Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple TV 4

2304 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 februari 2017 - 08:51

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Mastermaterialet för 4k är oftast 60, sedan ändar man det till 24 för att få plats på en uhd blu-ray skiva 

Det har jag väldigt svårt att tro då filmer i det stora hela filmas i 24fps (varför skulle man konvertera detta till en 60 master och sen tillbaka till 24), sen att det kan se smooth ut i 60hz är troligen för att man har ngn motionplus (eller ngn annan bildförstörande funktion på).

Postad 19 februari 2017 - 09:44

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 1

Flesta nya 4k apparaterna stödjer 30, 60 och 120 hz, med 120 klarar man 24 galant. Mastermaterialet för 4k är oftast 60, sedan ändar man det till 24 för att få plats på en uhd blu-ray skiva ;). Jag hade föredragit filmer i ren 4k, 60hz, en film = 300GB.

Det är nog tyvärr inte sant att hela Hollywood och TV-seriemakarna bytt ut sina kameror till 60p-kameror för det är otorligt kostsamma och genererar otroliga kostnader i efterarbetet med t.ex. specialeffekter etc som det ställs otroligt mycket högre krav på när dels upplösningen stigit samt rörelseoskärpan minskat med fler bildrutor.

De flesta spelfilmer och stora TV-serieproduktioner spelas in i 23,976/24 fps (jag hoppas att jag har fel och det har hänt något drastiskt på den fronten sista åren :)) och behåller sina 23,976/24 fps på Blu-Ray/UHD. På DVD (NTSC) använder man 3:2 pulldown för att ändra FPS till 29,97 fps, många spelare/TV-apparater kan idag plocka ut 24p-signalen från en NTSC-DVD och visa den som 24 fps. Det finns även TV-apparater som klarar att plocka ut 24p ur en 60p-signal. När det gäller PAL-dvd så tar man 24 fps-signalen och gör med lite olika metoder en speed-up till 25 fps så den signalen är förstörd för alltid för en TV att vända tillbaka till 24 fps.

Då har vi haft lite grundkurs ;) Problemet som jag ser det är ändå inte om nu allt skulle spelas in i 60p och visas i 60p från och med idag, för då har du ändå 10 000-tals filmer som aldrig har varit i närheten eller kommer vara i närheten av 60p och det är just därför AppleTV och Chromecast egentligen suger *pip* när det gäller uppspelning. Dock är de väldigt smidiga, men de är inget för en seriös uppspelning av film/tv-serier  :P

Postad 19 februari 2017 - 10:33

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Har nu lagt in plex på ATV4, min iPadPro 12.9" och servern på min stationära dator.

Vad jag märkt är att Plex inte är lika "intelligent" när den grupperar filmfiler och mappar. Blir total oordning av det som Infuse grpperar helt felfritt. Den verkar ta filer helt godtyckligt och lägga dem i grupper och även som tv-serier, men då helt blandat" rörigt. Alla mediafiler har av mig orörda standardnamn

Så där leder ju infuse lätt,

Eller vad har jag gjort fel, finns det någon plug in som fixar och grupperar utifrån releasenamn (ett ord som vi inte fördjupar oss i)

Redigerat av r_o_n, 19 februari 2017 - 10:36.

Postad 19 februari 2017 - 10:39

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Har nu lagt in plex på ATV4, min iPadPro 12.9" och servern på min stationära dator.

Vad jag märkt är att Plex inte är lika "intelligent" när den grupperar filmfiler och mappar. Blir total oordning av det som Infuse grpperar helt felfritt. Den verkar ta filer helt godtyckligt och lägga dem i grupper och även som tv-serier, men då helt blandat" rörigt. Alla mediafiler har av mig orörda standardnamn

Så där leder ju infuse lätt,

Eller vad har jag gjort fel, finns det någon plug in som fixar och grupperar utifrån releasenamn (ett ord som vi inte fördjupar oss i)

Jag förstår inte vad du menar med " ta filer helt godtyckligt och lägga dem i grupper och även som tv-serier, men då helt blandat" rörigt"

Vad menar du med grupperar?

