Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 maj 2017 - 19:23

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Vi har OpenUniverse via fiber in i villa. Mediaomvandlare från OpenUniverse som delar ut TV via två nätverkskablar samt bredband till en router som hanterar fast telefoni.

När jag kollade runt efter vilka tjänsteleverantörer vi skulle välja, pratade jag med ComHem ifall det var möjligt att ha TV från dem men bredband/telefoni från någon annan, och fick då svaret att det går utmärkt. Deras hemsida har dock inte hängt med i att ComHem har släppt på kravet att om vill man ha deras TV måste man även ha deras bredband. Försöker man göra en sådan beställning får man meddelandet att bredbandstjänst krävs för att kunna välja TV-paket.

Vi har därför fiber från OpenUniverse, TV med TiVo samt en enkel Arris-box från ComHem och bredband/telefoni från Universal Telecom. Fungerar utmärkt!

Postad 28 maj 2017 - 22:10

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tack för info Flintstone!

I mitt fall är det personalen på Comhem som säger i tel att dom inte själva kan boka Tivo på min adress, och dom har inget svar att ge, varför.....

Hur är din Tivobox kopplad? Har ni Comhems TV-uttag i väggen där? Det uttaget är väl mest vanlig i flerfamiljshus? Om inte så går väl allt via fibern, och det borde belasta din fiber rätt rejält va? Har du kollat i din router vad Tivoboxen kräver för bandbredd för att fungera?

Men förmodligen så ser du kanske inte det då trafiken till Tivon dirigeras via Mediaomvandlar boxen, som inte passserar din router?

Postad 28 maj 2017 - 22:27

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Inget ComHem TV-uttag, det har aldrig funnits i huset. Tidigare kom TV in via ett gammalt coaxkabelTVnät, nu alltså fiber.

Vi har inte upplevt att TVn belastar bredbandshastigheten alls. Direkt i mediaomvandlaren har vi över beställd hastighet på bredbandet. Vad TiVo kräver för bandbredd har jag aldrig behövt kolla, det har bara funkat som det ska.

Varför ComHem inte kan boka TiVo på din adress har jag ingen aning om...förstår inte ens vad du menar med "boka"...

Postad 29 maj 2017 - 07:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Tivo kan kräva ända upp till ca 40-60 Mbit/s om man använder den fullt ut, tittar på en HD kanal och spelar in 2 HD kanaler.

Postad 29 maj 2017 - 07:44

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej Andylin och alla ni som har OpenUniverse,

...

Finns det FiberKoax kabel-tv från Com hem så är detta det bästa sättet att ansluta TiVo och eventuellt andra digitalboxar.
Men i och med att fastigheten har OpenUniverse FiberLAN så är förmodligen avsikten att i fortsättningen bara ha ip-tv. Redan nu
så levererar inte Com hem bredband till denna fastighet via FiberKoax om jag förstod rätt så avsikten är förmodligen att även 
upphöra med kabel-tv via FiberKoax.
Att vissa fastigheter har bredband/ip-telefoni via fiber t ex från Bredbandsbolaget men i övrigt kabel-tv via FiberKoax från Com hem är en sak men att ha ett öppet nät och inte använda det för tv, bredband och telefoni skulle vara konstigt.
Normalt ersätter ett öppet nät alla andra nät (så när som på fast telefoni via koppartråd förstås - ja, det finns faktiskt kvar!).

Postad 29 maj 2017 - 10:52

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Inget ComHem TV-uttag, det har aldrig funnits i huset. Tidigare kom TV in via ett gammalt coaxkabelTVnät, nu alltså fiber.

Vi har inte upplevt att TVn belastar bredbandshastigheten alls. Direkt i mediaomvandlaren har vi över beställd hastighet på bredbandet. Vad TiVo kräver för bandbredd har jag aldrig behövt kolla, det har bara funkat som det ska.

Varför ComHem inte kan boka TiVo på din adress har jag ingen aning om...förstår inte ens vad du menar med "boka"...

Jag menar att kunna beställa eller lägga en order, när jag skrev "boka". Comhems ordersystem tillåter ingen beställning av Tivo på min adress, och ingen kan förklara varför....

