Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#151

Postad 19 januari 2008 - 23:47

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Söker en tyst låda som kan husera ett par hårddiskar och min server, gärna en somåär intelligent byggd och varöf rinte en 19" rack (dock inget krav). Den måste dock dämpa hdd ljud bra.


Köpte en sån här för några dagar sen. Ska bygga en NAS i den imorgon (bilder kommer). Den verkar väldigt bra med dämpning i sig samt Nexus tysta fläktar inbyggda. Gummiupphängningar etc förstås.

Back to toopic...


Du glömde skriva vad den heter. :blink:


oj...sorry

http://www.nexustek....tem_pc_case.htm

Byggde min NAS i den ikväll och den är grymt tyst!

#152

Postad 20 januari 2008 - 15:07

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

oj...sorry

http://www.nexustek....tem_pc_case.htm

Byggde min NAS i den ikväll och den är grymt tyst!


Den såg riktigt schyst ut. Hur monteras hårddiskarna i vaggan som står på botten? Med någon form av vibrationsdämpande bussningar? Var köpte du den? Finns inte hos de större näthandlarna.

Back on topic. Någon som kör Tversity och vet ungefär vad som krävs/om det går att transcoda 720p/1080i/p x264 filmer eller om det bara är att glömma? Det är den tjänst jag för närvaranade saknar på min WHS.

#153

Postad 21 januari 2008 - 18:57

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

oj...sorry

http://www.nexustek....tem_pc_case.htm

Byggde min NAS i den ikväll och den är grymt tyst!


Planterade du trädet som följde med chassit? Grymt intressant projekt det där som Nexus stöder!

/peo

#154

Postad 22 januari 2008 - 13:32

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Japp!

Köpte min på Inet men den finns på fler ställen.

#155

Postad 18 mars 2008 - 01:00

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Då fick man lite tid över så man kunde provinstallera WHS.

Första intrycken är:

Otroligt många omstarter...

Pinsamt gammal drivrutinsdatabas, den kunde inte identifiera mitt gamla Intel 100 Pro som satt på moderkortet, la in 4 år gamla drivrutiner för att få igång det.

Men Desktop Search har de bemödat sig med att smitta ner med.

WoL funkar utmärkt mot servern.

#156

Postad 18 mars 2008 - 10:35

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

WoL funkar utmärkt mot servern.


?? Menar du att du kan väcka servern via LAN eller jklientdatorerna??

#157

Postad 18 mars 2008 - 15:18

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Men Desktop Search har de bemödat sig med att smitta ner med.

WDS är faktiskt inte alls dum om man bemödar sig att ställa om den från att indexera samtliga shares. Jag använder funktionaliteten att söka namn/innehåll ofta när jag browse:ar filer över webinterfacet.

#158

Postad 19 mars 2008 - 20:11

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

WoL funkar utmärkt mot servern.


?? Menar du att du kan väcka servern via LAN eller jklientdatorerna??

Att väcka servern från hibernate och även starta den, det är det diskussionen gällt tidigare i tråden.

Redigerat av qahwa, 19 mars 2008 - 20:18.


#159

Postad 19 mars 2008 - 20:17

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Men Desktop Search har de bemödat sig med att smitta ner med.

WDS är faktiskt inte alls dum om man bemödar sig att ställa om den från att indexera samtliga shares. Jag använder funktionaliteten att söka namn/innehåll ofta när jag browse:ar filer över webinterfacet.

Visst kan den vara bra, men jag föredrar att installera det jag vill själv, tvärtemot vad Microsoft vill.

Och jag hade kanske inte blivit lika upprörd om OS:et hade kunnat identifiera 4 år gammal hårdvara, åtminstone nätverkskortet som är en ganska vital det i konceptet, att den inte kunde identifiera ljudkortet kan jag leva med.

#160

Postad 20 mars 2008 - 09:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Att lägga på en nätdriver är väl inget större besvär? Jag byggde mitt system på rätt nya ASUS P5K-V. Inte EN enda "setup.exe" från moderkortets installationsskiva gick att köra för den hävdade bestämt att jag hade ett OS som inte var supportat (trots att version av OS är samma som för 2003, 5.2.3790). Varenda driver ner på minsta detalj (ända till vissa drivers för ACPI..) fick jag manuellt packa upp/ladda ner/trixa in. Det var faktiskt lite jobbigt ..

Så är det när man är OEM-builder.. ;-)

#161

Postad 20 mars 2008 - 19:51

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
För en annan som ofta installerar 2k3 servrar är drivrutinsinstallation inget man höjer på ögonbrynen åt. WHS är främst gjort som OS för maskinbyggare, en non-issue skulle jag vilja påstå.