Postad 19 februari 2017 - 10:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

och det är just därför AppleTV och Chromecast egentligen suger *pip* när det gäller uppspelning. Dock är de väldigt smidiga, men de är inget för en seriös uppspelning av film/tv-serier  :P

Har inga problem med bl,a Atv:n och anser mig själv vara ganska så seriös när det kommer till bild. Faktum är att Itunes (hyr) har riktigt bra bild och när det gäller (O,T) CC Ultran så levererar den verkligen en härlig UHD bild ;) Hoppas själv på en snabb "uppgradering" från Apple..

Redigerat av mcmike, 19 februari 2017 - 10:56.

Postad 19 februari 2017 - 11:32

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vad du menar med " ta filer helt godtyckligt och lägga dem i grupper och även som tv-serier, men då helt blandat" rörigt"

Har jag ett antal avsnitt av något, så grupperas de under mappnamn, iaf i klienten på min ATV4 och på min iPad. Jag har ju plex med tanken att spela upp mediafiler och en del av dessa tillhör samma serie, men de grupperas fel i gränssnittet på ATV4/iPad. Det kan vara avsnitt från 3-4 olika serier som läggs under titeln på en av dem.Jag vill helst inte ta en skärmdump, eftersom jag troligtvis bryter mot någon forumregel gällande det som hamnar i dumpen...

Postad 19 februari 2017 - 11:53

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Varför skulle du bryta mot några forum regler när du tar skärmdump på dina serier du själv har köpt och rippat?

Jag misstänker att du har när du lagt till dina filer valt fel kategori för dom.

Har du följt denna manual?

https://support.plex...ating-Libraries

För det du beskriver är ett beteende som är totalt främmande för mig.

Min erfarenhet är att Plex är mycket mycket bättre på att identifiera efter filnamn jämfört mot Infuse.

Med Infuse måste jag manuellt gå in och söka efter en matchning något som jag aldrig behöver göra med Plex.

Postad 19 februari 2017 - 12:13

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Har inga problem med bl,a Atv:n och anser mig själv vara ganska så seriös när det kommer till bild. Faktum är att Itunes (hyr) har riktigt bra bild och när det gäller (O,T) CC Ultran så levererar den verkligen en härlig UHD bild ;) Hoppas själv på en snabb "uppgradering" från Apple..

Jag håller helt klart med dig på den punkten, själva bilden är kanon på Apple TV. Flytet står jag dock inte ut med. Behöva ändra manuellt mellan 50/60 Hz samt att långt ifrån alla bildkällor klarar av att ta ut 24p ur 60p. Men visst alla stör sig inte heller av bildrutor på repeat ala 2:3-judder eller bildstopp varje sekund =)

Som sagt var, jag älskar min AppleTV/Chromecast till det begränsade utbudet jag kan använda dessa till. Min Samsung-plasma klarar t.ex. inte av att göra om 60p till 24p på ett för mig vettigt sätt. Har inte testat på projektorn då jag har annan utrustning som klarar av Netflix osv i korrekt fps från början!

Postad 19 februari 2017 - 12:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Som sagt var, jag älskar min AppleTV/Chromecast till det begränsade utbudet jag kan använda dessa till. Min Samsung-plasma klarar t.ex. inte av att göra om 60p till 24p på ett för mig vettigt sätt. Har inte testat på projektorn då jag har annan utrustning som klarar av Netflix osv i korrekt fps från början!