Postad 29 maj 2017 - 10:56

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Om inte ens ComHem kan svara på varför deras system inte tillåter dig att beställa en TiVo är det inte så troligt att någon i den här tråden kan svara på det.

Det verkar ju helt orimligt dock...så jag förstår att du är frustrerad.

Postad 29 maj 2017 - 10:58

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tivo kan kräva ända upp till ca 40-60 Mbit/s om man använder den fullt ut, tittar på en HD kanal och spelar in 2 HD kanaler.

Kan du berätta hur ditt system är kopplat. En del skriver att Tivo inte stjäl någon bandbredd alls av det vanliga bredbandet, då Tivo ansluts helt o hållet till fibernätverk. Det gäller troligen dom som ansluter via en Mediaomvandlar box?

Om man däremot ansluter Tivo direkt mot bredbands routern, så kommer det ju påverka bandbredden på det vanliga surfandet också. 40-60 Mbit/s låter rätt rimligt för 3 parallella HD sändningar.

Om inte ens ComHem kan svara på varför deras system inte tillåter dig att beställa en TiVo är det inte så troligt att någon i den här tråden kan svara på det.

Det verkar ju helt orimligt dock...så jag förstår att du är frustrerad.

Jag hoppas väl att någon här kanske råkat ut för nåt liknande och kanske hittat en lösning. Jag hoppas ju att det bara är ett adminstrativt problem i Comhems order system som inte är korrekt uppdaterat?

Postad 29 maj 2017 - 11:14

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Här är de installationsalternativ som erbjuds vid anslutning av TiVo till
FiberLAN:
https://www.comhem.s...berlan-data.pdf

Postad 29 maj 2017 - 11:24

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Här är de installationsalternativ som erbjuds vid anslutning av TiVo till
FiberLAN:
https://www.comhem.s...berlan-data.pdf

Tack Andylin, i mitt fall om det går att beställa så borde det vara enligt alternativ D i den pdf filen. Men Mediaomvandlar boxen finns precis där fiberbredbandsuttaget kommer in i min bostad. TVn med ev Tivobox kommer finnas i ett helt annat rum, ca 20 meters nätverkskabel emellan... Så jag hopps på att det går att ansluta Tivo via antennuttaget i väggen istället, som finns i det rummet TVn står.

Vi får se vad dom säger på Comhem.

Postad 29 maj 2017 - 11:39

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Tack Andylin, i mitt fall om det går att beställa så borde det vara enligt alternativ D i den pdf filen. Men Mediaomvandlar boxen finns precis där fiberbredbandsuttaget kommer in i min bostad. TVn med ev Tivobox kommer finnas i ett helt annat rum, ca 20 meters nätverkskabel emellan... Så jag hopps på att det går att ansluta Tivo via antennuttaget i väggen istället, som finns i det rummet TVn står.

Vi får se vad dom säger på Comhem.

Jag hade ett vanligt antenn-uttag (f-kontakt) och anslöt den vägen. Nu är det tydligen inte särskilt ofta som ComHem kör så, men det är väsentligt bättre än att köra över IP.

Postad 06 juni 2017 - 11:37

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det är drygt 3 veckor sen jag försökte beställa Tivo till min adress, som jag skrivit om här innan.

Jag har fortfarande inte fått nåt besked från Comhem varför det inte skulle gå på min adress med OpenUniverse.

Flera personer är inkopplade i ärendet hos Comhem, men ingen verkar kunna ta reda på varför det inte går.

Alla verkar vara eniga om att det inte finns några tekniska hinder. OpenUniverse ser inga hinder. Det ska fungera utmärkt att ansluta via koaxantenn-nätet och resten över fibernätet. Det framgår i Comhems installationsguide på nätet. Men tydligen inte på min adress? Men ingen tycks veta, varför?

Kan det ligga kommersiella hinder bakom hos Comhem?

Har någon annan här mött samma problem att teckna ett avtal för Tivo?

Postad 06 juli 2017 - 13:20

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Fråga: Det går ju att se filmer från SF Anytime via TiVo-boxen, men hur bär man sig åt för att använda sig av ett befintligt SF Anytime konto i den? Har inte sett någon som helst inloggningsfunktion.

