Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 2,83 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 05 oktober 2012 - 15:31

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det fina med att anmäla just felet på SVT är att då kan inte boxer och teracom skylla på varandra och man slipper dessutom försöka få boxer att fixa något eftersom man kan gå direkt till teracom med felet.

Du kanske har rätt. Jag fick svar ifrån Teracom kundtjänst angående SVT1 HD och SVT2 HD och endast 3 dagar EPG:

Hej och tack för ditt mail,

SVT förbehåller sig rätten att endast visa några dagar i taget. Vi har
ingen kännedom om varför. Enligt den uppgift jag har finns ingen restriktion
i marksändningen.

Teracom tillhandahåller själva matrisen som EPG:n skickas ut i. Det som
skickas ut är dock endast det som SVT levererar hit. Det finns seperata
leveranser av EPG för HD-kanalerna och för SD-kanalerna.

Vill du ha mer information om detta, ta kontakt med SVT.

Vi kanske ska mail-bomba SVT istället?

Per

Postad 05 oktober 2012 - 15:50

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Vi kanske ska mail-bomba SVT istället?

Per

Mail är skickat från mig nu, se vad man får för svar. dra i väg ett till Tv4 med.
Sen är det roliga, det svar jag fått från boxer är att en dator orkar inte med att skicka all ifo om kanalerna.

Postad 05 oktober 2012 - 16:44

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Sen är det roliga, det svar jag fått från boxer är att en dator orkar inte med att skicka all ifo om kanalerna.

Vilken dator är det?

Vi kanske skulle skramla ihop till en CPU-uppgradering till Boxer/SVT?

Per

Postad 05 oktober 2012 - 17:23

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag ringde just till SVT-s kundtjänst. Slentrianmässigt svarade killen att det var kabelkanalens fel men då jag sa att jag varit i kontakt med både Teracom och Boxer blev det ett långt (och väldigt svävande, från hans sida) samtal om att SVT är striktare än andra kanaler och att det är något avtal, man skrivit med kabelbolagen, som reglerar epg-datat och att avtalet bara gäller för tre dagars epg och att det varit uppe till diskussion i omgångar, och att jag måste höra av mig under kontorstid för då är teknikchefen på plats och det är i stort sett bara han som vet vad som verkligen gäller...

Så om någon har bättre möjlighet än jag att ringa under kontorstid så kan vi kanske få veta något vettigt i frågan...

Redigerat av JohanJ, 05 oktober 2012 - 17:24.

Postad 05 oktober 2012 - 19:12

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Det ligger säkert en konspiration bakom det besynnerliga med epg-data.SVT har på sin egen tablå-sajt 1 månads tablå-framförhållning.Som bäst ,historiskt sett,har det via Boxer skickats ut uppemot 7 dagar.
Comhem har efter den gigantiska kanalomläggningen nyligen reducerat det till 2 dagar(3 tidigare);samma för HD som för SD.
I sammanhanget kan man spekulera i kortare ledtider för programbolagen,dvs vad som är spikat i framtiden och därmed inte ändrar sig- för epg´ns skull och inspelaren.

Edit:
Det finns faktorer till varför det är så här ,till oss tv-konsumenters förfång(spekulation förstås):

Tv-pirater
Kortare ledtider för vad som är spikat i framtiden.
Programomläggning för reklamkanaler i behov av detta.

Så i slutändan ,för att lägga ut sig i epg´n behövs enighet kanalerna emellan,vilket tyvärr förkortar,till allmän förtret,nöjet med tv.Speciellt om tv-makapären är begåvad med 7 dagars epg.

Redigerat av TomasThoren, 05 oktober 2012 - 20:30.

Postad 06 oktober 2012 - 14:33

axelman
  • axelman
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
hej
Om man bara ser på de fria kanalerna på svt och dansk tv och TV4 och TV6 ......
Spelar det då någon roll om man köper svenska Humax BXR-HD+ 500GB
eller fungerar det lika bra med den engelska
HDR-FOX T2/500gb

Tacksam för svar
Axelman

Redigerat av axelman, 06 oktober 2012 - 16:35.

Postad 06 oktober 2012 - 17:46

sanningen
  • sanningen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

hej
Om man bara ser på de fria kanalerna på svt och dansk tv och TV4 och TV6 ......
Spelar det då någon roll om man köper svenska Humax BXR-HD+ 500GB
eller fungerar det lika bra med den engelska
HDR-FOX T2/500gb

Tacksam för svar
Axelman

1. Du kan inte använda serieinspelningar d.v.s låta apparaten spela in hela serier automatiskt fungerar ej.
2. Text-TV fungerar ej.
3.Textning på Animal funkar inte om du väljer Sverige i landsmenyn. Vill du ha text på animal måste du välja
ett land utanför Norden. T.ex default England.