Projektor hanterar överlag signalen bättre inkl trådprodukten. Inte bara i denna tråd man "gnäller" över detta, när det "förmodligen" handlar om bildvisarens hantering av signalen. Nu tänker jag i första hand på streamat material så som Netflix/Viaplay :)  

Postad 19 februari 2017 - 13:01

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Projektor hanterar överlag signalen bättre inkl trådprodukten. Inte bara i denna tråd man "gnäller" över detta, när det "förmodligen" handlar om bildvisarens hantering av signalen. Nu tänker jag i första hand på streamat material så som Netflix/Viaplay :)  

Ja men en grund för enkel och smidig upplevelse är att man kan förlita sig på bildkällan gör rätt från början. Man ska inte behöva rätta till det i bildvisaren. Då är det för mycket som kan gå snett på vägen, vilket det iof kan göra ändån men då är det i alla fall enklare att hitta en lösning  ^_^

Postad 19 februari 2017 - 14:20

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Har inte testat på projektorn då jag har annan utrustning som klarar av Netflix osv i korrekt fps från början!

Blir lite nyfiken på vad du använder till projektorn?

Postad 19 februari 2017 - 14:28

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Blir lite nyfiken på vad du använder till projektorn?

Använder en Samsung BD-spelare, 6-serien o uppåt stöder automatisk fps även i appar. Kör den till plasman o projen. Apple TV står för de svenska streaming apparna som spelas upp i 50 Hz.

Postad 19 februari 2017 - 15:21

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Varför skulle du bryta mot några forum regler när du tar skärmdump på dina serier du själv har köpt och rippat?

Jag misstänker att du har när du lagt till dina filer valt fel kategori för dom.

Har du följt denna manual?

https://support.plex...ating-Libraries

För det du beskriver är ett beteende som är totalt främmande för mig.

Min erfarenhet är att Plex är mycket mycket bättre på att identifiera efter filnamn jämfört mot Infuse.

Med Infuse måste jag manuellt gå in och söka efter en matchning något som jag aldrig behöver göra med Plex.

För att allt kanske inte är rippat av undertecknad... Men jag ska absolut gå igenom din länk, tack. :)

Postad 20 februari 2017 - 12:46

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 1

Känner inte heller till problemet och jag har i skrivande stund ca 250 serier i mitt plex bibliotek och kan nog räkna på mina fem fingrar då jag behövt korrigera ngt.

Postad 20 februari 2017 - 13:16

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Känner inte heller till problemet och jag har i skrivande stund ca 250 serier i mitt plex bibliotek och kan nog räkna på mina fem fingrar då jag behövt korrigera ngt.

I infuse viusas en serie, med ung, samma namn som i en "mapp". Alltså alla avsnitt i en serie är grupperade och visas som om de låg i en mapp i appens gränssnitt. Plex tar alla avsnitt, delar upp dem godtyckligt, och lägger dem blandade i typ samma sorts mappar som infuse. Men då kan det vara 2-3 avsnitt från lika många serier i samma "mapp". Det blir svårt att hålla reda på avsnitt och liknande.
Får man bara bukt med detta så....
Kan se om jag helt enkelt kan ta en bild på tv:n i appen jag kör i ATV4 ikväll efter jobbet.

Postad 20 februari 2017 - 13:26

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Har man ordning på sina taggar och filnamn så är plex lika bra som tex kodi eller mediaportal på bibliotekshantering.

så här ser det tex ut hos mig. jag har via huvudmenyn vald tv-serier och sedan valt Walking dead.

Bifogad fil  wd1.jpg   72,19K   3 Antal nerladdningar

nästa steg:

Bifogad fil  wd2.jpg   51K   2 Antal nerladdningar

och steg 3:

Bifogad fil  wd3.jpg   40,36K   2 Antal nerladdningar

Det orange fältet med siffror visar hur många avsnitt jag ej sett.

Efter varje sett avsnitt så markeras det som sett och nästkommande blir "highlitat" och spelas upp automatiskt tillomed, ifall man ej orkar klicka manuellt ;)

Redigerat av somoene2, 20 februari 2017 - 13:30.

Postad 23 februari 2017 - 15:41

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Har man ordning på sina taggar och filnamn så är plex lika bra som tex kodi eller mediaportal på bibliotekshantering.

så här ser det tex ut hos mig. jag har via huvudmenyn vald tv-serier och sedan valt Walking dead.

attachicon.gifwd1.jpg

nästa steg:

attachicon.gifwd2.jpg

och steg 3:

attachicon.gifwd3.jpg

Det orange fältet med siffror visar hur många avsnitt jag ej sett.

