Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HBO Nordic

3030 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2015 - 09:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Men Viasat från nätet är inte ljudmässigt en höjdare. Hade haft dem om så var fallet. Inget 5.1 ljud, inte ens på Apple TV.

"inte ens"? HBO Nordic finns fortfarande inte på Apple TV och Airplay stöder inte 5.1.

Postad 22 October 2015 - 10:05

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

När jag installerade appen på min PS4 såg jag att den stöder 720p och 1080i, vilket är lustigt med tanke på att HBO Nordic själva hävdar att materialet ska vara i full HD, vilket senast jag kollade innebar 1080p. 

I övrigt är det tyvärr samma gränssnitt som på appen som länge funnits till Samsungs BD-spelare. Den är extremt knölig att navigera och svåröverskådlig. Dock är den snabbare än den var på den BD-spelare jag testat. Plus att textningen kommer automatiskt och flyter på problemfritt. Så var det inte heller på Samsungs BD.

Det mest användarvänliga sättet att se HBO Nordic på verkar fortfarande vara via Airplay till Apple TV, i synnerhet som den uppdaterade iOS-appen är riktigt bra,

Mitt hopp står fortfarande till den kommande Apple TV 4 vars App Store förmodligen innebär att det bara är en tidsfråga innan en app dyker upp där.

Men jag ska testa PS4-appen mer innan jag dömer ut den helt. Det blir kanske en annan femma när mediaremoten kommer till PS4 nu inom kort.    

Postad 22 October 2015 - 10:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

När jag installerade appen på min PS4 såg jag att den stöder 720p och 1080i, vilket är lustigt med tanke på att HBO Nordic själva hävdar att materialet ska vara i full HD, vilket senast jag kollade innebar 1080p. 

1080/50i samt 1080/60i defineras i TV-världen som "Full HD".

Postad 22 October 2015 - 10:36

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Nån som har utrustning och kan jämföra kvalitén på 360, PS3 och PS4 kanske även Chromecast?

Jag kan jämföra CC och Ps4 idag, dom är kopplad på samma utrustning

Postad 22 October 2015 - 11:11

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

1080/50i samt 1080/60i defineras i TV-världen som "Full HD".

I så fall är det inte så märkligt, även om jag tror att de flesta tänker sig att de menar samma sak som Netflix menar när de pratar om HD. Nåväl, det är mest en teknikalitet – jag är tveksam till att jag egentligen kan se någon skillnad mellan 1080i och 1080p i vilket fall.  

Postad 23 October 2015 - 10:47

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

I så fall är det inte så märkligt, även om jag tror att de flesta tänker sig att de menar samma sak som Netflix menar när de pratar om HD. Nåväl, det är mest en teknikalitet – jag är tveksam till att jag egentligen kan se någon skillnad mellan 1080i och 1080p i vilket fall.  

Verkar ha varit en typo i den initiala app-beskrivningen, nu står det 1080p i beskrivningen, och jag får ut 1080p+5.1 ljud på mitt system.

Postad 23 October 2015 - 11:32

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

Verkar ha varit en typo i den initiala app-beskrivningen, nu står det 1080p i beskrivningen, och jag får ut 1080p+5.1 ljud på mitt system.

Ja, då var det förmodligen fel i beskrivningen. Det var ju bra.

Redigerat av Unregistered1aa3c9f9, 23 October 2015 - 11:33.

Postad 25 October 2015 - 10:38

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Har provat på ps4 lite snabbt.
Var ingen vacker syn på 92" med projektor.
Annars brukar jag köra AirPlay Ipad- ATV på en 55" panasonic plasma och då ser bra ut.

Postad 27 October 2015 - 15:06

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

"inte ens"? HBO Nordic finns fortfarande inte på Apple TV och Airplay stöder inte 5.1.

Fel igen, det blir dolby digital 5.1 ljud på hbo nordic med AppleTV via airplay.

