Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia villafiber

297 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 02 februari 2012 - 15:33

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
"Telias kundtjänst håller inte måttet. Lars Nyberg vill hellre se förbättringar än stärkt lönsamhet. Nu väntar ledningsförändringar.
"Vi har inte levererat det vi lovat", säger Teliachefen."

Någon däremot?
.

#152

Postad 07 februari 2012 - 11:36

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Våren 2012!
Om jag förlänger mitt Boxer-abonnemang till låt säga den 30 juni och det hampar sig så att Telia har anslutningen av min kåk klar den 30 april, kan jag då begära att Telia-kontraktet skall gälla fr.o.m. den 1 juli?
Varför frågar du inte Telia undrar kanske någon.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 07 februari 2012 - 11:38.


#153

Postad 07 februari 2012 - 12:56

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Till mig sa Telia att jag inte skulle behöva betala något förrän första juli, för teliaanslutningen. Nu har jag mitt boxerabonnemang löpande med 3 månaders uppsägning igen. Tänkte säga upp det nästa månad, det måste ju räcka.

#154

Postad 07 februari 2012 - 13:18

fragster
  • fragster
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Telia har, enl kundtjänst idag, fått ytterligare problem i Danderyd pga kylan och svårigheterna att blåsa fiber vid -10 eller kallare.
Jag har (som boende i Nora) fått mitt datum flytta från 16/11 -11 till April -12.

#155

Postad 11 februari 2012 - 10:04

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Våren 2012!
Om jag förlänger mitt Boxer-abonnemang till låt säga den 30 juni och det hampar sig så att Telia har anslutningen av min kåk klar den 30 april, kan jag då begära att Telia-kontraktet skall gälla fr.o.m. den 1 juli?
Varför frågar du inte Telia undrar kanske någon.


Jag maila denna fråga till Telia den 7 febr 11:50
Fick svar den 11 febr 09:30:
När det gäller indragning av fiber till villa får jag be dig kontakta vår kundtjänst för öppen fiber på telefonnummer 020-402400. Deras öppettider är mån-fre kl. 08:00-16:30

Jag skall alltså sitta i Telias telefonkö och där återupprepa mitt ärende.
Finns det ett standardsvar som alla medarbetare på kundtjänst använder?
Finns det en medarbetare som har hand om mitt ärende och till vilken jag blir kopplad?

När Lars Nybergs förbättringar genomförts kommer Telia fråga om jag vill bli uppringd på angivet telefonnummer samt förslå en tid. Om inte, maila oss alternativ som passar.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 13 februari 2012 - 14:38.


#156

Postad 16 februari 2012 - 09:38

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Från Telias hemsida
  • Sidan är uppdaterad 2012-02-14
  • Skogsvik/Nora - Andra kvartalet 2012
  • Borgen - Andra kvartalet 2012
  • Klingsta - Andra kvartalet 2012
  • Ekeby - Andra kvartalet 2012
  • Berga - Andra kvartalet 2012
Våren har övergått i sommar.
.

#157

Postad 20 februari 2012 - 11:57

pryzze
  • pryzze
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
En fråga om inspelningsbara boxen.

Såg på telias hemsida att det är en beställning för inspelningsbar box för TV via fiber och en för TV via telejack.

Är det så att min nuvarande box inte går att använda tillsammans med fiber?

//Pryzze

#158

Postad 23 februari 2012 - 22:37

Ekan199
  • Ekan199
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tjenare,
Har ikväll varit på infomöte om Telias Öppen Fiber. Det låter onekligen intressant, men jag behöver veta mer om själva innehållserbjudandena innan jag bestämmer mig för att hänga på. Är det någon här som installerat Telia Öppen fiber och vad finns det för olika erbjudanden avseende innehåll (TV, Bredband & Telefoni). Jag vet att man kan kolla på bredbandswebben.se, men där finns inte mitt område med, eftersom vi ännu inte fått Öppen Fiber. Idag betalar jag ComHem för 100 mbit bredband, 8 favoriter och Viasat Premium HD och hoppas kunna få samma saker fast helst lite billigare.

