Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HBO Nordic

3030 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2015 - 09:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Men Viasat frÄn nÀtet Àr inte ljudmÀssigt en höjdare. Hade haft dem om sÄ var fallet. Inget 5.1 ljud, inte ens pÄ Apple TV.

"inte ens"? HBO Nordic finns fortfarande inte pÄ Apple TV och Airplay stöder inte 5.1.

Postad 22 October 2015 - 10:05

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • ForumrĂ€v

• 796 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€r jag installerade appen pĂ„ min PS4 sĂ„g jag att den stöder 720p och 1080i, vilket Ă€r lustigt med tanke pĂ„ att HBO Nordic sjĂ€lva hĂ€vdar att materialet ska vara i full HD, vilket senast jag kollade innebar 1080p. 

I övrigt Àr det tyvÀrr samma grÀnssnitt som pÄ appen som lÀnge funnits till Samsungs BD-spelare. Den Àr extremt knölig att navigera och svÄröverskÄdlig. Dock Àr den snabbare Àn den var pÄ den BD-spelare jag testat. Plus att textningen kommer automatiskt och flyter pÄ problemfritt. SÄ var det inte heller pÄ Samsungs BD.

Det mest anvÀndarvÀnliga sÀttet att se HBO Nordic pÄ verkar fortfarande vara via Airplay till Apple TV, i synnerhet som den uppdaterade iOS-appen Àr riktigt bra,

Mitt hopp stÄr fortfarande till den kommande Apple TV 4 vars App Store förmodligen innebÀr att det bara Àr en tidsfrÄga innan en app dyker upp dÀr.

Men jag ska testa PS4-appen mer innan jag dömer ut den helt. Det blir kanske en annan femma nĂ€r mediaremoten kommer till PS4 nu inom kort.    

Postad 22 October 2015 - 10:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€r jag installerade appen pĂ„ min PS4 sĂ„g jag att den stöder 720p och 1080i, vilket Ă€r lustigt med tanke pĂ„ att HBO Nordic sjĂ€lva hĂ€vdar att materialet ska vara i full HD, vilket senast jag kollade innebar 1080p. 

1080/50i samt 1080/60i defineras i TV-vÀrlden som "Full HD".

Postad 22 October 2015 - 10:36

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

• 3398 inlĂ€gg
  • 0

NÄn som har utrustning och kan jÀmföra kvalitén pÄ 360, PS3 och PS4 kanske Àven Chromecast?

Jag kan jÀmföra CC och Ps4 idag, dom Àr kopplad pÄ samma utrustning

Postad 22 October 2015 - 11:11

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • ForumrĂ€v

• 796 inlĂ€gg
  • 0

1080/50i samt 1080/60i defineras i TV-vÀrlden som "Full HD".

I sĂ„ fall Ă€r det inte sĂ„ mĂ€rkligt, Ă€ven om jag tror att de flesta tĂ€nker sig att de menar samma sak som Netflix menar nĂ€r de pratar om HD. NĂ„vĂ€l, det Ă€r mest en teknikalitet – jag Ă€r tveksam till att jag egentligen kan se nĂ„gon skillnad mellan 1080i och 1080p i vilket fall.  

Postad 23 October 2015 - 10:47

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

I sĂ„ fall Ă€r det inte sĂ„ mĂ€rkligt, Ă€ven om jag tror att de flesta tĂ€nker sig att de menar samma sak som Netflix menar nĂ€r de pratar om HD. NĂ„vĂ€l, det Ă€r mest en teknikalitet – jag Ă€r tveksam till att jag egentligen kan se nĂ„gon skillnad mellan 1080i och 1080p i vilket fall.  

Verkar ha varit en typo i den initiala app-beskrivningen, nu stÄr det 1080p i beskrivningen, och jag fÄr ut 1080p+5.1 ljud pÄ mitt system.

Postad 23 October 2015 - 11:32

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • ForumrĂ€v

• 796 inlĂ€gg
  • 0

Verkar ha varit en typo i den initiala app-beskrivningen, nu stÄr det 1080p i beskrivningen, och jag fÄr ut 1080p+5.1 ljud pÄ mitt system.