#162

Postad 21 mars 2008 - 08:20

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Själv hade jag inte det minsta problem med installationen. Ett nytt billigt moderkort med inbyggt grafik och LAN, en AMD X2 64 4000+ processor och 2 GB minne...och allt tuffade igång utan den minsta störning.
Två omstarter har gjorts efter större Windows uppdateringar, i övrigt så har den snurrat på så snällt så :-).

mvh Manor

#163

Postad 21 mars 2008 - 10:20

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Själv hade jag inte det minsta problem med installationen. Ett nytt billigt moderkort med inbyggt grafik och LAN


Notera att jag inte klagade, precis som fredl är jag rätt van vid att det behövs en driver eller två när man drar på Server 2003 R2 sp2, inte minst för att öht hitta diskarrayen :=) När man bygger bootskivor baserade Windows PE eller"Bart Bootable" inser man snabbt att just nätkort är en djungel även då man hållit sig till en datortillverkare under många år. Lite sjukt egentligen, det borde gå att tillverka generiska drivers tycker man.. men så är det bevisligen inte..

#164

Postad 21 mars 2008 - 15:44

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Ja, själv är man rejält bortskämd med att installera servrar eftersom det till 98% är HP om det är fysiska och då slipper man ju det problemet iom. SmartStart om man nu inte kör Rapid Deployment.

Jag har inga problem med att installera drivrutiner, jag tycker bara att det är otroligt slött av MS att inte uppdatera drivrutinerna från W2K3 RTM, det är ju inte så att det var ett ovanligt kort, snarare tvärtom ett av de vanligaste 100 Mbit-kort som tillverkats, troligtvis på top 2-listan... Hade ju t.ex. den 4 år gamla liggandes på närmsta USB-minnet.

Tycker inte det är så stor djungel med drivers, har precis satt upp en miljö åt kund där vi använder en drivrutin för respektive kort, oavsett generation, d.v.s en för E100b, q57, E1000 o.s.v., detta identifieras via PCI redan i DOS för att lägga in det så kortet installeras samtidigt som XP så installationen av alla programvaror kan fortsätta efter XP är klart.

Just ja, i DOS används en generisk drivrutin för alla kort....

#165

Postad 21 mars 2008 - 18:10

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Tycker inte det är så stor djungel med drivers, har precis satt upp en miljö åt kund där vi använder en drivrutin för respektive kort, oavsett generation, d.v.s en för E100b, q57, E1000 o.s.v., detta identifieras via PCI redan i DOS Just ja, i DOS används en generisk drivrutin för alla kort....


off-topic: du använder inte *en* drivrutin, jag gissar du kör variant av modboot och utifrån det (PCI) laddar korrekt ndis-driver. Det funkar bra tills PCI-ID ändras och .sys-filen blir obsolete något som händer förr eller senare (iaf för oss som har mest Broadcom).
Du kan omöjligen köra ovan olika kort på en enda (ndis-)driver... Eller vad menar du med generisk?
Lite som BDD... det behövs fortf drivers för varje burk, det går inte att komma ifrån.

Nu var jag väldigt off-topic, sorry... WHS gäller det ju :)

#166

Postad 22 mars 2008 - 00:50

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej, är nyfken på WHS men måste fråga en sak.

Om jag köper tex en HP media smart server dator med WHS installerat, kan jag använda den som en vanlig dator då också (alltså installera Office paketet tex och övriga program)

Eller är WHS bara för att kunna spara och dela ut filer till de andra datorerna jag har? Tycker mig kunna läsa mig till att det inte går att ansluta någon skärm till den...

#167

Postad 22 mars 2008 - 01:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Det går bra att installera "vanliga" program på WHS. Dock så är den default konfigurerad för att prioritera bakgrundsprossercer och system cache (start -> computer -> properties -> flik advanced -> performance options).

Du bör också tänka på att systempartition endast är på 20 gb och vid en återställning (ominstallation) så ryker alla program och inställningar.

Jag kör lite olika applikationer, dock ej Office, på WHS och de fungerar bra. Däremot går det inte direkt jätterappt ibland även om jag ändrat performance options ovan och kör på modern hårdvara. WHS är mkt bra på att utnyttja mina 2gb som cache...

edit: Självklart går det att ansluta skärm eller jobba genom RDP "mstsc /console" / "mstsc /admin" (Vista SP1) även om WHS inte är tänkt att användas så. Jag använder uteslutande RDP på console-sessionen mot min WHS.

Redigerat av maxxess, 22 mars 2008 - 01:47.


#168

Postad 22 mars 2008 - 03:19

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
RC75, det du läst dig till stämmer men beror enbart på att den specifika server som du tittat på saknar grafikkort. WHS fungerar dock alldeles förträffligt att använda med skärm, precis som maxxess skriver.