#159

Postad 02 mars 2012 - 15:05

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Vecka 6 kom en man ifrån Ericsson på besök.
Nästa vecka börjar vi installera nätverksuttagen i detta område (Ösby).
Nu har vecka 7, 8 och 9 förlupit.
Är det någon som fått arbetet utfört?
.

#160

Postad 05 mars 2012 - 11:35

tsl
  • tsl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vi fick mediakonverter installerad för 3 veckor sen i Nora området. Dom uppgav att inom 2 veckor skulle fiber blåsas i. Inte hört nått mer än...

#161

Postad 05 mars 2012 - 16:00

pryzze
  • pryzze
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Telia Suger

När jag orkar skall skriva ner hela dj*vla histiorien där Telia har gjort varenda som kan tänkas plus lite fler.

Mitt största problem just nu är att jag fortfarande efter 3 veckor inte kan se på TV Jag har bild och ljud med bilden och ljudet hackar och fryser.

När jag kopplade in mina Ruckusar för tre veckor sedan visade det sig att bilden hackade. Tillsammans med supporten gjirde jag en massahandgrepp utan resultatat. De skulle skicka nya Ruckusar. Medan jag väntade fick jag tag på en lång nätverkskabel och kopplade in den, med samma resultat. Ringde Telia nu blev det samma procedur igen att koppla mm
Man får fan börja om från början varje gång man ringer. De skulle i varje fall se till att jag skull få ut en tekniker.
Efter nån dag kom en kille från Bredbandsgruppen och började kolla. Han hade inte med sig närverkssladd, Inteno eller en fungerande tvbox. Han hade ingen aning om vad det berodde på men han och någon support till honom kom fram till att det är bäst att de skickar en ny box. Inte en chans att det är fel på boxen sa jag den har fungerat parrallelt på mittADSL men de lyssnade inte. Jag hade faktiskt fått två nya boxar i min nya beställning. Nu tvingade jag honom att testa dem. Äntligen gav de med sig.
Vi kan inte göra mer sa han. Det får bli Skanova. Ytterligare väntan.
Nästa servicekille är också från Bredbandsgruppen och han testar samma saker som första killen gör utan resultatat flrståss.
När jag ringer för att kolla efter någon dag om det häbder något och när Skanovakillen skall komma så är inget inbokat, utan en ny Inteno på väg. Jag fick två stycken av Telia (av misstag) så jag kunde lätt koppla in andra och konstatera att feler kvarstod. Det borde teknikerna ha gjort på plats. Naturligtvis fick jag även denna gång börja koppla sladdar mm Återanvänder Telia inte informationen som de har fått.
Nu sitter jag och väntar på vad som skall häbda hörnäst.

Pryzze

Redigerat av pryzze, 05 mars 2012 - 16:10.


#162

Postad 13 mars 2012 - 07:37

steaman
  • steaman
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Telia Suger

När jag orkar skall skriva ner hela dj*vla histiorien där Telia har gjort varenda som kan tänkas plus lite fler.

Mitt största problem just nu är att jag fortfarande efter 3 veckor inte kan se på TV Jag har bild och ljud med bilden och ljudet hackar och fryser.