Ja, dÄ var det förmodligen fel i beskrivningen. Det var ju bra.

Redigerat av Unregistered1aa3c9f9, 23 October 2015 - 11:33.

Postad 25 October 2015 - 10:38

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlĂ€gg
  • 0
Har provat pÄ ps4 lite snabbt.
Var ingen vacker syn pÄ 92" med projektor.
Annars brukar jag köra AirPlay Ipad- ATV pÄ en 55" panasonic plasma och dÄ ser bra ut.

Postad 27 October 2015 - 15:06

kave
  • kave
  • LĂ€rjunge

• 439 inlĂ€gg
  • 0

"inte ens"? HBO Nordic finns fortfarande inte pÄ Apple TV och Airplay stöder inte 5.1.

Fel igen, det blir dolby digital 5.1 ljud pÄ hbo nordic med AppleTV via airplay.

Postad 29 October 2015 - 09:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Fel igen, det blir dolby digital 5.1 ljud pÄ hbo nordic med AppleTV via airplay.

Jag googlade mig blÄ och lÀste alla specar jag kunde hitta utan att se hur Apple har specat Airplay. Har du lÀnk pÄ det eller Àr det som du ser nÀr du testar?

Postad 29 October 2015 - 15:11

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Köpte först en Chromecast 2 och sedan en Sony STR-DN860 pÄ Net On Net rean i BorÄs sÄ nu har jag 5.1 ljud pÄ HBO och Àntligen Àr det vÀrt att prenumerera. Började mitt abonnemang igÄr.

Redigerat av ruva, 29 October 2015 - 15:11.

Postad 29 October 2015 - 19:09

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Jag googlade mig blÄ och lÀste alla specar jag kunde hitta utan att se hur Apple har specat Airplay. Har du lÀnk pÄ det eller Àr det som du ser nÀr du testar?

AppleTV stödjer AC3 över Airplay (d.v.s. DD). Det gĂ„r att lĂ€sa i Apples utvecklarforum. 

Postad 30 October 2015 - 11:34

kave
  • kave
  • LĂ€rjunge

• 439 inlĂ€gg
  • 0

Jag fÄr det nÀr jag kör HBO Nordic frÄn iPad/iPhone till Apple TV.

Med den nya versionen av HBO Nordic Àr det ju inte enbart mirroring utan riktig Airplay, dvs trafiken gÄr inte in i iPaden och sen in i AppleTVn utan det Àr enbart en lÀnk som skickas dit sÄ kör AppleTVn direkt.

Ska bli spÀnnande att se hur lÄng tid det tar för HBO Nordic att göra en app för Apple TV Gen 4.

Postad 30 October 2015 - 11:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

AppleTV stödjer AC3 över Airplay (d.v.s. DD). Det gĂ„r att lĂ€sa i Apples utvecklarforum. 

Jag var otydlig. TÀnkte pÄ mirroring. Men med riktig Airplay gÄr ju strömmen direkt till Apple TVn.

Postad 30 October 2015 - 12:35

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • ForumrĂ€v

• 796 inlĂ€gg
  • 0

I Apple TV 4-trĂ„den bekrĂ€ftades det nyligen att HBO Nordic finns bland apputbudet redan nu. 

Postad 30 October 2015 - 15:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Foto-2015-10-30-09-27-11.jpg

Postad 30 October 2015 - 15:56

tony97
  • tony97
  • ForumrĂ€v

• 506 inlĂ€gg
  • 0

Foto-2015-10-30-09-27-11.jpg

LĂ€nk?

Postad 30 October 2015 - 16:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

LĂ€nk?

http://array.se/

Postad 30 October 2015 - 18:13

homery
  • homery
  • LĂ€rjunge

• 416 inlĂ€gg
  • 0
Vore kul Ä se hur grÀnssnittet ser ut.. Och om det funkar bra.

Postad 31 October 2015 - 08:58

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Billigatse versionen runt 1 700 kr https://www.prisjakt...t.php?p=3314855 sÄ hÄller mig till min Cromecast för 400 kr. Fattigmans AppleTV :)

Postad 31 October 2015 - 09:00

tony97
  • tony97
  • ForumrĂ€v

• 506 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som kan betygsÀtta hbo i nya Apple tv?

