Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 June 2020 - 18:33

STiFLR
  • STiFLR
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

De flesta verkar vara lite svårflirtade här ;) eller så är det jag som är lättfotad :) Tyckte det mesta såg next-gen ut. Detaljer, animationer, partiklar/fysik och ljussättning i vissa klipp var ju hästlängder från current-gen imo. Var iofs inte jättemycket gameplay men ändå, haksläpp för mig iaf.

Redigerat av STiFLR, 12 June 2020 - 18:34.

Postad 12 June 2020 - 18:43

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Horizon såg ju fantastiskt ut. Densiteten på växtligheten va häftig. Annars såg väl många spel ut som snyggare varianter. Men va tusan, det blir bra det här. Oklart vilka spel är till launch bara.

Nyfiken på headsetet. Mitt nuvarande är inte i bästa skick så är sugen på nytt. Kommer 3D ljudet i headsetet att göra riktig skillnad eller mest gimmick tror ni?

Postad 12 June 2020 - 18:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det är ju inget haksläpp, men man ser att det är ganska mycket mer detaljer som visas, och spelet är ju säkert långt från färdigt.

Bilspel är så svårt också, de ser redan väldigt bra ut. Jag funderade på ansikten. När vi såg UE-demot så tänkte vi att varför visar de en sån tecknad karaktär. Men av det jag såg igår så var det inget spel som visade ansikten mer realistiska än idag direkt.

Många spel såg tvärtom bara konstiga ut, robotansikten. Som t.ex. Housemarques spel. Miles Morales kändes också som.. okej nu ska vi visa hur detaljerade porer och hudtextur vi kan visa upp, men jag ser hellre mänskliga animationer. Basketspelaren såg ut att drunkna i svett.

Håret också lite tveksamt, vissa såg ut att ha potential som fienden i Spider-Man, men Aloys hår såg inte så mycket bättre ut? Och såg märkligt ut när det rörde sig i vissa fall. Hon lilla flickan i Capcoms spel hade individuella hårstrån typ, men det ser konstigt ut. Hår, klädfysik, vätskor etc ska kunna se mycket bättre ut med nya processorerna.

Kena hade iofs bra ansiktsanimationer, fast det är tecknat.

1:09 in i Capcoms spel här t.ex.

https://www.youtube....eature=emb_logo

Håret är mer uppdelat nu, men det är fortfarande uppenbart TV-spelshår. Tror på stora framsteg inom detta och annat jag pratat om under nästa generation, men lite märkligt att inget direkt visats ännu.

Redigerat av Zoiler, 12 June 2020 - 19:01.

Postad 12 June 2020 - 18:54

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jag tor man är tvungen att se trailarna i 4k för att göra dem rättvisa. :)

De spel jag ser fram emot eller vill se mer av är, i visningsordning.

Spider-man

Ratchet & Clank

Project Athia (eller vad nu slutprodukten kommer heta)

Stray

Sackboy

Kena

Goodbye Volcano High (Lite 'Life is Strange'-vibbar fick jag)

Oddworld Soulstorm

och sist men inte minst, Horizon II, naturligtvis.

Postad 12 June 2020 - 19:00

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Är lite osäker på den exakta skillnaden mellan remake och remaster.

En remake är att man gör ett nytt spel baserat på ett äldre, dvs behåller koncept i stort men börjar om från scratch. Det blir i så fall ett nytt spel. En remaster å sin sida innebär vanligtvis att man anpassar kod till nyare plattform, har högre upplösning på texturer etc. och undviker missar eller begränsningar som fanns i originalet. Det är fortfarande samma spel dock med i grunden samma design, och ibland är det mer riktigt att helt enkelt kalla det för portning.

Uncharted 1-3 och TLoU på PS4 är tydliga exemplen på remasters (förbättrad prestanda och grafik men samma spel), medan Resident Evil 2-3 är solklara remakes (bortsett från koncept och intrig finns inga egentliga likheter med originalen).