Postad 29 October 2015 - 09:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Fel igen, det blir dolby digital 5.1 ljud på hbo nordic med AppleTV via airplay.

Jag googlade mig blå och läste alla specar jag kunde hitta utan att se hur Apple har specat Airplay. Har du länk på det eller är det som du ser när du testar?

Postad 29 October 2015 - 15:11

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Köpte först en Chromecast 2 och sedan en Sony STR-DN860 på Net On Net rean i Borås så nu har jag 5.1 ljud på HBO och äntligen är det värt att prenumerera. Började mitt abonnemang igår.

Redigerat av ruva, 29 October 2015 - 15:11.

Postad 29 October 2015 - 19:09

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Jag googlade mig blå och läste alla specar jag kunde hitta utan att se hur Apple har specat Airplay. Har du länk på det eller är det som du ser när du testar?

AppleTV stödjer AC3 över Airplay (d.v.s. DD). Det går att läsa i Apples utvecklarforum. 

Postad 30 October 2015 - 11:34

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag får det när jag kör HBO Nordic från iPad/iPhone till Apple TV.

Med den nya versionen av HBO Nordic är det ju inte enbart mirroring utan riktig Airplay, dvs trafiken går inte in i iPaden och sen in i AppleTVn utan det är enbart en länk som skickas dit så kör AppleTVn direkt.

Ska bli spännande att se hur lång tid det tar för HBO Nordic att göra en app för Apple TV Gen 4.

Postad 30 October 2015 - 11:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

AppleTV stödjer AC3 över Airplay (d.v.s. DD). Det går att läsa i Apples utvecklarforum. 

Jag var otydlig. Tänkte på mirroring. Men med riktig Airplay går ju strömmen direkt till Apple TVn.

Postad 30 October 2015 - 12:35

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

I Apple TV 4-tråden bekräftades det nyligen att HBO Nordic finns bland apputbudet redan nu. 

Postad 30 October 2015 - 15:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Foto-2015-10-30-09-27-11.jpg

Postad 30 October 2015 - 15:56

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0

Foto-2015-10-30-09-27-11.jpg

Länk?

Postad 30 October 2015 - 16:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Länk?

http://array.se/

Postad 30 October 2015 - 18:13

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Vore kul å se hur gränssnittet ser ut.. Och om det funkar bra.

Postad 31 October 2015 - 08:58

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Billigatse versionen runt 1 700 kr https://www.prisjakt...t.php?p=3314855 så håller mig till min Cromecast för 400 kr. Fattigmans AppleTV :)

Postad 31 October 2015 - 09:00

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Någon som kan betygsätta hbo i nya Apple tv?

Postad 01 November 2015 - 00:31

niklas1590
  • niklas1590
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Gränssnittet är verkligen bland det sämsta jag någonsin sätt. Texten är skriven med ett typsnitt som gör att det ser lite hackigt ut på allt utom väldigt små tvs. Det är en kavalkad av undermenyer och onödiga tryck för att komma till saker, gränssnittet har en färgskala som ser ut som en tv-box från 2005. Det visas inte vilka avsnitt man sett av en serie. Det visas inte vad man sätt senast. 

HBO Nordic fortsätter att vara fantastiskt usla, tondöva och långt bak i tiden när det gäller teknologi. Hur svårt kan det vara att inte bara snegla lite snabbt på Netflix och Hulu för att ta till sig lite tips för hur ett gränssnitt kan designas? Det känns verkligen som att det har skapats av en person som läser en gränssnitt 101 kurs på universitetet

Postad 21 November 2015 - 17:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Hm, kan någon på HBO förklara varför man inte kan lägga in själva serien i "Min lista". Det enda man kan lägga till är enskillda avsnitt. Idiotiskt system om man frågar mig.

Postad 21 November 2015 - 17:40

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med, idiotiskt system

Postad 21 November 2015 - 17:44

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
HBO har bra utbud. Men vare sig jag kollar PS4 eller iPad till Apple Tv eller Chromecast så är det struligt, fult och dumt.