Eller är det så att man är låst till den e-postadress som man har till sitt Com Hem-konto, och helt enkelt måste skaffa ett nytt konto hos SF Anytime?

Postad 06 juli 2017 - 16:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Kan du berätta hur ditt system är kopplat. En del skriver att Tivo inte stjäl någon bandbredd alls av det vanliga bredbandet, då Tivo ansluts helt o hållet till fibernätverk. Det gäller troligen dom som ansluter via en Mediaomvandlar box?
Om man däremot ansluter Tivo direkt mot bredbands routern, så kommer det ju påverka bandbredden på det vanliga surfandet också. 40-60 Mbit/s låter rätt rimligt för 3 parallella HD sändningar.
Jag hoppas väl att någon här kanske råkat ut för nåt liknande och kanske hittat en lösning. Jag hoppas ju att det bara är ett adminstrativt problem i Comhems order system som inte är korrekt uppdaterat?

Jag menar hur mycket bandbredd den kräver inte hur mycket den eventuellt stjäl/inte stjäl på befintlig uppkoppling.
Min enda erfarenhet är hur mycket kapacitet som behöv stabilt om man vi köra trådlöst från router/mediadelare till en Tivobox utan att riskera problem.
Jag har hjälp några vänner som inte lyckats få Tivo att köra problemfritt trådlöst men genom att koppla Strong 1700 från router/mediadelare till boxen och det har funkat bra

Redigerat av OMD28, 07 juli 2017 - 11:12.

Postad 07 juli 2017 - 11:09

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Telias HD IPTV tar 8Mbit så det borde vara något liknande för TIVO.

Problemet med att köra trådlöst är att bara en enhet kan sända eller ta emot i taget.

Så det kan vara svårt att upprätthålla en stadig ström på 10Mbit.

Utrustning som kan prioritera multicast strömmen brukar lyckas bättre.

Kan man sätta upp ett eget nät för det så brukar det också gå bra.

Om bägge ändar klarar MU-MIMO så funkar det också bättre.

Postad 07 juli 2017 - 11:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Telias HD IPTV tar 8Mbit så det borde vara något liknande för TIVO.

Problemet med att köra trådlöst är att bara en enhet kan sända eller ta emot i taget.
Så det kan vara svårt att upprätthålla en stadig ström på 10Mbit.
Utrustning som kan prioritera multicast strömmen brukar lyckas bättre.
Kan man sätta upp ett eget nät för det så brukar det också gå bra.
Om bägge ändar klarar MU-MIMO så funkar det också bättre.

Strong har prioritering för Multicast.
Tivo tar under de mest krävande förhållandena klart mer än 8 Mbit/s
Den har möjlighet till att se en kanal och spela in ytterligare två till samtidigt och är då alla HD så blir det klart mer än 8Mbit/s

Postad 23 juli 2017 - 19:57

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man gör för att få tillgång till NFL Network?
Har Comhem Guld och Viaplay Sport & Film, men kommer inte åt kanalen alls.
Syrran har "bara" Telia Silver och tillgång till kanalen...

Tänkte kontakta Comhem imorgon, men någon här kanske redan kan svara på det...

Postad 28 juli 2017 - 11:27

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man gör för att få tillgång till NFL Network?
Har Comhem Guld och Viaplay Sport & Film, men kommer inte åt kanalen alls.
Syrran har "bara" Telia Silver och tillgång till kanalen...

Tänkte kontakta Comhem imorgon, men någon här kanske redan kan svara på det...

Fick du något svar angående detta?

Postad 28 juli 2017 - 11:55

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Fick du något svar angående detta?

Nej, har inte hunnit kontakta Comhen ännu.
Tänkte försöka göra det under mästa vecka.

Postad 28 juli 2017 - 12:11

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Meddela gärna vad de säger...även jag skulle vilja ha tillgång till NFL Network och har samma paket som du har (via fiber). 

Passar på att fråga i tråden angående ändringarna i "vuxenfilms"-utbudet. Nattsändningarna Penthouse 1 och 2 togs ju bort för ett tag sedan och enligt Viasats hemsida skulle de den 2 maj ersättas av Brazzers TV mellan kl. 00.00-02.00. Någon som sett röken av denna kanal?