Postad 12 June 2020 - 19:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jag tor man är tvungen att se trailarna i 4k för att göra dem rättvisa. :)

Helt klart, men det var det första jag gjorde efter konferensen.

Verkar som Spider-Man inte är en expansion, utan ett fristående spel

Edit: En annan grej, inga RPG? Var är typ White Knight Chronicles och Ni No Kuni-wannabees =P

Redigerat av Zoiler, 12 June 2020 - 19:14.

Postad 12 June 2020 - 20:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Bilspel är så svårt också, de ser redan väldigt bra ut. Jag funderade på ansikten. När vi såg UE-demot så tänkte vi att varför visar de en sån tecknad karaktär. Men av det jag såg igår så var det inget spel som visade ansikten mer realistiska än idag direkt.

Många spel såg tvärtom bara konstiga ut, robotansikten. Som t.ex. Housemarques spel. Miles Morales kändes också som.. okej nu ska vi visa hur detaljerade porer och hudtextur vi kan visa upp, men jag ser hellre mänskliga animationer. Basketspelaren såg ut att drunkna i svett.

Håret också lite tveksamt, vissa såg ut att ha potential som fienden i Spider-Man, men Aloys hår såg inte så mycket bättre ut? Och såg märkligt ut när det rörde sig i vissa fall. Hon lilla flickan i Capcoms spel hade individuella hårstrån typ, men det ser konstigt ut. Hår, klädfysik, vätskor etc ska kunna se mycket bättre ut med nya processorerna.

Kena hade iofs bra ansiktsanimationer, fast det är tecknat.

1:09 in i Capcoms spel här t.ex.

https://www.youtube....eature=emb_logo

Håret är mer uppdelat nu, men det är fortfarande uppenbart TV-spelshår. Tror på stora framsteg inom detta och annat jag pratat om under nästa generation, men lite märkligt att inget direkt visats ännu.

Verkar som vi tycker ungefär likadant, jag reagerade också på att ansiktena inte var bättre, men håret tycker jag bara såg konstigt ut.

Pragmata tycker jag såg ganska bra ut som helhet, kul med ett sådant spel från Capcom.

Angående RPG så är det ovanligt med tunga (bra) RPG vid release, detta känner jag igenn då det är min favorit-genre, man får alltid vänta minst ett år på det första riktigt bra rollspelet, antagligen för att de ofta tar lite längre tid att skapa, men iochmed uppsvinget det har haft så borde det ju vart några spelhus som fokuserat på det, men det kan ju vara ganska många spel man inte sett ännu.

Postad 12 June 2020 - 20:25

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

Håller med och har varit inne på det spåret länge just med ansikten att för mig blir det nextgen när dom går från tecknad till mänskliga och det ända som har kommit upp till den nivån hittills är ju Senua's Saga, den va ju typ obehaglig då den va så bra så det är en bit kvar innan man ropar nextgen på det området, däremot så känns det ju välkommet med ssd'n och dens fördelar samt ljudet. Horizon va fint men långt ifrån Senua

Postad 12 June 2020 - 20:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

det ända som har kommit upp till den nivån hittills är ju Senua's Saga, den va ju typ obehaglig då den va så bra så

Japp, det var definitivt ett nextgenface. Renderat i spelmotorn men få se om de verkligen når upp till det i det slutliga spelet.

men det kan ju vara ganska många spel man inte sett ännu.

Sony sa t.ex. att de har mycket kvar att visa (eller under utveckling iaf) och sen har ju nästan inga andra visat ännu så det finns fortfarande goda chanser. Vi har sett väldigt lite av nextgenutbudet hittills.

Det ryktades om att FF16 skulle visas på Sonys men drogs tillbaka, undrar om det verkligen är redo.

De som väntar med Cyberpunk till nextgen har ju i alla fall ett RPG vid launch, även om det inte är ett JRPG.

