Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljussättning

907 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 28 februari 2010 - 00:58

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Köp ett kit med filter istället att sätta på blixten direkt. Billigare och mer flexibelt då du kan använda dem även utan paraply. Brukar finnas CTO (color temperature orange) i kvartssteg, dvs. 1/4 CTO, 1/2 CTO och fullt CTO i filterpaketen.

Denna bild är tagen enbart med blixt och ett fullt CTO. Som ni ser blir det rätt mycket färg vilket gör att 1/4 CTO nog är bättre lämpat om du bara vill värma upp hudtoner lite grann. Men det är enkelt att anpassa och komma fram till en nyans som passar.
Postad bild

Tänkte inte ens på gels. Tack för tipset. :P

När vill man "värma" upp hudtoner? :)

Jag menar nog mer, när och hur kan det bli så att man behöver det. Jag har aldrig varit med om att jag behövt värma upp hudtone i redigeringen. Men å andra sidan har jag inte hållt på så länge heller......

Med ett silvrigt paraply kan ljuset bli lite väl hårt och kallt ibland. Då hade det varit bra att kunna få en liten ton på ljuset.

Köpte en 5 in 1 reflexskärm från ebay. Den har svart, vit, silver, guld samt halvtransparant vit (för dämpning av solljus etc.). Har provat att studsa men blixt mot den, inget jag personligen gillade. Kanske kan göra ett test nån gång och visa. Tyckte det bara såg gult ut vilket gorde att jag ville ändra vitbalansen. Kan hända att mitt snabbtest inte var så väl genomfört iofs.

Har också en sån men har inte testat så mycket med den än. Tänkte försöka fixa något så man kan använda den även när man är ensam. Blir lite dyrt dock med ett stativ och en arm till den så får se hur jag löser det..

#152

Postad 27 mars 2010 - 15:56

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Mottagaren på min Cactus V2s har gått sönder i plasten (gick inte att laga enkelt). Även om det har funkat bra har jag inte varit nöjd med den ostabila infästningen så jag beställde en ny modell. Kikade runt lite i strobist flickr-grupp och hittade en variant som kallades RF602. Har fått bra omdöme v.g. tillförlitlighet och räckvidd. Dessutom kan de användas som fjärrutlösare, vilket är en trevligt bonus. Beställde precis en sändare och mottagare för 210 SEK på ebay.

Någon som har ett par och redan testat dem? Jag lägger upp ett eget omdöme här när jag fått dem.

#153

Postad 27 mars 2010 - 19:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Näh köpte själv ctr310p istället hade inte användning av fjärrutlösare, men en optisk slav kunne man kanske få användning av.
Dock har jeg inte fått testat dem specielt mycket än :P

#154

Postad 28 mars 2010 - 11:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Har heller inte testat RF602, kör på med mina CTR-301P. Men det verkar ju som många använder dem så de borde fungera bra tycker man.

#155

Postad 07 april 2010 - 19:56

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Fick mina RF-602 med posten idag. Känns mycket mer solida än vad Cactusarna var och jag gillar att den inte bygger så mycket på höjden. Går tom att ställa den direkt på ett bord om det kniper. Testade lite kvickt räckvidden och det funkade utan problem på 80m håll. Kortaste möjliga slutartid med min D90 var 1/200. Har inte använt den "på riktigt", men det känns som ett bra köp. Fjärrutlösaren fungerar också som den ska när jag väl hittade rätt sladd och kontakt.
Postad bild

#156

Postad 07 april 2010 - 20:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Grattis moberg. Kul att de funka så bra.

Var har du köpt det blixt/paraply huvudet?

#157

Postad 07 april 2010 - 21:02

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Fick mina RF-602 med posten idag. Känns mycket mer solida än vad Cactusarna var och jag gillar att den inte bygger så mycket på höjden. Går tom att ställa den direkt på ett bord om det kniper. Testade lite kvickt räckvidden och det funkade utan problem på 80m håll. Kortaste möjliga slutartid med min D90 var 1/200. Har inte använt den "på riktigt", men det känns som ett bra köp. Fjärrutlösaren fungerar också som den ska när jag väl hittade rätt sladd och kontakt.

Verkar bra det där. Funderar på sådana jag med.

Hter dom nåt annat än "RF-602"?

En annan fråga:

Kör en liten fundering här, för jag vill inte starta ny tråd.

Åker utomlands i morgon. Funderar på att lämna blixten hemma ;)
Vad tycker ni? Skulle ni ta med blixt. Det är till asien jag ska åka, så det kommer ju inte finnas nåt dagligt behov för blixt.

Det enda jag kan tänka mig är (kommer ihåg det sen förra resan) att det kan vara bra som "fill" för folket är mörkhyade och det är svårt att exponera dom i dagsljus. Men den inbyggda kanske duger. Den inbyggda lär ju vara bättre än en kompakt kameras variant i alla fall.....

Redigerat av Mikael_R, 07 april 2010 - 21:05.


#158

Postad 07 april 2010 - 21:05

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Var har du köpt det blixt/paraply huvudet?

Köpte ett kit med huvud och paraply på ebay från en Hong Kong-firma som heter Next Digital. Gick på runt 20 USD inkl. frakt. Tror knappt jag rekommenderar det, men det funkar tillräckligt bra för att inte köpa en annan variant.