Redigerat av Flintstone, 28 juli 2017 - 12:11.

Postad 29 juli 2017 - 13:55

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Uppdatering: Nu har jag fått en Tivbox till min adress som har TV via koaxnät samt resten via Öppet fibernät..

Live TV sändningar fungerar utmärkt vad jag kan se. Och dom går väl via koax TV antenn uttaget i väggen antar jag. Trots att min Humax-box sitter i samma uttag så verkar signalen räcka till. Har dock inte hunnit med att spela in 3 HD kanaler samtidigt.

De Play tjänster jag hunnit testa, har inte fungerat. Samma problem när jag ska gå tillbaka några timmar för att se sändning. Det blir ljud, dock rassligt. Bilden består mest av stora block som hoppar lite fram o tillbaka. Själva videobilden fungerar alltså inte alls. Texten ser dock bra ut. Jag förmodar att alla Play tjänster går via fibernätverket? Jag vet inte om det är nåt jag kan göra, ex ställa in någon port i routern? Tips?

Som jmfr så när jag ser ComHemPlay via PC i webbläsaren, så är bildkvalitén näst intill perfekt. Jag har 130 Mbits in, så det ska räcka.
Ex då jag ser Netflix 4K filmer direkt i TV.ns app så är bilden perfekt i 4K, vilket torde kräva runt 15-25 Mbits. Så bandbredden borde räcka för Tivos Play tjänster.
Det kan bli videobild vid någon enstaka SD sändning, dock inte felfri. Vid HD sändning är dock bilden bara blockig o helt oanvändbar.

Netflix i Tivoboxen fungerar dock skapligt. Det går segt, men till slut startar en film, och då är bildkvalitén jmfr med en gammal VHS inspelning. Men efter några minuter blir det HD o ser bra ut. Det gör mig lite fundersam. För Netflixen går ju via fibernätverket (Öppet nät), och där fungerar streamingen helt OK. Men Comhems Playtjänster är inget flyt på. Jag får ofta en fel kod: V226, vet inte vad den står för?

Youtube, fungerar men börjar med så låg upplösning och först efter några minuter är bilden skaplig. Då många klipp bara är några minuter långa så är det nästan oanvändbart.
Samma sak med Aftonbladet TV.

Har någon annan av er liknande konfiguration, med LIVE TV-signalen via TV-antennuttaget i väggen, och resten via fibernätverk (dock ej Comhem som leverantör där)

Jag hoppas jag får igång alla tjänster.

Men hittills är jag imponerad över Tivo som teknisk idé. Boxen har några år på nacken, men idén är toppen.

Postad 01 augusti 2017 - 08:07

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Meddela gärna vad de säger...även jag skulle vilja ha tillgång till NFL Network och har samma paket som du har (via fiber).

Fick äntligen tummen ur och ringde Comhem, tyvärr var det en blyg sommarjobbare som svarade så fick typ inga vettiga svar.

Svaret på frågan om varför vi inte har NFL Network var "Den finns inte i vårat kanalutbud, men jag kan lägga in en önskan om att den skaffas". Här var hon dock tvungen att rådfråga med en kollega ett tag.

Frågar då varför jag inte kommer åt den via Viaplay när jag ändå betalar för alla Viasat-kanaler. Även här var svaret "Den finns inte i vårat kanalutbud, men jag kan lägga in en önskan om att den skaffas"...

Ni som har FB får gärna fråga där med...

Postad 03 augusti 2017 - 14:14

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej,

Nu fungerar min Tivobox i mitt nät, efter kontakt med Comhem support som löste detta. Jag hade i samma antennuttag som Tivo en splitter till en köks TV. När jag tog bort splittern o bara hade Tivo funkade allt utmärkt. Jag är väldigt nöjd! Jag trodde Play tjänsterna gick över fibernätet, men det stämde inte i mitt fall, dock gick också via Koaxantenn uttaget.

Har någon provat någon antennförstärkare om det fungerar ihop med Tivo o annan TV?

