailbrakad telefon då den enbart kan ta emot godkända applikationer.

Jag tycker inte det är så konstigt, det har varit såhär i alla år sedan de började låsa telefoner. Låser du upp den kan du ju göra vad som helst med din telefon och då kan ju inte säljaren ansvara för produkten längre då den inte är i originalskick. Det är som att köpa en bokhylla på Ikea, modifiera den efter egna behov och sedan reklamera för att den rasat ihop. Produkten är ju inte densamma längre.

Enligt svensk grundlag så har du 3 års reklamationsrätt. Detta gäller dock allt som oftast fabrikationsfel och dylikt. T.ex slutar din telefon helt att fungera utan att den fått utstå fysisk skada så kan du alltid använda dig av denna lag. Dock känns det högst osanolikt att man kan förlita sig på den om du jailbrakat och lagt in massa 3dje parts applikationer i den.

EDIT: * = Självklart vet jag att det kan hända ändå B)

Redigerat av donpa, 21 August 2009 - 09:38.

Postad 21 August 2009 - 09:55

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Dessvärre är det sant att garantin ryker om du låser upp eller jailbrakar din telefon. Problematiken i det hela ligger i att de enbart kan ansvara för den produkt de säljer, dvs: låst. Låser du upp telefonen ryker detta då många av problemen som kan uppstå då är pga handhavandefel (läs: uppdateringar, installerade program, ändrade grundinställningar etc). Självklart kan liknande fel även uppstå med en låst telefon men är den låst så har du rätt till service. Desutom ska där, i teorin*, inte kunna uppstå några problem med en låst/icke-jailbrakad telefon då den enbart kan ta emot godkända applikationer.

Jag tycker inte det är så konstigt, det har varit såhär i alla år sedan de började låsa telefoner. Låser du upp den kan du ju göra vad som helst med din telefon och då kan ju inte säljaren ansvara för produkten längre då den inte är i originalskick. Det är som att köpa en bokhylla på Ikea, modifiera den efter egna behov och sedan reklamera för att den rasat ihop. Produkten är ju inte densamma längre.

Enligt svensk grundlag så har du 3 års reklamationsrätt. Detta gäller dock allt som oftast fabrikationsfel och dylikt. T.ex slutar din telefon helt att fungera utan att den fått utstå fysisk skada så kan du alltid använda dig av denna lag. Dock känns det högst osanolikt att man kan förlita sig på den om du jailbrakat och lagt in massa 3dje parts applikationer i den.

EDIT: * = Självklart vet jag att det kan hända ändå B)

Nu handlar det väl om officiell fabriksupplåsning via 3:e, eller har jag missförstått?

Postad 21 August 2009 - 09:59

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Nu handlar det väl om officiell fabriksupplåsning via 3:e, eller har jag missförstått?

exakt detta handlar ju om en officiell upplåsning som 3 gör åt dig dessutom tar dom ju en avgift på 350 kr för det. Så det känns ju som att garantin självklart borde gälla precis som vanligt.

Redigerat av 10cent, 21 August 2009 - 10:00.

Postad 21 August 2009 - 10:05

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

exakt detta handlar ju om en officiell upplåsning som 3 gör åt dig dessutom tar dom ju en avgift på 350 kr för det. Så det känns ju som att garantin självklart borde gälla precis som vanligt.

Jag skulle inte tro det. Antar att de gör det för att folk kommer ändå låsa upp sina telefoner, då kan lika bra tre göra det själv och samtdigt tjäna lite pengar på det. De ser kanske även på saken som en service de erbjuder till de kunder som önskar låsa upp.
"Officiell" upplåsning eller ej, så är det samma reglemente som gäller skulle jag tro.

Redigerat av donpa, 21 August 2009 - 10:09.

Postad 21 August 2009 - 10:08

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jag skulle inte tro det. Antar att enda anledningen till att de gör det är för att folk kommer ändå låsa upp sina telefoner, då kan lika bra tre göra det själv och samtdigt tjäna lite pengar på det. Säljaren informerade ju i butiken om att man tappar garantin. Så samma regler gäller med enda skillnaden att tre gör det istället för din lokala tobaksbutik.
"Officiell" upplåsning eller ej, samma regler skulle gälla tror jag.

Telefonbolagen kör givetvis inte med Ultrasn0w utan med koder direkt från Apple. Tycker det hela låter otroligt märkligt.

Postad 21 August 2009 - 10:10

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag skulle inte tro det. Antar att enda anledningen till att de gör det är för att folk kommer ändå låsa upp sina telefoner, då kan lika bra tre göra det själv och samtdigt tjäna lite pengar på det. Säljaren informerade ju i butiken om att man tappar garantin. Så samma regler gäller med enda skillnaden att tre gör det istället för din lokala tobaksbutik.
"Officiell" upplåsning eller ej, samma regler skulle gälla tror jag.