#169

Postad 22 mars 2008 - 06:59

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
ooops. Tack för det förtydligandet Jizzler, där var det nära att det blev fel. Hade ingen aning om att Mediasmart saknade grafikkort.

#170

Postad 22 mars 2008 - 18:57

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Tycker inte det är så stor djungel med drivers, har precis satt upp en miljö åt kund där vi använder en drivrutin för respektive kort, oavsett generation, d.v.s en för E100b, q57, E1000 o.s.v., detta identifieras via PCI redan i DOS Just ja, i DOS används en generisk drivrutin för alla kort....


off-topic: du använder inte *en* drivrutin, jag gissar du kör variant av modboot och utifrån det (PCI) laddar korrekt ndis-driver. Det funkar bra tills PCI-ID ändras och .sys-filen blir obsolete något som händer förr eller senare (iaf för oss som har mest Broadcom).
Du kan omöjligen köra ovan olika kort på en enda (ndis-)driver... Eller vad menar du med generisk?
Lite som BDD... det behövs fortf drivers för varje burk, det går inte att komma ifrån.

Nu var jag väldigt off-topic, sorry... WHS gäller det ju :(

Off Topic
Jo, jag använder enbart en enda generisk drivrutin, har funkat hittills med Intel, Broadcom, 3com, Marwell, Realtek, D-link m.fl., dock förutsätter den PXE-boot.
Det är de på 3com som gett oss denna underbara drivrutin, bifogar den funkar som vanligt i protocol/system.ini.

Modboot och Netboot har jag använt tidigare och gör det fortfarande när det ska bootas från diskett, CD eller USB.

On topic
Har inte haft tid till WHS...
Bifogad fil  dosundi.zip   4,85K   7 Antal nerladdningar

Redigerat av qahwa, 22 mars 2008 - 19:00.


#171

Postad 23 mars 2008 - 08:07

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Hej, har några frågor angående WHS:
Kan man ha diskar som inte ligger i poolen?, tex för att ha som en torrentdisk för alla semesterfilmer man kan tänka sig att ladda ner.
Och funkar det att ha en FTP-server /torrent klient installerad, tex WSFTP och utorrent?
Tack på förhand

#172

Postad 23 mars 2008 - 10:08

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Hej, har några frågor angående WHS:
Kan man ha diskar som inte ligger i poolen?, tex för att ha som en torrentdisk för alla semesterfilmer man kan tänka sig att ladda ner.
Och funkar det att ha en FTP-server /torrent klient installerad, tex WSFTP och utorrent?
Tack på förhand

Ja, inga problem.
FTP har jag inte testat, men Utorrent går bra.

MVH
SnyggOrik

#173

Postad 25 mars 2008 - 10:25

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Även ftp funkar utmärkt, jag delar ut shares från WHS via FTP (gene6).

Självklart fungerar diskar utanför poolen precis som vanligt på vilken Windowsburk som helst. Till sommaren kommer Power Pack 1 och då kommer där att finnas en speciell funktion för att göra backup av data från shares till just en vanlig (slö, extern) disk som ej finns med i poolen.

#174

Postad 26 mars 2008 - 23:31

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej, tack för era svar!, nu har jag läst massor om WHS och fattar hur det fungerar.

Är på gång att sätta ihop en burk med WHS som jag kommer använda som filserver och låta sköta alla backuper. Råkade ut för att min Lacie USB disk på 500 gig gick sönder för några dagar sedan så behovet växte sig snabbt. Nu hade jag som tur och hade gjort backup på en annan disk nyligen men man märker hur sårbar man är. Jag hoppas kunna återställa det mesta från lacie disken (köp aldrig en Lacie, har bara haft problem med den!!) då jag har en kompis som jobbar med just hårddiskkrascher.

Jag återkommer när/om allt har löst sig.

#175

Postad 29 mars 2008 - 20:25

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
LaCie har gått fetbort för länge sedan.. hehe

Ny fråga:

Vad kör ni för anivirus på WHS? Jag RDP:ar till burken och kör browser så nått skydd borde jag ha. McAfee enterprise (8.5i som vi kör på jobbet) gick mindre bra, realtidsskydd funkade inte (konstigt, vi har det på massor 2003). AVG Free går som bekant inte att installera..

Kör nu avast! WHS-edition 60-dagars trial, (som snyggt lägger till sig i WHS console) sedan runt 600 spänn för tre år (prisvärt)

Vad har ni för AV på era WHS? Och hur funkar det?