Postad 03 augusti 2017 - 14:17

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Hej,
Nu fungerar min Tivobox i mitt nät, efter kontakt med Comhem support som löste detta. Jag hade i samma antennuttag som Tivo en splitter till en köks TV. När jag tog bort splittern o bara hade Tivo funkade allt utmärkt. Jag är väldigt nöjd! Jag trodde Play tjänsterna gick över fibernätet, men det stämde inte i mitt fall, dock gick också via Koaxantenn uttaget.

Har någon provat någon antennförstärkare om det fungerar ihop med Tivo o annan TV?

Jag har en splitter vid inkommande (tre hål i väggen) antennuttag, funkar perfekt för mig och har alltid gjort.

Postad 03 augusti 2017 - 15:22

Unregistered0b419999
  • Unregistered0b419999
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Vet inte om detta dryftats tidigare, men jag har problem med 5.1-ljudet på Netflix när jag kör genom TiVo-boxen. Ljudvolymen liksom sänks hastigt för att sedan återvända. Varje - och det blir en hel del - avbrott är sekundlångt. Avbrotten uppstår på samma tid och plats om man återser ett program.

Skickade ett kort klipp på hur det låter till ComHem: https://www.facebook...468454276534175

Börjar fundera på om appen i TiVo-boxen inte klarar av vissa bit-rates under uppspelning. Det är inte alla serier som uppvisar detta problem. Hade inga konstigheter med 'Stranger Things' eller 'Dirk Gently', men kopiösa med 'The 100' och 'Making a Murderer'. Den förra är ju en CBS-serie (annan bit-rate på DD-ljud?) och den senare kan ju mycket väl vara re-mastrad till 5.1 (har svårt att tänka mig att hon filmade i 5.1)?

Någon som har en bra idé/teori/svar angående detta? Ska jag köpa mig en Chromecast och streama genom den istället?

//Stefan

Redigerat av Unregistered0b419999, 03 augusti 2017 - 15:25.

Postad 03 augusti 2017 - 16:37

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Har samma sak.
Misstänker att det är appen som strular.

Byter man ljudspår till 2-kanal PCM blir det samma.

Ser jag via en dator fungerar det utmärkt.

Min lösning kommer att vara en Apple TV gen 5 när den släpps till hösten.

Postad 03 augusti 2017 - 17:14

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej Stefan,

jag testade en Chromecast Ultra i juli, på en äldre Smart TV och Sony förstärkare. Bilden var toppen.

MEN jag lyckades aldrig få ut nåt Dolby 5.1 ljud, utan endast PCM. Jag körde med inbyggda Netflix appen i Chromecasten.

När jag spelade en ett 20-tal titlar som jag vet har har Dolby 5.1 ljud, så anges bara ”Stereo” ljud då man klickar på undertext ikonen.

Det spelade heller ingen roll om jag kopplade in Chromecasten direkt i TV o sen optisk ljudkabel till förstärkaren, eller i förstärkarens HDMI in.

Jag testade även med en Android TV Box från Kina, som har inbyggt hårdvarustöd för 5.1 ljud och (Passthrough), det gav heller inget 5.1 ljud.

Jag satt med Netflix och Chromecast support i timmar, utan att få något klart svar. Den ena motsäger den andre, och ofta skyller på varandra.

Jag läste även på Forum att Philips nya Smart TV med inbyggd Android också har svårt att återge 5.1 ljud från Netflix…

Mitt bästa tips är att om du vill testa, så se till att få på öppet köp.

När jag ansluter min PC med Win 10, och Netflx appen så blir det perfekt Dolby Digital 5.1 ljud i den gamla Smart TVn.

Var uppmärksam på också att det senaste åren kommit nya varianter av Dolby, ex Digital Plus. Så det är inte säkert att enhet som stöder gamla Dolby Digital stöder senare varianter….

Hoppas du fått lite tips.

Postad 03 augusti 2017 - 17:19

Unregistered0b419999
  • Unregistered0b419999
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tack för input! Min receiver klarar DD+ (den uppvisar den symbolen i displayen). Nu har dottern en Chromecast (gen 2), så jag kan testa utan att köpa en egen.

//Stefan

Postad 03 augusti 2017 - 17:30

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 1
DD+ klarar alla recivrar av att spela upp.
Finns det inget stöd blir det vanliga DD.

Praktiskt.