Fast det här är ju ändå en upplåsning som sker via Apple då dom skickar ut en kod till Tre som sedan låser upp telefonen officiellt via itunes. Att man kan låsa upp via ultras0w och alla andra metoder då kan jag förstå att garantin inte gäller.

Skitsamma tycker ändå det är bedrövligt att dom ger missledande information innan man köper något via 3. Om man ställer samma fråga till dom minst 3 gånger och får som svar att garantin gäller då bör den gälla. Men att dom sedan ändrar sig tycker jag är riktigt märkligt

Postad 21 August 2009 - 10:30

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
okej ringde nu igen för typ femte gången och nu är det iaf bekräftat att garantin inte gäller ifall man låser upp den fastän det är via 3.

Postad 21 August 2009 - 10:46

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Fast det här är ju ändå en upplåsning som sker via Apple då dom skickar ut en kod till Tre som sedan låser upp telefonen officiellt via itunes. Att man kan låsa upp via ultras0w och alla andra metoder då kan jag förstå att garantin inte gäller.

Skitsamma tycker ändå det är bedrövligt att dom ger missledande information innan man köper något via 3. Om man ställer samma fråga till dom minst 3 gånger och får som svar att garantin gäller då bör den gälla. Men att dom sedan ändrar sig tycker jag är riktigt märkligt

I detta fallet är det oväsentligt hur den låses upp. Det är fortfarande operatörernas policy att en olåst mobil inte längre är "deras" mobil. Någonstans kan jag ändå förstå det, även om det kan kännas surt som citron.

Jag kan däremot bara hålla med om att det är tragiskt när man får olika information från olika folk inom samma företag. Speciellt när det är information som du sedan baserar ditt inköp på. Jag tycker dock du ska försöka häva köpet om du hade tänkt låsa upp och inte längre vill det pga den tappade garantin. Om de inte vill och hävdar att "jag vet ju inte vad någon annan säljare sagt" så kan du alltid säga att du är villig att gå vidare med fallet till konsumentombudsmannen. Det brukar få företag att kissa ner sig när de vet att de är ute på tunn is. Du har ju köpt en produkt på inkorrekt information. Med andra ord, blivit lurad.

Postad 21 August 2009 - 10:52

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

I detta fallet är det oväsentligt hur den låses upp. Det är fortfarande operatörernas policy att en olåst mobil inte längre är "deras" mobil. Någonstans kan jag ändå förstå det, även om det kan kännas surt som citron.

Jag kan däremot bara hålla med om att det är tragiskt när man får olika information från olika folk inom samma företag. Speciellt när det är information som du sedan baserar ditt inköp på. Jag tycker dock du ska försöka häva köpet om du hade tänkt låsa upp och inte längre vill det pga den tappade garantin. Om de inte vill och hävdar att "jag vet ju inte vad någon annan säljare sagt" så kan du alltid säga att du är villig att gå vidare med fallet till konsumentombudsmannen. Det brukar få företag att kissa ner sig när de vet att de är ute på tunn is. Du har ju köpt en produkt på inkorrekt information. Med andra ord, blivit lurad.

yes har upphävt köpet nu vilket inte var några problem. Känns ju lite sådär att ha fått vänta på telefonen i 3 veckor och sedan så avbeställer man pga att 3 har noll koll på deras egna garanti villkor. Jag kan förstå att garantin ryker dock vill man ju självklart ha information om detta innan något eventuellt köp.

Grejen är att jag är en riktigt iPhone fantast. Har haft både 2G och 3G och använt dessa sen minst 2 år tillbaka. Man kanske borde testa något nytt nu när detta sket sig, kanske HTC Hero. Man blir ju förbannad när man har väntat så länge på en telefon och man inte får den, sen känns det också nånstans i bakhuvet att man kanske blir lite missnöjd om man byter till något annat.

Postad 21 August 2009 - 11:20

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

yes har upphävt köpet nu vilket inte var några problem. Känns ju lite sådär att ha fått vänta på telefonen i 3 veckor och sedan så avbeställer man pga att 3 har noll koll på deras egna garanti villkor. Jag kan förstå att garantin ryker dock vill man ju självklart ha information om detta innan något eventuellt köp.

Grejen är att jag är en riktigt iPhone fantast. Har haft både 2G och 3G och använt dessa sen minst 2 år tillbaka. Man kanske borde testa något nytt nu när detta sket sig, kanske HTC Hero. Man blir ju förbannad när man har väntat så länge på en telefon och man inte får den, sen känns det också nånstans i bakhuvet att man kanske blir lite missnöjd om man byter till något annat.