När jag kopplade in mina Ruckusar för tre veckor sedan visade det sig att bilden hackade. Tillsammans med supporten gjirde jag en massahandgrepp utan resultatat. De skulle skicka nya Ruckusar. Medan jag väntade fick jag tag på en lång nätverkskabel och kopplade in den, med samma resultat. Ringde Telia nu blev det samma procedur igen att koppla mm
Man får fan börja om från början varje gång man ringer. De skulle i varje fall se till att jag skull få ut en tekniker.
Efter nån dag kom en kille från Bredbandsgruppen och började kolla. Han hade inte med sig närverkssladd, Inteno eller en fungerande tvbox. Han hade ingen aning om vad det berodde på men han och någon support till honom kom fram till att det är bäst att de skickar en ny box. Inte en chans att det är fel på boxen sa jag den har fungerat parrallelt på mittADSL men de lyssnade inte. Jag hade faktiskt fått två nya boxar i min nya beställning. Nu tvingade jag honom att testa dem. Äntligen gav de med sig.
Vi kan inte göra mer sa han. Det får bli Skanova. Ytterligare väntan.
Nästa servicekille är också från Bredbandsgruppen och han testar samma saker som första killen gör utan resultatat flrståss.
När jag ringer för att kolla efter någon dag om det häbder något och när Skanovakillen skall komma så är inget inbokat, utan en ny Inteno på väg. Jag fick två stycken av Telia (av misstag) så jag kunde lätt koppla in andra och konstatera att feler kvarstod. Det borde teknikerna ha gjort på plats. Naturligtvis fick jag även denna gång börja koppla sladdar mm Återanvänder Telia inte informationen som de har fått.
Nu sitter jag och väntar på vad som skall häbda hörnäst.

Pryzze

Telia Villafiber i ett nötskal!
Ring pch bråka och framför allt begär kompensation!

Det är synd att villafiber nästan innebär monopol! I vårt närområde har nu Telia förfulat landskapet med luftburen fiber vilket stör mycket mer än den gamla ljusgråa tvåtråden. Snacka om att utvecklingen går bakåt!

#163

Postad 13 mars 2012 - 13:19

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Det går framåt i Ösby. Dosan på plats.
Ingen datum för anslutning.
.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 13 mars 2012 - 13:25.


#164

Postad 20 mars 2012 - 08:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Var igår på möte i vår lokala samhällsförening där det diskuterades att dra fiber till vårt villaområde (56 hushåll).

* Bredband - 3 månaders bindningstid med hastigheter upp till 1000Mbit
* TV - 1 månads bindningstid (flexibelt som fan enligt mig, och hela Viasats och Canal Digitals utbud)
* IP-telefoni - många olika leverantörer

Framgrävning och installation för 9000:-

Räknade grovt igenom det igår och om jag kör på samma kanalutbud och samma bredbandshastighet som idag så skulle det räkna hem sig på knappt 2,5 år, men summan på 9000:- är ju rätt saftig nu när sambon är mammaledig...

Håll nu för fan tummarna så att vi kommer upp i tillräckligt antal JA-sägare (35 av 56) :)

#165

Postad 20 mars 2012 - 09:16

Ekan199
  • Ekan199
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Var igår på möte i vår lokala samhällsförening där det diskuterades att dra fiber till vårt villaområde (56 hushåll).

* Bredband - 3 månaders bindningstid med hastigheter upp till 1000Mbit
* TV - 1 månads bindningstid (flexibelt som fan enligt mig, och hela Viasats och Canal Digitals utbud)
* IP-telefoni - många olika leverantörer

Framgrävning och installation för 9000:-

Räknade grovt igenom det igår och om jag kör på samma kanalutbud och samma bredbandshastighet som idag så skulle det räkna hem sig på knappt 2,5 år, men summan på 9000:- är ju rätt saftig nu när sambon är mammaledig...

Håll nu för fan tummarna så att vi kommer upp i tillräckligt antal JA-sägare (35 av 56) :)


Intressant.
Är det Telia Öppen Fiber?
Och vilka innehållsleverantörer gav er de erbjudanden du nämnde här? Är intresserad eftersom jag har en vecka till att hänga på Telias Öppen Fiber-erbjudande (16 700 kr), men har ännu inte fått något bra svar någon av de andra innehållsleverantörerna än Telia. Och deras digital-TV-tjänster har jag inte fått någon bra känsla för, när jag läser här eller pratar med folk på jobbet.