#159

Postad 07 april 2010 - 21:10

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Verkar bra det där. Funderar på sådana jag med.

Hter dom nåt annat än "RF-602"?

RF-602 är modellnamnet och företaget som tillverkar dem heter Yongnuo. När jag letade på ebay fanns det en hel del butiker som hade dem i lager. Tänkte först köpa en sändare och två mottagare (även om jag bara har en blixt än så länge), men det var i princip ingen priskskillnad mot att köpa en extra mottagare löst senare om behov skulle uppstå.

#160

Postad 07 april 2010 - 21:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag funderade på både blixten, kabel och radiotriggern till en Nikon
http://fotofyndet.se...m0dhm1g8uqgecu5

#161

Postad 07 april 2010 - 21:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Köpte ett kit med huvud och paraply på ebay från en Hong Kong-firma som heter Next Digital. Gick på runt 20 USD inkl. frakt. Tror knappt jag rekommenderar det, men det funkar tillräckligt bra för att inte köpa en annan variant.

Okej, tack. Den måste vara bättre än den jag har nu iaf..

#162

Postad 20 april 2010 - 11:48

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Hittade en bra sida för att jämföra olika blixtar. Jag funderar på att köpa en Yongnuo-blixt från ebay, men har inte bestämt mig för modell än.

#163

Postad 12 juni 2010 - 10:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
"Av nån anledning så har jag fått för mig att ställa in blixten på manuellt när kameran står på M blink.gif Och nu när du säger det så inser jag att jag bör prova M och TTL, man kan ju ställa ljus styrkan på TTL också. Jag gillar M på kameran och effekten av att blanda in det naturliga ljuset.

Jo det är lika på K-7, dock så avfyras den inbyggda blixten, och jag har sett några diskussioner om att den kan påverka bilden när man inte vill det......men det är ju pettitesser.....
Om man använder den inbyggda för att tända blixten OCH för att exponera, så lär man väl strypa ner den ganska mycket? Kamerans blixt på -ev och blixten på +ev?
För annars tar väl den över, eftersom den studsade blixtens ljus kan bli gannska svagt.

Jo jag har läst lite på Strobist, mycket intressant, och mycket om trådlöst."


Citerade Mikael_R:s inlägg från porträttråden, tyckte fortsättningen på den diskussionen passade bättre här.

När du ställer kameran i M så väljer du hur du vill exponera det befintliga ljuset. Med kameran i ttl så exponeras bilden normalt om förutsättningarna tillåter (tillräckligt stor bländare och iso).

Ang den inbyggda blixten så har jag för mig att på min D90 så tänds den med 1/128 styrka. Står man en halvmeter från den som ska fotas och har en stor bländare, t ex 2.8, så kommer 1/128 vara tillräckligt för att det ska synas i bilden så såna gånger bör man hålla handen för den inbyggda blixten om man inte vill att den ska påverka bilden.

#164

Postad 12 juni 2010 - 10:56

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

När du ställer kameran i M så väljer du hur du vill exponera det befintliga ljuset. Med kameran i ttl så exponeras bilden normalt om förutsättningarna tillåter (tillräckligt stor bländare och iso).

Ang den inbyggda blixten så har jag för mig att på min D90 så tänds den med 1/128 styrka. Står man en halvmeter från den som ska fotas och har en stor bländare, t ex 2.8, så kommer 1/128 vara tillräckligt för att det ska synas i bilden så såna gånger bör man hålla handen för den inbyggda blixten om man inte vill att den ska påverka bilden.


Alltså i M så väljer man själv hur mycket ljus man vill släppa in, förstår det.

"Kameran i TTL", är det Av och liknande du menar då? Och då får jag inte samma chans att kontrollera ljuset, för kameran vill ha 1/180 eller liknande.....

Alltså så är väl M på kameran alltid att föredra? Om jag förstår dig rätt.
Sen om man vill att blixten ska tänka själv eller ha den på manuellt läge väljer man efter hur mycket man vill "knappa" och fixa.

Ang den inbyggda, så måste väl ljuset från den nå fram till sensorn på den externa blixten för att den ska triggas. Går det att hålla för den?

#165

Postad 12 juni 2010 - 11:03

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Vill bara inflika att jag har mkt att lära här. :wub:

Min gamla K100 tyckte jag inte exponerade så bra med blixt (vilket K-7 ska göra mkt bättre enligt det jag läst) så jag har inte lekt så mkt själv utan återgick till att köpa nya objektiv. :lol:

#166

Postad 12 juni 2010 - 11:15

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Mikael: Givetvis kan du också använda aperture mode, men här är det då oftast nödvändigt med några stegs negativ exponeringskompensation. OBS (gäller i Nikon fallet) om man t ex har exp.komp. på -2ev måste blixten ökas med +2ev för att huvudmotivet inom blixtens räckvidd inte skall bli underexponerat med -2ev (samma gäller vid manual mode, fast man styr ju kamerans exp.parameterar själv... men blixtens output kommer att minskas med motsvarande grad ifall kamerans står på negativ exp. komp.).

#167

Postad 12 juni 2010 - 11:31

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Alltså i M så väljer man själv hur mycket ljus man vill släppa in, förstår det.

"Kameran i TTL", är det Av och liknande du menar då? Och då får jag inte samma chans att kontrollera ljuset, för kameran vill ha 1/180 eller liknande.....