Postad 12 June 2020 - 20:48

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

Japp, det var definitivt ett nextgenface. Renderat i spelmotorn men få se om de verkligen når upp till det i det slutliga spelet.

Sony sa t.ex. att de har mycket kvar att visa (eller under utveckling iaf) och sen har ju nästan inga andra visat ännu så det finns fortfarande goda chanser. Vi har sett väldigt lite av nextgenutbudet hittills.

Det ryktades om att FF16 skulle visas på Sonys men drogs tillbaka, undrar om det verkligen är redo.

De som väntar med Cyberpunk till nextgen har ju i alla fall ett RPG vid launch, även om det inte är ett JRPG.

Absolut men dom va ändå tidigt ute så lika för alla sen är väl det få sekvenser som varit in game. Tycker liksom det inte är good enough som Horizon visades, förväntar mig mer reality this gen. Och som någon skrev tidigare, dom andra spelen som visades va ju rena skämten.

Postad 12 June 2020 - 21:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Nyfiken på headsetet. Mitt nuvarande är inte i bästa skick så är sugen på nytt. Kommer 3D ljudet i headsetet att göra riktig skillnad eller mest gimmick tror ni?

Som jag har förstått det (och vi behöver definitivt mer info) så behöver du inte Sonys headset utan du kan använda vilket stereo-headsett som helst. Lyssna f.eks på detta med vanliga hörlurar: https://www.youtube....eature=emb_logo

Vanligtvis när man skal skapa en effekt av att ljud kommer från olika håll i stereo så går det på det med olika volymer och liknande trix, men Sonys 3d ljud är mer avancerat så att dom kan placera ljud mera spesifikt i 3d-rymden på väldigt många olika punkter. Detta skal ge en ännu starkare känsla av närvaro.

Det är inte uteslutet att Sony kan lansera speciella lurar som hanterar detta bättre, men det är ingenting som dom sagt ännu, men om du är på utkik efter nya lurar så borde du absolut vänta på lite mera info då dom visade en bild av deras egna. Dom har sagt att det är en work in progress och att det skal komma varianter för soundbars, 5.1-system osv framöver.

Kruxet som det verkar är att det måste anpassas för varje enskilt öra! De nämnde att det skal komma en del olika presets att välja på men att man ska kunna skanna sitt eget öra och få en profil för det, och att det oavsett låter bra, men ju närmare din korrekta struktur det kommer desto mer känner du dig omsluten.

Av det dom visade på GDC så såg det definitivt inte ut som en gimmick, det såg ut som hade lagt ned mycket tid på detta, och tid är pengar, dessutom kan Sony en del om ljud (f.eks ett eget utvecklat ljudsystem för bio redan 1990).

Redigerat av Demon Slayer, 12 June 2020 - 21:38.

Postad 12 June 2020 - 21:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Av det dom visade på GDC så såg det definitivt inte ut som en gimmick, det såg ut som hade lagt ned mycket tid på detta, och tid är pengar, dessutom kan Sony en del om ljud (f.eks ett eget utvecklat ljudsystem för bio redan 1990).

Å andra sidan sa de att man skulle lyssna på eventet igår med hörlurar för att de gjort något speciellt med ljudet. Resetera gjorde en tråd om folk hörde något, 10-15 % eller nåt sa att det var märkbart.

Edit: På tal om fysiken, en annan sak är ju vind/väder. Där verkar Horizon i alla fall ha gjort något, ser ut att ha ett riktigt vind- och vädersystem.

U4m7lgb.gif

Edit: Gick tillbaka och kollade på gameplaysegmentet från Ratchet. Rätt mycket destruction där ändå, stenar som går itu, metall och delar av rustningar som faller av, patronhylsor som rullar omkring och allt ligger kvar på marken. Behöver mer gameplay för att se sånt.

Redigerat av Zoiler, 12 June 2020 - 22:11.