#166

Postad 20 mars 2012 - 15:37

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Intressant.
Är det Telia Öppen Fiber?
Och vilka innehållsleverantörer gav er de erbjudanden du nämnde här? Är intresserad eftersom jag har en vecka till att hänga på Telias Öppen Fiber-erbjudande (16 700 kr), men har ännu inte fått något bra svar någon av de andra innehållsleverantörerna än Telia. Och deras digital-TV-tjänster har jag inte fått någon bra känsla för, när jag läser här eller pratar med folk på jobbet.


Det är BiggNet som tillhandahåller fibern + bredbandet.
TV-utbudet ska vara samma som Värnamo Energi har på sin hemsida, eller i alla fall snarlikt: http://www.varnamoen...id=38&Itemid=62

Redigerat av MrSpokk, 20 mars 2012 - 15:38.


#167

Postad 21 mars 2012 - 15:58

tsl
  • tsl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Uppdatering från Nora:
Fick fiber blåst igår. Omvandlaren lyser men vet inte om nån kontakt :)
Ingen info från Telia om någon utrustning

#168

Postad 28 mars 2012 - 13:42

Unregisteredfcbe7451
  • Unregisteredfcbe7451
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Sitter på telia fiber(100/10) genom sammfällighet sen 6år tillbaka och är istort nöjd(internet + tv, svalde bort telefonin)
En sak som stör mig lite är att det inte går att _uppgradera_ till 100/100 utan jag måste i praktiken skaffa mig ett eget abbonemang(just nu 368:- i 1år)
http://www.telia.se/...band/via-fiber/

IPTV fungerar på ett normalt sätt, om jag vill ha mer kanaler förrutom dom 18-19 kanaler som ingår i utbudet så får jag en egen faktura på den kanalen/kanalerna jag har beställt själv (medans jag förstås får den vanliga räkningen ifrån samfälligheten)

visst 100/10 är helt okey men det vore rimligt att man kunde betala en uppgradering för att få 100/100 ex 100-150:-/mån som kommer till mig direkt på samma sätt som extra tv kanaler gör

Jag som trogen(nåja) kund i 6år "straffas" med att jag måste köra dubbla abbonemang för att få 100/100 är ju helt sjukt.

Men prova prata med kundtjänst....flexibilitet är ju inte synonymt med telia direkt.
Bortsett ifrån det så fungerar fiberlan bra :)

/f

#169

Postad 28 mars 2012 - 15:42

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Sitter på telia fiber(100/10) genom sammfällighet sen 6år tillbaka och är istort nöjd(internet + tv, svalde bort telefonin)
En sak som stör mig lite är att det inte går att _uppgradera_ till 100/100 utan jag måste i praktiken skaffa mig ett eget abbonemang(just nu 368:- i 1år)
http://www.telia.se/...band/via-fiber/

IPTV fungerar på ett normalt sätt, om jag vill ha mer kanaler förrutom dom 18-19 kanaler som ingår i utbudet så får jag en egen faktura på den kanalen/kanalerna jag har beställt själv (medans jag förstås får den vanliga räkningen ifrån samfälligheten)

visst 100/10 är helt okey men det vore rimligt att man kunde betala en uppgradering för att få 100/100 ex 100-150:-/mån som kommer till mig direkt på samma sätt som extra tv kanaler gör

Jag som trogen(nåja) kund i 6år "straffas" med att jag måste köra dubbla abbonemang för att få 100/100 är ju helt sjukt.

Men prova prata med kundtjänst....flexibilitet är ju inte synonymt med telia direkt.
Bortsett ifrån det så fungerar fiberlan bra :)

/f


Ring igen och igen.
Till slut svarar någon som anammat Lars Nybergs kundtjänstsyndrom.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 28 mars 2012 - 15:42.


#170

Postad 04 april 2012 - 09:59

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 1
Så är vi inne i andra kvartalet 2012. Nu skall det ske.
För tre veckor sedan installerades boxen.
”Beräkna två veckor till utskick av tillbehör och avtal”.
Boxerabonnemanget förlängt till den sista april.
Månne Telia innan dess låter oss få erfara när anslutningen är färdig?