Postad 01 November 2015 - 00:31

niklas1590
  • niklas1590
  • Wannabe

• 41 inlĂ€gg
  • 0

GrĂ€nssnittet Ă€r verkligen bland det sĂ€msta jag nĂ„gonsin sĂ€tt. Texten Ă€r skriven med ett typsnitt som gör att det ser lite hackigt ut pĂ„ allt utom vĂ€ldigt smĂ„ tvs. Det Ă€r en kavalkad av undermenyer och onödiga tryck för att komma till saker, grĂ€nssnittet har en fĂ€rgskala som ser ut som en tv-box frĂ„n 2005. Det visas inte vilka avsnitt man sett av en serie. Det visas inte vad man sĂ€tt senast. 

HBO Nordic fortsÀtter att vara fantastiskt usla, tondöva och lÄngt bak i tiden nÀr det gÀller teknologi. Hur svÄrt kan det vara att inte bara snegla lite snabbt pÄ Netflix och Hulu för att ta till sig lite tips för hur ett grÀnssnitt kan designas? Det kÀnns verkligen som att det har skapats av en person som lÀser en grÀnssnitt 101 kurs pÄ universitetet

Postad 21 November 2015 - 17:15

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Hm, kan nÄgon pÄ HBO förklara varför man inte kan lÀgga in sjÀlva serien i "Min lista". Det enda man kan lÀgga till Àr enskillda avsnitt. Idiotiskt system om man frÄgar mig.

Postad 21 November 2015 - 17:40

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlĂ€gg
  • 0

Kan bara hÄlla med, idiotiskt system

Postad 21 November 2015 - 17:44

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

• 3398 inlĂ€gg
  • 0
HBO har bra utbud. Men vare sig jag kollar PS4 eller iPad till Apple Tv eller Chromecast sÄ Àr det struligt, fult och dumt.

Postad 22 November 2015 - 08:53

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • ForumrĂ€v

• 796 inlĂ€gg
  • 0

Hm, kan nÄgon pÄ HBO förklara varför man inte kan lÀgga in sjÀlva serien i "Min lista". Det enda man kan lÀgga till Àr enskillda avsnitt. Idiotiskt system om man frÄgar mig.

HÄller med om att det Àr dumt, lika dumt som att serierna Àr upplagda baklÀnges med senaste sÀsong och avsnitt först. Jag förmodar att skÀlet Àr att de tÀnker sig att deras tittare frÀmst Àr ute efter det senaste avsnittet, samtidigt utgörs ju större delen av deras utbud av gammalt material. Netflix Ä andra sidan kommer ju ihÄg var du var nÄgonstans, sÄ vad du ser först Àr anpassat sÀrskilt för dig.

Med det sagt har HBO Nordic blivit enormt mycket bÀttre bara under det senaste halvÄret. AirPlay frÄn iPhone till ATV fungerar i stort sett problemfritt. Jag har inte testat tjÀnsten pÄ ATV 4 Ànnu och har hört att den har fÄtt en del kritik, men den finns och Àr relativt smidig att navigera. Till skillnad frÄn appen till Samsung BD-spelare och PS 4 som Àr extremt enerverande med sina sidogardiner.

Postad 23 November 2015 - 08:59

kave
  • kave
  • LĂ€rjunge

• 439 inlĂ€gg
  • 0

Att sen HBO tror att man vill börja titta pÄ en TV serie frÄn och med det nyaste avsnittet och sen jobba sig bakÄt?

Postad 23 November 2015 - 09:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 0
Jo det Àr fan ett mysterium hur HBO tÀnker.
Att man kommer till senaste sÀsongen sista avsnittet först.
Och varför inte lÀgga in favoritserier istÀllet för avsnitt ?.

Sen brukar ja oftast fÄ leta vars fasen ja sett sist..

Postad 24 November 2015 - 17:08

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlĂ€gg
  • 0
Funderar pÄ att inhandla en Apple TV 4 som i första hand ska anvÀndas för Netflix och HBO Nordic.
Har lÀst lite orovÀckande kommentarer om att det inte Àr nÄgon vidare bild och ljudkvalitet via HBO-appen.

