Vissa filmer, framförallt äldre asiatiska som jag sett är riktigt taskig bild på tyvärr. Tror det var New Legend of Shaolin som inte vara anamforisk utan visade i 4:3 med svarta kanter upp och nere. Och bilden kändes som VHS rakt igenom. Så ja, om de inte fått en restaurerad bild så ser det inte bra ut. Jag jämförde ST:TNG med mina dvd:er och det såg likvärdigt ut, knappast bra men okej bild för att vara tv-serie från 80-talet.Har testat amerikanska Netflix nu några dagar (hade inget val då i WIndows Media Center måste man köra med amerikansk IP för att få tillgång till appen) och tycker att kvaliteten på mycket är betydligt sämre än vad som finns i svenska netlfix som håller en förhållandevis hög nivå på bild och ljud. Kollade lite på gamla star trek - next generation och voyager och det såg ut ungefär som på VHS. Eller det kanske inte är bättre? Enterprise funkar dock bra med HD-bild. Sen på mycket utländska filmer var kvaliteten horribel.
Ni som har amerikanska netflix, kolla på den kinesiska filmen "together" från 2007, det fladdrar ju något otroligt när kameran panorerar och bilden verkar vara en transfer från VHS eller nåt. Bara en av många filmer som har riktigt dålig bild och ljud.
Sen är det mycket ledsamt att man inte kan få 5.1 ljud heller det är oerhört stor skillnad på upplevelsen hos vissa filmer, ex "tears of the sun" i pang-pang scenen på slutet där med pro logic drunknar musiken totalt i kulsprutesmattret, medans DD 5.1 levererar allt perfekt separerat.
Åsikter om bildkvaliteten i amerikanska netflix tages tacksamt emot, och det vore kul om någon kunde testa just filmen Together, om ni får samma dåliga fladdriga bild som jag.
/S
Postad 24 maj 2013 - 20:47
Postad 24 maj 2013 - 21:44
Har testat amerikanska Netflix nu några dagar (hade inget val då i WIndows Media Center måste man köra med amerikansk IP för att få tillgång till appen) och tycker att kvaliteten på mycket är betydligt sämre än vad som finns i svenska netlfix som håller en förhållandevis hög nivå på bild och ljud. Kollade lite på gamla star trek - next generation och voyager och det såg ut ungefär som på VHS. Eller det kanske inte är bättre? Enterprise funkar dock bra med HD-bild. Sen på mycket utländska filmer var kvaliteten horribel.
Ni som har amerikanska netflix, kolla på den kinesiska filmen "together" från 2007, det fladdrar ju något otroligt när kameran panorerar och bilden verkar vara en transfer från VHS eller nåt. Bara en av många filmer som har riktigt dålig bild och ljud.
Sen är det mycket ledsamt att man inte kan få 5.1 ljud heller det är oerhört stor skillnad på upplevelsen hos vissa filmer, ex "tears of the sun" i pang-pang scenen på slutet där med pro logic drunknar musiken totalt i kulsprutesmattret, medans DD 5.1 levererar allt perfekt separerat.
Åsikter om bildkvaliteten i amerikanska netflix tages tacksamt emot, och det vore kul om någon kunde testa just filmen Together, om ni får samma dåliga fladdriga bild som jag.
/S
Har inte märkt av att bildkvaliteten skulle vara sämre generellt, däremot har de nog mer material som inte är i HD. Tyvärr gäller detta TNG, som jag tittar på nu. TOS på svenska Netflix är i Super HD och ser helt strålande ut! Vore kul om de andra Star Trek serierna också dök upp i HD-versioner snart...
Redigerat av Unregistered1aa3c9f9, 24 maj 2013 - 21:45.
Postad 24 maj 2013 - 23:15
Har testat amerikanska Netflix nu några dagar (hade inget val då i WIndows Media Center måste man köra med amerikansk IP för att få tillgång till appen) och tycker att kvaliteten på mycket är betydligt sämre än vad som finns i svenska netlfix som håller en förhållandevis hög nivå på bild och ljud. Kollade lite på gamla star trek - next generation och voyager och det såg ut ungefär som på VHS. Eller det kanske inte är bättre? Enterprise funkar dock bra med HD-bild. Sen på mycket utländska filmer var kvaliteten horribel.