Postad 22 November 2015 - 08:53

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

Hm, kan någon på HBO förklara varför man inte kan lägga in själva serien i "Min lista". Det enda man kan lägga till är enskillda avsnitt. Idiotiskt system om man frågar mig.

Håller med om att det är dumt, lika dumt som att serierna är upplagda baklänges med senaste säsong och avsnitt först. Jag förmodar att skälet är att de tänker sig att deras tittare främst är ute efter det senaste avsnittet, samtidigt utgörs ju större delen av deras utbud av gammalt material. Netflix å andra sidan kommer ju ihåg var du var någonstans, så vad du ser först är anpassat särskilt för dig.

Med det sagt har HBO Nordic blivit enormt mycket bättre bara under det senaste halvåret. AirPlay från iPhone till ATV fungerar i stort sett problemfritt. Jag har inte testat tjänsten på ATV 4 ännu och har hört att den har fått en del kritik, men den finns och är relativt smidig att navigera. Till skillnad från appen till Samsung BD-spelare och PS 4 som är extremt enerverande med sina sidogardiner.

Postad 23 November 2015 - 08:59

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Att sen HBO tror att man vill börja titta på en TV serie från och med det nyaste avsnittet och sen jobba sig bakåt?

Postad 23 November 2015 - 09:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo det är fan ett mysterium hur HBO tänker.
Att man kommer till senaste säsongen sista avsnittet först.
Och varför inte lägga in favoritserier istället för avsnitt ?.

Sen brukar ja oftast få leta vars fasen ja sett sist..

Postad 24 November 2015 - 17:08

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Funderar på att inhandla en Apple TV 4 som i första hand ska användas för Netflix och HBO Nordic.
Har läst lite oroväckande kommentarer om att det inte är någon vidare bild och ljudkvalitet via HBO-appen.

Skulle vara jättetacksam om någon som redan har en Apple TV 4 kan bekräfta hur HBO-kvalitén är så att jag slipper köpa grisen i säcken.

Är det 1080p-bild?
Hur är bildkvalitén jämfört med t ex Netflix eller SVT HD?
Är det 5.1-ljud, och i så fall Dolby Digital eller Dolby Digital Plus?

Postad 24 November 2015 - 20:26

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

En vidare fråga, är det någon skillnad i kvalitet vad gäller Apple TV och Chromecast?

Postad 25 November 2015 - 13:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

En vidare fråga, är det någon skillnad i kvalitet vad gäller Apple TV och Chromecast?

Finns ingen anledning till det då båda använder samma stream.

Postad 25 November 2015 - 15:28

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det gör de sannolikt icke. AppleTV använder Apple's FairPlay + HLS, vilket Chromecast inte stödjer. Men däremot är väl sannolikheten stor att de har samma bitrate-profiler (d.v.s. "kvalitet" i din mening) till alla dessa "storbilds"-devices. 

Postad 25 November 2015 - 18:39

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0

The Shannara Chronicles kommer till HBO 6 Januari. Det går väl på MTV först sen kommer den till HBO dagen efter antar jag.

Vad tror ni?

https://www.youtube....h?v=rCr3z_sTSNU

Redigerat av alienrebel, 25 November 2015 - 18:40.

Postad 26 November 2015 - 12:24

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har problem med uppspelningen av ljudet när jag tittar via HBO-appen i min Samsung Smart-TV.
Enligt min receiver är det Dolby Digital 2-kanal, men det låter inget vidare. När jag försöker omvandla ljudet till 5 kanaler med inställningen DDPLII i receivern så kommer allt ljud ur centerhögtalaren och inget i de andra kanalerna. Denna manöver fungerar utmärkt på andra källor med 2-kanalsljud. Det verkar som om det är monoljud...?

Jag har kopplat ljudet från TV:n till receivern via samma HDMI-kabel som jag använder för bilden.
Någon som har samma problem?
Kan jag göra något åt det själv, eller är det bara att vänta på att "central" uppdatering fixar detta?

