SSD är alltid ett plus, drar lite el = lite värme, SJUKT snabba och helt tysta.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 07 November 2012 - 16:39
SSD är alltid ett plus, drar lite el = lite värme, SJUKT snabba och helt tysta.
Postad 07 November 2012 - 17:14
Postad 07 November 2012 - 17:17
Postad 07 November 2012 - 17:26
1X140mm
2X92mm
så luftgenomströmningen lär ju vara helt ok, men tror nog det skall räcka till med en R2,den har en 140mm.
Postad 07 November 2012 - 17:31
Ångrar bara att jag inte köpa 2st chassin och bytte ut det som min stationära är byggd på...Lian Li skitchassi... Lätt viktmässigt visst, men gott om plats, lättskruvat & svalt? Nej!
jag har 7st diskar i mitt R3 och de går väldigt svala.
Postad 07 November 2012 - 17:39
Är båda två för lagringsutrymme så fundera som sagt på en tredje, då kan du köra Raid-5 eller Synologys egna SHR-raid. Då har du kvar all data om en av de 3 diskarna går sönder.
Fördelen med Synologys SHR-raid är att den kan byggas ut med fler diskar framöver utan att du tappar datan på diskarna, något som inte brukar gå med raid-5.
Postad 07 November 2012 - 17:42
http://www.youtube.com/watch?v=srJVmJw821Y
Jag skulle ev. funderat på 3st 2TB diskar också om du nu inte redan tänkt spegla ena hårddisken med den andra.
Är båda två för lagringsutrymme så fundera som sagt på en tredje, då kan du köra Raid-5 eller Synologys egna SHR-raid. Då har du kvar all data om en av de 3 diskarna går sönder.
Fördelen med Synologys SHR-raid är att den kan byggas ut med fler diskar framöver utan att du tappar datan på diskarna, något som inte brukar gå med raid-5.
Ena disken skall speglas, så det blir bara 2tb utrymme till en början. men skönt att bara kunna trycka in mera diskar frampå därför jag tog 411j istället för 211j.
Säkerheten jag vill åt med nasen.
Postad 07 November 2012 - 17:45
Men som sagt, du avgör ju själv hur mycket plats du vill uppoffra. Den där duger garanterat gott. Men R3/R4 är bättre på alla vis annars.
Kolla hur lätt du byter en disk här eller drar kablar bakom moderkortsplåten, bra luftflöde osv.
Postad 07 November 2012 - 17:55
Inget att säga till om moderkort, minnen, ssd eller verkar det vettigt för mina ändåmål?
Postad 07 November 2012 - 18:01
Postad 07 November 2012 - 18:04
Resten tycker jag ser bra ut!
Enda jag kan tänka mig som en begränsning är att chassit är mini-atx, får du för dig att ev kunna spela med burken eller dylikt så blir det trångt för t.ex. grafikkort (omöjligt?). Men det verkar inte troligt att du ska använda den till det, så då är det ett icke-problem
Jag vill ha möjligheten att köra den i/på tvbänken, om den är så tyst som jag hoppas. Då funkar det inte med större chassie, men jag är helt klart med på hur du menar.
Då är det inte så mycket att fundera över
Är den lika tyst som R3 så är den _tyst_.
Postad 07 November 2012 - 18:09
Han på inet nämde som snabbast att om man känner för det längre fram så kunde man slänga i ett grafikkort om man skulle vilja spela lite mer än webspel, men att flaskhalsen då kommer bli nätdelen.
Postad 07 November 2012 - 18:13
Inte ens säkert att du rymmet ett modernt grafikkort i 2-3.000:- klassen i det där chassit. Det får du kika på innan du köper om det kan vara scenario för framtiden.
Som sagt, med mini-atx formfaktor & chassi kommer många nackdelar, största och nästan enda fördelen är just att de är små.
Postad 07 November 2012 - 18:25
Postad 07 November 2012 - 18:29
Ja, men det brukar vara en lämplig summa att lägga på grafikkort om de ska orka med lite nyare spel samt upplösningen på en modern TV eller projektor. Nyare bildskärmar till PC brukar till och med vara över full-hd, då börjar det verkligen kräva sin burk för att spela.
Vill bara ge dig så mycket kött på benen som möjligt innan du shoppar, trist att upptäcka sådant här i efterhand. Säg till om jag blir dryg
Postad 07 November 2012 - 18:34
Men håller tummarna för att den kommer kännas skapligt rapp när man surfar och ev kör lite spotify på den.
