Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel!

660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 21 februari 2004 - 16:12

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Ta LTS-kabeln med RC-länk varför RC-länk om man inte hör någon skillnad?

//Birdie

#152

Postad 21 februari 2004 - 16:43

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Birdie,

LTSkabeln är så pass lågimpediv så att det är elektriskt bra för förstärkare/högtalare att ha en RC-länk.

Det finns dock ingen som har demonstrerat en hörbar skillnad mellan den kabeln och vanlig 2.5 mm2 kopparkabel (högtalarkabel alltså) för några kr metern...

T

#153

Postad 21 februari 2004 - 17:15

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Varför är det synd om oss? Vi slipper spendera pengar på kablar och lägga dessa pengar där de verkligen betyder nåt, på rummet/högtalarna.
Visa mig ett enda publicerat test där man hört skillnad. 1000-tals blinda tester har gjorts och inte ett enda positivt.



....behöver inte bevisa någon om något än för mig själv och mina öron. Jag är ingen högtalarkabelförsäljare eller besserwieser som måste bevisa för andra hur rätt jag har. Du däremot kan alldrig överbevisa mina öron, och är det ngt jag kommer ihåg från naurvetenskapen och från filosofin är att alla teorier (de flesta i alla fall) inom vetenskapen går framått och att nya "bevis" tar över de gamla och det som var axiom/antanganden blir vedertagna teorier eller nedspolade nerför toalettstolen. Summa summarum. Tekniken och vetenskapen går framåt och nya antaganden tar över gamla. Hifi industrin går även de framåt och så länge jag personligen hör skillander så bryr jag mig inte så mycket om s.k. bevis. Så länge jag hör skillnader så är jag nöjd och kan inte vissa personer höra skillander så sparar ni ju pengar! :D

MVH: Paulo

#154

Postad 21 februari 2004 - 18:39

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Paulo

Antag att du köper dubbla uppsättningar sådana där kablar "som man måste vara hörselskadad för att inte höra skillnaden på"
Kommer du att höra skillnad då också?

Exempel:
Kalle köper 1 par Superduper eXtra Large HT kabel för 10.000 :-
Kalle hör omedelbart skillnad på dom och sina befintliga Lampsladdar.
Kalle går tillbaka till affären och köper ytterligare 1 par Superduper eXtra Large.
Kalle går hem och jmf Superduper mot Superduper....

Fråga:
Hör kalle skillnad eller hör han inte skillnad?

Redigerat av Unregistered863dc400, 21 februari 2004 - 18:40.


#155

Postad 21 februari 2004 - 18:57

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Paulo

Antag att du köper dubbla uppsättningar sådana där kablar "som man måste vara hörselskadad för att inte höra skillnaden på"
Kommer du att höra skillnad då också?

Exempel:
Kalle köper 1 par Superduper eXtra Large HT kabel för 10.000 :-
Kalle hör omedelbart skillnad på dom och sina befintliga Lampsladdar.
Kalle går tillbaka till affären och köper ytterligare 1 par Superduper eXtra Large.
Kalle går hem och jmf Superduper mot Superduper....

Fråga:
Hör kalle skillnad eller hör han inte skillnad?

...har aldrig gjort den jämnförelsen... tror jag.. Med superduper vs superduper, menar du då samma kabel? Låter mer som en gåta detta. Kan du brodera ut frågan lite mer och även förklara vad du vill få fram med frågan?..
PS: Är lite trött nu, kanske därför jag inte förstår frågan.

Mellan superduper och jättebilliga kabeln kommer nog han att höra skillnader. (om vi nu antar att med 10000kr kabel menas superduper kvalitet vilket jag aldrig menat och att lampsladdar som däremot är skit) så kommer han med all förmodan att höra stor skillnad. Mellan superduper och superduper är skillnaden hårfin. Där pratar vi hårfina nyanser etc. Ungefär som en CD-spelare för 1000 kr och en för 10.000kr = stor skillnad. 10.000 kr cd-spelare vs 12.000 cd-spelare liten skillnadn = smaksak.

Om du nu menar att superduper vs exakt samma superduper så låter detta mer som en gåta. Om man hör skillnad där är det väl 1) för att man vill höra skillnad eller 2) att ena kablen är feltillverkad.

MVH: Paulo

#156

Postad 21 februari 2004 - 19:57

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0

Birdie,

LTSkabeln är så pass lågimpediv så att det är elektriskt bra för förstärkare/högtalare att ha en RC-länk.

Det finns dock ingen som har demonstrerat en hörbar skillnad mellan den kabeln och vanlig 2.5 mm2 kopparkabel (högtalarkabel alltså) för några kr metern...

T

Vad jag menade var om man hör skillnad på den lågimpediva LTS-kabeln (utan RC-länk) jämfört med samma kabel med RC-länk, Någon som testat?

//Birdie

Redigerat av Unregistered0ff54576, 22 februari 2004 - 00:47.


#157

Postad 22 februari 2004 - 01:42

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag helt öppen i frågan, och erkänner mig givetvis ha fel när ett oberoende blindtest görs som helt klart visar att det är skillnad mellan olika kablar.

Lägger mig heller inte i på vilket sätt detta test utförs, med vilken utrustning och i vilken prisklass. Men testet måste givetvis klart visa (inget 5 rätt av 10 försök) att skillnad hörs.