Skulle vara jÀttetacksam om nÄgon som redan har en Apple TV 4 kan bekrÀfta hur HBO-kvalitén Àr sÄ att jag slipper köpa grisen i sÀcken.

Är det 1080p-bild?
Hur Àr bildkvalitén jÀmfört med t ex Netflix eller SVT HD?
Är det 5.1-ljud, och i sĂ„ fall Dolby Digital eller Dolby Digital Plus?

Postad 24 November 2015 - 20:26

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

En vidare frÄga, Àr det nÄgon skillnad i kvalitet vad gÀller Apple TV och Chromecast?

Postad 25 November 2015 - 13:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

En vidare frÄga, Àr det nÄgon skillnad i kvalitet vad gÀller Apple TV och Chromecast?

Finns ingen anledning till det dÄ bÄda anvÀnder samma stream.

Postad 25 November 2015 - 15:28

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Det gör de sannolikt icke. AppleTV anvĂ€nder Apple's FairPlay + HLS, vilket Chromecast inte stödjer. Men dĂ€remot Ă€r vĂ€l sannolikheten stor att de har samma bitrate-profiler (d.v.s. "kvalitet" i din mening) till alla dessa "storbilds"-devices. 

Postad 25 November 2015 - 18:39

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlĂ€gg
  • 0

The Shannara Chronicles kommer till HBO 6 Januari. Det gĂ„r vĂ€l pĂ„ MTV först sen kommer den till HBO dagen efter antar jag.

Vad tror ni?

https://www.youtube....h?v=rCr3z_sTSNU

Redigerat av alienrebel, 25 November 2015 - 18:40.

Postad 26 November 2015 - 12:24

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlĂ€gg
  • 0
Har problem med uppspelningen av ljudet nÀr jag tittar via HBO-appen i min Samsung Smart-TV.
Enligt min receiver Àr det Dolby Digital 2-kanal, men det lÄter inget vidare. NÀr jag försöker omvandla ljudet till 5 kanaler med instÀllningen DDPLII i receivern sÄ kommer allt ljud ur centerhögtalaren och inget i de andra kanalerna. Denna manöver fungerar utmÀrkt pÄ andra kÀllor med 2-kanalsljud. Det verkar som om det Àr monoljud...?

Jag har kopplat ljudet frÄn TV:n till receivern via samma HDMI-kabel som jag anvÀnder för bilden.
NÄgon som har samma problem?
Kan jag göra nÄgot Ät det sjÀlv, eller Àr det bara att vÀnta pÄ att "central" uppdatering fixar detta?

Postad 26 November 2015 - 18:55

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Har du nÄgon kÀlla för det?

Postad 27 November 2015 - 12:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Det gör de sannolikt icke. AppleTV anvĂ€nder Apple's FairPlay + HLS, vilket Chromecast inte stödjer. Men dĂ€remot Ă€r vĂ€l sannolikheten stor att de har samma bitrate-profiler (d.v.s. "kvalitet" i din mening) till alla dessa "storbilds"-devices. 

Fairplay Àr en DRM-teknik som Apple anvÀnder i alla sina enheter. Chromecast anvÀnder Widevine (Google) och Playready (Microsoft) DRM samt HLS. Jag ser inte pÄ vilket sÀtt det skulle pÄverka innehÄllet i strömmen? För som du sjÀlv skriver Àr det sannolikt samma "bitrar-profil"/upplösning.

Hade det med DRM att göra skulle det Àven mÀrkas pÄ tex Netflix, men nu verkade vÀl problemet endast beröra HBO?

Har du nÄgon kÀlla för det?

Oj, massor av googling...

Postad 27 November 2015 - 18:36

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Fairplay Àr en DRM-teknik som Apple anvÀnder i alla sina enheter. Chromecast anvÀnder Widevine (Google) och Playready (Microsoft) DRM samt HLS. Jag ser inte pÄ vilket sÀtt det skulle pÄverka innehÄllet i strömmen? För som du sjÀlv skriver Àr det sannolikt samma "bitrar-profil"/upplösning.