/S
generellt sett så är det sämre kvalite både ljud- och bildmässigt på Netflix via dator pga olika licenser och begränsningar i mjukvaran.
kör det på en konsol, boxee eller apple tv så kommer du uppleva mycket bättre kvalite
jag ser på Netflix via dator endast i nödfall pga detta
Postad 24 maj 2013 - 23:49
"Appen" som går att ladda i Windows 8 är klockren och ska inte förväxlas med det skitet som man får via webbläsaren i t.ex Windows 7.generellt sett så är det sämre kvalite både ljud- och bildmässigt på Netflix via dator pga olika licenser och begränsningar i mjukvaran.
Jag kör Win8 och har både surroundljud och riktigt bra bild.
Vilka licenser är det du syftar på som inte skulle "stödjas" i datorn?
https://support.netf...om/en/node/2490
Redigerat av Falcy, 24 maj 2013 - 23:54.
Postad 25 maj 2013 - 10:29
"Appen" som går att ladda i Windows 8 är klockren och ska inte förväxlas med det skitet som man får via webbläsaren i t.ex Windows 7.[/size]
Jag kör Win8 och har både surroundljud och riktigt bra bild.
Vilka licenser är det du syftar på som inte skulle "stödjas" i datorn?
https://support.netf...om/en/node/2490
har hört att licenser för att visa filmer via dator/webläsare skiljer sig från licenser på att visa filmer på enheter som apple tv och ps3 osv. till nackdel för den första gruppen. Dvs det finns mer HD-content av samma material till andra gruppen.
Postad 25 maj 2013 - 10:31
Ingen aning om vad du pratar om, men Win8-appen är iaf något helt annat än det man får i webbläsaren i t.ex Windows 7.har hört att licenser för att visa filmer via dator/webläsare skiljer sig från licenser på att visa filmer på enheter som apple tv och ps3 osv. till nackdel för den första gruppen. Dvs det finns mer HD-content av samma material till andra gruppen.
Då begränsningen där ligger i Silverlight.
Postad 25 maj 2013 - 10:35
Jag har bredbandsbolaget men ser inte att SuperHD ska fungera?
Följande har jag hittat på Facebook, via Google.
Fråga:
" Netflix Super HD kräver att din internetleverantör är med i Netflix Open Connect-nätverk " Är detta "Netflix Open Connect" något som Bredbandsbolaget tänkt gå med i? "
Svar från bredbandsbolaget:
" Det stämmer att vi blivit erbjudna att delta i Netflix Open Connect, för att detta ska fungera så behöver Netflix installera sin utrustning i våra serverhallar. Vi är öppna för att låta Netflix ha utrustning i våra serverhallar men då behöver Netflix, precis som alla andra, betala hyra för att placera in utrustning hos oss. Vi har ju kostnader för dessa serverhallar. Netflix har dock nekat till att betala hyra för att ha sin utrustning i våra serverhallar och därför behandlar vi Netflix trafik på på precis samma sätt som övrig trafik på internet. / Christoffer "
Postad 25 maj 2013 - 11:05
En annan fråga: Det här med SuperHD, är bredbandsbolaget med eller inte?
Fråga:
" Netflix Super HD kräver att din internetleverantör är med i Netflix Open Connect-nätverk " Är detta "Netflix Open Connect" något som Bredbandsbolaget tänkt gå med i? "
" Det stämmer att vi blivit erbjudna att delta i Netflix Open Connect, för att detta ska fungera så behöver Netflix installera sin utrustning i våra serverhallar. Vi är öppna för att låta Netflix ha utrustning i våra serverhallar men då behöver Netflix, precis som alla andra, betala hyra för att placera in utrustning hos oss. Vi har ju kostnader för dessa serverhallar. Netflix har dock nekat till att betala hyra för att ha sin utrustning i våra serverhallar och därför behandlar vi Netflix trafik på på precis samma sätt som övrig trafik på internet. / Christoffer "
Om man använder Unblock-Us får man SuperHD oavsett vilken bredbandsleverantör man har. Det fungerar alldeles utmärkt!