Postad 13 June 2020 - 06:39

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Köper jag nån av dom nya konsolerna, ska den vara grym UHD spelare, som går att stänga av HDR, vilket jag saknar på våran samsung uhd spelare.
Eller köper jag nytt grafikkort till datorn från nya nvidia 3000 serien som kommer, så spelen får högre fps till 1440p skärmen...
Slutar väl med både och sen ändå 😮😄

Postad 13 June 2020 - 08:52

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Många av titlarna kommer även till PC

https://www.fz.se/ny...n-playstation-5

Postad 13 June 2020 - 10:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tyckte tvärtom. Första halvan var ointressant. Det var tur att de visade Horizon II.

Har aldrig förstått varför de lägger tid på att visa så många spel med Tetris-grafik. Allt är inte grafik såklart, men när man visar en helt ny konsol är det... rätt viktigt.

Angående designen så var det som jag trodde, inte alls likadan som Devkit. Bra att den är stor dock. Hoppas den kommer i svart.

Jämför med PS4 eventet. Mkt bättre "initial line-up" till PS5.
De prickade av iprincip varje spel som folk, realistiskt, hade förväntat sig att se. Silent Hill var väl det enda som saknades.

Att de fyllde ut med lite indie-småttingar ser jag mera som paus underhållning... :) Och det är ju trots allt så att att även de ingår i line-upen.

Enda grova missen tycker jag var att det inte fanns nått gameplay-liknande i Horizon demot.

Redigerat av pacman, 13 June 2020 - 10:40.

Postad 13 June 2020 - 10:43

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Jag älskar ju många av Sony's spelserier och titlar. Så att se både Horizon och Ratchet gjorde mig jättenöjd, jag har inte heller haft en PS4 på ett tag så när jag köper PS5 har jag många spel att spela tidigt. Ur båda generationerna. :) 

Postad 13 June 2020 - 10:44

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

Är det något spel som kommer att vara aktuellt Holiday 2020, verkar ju vara 2021 på det mesta så bakåtkompabilitet blev helt plötsligt viktigt

Finns det någon info ute om någon av de båda kombatanterna kommer tillåta nedladdning av appar. Jag använder en Formuler z8 idag men hade ju varit finnemang om konsolen gick att nyttja till det istället

Redigerat av merry, 13 June 2020 - 10:46.

Postad 13 June 2020 - 10:48

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2830 inlägg
  • 0
Vet ärligt talat inte om jag tycker konsolen är snygg eller ful. Måste nog ses irl för att få en riktig uppfattning. Liggande ser det ju ut som någon satt sig på den så den böjt sig.

Postad 13 June 2020 - 11:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Tyckte första dagen den var clean. Andra dagen ful. Nu har jag vant mig och bara tänker att så länge den är snabb och tyst och passar i bänken så blir det bra. Men ja det blir fint att se den mot f.eks människor eller gentemot ps4, inte bara i en bild med skala utan irl lixom. Hoppas det blir liknande videor som DF gjorde med Series-X, där fick man en fin förståelse för storleken.

Postad 13 June 2020 - 11:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1
I praktiken tycker jag konsoldesign, såväl form som storlek, är helt oviktigt. Har som regel haft dem ståendes bakom tvn ändå.

Men det är alltid roligt att tycka saker så... Jag gillar designen! Klart mkt roligare än vad MS mäkta med, som inte designade sin låda alls. Fast Sony har oxå varit lata, det är en lätt oblyg rip-off:
4v6ioyszgf451.jpg

Postad 13 June 2020 - 12:16

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

Hahaha busted! Pacman är Sony's chefs designer

Postad 13 June 2020 - 12:18

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 1

Xbox lådan är en betydligt mer stilren och mogen design. 

Postad 13 June 2020 - 12:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hahaha busted! Pacman är Sony's chefs designer

Rasonic RTF-900KDC heter den tydligen. Undra om de hetat så om inte Panasonic funnits. :)

Postad 13 June 2020 - 12:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Är det bara jag som fick en lätt pessimistisk känsla enbart pga design/storlek?
Fick mig att luta åt att de kommer försöka sig på $499 för PS5DE och $549-$599 för PS5.