Hade det med DRM att göra skulle det Àven mÀrkas pÄ tex Netflix, men nu verkade vÀl problemet endast beröra HBO?

Japp, jag Ă€r vĂ€l medveten om samtliga DRM som du nĂ€mner ovan. Men som du kanske ocksĂ„ vet dĂ„ du har googlat sĂ„ skall dessa DRM packas ihop med videoströmmen. De allra flesta har löst detta genom att helt enkelt ha flera olika videofiler som gĂ„r till varje device, dĂ„ det inte Ă€r helt enkelt att fĂ„ till "en" originalfil (eller ström som du kallar det) som sedan samtliga devices anvĂ€nder sig av. Det pĂ„gĂ„r arbete pĂ„ denna front dĂ„ det inte Ă€r sĂ€rskilt roligt för content-leverantörer och aggregatörer att sitta pĂ„ flera olika uppsĂ€ttningar per film/episod (ofta Ă€r det en blandning av playready, fairplay och sedan ett till format för datorer, typ widevine/adobe access eller dylikt) dĂ€r det dessutom finns 6 stycken olika filer av denne med olika bitrates. Det blir en j*vla massa lagring om man sitter pĂ„ ett stort bibliotek. 

Men ett problem som Àr med detta Àr ju dÄ att Apple Ànnu inte har hoppat pÄ denna standardiserings-tÄg. Du kan googla lite efter MPEG-DASH och common encryption sÄ finner du lite mer info kring det.

En fotnot: i de flesta fall sÄ anvÀnds PlayReady med SmoothStreaming. Men ja det hÀnder att man anvÀnder PlayReady med HLS.

Postad 27 November 2015 - 18:52

Tinardirith
  • Tinardirith
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0

Funderar pÄ att inhandla en Apple TV 4 som i första hand ska anvÀndas för Netflix och HBO Nordic.

Har lÀst lite orovÀckande kommentarer om att det inte Àr nÄgon vidare bild och ljudkvalitet via HBO-appen.

Skulle vara jÀttetacksam om nÄgon som redan har en Apple TV 4 kan bekrÀfta hur HBO-kvalitén Àr sÄ att jag slipper köpa grisen i sÀcken.

Är det 1080p-bild?
Hur Àr bildkvalitén jÀmfört med t ex Netflix eller SVT HD?
Är det 5.1-ljud, och i sĂ„ fall Dolby Digital eller Dolby Digital Plus?

Inte helt svar pÄ dina frÄgor men hÀr har du lite iaf. Kopierat frÄn FAQ:

https://se.hbonordic.com/service/faq

Är ert innehĂ„ll tillgĂ€ngligt i HD-kvalitet?

- Ja, vi erbjuder HD-kvalitet pĂ„ samtliga plattformar och enheter. Licensavtalet vi har med vĂ„ra innehĂ„llspartners krĂ€ver att vi anvĂ€nder det senaste inom Digital Rights Management (DRM) teknik, som innefattar integrering av High-Bandwith Digital Content Protection (HDCP), en form av digitalt kopieringskydd. För att kunna titta pĂ„ vĂ„rt innehĂ„ll i HD pĂ„ valfri enhet, via en kabel, port eller extern skĂ€rm mĂ„ste den vara HDCP-kompatibel. Alla telefoner, surfplattor och PC-datorer som anvĂ€nder sin inbygda skĂ€rm Ă€r kompatibla. Det kan dock hĂ€nda att du stöter pĂ„ problem nĂ€r du ansluter en extern bildskĂ€rm till din enhet, dĂ„ till exempel Apple MacBook och MacMini bildskĂ€rmsportar inte Ă€r HDCP kompatibla. SĂ„ om du ansluter en extern skĂ€rm kommer uppspelningen att berĂ€nsas till SD.

Redigerat av Tinardirith, 27 November 2015 - 18:53.

Postad 29 November 2015 - 10:41

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Jag hittar tyvÀrr inget. Skulle du kunna visa en lÀnk dÀr en oberoende part bekrÀftar detta? Det borde vara ganska enkelt, alla dumpade bilder borde vara exakt lika.