#176

Postad 03 april 2008 - 08:01

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig med ett problöem kanske. Har haft WHS dryga 6 mån och allt har funkat kanon hittills, har köpt till nya diskar och lagt till och allt har funkat kanon. Häromdagen skulle jag sätta i en ny 750GB, allt funkade som vanligt, den dök upp i WHS Console och jag lade till den i "poolen". I Console står det även att det lediga utrymmet ökat så att jag har 766GB ledigt.

När jag sedan skulle lägga till filer via min iMac så ser jag att "ledigt utrymme" anges som 6.83GB bara. Det verkar som om den inte balanserar ut filerna till den nya disken alltså så jag har fortfarande inte fått mer utrymme.

Nästa bakslag uppstod igår när också WHS Console inte öppnas längre. Under ctr-alt-del ser jag att console finns aktivt och körs men inget dyker upp på skärmen.

Tips, lösningar?

#177

Postad 03 april 2008 - 18:01

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Du har alltså fyllt din diskpool så illa att det bara fanns en 6.5 gb kvar? Det hade ju jag åtgärdat tidigare, men det är ingen ursäkt för att consolen ballar ur..

Hur vet du att WHS inte migrerar filer, ser du det via HDD-led på datorn? (starta performance monitor på servern och kolla diskaktivitet om diskaccess inte visas via LED på burken, alt kolla om demigrator-processen drar lite cpu då och då). Kör du WHS console på servern eller en klient?

Har du provat att starta om servern?
Har du kollat i event log? (på servern då)

Redigerat av maxxess, 03 april 2008 - 18:01.


#178

Postad 03 april 2008 - 19:32

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Går och väntar otåligt på att min servermaskin ska dyka upp och har några frågor som jag vill kolla med er. Har inte riktigt fått klart för mig hur man lägger upp allt. Det mesta kanske blir självklart när man väl sätter igång men jag vill ändå kolla följande:

1. Om jag vill fortsätta använda Itunes (streama till min Soundbridge Radio som kom förra veckan tex).
Ska då Itunes installeras på servern ellerkan det ligga kvar på min laptop och "hämta" filerna från servern?

2. Om man vill ge någon annan möjlighet (medarbetare, frugan tex) till RDP ska den personen då ha ett eget användarkonto på servern eller hur gör man smidigast?

3. När ni rippar skivor hur gör ni då? Gör ni det via något program som ni installerat på servern eller gör det på någon dator och kopierar det till servern?

4. Vad rekommenderar ni att man installerar på servern i form av bra program. Jag funderar på webguide för WHS och sedan något bra program för webalbum.

Tack
RC75

#179

Postad 04 april 2008 - 09:42

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Går och väntar otåligt på att min servermaskin ska dyka upp och har några frågor som jag vill kolla med er. Har inte riktigt fått klart för mig hur man lägger upp allt. Det mesta kanske blir självklart när man väl sätter igång men jag vill ändå kolla följande:

1. Om jag vill fortsätta använda Itunes (streama till min Soundbridge Radio som kom förra veckan tex).
Ska då Itunes installeras på servern ellerkan det ligga kvar på min laptop och "hämta" filerna från servern?

2. Om man vill ge någon annan möjlighet (medarbetare, frugan tex) till RDP ska den personen då ha ett eget användarkonto på servern eller hur gör man smidigast?

3. När ni rippar skivor hur gör ni då? Gör ni det via något program som ni installerat på servern eller gör det på någon dator och kopierar det till servern?

4. Vad rekommenderar ni att man installerar på servern i form av bra program. Jag funderar på webguide för WHS och sedan något bra program för webalbum.

Tack
RC75


Jag gör ett försök till att svara på detta utifrån mina ringa kunskaper.
1. Jag använder en Squeezebox och har då Slimdevice-servern installerad på WHS...samt givetvis musikfilerna i sig. iTunes använder jag bara från min stationära, och har inte sett någon anledning till att ha den installerad på servern.

2. Jag antar att man då lägger upp ett generellt "guest-konto" för detta. Det verkar jobbigt att lägga upp unika användarkonton för hela släkten.

3. Jag rippar på den stationära datorn och skickar över resultatet till servern.

4. Ingen aning...jag har lagt till några add-ins mest för skoj. Dessa har haft att göra med diskpoolen, samt visa lite statistik samt värden för de ingående diskarna.

mvh Manor

#180

Postad 04 april 2008 - 13:40

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

1. Om jag vill fortsätta använda Itunes (streama till min Soundbridge Radio som kom förra veckan tex).
Ska då Itunes installeras på servern ellerkan det ligga kvar på min laptop och "hämta" filerna från servern?

2. Om man vill ge någon annan möjlighet (medarbetare, frugan tex) till RDP ska den personen då ha ett eget användarkonto på servern eller hur gör man smidigast?