Ja, då kan du erkänna det direkt. Bara att ta en kabel med så mkt motstånd att man knappt får igenom signalen alls så är det fixat.
Men enligt "vissa" så går ju inte detta att göra. :P

nin,
jag blir besviken på ditt sätt att argumentera. Exemplet du anger är irrelevant och har inget med saken att göra. Vi snackar om högtalarkablar, inte spik eller taggtråd. Frågan är om någon kan urskilja en Van Den Hul från en Tara Labs, inte taggtråd mot en Van Den Hul. :D


Vad Bengt säger är helt korrekt, ett blindtest ska ge så bra resultat att det inte går att misstolka, alltså inte 5 av tio möjliga. Klarar man 9 av 10 så är jag övertygad.
Har jag tolkat er rätt så låter era kablar så mycket bättre att ni inte ska ha några problem med detekteringen.

Veckans Fråga: Vilket är bästa köp och vilket ger bästa ljud för pengarna?

1, Yamaha 640 + Nordost kablar, pris ca 8000 kr.
2, Yamaha 1400 + 2.5 mm noname-kabel, pris ca 8000 kr.

Var ska man lägga sina pengar?

Som sagt, du måste försöka tänka till lite själv. Jag tänker inte hjälpa dig med det.
Skillnaden finns helt klart, inte mellan ALLA olika sorters kablar men om man ta två från varsin sida av "neutral" så hörs det väldigt lätt. Men du tor du vet bäst :rolleyes: :D :P

#158

Postad 22 februari 2004 - 04:31

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag helt öppen i frågan, och erkänner mig givetvis ha fel när ett oberoende blindtest görs som helt klart visar att det är skillnad mellan olika kablar.

Lägger mig heller inte i på vilket sätt detta test utförs, med vilken utrustning och i vilken prisklass. Men testet måste givetvis klart visa (inget 5 rätt av 10 försök) att skillnad hörs.

Ja, då kan du erkänna det direkt. Bara att ta en kabel med så mkt motstånd att man knappt får igenom signalen alls så är det fixat.
Men enligt "vissa" så går ju inte detta att göra. :P

nin,
jag blir besviken på ditt sätt att argumentera. Exemplet du anger är irrelevant och har inget med saken att göra. Vi snackar om högtalarkablar, inte spik eller taggtråd. Frågan är om någon kan urskilja en Van Den Hul från en Tara Labs, inte taggtråd mot en Van Den Hul. :D


Vad Bengt säger är helt korrekt, ett blindtest ska ge så bra resultat att det inte går att misstolka, alltså inte 5 av tio möjliga. Klarar man 9 av 10 så är jag övertygad.
Har jag tolkat er rätt så låter era kablar så mycket bättre att ni inte ska ha några problem med detekteringen.

Veckans Fråga: Vilket är bästa köp och vilket ger bästa ljud för pengarna?

1, Yamaha 640 + Nordost kablar, pris ca 8000 kr.
2, Yamaha 1400 + 2.5 mm noname-kabel, pris ca 8000 kr.

Var ska man lägga sina pengar?

Som sagt, du måste försöka tänka till lite själv. Jag tänker inte hjälpa dig med det.
Skillnaden finns helt klart, inte mellan ALLA olika sorters kablar men om man ta två från varsin sida av "neutral" så hörs det väldigt lätt. Men du tor du vet bäst :rolleyes: :D :P

nin,
jag förstår inte riktigt? Varför prata om ytterligheter? Självklart vet jag också att olika ledare (material) påverkar elektricitet (ljudvågor). Gör man analyser på högtalarkablar så är de flesta väldigt identiska. Spik o taggtråd har inte med denna debatt att göra då 99.9% av kablarna är tillverkade av koppar.
Frågan har hela tiden handlat om man kan höra skillnad på högtalarkablar, inget annat.

Dessutom har jag bistått med en massa fakta under hela debattiden, vilket inte alla kan "skryta" med. Saklighet är viktigt i sådana här sammanhang också.
Inte för att vara taskig, men nin, du har inte tillfört debatten något av större värde, enbart din ståndpunkt. När det funnits frågor så har du lätt viftat bort dem istället för att bemöta dem. På ett eller annat sätt har du försökt vända allt mot mig genom att säga typ "du lyssnar inte, tänk själv m.m".
Det verkar vara lite underskattning när du ständigt återkommer till fraser som " Som sagt, du måste försöka tänka till lite själv. Jag tänker inte hjälpa dig med det". Vad exakt är det som jag behöver hjälp med? Själv har du lyckats komma med att du verkligen kan höra skillnad, men sen tar det slut.
Som sagt, majoriteten säger sig höra skillnaderna, men ingen tycks någonsin ha träffat dem! Vilka är dom/ni? För när det gäller så finns ni inte! Om jag nu är en sån dåre som ni tycker, visa mig att jag har fel en gång för alla.
Alla har kunnat se att jag har lite fog för vad jag säger, man kan inte vara en idiot och samtidigt diskutera på den nivå jag tycker att jag hållit. Det finns kunskap bakom påståendena.