Postad 30 November 2015 - 08:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Jag hittar tyvÀrr inget. Skulle du kunna visa en lÀnk dÀr en oberoende part bekrÀftar detta? Det borde vara ganska enkelt, alla dumpade bilder borde vara exakt lika.

Jag tror inte jag förstÄr din frÄga. "Dumpade bilder"? Av vad? Vad Àr det för "oberoende part" du Àr ute efter?

För övrigt hÀnvisar jag till diskussionen om DRM ovan. Problemet Àr att HBO inte redovisar hur deras teknik fungerar, till skillnad frÄn Netflix som har en teknisk blogg dÀr i princip allt redovisas ned i minsta detalj. Om HBO fÄr vi tyvÀrr gissa mycket.

Postad 03 December 2015 - 17:24

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • ForumrĂ€v

• 796 inlĂ€gg
  • 0
Har dröjt lite för mig att börja titta pÄ HBO Nordic pÄ ATV 4, men nu har jag börjat titta pÄ nya sÀsongen av Fargo. Och jag vet inte vad alla gnÀller pÄ. Det bÄde ser bra ut och lÄter bra. Jag anvÀnder projektor och en duk pÄ 90". Klart bÀsta alternativet hittills. Lika bra som med Airplay till ATV 3, men smidigare.

För övrigt börjar nya Fargo riktigt bra!

Postad 04 December 2015 - 18:01

homery
  • homery
  • LĂ€rjunge

• 416 inlĂ€gg
  • 1

Har dröjt lite för mig att börja titta pÄ HBO Nordic pÄ ATV 4, men nu har jag börjat titta pÄ nya sÀsongen av Fargo. Och jag vet inte vad alla gnÀller pÄ. Det bÄde ser bra ut och lÄter bra. Jag anvÀnder projektor och en duk pÄ 90". Klart bÀsta alternativet hittills. Lika bra som med Airplay till ATV 3, men smidigare.

HÄller med. för mkt gnÀll!

Redigerat av homery, 04 December 2015 - 18:00.

Postad 06 December 2015 - 16:41

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror inte jag förstÄr din frÄga. "Dumpade bilder"? Av vad? Vad Àr det för "oberoende part" du Àr ute efter?

För övrigt hÀnvisar jag till diskussionen om DRM ovan. Problemet Àr att HBO inte redovisar hur deras teknik fungerar, till skillnad frÄn Netflix som har en teknisk blogg dÀr i princip allt redovisas ned i minsta detalj. Om HBO fÄr vi tyvÀrr gissa mycket.

Man jÀmför helt enkelt det som Apple TV och Chromecast spottar ut sig. Man behöver inte gissa.

Digital Foundry gör mycket sÄnt. HÀr kan du hitta deras jÀmförelser pÄ XBox, PS4 och PS3 som DVD/Blu-ray-spelare:

http://www.eurogamer...er-media-player

Postad 07 December 2015 - 12:19

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Man jÀmför helt enkelt det som Apple TV och Chromecast spottar ut sig. Man behöver inte gissa.

Digital Foundry gör mycket sÄnt. HÀr kan du hitta deras jÀmförelser pÄ XBox, PS4 och PS3 som DVD/Blu-ray-spelare:

Med andra ord en okulÀr jÀmförelse? Det blir lite av en gissning dÄ man inte kollar pÄ videoströmmarnas metadata som beskriver bitrates osv.

Postad 07 December 2015 - 13:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Helt irrelevant i sammanganget.

Postad 07 December 2015 - 19:31

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Med andra ord en okulÀr jÀmförelse? Det blir lite av en gissning dÄ man inte kollar pÄ videoströmmarnas metadata som beskriver bitrates osv.

Ska man jÀmföra bilder (och sekvenser av bilder) Àr det okulÀra jÀmförelser det enda sÀttet.

Hur Àr det Digital Foundry gör en "gissning" och vad har man för nytta av meta-data?

Postad 07 December 2015 - 19:38

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Helt irrelevant i sammanganget.

Varför Àr detta irrelevant? Du pÄstod att samma kÀlla ("stream" var ditt ordval) anvÀndes men du har inte visat nÄgot som helst belÀgg för det. Om du kommer med pÄstÄenden bör du ha fakta som stödjer de pÄstÄenden.