4. Remote scheduling ett program nedan funkar inte heller, du får inte in boxers epgval utan engelskt epgval.

Kommer inte ihåg mer men titta i T2-tråden där jag specat vad som inte fungerar.

Annars kan du titta som vanligt, finns program för att sortera kanaler på ett riktigt sätt. Nätverkskoppling naturligtvis och också möjligheten
att ta bort kopiespärrar och flytta program från Humaxen m.m.

hummypkg.org.uk, Install Modified Firmware - hummy.tv Wiki, Firmware Downloads - hummy.tv Wiki, Humax HDR Fox T2 (humax)

Postad 09 oktober 2012 - 09:17

62an
  • 62an
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

1. Du kan inte använda serieinspelningar d.v.s låta apparaten spela in hela serier automatiskt fungerar ej.
2. Text-TV fungerar ej.
3.Textning på Animal funkar inte om du väljer Sverige i landsmenyn. Vill du ha text på animal måste du välja
ett land utanför Norden. T.ex default England.

4. Remote scheduling ett program nedan funkar inte heller, du får inte in boxers epgval utan engelskt epgval.

Kommer inte ihåg mer men titta i T2-tråden där jag specat vad som inte fungerar.

Annars kan du titta som vanligt, finns program för att sortera kanaler på ett riktigt sätt. Nätverkskoppling naturligtvis och också möjligheten
att ta bort kopiespärrar och flytta program från Humaxen m.m.

hummypkg.org.uk, Install Modified Firmware - hummy.tv Wiki, Firmware Downloads - hummy.tv Wiki, Humax HDR Fox T2 (humax)

Hej
Jag undrar om man kan använda dom olika "fixar programen" på en svensk BXR-HD+ utan att något annat ändras. Jag vill kunna sortera kanalerna och även ha nätverkskoppling.

Hälsningar 62an

Postad 09 oktober 2012 - 13:17

sanningen
  • sanningen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hej
Jag undrar om man kan använda dom olika "fixar programen" på en svensk BXR-HD+ utan att något annat ändras. Jag vill kunna sortera kanalerna och även ha nätverkskoppling.

Hälsningar 62an

Så vitt jag vet så behöver du originalfirmwaren den engelska + att du måste ha den firmware som finns som tillägg som någon utomstående gör. Vilket betyder att med Boxer-boxen kan du inte göra någonting.

Det tragiska är att det är Boxer som stänger möjligheterna att förbättra lådan. Jag har den engelska också, men anser den inte bra eftersom den saknar det jag beskrivit tidigare+ inga svenska menyer. Inget problem för mig, men för andra som nyttjar lådan.

Vad vi kan hoppas på är att Frolic eller någon annan kan "reverse engineera" Boxers FW så att möjligheterna öppnas. My 2 cents.

Redigerat av sanningen, 09 oktober 2012 - 13:19.

Postad 09 oktober 2012 - 17:43

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Jag ringde just till SVT-s kundtjänst. Slentrianmässigt svarade killen att det var kabelkanalens fel men då jag sa att jag varit i kontakt med både Teracom och Boxer blev det ett långt (och väldigt svävande, från hans sida) samtal om att SVT är striktare än andra kanaler och att det är något avtal, man skrivit med kabelbolagen, som reglerar epg-datat och att avtalet bara gäller för tre dagars epg och att det varit uppe till diskussion i omgångar, och att jag måste höra av mig under kontorstid för då är teknikchefen på plats och det är i stort sett bara han som vet vad som verkligen gäller...

Så om någon har bättre möjlighet än jag att ringa under kontorstid så kan vi kanske få veta något vettigt i frågan...

Jag mailade tidigare alltså Teracom och deras svar var

".....SVT förbehåller sig rätten att endast visa några dagar i taget. Vi har ingen kännedom om varför.....Vill du ha mer information om detta, ta kontakt med SVT"

Sagt och gjort så kontaktade jag SVT och fick detta svar:

"SVT skickar bara en fil till Teracom för SVT1. Innehållet i denna fil gäller både för SVT1 och SVT1 HD. ........Om det nu bara finns EPG-data för 3 dagar för SVT:s HD-kanaler men 7 dagar för SVT:s vanliga kanaler, så innebär det att felet ligger hos Teracom. "

De skyller alltså på varandra, som tidigare antyddes i tråden. Jag skickade Teracoms svar tillbaka till SVT
och bad om en förklaring.

Fortsättning följer...

Per

Postad 10 oktober 2012 - 06:42

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Fortsättning följer...

Jag drog även SVT:s svar till Teracom och fick ganska omgående svar (kl 19.30!!).