Jag förstår din frustration. Men ska du ha kontant så köp via Geab, någon skrev ju för en liten stund sedan att han beställde i måndags och redan fått sin. Tror du ska vara Apple troget faktiskt. Om du vill testa annat så ser jag Hero och N97 som enda kombatanter. Men de känns, trotts min historik som lojal Nokia användare, ganska bleka.

Måste dock säga att det var skönt att höra att det var relativt smärtfritt att häva köpet.

Redigerat av donpa, 21 August 2009 - 11:23.

Postad 21 August 2009 - 12:36

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Men det intressantaste av frågor är ju dock ändå:

Kan dom se ifall den varit upplåst/jailbreakad om man återställer den med ex Itunes till fabriksinställningar?

Om den "kraschar" vad kan en ominstallation av telefonen tänkas kosta? Menar ett mjukvarufel som genererar en krasch borde väl vara det vanligaste felet.

Borde finnas något företag som ser chansen att tjäna stålars och sälja mjukvaruförsäkringar för upplåsta telefoner.

Postad 21 August 2009 - 12:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Fick hem dockningsstation + Incase Slider Case.

Bifogad fil(er)

Postad 21 August 2009 - 12:45

ekke201
  • ekke201
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Jag har en liten fråga ang Dustins Brodit passiv bilfäste till iphone.
Går det att vrida på fästet eller är den bara fast stående?

Har detta fäste och monterat det i bilen. Ja du kan vrida på det, men det justeras med en stjärnmejsel (dras fast) så man måste skruva varje gång man ändrar läge.

Plyschklädsel svart är den, så lite fin tycker jag den är. Sitter jäkligt bra i hållaren enligt mig.

Postad 21 August 2009 - 13:43

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0

Har detta fäste och monterat det i bilen. Ja du kan vrida på det, men det justeras med en stjärnmejsel (dras fast) så man måste skruva varje gång man ändrar läge.

Plyschklädsel svart är den, så lite fin tycker jag den är. Sitter jäkligt bra i hållaren enligt mig.

Jobbigt att köra runt med en stjärnmejsel i bilen B)
jag ska beställa den och montera fast den liggande, man kan läsa sms/mms, navigera och lyssna på musik liggande så ingen idé att ha den stående.
Den skadar väl inte instrumentpanelen om man monterar bort den?

Postad 21 August 2009 - 14:42

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Jag är också sugen på detta fästet men visst var det så att man behövde ett fäste från ProClip till den för att man ska kunna fästa den på instrumentpanelen utan att tvingas borra hål i panelen?

Som detta fästet : http://www.brodit.se...t...&anr=851993

Sedan är jag lite tveksam på VILKET Brodit-fäste som jag vill ha, funderar på detta också : http://www.dustin.se...5010186407.aspx

Där är dock problemet att den verkar vara gjord för en laddkabel som är längre i fästet som ska in i telefonen samt att den verkar ha en otroligt ful loggo på framsidan...eller?

Postad 21 August 2009 - 14:55

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Men det intressantaste av frågor är ju dock ändå:

Kan dom se ifall den varit upplåst/jailbreakad om man återställer den med ex Itunes till fabriksinställningar?

Om den "kraschar" vad kan en ominstallation av telefonen tänkas kosta? Menar ett mjukvarufel som genererar en krasch borde väl vara det vanligaste felet.

Borde finnas något företag som ser chansen att tjäna stålars och sälja mjukvaruförsäkringar för upplåsta telefoner.

om man låser upp den själv via att jailbreaka samt använda ultrasn0w så kan man ju dölja det om man återställer den via itunes innan man lämnar in den för eventuella garanti ärenden. Däremot så funkar ju det inte så ifall man tex låser upp den via Tre då det är en officiell upplåsning som apple tillhandahåller.

Redigerat av 10cent, 21 August 2009 - 14:56.

Postad 21 August 2009 - 15:00

Unregisteredbae68764
  • Unregisteredbae68764
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hopp då får jag avbeställa min iphone med, beställde en från Tre förra lördagen och frågade om det gick att låsaupp direkt och det skulle inte vara några problem alls ,pratade med två försäljare och ingen av dom sa att garantin ryker när man låser upp dom, tycker det är väldigt märkligt när man ändå betalar tre för att göra det! Då tar man ju förgivet att garantin är kvar...eller iaf jag hade gjort det!

Får väll vänta tills tele2 börjar sälja den, om det nu någonsin händer...

Postad 21 August 2009 - 16:03

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

om man låser upp den själv via att jailbreaka samt använda ultrasn0w så kan man ju dölja det om man återställer den via itunes innan man lämnar in den för eventuella garanti ärenden. Däremot så funkar ju det inte så ifall man tex låser upp den via Tre då det är en officiell upplåsning som apple tillhandahåller.