Postad 26 November 2015 - 18:55

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Har du någon källa för det?

Postad 27 November 2015 - 12:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Det gör de sannolikt icke. AppleTV använder Apple's FairPlay + HLS, vilket Chromecast inte stödjer. Men däremot är väl sannolikheten stor att de har samma bitrate-profiler (d.v.s. "kvalitet" i din mening) till alla dessa "storbilds"-devices. 

Fairplay är en DRM-teknik som Apple använder i alla sina enheter. Chromecast använder Widevine (Google) och Playready (Microsoft) DRM samt HLS. Jag ser inte på vilket sätt det skulle påverka innehållet i strömmen? För som du själv skriver är det sannolikt samma "bitrar-profil"/upplösning.

Hade det med DRM att göra skulle det även märkas på tex Netflix, men nu verkade väl problemet endast beröra HBO?

Har du någon källa för det?

Oj, massor av googling...

Postad 27 November 2015 - 18:36

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Fairplay är en DRM-teknik som Apple använder i alla sina enheter. Chromecast använder Widevine (Google) och Playready (Microsoft) DRM samt HLS. Jag ser inte på vilket sätt det skulle påverka innehållet i strömmen? För som du själv skriver är det sannolikt samma "bitrar-profil"/upplösning.

Hade det med DRM att göra skulle det även märkas på tex Netflix, men nu verkade väl problemet endast beröra HBO?

Japp, jag är väl medveten om samtliga DRM som du nämner ovan. Men som du kanske också vet då du har googlat så skall dessa DRM packas ihop med videoströmmen. De allra flesta har löst detta genom att helt enkelt ha flera olika videofiler som går till varje device, då det inte är helt enkelt att få till "en" originalfil (eller ström som du kallar det) som sedan samtliga devices använder sig av. Det pågår arbete på denna front då det inte är särskilt roligt för content-leverantörer och aggregatörer att sitta på flera olika uppsättningar per film/episod (ofta är det en blandning av playready, fairplay och sedan ett till format för datorer, typ widevine/adobe access eller dylikt) där det dessutom finns 6 stycken olika filer av denne med olika bitrates. Det blir en j*vla massa lagring om man sitter på ett stort bibliotek. 

Men ett problem som är med detta är ju då att Apple ännu inte har hoppat på denna standardiserings-tåg. Du kan googla lite efter MPEG-DASH och common encryption så finner du lite mer info kring det.

En fotnot: i de flesta fall så används PlayReady med SmoothStreaming. Men ja det händer att man använder PlayReady med HLS.

Postad 27 November 2015 - 18:52

Tinardirith
  • Tinardirith
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Funderar på att inhandla en Apple TV 4 som i första hand ska användas för Netflix och HBO Nordic.

Har läst lite oroväckande kommentarer om att det inte är någon vidare bild och ljudkvalitet via HBO-appen.

Skulle vara jättetacksam om någon som redan har en Apple TV 4 kan bekräfta hur HBO-kvalitén är så att jag slipper köpa grisen i säcken.

Är det 1080p-bild?
Hur är bildkvalitén jämfört med t ex Netflix eller SVT HD?
Är det 5.1-ljud, och i så fall Dolby Digital eller Dolby Digital Plus?

Inte helt svar på dina frågor men här har du lite iaf. Kopierat från FAQ:

https://se.hbonordic.com/service/faq

Är ert innehåll tillgängligt i HD-kvalitet?