"Hej och tack informationen. Tidigare har jag haft andra uppgifter. Vi undersöker saken ytterligare. Med vänlig hälsning Mikael Lindqvist Teracom Kundtjänst"

Vi kanske anar början på en pudel från Teracom?

Per

Postad 10 oktober 2012 - 09:52

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Jag drog även SVT:s svar till Teracom och fick ganska omgående svar (kl 19.30!!).

"Hej och tack informationen. Tidigare har jag haft andra uppgifter. Vi undersöker saken ytterligare. Med vänlig hälsning Mikael Lindqvist Teracom Kundtjänst"

Vi kanske anar början på en pudel från Teracom?

Per

Har också fått samma svar från Svt, som du, nu kanske det börja hända saker med skiten. har varit så här sen omläggningen 27 feb i år. man vill inte se ett tvprogram i standard upplösning när en tittar på en 106 tum duk med projektor...

Nu har jag ringt teracom och pratat med en snubbe där och han säger att bandbredden på HD kanalernanas mux inte räcker till att skick ut 7 dagars EPG data. och lösningen är endast att det blir en ny utbyggnad.

Redigerat av Unregistereddceea937, 10 oktober 2012 - 10:25.

Postad 10 oktober 2012 - 13:35

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det tragiska är att det är Boxer som stänger möjligheterna att förbättra lådan. Jag har den engelska också, men anser den inte bra eftersom den saknar det jag beskrivit tidigare+ inga svenska menyer. Inget problem för mig, men för andra som nyttjar lådan.

Vad vi kan hoppas på är att Frolic eller någon annan kan "reverse engineera" Boxers FW så att möjligheterna öppnas. My 2 cents.

De stänger den för att det förmodligen är ett krav från de som gör kortsystemet (viaccess). Annars får de förmodligen inte ha det inbyggt.
Den brittiska har inget inbyggt kortsystem och därför finns inte det kravet där.

Den svenska mjukvaran går inte att reverseengineera eftersom den är krypterad och kryptografiskt signerad, annars hade det varit gjort nu... ;)

Postad 10 oktober 2012 - 13:40

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Nu har jag ringt teracom och pratat med en snubbe där och han säger att bandbredden på HD kanalernanas mux inte räcker till att skick ut 7 dagars EPG data. och lösningen är endast att det blir en ny utbyggnad.

Haha. Det låter vid en första anblick som troligt. Men om jag minns rätt så skickas hela EPG:n ut på alla muxar. Annars skulle man med en enkeltunerbox (som BXR-HD utan +) bara få EPG för de kanaler som ligger i den mux man tittar på just nu. Och så är ju inte fallet... Dessutom är EPG-data otroligt lite data jämfört med bild och ljud så det gör det ännu mindre troligt.
Så han hittade nog mest bara på för att slippa höra mer om problemet.
Men om någon pratar med teracom igen så kan ni ju påpeka att det för bildkvalitetens skull vore bättre om de la 4 HD-kanaler per HD-mux istället för 5+3 som nu.

Redigerat av matbl, 10 oktober 2012 - 13:41.

Postad 10 oktober 2012 - 13:57

axelman
  • axelman
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej
Om man kopplar in en Humax BXR-HD+ 500GB med dvb- t2 före en tv som saknar dvb-t2. Antennen går alltså från vägg till humax och sedan till TV.
Kan man då se HD-tv program på tv:n utan att ha humax-boxen "igång" (utan ström ) ?

Axelman /okunnig/

Redigerat av axelman, 13 oktober 2012 - 08:51.

Postad 10 oktober 2012 - 14:55

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nu fick jag svar från Teracom, som verkar ta på sig skulden:

"Jag har ny information. Orsaken till att guiden endast visar 3 dagar framåt i tiden för SVTHD-kanalerna är en tillfällig tekniskt begränsning i systemet. Denna begränsning har uppstått i samband med regionaliseringen av SVTHD-kanalerna.Det är inget fel hos SVT. Anpassningen av PG:n till regionaliseringen för SVTHD kan inte möjliggöras inom den närmaste framtiden. Jag beklagar den saken."

Jaha, det verkar som vi får leva med 3-dagars EPG för SVT:s HD-kanaler.

Suck.

Per

Postad 10 oktober 2012 - 16:23

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Haha. Det låter vid en första anblick som troligt. Men om jag minns rätt så skickas hela EPG:n ut på alla muxar. Annars skulle man med en enkeltunerbox (som BXR-HD utan +) bara få EPG för de kanaler som ligger i den mux man tittar på just nu. Och så är ju inte fallet... Dessutom är EPG-data otroligt lite data jämfört med bild och ljud så det gör det ännu mindre troligt.
Så han hittade nog mest bara på för att slippa höra mer om problemet.
Men om någon pratar med teracom igen så kan ni ju påpeka att det för bildkvalitetens skull vore bättre om de la 4 HD-kanaler per HD-mux istället för 5+3 som nu.