Alltså så är väl M på kameran alltid att föredra? Om jag förstår dig rätt.
Sen om man vill att blixten ska tänka själv eller ha den på manuellt läge väljer man efter hur mycket man vill "knappa" och fixa.

Ang den inbyggda, så måste väl ljuset från den nå fram till sensorn på den externa blixten för att den ska triggas. Går det att hålla för den?


Ett förtydligande. Jag skrev egentligen fel, skulle skriva med BLIXTEN i ttl. I Av läget kan du ju iofs ställa in en negativ kompensering för det befintliga ljuset men M ger bäst kontroll.

Inte hålla för helt, men håll handen framför den så ljuset kan studsa till blixtsensorn men inte på ditt motiv.

Jag tycker det är skönt att inomhus sätta kameran i manuellt och blixten i ttl för då kan jag ändra bländare fram och tillbaka medan blixten står på nån hylla någonstans och ser till att mina bilder blir bra. :wub: Oftast kör jag kortaste slutartid inne, men vill man få med lite av det befintliga ljuset så kan man ju laborera med det. Och då passar M bäst.

Jag tycker det kan bli riktigt bra att blanda den inbyggda blixten med en externblixt samtidig som man tar med befintligt ljus. Som i bilden nedan. Där har jag -1EV på kameran och +1EV på blixten (nikon tar ner EV på både blixt och befintligt ljus när man kompenserar på kameran) detta innebär att den externa blixten exponerar bilden rätt (+-0EV) enligt kamerans ljusmätare medan det befintliga ljuset underexponeras. Jag satte även den inbyggda blixten till -1 1/3EV (-2 1/3EV eftersom kameran redan stod på -1EV, detta gäller Nikon bara tror jag). Då fyllde den inbyggda blixten i där skuggorna var för mörka. Detta gav ett naturligt ljus enligt mig, helt utan softboxar eller liknande.
Bifogad fil  DSC_7164.jpg   284,93K   0 Antal nerladdningar

#168

Postad 12 juni 2010 - 18:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Overhard: Aha....ok, jag förstår Blixten i TTL. Då tar den alltså hänsyn till vilken bländare man väljer.
Det gör det inte i manuellt läge, där väljer man ljus styrka bara och sen får man anpassa kameran efter det.

Jag har ju provat både manuellt hela vägen och TTL på blixt

Hel manuellt:
Det har ju funkat bra i de flesta fall med blixten 1/2 och sen ratta in lagom slutartid. Men oftast har jag fått ställa upp ISO ganska mycket. Och ändrar man till 1/1 från blixten så blir det bättre men mer "explosivt", svårare att tämja med kameran.

TTL:
Här har jag alltid fått bra och jämna resultat så detta läge kommer jag nog att använda mest, med kameran i M läge.
Dock så får jag lite mörka bilder generellt, men det är nog en Pentax grejj. Jag får se till att lägga blixten på + när man studsar den.

Bra tips där att ställa blixten på en hylla när man folk hemma, och låta den lysa upp rummet. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det och jag provade lite snabbt här hemma nu. Funkar hur bra som helst ju :)
Och det funkar med TTL också.
Jag provade mot en skål med godis att hålla handen för den inbyggda blixten och sen utan hand för, och det vart ingen som helst skillnad......

Så jag vet inte i vilka situationer det kan störa, men det gjorde det inte nu i alla fall!

Det där med olika exponerings minus och plus ev på kamera och blixt förstår jag inte riktigt, men det kan vara som ni säger, att det är något Nikon grejjs.

#169

Postad 12 juni 2010 - 21:53

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

...

Hel manuellt:
Det har ju funkat bra i de flesta fall med blixten 1/2 och sen ratta in lagom slutartid. Men oftast har jag fått ställa upp ISO ganska mycket. Och ändrar man till 1/1 från blixten så blir det bättre men mer "explosivt", svårare att tämja med kameran.


Borde bara vara ett steg ljusare. Har du t ex 1/2 styrka och f5.6 @ iso 400 så borde du på 1/1 kunna köra f5.6 på iso 200. Menar du att blixten blir "vildare" på något sätt? En fördel med 1/2 istället för 1/1 är återuppladdningstiden. Full kraft vid varje blixt tar lång tid att ladda upp och drar snabbt slut på batterierna.

TTL:
Här har jag alltid fått bra och jämna resultat så detta läge kommer jag nog att använda mest, med kameran i M läge.
Dock så får jag lite mörka bilder generellt, men det är nog en Pentax grejj. Jag får se till att lägga blixten på + när man studsar den.


Enligt min erfarenhet så exponerar Pentax generellt lite mörkare än canon och Nikon (bra för naturbilder för klara fina färger t ex) men även Nikon exponerar lite mörk när man studsar blixten. Om jag t ex har blixten på kameran och riktar den rakt fram så kan jag köra på +-0EV. Riktar jag den upp i taket så måste jag öka till +1EV för att få en bra exponering. Men som tur är är det konsekvent, det blir alltid så så det är enkelt att åtgärda när man vet om det.

...
TTL:
Jag provade mot en skål med godis att hålla handen för den inbyggda blixten och sen utan hand för, och det vart ingen som helst skillnad......