Postad 07 November 2012 - 18:39
Postad 07 November 2012 - 18:45
Mvh
Postad 07 November 2012 - 18:58
Det blir inga problem skulle jag tro. I de tillfällen som CPU:n kan vara en begränsning så kompenserar en SSD:n till viss del istället motför en mekanisk disk. Så, det du tappar i laddtid pga CPU kan du säkert ta igen på diskens rapphet.
Har ju iofs problem att spela upp hd-klipp på min laptop nu, intel core 2 duo @ 2,16
Men det är kanske mera ös i den jag har planer på?
Redigerat av Evil Homer, 07 November 2012 - 18:59.
Postad 07 November 2012 - 19:05
Nyare gpu:er brukar dock kunna avlasta cpu:n vid filmvisning. Du får höra med inet vad de har att säga om det.
I och med att jag kör Dune-spelare i de rum som ska visa film så behöver jag varken cpu eller gpu-kraft.
Postad 07 November 2012 - 19:12
Är väl jag som fipplat till någon inställning på laptopen antar jag
Postad 07 November 2012 - 19:29
Naset är kanon köp. Har en med 2 discar och de e de bästa köpet jag gjort på länge.Se datorn som en enkel surfburk, ev lite spotify och webspel.
Har var där nu och han jag pratade med såg inga problem med setupen, han tyckte att jag skulle kika på fractals nya chassie samt nätdel till den.
Han visade mig sin privata synology via webben, såg riktigt smidigt ut.
Fick ett sms när jag stod i butiken, "byt chassie och ssd"
Vad ska jag byta till då?
Varför inte en läsplatta eller laptop för samma pengar, känns lite smidigare.
Postad 07 November 2012 - 19:50
24/7 dator?
Vad ska den användas till?
Postad 07 November 2012 - 19:54
Det är i alla fall vad jag har min till
Postad 07 November 2012 - 19:55
Stämmer så fint, precis vad jag har min till med.Lagra media och kunna distribuera när som på dygnet, utan fördröjning?
Det är i alla fall vad jag har min till
Kommer till en början köra Serviio och Orb Live på datorn, skall forska lite i hur man kör dom på Synology, Serviio vet jag att det skall gå iaf, lite osäker på Orb Live.
Redigerat av Evil Homer, 07 November 2012 - 19:58.
Postad 07 November 2012 - 19:59
Varför dubbel upp.
Eller har jag missat nåt...
Postad 07 November 2012 - 20:00
Postad 07 November 2012 - 20:03
Redigerat av RobNB, 07 November 2012 - 20:11.
Postad 07 November 2012 - 20:11
Något sådant jag har tänkt mig med, skall bli spännande att försöka få till allt.Min NAS tar backup på min egenbyggda server, så båda står igång hela tiden. Tidsstyrd backup varannan dag eller vad jag satte för intervall.
Inte byggt dator på väääldigt länge, så skuttar den ens igång på fredag så är jag nöjd.
Postad 07 November 2012 - 20:18
Postad 07 November 2012 - 20:34
Jag har en Nas (Synology DS212+) Där har jag ALLT från Film, musik, bild, torrent klient och allt annat.Min NAS tar backup på min egenbyggda server, så båda står igång hela tiden. Tidsstyrd backup varannan dag eller vad jag satte för intervall.
Boxee sköter filmen till projjen och alla andra enheter (pc, laptop, android, iOS, tv, via internet) kan komma åt Naset 24/7 och då kan man komma åt allt.
Varför i så fall bygga en server som kör backup på naset, kan ju spegla diskarna eller gör Server burken andra bra saker som jag inte tänker på?
Funderar lite på att antingen skaffa en Synology med fler disc platser och spegla eller en billigare 2-bay som kör backup på den andra för att öka säkerheten.
Postad 07 November 2012 - 20:56
Så jag har backup på servern & båda med 1 disk som säkerhet. Vill INTE tappa infon.
Risken är liten nu (inte borta), men det ska mycket till.
Edit: En till anledning att streama från servern istället för NAS:en är att om man har flera mediaspelare och man ska se t.ex. 2st blurays (film i källaren samtidigt som frugan ser sin drama
Redigerat av Jonas__W, 07 November 2012 - 21:05.
Postad 07 November 2012 - 21:06
hahaAnvänder inte torrent... thats why... är du med nu...
Haft mycket strul med datorer innan och den känns stabilt med en nas på många sätt, men en dator har ju andra fördelar oxå men jag har haft en del otur och tröttnade haha.
Lite nojjig med att tappa info men just nu får det duga i mitt fall. MycketJag kör Raid-5 på servern, sedan kör NAS:en backup på den med SHR-raid.
Så jag har backup på servern & båda med 1 disk som säkerhet. Vill INTE tappa infon.