Håller med dig, men prova du att ringa ju fler som stör dom desto bättre. sen kan man undra varför tre kanaler av fem lider av mindre epg data på samma mux. borde vara alla om deras tes stämmer. men då började han prata imot mig fick till sist inte prata knappt. han ville bara bli av med mig.......

Postad 10 oktober 2012 - 20:35

Unregisteredca6ebaf2
  • Unregisteredca6ebaf2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har gjort samma sak som några andra och mailat både SVT och Teracom kring EPG-problemet.
SVT svarar att de skickar bara 1 fil till Teracom och den innehåller 10 dagar
Teracom svarade att pga tekniskt fel vid regionaliseringen så är det bara 3 dygn och detta är inte enkelt att ändra.

SVT svar:

SVT skickar bara en fil till Teracom för SVT1. Innehållet i denna fil gäller både för SVT1 och SVT1 HD. Om Teracom visar EPG 7 dagar fram i tiden innebär det att de har fått filen med all information (faktum är att filen faktiskt innehåller 10 dagar fram i tiden).
Om det nu bara finns EPG-data för 3 dagar för SVT:s HD-kanaler men 7 dagar för SVT:s vanliga kanaler, så innebär det att felet ligger hos Teracom. Boxer har inget med detta att göra.
Mvh / Regards
Per Björkman

Distributionschef / Head of Distribution
Sveriges Television AB

TeraComs svar:

Orsaken till att guiden endast visar 3 dagar framåt i tiden för
SVTHD-kanalerna är en tillfällig tekniskt begränsning i systemet. Denna
begränsning har uppstått i samband med regionaliseringen av SVTHD-kanalerna.
Det är inget fel hos SVT. Anpassningen av EPG:n till regionaliseringen för
SVTHD kan inte möjliggöras inom den närmaste framtiden. Jag beklagar den
saken.

Med vänlig hälsning
Mikael Lindqvist
Teracom Kundtjänst

Postad 11 oktober 2012 - 11:03

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Nu fick jag svar från Teracom, som verkar ta på sig skulden:

"Jag har ny information. Orsaken till att guiden endast visar 3 dagar framåt i tiden för SVTHD-kanalerna är en tillfällig tekniskt begränsning i systemet. Denna begränsning har uppstått i samband med regionaliseringen av SVTHD-kanalerna.Det är inget fel hos SVT. Anpassningen av PG:n till regionaliseringen för SVTHD kan inte möjliggöras inom den närmaste framtiden. Jag beklagar den saken."

Jag tror det också är en bluff eller försök att bli av med frågan. SVT1 (utan HD) är också regionaliserad och det är samma EPG-data som sänds för den och där är det 7 dagar.
Jag är bra nyfiken på vad det är som gick fel eller inte funkar hos teracom rent tekniskt.
Men som jag skrev tidigare, jag stör mig inte tillräckligt för att orka ta tag i en kontakt med teracom.

Postad 11 oktober 2012 - 11:41

clark
  • clark
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nu har nästa problem uppenbarat sig: Varje gång jag startar Humaxen från stand-by hänger den sig. Jag måste bryta strömmen till den för att komma vidare. När man sen kopplat in den igen och slår på den går det bra. Det började för någon vecka sedan... Är det någon som har liknande problem?

Postad 11 oktober 2012 - 12:07

sanningen
  • sanningen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nu har nästa problem uppenbarat sig: Varje gång jag startar Humaxen från stand-by hänger den sig. Jag måste bryta strömmen till den för att komma vidare. När man sen kopplat in den igen och slår på den går det bra. Det började för någon vecka sedan... Är det någon som har liknande problem?

Hårddisken?

Postad 11 oktober 2012 - 12:14

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Testat fabriksåterställning? /Tor

Postad 12 oktober 2012 - 10:39

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 1
Släpp av ny programvara planerad till månadsskiftet oktober/november, enligt Teracom. /Tor

Postad 14 oktober 2012 - 11:52

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hej
Om man kopplar in en Humax BXR-HD+ 500GB med dvb- t2 före en tv som saknar dvb-t2. Antennen går alltså från vägg till humax och sedan till TV.
Kan man då se HD-tv program på tv:n utan att ha humax-boxen "igång" (utan ström ) ?