Postad 04 augusti 2017 - 12:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

jag testade en Chromecast Ultra i juli, på en äldre Smart TV och Sony förstärkare. Bilden var toppen.

MEN jag lyckades aldrig få ut nåt Dolby 5.1 ljud, utan endast PCM. Jag körde med inbyggda Netflix appen i Chromecasten.

När jag spelade en ett 20-tal titlar som jag vet har har Dolby 5.1 ljud, så anges bara ”Stereo” ljud då man klickar på undertext ikonen.

Det spelade heller ingen roll om jag kopplade in Chromecasten direkt i TV o sen optisk ljudkabel till förstärkaren, eller i förstärkarens HDMI in.

Netflix ger 5.1 på Chromecast på de titlar som har 5.1. Om inte så har du förmodligen något problem med konfig på din utrustning.

Samt, har du testat att byta ljudspår i Netflix-appen?

Redigerat av agpath, 04 augusti 2017 - 12:07.

Postad 04 augusti 2017 - 14:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

om man går in på googles forum för CC så har en del problem med 5.1 ljud o netflix på vissa förstärkare  långt ifrån alla har de felet men som de ser ut så jobbar google på felet efter va jag läst där

Postad 12 augusti 2017 - 08:32

Unregistered0b419999
  • Unregistered0b419999
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Mina funderingar går i banorna att det är netflixappen i TiVo-boxen som felar. Att ljudströmmen i programmet har upp- eller nedsamplats (eller på annat vis modifierats) och att appen inte klarar av att reproducera ljudet korrekt.

Anledningen till denna teori är att detta ljudproblem inte uppstår på ALLT 5.1-material, utan (så långt jag kunnat utröna) enbart på program som INTE är Netflix Original. Undantaget är "Making a Murderer", men den kan inte vara inspelad med 5.1-ljud utan bör vara konverterad till det i slutmixen.

//Stefan

Postad 15 augusti 2017 - 17:46

Unregistered0b419999
  • Unregistered0b419999
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Det här är intressant! När jag byter kanal till 'Investigation Discovery' får jag upp en svart skärm utan vare sig ljud eller bild. Det enda som syns (en kort stund) är informationsrutan om kanal, program, tid osv. Samtliga övriga kanaler (särskilt Discoverykanalerna) fungerar; det är BARA Investigation Discovery som strular.

Nu till det intressanta: om jag kikar bland det inspelade i 'Mitt TiVo' kan jag hitta program inspelade från ID. Dessa går att spela upp helt normalt. Också om jag - från den svarta skärmen - trycker <REC>, så kan jag se både bild och ljud vid uppspelning från 'Mitt TiVo'. Det är alltså enbart live som inte funkar...

ComHem var minst sagt förvånade angående detta. En felanmälan är upprättad. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till!

Som parentes: CHs analysavdelning håller på att granska det korta klipp med ljudfelet (se inlägg ovan) från Netflix jag skickade till dem (även här finns en felanmälan upprättad).

//Stefan

Postad 31 augusti 2017 - 19:41

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Någon som vet hur det går i förhandlingarna med Discovery?

Postad 31 augusti 2017 - 19:42

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

https://www.comhem.s...r-med-discovery

Det verkar vara enda källan till information som ComHem erbjuder. På Facebook upprepas bara budskapet i andra ordalag.

Redigerat av Flintstone, 31 augusti 2017 - 19:51.

Postad 31 augusti 2017 - 19:44

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

https://www.comhem.s...r-med-discovery

Tänkte mer om någon hört något om hur långt ifrån varandra de är, att läsa på Comhems sida och på nyhetssidor ger ju inget mer än "vi förhandlar".

Edit: Du hann få in lite mer info innan mitt citat ;)
Man får helt enkelt ringa och skälla på någon stackare i kundtjänst imorgon när kanalerna har släckts... Suck!

Redigerat av MartinAberg, 31 augusti 2017 - 19:46.

Postad 31 augusti 2017 - 19:50

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Det är nog inte ComHem man ska skälla på...det är ju bevisligen Discovery Networks som är skurken i det här dramat eftersom de kör samma taktik nu som de gjorde mot Telia för inte så länge sedan.