Ok låter ju bra =) Nä 3´s egna upplåsning är ju att skjuta sig själv i foten. Mailade ktib.se om detta men de tyckte det var för mycket av en hårdvarufråga och hänvisade till Konsumentverket, de har ingen lakej i min kommun eller snarare min kommun har snålat in på det. Går väl att lösa ändå men inte blivit av.

Hopp då får jag avbeställa min iphone med, beställde en från Tre förra lördagen och frågade om det gick att låsaupp direkt och det skulle inte vara några problem alls ,pratade med två försäljare och ingen av dom sa att garantin ryker när man låser upp dom, tycker det är väldigt märkligt när man ändå betalar tre för att göra det! Då tar man ju förgivet att garantin är kvar...eller iaf jag hade gjort det!

Får väll vänta tills tele2 börjar sälja den, om det nu någonsin händer...

Dom säljer den men bara om du pratar med avdelningen för att säga upp abonnemang, ingen annan tar den försäljningen = jag har pratat med mobilshopen, kundtjänst och dem på uppsägning två gånger =)

Tyvärr är det inte ett så fördelaktligt erbjudande som det är nu = bindning i 24 månader är ett krav, 32GB 400kr i förhöjd månadskostnad x 24 = 9600:-. Har för mig att det var 350 för 16GB. Du kan behålla det abonnemang du har om du så önskar, räkna dock med att du kommer nog vilja köpa lite surfpaket extra om du inte redan gör det. Man kan betala av hela kostnaden för mobilen = 9600:- när första räkningen kommer men de kan inte lägga upp det så direkt i avtalet, exakt hur framgår förmodligen på räkningen alt kundtjänst.

Skulle själv kunna tänka mig erbjudandet om jag slapp bindningstiden, har mailat dem och frågat om det går att gå runt men inget svar ännu på 24 timmar. Inte otänkbart att de har telefonen på lager för de har gjort just såhär eftersom de inte har något avtal med Apple som ex Telia och Tre har så därför har de bara ett begränsat antal som de erbjuder lite krångligt via deras avdelning för uppsägning av abonnemang.

Sist maila jag Halebop för att reka leveranstid på svart 32GB med kontantkort, de har ingen kundtjänst alls via telefon... åtminstone om man inte är kund där redan. Inget svar ännu.

Postad 21 August 2009 - 20:36

arathorn
  • arathorn
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Varken jag eller min sambo kan kolla på MMS videoklipp som skickas från SE mobiler. Filmen rullar i mms:et men när du trycker på den så blir det en still bild och en ljudfil separat.

Någon som vet vad detta beror på?

Postad 21 August 2009 - 22:02

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Beställde min Iphone hos Halebop och fick den redan förra fredagen. Hade då inte fått något SIM men jag kunde köra på bra med Telia, surf osv funkade bra. Sen slutade surfen fungera för några dagar sen och jag antog det var för mitt abb hade aktiverats hos Halebop och att det skulle funka bra igen när jag väl fick SIMkortet. Fick då det idag men inte funkar det, har testat skicka texten Start till 4433 som man ju ska göra för att få uppgifterna men inte funkar det.

På deras hemsida finns följande info:

Inställningar för GPRS:
IP-adress: 010.254.254.254
Port: 9201 alternativt 8080
Bärare: GPRS
APN: halebop.telia.se
Startsida: wap.halebop.se

Det enda jag hittar som jag kan fylla i på min Iphone är ju APN: halebop.telia.se under Inställningar -> Nätverk -> Mobilt datanäverk. FInns ju även plats för användernamn och pwd där men något sånt har jag ju inte?

Vore ju fint om ni har några tips på hur jag får detta att fungera igen :)

EDIT: Ordnade sig, glömde ju givetvis starta om mobilen när jag ändrat :lol:
Vore fint att veta om andra med Halebop Vänner + Mobilsurf Fastpris bara har Halebop Vänner som syns på Mina Sidor på deras hemsida dock :)

Redigerat av TriNitro, 21 August 2009 - 22:13.

Postad 21 August 2009 - 23:34

Emountain
  • Emountain
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej,

Har följt diverse trådar här på forumen (främst ps3 forumet) under en längre tid men det här är mitt första inlägg nånsin. :lol:
Bor i Itailen och köpte en olåst iphone 3gs här för ett par dagar sen. Är supernöjd. Helt klart den bästa telefonen jag nånsin haft. Hade en nokia n95 8gb innan. Dissade iphone 3g o claimade att nokia var bättre. Oj vad fel jag hade. Känns som att allt är bättre. Hursomhelst, alla som tvekar, slå till. Blir inte bättre än så här just nu i mobildjungeln....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.