Som jag sade så gäller detta vid stora bländare. Testa f2.8 och iso 800 t ex (så länge rummet du testar i inte är tillräckligt ljust för att få en korrekt exponering utan blixt, kör 1/180s). Sätt din externa blixt rakt till höger om skålen så att den bara lyser på skålens högra sida. Men ställ den en bit ifrån för annars kommer bilden bli överexponerad. Anledningen att du ska ställa den på det sättet är att du ska se att skålen blir mörkare ju längre till vänster du tittar (hårdare ljus, djupare skuggor). Sitt ca 30 cm ifrån skålen. Testa nu med och utan hand.
Så jag vet inte i vilka situationer det kan störa, men det gjorde det inte nu i alla fall!

Det där med olika exponerings minus och plus ev på kamera och blixt förstår jag inte riktigt, men det kan vara som ni säger, att det är något Nikon grejjs.

Absolut inte. Det jag menar (är rätt kass på att få enkla saker låta just enkla) är att om du är i Av-läge t ex och ställer in slow eller rear eller vad det nu heter när man vill att kameran ska blanda blixt och befintligt ljus (nu var vi där igen...) anyway, Kamera i Av-läge med "slow sync", vi säger att kameran vill använda iso 400 och 1/5s vid f4. Du säger att du vill använda rummets ljus tillsammans med blixt men du vill bara ta med en del av rummets ljus så t ex lampor syns i bakgrunden och kanske lyser upp väggen lite grand där blixtljuset inte hamnar, då kan du sätta t ex -2EV på kameran. Då kommer kameran minusexponera bilden men blixten kommer göra att bilden blir bra (Är ni fortfarande med mig?).

Vi säger att du är ute och har kameran i Av. Den läser f5.6 1/25 iso 100. Du vill använda blixt och mörka ner omgivningen lite. Du sätter kameran på -2EV och den läser f5.6 1/100 iso 100. Du slår på motivet. Eller så tar du av blixten och riktar den mot motivet fast från en annan vinkel, 90 grader från vänster t ex. Då kommer den vänstra (sett från ditt håll) delen av motivet vara rätt exponerad (av blixten) och den högra delen kommer vara 2 steg underexponerad eftersom den delen ligger i skugga av blixten och endast är belyst av det omgivande ljuset som vi har minskat med 2 steg.

Då kan det ibland vara lämpligt att ställa den interna blixten på t ex - 1EV. Bilden kommer se ut precis som innan förutom att ditt motivs högra sida kommer vara ett steg ljusare än omgivningen, men 1 steg mörkare än den vänstra sidan. Detta gör att det inte syns att den inbyggda blixten använts (brukar ge ett platt, tråkigt ljus) utan bilden blir levande och ljus mot en lite mörkare bakgrund.

Typ... :)



#170

Postad 12 juni 2010 - 22:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
*puh*
Tack för alla förklaringar Overhard! Jag tror jag börjar förstå lite bättre.
Jag tror att jag lär experimentera lite och prova, man glömmer ju det man läser liksom :)

Ang skålen så hade jag kameran inställd på att den inbyggda blixten inte skulle påverka bilden, och det gjorde den inte heller! Precis som det är tänkt alltså.

Så jag vet inte vad de andra snackar om. Det är säkert nån petnoga hårdtestare som kommit fram till att i en viss typ av situation så kommer den lilla styrblixten att synas.

Provade ju även att ändra så att den inbyggda blixten både styr och exponerar, och då vart det ju självklart annorlunda. Och det är som du säger, finns många fördelar med att använda båda!

Redigerat av Mikael_R, 12 juni 2010 - 22:37.


#171

Postad 12 juni 2010 - 22:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jo jag vet vad du menar, men oroa dej inte. Jag har experimenterat åt dig. :) Nedan följer några bilder...

Setup bild:
Bifogad fil  DSC_7376.jpg   70,29K   0 Antal nerladdningar

"Hur den inbyggda blixten påverkar bilden i commander-mode"
Kamera i manuellt läge, 1/180s, F2, ISO 400, ingen blixt
Bifogad fil  DSC_7365.jpg   40,53K   0 Antal nerladdningar

Kamera i manuellt läge, 1/180s, F2, ISO 400, extern blixt på +0.3EV rakt från höger med den inbyggda blixten i commander mode ställd till "OFF"
Bifogad fil  DSC_7366.jpg   60,59K   0 Antal nerladdningar

Samma som ovan fast denna gång höll jag för den inbyggda blixten med fingertopparna pekandes mot den externa blixtens sensor.
Bifogad fil  DSC_7367.jpg   55,66K   0 Antal nerladdningar

Här höll jag inte för den inbyggda blixten men jag ändrade ISO till 200 och bländare till F8, då syns inte den inbyggda blixten i exponeringen.
Bifogad fil  DSC_7377.jpg   67,57K   1 Antal nerladdningar

Sammanfattning: Den inbyggda blixten är svag i commander mode och påverkar i de flesta fall inte bilden; men vid kort avstånd, hög känslighet och stor bländare så kan den påverka bilden.