- Ja, vi erbjuder HD-kvalitet på samtliga plattformar och enheter. Licensavtalet vi har med våra innehållspartners kräver att vi använder det senaste inom Digital Rights Management (DRM) teknik, som innefattar integrering av High-Bandwith Digital Content Protection (HDCP), en form av digitalt kopieringskydd. För att kunna titta på vårt innehåll i HD på valfri enhet, via en kabel, port eller extern skärm måste den vara HDCP-kompatibel. Alla telefoner, surfplattor och PC-datorer som använder sin inbygda skärm är kompatibla. Det kan dock hända att du stöter på problem när du ansluter en extern bildskärm till din enhet, då till exempel Apple MacBook och MacMini bildskärmsportar inte är HDCP kompatibla. Så om du ansluter en extern skärm kommer uppspelningen att beränsas till SD.

Redigerat av Tinardirith, 27 November 2015 - 18:53.

Postad 29 November 2015 - 10:41

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Jag hittar tyvärr inget. Skulle du kunna visa en länk där en oberoende part bekräftar detta? Det borde vara ganska enkelt, alla dumpade bilder borde vara exakt lika.

Postad 30 November 2015 - 08:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag hittar tyvärr inget. Skulle du kunna visa en länk där en oberoende part bekräftar detta? Det borde vara ganska enkelt, alla dumpade bilder borde vara exakt lika.

Jag tror inte jag förstår din fråga. "Dumpade bilder"? Av vad? Vad är det för "oberoende part" du är ute efter?

För övrigt hänvisar jag till diskussionen om DRM ovan. Problemet är att HBO inte redovisar hur deras teknik fungerar, till skillnad från Netflix som har en teknisk blogg där i princip allt redovisas ned i minsta detalj. Om HBO får vi tyvärr gissa mycket.

Postad 03 December 2015 - 17:24

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0
Har dröjt lite för mig att börja titta på HBO Nordic på ATV 4, men nu har jag börjat titta på nya säsongen av Fargo. Och jag vet inte vad alla gnäller på. Det både ser bra ut och låter bra. Jag använder projektor och en duk på 90". Klart bästa alternativet hittills. Lika bra som med Airplay till ATV 3, men smidigare.

För övrigt börjar nya Fargo riktigt bra!

Postad 04 December 2015 - 18:01

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 1

Har dröjt lite för mig att börja titta på HBO Nordic på ATV 4, men nu har jag börjat titta på nya säsongen av Fargo. Och jag vet inte vad alla gnäller på. Det både ser bra ut och låter bra. Jag använder projektor och en duk på 90". Klart bästa alternativet hittills. Lika bra som med Airplay till ATV 3, men smidigare.

Håller med. för mkt gnäll!

Redigerat av homery, 04 December 2015 - 18:00.

Postad 06 December 2015 - 16:41

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Jag tror inte jag förstår din fråga. "Dumpade bilder"? Av vad? Vad är det för "oberoende part" du är ute efter?

För övrigt hänvisar jag till diskussionen om DRM ovan. Problemet är att HBO inte redovisar hur deras teknik fungerar, till skillnad från Netflix som har en teknisk blogg där i princip allt redovisas ned i minsta detalj. Om HBO får vi tyvärr gissa mycket.

Man jämför helt enkelt det som Apple TV och Chromecast spottar ut sig. Man behöver inte gissa.

Digital Foundry gör mycket sånt. Här kan du hitta deras jämförelser på XBox, PS4 och PS3 som DVD/Blu-ray-spelare:

http://www.eurogamer...er-media-player

Postad 07 December 2015 - 12:19

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Man jämför helt enkelt det som Apple TV och Chromecast spottar ut sig. Man behöver inte gissa.

Digital Foundry gör mycket sånt. Här kan du hitta deras jämförelser på XBox, PS4 och PS3 som DVD/Blu-ray-spelare:

Med andra ord en okulär jämförelse? Det blir lite av en gissning då man inte kollar på videoströmmarnas metadata som beskriver bitrates osv.

Postad 07 December 2015 - 13:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Helt irrelevant i sammanganget.

Postad 07 December 2015 - 19:31

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Med andra ord en okulär jämförelse? Det blir lite av en gissning då man inte kollar på videoströmmarnas metadata som beskriver bitrates osv.