Axelman /okunnig/

Korta svaret: Nej.
Längre svar: Du kan inte få HD-TV genom att koppla en BXR-HD+ till tv:n med antennkabel överhuvudtaget. Du måste koppla den med HDMI, se BXR-HD+ manual. Och BXR-HD+ måste vara på, det är den som ska ta emot signalen och dekoda den för att det ska kunna bli HD-TV.
Mitt råd är att tills du är säker på att du använder BXR-HD+ och inte din tv så ska du ta bort antennkabeln mellan boxen och tv:n och där bara ha en HDMI.
Tips: SVT1HD ligger på kanalplats 61. Tittar du på kanalplats 1 så får du icke-HD-versionen.

Postad 14 oktober 2012 - 13:35

axelman
  • axelman
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Tack för bra svar.

Det blir väl då alltså:
Antennkabeln in i BXR-HD+
och sedan
HDMI-kabel från BXR-HD+ till TV´n

SVT1HD kanalplats 61. Sorteras den in på knapp 1 på Humaxen´s fjärrkontroll ?

Jag läste att så småningom kommer komprimeringsstandardaden H.265 som ersättare för H.264.
Klarar Humax´n av den tekniken eller måste man då köpa en ny box igen ? Om ma skulle vilja ha den senaste tekniken.

Hälsningar
Axelman

Postad 14 oktober 2012 - 18:43

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Tack för bra svar.

Det blir väl då alltså:
Antennkabeln in i BXR-HD+
och sedan
HDMI-kabel från BXR-HD+ till TV´n

SVT1HD kanalplats 61. Sorteras den in på knapp 1 på Humaxen´s fjärrkontroll ?

Jag läste att så småningom kommer komprimeringsstandardaden H.265 som ersättare för H.264.
Klarar Humax´n av den tekniken eller måste man då köpa en ny box igen ? Om ma skulle vilja ha den senaste tekniken.

Hälsningar
Axelman

Nej. Du får knappa 61 för att få HD-versionen.
Alla HD kanaler heter HD i kanalnamnet som kommer upp när du byter kanal står det SVT1HD så är det det. Står det SVT1 så är det inte HD. Samma för SVT2, TV3, TV4 och Kanal5. De fem huvudkanalerna eller vad man ska kalla dem finns som HD på plats 61-65.

Nej, den här klarar inte H.265, det finns i dagsläget inga boxar alls som kan H.265. Varken i sverige eller någonannanstans. Den standarden är inte klar än så det dröjer nog en hel del år innan den kommer att börja användas.

Postad 15 oktober 2012 - 13:51

axelman
  • axelman
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Nej. Du får knappa 61 för att få HD-versionen.
Alla HD kanaler heter HD i kanalnamnet som kommer upp när du byter kanal står det SVT1HD så är det det. Står det SVT1 så är det inte HD. Samma för SVT2, TV3, TV4 och Kanal5. De fem huvudkanalerna eller vad man ska kalla dem finns som HD på plats 61-65.

Hej
Det kanske finns någon liten progamsnutt, som man kan installera så att det går att sortera om kanalerna ?

Konstigt att det inte är standard. På vår Pioneer-TV är det ju busenkelt att sortera kanalerna så att de hamnar på den "knapp" man vill.
Axelman

Postad 16 oktober 2012 - 18:33

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hej
Det kanske finns någon liten progamsnutt, som man kan installera så att det går att sortera om kanalerna ?

Konstigt att det inte är standard. På vår Pioneer-TV är det ju busenkelt att sortera kanalerna så att de hamnar på den "knapp" man vill.
Axelman

Nej det finns inte.

Postad 17 oktober 2012 - 18:04

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Min Humax börjar spela in lite för tidigt och avslutar för tidigt, om jag väljer spela in i Guiden.
Nån som vet exakt vilken inställning som ska ändras?

Postad 17 oktober 2012 - 19:43

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Min Humax börjar spela in lite för tidigt och avslutar för tidigt, om jag väljer spela in i Guiden.

På alla kanaler? Eller bara på vissa?

Dum fråga kanske. Men har du kollat så att boxens klocka går rätt?

Postad 17 oktober 2012 - 19:49

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Det finns en inställning där du kan förlänga inspelningstiden med ett antal minuter. I alla fall i BXR HD+

Redigerat av JohanJ, 17 oktober 2012 - 19:50.

Postad 18 oktober 2012 - 07:32

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

På alla kanaler? Eller bara på vissa?

Dum fråga kanske. Men har du kollat så att boxens klocka går rätt?

Klockan tror jag ställer in sig automatiskt, efter nätet? Men ja den går rätt.

Det finns en inställning där du kan förlänga inspelningstiden med ett antal minuter. I alla fall i BXR HD+

Ok, vet någon vilken inställning det är?