Arrogant Sony is back osv. Har gärna fel.

Postad 13 June 2020 - 12:49

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

Det är ju bara en låda ju. Riktig tråkig egentligen men det spelar mig ingel roll hur de ser ut. Bara de funkar o kan spela bra spel =) Men om jag får välja är ju ps4 pro eller xbox one X att föredra. Platta grejer i tvbänken...

Postad 13 June 2020 - 14:10

JSan
  • JSan
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Är det något spel som kommer att vara aktuellt Holiday 2020

Godfall, Spiderman, Deathloop och Kena bridge of spirits sägs väl alla komma holiday eller Q4 2020.

Sen ska väl Astro's Playroom ingå vid köp.

Redigerat av JSan, 13 June 2020 - 14:12.

Postad 13 June 2020 - 14:20

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Fick mig att luta åt att de kommer försöka sig på $499 för PS5DE och $549-$599 för PS5.

Kommer ju kosta en tusenlapp till minst häröver är du så positiv?

@anders vad är det för fel på stilrena klassiska lådor som man inte vill spy åt efter att ha sett den 10 gånger. Den ska ju helst inte distrahera i biomörkret diskret är bättre i längden. Nu när de kanske närmast måste stå framme för att få så bra kylning som möjligt :) 

Postad 13 June 2020 - 14:43

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

Om man ska jämföra grafik av det lilla som visats så är inte skillnaden alldeles för liten mellan TLOU2 och Horizon2 med tanke på alla nya hästkrafter och ''nextgen'' grafik?

Postad 13 June 2020 - 15:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Kommer ju kosta en tusenlapp till minst häröver är du så positiv?

Tror inte Sony kommer lägga på en tusing, eller mer, ijmf med USA. Tror det kommer kunna översättas rätt direkt.

Postad 13 June 2020 - 15:05

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 2

Mycket snack om utseende och storlek. Själv har jag absolut ingen som helst problem med varken storleken eller utseende, bara den är tyst. Jag tänkte mer kolla på den grymma grafiken på teven istället för på konsolen. Prismässigt så tror jag inte heller jag kommer bli avskräckt. Något ska man väl göra med sina pengar och med tanke på hur mycket jag spelar så får det kosta. 

Jag siktar på att köpa både PS5 och Xbox Series X vid release och har ställt in mig på att det kan kosta en hel del. Skulle dom kosta 7000:- - 8000:- så skulle det inte få mig att backa. Jag älskar tv-spel och ser fram mot nya toppspel även nästa generation, med grafik som kommer att få mig att tappa hakan.

Postad 13 June 2020 - 15:13

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

@anders vad är det för fel på stilrena klassiska lådor som man inte vill spy åt efter att ha sett den 10 gånger. Den ska ju helst inte distrahera i biomörkret diskret är bättre i längden. Nu när de kanske närmast måste stå framme för att få så bra kylning som möjligt :)

Jag sa bara att den är tråkig. Sen har du en poäng. Själv har jag dem hyllan dolt, så spelar egentligen ingen roll.

Tror inte Sony kommer lägga på en tusing, eller mer, ijmf med USA. Tror det kommer kunna översättas rätt direkt.

De gör väl en viss bedömning av vilken marknad den säljs på får man väl anta.

Postad 13 June 2020 - 15:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

De gör väl en viss bedömning av vilken marknad den säljs på får man väl anta.

Nordisk film-skatt på en 500-ing har iaf hänt förr.

Postad 13 June 2020 - 16:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jag fick en pessimistisk känsla när Jim Ryan mer eller mindre sa att han vill erbjuda värde och inte pris.

I think the best way that we can address this is by providing the best possible value proposition that we can. I don’t necessarily mean lowest price. Value is a combination of many things. In our area, it means games

Postad 13 June 2020 - 17:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

Xboxen är ju bara en grå fyrkant, typ som en standard Dell från 2010.