________________________________________________________


"Olika modeller för att använda den inbyggda blixten och trådlösa blixtar tillsammans."
Av läge, ingen blixt, EXIF i bilden.
Bifogad fil  DSC_7368.jpg   59,66K   1 Antal nerladdningar

AV läge, inbyggd blixt, EJ slow shutter (alltid 1/60s som kortaste slutartid) = typiskt blixtljus från inbyggd blixt.
Bifogad fil  DSC_7369.jpg   75,63K   1 Antal nerladdningar

AV läge, inyggd blixt, slow shutter +-0EV på både blixt och kamera
Bifogad fil  DSC_7370.jpg   63,8K   0 Antal nerladdningar

Av slow (+-0), EJ inbyggd, extern från höger (+0,3EV)
Bifogad fil  DSC_7371.jpg   68,14K   0 Antal nerladdningar

Av slow (-2EV), EJ inbyggd, extern från höger (+2,3EV) (OBS! detta gäller Nikon, på Canon och Pentax osv gäller -2 på kamera och + 0.3 på blixt eftersom blixten inte påverkas av kamerans kompensering)
Bifogad fil  DSC_7372.jpg   63,31K   0 Antal nerladdningar

Av slow (-2EV), Inbyggda blixten (+1EV) (1 steg ljusare än omgivande ljus men 1 1/3 mörkare än blixten från höger , extern från höger (+2,3EV) (OBS! detta gäller Nikon, på Canon och Pentax osv gäller -2 på kamera, -1 på inbyggda blixten och + 0.3 på extern blixt eftersom blixten inte påverkas av kamerans kompensering)
Bifogad fil  DSC_7373.jpg   67,04K   0 Antal nerladdningar

Så nu har ni lite att bita i, men man kan se hur skuggorna osv påverkas beroende på hur man ändrar inställningarna för de olika blixtarna. Kul experiment att genomföra en lördagskväll medan frugan ligger i sängen och väntar. Ha det gott kära internetvänner. :)

Redigerat av overhard, 12 juni 2010 - 23:00.


#172

Postad 12 juni 2010 - 23:08

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jo jag vet vad du menar, men oroa dej inte. Jag har experimenterat åt dig. :) Nedan följer några bilder...

Så nu har ni lite att bita i, men man kan se hur skuggorna osv påverkas beroende på hur man ändrar inställningarna för de olika blixtarna. Kul experiment att genomföra en lördagskväll medan frugan ligger i sängen och väntar. Ha det gott kära internetvänner. :)

Oj, Vilka exepmel! Tack och bock....

ja frun hon väntar inte........hos sover som en stock redan :D

#173

Postad 12 juni 2010 - 23:15

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
När vi ändå talar om sådant, min fru var lite intresserad av en magbild i dagens bild. Tror det är nån tjejgrej det där med att vara gravid och sånt... :) Men hon var nyfiken hur stor magen har blivit, när var det ni skulle ha nu igen? Du får väl locka med en chokladbit eller nåt så kanske du kan få lägga upp en magbild. Behöver ju inte vara en bar mage, bara man ser storleken. :) Gonatt!

PS. Om ni vill alltså. :D

#174

Postad 12 juni 2010 - 23:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

När vi ändå talar om sådant, min fru var lite intresserad av en magbild i dagens bild. Tror det är nån tjejgrej det där med att vara gravid och sånt... :) Men hon var nyfiken hur stor magen har blivit, när var det ni skulle ha nu igen? Du får väl locka med en chokladbit eller nåt så kanske du kan få lägga upp en magbild. Behöver ju inte vara en bar mage, bara man ser storleken. :) Gonatt!

PS. Om ni vill alltså. :D

:rolleyes: ja det är tjej grej det där! Vi ska få den 4'e Juli.

Självklart ska jag posta en bild på magen. Vi har inte varit så mycket för magbilder, så jag har inte tagit några heller. Men vi var iväg och lät oss bli fotade av ett proffs i alla fall för minnets skull. Så vi kommer att få riktigt bra bilder.

Kan ha det som uppdrag i morgon att ta ett kort på magen!

#175

Postad 13 juni 2010 - 11:20

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Om jag hade haft lust tid och allt annat som skall klaffa skulle jag kunna lära er både ett och annat om blixtar ljus och dess påverkan.
kanske kommer jag börja spela in lite film snuttar fram över. Men vi får se.

#176

Postad 13 juni 2010 - 11:48

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Overhard: Har du inte missat att skriva i nedanstående citat att man måste kompensera blixtens exponering med +2ev, om kameran i apeture mode står på -2ev, för att få korrekt exponering där blixten påverkar (0ev)?

"Vi säger att du är ute och har kameran i Av. Den läser f5.6 1/25 iso 100. Du vill använda blixt och mörka ner omgivningen lite. Du sätter kameran på -2EV och den läser f5.6 1/100 iso 100. Du slår på motivet. Eller så tar du av blixten och riktar den mot motivet fast från en annan vinkel, 90 grader från vänster t ex. Då kommer den vänstra (sett från ditt håll) delen av motivet vara rätt exponerad (av blixten) och den högra delen kommer vara 2 steg underexponerad eftersom den delen ligger i skugga av blixten och endast är belyst av det omgivande ljuset som vi har minskat med 2 steg."

Redigerat av xray, 13 juni 2010 - 11:50.


#177

Postad 13 juni 2010 - 12:03

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Vi ska få den 4'e Juli.