Ska man jämföra bilder (och sekvenser av bilder) är det okulära jämförelser det enda sättet.

Hur är det Digital Foundry gör en "gissning" och vad har man för nytta av meta-data?

Postad 07 December 2015 - 19:38

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Helt irrelevant i sammanganget.

Varför är detta irrelevant? Du påstod att samma källa ("stream" var ditt ordval) användes men du har inte visat något som helst belägg för det. Om du kommer med påståenden bör du ha fakta som stödjer de påståenden.

Om samma (komprimerade) video-ström används kommer slutresultatet (det som spottas ut till TVn) vara detsamma. Detta är väldigt enkelt att testa på det sätt som Digital Foundry (och andra) gör.

Postad 08 December 2015 - 11:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Varför är detta irrelevant? Du påstod att samma källa ("stream" var ditt ordval) användes men du har inte visat något som helst belägg för det. Om du kommer med påståenden bör du ha fakta som stödjer de påståenden.

Jag har redan backat i det påståendet då det inte går att hitta några källor som specar hur HBO lagrar, kodar och strömmar sina filer. Till skillnad mot (som jag nämnt) Netflix som har hur mycket spec som helst på deras techblog.

Att inte ha tekniska fakta gör det inte mer relevant med okulära jämförelser. En sådan jämförelse beror på väldigt många faktorer och blir ur ett tekniskt perspektiv irrelevant.

Redigerat av agpath, 08 December 2015 - 11:36.

Postad 08 December 2015 - 15:32

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Jag har redan backat i det påståendet då det inte går att hitta några källor som specar hur HBO lagrar, kodar och strömmar sina filer. Till skillnad mot (som jag nämnt) Netflix som har hur mycket spec som helst på deras techblog.

Att inte ha tekniska fakta gör det inte mer relevant med okulära jämförelser. En sådan jämförelse beror på väldigt många faktorer och blir ur ett tekniskt perspektiv irrelevant.

Jag har inte hittat något inlägg (förutom det ovan) där du backat från påståendet at HBO använder samma video-ström for AppleTV och Chromecast. Men det är ju bra att du gör det nu.

Vidare förstår jag inte vilka faktorer som spelar in för att faktiskt avgöra om det är samma video-ström eller ej. Samma video-ström kommer ge en exakt likadan sekvens av bilder när den avkodas oberoende på vilken enhet det gäller. Det enda som skiljer är hur enheten (sannolikt) modifierar färgerna. Sedan tittar man på de enskilda bilderna (frame), och är de likadana så har man samma vide-ström. Man bör dock undvika så kallade key-frames för det är större sannolikhet att de är lika även om man har olika video-strömmar.

Postad 08 December 2015 - 16:38

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Ska man jämföra bilder (och sekvenser av bilder) är det okulära jämförelser det enda sättet.

Hur är det Digital Foundry gör en "gissning" och vad har man för nytta av meta-data?

Metadatan beskriver videofilen och innehåller teknisk information om bitrate, upplösning osv. Många vanliga dödliga kan inte se skillnad på 720p och 1080p i olika bitrates, försök t.ex. att jämföra samma bitrate på 720p och 1080p (<5Mb/s).

Vidare förstår jag inte vilka faktorer som spelar in för att faktiskt avgöra om det är samma video-ström eller ej. Samma video-ström kommer ge en exakt likadan sekvens av bilder när den avkodas oberoende på vilken enhet det gäller. Det enda som skiljer är hur enheten (sannolikt) modifierar färgerna. Sedan tittar man på de enskilda bilderna (frame), och är de likadana så har man samma vide-ström. Man bör dock undvika så kallade key-frames för det är större sannolikhet att de är lika även om man har olika video-strömmar.

Tror du menar likadan video-ström. Du kan omöjligen bevisa att det är samma (d.v.s. exakt samma fil) video-ström baserat på en okulär jämförelse. Det kan ju vara två kopior av samma videoström, då är det inte samma fil. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.