Postad 28 maj 2013 - 15:01
Och så fattas vissa TV serier som man gärna vill se där

Postad 28 maj 2013 - 16:47
The Killing kommer tillbaka med en tredje säsong och för det lyfter jag på min imaginära hatt. Netflix fortsätter sin tv-offensiv och har tecknat ett exklusivt avtal med Fox om att få streama de nya avsnitten i Sverige och övriga Norden. När jag läste mailets rubrik blev jag glad. När jag läste mailets innehåll – not so much.
Det är alltså inget House of Cards-upplägg där alla avsnitt släpps på en gång och man själv bestämmer när och hur mycket man vill titta. Nej, det här är gammel-tv fast i en digital kontext. Efter att avsnittet visats på amerikansk tv kommer Netflix ”inom en vecka” streama det via sina applikationer.
Inom en vecka?
Varför?
Varför inte simultant? Varför inte ta steget fullt ut och kombinera tillgänglighet och kvalitet för en billig penning? Eller åtminstone göra som HBO och visa det inom 24 timmar? Det här är bara en halvdan och trött lösning.
Postad 28 maj 2013 - 17:50
Postad 28 maj 2013 - 18:09
Ja det var en väldigt stor gnällspik men jag fick inte tag på pressreleasen och det var den enda sidan jag kunde hitta som nämde det.Den du citerar låter gammal och halvdan. Det är väl bra om avsnitten läggs upp vartefter istället för att lägga upp alla om ett halvår när säsongen är slut. Vil han se dom i följd är det väl bara att vänta ett halvår och att vänta en vecka borde han stå ut med om han vill vänta ett halvår. Klaga för klagandets skull och Hbo borde inte ens få nämnas samtidigt med Netfix
Sedan är The Killing säsong 2 fortfarande inte uppe på svenska Netflix.
Postad 28 maj 2013 - 20:02
Sedan har väl typ BBB sämst hastighet för netflix,så dom lirar inte bra ihop helt enkelt på alla plan heheEn annan fråga: Det här med SuperHD, är bredbandsbolaget med eller inte?
Fråga:
http://ispspeedindex....com/#country-5
Postad 28 maj 2013 - 20:35
Sugen på den tredje säsongen av ”The Killing”? Då har du tur – i alla fall om du har Netflix. Där kommer nämligen avsnitten att läggas upp dagen efter att de har sänts på den amerikanska tv-kanalen AMC. Den 3 juni är det premiär och två dagar innan det kommer den andra säsongen att finnas tillgänglig på Netflix i Norden.
Joel Kinnaman och Mireille Enos är naturligtvis tillbaka i sina roller som Stephen Holder respektive Sarah Linden. Och ”The Killing”, som från början baserades på danska ”Forbrydelsen”, tar sats med en helt ny handling i stället för vad som till slut blev en extremt tröttsam jakt på Rosie Larsens mördare. Ytterligare ett plus är självklart att Peter Sarsgaard medverkar i vad som verkar vara en väldigt tilltalande roll, och att showrunnern Veena Sud redan nu har gått ut med att säsongen kommer innehålla ett slags avslut.
Förutom Sarsgaard är även Aaron Douglas (”Battlestar Galactica”), Hugh Dillon (”Hemlock Grove”) samt Amy Semeitz, Max Fowler och Elias Koteas nykomlingar i de nya avsnitten av ”The Killing”.
Postad 30 maj 2013 - 09:17
Gärna jättebillig och gissningsvis kompatibel med framtida streaming-tjänster.
ATV3 samt WD TV HD 3 har jag sneglat på hittills men är öppen för andra förslag.
Postad 30 maj 2013 - 09:26
Vilken netflix-box rekommenderar ni? Har redan en HTPC (som kör linux, varför netflix inte funkar) så boxen ska enbart användas till netflix.