En del har kritiserat min attityd här, ok den är inte exemplarisk. Jag har vad jag tycker är "hållbara argument". Dessa blir ofta (inte samma som alltid) besvarade med luddiga svar/påståenden. Jag har kastat fram fakta på fakta men får som svar allt som inte har med saken att göra. Många påståenden är rent ut sagt korkade eller mindre genomtänkta. Jag har dock alltid försökt låta bli rena osakliga personangrepp. Till saken hör också att denna form av käbbel är lärorikt, de som vill lär sig en del av det.

Dessutom, hur ser teorin ut bakom de perfekta högtalarkablarna? Nordost har platta kablar brevid varandra. Supra Ply har dom med maximal yta mot varandra. En del förespråkar en kardel, andra flera. Varianterna är lite för många, alla kan inte ha rätt. Den personliga smaken har inget med det att göra då kablar inte tillverkas/säljs efter specifika ljud typ "varmt ljud...mjuk diskant". Supra har stöd för sin design av flera el-gurus som förstår sig på detta.

Titta på antennsladdar till en TV, alla är identiskt uppbyggda. De har en funktion att fylla, vilket är viktigt när man pratar om högfrekvens.
När är det dags för rosa och neongröna super-antennkablar med teflonisolerade höljen?

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 22 februari 2004 - 06:47.


#159

Postad 22 februari 2004 - 10:20

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Som sagt, majoriteten säger sig höra skillnaderna, men ingen tycks någonsin ha träffat dem! Vilka är dom/ni? För när det gäller så finns ni inte! Om jag nu är en sån dåre som ni tycker, visa mig att jag har fel en gång för alla.



Jag Finns åtminstonde.... Högst reel människa från Bromma i Stockholm som när som helst ställer upp på blindtest!

Titta på antennsladdar till en TV, alla är identiskt uppbyggda. De har en funktion att fylla, vilket är viktigt när man pratar om högfrekvens.


Har du någonsin kollat på analog tv? Inte den bästa bilden va?! Man skulle säkert kunna förbättra kabeln på flera sätt!

När är det dags för rosa och neongröna super-antennkablar med teflonisolerade höljen?


De finns, lovar, Kolla in LJUDMAKARN. Varan heter QED QNEX TTVe och kostar 695 kr! Om den funkar? Vet ej.

#160

Postad 22 februari 2004 - 10:59

Unregisteredd4805e73
  • Unregisteredd4805e73
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Finska Kungen:

Tänk om alla hade haft samma sunda åsikter som dig.
Vilket billigt kabelsamhälle vi hade haft.. Stå på dig.
Vissa har tydligen inte varit med mycket i fysiken i skolan.

Högtalarkablar:
Ju grövre ju bättre är min åsikt. (Lägre resistans)
Fler kardeler är ju bra. (lättare att böja)

Till er som hör skillnad:
Bevisa detta !!!!!!!
Jag har aldrig hört om någon som lyckats bevisa detta.

#161

Postad 22 februari 2004 - 11:06

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Till er som hör skillnad:
Bevisa detta !!!!!!!
Jag har aldrig hört om någon som lyckats bevisa detta.





Det är väl det som är saken; Om jag hör skillnad varför skulle jag då bemöda mig om att bevisa detta för de som inte hör skillnad. För mig räcker det med att JAG hör skillnad. Jag är ingen civilingenjör som vill bevisa någon speciel teori inom materialteknink eller electrogrejs. Jag är en HiFi snubbe som gillar HiFi.

Att jag nämner detta beror på att det känns som om de flesta är teknik snubbar som till sin läggning och skeptiska till allt de inte kan ta, känna eller se och så länge ingen "bevisar" något så är ståndpunkten att det inte finns.

#162

Postad 22 februari 2004 - 13:29

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Dessutom har jag bistått med en massa fakta under hela debattiden, vilket inte alla kan "skryta" med. Saklighet är viktigt i sådana här sammanhang också.
Inte för att vara taskig, men nin, du har inte tillfört debatten något av större värde, enbart din ståndpunkt. När det funnits frågor så har du lätt viftat bort dem istället för att bemöta dem. På ett eller annat sätt har du försökt vända allt mot mig genom att säga typ "du lyssnar inte, tänk själv m.m".



Ursäkta men du måste ha svårigheter att läsa! Jag har skrivit HUR man kan få en kabel att låta annorlunda. Jag kna inte hjälpa att du inte kan läsa vad jag skriver.
Det är snarare DU som inte skriver något av värde.

Tänker inte föra en debatt men någon som inte kan läsa vad jag skriver.

#163

Postad 22 februari 2004 - 13:45

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0

Till er som hör skillnad:
Bevisa detta !!!!!!!
Jag har aldrig hört om någon som lyckats bevisa detta.





Det är väl det som är saken; Om jag hör skillnad varför skulle jag då bemöda mig om att bevisa detta för de som inte hör skillnad. För mig räcker det med att JAG hör skillnad. Jag är ingen civilingenjör som vill bevisa någon speciel teori inom materialteknink eller electrogrejs. Jag är en HiFi snubbe som gillar HiFi.

Att jag nämner detta beror på att det känns som om de flesta är teknik snubbar som till sin läggning och skeptiska till allt de inte kan ta, känna eller se och så länge ingen "bevisar" något så är ståndpunkten att det inte finns.

så du tycker att väsentliga fysik/el lagar i det här sammanhanget är helt fel och att hela världen har levt i mörker i otskilliga decennier?