Glad Påsk!
.

#171

Postad 05 april 2012 - 08:38

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag fick ett brev förra veckan. Första stycket var något i stil med att "vi är glada att vårt fiberprojekt fortgår enligt plan och att vi kommer att leverera i tid." Mooahahahah!!!!

Jag räknar fortfarande med strax före midsommar. Om jag har tur.

#172

Postad 05 april 2012 - 10:54

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag fick också ett sånt brev. Igår ringde en kille från Telia och meddelade att mitt hus är planerat för inkoppling sista maj.
Och jag som nästan började gråta när jag i januari fick beskedet att jag skulle få vänta till april.
Nu skrattar jag bara åt alla datum dom pratar om. Jag hoppas dock dom lyckas få till det innan industrisemestern börjar.

#173

Postad 05 april 2012 - 11:30

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 1
Det var en nystädslad underentreprenör som installerade boxen hos oss. Den tidigare fick sparken vid nyår.

Från Telias hemsida: Fiber till villa:
"De kunder som nu väntar på leverans kommer få löpande leveransinformation."

Redigerat av Unregistered33b3a508, 10 april 2012 - 08:56.


#174

Postad 10 april 2012 - 17:52

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 1
"löpande" kanske på telianska betyder att man måste pringa ikapp någon av fiberdragarna i området?

#175

Postad 23 april 2012 - 18:15

fragster
  • fragster
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Danderydsfibern går framåt: Fick idag fibern nergrävd (!) efter att underleverantören dömt ut en luftlösning.
Nu återstår väntan på inkoppling i huset samt HW. Vågar man tro att allt är klart innan midsommar?

#176

Postad 02 maj 2012 - 08:57

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Enligt Telias brev den 2 april ”Prognosen är att just din villa ansluts någon gång maj-juni”.

Den 27 april sänder Telia ett nytt brev.
”Som vi tidigare informerat om sker leveransen under andra kvartalet 2012. Prognosen är att vi ansluter din villa någon gång i juni.”

Fetstilen inger oro. Det är endast två månader kvar av andra kvartalet.

#177

Postad 02 maj 2012 - 10:29

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
I mitt brev skrev dom att mitt hus skall anslutas i maj. Förra veckan grävde dom kabel i gatan fram till mitt hus, så nu väntar jag bara på att dom skall blåsa in fibern samt borra sig in i huset och installera.

Hur är det förresten med den asfalt dom grävt upp framför mitt hus? Har antagit att telia ansvarar för att det asfalteras igen, men det kanske är naivt av mig att tro något sådant?

#178

Postad 03 maj 2012 - 05:33

fragster
  • fragster
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Asfalten fixar nån underleverantör verkar det som.

Fibern installerad, men HW saknas än. Telias fibersupport hade ingen aning om vare sig status för mitt hus, när HW levereras eller i princip så mkt mer heller. Men de var iaf trevliga... :rolleyes:

Funkar Smart-lådan från Thomson eller ska man bråka för att få slippa den?

Redigerat av fragster, 03 maj 2012 - 05:35.


#179

Postad 03 maj 2012 - 15:45

tsl
  • tsl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
I vårt område fick dom göra om asfaltsläggningen :|
Vet inte orsak men hoppas inget kabelbrott...då lär det väl bli ännu mer försenat

#180

Postad 04 maj 2012 - 07:48

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Hur är det förresten med den asfalt dom grävt upp framför mitt hus? Har antagit att telia ansvarar för att det asfalteras igen, men det kanske är naivt av mig att tro något sådant?


Enligt Telia Villafiber - Frågor och svar:
"Vem återställer tomten efter schaktningen?
Efter återfyllning av schaktdiket jämnar vår entreprenör till markytan (grovåterställer). Resterande åtgärder såsom plattläggning, asfaltering, grässådd eller nyplantering sköter du själv. Vi gör dock allt vi kan för att lämna områden med asfalt, buskar och rabatter i fred. Exempelvis brukar man ofta kunna skapa en liten tunnel under rabatter, så att växter och ytskikt inte skadas.
Vi kan tyvärr inte ta ansvar för eventuella framtida sättningar i marken.”