Gärna jättebillig och gissningsvis kompatibel med framtida streaming-tjänster.
ATV3 samt WD TV HD 3 har jag sneglat på hittills men är öppen för andra förslag.
ATV fungerar bäst av dom jag testat på.
Postad 30 maj 2013 - 09:30
Kolla in billiga bluray med smartfunktioner,har själv en LG och det funkar hur bra som helst,är kanske inte lika billig som en atv men man får å andra sidan mer funktioner. Synd att Boxee inte stöder svenska Netflix nu när Dustin har sommarrea på dem.ATV fungerar bäst av dom jag testat på.
Postad 30 maj 2013 - 17:06

Redigerat av Libell, 30 maj 2013 - 17:07.
Postad 30 maj 2013 - 20:05
Postad 30 maj 2013 - 20:55
Kan jag komma runt det här på något sätt?
Postad 30 maj 2013 - 21:41
http://www.unblock-us.com/Övervägde att beställa en dvdbox med Grey's Anatomy men bestämde mig sedan för att teckna en månads Netflix-prenumeration. Till min förvåning upptäckte jag (efter att jag betalat) att det endast verkar vara tillgängligt i USA?
Postad 31 maj 2013 - 07:50
Övervägde att beställa en dvdbox med Grey's Anatomy men bestämde mig sedan för att teckna en månads Netflix-prenumeration. Till min förvåning upptäckte jag (efter att jag betalat) att det endast verkar vara tillgängligt i USA?
Här hemma använder vi unotelly. (www.unotelly.com) Kostar 3 USD/månad, enkel registrering och har en veckas gratis trial. Buffrar HD-kanaler snabbt och funkar klockrent. Det enda du behöver ändra är i dina IP-inställningar så du pekar mot en unotelly DNS-server. jag tog den primära i Sthlm och sekundära i tyskland nånstans. Finns att välja på en smidig karta.
/S
Redigerat av Unregistered8cb13de7, 31 maj 2013 - 07:51.
Postad 01 juni 2013 - 15:36
Jag har ställt in min Boxee på US-DNS så jag har tillgång till Amerikanska netflix och en massa annat som man inte heller har tillgång till i Sverige.Kolla in billiga bluray med smartfunktioner,har själv en LG och det funkar hur bra som helst,är kanske inte lika billig som en atv men man får å andra sidan mer funktioner. Synd att Boxee inte stöder svenska Netflix nu när Dustin har sommarrea på dem.
Postad 05 juni 2013 - 09:04
T ex i början av Dark knight rises (i planet) så är Banes röst betydligt högre än andra ljud ( tex när de skjuter sönder fönstren hörs det knappt)
så är det i hela filmen dvs att ljud som är mitt i bilden är klart lägre än ljuden runt om inkl bakgrundsmusiken...är det så även på BD-skivan?
Det är så i fler filmer t ex när arnold kör in bilen i entren till polishuset i "terminator"...ljud är helt uppfuckat där
Samt att t ex Matrix som ska vara 5.1 inte är det, iaf inte enligt mitt ljudsystem
Postad 05 juni 2013 - 14:05
Är det bara jag som har problem med ljudet på vissa filmer?
T ex i början av Dark knight rises (i planet) så är Banes röst betydligt högre än andra ljud ( tex när de skjuter sönder fönstren hörs det knappt)
så är det i hela filmen dvs att ljud som är mitt i bilden är klart lägre än ljuden runt om inkl bakgrundsmusiken...är det så även på BD-skivan?
Ja, det är så även på BD skivan, Banes röst är väldigt stark och framträdande i TDKR så det är nog inget fel på din utrustning.
Redigerat av Mentos, 05 juni 2013 - 15:13.
Postad 07 juni 2013 - 07:55
Är det bara jag som har problem med ljudet på vissa filmer?