Fan grabben du verkar vara ngn übermänniska. Antar att man ser dig på nästa Nobelpris utdelningen som den första som har slått ner allt som ventenskapligt bevisats med hjälp av dina superöron...

:D

#164

Postad 22 februari 2004 - 16:41

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
[quote name='nin' date='Feb 22 2004, 13:29 '] [QUOTE]QUOTE]


Ursäkta men du måste ha svårigheter att läsa! Jag har skrivit HUR man kan få en kabel att låta annorlunda. [/quote]
Nin,
med risk för att låta riktigt tjatig så vill jag förtydliga följande:

Helt riktigt som du säger, en ledare till högtalarna kan påverka ljudet så ofantligt mycket att det verkligen inte går att missa. Där är vi överrens. Extremt hög impendans skulle kunna ändra ljudbilden stort, liksom för klen ledarea på kabeln. Det finns säkert fler faktorer....Men....finns det verkligen kablar med extremt hög impendans att köpa? Finns det verkligen kablar att köpa som låter så avvikande att det hörs? Vem skulle köpa sådana kablar, till vilken nytta?

Exemplet är i mina ögon (öron) irrelevant då jag aldrig hört talas om sådana kablar.
Det skulle kunna liknas med att bildäck i gummi är överlägsna de däck som tillverkas i PVC. Det finns ju inga PVC-däck att köpa, därför är exemplet meningslöst.

#165

Postad 22 februari 2004 - 20:22

glarre
  • glarre
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Till alla kabel fantaster. Denna diskussion kommer inte att leda någon vart precis som alla tidigare bataljer. Lite vägledning har ingen dött av men vad hände med detta "Jag vet bäst min åsikt är den rätta". Kom igen nu gubbar det är en hobby inte blodigt allvar. Kan man köpa ett frimärke för 5 miljoner så kan man köpa ett par högtalar kablar för 100 tusen så länge man är nöjd med produkten. Att några tycer det är vansinnigt håller jag med om. Om man är nöjd som köpare fine thats it. Det är tillåtet att göra en del felköp på vägen också så att man tar lärdom av sinna misstag var det värt det eller inte.

// Glarre

#166

Postad 23 februari 2004 - 11:37

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Bra skrivet Glarre! Du är en sann retoriker. Nu får vi se om denna tråd dör ut...

#167

Postad 23 februari 2004 - 11:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

En dag bytte jag till TARA LABS Nexa Kabel (100 kr metern). Jag hörde en viss förbättring i diskanten men mest i basen/mellanregistret. Det roligste var doch att min flickvän efter att ha kommit hem från plugget frågade mig vad som hänt med min utrustning då hon lyssnade på musiken som var på. Hon började anklaga mig för att ha spenderat ännu några tusen lappar på utrustning etc. men så var det ju inte, det var bara högtalar-kabel- byte.

Visst är detta ett starkt bevis på kablarnas betydelse! Jag ska testa detta på min fru när jag köpt nya kablar. :)

#168

Postad 23 februari 2004 - 12:10

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

I kväll skall Audioquest Type4 (Bi-Wire) kopplas in med butikslödda terminaler så då kanske jag kan släppa ett utlåtande om en vecka.

Tänkte bara tala om att denna kabel inte är avsedd att kopplas som bi-wire-kabel. Den har visserligen 4 ledare, men man ska köra 2 st per pol.
Slate är deras billigaste bi-wire-kabel, och den kostar runt 250:-/meter.

#169

Postad 23 februari 2004 - 12:55

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

I kväll skall Audioquest Type4 (Bi-Wire) kopplas in med butikslödda terminaler så då kanske jag kan släppa ett utlåtande om en vecka.

Tänkte bara tala om att denna kabel inte är avsedd att kopplas som bi-wire-kabel. Den har visserligen 4 ledare, men man ska köra 2 st per pol.
Slate är deras billigaste bi-wire-kabel, och den kostar runt 250:-/meter.

Hmmm...vet inte om jag håller med. Varför skulle det annars stå treble och bass på dessa trådar (jag har ett par själv)?

#170

Postad 23 februari 2004 - 15:10

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jaså gör det? Enligt Lefflers ska man använda dessa som single-wire i.a.f. Men du har säkert rätt! I så fall liknar de mina Supra Rondo-kablar i sin konstruktion...

#171

Postad 23 februari 2004 - 15:26

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

En dag bytte jag till TARA LABS Nexa Kabel (100 kr metern). Jag hörde en viss förbättring i diskanten men mest i basen/mellanregistret. Det roligste var doch att min flickvän efter att ha kommit hem från plugget frågade mig vad som hänt med min utrustning då hon lyssnade på musiken som var på. Hon började anklaga mig för att ha spenderat ännu några tusen lappar på utrustning etc. men så var det ju inte, det var bara högtalar-kabel- byte.

Visst är detta ett starkt bevis på kablarnas betydelse! Jag ska testa detta på min fru när jag köpt nya kablar. :)

...berätta gärna hur det gick med frun.... Våra kärestor är ju så gott som 100% neutrala i denna roliga fråga.

#172

Postad 23 februari 2004 - 15:35

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Det ska jag!!! Men först måste jag fundera ut vilka kablar jag ska byta till. Audioquest Bedrock eller Nordost Flatline Gold kanske...