Risken är liten nu (inte borta), men det ska mycket till.
Postad 07 November 2012 - 22:02
Är det så att om jag som nu har 2x2tb diskar som åker i så blir diskytan 2tb totalt om jag väljer SHR och kompleterar jag med ytterligare en 2tb så blir det 4tb?
Eller är det något annat det heter?
Postad 07 November 2012 - 22:03
Det är en stabil disk som kanske inte är den snabbaste i testerna men den lär inte vara begränsningen med den burken.
Av de SSD diskarna som krashat i min närhet så har ingen varit en Intel.
Postad 07 November 2012 - 22:26
Så det är SHR jag skall välja alltså, går en disk sönder så är det bara att slänga in en ny.
Är det så att om jag som nu har 2x2tb diskar som åker i så blir diskytan 2tb totalt om jag väljer SHR och kompleterar jag med ytterligare en 2tb så blir det 4tb?
Eller är det något annat det heter?
Har inte prövat SHR med bara 2 diskar, men det funkar säkert som du säger. Den speglar nog först och när du slänger in en till så får du 4tb med en disk som säkerhet!
Postad 07 November 2012 - 22:34
Får kika runt lite på det där med olika raidsystem, här skall det ju bara komma någon och peka med hela handen och berätta att såhär skall du göra
Om man klickar runt lite på Synologys sida så hittar man visst
http://www.synology....tor.php?lang=us
Postad 08 November 2012 - 11:38
Graveyard - Hisingen blues.

Första spåret på skivan, aint fit to live here.
http://www.youtube.com/watch?v=jeXChfKnh3I
Vart på fest och hörde denna ylandes ifrån en av gästerna, sen sitter ju den som naglad i minnet.
Graveyard - The siren
http://www.youtube.com/watch?v=s7kcAaAu4jU
Texten till låten, rätt sköna gubbs som flummar till det.
I was captive on a slave boat rowing through the swamp
they threw me off into the lake of alligators
eyes were glowing in the dark, and fear was in the air
as the beasts were closing in, panic struck my mind
swimming through the mud, yes I was swimming through the mud
and a thousand flamingos led my way,
riding to the feast for I was gonna meet my doom
Tonight a demon came into my head and tried to choke me in my sleep
I thought it was a feast of friends but lord they proved me wrong
what seemed to be my rescue turned out to be a trap
suddenly I was alone inside the demon's house
He climbed the walls with blood and murder glowing through his eyes
and I couldn't escape and every move I made was wrong.
In the shape of skins of Sirens he's induced me with his song
trying to choke me and leave me in my sleep
Don't wake me up before the demon takes my soul
Fear and anger made my face turn white as snow,
My blood turned cold as ice, my legs began to shake
There was no way - I was gonna let the demon win
In the darkest hour, my woman brought me back to life
She heard my screams, she woke me from my dream
But I still got the demon trapped inside my head
Tonight a demon came into my head and tried to choke me in my dream
I still have the demon
back inside my head
she must be some Siren
she is in my dream
Postad 08 November 2012 - 12:40
Postad 08 November 2012 - 12:43
Postad 08 November 2012 - 12:45
Okej, tack för tipset, jag får göra detTesta du att dela lite högre, 120 eller så. sen är det väl bara att lägga en liten boost om du tycker det saknas lite tryck.
Men om jag skulle aktivera filtret i behringer-steget (30hz), betyder det att basarna inte skulle spela något under 30hz? Om jag spelar en 29hz-ton med full gain, kommer då elementen röra sig?
Postad 08 November 2012 - 13:18
Måste ju tipsa här med, så jävla bra musik för att säga det på ren svenska.
Graveyard - Hisingen blues.
Första spåret på skivan, aint fit to live here.
http://www.youtube.com/watch?v=jeXChfKnh3I
Vart på fest och hörde denna ylandes ifrån en av gästerna, sen sitter ju den som naglad i minnet.
Graveyard - The siren
http://www.youtube.com/watch?v=s7kcAaAu4jU
Texten till låten, rätt sköna gubbs som flummar till det.
I was captive on a slave boat rowing through the swamp
they threw me off into the lake of alligators
eyes were glowing in the dark, and fear was in the air
as the beasts were closing in, panic struck my mind
swimming through the mud, yes I was swimming through the mud
and a thousand flamingos led my way,
riding to the feast for I was gonna meet my doom
I thought it was a feast of friends but lord they proved me wrong
what seemed to be my rescue turned out to be a trap
suddenly I was alone inside the demon's house
He climbed the walls with blood and murder glowing through his eyes
and I couldn't escape and every move I made was wrong.