3. När ni rippar skivor hur gör ni då? Gör ni det via något program som ni installerat på servern eller gör det på någon dator och kopierar det till servern?

4. Vad rekommenderar ni att man installerar på servern i form av bra program. Jag funderar på webguide för WHS och sedan något bra program för webalbum.

Tack
RC75


1. Detta kör jag inte själv, men om du har musiken på WHS och via en share adderar det till iTunes på en annan dator fungerar allt utan att du behöver köra applikationen på servern (om du vill undvika det). Om applikationen funkar (bra) direkt på servern går säkert att googla fram.

2. Eget användarkonto per user (alla WHS-users får ändå ett lokalt konto med tillhörande "hemkatalog"/share på burken). WHS medger 10 konton och du ger användarna samma namn/passord som de kör på den lokala burken så att det kan accessa \\server automagiskt över LAN:et.

Det finns två typer av RDP, dels genom WHS-webinterface till maskiner som finns "bakom" din WHS vilket är det mest smakliga för en "vanlig användare".
Om du är modig nog att ge frugan access till din servers desktop (huga!) så går det bra att köra två RDP-sessioner mot själva servern utan att vara administrator. Du får då manuellt addera användaren till gruppen "remote desktop users" och ändra den lokala policyn så att denna grupp får rättigheten (default bortplockad i WHS). Hur du ändrar policyn beskrivs på technet.

3. Kör inte det alls :)

4. WHS har IIS inbyggt så alla program som kan publicera HTML funkar bra. Själv kör jag JAlbum från en klient och kopierar all HTML/bilder som programmet spottar ut till wwwroot på WHS.

Det finns ett gäng add-ins för att hantera webbar via WHS Console men dessa har jag inte testat utan föredrar att sköta IIS på det gamla hederliga sättet :-)
Om du kan hålla dig till sommaren när MS släpper Power Pack1 för WHS (gratis uppdatering) så finns webalbum inbyggt direkt i WHS...

#181

Postad 04 april 2008 - 15:19

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
tillägg till 2 och 4: Om man vill köra RDP mot klienter på hemmanätet som normalt är avstängda så kan jag rekommendera AutoExit add-in för WHS som har en lättanvänd wake on LAN-funktionalitet (denna når du via WHS webinterface -> remote WHS-console när du inte är hemma)

#182

Postad 04 april 2008 - 19:19

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej, tack för snabba och bra svar!

En sak till. Har läst att buggen med att filer förstörs när man editerar dem med vissa program och för över dem till WHS endast drabbar de som har flera diskar installerade (det har något att göra med hur WHS hanterar diskarna i en pool istället för enheter)

Funderar på att vänta med att köpa den extra 500 gb som jag beställt tills detta problem är löst. Har en disk på 1TB så det ska ju räcka ett tag men om den krashar är det ju inte så kul..

- Hur har ni upplevt detta problem med filer som förstörs? Någon som råkat ut för det?

Länk till mera info.

#183

Postad 04 april 2008 - 20:43

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jag har inte hört om nån som haft problem annat än på MS egna forum (dit hittar ju alla med problem).

HP:s medismsart launchas nu i maj i Sverige så jag antar att risken är låg även om den finns där.

Enl en kollega på jobbet så fanns en beta av fixen (som varit klar sedan länge) microsoft connect men baske mig om jag ser den där... Jag hade inte väntat med att stoppa in disk..

#184

Postad 13 april 2008 - 17:45

memis
  • memis
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Är spekulant och har följt tråden noggrant. Nu verkar den ha ledat still rätt länge. Är det inte dags för en långtidsutvärdering snart? ;) Några ordentliga buggar? Några onödigheter i programvaran? Några funktioner som saknas? Hur mycket processor och minne behöver man egentligen?

Funderar också starkt på att ge mig på att bygga mitt livs första dator och sätta ihop en WHS-burk från scratch. Någon som vill tipsa om lämpliga grejer? Gillar Caterpillarburken som nämts tidigare...

#185

Postad 28 april 2008 - 14:29

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Där jag läst har det pratats om att Powerpack 1 skall finnas ute under detta års första hälft, och nu närmar vi oss minsann juni vilket enligt min kalender är halvvägs. Någon som sett något mer exakt datum? Flera av de funktioner som Powerpack 1 adderar är mer än efterlängtade i mitt system - framförallt de nya backupmöjligheterna :D

Hur mycket processor och minne behöver man egentligen?


Inte särskilt mycket, se bara på HPs egna Home Server-variant. Inte någon värsting-hårdvara där inte. Personligen hade jag köpt en billig Celeron-propp och ett mobo med gott om S-ATA-kontakter och inbyggd grafikkrets. Toppa med lite minne, minst 2gb med tanke på att det kostar gratis i dessa dagar, och ett chassi som är väl lämpat för ändamålet så är vi väl så gott som i hamn.

#186

Postad 03 maj 2008 - 06:38

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Är spekulant och har följt tråden noggrant. Nu verkar den ha ledat still rätt länge. Är det inte dags för en långtidsutvärdering snart? :blink: Några ordentliga buggar? Några onödigheter i programvaran? Några funktioner som saknas? Hur mycket processor och minne behöver man egentligen?

Funderar också starkt på att ge mig på att bygga mitt livs första dator och sätta ihop en WHS-burk från scratch. Någon som vill tipsa om lämpliga grejer? Gillar Caterpillarburken som nämts tidigare...


Inte hittat nått som saknas, inga onödigheter förutom att backup-funktionen (som är bra) inte kan scheduleras typ var 5:e eller 13:e dag (såvitt jag kan se)

Du kommer inte att bli besviken och billigaste dual core (eller en E2160) kommer att rulla fint. WHS är precis lika stabil som server 2003... ja just det WHS ÄR Server 2003 :-) Jag kör med 8 diskar numera (10 från början), ingen corruption.. Använder servern till en hel del annat också (uTorrent, surfa mm mm). Jag kör på en E8200 och CPU är aldrig nått problem, det är diskaccess som begränsar prestandan. Externa USB-diskar (har två) är inte att rekommendera, det segar ner systemet rejält då burken ibland kan kännas "låst" när USB accessas. Detta märks såklart bara när man kör RDP mot servern. (vad som händer är att servern till slut utnyttjar allt ledigt minne vid skrivning till USB som cache och då går det segt att köra applikationer)

Det är bara att börja bygga ditt system :-)

edit: ang minne; 2 eller 3 gb med tanke på dagspris skall du ha, 2003 utnyttjar verkligen minne när de rbehövs/hjälper, se ovan om USB.

Redigerat av maxxess, 03 maj 2008 - 06:42.


#187

Postad 03 maj 2008 - 08:54

memis
  • memis
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Låter finfint!

Följande grejer är på väg i en påse från Inet. Lite som ett budgetval, men förhoppningsvis ändå tyst och stabilt.






2 gig minne


och till att börja med tre stycken:


Hoppas nu bara att man lyckas få ihop det. Jag kommer säkert att behöva konsultera forumet ett par gånger, men ni har ju varit schysta hittills. :blink:

#188

Postad 03 maj 2008 - 10:59

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Hela installationen av WHS är av typen next, next next :-)

Efter install adderar du users (samt gemensamma shares) och ser till att användaren har samma passord/login i WHS som på klientdatorn, sedan självlöser sig allt. Regga också en domän på homeserver.com så du kan surfa in på servern remote. Addera ev nyttiga add-ins (wegotserved.com)

Jag kanske låter lite överdrivet lyrisk men det är faktiskt riktigt bra gjort. Jag har admninat Windowsburkar ett antal år och enklare än så här kan det nog inte bli.

Lycka till med ditt köp!

#189

Postad 03 maj 2008 - 18:22

Unregisteredcb176ab1
  • Unregisteredcb176ab1
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Haren P4 2.4 Ghz som jag tänkt köra som WHS, har en 80 GB IDE + en 120 GB IDE+ en sprillans ny 320 GB SATA disk som jag tänkte stoppa i. Vilken skall man körasom systemdisk, kan ju stoppa i en disk och installera på, sedan stoppa i resten. Men är det smartast att ta den minsta disken som systemdisk?

#190

Postad 03 maj 2008 - 19:46

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Du skall ha den största disken som systemdisk. Det är på den som all data hamnar på initialt innan replikeringen (demigrator) skyfflar ut data i bakgrunden. Systemdisken avgör alltså hur mkt data du kan hantera i ett svep, MS rekommenderar att systemdisken skall vara den största disken i systemet när du installerar.

Redigerat av maxxess, 03 maj 2008 - 20:33.


#191

Postad 04 maj 2008 - 20:34

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej (igen)

Är nu igång med min server burk med WHS installerat. Köpte en dator från Pyrotech, är helnöjd, jag märker den inte ens och den står under bordet där jag jobbar.

Det blev följande konfig:
Intel Core Duo, 2.20 GH
2 GB DDR2, 800 mhz
Abit I-N73HD (Nforce 630+Geforce)
1 TB Samsung Harddrive
DVD R brännare från Samsung
Antec Solo Midi Tower (rekommenderas, snyggt och helt tyst)
520 W Corsair nätdel

Nu till min fråga, har inte fått allt att fungera som jag vill riktigt ännu.

Försöker intstallera My Movies på servern men stöter på följande problem:
(guiden är tagen från Wikipedia sidorna för My Movies)

1 Unzip the My Movies Server Edition x86 install package on your local machine -OK
2 Copy the unzipped files to a folder on the Windows Home Server machine -OK
3 You may want to make a note of this location -OK
4 Remote Desktop into the Windows Home Server machine -OK

5 Log in as Administrator - ???
6 Navigate to the My Movies Server Edition x86 setup folder which you copied over - OK
7 Prepare Setup.exe to run- ??
8 Right click on Setup.exe - ??
9 Choose Properties -??
10 Windows Home Server will recognize this file as being copied from another machine and have it blocked- ??
11 Click "unblock"- ??
12 Run Setup.exe- ??

Jag kommer aldrig längre än till punkt 6 för när jag sedan försöker nå den uppackade filen så får jag meddelandet att jag inte kan komma åt shared folders via remote desktop. Om jag då gör som WHS föreslår att gå via WHS console så kan jag ju bara välja att ladda upp eller ned filer ifrån den mappp där jag lagt filerna. Om jag startar .exe filen därifrån så fattar jag det som att den vill installera på min laptop? Om jag fortsätter ändå så får jag felmeddelade att installationen inte kan fortsätta förrens alla filer finns tillgängliga (typ). Att högerklicka och välja properties och då få det meddelande som står under punkt 10 händer inte för mig.

Någon som har några tips? Vad gör jag för fel?

#192

Postad 18 maj 2008 - 12:07

tjabbaranx
  • tjabbaranx
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tänker snart köra igång att bygga en server. Är det någon som kan rada upp de största skillnaderna mellan WHS och Win Xp? Jag kommer ha min server att lagra/visa bilder,filmer,musik (till min htpc),köra squeezecenter ja en media server helt enkelt. Ser egentligen ingen som helst anleding att köra whs då min enda stationära XP Prodator just nu får agera som mediacenter til min htpc men ochså som spel och surfdator. Och det funkar kanon. Så snälla nån. Ge några anledingar att köpa whs och inte en xp pro till.

#193

Postad 18 maj 2008 - 12:59

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Officiel infosida för WHS:
http://www.microsoft...er/default.mspx

Utöver det...google. Det finns kopiösa mängder information att absorbera.

#194

Postad 19 maj 2008 - 06:28

Morn
  • Morn
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Är spekulant och har följt tråden noggrant. Nu verkar den ha ledat still rätt länge. Är det inte dags för en långtidsutvärdering snart? :) Några ordentliga buggar? Några onödigheter i programvaran? Några funktioner som saknas? Hur mycket processor och minne behöver man egentligen?


Jag har testat WHS rätt länge, minst 120 dagar och lite till. Det enda problemet jag stött på var att installera den köpta versionen över min trial. Det gick INTE bra. Så jag fick sätta in diskarna i en annan dator och sen föra över allt till en nyinstalllerad WHS. Tidskrävande men såvitt jag vet har jag inte förlorat någon data. Jag passade då på att köpa mig en 500Gb hårddisk till och överge mina gamla och väldigt varma hårddiskar av varierande kvalitet.

Jag kör min WHS på en väldigt "svag" dator om jag jämför med andra här. Jag har ett VIA EPIA M moderkort på 1GHz, 1GB minne och i dagsläget 500GB hårddisk, som alldeles snart blir 1Tb. Än så länge har jag inte upplevt mitt system som segt eller svagt på något sätt. Jag har tom installerat BOINC på servern som kör 24/7 med SETI@Home och den har hunnit med att ge mig en hel del credits. Så jag är nöjd.

#195

Postad 19 maj 2008 - 18:29

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Nu till min fråga, har inte fått allt att fungera som jag vill riktigt ännu.

Försöker intstallera My Movies på servern men stöter på följande problem:
(guiden är tagen från Wikipedia sidorna för My Movies)


Grattis till nya burken :)
Nu läste jag slarvigt, men har du verkligen loggat in på servern mha RDP? Alltså guiden förutsätter att du inte surfar från din server utan laddar ner och packar upp paketet på en klient. När allt är uppackat så kopierar du upp filerna till servern, exvis till \\server\program
Loggar du sedan in på servern med RDP? : start -> run/kör
om du har Vista SP1 skriv: mstsc /admin
alla andra windows/sp skriv: mstsc /console
skriv i namnet/ipnummer på din server (exvis server om du behållde default)
logga in med kontot administrator.

Nu när väl är inloggad på servern, välj start -> run och skriv; \\server\program (eller motsv. share som du kopierade installationsfilerna till).