Redigerat av Unregistered33b3a508, 04 maj 2012 - 07:49.


#181

Postad 07 maj 2012 - 18:22

nullebulle
  • nullebulle
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
hur lång tid ska det ta för Telia att skicka ut HW och avtal efter att fibern är indraget ?
Det är ca. 3 veckor sen fibern installrades.

#182

Postad 08 maj 2012 - 08:32

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

hur lång tid ska det ta för Telia att skicka ut HW och avtal efter att fibern är indraget ?
Det är ca. 3 veckor sen fibern installrades.


Vi fick boxen installerad den 13 mars.
Enligt ett brev ifrån Telia daterat den 27 april: "Prognosen är att vi ansluter din villa någon gång i juni.”
Jag tyder detta som att hela linan inte är klar förrän i juli.
Telia säger också:"Observera att det tillkommer ca 14 dagar på slutdatumet för utskick av kundutrustning och abonnemangsavtal."

Därav följer att det kan dröja tills mitten av augusti innan allt är klappat och klart.
.

#183

Postad 08 maj 2012 - 15:59

nullebulle
  • nullebulle
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
När man talar om trollen så fick jag ett brev idag + ett telefonsamtal från kundtjänst att dom drar igång min fiber om en vecka
så det är bara att hoppas att dom håller vad dom låvar

#184

Postad 08 maj 2012 - 16:22

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Sitt också och väntar på fiberanslutning. Föregående vecka var det en kille inne hos mig och kollade var befintligt kopparledning går in i huset. Vi bestämde att dom skulle skulle vara här i början av veckan för att dra in fiberröret. Förra fredagen ringde samma herre som var här och sa att kabeln eventuellt måste dras en annan väg.
Nu är det bara att vänta tills de ringer och löst problematiken hur kabeln ska in i huset och upp till 2a våning.
Tydligen kan man inte dra röret 90 grader för då går det inte att blåsa in fiber i röret.

Hoppas i alla fall att det hela löser sig inom kort. Jag kommer för övrigt att ha kvar min parabol och utbudet ifrån Canal digital. Min syrra har tv via Tela men bilden är inte alls lika bra som hos Canal digital via parabol.

Funderar även på att ha kvar mitt fasta abonnemang hos telia via kopparlina då samtalskvallitén vid IP-telefoni är ganska varierande.

G

#185

Postad 08 maj 2012 - 16:23

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Idag kom dom hem till mig för att blåsa in fibern och borra sig in i huset. Tyvärr gick det inte att blåsa in fibern för det var stopp nånstans på vägen, dom hade heller ingen aning om allt var draget som det skulle. Dom åkte och sa dom skulle återkomma. Varför är jag inte förvånad att det inte lyckades...

#186

Postad 14 maj 2012 - 13:16

jbluhme
  • jbluhme
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Sitt också och väntar på fiberanslutning. Föregående vecka var det en kille inne hos mig och kollade var befintligt kopparledning går in i huset. Vi bestämde att dom skulle skulle vara här i början av veckan för att dra in fiberröret. Förra fredagen ringde samma herre som var här och sa att kabeln eventuellt måste dras en annan väg.
Nu är det bara att vänta tills de ringer och löst problematiken hur kabeln ska in i huset och upp till 2a våning.
Tydligen kan man inte dra röret 90 grader för då går det inte att blåsa in fiber i röret.

Hoppas i alla fall att det hela löser sig inom kort. Jag kommer för övrigt att ha kvar min parabol och utbudet ifrån Canal digital. Min syrra har tv via Tela men bilden är inte alls lika bra som hos Canal digital via parabol.

Funderar även på att ha kvar mitt fasta abonnemang hos telia via kopparlina då samtalskvallitén vid IP-telefoni är ganska varierande.