In the shape of skins of Sirens he's induced me with his song
trying to choke me and leave me in my sleep
Don't wake me up before the demon takes my soul
Fear and anger made my face turn white as snow,
My blood turned cold as ice, my legs began to shake
There was no way - I was gonna let the demon win
In the darkest hour, my woman brought me back to life
She heard my screams, she woke me from my dream
But I still got the demon trapped inside my head
I still have the demon
back inside my head
she must be some Siren
she is in my dream
Graveyard är fruktansvärt bra:) dom har ett skönt "skitigt" sound som jag gillar skarpt, tycker hisingen blues och buying truth är skönast
Redigerat av Unregistered27d7f146, 08 November 2012 - 13:29.
Postad 08 November 2012 - 13:34
Tror ni på det? Jag tycker det låter som ett skämt
Postad 08 November 2012 - 15:30
Om jag spelar en 29hz-ton med full gain, kommer då elementen röra sig?
Givetvis kommer dom det. Ett filter skär inte bort allt. Det kallas för branthet. Ett högpass kan ligga på 12, 18, 24, 36dB.
Det betyder att det skär bort så mycket per oktav. Det rullar alltså av, men det klipps inte bort helt.
Jag "livechattar" just med en på hifiklubben. Jag frågade om verkligen B&W PV1D spelar ni till 7,5hz, han skrev att den spelar riktigt, riktigt djupt, och att det nog ska stämma.
Som jag har skrivit förut så spelar den absolut ner till 7,5Hz.
Den kanske bara gör det vid 38dB, men spelar ner dit gör den. Det gör varenda baselement i hela världen.
Även ett Pyramid-element för 99 kronor.
Den specen är totalt värdelös när dom inte specar upp resten.
Vid vilken output ? Hur mycket distar det ? Osv...
Men jag kan säja att den GARANTERAT INTE spelar 7,5Hz med någon användbar output.
Den spelar kanske användbar output ner till 25-30Hz.
Postad 08 November 2012 - 15:51
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg men jag tycker följande. Ska man inte bygga något verstingsystem och man inte har något behov av en intern DVD brännare så skulle jag kikat närmare på Node 304. SSD tycker jag utan tvekan Samsung 830 är det bästa valet då det har bäst rykte när det gäller stabilitet. Om du ska ha lite mer kräm i processorn så tycker jag du ska kolla på Intel, de ligger en bra bit före AMD just nu. MEN AMDs APUer är intressant om du inte behöver värsting grafikprestanda utan är ute efter en HTPC variant. Sen finns det ju mängder att läsa på om detta och jag föreslår att du kikar på lite tester och formet på www.sweclockers.com .
Postad 08 November 2012 - 16:12
Jag "livechattar" just med en på hifiklubben. Jag frågade om verkligen B&W PV1D spelar ni till 7,5hz, han skrev att den spelar riktigt, riktigt djupt, och att det nog ska stämma.
Att de inte berättar hela sanningen är tragiskt. Brinner de inte lite för ljud iaf? Ingen "in the know" kommer ju någonsin att ha respekt för Hi-Fi Klubben när de slänger ur sig sånt här. Inte att jag kan så jävla mycket om extrem bas men allt under ca.15Hz verkar ju vara ett **** att återge starkt. Då måste man verkligen börja stapla subbarna hemma. Finns många andra sätt att sälja in varför 25Hz räcker eller vad den nu spelar. Att en 33-liters boll med dubbla 8:or skulle kunna återge djupare utan dist och hyfsad volym är osannolikt.
Postad 08 November 2012 - 16:16
NiklasF: Det var jag som skickade sms
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg men jag tycker följande. Ska man inte bygga något verstingsystem och man inte har något behov av en intern DVD brännare så skulle jag kikat närmare på Node 304. SSD tycker jag utan tvekan Samsung 830 är det bästa valet då det har bäst rykte när det gäller stabilitet. Om du ska ha lite mer kräm i processorn så tycker jag du ska kolla på Intel, de ligger en bra bit före AMD just nu. MEN AMDs APUer är intressant om du inte behöver värsting grafikprestanda utan är ute efter en HTPC variant. Sen finns det ju mängder att läsa på om detta och jag föreslår att du kikar på lite tester och formet på www.sweclockers.com .
Nu är det du, en på faktiskt och han i affären som snackar precis om samma chassie, så jag får väl ta det istället då
Surt som fasiken att dom inte har det inne bara, samt att jag måste jaga rätt på en tyst nätdel, helst modulärt som inte bygger för mycket på längden då det kan ställa till det OM jag skulle vilja slänga på ett roligare grafikkort om något år.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?