Om samma (komprimerade) video-ström anvÀnds kommer slutresultatet (det som spottas ut till TVn) vara detsamma. Detta Àr vÀldigt enkelt att testa pÄ det sÀtt som Digital Foundry (och andra) gör.

Postad 08 December 2015 - 11:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Varför Àr detta irrelevant? Du pÄstod att samma kÀlla ("stream" var ditt ordval) anvÀndes men du har inte visat nÄgot som helst belÀgg för det. Om du kommer med pÄstÄenden bör du ha fakta som stödjer de pÄstÄenden.

Jag har redan backat i det pÄstÄendet dÄ det inte gÄr att hitta nÄgra kÀllor som specar hur HBO lagrar, kodar och strömmar sina filer. Till skillnad mot (som jag nÀmnt) Netflix som har hur mycket spec som helst pÄ deras techblog.

Att inte ha tekniska fakta gör det inte mer relevant med okulÀra jÀmförelser. En sÄdan jÀmförelse beror pÄ vÀldigt mÄnga faktorer och blir ur ett tekniskt perspektiv irrelevant.

Redigerat av agpath, 08 December 2015 - 11:36.

Postad 08 December 2015 - 15:32

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Jag har redan backat i det pÄstÄendet dÄ det inte gÄr att hitta nÄgra kÀllor som specar hur HBO lagrar, kodar och strömmar sina filer. Till skillnad mot (som jag nÀmnt) Netflix som har hur mycket spec som helst pÄ deras techblog.

Att inte ha tekniska fakta gör det inte mer relevant med okulÀra jÀmförelser. En sÄdan jÀmförelse beror pÄ vÀldigt mÄnga faktorer och blir ur ett tekniskt perspektiv irrelevant.

Jag har inte hittat nÄgot inlÀgg (förutom det ovan) dÀr du backat frÄn pÄstÄendet at HBO anvÀnder samma video-ström for AppleTV och Chromecast. Men det Àr ju bra att du gör det nu.

Vidare förstÄr jag inte vilka faktorer som spelar in för att faktiskt avgöra om det Àr samma video-ström eller ej. Samma video-ström kommer ge en exakt likadan sekvens av bilder nÀr den avkodas oberoende pÄ vilken enhet det gÀller. Det enda som skiljer Àr hur enheten (sannolikt) modifierar fÀrgerna. Sedan tittar man pÄ de enskilda bilderna (frame), och Àr de likadana sÄ har man samma vide-ström. Man bör dock undvika sÄ kallade key-frames för det Àr större sannolikhet att de Àr lika Àven om man har olika video-strömmar.

Postad 08 December 2015 - 16:38

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Ska man jÀmföra bilder (och sekvenser av bilder) Àr det okulÀra jÀmförelser det enda sÀttet.

Hur Àr det Digital Foundry gör en "gissning" och vad har man för nytta av meta-data?

Metadatan beskriver videofilen och innehÄller teknisk information om bitrate, upplösning osv. MÄnga vanliga dödliga kan inte se skillnad pÄ 720p och 1080p i olika bitrates, försök t.ex. att jÀmföra samma bitrate pÄ 720p och 1080p (<5Mb/s).

Vidare förstÄr jag inte vilka faktorer som spelar in för att faktiskt avgöra om det Àr samma video-ström eller ej. Samma video-ström kommer ge en exakt likadan sekvens av bilder nÀr den avkodas oberoende pÄ vilken enhet det gÀller. Det enda som skiljer Àr hur enheten (sannolikt) modifierar fÀrgerna. Sedan tittar man pÄ de enskilda bilderna (frame), och Àr de likadana sÄ har man samma vide-ström. Man bör dock undvika sÄ kallade key-frames för det Àr större sannolikhet att de Àr lika Àven om man har olika video-strömmar.

Tror du menar likadan video-ström. Du kan omöjligen bevisa att det Ă€r samma (d.v.s. exakt samma fil) video-ström baserat pĂ„ en okulĂ€r jĂ€mförelse. Det kan ju vara tvĂ„ kopior av samma videoström, dĂ„ Ă€r det inte samma fil. 

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.