Postad 13 June 2020 - 18:00

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 2
Mja jag väljer nog hellre raka linjer och en diskret konsol.

Postad 13 June 2020 - 18:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Jag skrev om det på förra sidan. Att dom släpper en designad box är ju helt rätt för att kontra MS fyrkantiga låda, MEN deisgnen plus all digital edition gör att det känns som det är en grund för att kunna ta mer.

Jag tror på 450 för digital och max 530 för vanliga. Tror inte dom säljer til förlust.

Postad 13 June 2020 - 18:01

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Nu vill jag se en teardown av den. Får se om den är lika genomtänkt som Series X.

Redigerat av New Player, 13 June 2020 - 18:02.

Postad 13 June 2020 - 18:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Mja jag väljer nog hellre raka linjer och en diskret konsol.

Kanske, men Xboxen är ju faktiskt ful, och ser billig ut. T om Dell Vostro har mer vågad design.

PS5 ser ut som en luftfuktare eller luftrenare.

Bifogad fil  luftfuktare-mx-onda-mxhu2094-1-3-l.jpg   31.6K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  cb130ca4-b0d9-429f-9c9d-b0454984e9d1.jpg   16.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 June 2020 - 18:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Xboxen är ju bara en grå fyrkant, typ som en standard Dell från 2010.

Ja vad är det för fel på en klassisk stilren design?

Postad 13 June 2020 - 18:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Ja vad är det för fel på en klassisk stilren design?

Den ser ut som en mursten, dvs ingen design.

Bifogad fil  Skärmavbild 2020-06-13 kl. 19.29.51.png   71.95K   0 Antal nerladdningar

Säger inte att det spelar så stor roll, men Sony har iaf vågat designa sin konsol, medans MS bara gav upp.

Om det sen är lyckat eller inte är en annan sak.

Postad 13 June 2020 - 18:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Xbox Series X ser lite ut som om Apple hade gjort deras papperskorg rektangulär istället, och tagit bort all glans, typ...

Visserligen är designen lika med noll men PS5 ger mig så pass mycket avsmak att jag nästan hellre väljer Microsoft i det här fallet. Kan vi få bra, exklusiva spel på Sonyn är det iofs tillräckligt men i överlag känner jag mig väldigt... Passiv, till så gott som allt.

Postad 13 June 2020 - 19:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Var det inte du som sa att det absolut inte spelar någon roll hur en konsol ser ut och tyckte det var konstigt att det var en parameter för mig?

Postad 13 June 2020 - 19:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Det kanske jag sa men om Sony inte erbjuder något av intresse i spelväg och man samtidigt kanske t.o.m. får bättre prestanda i multiplattformsspel på Xbox Series X, så känner jag att Microsofts alternativ är bättre. Om så designen på Sonys inte faller mig i smaken så kan det vara ytterligare en faktor om än inte övervägande.

Tror dock inte att jag kommer att köpa någon av konsolerna då jag upplever alla alternativ som likgiltiga. Lägger mycket hellre ner pengar på ett bättre grafikkort och ny processor. Av nuvarande generation att döma kommer ändå den absoluta merparten av intressanta spel ändå att släppas på PC och för mig blir det i så fall bara bortkastad tid med konsol. Tråkigt, då detta i så fall blir den första av Sony jag inte köper.

Postad 13 June 2020 - 19:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

medans MS bara gav upp.

Det ironiska är att omröstningstråden på Era visar att fler gillar MS design.

Postad 13 June 2020 - 19:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det kanske jag sa men om Sony inte erbjuder något av intresse i spelväg och man samtidigt kanske t.o.m. får bättre prestanda i multiplattformsspel på Xbox Series X, så känner jag att Microsofts alternativ är bättre. Om så designen på Sonys inte faller mig i smaken så kan det vara ytterligare en faktor om än inte övervägande.