G


Telias support är ett STORT skämt. De drog in kabeln i mars och lovade att det skulle vara up and running inom 1 vecka. Nu har allting suttit på plats i 2 månader, Thomson-Routern bara blinkar men har ingen uppkoppling. Sedan i mars har Telia skickat ut 5 olika tekniker från diverse underleverantörer och INGEN verkar kunna lösa problemet. Så otroligt slappt av Telia, fattar inte hur de inte kan vara mer intresserade av att göra ett bra intryck, de får ju knappast ett bra rykte. Har inte hört någon som har något gott att säga om Telia Villafiber. Nu tar mitt abonnemang hos BB slut om 2 veckor och om Telia inte har fixat det innan dess står jag utan TV, Internet och Telefon. Ett jävla skämt är vad det är - speciellt när man har betalat flera tusen.

#187

Postad 23 maj 2012 - 12:12

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Igår fick jag fibern installerad, äntligen! Bara drygt 6 månader för sent.
Jag har ADSL från Telia idag med deras SMART router. Testade att koppla in men fick inget nät.
Måste man ringa och tjata på telia för att linan skall aktiveras, eller görs det automatiskt, hur lång tid tar det i så fall?
Och hur blir det med övriga utrustning, såsom digitalbox, nån som vet hur lång tid det brukar ta innan dom skickar ut den?

#188

Postad 23 maj 2012 - 15:04

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Telias hemsida:
" Observera att det tillkommer c a 14 dagar på slutdatumet för utskick av kundutrustning och abonnemangsavtal. "
Vad nu detta betyder.
.

#189

Postad 28 maj 2012 - 12:55

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Nu är jag up and running, äntligen. TVn verkar inte gå igång förrän i slutet av veckan. Nu återstår bara att se vad det blir för kompensation.

#190

Postad 28 maj 2012 - 15:34

fragster
  • fragster
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu är jag uppe med. TV + bredband, telefonen ej provad än.
Fick bråka för att få brygga smartroutern till min egen d-link men även det gick tillslut.

Redigerat av fragster, 28 maj 2012 - 15:34.


#191

Postad 07 juni 2012 - 08:16

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Har fått ett par sms ifrån Telia med info gällande anslutning resp. leverans av utrustning.
Känns ovant.
Att infon tidigare varit undermålig beror måhända på att Telia inte haft full koll på läget.
.

#192

Postad 07 juni 2012 - 08:34

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tråkigt att det strular. Fick Telia fiber indraget i gammalt villaområde för 2½ år sen. Allt fungerade enligt plan, indragningens tidpunkt, grejjer för inkoppling mm. Dessutom har det gått 100% felfritt sen dess. Har förståss haft några strömavbrott under tiden men annars har det fungerat kanon.

#193

Postad 07 juni 2012 - 09:22

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 603 inlägg
  • 0
Min personliga erfarenhet är att det bästa är att göra en felanmälan på Telias hemsida när det strular, för telefonsupporten är allt annat än bra. Fick tex en tekniker hemskickad inom 3 dagar och han löste allt på plats, visserligen gäller detta VDSL men jag tycker det var helt okej ändå. Ringer man in till Telia får man dels vänta i en lång telefonkö och det gäller även att komma till rätt person med rätt kompetens, på webben tycker jag det alltid blir rätt på en gång.

#194

Postad 11 juni 2012 - 19:51

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0
Flyttar snart till nybyggt hus med Telia fiber indraget. Det som finns i dagsläget är en box som gör om fiber till en ETH-port: "DirekTronik Fiber2Home".

Sen ska man tydligen kontakta Telia för att beställa något paket och då få någon form av HW som splittar upp till TV/Bredband/Tele.
Någon som har koll på vad detta är för en pryl? Finns det olika HW att välja mellan? Antal portar?

Finns ju(?) inga bilder eller specar på vad det är man får på telia.se...