Efter varje sett avsnitt så markeras det som sett och nästkommande blir "highlitat" och spelas upp automatiskt tillomed, ifall man ej orkar klicka manuellt ;)

Nu har jag pillat runt lite. Men en sak jag inte får till är denna lila bild. Hade en .jpg i min mapp med serier (också i mappar). Har raderat bilden. Raderade appen i atv4, startade om atv4 och bilden är kvar. Den är kvar i min iPad, telefon och i dator nr. 2.

Så var i servern lagras sådant som är raderat? Vad har serverprogrammet gjort för att hänga kvar i denna bild? Den lägger sig som "cover på alla mappar i min mapp serier.
Varför får inte mapparna seriernas omslag? DEtta är så irriterande så att jag nästan hellre ger upp och fortsätter med infuse, men bara nästan....

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  folder.jpg   114,71K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av r_o_n, 23 februari 2017 - 15:43.

Postad 23 februari 2017 - 15:55

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Nu har jag pillat runt lite. Men en sak jag inte får till är denna lila bild. Hade en .jpg i min mapp med serier (också i mappar). Har raderat bilden. Raderade appen i atv4, startade om atv4 och bilden är kvar. Den är kvar i min iPad, telefon och i dator nr. 2.

Så var i servern lagras sådant som är raderat? Vad har serverprogrammet gjort för att hänga kvar i denna bild? Den lägger sig som "cover på alla mappar i min mapp serier.
Varför får inte mapparna seriernas omslag? DEtta är så irriterande så att jag nästan hellre ger upp och fortsätter med infuse, men bara nästan....

Om man gör en ändring bland filerna så måste man uppdatera biblioteket så den nya informationen läses in.

Något du gör genom att trycka på "Uppdatera"

Detta går du naturligtivs i webbgränssnittet.

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 15.52.14.png   679,29K   0 Antal nerladdningar

Du kan också ändra själv omslag manuellt om du trycker på pennan och går till omslag.

Redigerat av lappen71, 23 februari 2017 - 15:54.

Postad 23 februari 2017 - 16:09

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Om man gör en ändring bland filerna så måste man uppdatera biblioteket så den nya informationen läses in.

Något du gör genom att trycka på "Uppdatera"

Detta går du naturligtivs i webbgränssnittet.

attachicon.gifSkärmavbild 2017-02-23 kl. 15.52.14.png

Du kan också ändra själv omslag manuellt om du trycker på pennan och går till omslag.

Tack, Lappen71, uppskattas. :)
Jag gjorde det med, men det hjälpte inte.
Nu raderade jag biblioteket och la till det igen. Det gjorde susen.
Tyvärr hittar den inte allt, även om det är kända titlar

Bifogad fil(er)

Postad 23 februari 2017 - 17:00

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Tack, Lappen71, uppskattas. :)
Jag gjorde det med, men det hjälpte inte.
Nu raderade jag biblioteket och la till det igen. Det gjorde susen.
Tyvärr hittar den inte allt, även om det är kända titlar

Nu sitter jag inte vid datorn så jag kan inte kolla vilken scanner jag använder.
Men det är viktigt att man väljer rätt för vissa gör olika bra jobb

Postad 23 februari 2017 - 18:16

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Tv-serie biblioteket måste ha TheTVDB som agent annars blir det inte rätt.

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 17.51.45.png   463,15K   2 Antal nerladdningar

Vet inte varför det blir fel för dig men för mig ser det ut såhär med samma serie.

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 18.12.55.png   337,08K   1 Antal nerladdningar

Skulle det alla fall inte bli rätt för dig så kan man manuellt söka och korrigera.

Det gör du genom att gå in i serien och klicka på dom tre prickarna och välja "Korrigera......"