Tror dock inte att jag kommer att köpa någon av konsolerna då jag upplever alla alternativ som likgiltiga. Lägger mycket hellre ner pengar på ett bättre grafikkort och ny processor. Av nuvarande generation att döma kommer ändå den absoluta merparten av intressanta spel ändå att släppas på PC och för mig blir det i så fall bara bortkastad tid med konsol. Tråkigt, då detta i så fall blir den första av Sony jag inte köper.

Om du har bra setup för en pc (skärm, ljud, stol) så är ju inte det helt fel heller.

Det är ju spelen det handlar om, det var därför jag väntade lite med både PS3 och PS4....fanns inget vid launch som jag måste ha.

Vad är din favoritgenre? /edit - jag har faktisk lust på en alla tiders top-10 från dig, känner att det kunde vara intressant. Du behöver inte tänka så hårt, men gärna lista en del du håller starkt.

Redigerat av Demon Slayer, 13 June 2020 - 19:32.

Postad 13 June 2020 - 19:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Jag gillar inte att bedöma i genrer eller att välja ut favoriter. Dels för att man snabbt begränsar sig till ganska snäva definitioner, och dels för att favoriter endast speglar en liten del av allt jag tar del av. Det gäller både spel, musik, film, böcker etc. För mig är det hela ett löpande intresse där jag gärna tar del av så mycket som möjligt och det omfattar så mycket mer än bara isbergstopparna.

Men om jag ändå ska välja några favoriter utan vidare ordning så, hmm... Mike Tyson's Punch Out, Radiant Silvergun, SeGaGaGa, Resident Evil Code: Veronica, Metal Gear Solid IV, Shenmue 1-2, Rez, Final Fight (arkad) och Gunstar Heroes. Skulle du fråga mig om något år hade förmodligen Metal Gear Solid och Final Fight åkt bort men vet inte vad de skulle ersättas med... :)

Postad 13 June 2020 - 21:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det ser väldigt olikt ut hos mig så då förstår jag bättre.

Också lite ofullständigt men:

Bland mina alltime favoriter finns Metroid/Super Metroid, Zelda 1-2-3, de flesta top-tier JRPG (FF 2-9, FF Tactics, SaGa, Wild Arms osv), Sim City på Snes, Bombliss, Dungeon Master, Phantasy Star, Shining in the Darkness, Prince Of Persia, Mass Effect 1, Fallout 3 men för mig fallt allting på plats med souls-serien (+ bloodborne) då det har många saker jag gillar - svårt som gamla spel, bra lore, RPG med öppet karaktärsystem. Det är den absolut bäst RPG- spelserien jag spelat på tvspel så Demon Souls remake drar väldigt hårt.

En del av dom spel som jag kontinuerligt spelar igenom ibland är Metroid 1, Zelda 2, Gradius/Parodius, Phantasy Star 3, men även en del gamla Kirby och Snes-actionspel som Contra.

På PC är det Eye of the beholder, Tie Fighter, Monkey Island, Civilization, Quake 3, Baldurs Gate, Icewind dale, Planescape torment, Command & Conquer, Wizardry, Moria-kloner, Neverwinter Nights, Diablo, Ultima och Ultima underworld, på senare tid uppskattar jag delar av Dragon Age och har haft väldigt kul med Divinity 2. Gillade också Legend Of Grimrock 1 och 2 då jag var väldigt glad i dungeon-crawlers ett tag och jag menar dessa ger en fin retrokänsla men med en del sårt efterlängtade hjälpmedel (auto map f.eks).

Jag gillade MGS och Resident Evil förut, var faktiskt lite crazy i just Resident Evil men nånting har ändrats och jag bryr mig inte så mycket längre.....vet inte varför, kanske blev lite trött på dom efter alla uppföljare. Det kommer ju dock nytt Resident Evil och Silent Hill til PS5 så det kanske kan vara något för både deg och mig.