#195

Postad 12 juni 2012 - 08:41

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
TELIAS MILJÖPOLICY

Kundutrustningen, Gateway, digitalbox och Ruckus, har nu levererats med postpaket.
Vardera enheten var förpackad i designade kartonger för optimal leveransvolym.
Gateway 6 liter, digitalbox 7,5 liter och Ruckus 6,3 liter. Summa säg 20 liter.
Gateway 6 liter, kom i en separat försändelse. Kartongens invändiga volym var 25 liter där gatewayen skvalpade runt utan utfyllnad.
Digitalbox och Ruckus, 14 liter, fick samsas i en försändelse. Denna kartongs invändiga volym var 48 liter, ingen utfyllnad.
Varför samordnades inte försändelserna?
Den effektiva volymen var 20 liter. Varför då använda kartonger med 73 liter invändig volym? Varför skicka iväg 53 liter luft??
Är detta en engångshändelse spelar det liten roll, men tio gånger ger 530 liter.
Hundra gånger ger 5 300 liter och tusen gånger ger 53 kubikmeter.
Hur många fiberkunder har Telia?
.

#196

Postad 12 juni 2012 - 09:48

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Flyttar snart till nybyggt hus med Telia fiber indraget. Det som finns i dagsläget är en box som gör om fiber till en ETH-port: "DirekTronik Fiber2Home".

Sen ska man tydligen kontakta Telia för att beställa något paket och då få någon form av HW som splittar upp till TV/Bredband/Tele.
Någon som har koll på vad detta är för en pryl? Finns det olika HW att välja mellan? Antal portar?

Finns ju(?) inga bilder eller specar på vad det är man får på telia.se...

Vad jag vet finns två alternativ. Dels Telia Smart som även funkar som trådlös router, dels en router från märket Inteno som är enklare uppbyggd. Vad jag läst mig till så är Inteno-routern att föredra om man vill ha mer kontroll över sitt nätverk. Dock är det nog Telia Smart man oftast får (köpa) nuförtiden.

#197

Postad 12 juni 2012 - 10:07

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Intenon är en switch, så då behövs en router också.

#198

Postad 19 juni 2012 - 08:44

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Tro det eller ej, nu är jag igång.
Den 19 juni 2012.
Tack för det Telia.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 19 juni 2012 - 15:00.


#199

Postad 21 juni 2012 - 07:27

roake
  • roake
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Fick min villafiber inkopplad för en vecka sedan. En försenad leverans på ca 11 mån.
I april hade vi ett par polacke på besök i trädgården och grävde ner fibern, de var antaglien blinda, för de såg inte telekabel pinnen som jag satt ner med markering för var jag villa ha den framdragen, för de drog den till helt fel plats. Som tur var grannen hemma och påpekade att de hade grävt fel. Han fick handgripligen visa dom var pinnen satt. Då de redan grävt rivit upp plattorna och lagt tillbaka dom igen så fick de lite att göra.
En vecka senare kom det ett nytt gäng grävare, svenska denna gång, de gjorde om polackernas arbete då de hade grävt alldeles för grunt.
Nåväll till slut kom de som drog in det i huset och de gjorde iaf ett bra jobb, kollade att allt fungerade innan de tackade för sig.
Sedan tog det ytterliggare någon vecka innan papperna kom att det var dags att välja operatör.
Valde Telia (internet + telefoni) då man nu kan få deras tjänster utan Smart skiten.

Döm om min förvåning då det igår kom ett brev från Telia med information om att de sänkt anslutningsvgiften med 2400:- pga av förseningen.
:)

#200

Postad 21 juni 2012 - 08:21

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

En vecka senare kom det ett nytt gäng grävare, svenska denna gång, de gjorde om polackernas arbete då de hade grävt alldeles för grunt.


Under mina dagliga inspektionsrundor har jag vid flera tillfällen förundrat mig över hur grunt vissa serviser förlagts. Stundom endast en handbredd djupt i gräsmattan.
Till min fastighet gäller luftledning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.