Det är så i fler filmer t ex när arnold kör in bilen i entren till polishuset i "terminator"...ljud är helt uppfuckat där
Samt att t ex Matrix som ska vara 5.1 inte är det, iaf inte enligt mitt ljudsystem
Kan hålla med om att ljudet i terminator inte är det roligaste, men det är ju en ny ljudmix för DD 5.1 man gjorde för några år sedan, lyssna på alla vapenljud i polishus-avsnittet så här du en klar skillnad jämfört med den gamla mono-mixen, de flesta verkar vara helt utbytta. Bra eller dåligt, det är nog en smaksak. Låter likadant på DVD.
/S
Postad 07 juni 2013 - 11:17
Exakt samma sak händer. Ingen kontakt med internet i typ en halv minut men mitt lokala nätverk fungerar utan problem.
Någon som upplever samma sak?
Postad 07 juni 2013 - 13:06
Redigerat av SC-Zap, 07 juni 2013 - 13:07.
Postad 07 juni 2013 - 16:17
börjar misstänka att ComHem börjar koppla från internet i korta stunder (sabotera) när jag kör Netflix på samma sätt de gjorde förr när jag laddade hem torrents.
Exakt samma sak händer. Ingen kontakt med internet i typ en halv minut men mitt lokala nätverk fungerar utan problem.
Någon som upplever samma sak?
Byt internet-leverantör
(Comhem gör det inte för att jävlas. De har avbrott pga inkompetens)
Redigerat av MrAssov, 07 juni 2013 - 16:32.
Postad 07 juni 2013 - 22:07
En smart BR-spelare verkar faktiskt väldigt lovande. T.ex. Samsung har ju även appar för HBO och viaplay, vilket inte finns på Apple TV. Men hur är det med prestandan på en billig BR-spelare - klarar de Netflix super HD t.ex.? Har inte hittat så mycket info om det.Kolla in billiga bluray med smartfunktioner,har själv en LG och det funkar hur bra som helst,är kanske inte lika billig som en atv men man får å andra sidan mer funktioner. Synd att Boxee inte stöder svenska Netflix nu när Dustin har sommarrea på dem.
Postad 07 juni 2013 - 22:45
Den klarar ju Blu-Ray så prestanda ska väl inte vara något problemEn smart BR-spelare verkar faktiskt väldigt lovande. T.ex. Samsung har ju även appar för HBO och viaplay, vilket inte finns på Apple TV. Men hur är det med prestandan på en billig BR-spelare - klarar de Netflix super HD t.ex.? Har inte hittat så mycket info om det.
Postad 07 juni 2013 - 23:44
Byt internet-leverantör
(Comhem gör det inte för att jävlas. De har avbrott pga inkompetens)
förhoppningsvis har medelåldern i min BRF sjunkit såpass att de gick med på att installera fiber i lägenheterna på senaste mötet
åtminstone borde de förstå att en lägenhet utan fiber förlorar i värde nuförtiden snarare än ökar i värde
Postad 08 juni 2013 - 00:24
Postad 08 juni 2013 - 07:32
En smart BR-spelare verkar faktiskt väldigt lovande. T.ex. Samsung har ju även appar för HBO och viaplay, vilket inte finns på Apple TV. Men hur är det med prestandan på en billig BR-spelare - klarar de Netflix super HD t.ex.? Har inte hittat så mycket info om det.
Jag har en billig LG-spelare. Den är ok på blu ray, men alldeles för långsam för webläsare och netflix-app. Snabbheten i smart-tv-funktionerna brukar vara en aspekt som prövas i tester.
Postad 08 juni 2013 - 10:49
Alla undersökningar pekar på att fiber INTE höjer värdet på brf-andelen, även om även jag trodde annat. Borde höja värdet, men icke.
nej
det är väl neutralt för närvarande och många kanske nöjer sig med mobilt internet men jag tror att om några år så kommer det bli som att försöka sälja en bostadsrätt utan fast telefonlina på 1970-talet eller utan antennuttag för tv på 1980-talet om man inte har fiber
Postad 08 juni 2013 - 17:57
Är inte säker på att du har rätt, eftersom hastigheten på det mobila nätet höjs hela tiden.