//edit - måste lägga till att jag verkligen gillar att det finns så mycket kul indie och pixelspel til små kostnader, en del rpg och action rpg är ganska bra, bubblaren måste bli Darkest Dungeon - helt nytt sätt att spela, förtjänar en eloge, men sammtidigt inget man så ofta orkar återvända till då det är tungt.

Redigerat av Demon Slayer, 13 June 2020 - 21:16.

Postad 13 June 2020 - 21:41

STiFLR
  • STiFLR
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Om man ska jämföra grafik av det lilla som visats så är inte skillnaden alldeles för liten mellan TLOU2 och Horizon2 med tanke på alla nya hästkrafter och ''nextgen'' grafik?

Jag tycker skillnaden är enorm av det man ser... TLoU2 ser iofs vansinnigt nice ut men Horizon har så mycket mer, allt som händer samtidigt, allt som rör sig, alla smådetaljer bl a ser inte ut som PS4an skulle klara av.

Detta var lite intressant hur de går in på detaljer:

https://www.youtube....ZEjdaDQM&t=112s

https://www.youtube....h?v=c5zPVQ9q_Ks

Även NXGamer har sin preview:

https://www.youtube....h?v=p4mCY8mobEk

Snart kommer Digital Foundry med sin också... Slutsatsen är väl att det mesta som visats är next-gen och inget som hade funkat på nuvarande konsoler. Som sagt, jag är impad iaf och är taggad på PS5an. 

Fast först ut är såklart TLoU2 på fredag, bara tanken på vad Naughy Dog kan göra med kommande spel till PS5an är svindlande...

Redigerat av STiFLR, 13 June 2020 - 23:36.

Postad 14 June 2020 - 00:10

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0

Series X ser ut som en högtalare typ medan PS5 ser ut som en luftrenare:-)
Kommer definitivt slim versioner i framtiden.

Series X ser ut som en högtalare typ medan PS5 ser ut som en luftrenare:-)
Kommer definitivt slim versioner i framtiden.

Postad 14 June 2020 - 01:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Snart kommer Digital Foundry med sin också... Slutsatsen är väl att det mesta som visats är next-gen och inget som hade funkat på nuvarande konsoler. Som sagt, jag är impad iaf och är taggad på PS5an. 

Det är många som är måttligt imponerade och säger att de knappt ser skillnad.

Tror det blir svårare och svårare för utvecklarna att övertyga med trailers med snabba klipp och det förstärks bara av den sunkiga kvaliteten på streamen som vilseledde många. Men går man tillbaka och tittar mer noga så ser man mycket gömda detaljer som inte hade funkat på PS4. Att Horizon verkar ha ett väder-, vind- och vågsystem bland mycket annat är inget som har kommit fram direkt, precis som att de stora CPU-krävande fiskstimmen inte uppskattas. De förstörbara miljöerna i Ratchet var svårt att hinna med att se. Rök- och eldeffekterna i Demons Souls verkar väldigt bra men uppfattas inte i så blixtsnabba klipp, och även där verkar det finnas en hel del fysik att leka med. Inte heller visade de upp laddningstiderna annat än Ratchets byte av världar. De kunde ha visat upp omedelbar fasttravel t.ex.

Vad som behövs är som sagt gameplay, demonstrationer där de snurrar kameran etc och visar upp detaljer, eller att man får spela själv när det släpps. Grafiken verkar för många svår att se stor skillnad på vid en första anblick, men det finns så mycket annat som kommer göra nextgen bra och när vi får en totalbild tror jag många kommer vara mer nöjda än de är nu.

Det ÄR mycket bättre, det är bara att de behöver demonstrera det bättre.

Nu visade de inga strider i Horizon men skulle inte förvåna mig om elefanterna kan springa sönder träd t.ex. Sånt hade impat på folk. Men man får komma ihåg att det fortfarande är tidigt, många månader kvar och inte mycket har visats.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.