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 18.14.53.png   353,94K   1 Antal nerladdningar

Postad 23 februari 2017 - 19:06

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Tv-serie biblioteket måste ha TheTVDB som agent annars blir det inte rätt.

attachicon.gifSkärmavbild 2017-02-23 kl. 17.51.45.png

Vet inte varför det blir fel för dig men för mig ser det ut såhär med samma serie.

attachicon.gifSkärmavbild 2017-02-23 kl. 18.12.55.png

Skulle det alla fall inte bli rätt för dig så kan man manuellt söka och korrigera.

Det gör du genom att gå in i serien och klicka på dom tre prickarna och välja "Korrigera......"

attachicon.gifSkärmavbild 2017-02-23 kl. 18.14.53.png

Jag är mycket tacksam för hjälpen. Men jag hittar inte ens in till den dumpen som är först. Jag hittar inställningar för bibliotek, men inte redigera bibliotek. Jag läser vidare så länge. :)

Edit:
Hittade, annat gränssnitt än ditt. :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av r_o_n, 23 februari 2017 - 19:12.

Postad 23 februari 2017 - 19:17

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Jag är mycket tacksam för hjälpen. Men jag hittar inte ens in till den dumpen som är först. Jag hittar inställningar för bibliotek, men inte redigera bibliotek. Jag läser vidare så länge. :)

Du trycker på det bibliotek du vill redigera i vänstra sidofältet.

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 19.10.54.png   38,62K   0 Antal nerladdningar

Sen trycker du på kugghjulet och väljer "Redigera....."

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 19.11.14.png   108,25K   0 Antal nerladdningar

Sen väljer du "Avancerat..."

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-23 kl. 19.11.54.png   122,54K   0 Antal nerladdningar

Men detta är egentligen inget du ska behöva göra om du har läst artikeln jag länkade till.

För där står det redan vad man ska välja för respektive bibliotek.

Postad 23 februari 2017 - 19:18

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Tack, Lappen71. :) Tror jag hittar mer i inställningarna nu.
Då är det bara undertexter, att kunna ladda ner dem i appen, som man gör i infuse. Valfria språk osv
Går det?

Klarar plex .iso och .img som infuse gör?

Postad 23 februari 2017 - 19:21

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Tack, Lappen71. :) Tror jag hittar mer i inställningarna nu.
Då är det bara undertexter, att kunna ladda ner dem i appen, som man gör i infuse. Valfria språk osv
Går det?

Nej det går inte att manuellt göra som i InFuse utan det gör Plex automatiskt.

Klarar plex .iso och .img som infuse gör?

Nej 

Postad 23 februari 2017 - 20:14

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Du hittar bilder som plex laddar ner här:  c:\användare\"din dator"\AppData\Local\Plex Media Server\Media\localhost\

Ladda ner sub-zero för undertexter här :https://github.com/p...Sub-Zero.bundle 

och packa upp zipfile till: c:\användare\S"din dator"\AppData\Local\Plex Media Server\Plug-ins\    

Sedan kan du i plex, under kanaler hitta subzero och konffa det efter önskemål.

Det söker efter texter (så länge ingen finns) och laddar automatiskt ner den på valt språk.

Lappen71 har varit till grym hjälp!

Hoppas du får ordning på det. bortsett från saknaden av iso,img (dvd) tycker jag det funkar ypperligt med plex för eget bruk när man är hemifrån. Det är inte ofta jag ser dvd idag ändå.

Postad 24 februari 2017 - 00:49

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Du hittar bilder som plex laddar ner här:  c:\användare\"din dator"\AppData\Local\Plex Media Server\Media\localhost\

Ladda ner sub-zero för undertexter här :https://github.com/p...Sub-Zero.bundle

och packa upp zipfile till: c:\användare\S"din dator"\AppData\Local\Plex Media Server\Plug-ins\    

Sedan kan du i plex, under kanaler hitta subzero och konffa det efter önskemål.

Det söker efter texter (så länge ingen finns) och laddar automatiskt ner den på valt språk.

Lappen71 har varit till grym hjälp!