"Fourth of July" :)

Kan bli ganska lätt att komma ihåg ju...om det nu blir så. :)

#178

Postad 13 juni 2010 - 12:10

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Xray: Ja det beror på om man tänker Nikon eller Pentax. För Pentax och Canon och kanske fler så gäller kamerans kompensering ej för blixten. Minns dock ej vad jag tänkte riktigt så det kan vara så att jag skulle ha skrivit att man måste pluskompensera blixten motsvarande mängd, detta gäller dock bara Nikon.

EDIT: När jag läser det jag skrivit så ser det ut som jag tänkte Pentax, då det var det jag hade innan och det är det Mikael_R har för tillfället (sen tycker jag även att det känns mer logiskt att tänka så än nikons sätt, den interna blixten på nikon går bara att öka med 1EV så då är det rätt dumt att blixten minuskompenseras tillsammans med kameran).

Drey123: Var det vänligt menat eller menar du att vi inte kan nånting om ljus? Har svårt att känna av din ton emellanåt. Filmsnuttar skulle dock vara trevligt om du nu skulle få tid och lust.

Velodynamic: Precis min tanke. :)

Redigerat av overhard, 13 juni 2010 - 12:32.


#179

Postad 13 juni 2010 - 12:44

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
nej jag menar självklart att jag gärna skulle visa vad jag lärt mig om ljussättning mm men att det inte finns tid för det just nu tyvärr.

#180

Postad 13 juni 2010 - 12:45

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0


"Olika modeller för att använda den inbyggda blixten och trådlösa blixtar tillsammans."
Av läge, ingen blixt, EXIF i bilden.
Bifogad fil  DSC_7368.jpg   59,66K   1 Antal nerladdningar

AV läge, inbyggd blixt, EJ slow shutter (alltid 1/60s som kortaste slutartid) = typiskt blixtljus från inbyggd blixt.
Bifogad fil  DSC_7369.jpg   75,63K   1 Antal nerladdningar

AV läge, inyggd blixt, slow shutter +-0EV på både blixt och kamera
Bifogad fil  DSC_7370.jpg   63,8K   0 Antal nerladdningar

Av slow (+-0), EJ inbyggd, extern från höger (+0,3EV)
Bifogad fil  DSC_7371.jpg   68,14K   0 Antal nerladdningar

Av slow (-2EV), EJ inbyggd, extern från höger (+2,3EV) (OBS! detta gäller Nikon, på Canon och Pentax osv gäller -2 på kamera och + 0.3 på blixt eftersom blixten inte påverkas av kamerans kompensering)
Bifogad fil  DSC_7372.jpg   63,31K   0 Antal nerladdningar

Av slow (-2EV), Inbyggda blixten (+1EV) (1 steg ljusare än omgivande ljus men 1 1/3 mörkare än blixten från höger, extern från höger (+2,3EV) (OBS! detta gäller Nikon, på Canon och Pentax osv gäller -2 på kamera, -1 på inbyggda blixten och + 0.3 på extern blixt eftersom blixten inte påverkas av kamerans kompensering)

Bifogad fil  DSC_7373.jpg   67,04K   0 Antal nerladdningar

Så nu har ni lite att bita i, men man kan se hur skuggorna osv påverkas beroende på hur man ändrar inställningarna för de olika blixtarna. Kul experiment att genomföra en lördagskväll medan frugan ligger i sängen och väntar. Ha det gott kära internetvänner. :)

Trevliga exempelbilder Overhard! Men jag har några funderingar (jag har ju dock endast en gammal sb-26 varmed TLL inte är kompatibel med d5000). Du har beskrivit i ovanstående exempel där du också använt inbyggda blixten för att belysa objektet. Antar att inbyggda blixten står på vanligt TLL. Men vilket inställning har du på den externa blixten? Tanken med din setup är ju att du både vill använda dig av inbyggda och externa blixten i TLL mode? Blir lite förvirrad när den inbyggda blixten blandas in i exponeringen, speciellt eftersom jag blott har en d5000 som är tämligen simpel eller ”fattig” när det handlar om att styra externa blixtar trådlöst. Jag är med på att i Commander Mode styrs externa blixtar mha den inbyggda blixten vars styrka är så pass låg att den inte påverkar exponeringen speciellt mkt för mindre bländarstorlekar (vilket du ju också visat i ditt ovanstående exempel). :)

#181

Postad 13 juni 2010 - 12:56

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

nej jag menar självklart att jag gärna skulle visa vad jag lärt mig om ljussättning mm men att det inte finns tid för det just nu tyvärr.


OK, vad bra. Var inte meningen att låta otrevlig på något vis men det är svårt att avgöra vad folk egentligen menar när man inte kan se ansiktsuttryck och höra tonfall med mera. Hoppas du får mer fritid i framtiden (vet att det är en bristvara med en liten i hushållet) och postar några instruktionsfilmer. :)

Har du några bra tips var man kan lära sig lite om ljussättning förutom strobist och böcker osv?

#182

Postad 13 juni 2010 - 13:05

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Trevliga exempelbilder Overhard! Men jag har några funderingar (jag har ju dock endast en gammal sb-26 varmed TLL inte är kompatibel med d5000). Du har beskrivit i ovanstående exempel där du också använt inbyggda blixten för att belysa objektet. Antar att inbyggda blixten står på vanligt TLL. Men vilket inställning har du på den externa blixten? Tanken med din setup är ju att du både vill använda dig av inbyggda och externa blixten i TLL mode? Blir lite förvirrad när den inbyggda blixten blandas in i exponeringen, speciellt eftersom jag blott har en d5000 som är tämligen simpel eller ”fattig” när det handlar om att styra externa blixtar trådlöst. Jag är med på att i Commander Mode styrs externa blixtar mha den inbyggda blixten vars styrka är så pass låg att den inte påverkar exponeringen speciellt mkt för mindre bländarstorlekar (vilket du ju också visat i ditt ovanstående exempel). :)


I commander mode kan jag välja om den inbyggda blixten ska vara i ttl med eller utan kompensering, om den ska vara avstängd och alltså bara tända den externa blixten eller om den ska ha en manuell uteffekt. Jag kan alltså sätta den inbyggda blixten i commander mode och att den ska köra ttl med t ex -1EV och att den ska tända den externa blixten med t ex +0.3EV. Eller så kan jag välja att ha den inbyggda på -- och den externa på ttl, då kommer inte den interna blixten påverka bilden (förutom i ovan nämda fall, se exempelbild).

I ditt fall, jag vet ej om sb-26 har A läge (inbyggd thyristor-/ljus-sensor). I såfall kan du ju köra den som slav och ställa in bländaren i blixten.

Min SB-800 sätter jag bara i remote mode och sen gör jag alla inställningar i kameran, både för den inbyggda och den externa. Skitsmidigt!

Fråga på bara om det är något som är oklart eller om ni undrar något mer, jag svarar så fort jag hinner.

#183

Postad 13 juni 2010 - 13:24

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Tack för förklaringen Overhard. Inser att jag egentligen borde skaffa en d90 framför min nuvarande d5000 då denna saknar commander mode. Min sb-26 har inbyggd optisk sensor varmed slave funkar, fast det funkar endast i blixtens manuella läge...

#184

Postad 13 juni 2010 - 13:47

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det finns 2 olika sorters sensorer. Sen du talar om är den som säger åt blixten att den ska tändas. Den jag talade om är en auto-sensor som funkar ungefär som ttl. Du ställer in bländare och iso i blixten och sensorn känner när objektet är tillräckligt belyst och stänger av blixten.

#185

Postad 13 juni 2010 - 14:00

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Brukar bara tänka att kamerans kompensering justerar exponeringen för bakgrund/omgivning samt blixtens kompensering justerar styrkan för blixtljuset på huvudmotivet. Detta sker oberoende utav varandra på min Canon.
Blixtens +/- kompensering kräver dock en del tankeverksamhet; Eftersom jag alltid kör med E-TTL-II vill blixten själv avgöra hur pass mycket ljus som behövs för huvudmotivet, så jag måste även ta in det i ekvationen, t.ex. hur mycket ljus huvudmotivet reflekterar. Man kan ju alltid slå en förblixt och låta den automatiska mätningen göra sitt, men i nio fall utav tio stämmer ändå inte exponeringen för mig i slutändan. Bättre då (har jag upplevt genom idogt testande) att kompensera på känn efter hur situationen ser ut -avstånd till motiv vs. motivets reflektionsegenskaper, bouncer eller inte bouncer, studsande blixtljus eller rakt på.

Kamera: Av, -1 EV Blixt: +1EV (Extern monterad på kamera, bouncer, rakt fram ca 4 meter till motiv)
Bifogad fil  1002210108_copy.jpg   536,05K   0 Antal nerladdningar

Kamera: Tv, -0,3 EV Blixt: -1 EV (utan bouncer, handhållen fjärrblixt från sidan plus pop-up, ca 0,5 meter till motiv)
Bifogad fil  1002210106.jpg   554,05K   0 Antal nerladdningar

Hade jag kompenserat fler ev-minussteg på kameran hade troligen bakgrunden mörkats ner ännu mer.
Hade jag kompenserat färre ev-minussteg på blixt(arna) hade blomman troligen fräts ut (?) i högdagern, beroende på hur mycket E-TTL mätningen hade försökt att rädda situationen.

Det värsta jag vet är att försöka ta nästan helsvarta, blanka motiv med blixt mot ljus bakgrund. Då blir det nästa alltid "pannkaka" för min del. :)

Redigerat av Velodynamic, 13 juni 2010 - 14:36.


#186

Postad 13 juni 2010 - 14:24

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Det finns 2 olika sorters sensorer. Sen du talar om är den som säger åt blixten att den ska tändas. Den jag talade om är en auto-sensor som funkar ungefär som ttl. Du ställer in bländare och iso i blixten och sensorn känner när objektet är tillräckligt belyst och stänger av blixten.

Vad menar du med att auto-sensorn funkar ungefär som ttl? Funkar inte ttl uteslutande genom att förblixtar sänds ut för att blixljuset skall exponera korrekt?

Redigerat av xray, 13 juni 2010 - 14:25.


#187

Postad 13 juni 2010 - 15:31

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Vad menar du med att auto-sensorn funkar ungefär som ttl? Funkar inte ttl uteslutande genom att förblixtar sänds ut för att blixljuset skall exponera korrekt?