Postad 31 augusti 2017 - 19:56

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Det är nog inte ComHem man ska skälla på...det är ju bevisligen Discovery Networks som är skurken i det här dramat eftersom de kör samma taktik nu som de gjorde mot Telia för inte så länge sedan.

Mycket riktigt, men det är Comhem som jag köper en tjänst av som jag kan klaga hos, Discovery har jag ju inget att göra med mer än att de levererar till min leverantör...
Comhem brukar dock vara bra att ha och göra med, så vi får la hoppas på bättre ersättning än det Telias kunder fick.

Edit: Undrar hur Discovery skulle reagera om leverantörerna (Comhem, Telia, Boxer osv) gick ihop och sa upp sina avtal hos Discovery istället... :P

Redigerat av MartinAberg, 31 augusti 2017 - 19:57.

Postad 31 augusti 2017 - 20:02

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Det har du helt rätt i, men att skälla på ComHem tycker jag är orättvist. Det är som att skälla ut ICA-handlaren för att Arla vägrar leverera mjölk.

Jag har en känsla av att leverantörerna snart kommer göra just det, gå ihop och hota DN att de ta bort deras kanaler ur paketen. Snacka om att DN skulle förlora på det!

Postad 31 augusti 2017 - 21:51

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

ComHem har jätte marginaler på sina TV- Paket. På varje intjänad krona är nästan 50 öre vinst

Inte många bolag som har det så bra...

Postad 31 augusti 2017 - 22:01

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Det har du helt rätt i, men att skälla på ComHem tycker jag är orättvist. Det är som att skälla ut ICA-handlaren för att Arla vägrar leverera mjölk.

Jag har en känsla av att leverantörerna snart kommer göra just det, gå ihop och hota DN att de ta bort deras kanaler ur paketen. Snacka om att DN skulle förlora på det!

Inte samma sak, på ICA betalar jag för det som finns att köpa, är mjölkhyllan tom trycker jag bara på den arga smilyn på vägen ut och köper mjölken någon annanstans.

Är det en komisk slump att det är VM-kval i fotboll på Kanal 5 denna helg med? Tur att man inte kollar på den sporten...

Redigerat av MartinAberg, 31 augusti 2017 - 23:11.

Postad 31 augusti 2017 - 22:14

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 1

Inte samma sak, på ICA betalar jag för det som finns att köpa, är mjölkhyllan tom trycker jag bara på den arga smilyn på vägen ut och köper mjölken någon annanstans.

Min poäng är att om man ska skälla på någon så ska man skälla på rätt part. Det finns ingen anledning att ringa Comhems kundtjänst imorgon för att skälla på dem. Det är Discovery Networks taktik, gör motpartens kunder förbannade så att det blir telefonstorm hos på supporten. Det i sin tur leder till extrema väntetider vilket gör de kunder som behöver prata med supporten av andra anledningar förbannade.

Det är en medveten utpressningstaktik för att få Comhem att vika sig för deras krav.

Postad 31 augusti 2017 - 23:03

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Min poäng är att om man ska skälla på någon så ska man skälla på rätt part. Det finns ingen anledning att ringa Comhems kundtjänst imorgon för att skälla på dem. Det är Discovery Networks taktik, gör motpartens kunder förbannade så att det blir telefonstorm hos på supporten. Det i sin tur leder till extrema väntetider vilket gör de kunder som behöver prata med supporten av andra anledningar förbannade.

Det är en medveten utpressningstaktik för att få Comhem att vika sig för deras krav.

Men som jag sa, jag betalar till Comhem som tjänar pengar på mig som de sedan köper tjänster av.
Jag vet att Discovery är boven i dramat, men vad bryr sig Discovery om mina klagomål?

Comhem har gått ut med att de ska erbjuda andra kanaler från tablån, men om man redan har alla kanalerna då??
Har visserligen inte Cmore via Comhem, har de separat direkt via Cmore.

Edit: Och nu blev det svart!

Redigerat av MartinAberg, 31 augusti 2017 - 23:03.

Postad 31 augusti 2017 - 23:22

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Tror du missar min poäng fortfarande. Du skrev att du skulle ringa kundtjänst och skälla...det är det jag vänder mig emot. Bara för att det är Comhem alla betalar till betyder inte det att de ska tvingas ta den i röven av Discovery för att slippa skäll.