#173

Postad 24 februari 2004 - 11:15

Unregistered2477318b
  • Unregistered2477318b
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ja, vad ska man tro ;) Hittade i allafall den länk.

[URL=http://www.fivechannels.com/artiklar/kabeltest.htm]

Det är nog så som Niklas uttrycker det i artikeln:"Lätt att pricka in vid öppen lyssning men omöjligt vid blindtest"

Jag skulle nog göra som Finske Kungen:
Köpa kablar av hyffsad kvalité och lägga resten av pengarna på att uppgradera högtalare och förstärkare.

Ha en bra dag :P :P :lol:

#174

Postad 24 februari 2004 - 12:13

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Näe, och läser man dessutom detta taget från http://www.lts.a.se så blir man ju ännu mer oklok:

En normal kabel, ungefär en normal lampsladd, är inte speciellt dålig, när det gäller de renodlade elektriska parametrarna, som högtalarkabel (ofta mycket bättre än svindyra högtalarkablar). När det gäller induktansen så påverkar den tonkurvan redan vid strax under 100kHz medan kapacitansen inte börjar påverka förrän strax under 1GHz!


Hello, här snackar vi icke hörbart.

#175

Postad 25 februari 2004 - 09:42

dumbo
  • dumbo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Utan att sälla mig till någon av sidorna vill jag publicera denna lilla länk:

http://www.st-andrew...dio/Analog.html

Bläddra ner en sida och läs avsnitt för avsnitt.

#176

Postad 25 februari 2004 - 11:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
WOW! Där ser man verkligen att det spelar roll hur kabeln är uppbyggd!!!

#177

Postad 25 februari 2004 - 13:01

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
hihi, om det kommer 15 artiklar som hävdar att det inte är nån skillnad reagerar ingen. Men kommer en som säger att det eventuellt hörs skillnad då skiner vi upp.. :angry:

#178

Postad 25 februari 2004 - 13:09

dumbo
  • dumbo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Audiovector:
Vid en första anblick ser det ju ut som att "Jädrar vad kabeln dämpar över 10kHz!". När man sedan kollar på Y-axeln hur mycket dämpningen verkligen är så ser man att dämpningen ganska typist ligger på 0.1dB upp till 100kHz. Något som knappast är hörbart. Linjäriteten i både förstärkare och högtalare är EXTREMT mycket sämre än så. Så den aspekten som diskuterats här tidigare kan man mer eller mindre helt bortse från.

Det som man kan diskutera (något som hittils inte varit uppe alls i denna tråden) är timingen. Kan man höra skillnad på fall diskanten kommer fram 50ns tidigare till högtalaren? Detta motsvarar, om man läser vad som står i "artikeln", att diskantelementet skulle sitta 16 micron närmare lyssnaren än baselementet, om man vill göra en enkel praktisk jämförelse.

Vad gäller timingen skulle, enl. exemplena i artikeln, en kabel med tunna ledare som sitter väldigt nära varandra som är gjorda i grafit vara betydligt bättre än en normal kopparkabel. Man skulle dock göra en ganska stor förlust i signalnivå (över hela spektrat). Detta går ju att kompensera genom att vrida upp volymen lite till.

Vad man dock förlorar på med hög resistans (DC) är dämpningsfaktorn. Elementen kommer inte att bli lika exakta då de inte kommer att dämpas lika effaktivt av förstärkarens utgångsimpedans. Man kommer att få en "blöt" och "fladdrig" bas, framför allt.

Jag har inte själv provlyssnat så många kablar och jag har inte nån värstinganläggning heller, så jag tänker inte säga ATT man inte hör skillnad, men jag finner det personligen inte så troligt.

De som hör skillnad hör definitivt skillnad. Om sedan orsaken till detta är kabeln eller placeboeffekten kan man ju tvista om såklart. Men om de som köper dessa dyra kablar är nöjda är det väl bra för dem? Om de som INTE hör någon skillnad är nöjda med "lampsladd" (jag skulle åtminstone välja lite grövre kabel) så är det väl (ännu) bättre för dem? Då blir det ju pengar över till en pava whiskey och en hög skivor åxå (Gissa vilket jag skulle välja! :-)

#179

Postad 25 februari 2004 - 13:20

Unregistered03335876
  • Unregistered03335876
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej XTZ
Det enda råd jag kan ge är att lyssna.
Mina egna erfarenheter bygger enbart på lyssnande och provande.
Jag trodde att jag hade hyfsade kablar, 4 mm2 biwirade av okänt fabrikat, kostade 30 kr/m. I nya lägenheten behövdes inte lika långa längder, bara 2 m x 4. Hörde på Van del Hul Monster och slog till, den kostar 220 kr/m men det spelar ju ingen roll när längden är så kort.

Ljudförbättringen är klart hörbar och större än mellan olika CD-spelare (i normalprisläge). Som signalkabel använder jag Purist Audio Aqueos. Gammal men bra i alla fall.

Men för att höra skillnaden ställs krav på högtalarna. Många som inte hör någon skillnad på kablar skulle nog behöva byta högtalare. Eller åtminstone se till att elementen är ordentligt fastskruvade i lådan.
Har en Tara Labs RSC Prime signalkabel och den släpper inte igenom lika mycket av ljudet som Purist Audio, speciellt skärmar den av i diskanten. Den kostade 1200-1300 kr men låter inte så mycket bättre än standardkabeln som följde med CD-spelaren. Ett felköp helt enkelt.

Om du måste använda banankontakter så använd de bästa som du får tag i, annars blir de ytterligare en komponent som filtrerar bort ljudsignalen. Bäst är att bara skala kabeln och dra fast den i anslutningarna, både på högtalaren och förstärkaren.

Om jag idag skulle lägga 30-40 tusen på en stereo så skulle minst 5 tusen gå till kablarna.

Slutsater:
- Kablarna är en av de viktigaste komponenterna och en förutsättning för att man ska kunna utvärdera olika apparater mot varandra.
- En uppgradering av kablar kan ge större förbättring än uppgradering av apparater och därför bör man inte snåla på kablarna, de är ändå en billig länk i kedjan.

#180

Postad 25 februari 2004 - 13:33

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0

Har en Tara Labs RSC Prime signalkabel och den släpper inte igenom lika mycket av ljudet som Purist Audio


Vilka hörbara frekvenser släpps INTE igenom och exakt hur mycket dämpas det? Innehåller kabeln ett delningsfilter då eller hur menar du?

#181

Postad 25 februari 2004 - 15:08

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

Om du måste använda banankontakter så använd de bästa som du får tag i, annars blir de ytterligare en komponent som filtrerar bort ljudsignalen.


zuurfer, vad menar du med de bästa banankontakterna? De dyraste, eller?

Är skillnaden på olika banankontakter hörbar eller bara mätbar?

#182

Postad 25 februari 2004 - 15:11

Unregistered03335876
  • Unregistered03335876
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Man hör skillnaden direkt och det ligger mest i diskanten. Har givetvis ingen mätning, poängen är att man måste lyssna. En vetenskaplig förklaring kan vara att en silverkabel har lägre motstånd än en kopparkabel.
En målande beskrivning: Med Tara blir ljudet livlöst och inte alls lika medryckande som med Purist Audio. Varför inte låna hem och prova själv? Hör du ingen skillnad så lägg pengarna på annat.

#183

Postad 25 februari 2004 - 15:23

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

zuurfer, vad menar du med de bästa banankontakterna? De dyraste, eller?



#184

Postad 25 februari 2004 - 15:25

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Om jag idag skulle lägga 30-40 tusen på en stereo så skulle minst 5 tusen gå till kablarna.

- En uppgradering av kablar kan ge större förbättring än uppgradering av apparater och därför bör man inte snåla på kablarna, de är ändå en billig länk i kedjan.

Med risk för att låta en aning besserwisser, detta är ett skolexempel på hur en audiofil utbildats av andra audiofiler. Exakt dessa fraser går om o om igen i butikerna med de självutnämda experterna. Har någon av er provat deras kunskaper? Många av dom har inte en aning om elektronikens värld och de lagar som gäller där, de snackar rappakalja.
Att fysiska lagarna är viktiga och existerar ser du på din anläggning, den är uträknad och designad av inom elektroniken utbildad person. Ändå viftas dessa argument bort som nonsens av just audiofiler. En förstärkarkonstruktör vet visst inte tillräckligt om högtalarkablar och deras inverkan, men det gör en outbildad (inom el) audiofil. Ska man skratta eller gråta?

#185

Postad 25 februari 2004 - 15:28

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Har en Tara Labs RSC Prime signalkabel och den släpper inte igenom lika mycket av ljudet som Purist Audio


Vilka hörbara frekvenser släpps INTE igenom och exakt hur mycket dämpas det? Innehåller kabeln ett delningsfilter då eller hur menar du?

Bengt, du har rätt i din frågeställning. :angry:

#186

Postad 25 februari 2004 - 16:07

Unregisteredce586937
  • Unregisteredce586937
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att en vridning av högtalaren/-na 11 mm i västlig riktning samt en extra tops i örat på morgonen efter duschen gör större skillnad än mellan många av de kablar som vissa här hör skillnad på. Visserligen har jag inga bevis för detta, men jag vet att det nog är så.

Zuurfer> Ang den vetenskapliga förklaringen ang silver vs koppar, vilken kabel menar du som är gjord i solitt silver? De elektriska skillnaderna för transport av ljud är inte så vansinnigt stora även om jag tvekar att det finns någon kabel i solitt silver i nån "normal" prisklass. Om ens nån.

Förresten, varför heter det Audiofil och inte Audiofel? Vem säger att ljudet som Audiofil A säger blir "bättre" eller "renare" i kabel A än kabel B är ljudet som den som mixat skivan tänkt ska möta lyssnaren?

Är inte begreppet Audiofil nån sorts benämning för folk som vill att allt ska vara så naturligt som möjligt eller helst motsvara en live-konsert? När har de super-specialkablar o dylikt från Mic till mixerbord och vidare till slutsteg osv i såna sammanhang?

Redigerat av Unregisteredce586937, 25 februari 2004 - 16:10.


#187

Postad 25 februari 2004 - 16:11

dumbo
  • dumbo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

En vetenskaplig förklaring kan vara att en silverkabel har lägre motstånd än en kopparkabel.
En målande beskrivning: Med Tara blir ljudet livlöst och inte alls lika medryckande som med Purist Audio. Varför inte låna hem och prova själv? Hör du ingen skillnad så lägg pengarna på annat.

Silver har mycket riktigt aningens lite lägre resistans än koppar. Detta är dock DC-resistans vilket påverkar ALLA frekvenser precis lika mycket.
Vad gäller reaktans så är det kabeln uppbyggnad som spelar in och alla räkneexempel/mätningar jag hittils sett vad gäller detta har påvisat så liten påverkan inom det hörbara området att man troligen kan bortse helt från detta vad gäller "normala" kablar. Man kan givetvis konstruera "extrema" kablar som färgar ljudet på olika sätt. Flytta isär ledarna i en tvåledarkabel så blir induktansen högre och dämpningen av frekvenser i diskantområdet blir större. Frågan är om man kan göra tillräckligt stora "tweakar" i ett så litet format att de rymms i en "normal" (vad gäller storleken) kabel.

Får man lov att fråga om du använde samma kontakter på båda kablarna? Det kan ju mycket väl bara skillnaden i kontakresistansen du hör. Har du mätt upp den?

Hade du en kompis med dig som bytte mellan, utan att du visste när? Det är först vid ett blindtest som man kan utesluta placeboeffekten.

#188

Postad 25 februari 2004 - 19:05

glarre
  • glarre
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Suck ! Det här är värre en religion !!! Har diskussionen fått någon ny vändning ?
Det som är sant idag behöver inta vara sant i morgon :angry: . Nirvana kanske inte är likadant för allihopa.

// Glarre

#189

Postad 25 februari 2004 - 22:22

Unregisteredb8db3cb9
  • Unregisteredb8db3cb9
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
tråden är väll redan lite ot så jag slinker in med en frågan... :angry:

Ni som inte hör skillnad på kablar,hur ser ni på kablar för bild?
tex från en Dvd,är det enklaste billigaste scarten som gäller?

#190

Postad 25 februari 2004 - 22:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ska bli mäkta intressant att se vad folk svarar på din fråga Ibbe.

#191

Postad 25 februari 2004 - 22:37

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Ehhh, faktiskt lite att jämföra äpplen och päron....

Ljud mäts i KHz, bild i MHz - dämpning samt känslighet för störningar ökar med frekvens...

mvh

/Pär

#192

Postad 26 februari 2004 - 00:03

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Är inte begreppet Audiofil nån sorts benämning för folk som vill att allt ska vara så naturligt som möjligt eller helst motsvara en live-konsert? När har de super-specialkablar o dylikt från Mic till mixerbord och vidare till slutsteg osv i såna sammanhang?


Har du lyssnat till en livekonsert någongång? Det är ju inte precis så att det kryllar av microdetaljer som skall framhävas, där är mottot snarast som vid ett discotek, så mycket tryck som möjligt. ...När man sedan vill spela upp det speciella soundet hemma är det inte bara instrumeneten man vill komma åt till utan även det speciella ljudet från koncerthallen etc och det är svårt.

Angående denna kabelhysteri? Vi som hör skillnad på kablar, är det så farligt med det att hela moralsamfundet mot dyra kablar måste håna de som tycks höra skillnad?
Det känns som att bli påhoppad att religiösa fanatiker där teknokrati skall råda.

För i tiden kunde man inte driva en framgångsrik civilprocess med hänvisning till wiplash skada. Detta då det enligt vissa läkare som hade bevisat att det inte fanns. Samma med el-alergiker. Nu går det även bra att till och med försäkra sig mot sådant. Men det är klart.... innan det hade bevisats så hade de väl inte lidit skada och hade inte ont utan bara fantiserat om allt.

Som sagt detta är en hobby och om någon vill lägga pengar på kablar så är det denne persons problem. Sluta bry er om oss, vi behöver det inte.

Redigerat av Unregistered2fabb675, 26 februari 2004 - 10:36.


#193

Postad 26 februari 2004 - 00:28

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Har skummat igenom denna tråd ett par ggr och tycker det är allmänt roande att folk kan bli så upprörda. Visst det finns dyra kablar. Allt som baseras på en hobbyverksamhet har sina extrema tillbehör till likadels extrema priser. Oavsett om det verkligen finns någon skillnad eller inte finns det personer som vill ha just dom produkterna.

En undran är om det finns något vetenskapligt bevis på att ett par st fälgar för 40 tusen till en bil skulle vara bättre än sådana för under 10 och vice versa.....

Mvh // Mattias S

Redigerat av Unregisteredb141c5bc, 26 februari 2004 - 00:29.


#194

Postad 26 februari 2004 - 00:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Har skummat igenom denna tråd ett par ggr och tycker det är allmänt roande att folk kan bli så upprörda. Visst det finns dyra kablar. Allt som baseras på en hobbyverksamhet har sina extrema tillbehör till likadels extrema priser. Oavsett om det verkligen finns någon skillnad eller inte finns det personer som vill ha just dom produkterna.

En undran är om det finns något vetenskapligt bevis på att ett par st fälgar för 40 tusen till en bil skulle vara bättre än sådana för under 10 och vice versa.....

Mvh // Mattias S

Ang fälgarna, ja det finns massor med forskning på sånt, annars skulle dom ju köra typ stcc med plåtfälgar, det är ju billigast

#195

Postad 26 februari 2004 - 00:36

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
OJ! Det håller på än!

Jag har på min website en lättsam kabelteori där jag understryker att alla inte hör skillnad på kablar. De flesta SER däremot skillnad på kablar, t.ex. en bra och en dålig komponentvideokabel till en högupplöst projektor.

Själv har jag på senare tid skiftat så många olika kablar i mitt arbete att få fram ett vettigt sortiment att skillnaderna blir mer och mer påfallande. Speciellt när jag testar via mina Sennheiser HD580 Precision som är väldigt avslöjande. Hörseln är något man får lov att träna och ju mer man lär sig att skilja på ljudnyanser och framförallt komma ihåg ljud (en svår uppgift för människan) desto mer kommer man uppleva skillnader när man skiftar vissa komponenter i anläggningen, så även kablar. En del märker inte ens skillnad mellan två olika CD-spelare så det är som sagt personligt hur man uppfattar sin ljudmiljö.

Hörseln är olika utvecklad och vi hör som bekant olika, ett oljud för någon är skönsång för en annan. Vissa har gehör och andra är helt omusikaliska. Att höra en ton och kunna återge den korrekt är ett tecken på "intelligenta öron" eller bra gehör, hjärnan skall ju kunna bearbeta ljudintrycken (de stannar inte i örat). Med andra ord kan träning ge färdighet, som med så mycket annat.

Paulo_z:as inlägg här ovanför var bra! Den ena halvan som inte hör skillnad behöver ju knappast lägga ner en massa energi på att försöka övertyga den andra halvan som bevisligen hör skillnad att de hör fel. Om vi nu är överens att man kan se skillnad på kablar, kanske det är enklare att acceptera att vissa av oss (ungefär hälften) kan höra de skillnader olika kabeltyper påvisar.

Mvh,
Marcus

#196

Postad 26 februari 2004 - 01:13

dumbo
  • dumbo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Marcus:
Som redan sagts så är det ju en viss skillnad på bild och ljud. En TV-bild har ju relativt moderat upplösning, men kräver ändå en bandbredd på minst 20Mhz (med reservation för felräkning). 1000ggr högre frekvens än de högsta frekvenser man kan höra som nyfödd alltså. Eller 1200-1300ggr högre än vad en "normal" vuxen människa hör. I dessa lite högre frekvenser påverkas signalen betydligt mer, så givetvis ställer det lite högre krav på kabeln än vid ljudöverföring.
Om vi pratar om datorskärmar så handlar det ibland om flera hundra MHz. Ändå används relativt billiga (200-300kr på sin höjd, för en 1.5m kabel med hög kvalitet) kablar där, med mycket bra resultat. Konstigt.

Redigerat av dumbo, 26 februari 2004 - 01:14.


#197

Postad 26 februari 2004 - 02:41

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Har skummat igenom denna tråd ett par ggr och tycker det är allmänt roande att folk kan bli så upprörda. Visst det finns dyra kablar. Allt som baseras på en hobbyverksamhet har sina extrema tillbehör till likadels extrema priser. Oavsett om det verkligen finns någon skillnad eller inte finns det personer som vill ha just dom produkterna.

En undran är om det finns något vetenskapligt bevis på att ett par st fälgar för 40 tusen till en bil skulle vara bättre än sådana för under 10 och vice versa.....

Mvh // Mattias S

Ang fälgarna, ja det finns massor med forskning på sånt, annars skulle dom ju köra typ stcc med plåtfälgar, det är ju billigast

Jo, det har du nog rätt i. Dock tror jag nog att du förstår vad jag är ute efter. Det finns ytterligheter i allt.

Mvh // Mattias S

#198

Postad 26 februari 2004 - 03:50

Unregistered6f4a86bb
  • Unregistered6f4a86bb
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ni som kör EKK

Hur jävlig är denna i hörn?, då jag misstänker att jag inte hör skillnad på kablar tänker jag ens inte lyssna på olika :angry: blir bara jobbigare i en redan stor djungel av högtalare förstärkare m.m :angry:

#199

Postad 26 februari 2004 - 12:38

Unregisteredce586937
  • Unregisteredce586937
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har du inga lampsladdar hemma du kan jämföra med? Inte e dom så förskräckliga, finns klart kablar för dragning i väggar o dylikt som e väldigt stela men du kan ju köpa "vanlig" billig högtalarkabel oxå. :angry: 10-30 kr/meter e väl oftast helt ok.

#200

Postad 26 februari 2004 - 13:11

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Skillnaden på bildkablar spelar nog en lite mindre roll än den eventuella skillnaden på ljudkablar (ej på starkströmsnivå) när man kommer ned till detaljer. Man ser olika störningar och rena felaktigheter på en dålig kabel, men att urskilja detaljer i hela kablar - njaee...

Till skillnad mot hörseln är synen ju (tyvärr) ett av våra sämre utvecklade sinnen. Ögat köper glatt det mesta, vilket i.o.f.s är en förutsättning för Film och DVD/TV överhuvudtaget (ingen av oss kan se 25 stillbilder i sekunden). Örat är däremot (tackochlov) betydligt svårare att lura!

Däremot så är det skillnad på uppspelningsenheternas och de olika gränssnittens prestanda. Jämför en vanlig konsument-TV/proj med en Barco "bing"-monitor eller jämför komposit och komponent. :angry:



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.