Självklart skulle jag gärna ha fiber, men att tro att det höjer värdet på bostadsrättsandelen (eller huset) generellt är nog lite naivt. För några enstaka köpare så kan det vara så att det är avgörande, däremot.
Postad 08 juni 2013 - 21:14
och mobilt nät är inte aktuellt för de som ska se streamad video (iaf om de bryr sig om kvaliteten) med tanke på hur det belastas vissa tider på dygnet och att det har tak för hur mycket man får använda det.
Redigerat av Christopher_A, 08 juni 2013 - 21:15.
Postad 08 juni 2013 - 21:31
Och jo, du ändrade. Och jag tror inte att det kommer att vara avgörande i framtiden heller.
Postad 09 juni 2013 - 11:15
förhoppningsvis har medelåldern i min BRF sjunkit såpass att de gick med på att installera fiber i lägenheterna på senaste mötet
åtminstone borde de förstå att en lägenhet utan fiber förlorar i värde nuförtiden snarare än ökar i värde
Be styrelsen att kolla med Telia iaf.
Jag sitter i styrelsen i en brf med 130 lägenheter och vi hade ComHem innan. Kabeltv med de vanligaste kanalerna men ingen möjlighet till bredband - 3-hål-i-väggen kanske var på väg. För detta betalade vi 125.000 om året.
Sen skaffade vi fiber via Telia (i princip band upp hos hos Telia i runt 10 år).
De grävde och installerade fiber till varenda lägenhet (runt 16 huskroppar), fiberoptisk kabel in till varenda lägenhet, router och kabeltv-box (den där lilla motorola men kopplar in med tp-kabel) och så ingår Telia Lagom helt kostnadsfritt för bostadsägarna.
Installationen kostade inget, utrustningen kostade inget och sen kostar det runt 85.000 kr om året för föreningen, dvs det blev billigare att skaffa Telia fiber inklusive installation.
Sen får man möjlighet att skaffa bredband via Telia för det vanliga - 300kr i månaden för 100/100. Finns möjlighet för 1000/1000 men det är dyrt men det känns ju skönt att tekniken finns där iaf.
Postad 10 juni 2013 - 14:46
Ja, det är så även på BD skivan, Banes röst är väldigt stark och framträdande i TDKR så det är nog inget fel på din utrustning.
Hmm...ok...dumt exempel med Banes röst kanske

Postad 10 juni 2013 - 14:55
Det är en sak att det kan låta halvtaskigt men jag tycker nästan det låter som fronthögtalarna har byt spår med surroundhögtalarna...Kan hålla med om att ljudet i terminator inte är det roligaste, men det är ju en ny ljudmix för DD 5.1 man gjorde för några år sedan, lyssna på alla vapenljud i polishus-avsnittet så här du en klar skillnad jämfört med den gamla mono-mixen, de flesta verkar vara helt utbytta. Bra eller dåligt, det är nog en smaksak. Låter likadant på DVD.
/S
jaja, bra att veta att det är fler som har konstigt ljud så det inte är mitt ljudsystem som fått fnatt

Postad 11 juni 2013 - 09:53
Det verkar inte så, men det funkar på ipad. Förstår dock inte poängen med Airplay till en ATV som ju ändå har en Netflix-app.Är det så att Airplay inte fungerar på Netflix-appen till Iphone?
Postad 13 juni 2013 - 16:17
Jag tänkte köra airplay iPhone till Boxee boxen och den har ju ingen Netflix-app.Det verkar inte så, men det funkar på ipad. Förstår dock inte poängen med Airplay till en ATV som ju ändå har en Netflix-app.
Postad 19 juni 2013 - 12:46

Postad 19 juni 2013 - 13:05
Helt ärligt: hur är utbudet av nya filmer/serier på Netflix? Har kört Lovefilm men de ska ju lägga ner i Sverige
Tja det är väl som canalplus eller sämre typ.
Så för nya filmer så är inte netflix att rekommendera.
Vill man ha dom nyaste filmerna så importerar man väl iaf dock (alternativt är olaglig)
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 19 juni 2013 - 13:06.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar