Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *

707 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 09 november 2008 - 17:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

På Hemmabiocenters projektormässa visas nog bara kalibrerade projjar.
Något annat är väl nästan otänkbart. :)

Jag tror faktiskt att samtliga modeller i rummet för shoot-out inte var helt kalibrerade i det här fallet.

Samsungen var fullt kalibrerad, men jag tror inte varken HW10, AE3000 eller HC7000 var annat än snabbt injusterade. Det är den uppfattning jag fick iaf, jag reerverar mig dock för det.

MVH
/Chuck

#152

Postad 09 november 2008 - 17:44

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Samsungen var fullt kalibrerad, men jag tror inte varken HW10, AE3000 eller HC7000 var annat än snabbt injusterade. Det är den uppfattning jag fick iaf, jag reerverar mig dock för det.


De var faktiskt kalibrerade. Dock ej av HBC själva, utan det var någon kille som brukar skriva för hemmabiotidningen som hade gjort det.

Redigerat av MaxPayne, 09 november 2008 - 17:45.


#153

Postad 09 november 2008 - 17:48

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Så du köper hellre en Proj som man INTE kan ISF kalibrera än en som man kan det?

Eller missade jag något?


Jag menar självklart inte att jag INTE vill ha kalibreringsmöjligheter alls i min projektor det skrev jag inte.

Men att jag skulle vilja kolla på projektorer som inte är inställda av "proffs" utan mer vanliga svenssons som bryr sig mycket om bild men bara kanske som jag har DVE Essentials och tänkt använda den,som jag tror även många andra som köper dessa projektorer kommer att använda. Alla sträcker sig kanske inte så långt att lägga ut flera tusen till för att kalibrera den till 100% i hemmet även fast d kanske inte vore så dumt alls, d låter kanske dumt varför skulle man inte, men man kommer långt med bara DVE också men det återstår ju att se skall bli mycket spännande att kolla på mässan självklart oavsett, för inga projektorer är dåliga tagna direkt ut lådan.



Jag menar självklart inte att jag INTE vill ha kalibreringsmöjligheter alls i min projektor det skrev jag inte.

Men att jag skulle vilja kolla på projektorer som inte är inställda av "proffs" utan mer vanliga svenssons som bryr sig mycket om bild men bara kanske som jag har DVE Essentials och tänkt använda den,som jag tror även många andra som köper dessa projektorer kommer att använda. Alla sträcker sig kanske inte så långt att lägga ut flera tusen till för att kalibrera den till 100% i hemmet även fast d kanske inte vore så dumt alls, d låter kanske dumt varför skulle man inte, men man kommer långt med bara DVE också men det återstår ju att se skall bli mycket spännande att kolla på mässan självklart oavsett, för inga projektorer är dåliga tagna direkt ut lådan.
................................................................................



Nu pratar vi lite om olika mässor och shootouter här =)

Jag pratar om shootouten på hembioconsult mellan dessa projektorer så har inte jämtfört dem riktigt kalibrerade än.

Nämndes nått om dve kalibrering där men vet inte om dem var det eller om dem gör det vid 100timmar.


Redigerat av Unregistereda22d99cd, 09 november 2008 - 17:49.


#154

Postad 09 november 2008 - 18:11

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Intressant det du skriver Frostbitaren om HC7000 faktiskt att den var lite mer åt blått. Vet du om den var kalibrerad innan eller out the box?


I ärlighetens namns kan jag inte svara på det då jag inte såg HC7000 på denna mässa, utan vid en shoot out ett par helger tidigare på HBC. Möjligt att de inte var 100% kalibrerade (eller sannolikt med tanke på att lampan knappast "satt" sig). I vilket fall var samtliga närvarande överrens om blåsticket och den kallare bilden.

#155

Postad 09 november 2008 - 18:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

De var faktiskt kalibrerade. Dock ej av HBC själva, utan det var någon kille som brukar skriva för hemmabiotidningen som hade gjort det.

Jag vet, men även om Thomas är duktig så tvivlar jag på att han kaliberade 6-7 projektorer fullt ut inom loppet av några timmar.

MVH
/Chuck

#156

Postad 09 november 2008 - 18:59

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
vad jag hörde så var några d65 kalibrerade tror det var sony, pannan samt mitsubishi
enda som var okalibrerad som jag fatta var sanyo 700.
(detta var i fredags)

#157

Postad 09 november 2008 - 20:11

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Ja, det vore snällt! Skriv gärna hur du upplever bilden också på sd /hd/ps3! :D

Mvh
/S

Hej!
Nu ligger det lite bilder i min galleri.
Mvh,Florio

#158

Postad 09 november 2008 - 21:43

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Hej!
Nu ligger det lite bilder i min galleri.
Mvh,Florio

Inte vad jag kan se :/

#159

Postad 09 november 2008 - 22:48

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0
Var på mässan i år också trots att jag har en IN81:a
Var mer intresserad av annan proje för att jag kommer flytta och få andra förutsättningar
när det gäller kastavstånd(tyvärr...). Resultatet av alla projar blir nog att jag behåller min IN81:a men får minska
på bildytan. Detta p.g.a. att jag även vill titta på fotbollsmatcher i HD under dagen och ja, mitt bio rum är ett
kombo med ett vanligt vardagsrum.

Sony hade inte den kraft som behövdes även med extrem inställningar.
AE3000 var också tyvärr ute ur bilden för min egen del.
Dock måste jag säga att har jag ett helt ljuskontrollerat rum skulle jag men snål ekonomi välja Sonyn 7 dagar i veckan. En helt ok prolle för pengarna. Tyst var den också.

Tyst var det också på mässan under söndagen...inte många människor där direkt...

Men alltid lika trevlig personal :-)

#160

Postad 10 november 2008 - 11:59

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Inte vad jag kan se :/

Hej!
Nu är det fixat!

#161

Postad 10 november 2008 - 19:08

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Hej!
Nu är det fixat!


Tackar alltid kul med screens!

Vill ha lite på HC7000 med =)

#162

Postad 10 november 2008 - 20:58

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
riktigt fint!!

HW10 ger så fin bild!! :)

Tack för bilderna!

#163

Postad 10 november 2008 - 21:06

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Hej på er.

Jag har nyligen blivit mycket intresserad av denna projektor och skjuter nog upp mitt pioneer plasma köp för en projektor (igen).

Jag undrar dock ifall någon vet om HW10 passar bra till en Grandview Tab-Tension duk?
Passar denna typ av duk bra för Full HD? Nämnvärd förlust i upplösning?

#164

Postad 10 november 2008 - 21:42

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Hej på er.

Jag har nyligen blivit mycket intresserad av denna projektor och skjuter nog upp mitt pioneer plasma köp för en projektor (igen).

Jag undrar dock ifall någon vet om HW10 passar bra till en Grandview Tab-Tension duk?
Passar denna typ av duk bra för Full HD? Nämnvärd förlust i upplösning?


Precis beställt en sån för mitt troliga framtida inköp av en hw10:a så det hoppas jag :)
Prata med en person som gilla den med sin tw2000.

#165

Postad 10 november 2008 - 22:20

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
hehe, okej.
Ska bli intressant att höra dina tankar om den kombinationen sen. :)

Mitt projektorköp kommer dröja någon månad tills jag har flyttat, men funderade på att köpa duken så länge.
Glöm inte bilder o review sen bara :)

#166

Postad 11 november 2008 - 01:02

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej på er.

Jag har nyligen blivit mycket intresserad av denna projektor och skjuter nog upp mitt pioneer plasma köp för en projektor (igen).

Jag undrar dock ifall någon vet om HW10 passar bra till en Grandview Tab-Tension duk?
Passar denna typ av duk bra för Full HD? Nämnvärd förlust i upplösning?

Hej!
Min HW 10 gör ett väldigt bra jobb på min Draper Luma duk och den är nog ingen direkt superduk.Jag blev rekommenderad Grandview duk på Hembioconsult.Han tyckte att den var en riktikgt bra duk som jag kunde skaffa om jag var ute efter en ny.
Jag tror inte att HW10 gör dig besviken oavsett duk.Funderar själv på Tabtension från Adeo därför att jag vill ha en större än 106"som jag har nu men Grandview har inte så stora.
Mvh,Florio

#167

Postad 11 november 2008 - 07:56

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Hej!
Min HW 10 gör ett väldigt bra jobb på min Draper Luma duk och den är nog ingen direkt superduk.Jag blev rekommenderad Grandview duk på Hembioconsult.Han tyckte att den var en riktikgt bra duk som jag kunde skaffa om jag var ute efter en ny.
Jag tror inte att HW10 gör dig besviken oavsett duk.Funderar själv på Tabtension från Adeo därför att jag vill ha en större än 106"som jag har nu men Grandview har inte så stora.
Mvh,Florio


Grandview finns upp till 150".

https://www.minhembi...s...t&p=2161357

Redigerat av forsaken, 11 november 2008 - 08:18.


#168

Postad 11 november 2008 - 15:36

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Grandview finns upp till 150".

https://www.minhembi...s...t&p=2161357

Hej!
Tack för tipset!Grandview Tabtension finns ju inte på prisjakt!

Redigerat av Unregisteredef08951c, 11 november 2008 - 15:41.


#169

Postad 11 november 2008 - 15:47

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för tipset!Grandview Tabtension finns ju inte på prisjakt!


Nej är lite dåligt med dom där, jag beställde min ifrån flatscreencenter.se, verkar billigare än de flesta andra som har duken (10k för 100").

#170

Postad 11 november 2008 - 20:43

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej!
Första review på HW10.
http://www.projector...ctor_review.htm
Trevlig läsning!

#171

Postad 12 november 2008 - 08:29

Johan-A
  • Johan-A
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nu finns det lite bilder på projektorn i mitt galleri för den som är intresserad...

#172

Postad 12 november 2008 - 09:08

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Nu finns det lite bilder på projektorn i mitt galleri för den som är intresserad...

Fina bilder! Du får gärna lägga upp en helhetsbild där man ser hur det ser ut med den projjen i taket.

Mussla

Redigerat av Unregistered798c58da, 12 november 2008 - 09:08.


#173

Postad 12 november 2008 - 11:06

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Johan

Det där var inte snällt. ;)
Nu är valet helt klart..Har tidigare inte tyckt att denna varit speciellt snygg och har inte riktigt förstått hur folk kan tycka det.
Men dina bilder på den motbevisade mig rejält. Hur clean och snygg som helst.

Får min Grandview tab tention elduk på lördag också, så då är det bara projektorn kvar sen.
Måste bara komma iväg och titta ifall denna projektor faller mig i smaken så mycket som jag tror att den kan göra.

Verkar vara en riktig killer. :)

#174

Postad 12 november 2008 - 12:37

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Var på the rock igår för att titta på projektorn en sista gång, jämförde mot ae3000. Tyckte att hw10:an var bättre på det mesta, mer tryck, korrekta färger och klart bättre skärpa. ae3000 har fler features men det är det enda och så kostar den 4k mer.

Redigerat av forsaken, 12 november 2008 - 12:38.


#175

Postad 12 november 2008 - 15:58

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Nej är lite dåligt med dom där, jag beställde min ifrån flatscreencenter.se, verkar billigare än de flesta andra som har duken (10k för 100").

Jag beställde idag 120" på Hembiobutiken.

#176

Postad 13 november 2008 - 00:25

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Var på the rock igår för att titta på projektorn en sista gång, jämförde mot ae3000. Tyckte att hw10:an var bättre på det mesta, mer tryck, korrekta färger och klart bättre skärpa. ae3000 har fler features men det är det enda och så kostar den 4k mer.


Lustigt med priserna.I usa är det pannan som är 1000 dollar billigare o här är den nästan 5000kr dyrare. :unsure:

#177

Postad 13 november 2008 - 23:18

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Hejsan 50+!

Minns du kilade iväg ja, nästa gång du kikar på pannan får du kolla in inställningen frame1 och 2 det imponerade faktiskt på mig och gjorde pannan riktigt med i matchen igen ju för visst gilalr vi flyt! =)

Här finns en intressant artikel om Frame Interpolation och dylikt.

#178

Postad 13 november 2008 - 23:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att 24p känns lika förlegat som gamla kassettband ur ren bilduppdateringssynpunkt, men samtidigt måste man väl respektera att det skall återges så, om det defakto är artistens intention?

Det kan väl inte vara så att filmindustrin generellt sett inte har råd att uppdatera sin filmutrustning?

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

#179

Postad 14 november 2008 - 02:46

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att ställa in vilken hdmi range (16-235, 0-255) som hw10 använder? Manualen verkar antyda att den har en autodetektfunktion (hualigen!) men finns det en fast inställning också?

#180

Postad 14 november 2008 - 05:41

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0

Kan hålla med om att 24p känns lika förlegat som gamla kassettband ur ren bilduppdateringssynpunkt, men samtidigt måste man väl respektera att det skall återges så, om det defakto är artistens intention?

Det kan väl inte vara så att filmindustrin generellt sett inte har råd att uppdatera sin filmutrustning?

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad


Tror du på allvar att det är artristen som i praktiken väljer det? Snarare är det väl så att man byggt fast sig i den tekniken på många biografer. Vill man ha sina filmer visade så får man anpassa sig.

#181

Postad 14 november 2008 - 09:13

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att ställa in vilken hdmi range (16-235, 0-255) som hw10 använder? Manualen verkar antyda att den har en autodetektfunktion (hualigen!) men finns det en fast inställning också?


Från manualen:

Står lite defust i manualen:

The projector adjust the RGB dynamic range of the equiptment connected with HDMI cable to the following to suit the standard and display in the best picture quality.
When video signal is input: Limited (16-235)
When computer signal is input: Full (0-255)

Om jag tolkar det rätt innebär det att för film så ska man använda "limited" medans för dator så ska man använda "full" för att få bäst bild. Men projektorn i sig anpassar sig automatiskt. Själv har jag ställt in min PS3 på att köra "full", men jag ska tydligen ändra det till "limited" om jag vill optimera den för film, om jag har tolkat manualen rätt.

Mvh ZooZ

#182

Postad 14 november 2008 - 10:24

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Från manualen:

Står lite defust i manualen:

The projector adjust the RGB dynamic range of the equiptment connected with HDMI cable to the following to suit the standard and display in the best picture quality.
When video signal is input: Limited (16-235)
When computer signal is input: Full (0-255)

Om jag tolkar det rätt innebär det att för film så ska man använda "limited" medans för dator så ska man använda "full" för att få bäst bild. Men projektorn i sig anpassar sig automatiskt. Själv har jag ställt in min PS3 på att köra "full", men jag ska tydligen ändra det till "limited" om jag vill optimera den för film, om jag har tolkat manualen rätt.


Jag håller med om att manualen är diffus på denna punkt. Går det att ställa in i projektorn om den skall använda limited eller full?

#183

Postad 14 november 2008 - 10:46

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Tror du på allvar att det är artristen som i praktiken väljer det? Snarare är det väl så att man byggt fast sig i den tekniken på många biografer. Vill man ha sina filmer visade så får man anpassa sig.


Det handlar väl snarare om att biograferna har anpassat sig till att filmerna är inspelade i det formatet ?

#184

Postad 14 november 2008 - 11:27

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Det handlar väl snarare om att biograferna har anpassat sig till att filmerna är inspelade i det formatet ?

Jag håller med.

E-bio borde bana väg för att byta till högre refreshrate i framtiden men jösses vilken tröghet det är att få igenom en sån ändring... Vi lär nog få leva många år till med 24p. :)

#185

Postad 14 november 2008 - 12:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Tror du på allvar att det är artristen som i praktiken väljer det? Snarare är det väl så att man byggt fast sig i den tekniken på många biografer. Vill man ha sina filmer visade så får man anpassa sig.

Japp, du har nog rätt. Det är en uppspelningsprobelmatik, inte inspelningsdito.

Tack för lånet av tråden, och sorry för OT. :)

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

#186

Postad 15 november 2008 - 14:43

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Någon som vet hur Wide Mode (sid 48 i manualen) funkar? Man ska kunna välja detta och Zoom mha fjärkontrollen, men det är väl manuell zoom?

Edit: Hm, det är nog så att man måste välja Wide och sedan Zoom för att sedan zooma manuellt i rätt AR? Hade hoppats på en uberfiffig automatisk funktion...

Bifogad fil  Sony_zoom.jpg   110,1K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Gargantua, 15 november 2008 - 14:56.


#187

Postad 16 november 2008 - 01:19

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
widemode är en dgital zoom. Den är till exempel användbar om man matar projjen med en 4:3 bild och vill stretcha eller zooma så att hela projekotrns bild fylls ut. Jag tyckte att det enda vettiga läget var det som inte påverkar bilden alls. Beror på vad man har för källor förstås och om man gillar stretch.

#188

Postad 16 november 2008 - 11:50

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Aha, OK.

Tack :(

#189

Postad 17 november 2008 - 19:14

DannieOfTheDead
  • DannieOfTheDead
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Till er som kanske har lite större koll än en annan vad det gäller projektorer...
Har nu hemma i mitt vardagsrum en Panasonic pt-ax 200. Är riktigt sugen på denna Sony maskinen. Men frågan är om det blir så stor skillnad i bildkvallite´?
Kringutrustning och förhållande:
Placerad i vardagsrum, projektionsyta 66" (i dag Kingpin, ramspänd. Den äldre varianten, dock uppdateras väl den inom en snar framtid), Blu-ray spelare Pioneer BDP LX-71 genom Pioneer VSX LX- 70, Supra HDMI-kablage.

Är uppdateringen värd pengarna tro?

PS. Har inte själv haft läge att kolla på Sonyn än.

#190

Postad 17 november 2008 - 19:27

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Till er som kanske har lite större koll än en annan vad det gäller projektorer...
Har nu hemma i mitt vardagsrum en Panasonic pt-ax 200. Är riktigt sugen på denna Sony maskinen. Men frågan är om det blir så stor skillnad i bildkvallite´?
Kringutrustning och förhållande:
Placerad i vardagsrum, projektionsyta 66" (i dag Kingpin, ramspänd. Den äldre varianten, dock uppdateras väl den inom en snar framtid), Blu-ray spelare Pioneer BDP LX-71 genom Pioneer VSX LX- 70, Supra HDMI-kablage.

Är uppdateringen värd pengarna tro?

PS. Har inte själv haft läge att kolla på Sonyn än.


Tveksamt om du kommer att uppleva någon större skillnad mellan 720p och 1080p med så liten duk. Beror på titavstånd förstås. Om det inte är något som du stör dig på med pannan så skulle jag avvakta. Man får alltid mer projektor för pengarna ju längre man väntar med att köpa. Om du ändå är sugen så rekomenderar jag dig att själv jämföra sida vid sida och se om det är värt pengarna.

#191

Postad 17 november 2008 - 21:17

DannieOfTheDead
  • DannieOfTheDead
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Tveksamt om du kommer att uppleva någon större skillnad mellan 720p och 1080p med så liten duk. Beror på titavstånd förstås. Om det inte är något som du stör dig på med pannan så skulle jag avvakta. Man får alltid mer projektor för pengarna ju längre man väntar med att köpa. Om du ändå är sugen så rekomenderar jag dig att själv jämföra sida vid sida och se om det är värt pengarna.


Tack för din synpunkt. Det är klart, det enda rätta är ju egentligen att jämföra dem direkt bredvid varandra som du sa. Egentligen tycker jag inte att bilden är dålig på något sätt på Pannan, men det är klart man ser att det kan bli bättre liksom. Fast man kanske måste upp i lite högre prisklass på projektor om det ska bli märkbar skillnad i den dukstorleken. Tittavstånd till duken är ca 3 m för övrigt.

#192

Postad 17 november 2008 - 21:44

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Förutom att det är en ganska liten bild/duk så har jag för mig att en 1080-bild med en bredd under 2m kan blir "suddigt" med sämre dukar då pixelmönstret interfererar med väven.

Mussla Har du köpt en HW-10 (i så fall grattis!)?

Vad har du för duk: 16:9 eller 2.35:1?

Redigerat av Gargantua, 17 november 2008 - 21:47.


#193

Postad 17 november 2008 - 22:57

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
DannieOfTheDead, hw-10 är en riktigt bra projektor. Till och med mot Samsungs dlp för nästan 50 papp så står sig sonyn bra. Jag har inte jämfört den direkt mot panna ax200 så jag kan inte uttala mig om hur stora skillnaderna är men eftersom du inte stör dig på något i bilden och inte har så stor duk så skulle jag avvakta.

Gargantua, jag slog till på en hw-10 och jag är kanonnöjd med den. :-) Jag uppgraderade från en tx200 så skillnaden var ganska dramatisk. Jag har kört på stadiga uppgraderingar vartannat år förutom med tx200:an som jag behöll i tre år.

Angående duk så hade jag tagit en 2.35:1 om jag hade haft plats för en. Jag kör mycket 16:9 material i tillägg till 2.35 och det gick inte att få plats med en så stor 2.35 duk som hade behövts för att en 16:9 bild skulle bli lagom stor (om du är med på hur jag menar). Jag valde en 16:9 ramspänd GrandView på 100 tum. Den kommer i veckan så tills vidare så kör jag på min gamla duk.

#194

Postad 18 november 2008 - 08:05

DannieOfTheDead
  • DannieOfTheDead
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Låt säga att man ändå uppgraderar till Sonyn (eller kanske någon annan i ungefär samma prisklass), någon speciell duk man ska satsa på. Jag är medveten om att Kingpinduken inte är mycket att hänga i julgranen...
Men det verkar lite som att de som gör kvalitéts dukar inte gör så pass små? Har tyvärr inte plats för större duk heller. Och jag vill nog helst inte lägga typ 10-20 000 heller. Inte förräns det blir hus och det blir ett ordentligt biorum.

#195

Postad 21 november 2008 - 08:22

Unregistered83981bea
  • Unregistered83981bea
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag bytte från en TW700 till en HW10 för ett par veckor sedan och kan berätta lite om mina intryck.
Jag kör på en 298cm bred 2.35 duk men använder ingen anamorfisk lins utan jag zoomar och maskar, fick tipset om att börja med det och om jag tycker att det inte blir bra så gå vidare o köpa en A-lins. Åter till ämnet: HW10.
Jag tycker att HW10 är bättre på dem flesta punkter (inte så konstigt kanske) t.ex svärta, kontrast och detalj i det svarta. Jag tycker även det är en härlig närvaro och djup i bilden men detta tyckte jag tw700 hade oxå.
Jag var lite ivrig i börja och glömde ställa om popcornen till 1080p när jag skulle kolla på transformers, Så popcornen skalade ner filmen från 1080p till 720p och sen skalade projen upp det igen till 1080p. Fick ingen bra skärpa och tyckte det var väldigt konstigt...hehe!!
Min största aha-upplevelse var nog ändå när jag ställde in popcornen på att skicka ut 23,976 fps som filmen var inspelade i (transformers) och sedan började titta på introt när dom sveper förbi the cube och optimus prime pratar.
Vilket otroligt flyt det blev i bilden!!! helt otroligt!! blev mycket förvånad att det gjorde så mycket.

Negativt: Skulle vilja ha funktionen som panna ae3000 har med zoom minne, när jag kollar på 16:9 filmer nu på min 2,35 duk så zoomar jag med popcornen vilket gör att jag inte använder så många pixlar som jag velat. Är lite för jobbigt att pilla på zoom och lensshift knapparna.

Hoppas någon fått ut lite av detta

Tack för mig!

Markus

#196

Postad 21 november 2008 - 13:54

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Jag bytte nyligen ifrån en panasonic ae900 till hw10 och jag får hålla med Markus om att skillnaden är mycket i svärta, detaljer och skärpa. Själva upplösningen kanske inte gör så hemskt mycket men det beror lite på vad man tittar på, såg WALL-E och där såg man skillnad speciellt precis i början av filmen.

Inget negativt förutom att det kostar en massa pengar :)

#197

Postad 21 november 2008 - 23:15

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hej. Någon som testat någon av hårdvarukalibratorerna ColorVision Spyder eller liknande på någon projektor?

#198

Postad 21 november 2008 - 23:59

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag var lite ivrig i börja och glömde ställa om popcornen till 1080p när jag skulle kolla på transformers, Så popcornen skalade ner filmen från 1080p till 720p och sen skalade projen upp det igen till 1080p. Fick ingen bra skärpa och tyckte det var väldigt konstigt...hehe!!
Min största aha-upplevelse var nog ändå när jag ställde in popcornen på att skicka ut 23,976 fps som filmen var inspelade i (transformers) och sedan började titta på introt när dom sveper förbi the cube och optimus prime pratar.
Vilket otroligt flyt det blev i bilden!!! helt otroligt!! blev mycket förvånad att det gjorde så mycket.

Negativt: Skulle vilja ha funktionen som panna ae3000 har med zoom minne, när jag kollar på 16:9 filmer nu på min 2,35 duk så zoomar jag med popcornen vilket gör att jag inte använder så många pixlar som jag velat. Är lite för jobbigt att pilla på zoom och lensshift knapparna.

Hoppas någon fått ut lite av detta

Tack för mig!

Markus


Popcornen?

Redigerat av Gargantua, 22 november 2008 - 00:00.


#199

Postad 22 november 2008 - 10:57

JmKFrozT
  • JmKFrozT
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

"Popcornen?"


Han menar nog Popcorn Hour :D

#200

Postad 22 november 2008 - 12:26

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Ok, tack. Har kollat upp den lite nu. Jag antar att det bara var ett Popcorn också :D ?

Det blir allt lite meckigt om man har en 2.35:1-duk och ska skifta format. Sony har ju dessutom inget motoriserat. Panasonic har verkligen tänkt till i år, synd att den inte har lika bra bild som Sonyn...

Redigerat av Gargantua, 22 november 2008 - 12:26.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.