Postad 18 oktober 2012 - 07:40

NikUea
  • NikUea
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

MENY Inställningar Systeminställningar Inspelning

Ställa in fyllnadstid

Du kan välja utfyllnadstid för inspelningen om inspelningen startar tidigare eller slutar senare än schemalagd tid.

Starta utfyllnadstid: Extra inspelningstid innaninspelningen startar.

Slututfyllnadstid: Extra inspelningstid innaninspelningen avslutas.

Postad 18 oktober 2012 - 09:24

sanningen
  • sanningen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

MENY Inställningar Systeminställningar Inspelning

Ställa in fyllnadstid

Du kan välja utfyllnadstid för inspelningen om inspelningen startar tidigare eller slutar senare än schemalagd tid.

Starta utfyllnadstid: Extra inspelningstid innaninspelningen startar.

Slututfyllnadstid: Extra inspelningstid innaninspelningen avslutas.

Du måste tänka till, om du har fler program som skall starta vid en viss tid kommer en försening motsvarande den extrainställda tiden att inträffa. M.a.o andra inspelningar kan börja senare än du tror.

Redigerat av sanningen, 18 oktober 2012 - 09:24.

Postad 19 oktober 2012 - 21:33

Unregistered18321
  • Unregistered18321
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Fick precis en Humax BXR-HD box.
Är det bara jag som har problem att det är riktigt stor volymskillnad mellan vissa kanaler?
Finns det något man kan göra åt det? Boxen kom med Firmware 1.00.02, och det finns ingen uppdatering - vilket verkar konstigt när vissa av er sitter med 1.00.04(?!)

Postad 20 oktober 2012 - 10:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har problem att det är riktigt stor volymskillnad mellan vissa kanaler?
Finns det något man kan göra åt det? Boxen kom med Firmware 1.00.02, och det finns ingen uppdatering - vilket verkar konstigt när vissa av er sitter med 1.00.04(?!)

uppdateringen trycks ut av Boxer via signalen, står boxen på tillräckligt länge uppgraderar den sig själv.

Postad 20 oktober 2012 - 11:47

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Har du den inspelnings bara kan du hämta uppdatering här
http://www.humaxdigi...ategory_seq=201
Dom slutar att trycka ut uppdateringar när dom anser att det inte behövs, har skrivits om detta i forumet innan

Postad 20 oktober 2012 - 11:51

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

uppdateringen trycks ut av Boxer via signalen, står boxen på tillräckligt länge uppgraderar den sig själv.

Den trycks inte ut hela tiden utan bara när den först kom och sen lite då och då.
Så får man den inte den vägen så kan man ladda ner den direkt från humax.
Ladda ner och följ instruktionerna här:

Det man får där är identisk med det man får över luften (jag har jämfört datafilerna).

Postad 20 oktober 2012 - 12:24

Unregistered18321
  • Unregistered18321
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Har du den inspelnings bara kan du hämta uppdatering här
Dom slutar att trycka ut uppdateringar när dom anser att det inte behövs, har skrivits om detta i forumet innan

Den trycks inte ut hela tiden utan bara när den först kom och sen lite då och då.
Så får man den inte den vägen så kan man ladda ner den direkt från humax.
Ladda ner och följ instruktionerna här:

Det man får där är identisk med det man får över luften (jag har jämfört datafilerna).

Jag har tyvärr inte den boxen som har en inbyggd hårddisk (plus-modellen), utan den vanliga Humax BXR-HD. Har surfat runt lite där på HumaxDigital men de verkar inte ha någon sida på download centret för den vanliga versionen(?!).

1. Har ni också problem med att det är olika volym mellan vissa kanaler? T.ex. mellan Tv3 och TV3HD.
2. Går det ej för er att höja och sänka med volymknapparna på vissa kanaler med fjärrkontrollen till boxen? Star och Animal Planet är två kanaler där det inte går att höja eller sänka. Enligt on-screen displayen som kommer upp på tv'n när man trycker så höjer den och sänker den, men jag hör ingen skillnad alls - inte ens när jag sänker volymen till 0. Skitskumt.

Redigerat av Unregistered18321, 20 oktober 2012 - 12:58.

Postad 20 oktober 2012 - 13:56

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Boxen kom med Firmware 1.00.02, och det finns ingen uppdatering - vilket verkar konstigt när vissa av er sitter med 1.00.04(?!)

1.00.02 från 2010-10-06 är den senaste firmwaren för denna box.

Jag har haft boxen från dag 1 och kollat då och då om det finns någon programuppdatering.

Postad 20 oktober 2012 - 21:03

Unregistered18321
  • Unregistered18321
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

1.00.02 från 2010-10-06 är den senaste firmwaren för denna box.

Jag har haft boxen från dag 1 och kollat då och då om det finns någon programuppdatering.