Hoppas du får ordning på det. bortsett från saknaden av iso,img (dvd) tycker jag det funkar ypperligt med plex för eget bruk när man är hemifrån. Det är inte ofta jag ser dvd idag ändå.

Tack. :) 
Klarade av att packa upp den plugin du tipsade om, men i kanaler så finns inte pluggen synlig som valbart alternativ.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  p9uoio.JPG   43,58K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av r_o_n, 24 februari 2017 - 01:18.

Postad 24 februari 2017 - 06:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Klarade av att packa upp den plugin du tipsade om, men i kanaler så finns inte pluggen synlig som valbart alternativ.

den dyker inte upp som kanal under onlineinnehåll då?

Postad 24 februari 2017 - 08:22

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Som jimjams sa du tittar på fel ställe, gå in på kanaler där du browsar dina vanliga bibiliotek.

Postad 24 februari 2017 - 10:20

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Som jimjams sa du tittar på fel ställe, gå in på kanaler där du browsar dina vanliga bibiliotek.

den dyker inte upp som kanal under onlineinnehåll då?

Tror jag hittade .
Tack :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  8poljo.JPG   45,69K   0 Antal nerladdningar

Postad 03 mars 2017 - 07:57

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Nu kan ni som vill och har en ATV4 med ios 10.1 eller lägre Jailbreaka :)

http://newosxbook.co...e200aedec80f4f1

Postad 03 mars 2017 - 08:05

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0

Senaste iOS prylen jag Jailbreakade var en iPhone 4, vad finns det för anledningar att JB:a en ATV4? Vilka appar vill man sideloada?

Postad 03 mars 2017 - 08:09

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Till iPhone/iPad hur många som helst! Till AppleTV Kodi :)

Postad 03 mars 2017 - 08:29

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0

Till iPhone/iPad hur många som helst! Till AppleTV Kodi :)

KODI, vad ger KODI på en ATV4 förutom pirat addons? Har ju både tex. Plex och InFuse när man kör stock.

Har väl för övrigt kunnat installera KODI även tidigare.

Redigerat av lobo, 03 mars 2017 - 08:32.

Postad 03 mars 2017 - 08:47

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Du har kunnat sideloada kodi tidigare vilket är rätt begränsat.

Kodi är rätt så många gånger överlägset plex infuse mm. Vet man inte det så bör man kolla upp det eller vara tyst ;)

Har aldrig kört några pirat addons på kodi.

Men att kunna synka hela musik/filmbibliotek över alla rum i huset där tv finns och använda kodi till film/musik/TV/webtv/spotify/viaplay/netflix/hbo med mera i samma program är för mig överlägset. Att dessutom få (i mitt tycke) ett snyggare gränsnitt är ett klart plus. Som det har varit nu har mina atv mest samlat damm. Nu kommer dom till bra användning i sovrum/barnrum :) 

Plex används när vi är på resande fot.

Postad 03 mars 2017 - 08:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Aktuell ver är 10.1.1 och uppdateras automatiskt så det kan ju vara problematiskt.

Postad 03 mars 2017 - 09:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Vaddå uppdateras automatiskt?  Du kan stänga av autouppdatering i menyn.

Postad 03 mars 2017 - 09:26

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Plex addon för Kodi är det bästa dock IMO, då får man Kodi i bakgrunden och Plex som "frontend", så funkar det på ATV så rekommenderas det varmt.

Postad 03 mars 2017 - 09:51

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0
KODI används flitigt men hade aldrig köpt 3st ATV4 om KODI hade varit det primära användningsområdet, förstår inte vitsen med att betala ett överpris om man endast är intresserad av KODI. mina Kinaspelare fixar KODI alldeles utmärkt, mina ATV4 fixar det mesta annat jäkligt smidigt och spelar ingen roll om det är min 6-åriga grabb eller mina teknikfientliga föräldrar som ska använda spelaren.

Nu har jag som sagt inte JB:at något på ett bra tag men visst tappar man stock GUI och access till AppStore? Är man hänvisad till Cydia?