Ja, det är verkligen surt för alla som redan har kanalerna som frivisas som kompensation. Kanske justerar Comhem det via fakturan på något sätt.

Förhoppningsvis kommer Discoverys reklamköpare nu ge sig in i leken...de lär ju inte vara så intresserade av att betala enligt avtal nu när de tappat det underlag halva Sveriges befolkning innebär.

Postad 01 september 2017 - 04:46

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Från och med midnatt den 31 augusti har vi inte längre rätt att sända Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Discovery HD Showcase, Investigation Discovery, Eurosport, TLC och Animal Planet.

Skälet är att våra avtalsförhandlingar med Discovery Networks inte gått i mål.

Det innebär tyvärr att kanalerna kommer att vara släckta fram till dess vi har kommit överens med Discovery Networks om ett nytt avtal.

Vi jobbar för att det här ska lösa sig så snart som möjligt och vår ambition är alltid att kunna erbjuda dig som kund det bästa och mest relevanta innehållet till rimliga priser.

Från och med den 1 september får du som är betal-tv-kund tillgång till ett stort antal kanaler och du som inte har C More Premium idag får tillgång till hela C Mores utbud.

Vi beklagar att du som kund drabbas och vi hoppas att vi och Discovery Networks snart kommer överens.

Källa: COM HEM

Postad 01 september 2017 - 05:47

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Tror du missar min poäng fortfarande. Du skrev att du skulle ringa kundtjänst och skälla...det är det jag vänder mig emot. Bara för att det är Comhem alla betalar till betyder inte det att de ska tvingas ta den i röven av Discovery för att slippa skäll.

Ja, det är verkligen surt för alla som redan har kanalerna som frivisas som kompensation. Kanske justerar Comhem det via fakturan på något sätt.

Förhoppningsvis kommer Discoverys reklamköpare nu ge sig in i leken...de lär ju inte vara så intresserade av att betala enligt avtal nu när de tappat det underlag halva Sveriges befolkning innebär.

Ok, ordet skälla kanske var fel.
Jag ska ringa och diskutera! Ingen får något gratis och din fakturajustering kommer aldrig ske av sig själv!
Men du får självklart ringa till DN och kräva ersättning istället om du vill...

Var utan TV och bredband i fem dagar för några år sedan p.g.a. ett relä som bränt i ett skåp. Ersättningen skulle bli 5 dagars avdrag på fakturan. När jag frågade om hen tyckte att 30:- i kompensation för saknad av TV och bredband i fem dagar var rimligt så bjöds helt plötsligt Cmore istället!

Postad 05 september 2017 - 18:52

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag säger bara "stå på er Com hem, ge inte med er i första taget"

Tycker så illa om Discovery, samma sak varje gång med alla vid nyteckning av avtal.

Som nån sa nånstans, man vänjer sig faktiskt och inte ha kvar deras kanaler, Com hem kanske ska överge helt & hållet.

Jag vill inte att det skrivs på nåt avtal och att jag får en höjning för att Discovery köpt på sig rättigheter och måste kräva ännu mer pengar vid förlängning av avtal.

Och ja jag har lite serieinspelningar på 5:an, 9:an och 11:an och gillar Animal Planet.

Sen den här frågan ang. kompensation, fan va folk på nätet klagar, min mamma är superglad, hon har en massa extra kanaler nu helt plötsligt.

Personligen har jag allt & bryr mig inte om jag inte skulle fått nåt, nu har jag dock fått 10 hyrfilmer.

Postad 08 september 2017 - 16:34

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Personligen har jag allt & bryr mig inte om jag inte skulle fått nåt, nu har jag dock fått 10 hyrfilmer.

Hur har du fått dem och vart ser du att du fått dem ?

Postad 08 september 2017 - 16:48

micke13
  • micke13
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hur har du fått dem och vart ser du att du fått dem ? 

Erbjudandet finns på Comhems hemsida, mina sidor, personliga erbjudanden.

Redigerat av micke13, 08 september 2017 - 16:49.

Postad 08 september 2017 - 16:55

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Erbjudandet finns på Comhems hemsida, mina sidor, personliga erbjudanden.

Ok tack...ska kolla.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.