Ahh så det är så illa. Tack för infon!
Funkar din box bra? Har du några markanta volymskillnader mellan vissa kanaler?
Kan du höja och sänka volymen på Animal Planet? (om du har den)
Kan ju passa på att fråga om inspelningsfunktionen. Man måste ha en USB-sticka/hårdisk som är över 32GB för att det skall funka eller?!

Postad 21 oktober 2012 - 13:25

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Man måste ha en USB-sticka/hårdisk som är över 32GB för att det skall funka eller?!

Min box fungerar alldeles utmärkt. Tar emot kanalerna från det fria marknätet, men ser inga andra än SVT1 HD och SVT2 HD. Inget problem att ändra volymen med fjärrkontrollen för de kanalerna.
Ang. inspelning, så vet jag inte. Har inte haft behov av det hittills. Men ansluter du en extern hårddisk, så kan det inte vara något problem. Finns väl inte att köpa sådana under 32GB?
Har du hämtat den svenska 80-sidiga manualen?
Om inte, så kan du via följande länk ladda hem den.
http://www.humaxdigi...0SV_10-1025.pdf

Mitt önskemål om uppgradering är att den rullande kanalinfon ersätts med fast visning.

Postad 21 oktober 2012 - 17:49

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Ingen bild på TV3 HD idag efter nån slags kanalomläggning. Sallerupssändaren. Nån annan med samma problem?

Postad 21 oktober 2012 - 19:03

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ahh så det är så illa. Tack för infon!
Kan ju passa på att fråga om inspelningsfunktionen. Man måste ha en USB-sticka/hårdisk som är över 32GB för att det skall funka eller?!

Nu har jag en BXR-HD+ så jag har inte testat. Men jag rekomenderar verkligen att man kör med hårddisk och inte med sticka. En stickas skrivhastighet vid den här typen av tillämpningar är inte alltid jättebra.

Postad 22 oktober 2012 - 15:06

Unregistered18321
  • Unregistered18321
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Min box fungerar alldeles utmärkt. Tar emot kanalerna från det fria marknätet, men ser inga andra än SVT1 HD och SVT2 HD. Inget problem att ändra volymen med fjärrkontrollen för de kanalerna.
Ang. inspelning, så vet jag inte. Har inte haft behov av det hittills. Men ansluter du en extern hårddisk, så kan det inte vara något problem. Finns väl inte att köpa sådana under 32GB?
Har du hämtat den svenska 80-sidiga manualen?
Om inte, så kan du via följande länk ladda hem den.
http://www.humaxdigi...0SV_10-1025.pdf

Mitt önskemål om uppgradering är att den rullande kanalinfon ersätts med fast visning.

Hmmm vad skumt. Det går inte att höja eller sänka SVT 1&2 HD för mig.
Tackar, har kollat igenom manualen - men hittade inget om hårddiskstorlek.
Precis, det skulle vara skönt att slippa ha kanalinfon rullandes i display'n.

Ingen bild på TV3 HD idag efter nån slags kanalomläggning. Sallerupssändaren. Nån annan med samma problem?

Säkert inte samma sändare som jag använder. Men TV3HD ballade ut fr.o.m. igår och det kom en massa konstiga gula ränder och grejer. Jag gjorde en ny kanalsökning, sedan funkade det fint.

Nu har jag en BXR-HD+ så jag har inte testat. Men jag rekomenderar verkligen att man kör med hårddisk och inte med sticka. En stickas skrivhastighet vid den här typen av tillämpningar är inte alltid jättebra.

Precis. Jag tänkte ju testa först med en sticka, för att se hur/om det fungerar.
Man är ju tvungen att formatera hårddisken till ext3 format, och jag har ingen tom hårddisk liggandes.
Får ta och köpa på mig en och testa.

Postad 22 oktober 2012 - 19:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hmmm vad skumt. Det går inte att höja eller sänka SVT 1&2 HD för mig.

Vilket av SVT's ljudspår kör du? (Det finns alltså flera för varje kanal) Och hur skickar du ut det ur boxen? HDMI? Annat?
Om du kör DD-spåret och kör ut det som multikanal (i originalformat, ej nedmixat) så kan du troligtvis inte ändra volymen beroende på att det helt enkelt inte går utan att boxen dekodar ljudet, sänker volymen och sen kodar det som DD igen vilket den inte kan göra.
Det går inte att göra volymjustering direkt på DD-ljud då det är ett packat format.
DD = Dolby Digital