Postad 03 mars 2017 - 09:55

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Nu har jag som sagt inte JB:at något på ett bra tag men visst tappar man stock GUI och access till AppStore? Är man hänvisad till Cydia?

Nej och Nej.

Det krävs rätt bra hw om man tex som jag använder aeon nox skinnet med mycket eyecandy. Där kan det ibland sega på tex en i5:a.

Så Atv4 blir en lagom maskin att köra med.

Postad 03 mars 2017 - 10:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0
Så slutsats, köp en MiBox (eller annat med typ AML 905) med stock Android TV och lägg in KODI Krypton med valfritt skin och allt är frid och fröjd samt kan glädjas över att ha sparat en bra slant :)

Postad 03 mars 2017 - 10:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Vaddå uppdateras automatiskt?  Du kan stänga av autouppdatering i menyn.

Under förutsättning att du visste om att det skulle komma en jailbreak som endast funkade innan 10.1.1, ja. Annars har den ju redan hunnit att uppdateras.

Postad 12 mars 2017 - 11:43

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Förstår nu vad alla klagade på med infuse. Det tar nu 20-30 sekunder med snurrande hjul att gå in i en katalog. Hade aldrig tidigare detta problem, och hittar inget sätt att få det att bli lika snabbt som det var tidigare. Kör trådat och har provat omstart av ATV, router samt NAS.

Någon som vet om det finns någon inställning som hjälper ?

Postad 13 mars 2017 - 11:40

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

20-30 sekunder, för mig tar det 1-2 min och även jag kör trådat. Så infuse är tyvärr inget alternativ längre för mig. Fattar inte varför den inte kan göra detta i bakgrunden varje gång det är en ändring i biblioteket.

Postad 13 mars 2017 - 12:43

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

Tar bara runt 2-3 sekunder för mig, men antar att det har med mängden material och metadata att göra och jag är rätt bra på att rensa.

Postad 13 mars 2017 - 12:51

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0

Tar bara runt 2-3 sekunder för mig, men antar att det har med mängden material och metadata att göra och jag är rätt bra på att rensa.

Hm hur kan det komma sig att det tar lika lång tid att gå in på en utdelad på mapp som innehåller 5 filmer och en som innehållet 900?
Metadatan spelar absolut ingen som helst roll i detta fall eftersom den är lagrad på ATV4.

Postad 13 mars 2017 - 16:19

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Det brukade bara ta två tre sekunder tidigare, och jag har inte ens lagt till några nya filmer.

Besynnerligt,,, 

Postad 13 mars 2017 - 18:27

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

Det brukade bara ta två tre sekunder tidigare, och jag har inte ens lagt till några nya filmer.
Besynnerligt,,,

Okej, då kanske samma sak väntar mig ikväll...

Postad 21 mars 2017 - 15:38

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Förstår nu vad alla klagade på med infuse. Det tar nu 20-30 sekunder med snurrande hjul att gå in i en katalog. Hade aldrig tidigare detta problem, och hittar inget sätt att få det att bli lika snabbt som det var tidigare. Kör trådat och har provat omstart av ATV, router samt NAS.

Någon som vet om det finns någon inställning som hjälper ?

Även om man får skämmas så är det väl bara att posta.... :ph34r:

Hade ställt om NASen så att hårddiskarna går ned i viloläge efter ett antal minuter. Så väntetiden för Infuse kom från att diskarna varvade upp. Utan den inställningen så går det snabbt att få fram bibliioteken igen.  :blush:

Postad 21 mars 2017 - 15:56

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0

Även om man får skämmas så är det väl bara att posta.... :ph34r:
Hade ställt om NASen så att hårddiskarna går ned i viloläge efter ett antal minuter. Så väntetiden för Infuse kom från att diskarna varvade upp. Utan den inställningen så går det snabbt att få fram bibliioteken igen. :blush:

Tack, nu slapp jag :) Ställde rätt nyligen in att de externa diskarna som är anslutna till NAS:en skall gå ner i viloläge.....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.