Eller var kör det ihop sig?

#196

Postad 19 maj 2008 - 18:51

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Tänker snart köra igång att bygga en server. Är det någon som kan rada upp de största skillnaderna mellan WHS och Win Xp?

Det som enbart finns i WHS för tillfället och inte i någon annan Windowsprodukt är diskhanteringen, allt ser ut som en enda stor disk (om man vill..) men kan ändå ligga utspritt på ett antal olika diskar som ansluts på valfritt sätt (SATA, IDE, USB, Firewire). Lätt att bygga ut utan att bry sig om vilken disk som innehåller vad.

Backupfunktionen är också unik, snabb och utrymmessnål (och "gratis" för 10 maskiner).
Har du flera användare i familjen eller vill kunna nå hela ditt bibliotek av filer över webben så är allt arbete redan gjort av MS, likaså fjärrhantering via WHS console som är ett program som snurrar på klienter till skillnad från RDP-styrd dator.

WHS lämpar sig inte vidare bra för att spela.

#197

Postad 22 maj 2008 - 06:02

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
För den som känner sig modig och har en komplett backup av all data på sin WHS så kan man nu signa upp för en beta av Power Pack 1 på MS Connect.

"Due to the nature of the shared folder data corruption bug (KB #946676) a broad beta test program with sufficient time for feedback is required. The timeline for a final release will depend on this feedback and testing, in order to deliver a fix of the highest quality. To meet our goals for the beta test we need the number of beta testers who are actively using and testing the Power Pack 1 beta to ramp up very quickly. Therefore we are asking beta testers to begin preparing in advance."

#198

Postad 24 maj 2008 - 19:05

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Grattis till nya burken
Nu läste jag slarvigt, men har du verkligen loggat in på servern mha RDP? Alltså guiden förutsätter att du inte surfar från din server utan laddar ner och packar upp paketet på en klient. När allt är uppackat så kopierar du upp filerna till servern, exvis till \\server\program
Loggar du sedan in på servern med RDP? : start -> run/kör
om du har Vista SP1 skriv: mstsc /admin
alla andra windows/sp skriv: mstsc /console
skriv i namnet/ipnummer på din server (exvis server om du behållde default)
logga in med kontot administrator.

Nu när väl är inloggad på servern, välj start -> run och skriv; \\server\program (eller motsv. share som du kopierade installationsfilerna till).

Eller var kör det ihop sig?


Nu har det löst sig. Det var precis så du skrivit, jag hade inte loggat in via RDP utan trodde att det räckte att logga in via consolen. Jag tycker det inte framgår så tydligt att det är det alternativet som gäller om man vill komma åt dessa funktioner (och inte är jättevan användare som jag). Nu fungerar Mymovies mycket bra, nu ska jag bara klura ut varför jag inte kommer åt allt via min Xbox360..

Nu till en annan fråga. Jag har även installerat Firefly på servern för att kunna komma åt musiken via min soundbridge och det fungerar nu men jag får inte spellistorna i Itunes att synas på soundbridgen..

1. Att försöka skapa playlist i Itunes på min Laptop som jag använder med min Ipod fungera inte, de spellistorna hamnar i "roten" på Itunes och Firefly ser dem inte.

Ska man installera itunes på servern och sedan skapa dem där?? för att soundbridgen ska kunna läsa dem (isåfall blir det vääldigt jobbigt att använa Itunes och synka min Ipod så det känns inte som något alternativ.

Jag vill ju skapa playlist i Itunes som jag sedan kan spela upp på soundbridgen när jag connectar via Firefly..

#199

Postad 31 maj 2008 - 07:19

memis
  • memis
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Så där ja! Nu rullar det på rätt bra. Lite småkrux på vägen med routerinställningar och att "balanserarn" hux flux lägger av. En bugg kanske...

En aktuell fråga för mig nu är energiförbrukning. Jag har för mig att jag sett några Add-ins som reglerar hur servern ska vara på och när den ska gå ner i vila. Det har också diskuterats WOL ett par sidor bakåt i denna tråd. Jag gissar att det egentligen betyder att den alltid är i viloläge (utom när den kontaktas).

Vad säger ni andra, vilken väg ska man gå i den här frågan? För och nackdelar med WOL, olika Add-ins?

#200

Postad 31 maj 2008 - 11:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Att sätta WHS i suspend är inte supportat (såvitt jag vet).
Plugin som (jag?) tipsat om tidigare är för att väcka klienter, alltså klientdatorer som har WHS-connectorn. Typ om du är på resa och tvunget måste fjärrstyra din dator så är WHS:en på, logga in och väck din klient via WOL...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.