Postad 23 oktober 2012 - 15:15

Unregistered18321
  • Unregistered18321
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Vilket av SVT's ljudspår kör du? (Det finns alltså flera för varje kanal) Och hur skickar du ut det ur boxen? HDMI? Annat?
Om du kör DD-spåret och kör ut det som multikanal (i originalformat, ej nedmixat) så kan du troligtvis inte ändra volymen beroende på att det helt enkelt inte går utan att boxen dekodar ljudet, sänker volymen och sen kodar det som DD igen vilket den inte kan göra.
Det går inte att göra volymjustering direkt på DD-ljud då det är ett packat format.
DD = Dolby Digital

Nej alltså, jag mixar ut det som stereo (inte multikanal som finns i inställningarna för boxen) - visserligen kör jag ut det via HDMI, men ändå.
Jag har testat både DD och den vanliga ljudkanalen, men det blir ingen skillnad.
Det verkar somd det är mpeg4 och HD kanalerna som ballar ut - dels volymnivån, och dels med att det inte går att höja eller sänka dessa kanaler på själva boxen.

Det är väl inte direkt världens största problem, men det retar mig lite.
Det retar mig dock inte lika mycket som att t.ex. TCM inte sänder dygner runt. Skulle helst velat haft en popup banner som blinkar och varnar för det innan man lade beställningen hos Boxer :lol:
Vet att Telia erbjuder fullständiga kanaler via sin digital tv, men deras teknik känns lite småjobbig i jämnförelse med Boxer.

Postad 24 oktober 2012 - 19:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Nej alltså, jag mixar ut det som stereo (inte multikanal som finns i inställningarna för boxen) - visserligen kör jag ut det via HDMI, men ändå.
Jag har testat både DD och den vanliga ljudkanalen, men det blir ingen skillnad.
Det verkar somd det är mpeg4 och HD kanalerna som ballar ut - dels volymnivån, och dels med att det inte går att höja eller sänka dessa kanaler på själva boxen.

Det är väl inte direkt världens största problem, men det retar mig lite.
Det retar mig dock inte lika mycket som att t.ex. TCM inte sänder dygner runt. Skulle helst velat haft en popup banner som blinkar och varnar för det innan man lade beställningen hos Boxer :lol:
Vet att Telia erbjuder fullständiga kanaler via sin digital tv, men deras teknik känns lite småjobbig i jämnförelse med Boxer.

Mysko. Ja jag kan inte säga att det funkar för mig för jag kör alltid via receiver och ställer volymen där.

Angående sändningstider på vissa kanaler så är det inget boxer eller teracom styr. Förutom för SVT-kanalerna så ges alla sändningstillstånd i marknätet av myndigheten för radio och tv. Inklusive sändningstider. (Ja det är sant, vi har en statlig myndighet som bestämmer över sändningstiderna på komersiella kanaler i marknätet)

Postad 24 oktober 2012 - 19:31

Unregistered0f33ff87
  • Unregistered0f33ff87
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
alexw ->

Min pappa har samma problem som du på vissa kanaler att det inte går att justera ljudet har för mig det är samma kanaler som du skrev om. Undrar om det inte beror på den aktuella tv apparaten min pappa har en LG tv har du det också?

Har själv en Samsung tv och samma box här funkar det att justera ljudet på samtliga kanaler.

MVH
Claes

Postad 25 oktober 2012 - 15:26

Unregistered18321
  • Unregistered18321
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Mysko. Ja jag kan inte säga att det funkar för mig för jag kör alltid via receiver och ställer volymen där.

Angående sändningstider på vissa kanaler så är det inget boxer eller teracom styr. Förutom för SVT-kanalerna så ges alla sändningstillstånd i marknätet av myndigheten för radio och tv. Inklusive sändningstider. (Ja det är sant, vi har en statlig myndighet som bestämmer över sändningstiderna på komersiella kanaler i marknätet)

Precis, TCM och andra kanaler delar ju "kanalutrymme" i marknätet.
Känns ju lite småtråkigt att man inte hade koll på det innan man lade beställningen på Boxer, men samtidigt så hade jag nog kört med Boxer oavsett vad. Man känner sig bara lite "halvlurad" att man inte visste det innan man lade beställningen.

alexw ->

Min pappa har samma problem som du på vissa kanaler att det inte går att justera ljudet har för mig det är samma kanaler som du skrev om. Undrar om det inte beror på den aktuella tv apparaten min pappa har en LG tv har du det också?

Har själv en Samsung tv och samma box här funkar det att justera ljudet på samtliga kanaler.

MVH
Claes

TV'n jag har boxen inkopplad till är en Philips 42pfl5603d/12.
Känns ju lite halvskönt att andra också har det här problemet, alltså att det får mig att hoppas att det inte är själva boxen det är fel på, utan något annat - speciellt när du testat boxen på 2 olika apparater, och det bara ballar ut på ena.
Frågan är bara vad det kan vara - skitskumt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.