Nja, den fungerar inte riktigt som ttl. Men om du ställer in t ex f5.6 på blixten och 5.6 på kameran så kan du sedan flutta runt blixten på olika avstånd från motivet och få rätt exponering så länge sensorn pekar på motivet. Så den är mer automatisk än det manuella läget. Inte som ttl men mer automatisk liksom. Typ. Sa ju att jag var dålig på att förklara! :)

#188

Postad 13 juni 2010 - 18:56

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Brukar bara tänka att kamerans kompensering justerar exponeringen för bakgrund/omgivning samt blixtens kompensering justerar styrkan för blixtljuset på huvudmotivet. Detta sker oberoende utav varandra på min Canon.
Blixtens +/- kompensering kräver dock en del tankeverksamhet; Eftersom jag alltid kör med E-TTL-II vill blixten själv avgöra hur pass mycket ljus som behövs för huvudmotivet, så jag måste även ta in det i ekvationen, t.ex. hur mycket ljus huvudmotivet reflekterar. Man kan ju alltid slå en förblixt och låta den automatiska mätningen göra sitt, men i nio fall utav tio stämmer ändå inte exponeringen för mig i slutändan. Bättre då (har jag upplevt genom idogt testande) att kompensera på känn efter hur situationen ser ut -avstånd till motiv vs. motivets reflektionsegenskaper, bouncer eller inte bouncer, studsande blixtljus eller rakt på.

Kamera: Av, -1 EV Blixt: +1EV (Extern monterad på kamera, bouncer, rakt fram ca 4 meter till motiv)


Kamera: Tv, -0,3 EV Blixt: -1 EV (utan bouncer, handhållen fjärrblixt från sidan plus pop-up, ca 0,5 meter till motiv)


Hade jag kompenserat fler ev-minussteg på kameran hade troligen bakgrunden mörkats ner ännu mer.
Hade jag kompenserat färre ev-minussteg på blixt(arna) hade blomman troligen fräts ut (?) i högdagern, beroende på hur mycket E-TTL mätningen hade försökt att rädda situationen.

Det värsta jag vet är att försöka ta nästan helsvarta, blanka motiv med blixt mot ljus bakgrund. Då blir det nästa alltid "pannkaka" för min del. :)


Detta tycker jag är mest logiskt också, tycker Nikons system är lite mer ologiskt. Men jag har fått för mig att Nikon är väldigt duktiga på blixt vad gäller exponering.

#189

Postad 14 juni 2010 - 05:21

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
xray. Om du vill göra dig av med din sb-26 så är jag intresserad av den.

#190

Postad 14 juni 2010 - 12:04

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

xray. Om du vill göra dig av med din sb-26 så är jag intresserad av den.

Bra då vet jag det. Men jag kommer troligen inte att sälja den, även fast jag skaffar en ny... ;)

#191

Postad 15 juni 2010 - 04:51

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
http://strobofierad.blogg.se

Jag har startat en ny blogg.. va gärna aktiva här och kom med förslag eller gör egna ljussättningar och posta genom mig.

#192

Postad 21 juni 2010 - 16:47

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Om jag hade haft lust tid och allt annat som skall klaffa skulle jag kunna lära er både ett och annat om blixtar ljus och dess påverkan.
kanske kommer jag börja spela in lite film snuttar fram över. Men vi får se.

Du kanske kan börja med att lägga upp lite länkar till bilder du tagit? Borde inte vara så mycket jobb för din del, samtidigt som det går att lära sig mycket av att titta på andras ljussättning.

Edit: såg nu att du lagt upp en blogg, ser fram emot fler inlägg och gärna med större bilder.

Redigerat av morberg, 21 juni 2010 - 16:52.


#193

Postad 25 juni 2010 - 18:18

Smurvelmurvelsmurfen
  • Smurvelmurvelsmurfen
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0
Man brukar sätta fast blixt med gorillastativ i en stolsrygg, sätta A4 papper som underlägg och bakgrund som man tejpar fast på en kartong innehållande en trädgårdslampa, komma på att man vill ha reflexskärm och klär in ett tjockt papper i aluminiumfolie eller hur? Inser att den kommer behöva vara ovanför blomman och gör en mycket intressant konstruktion med trädgårdsståltråd (sån där grön, vet inte vad det heter egentligen), tejp och tandpetare va? Jag bara undrar... För av någon anledning kände jag mig en smula oproffsig när jag stod där och försökte få fast min "reflexskärm" bestående av ett inklätt papper med hjälp av trädgårdsståltråd i lampan ovanför bordet... :P

Bifogad fil(er)



#194

Postad 25 juni 2010 - 19:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Mycket kreativt Smurvel!

#195

Postad 25 juni 2010 - 19:41

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Budget - smart och ekonomiskt, bildresultaten skvallrar inte om kulliserna.

#196

Postad 27 juni 2010 - 08:11

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Nytt inlägg på:

http://strobofierad.blogg.se/

#197

Postad 27 juni 2010 - 08:27

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Intressant! Spännande. Verkligen bra slutresultat. :P

#198

Postad 27 juni 2010 - 10:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Nytt inlägg på:

Mycket trevligt Drey! Och snygg bild också!

#199

Postad 27 juni 2010 - 10:47

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Mycket bra bild Drey, häftig teknik måste definitivt prova det :P

#200

Postad 27 juni 2010 - 18:01

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Bra och konkret tips. Hade fortfarande gärna sett större bilder än 400x184 på en fotoblogg, men jag antar att du är brydd över att någon ska sno dina bilder.

Redigerat av morberg, 27 juni 2010 - 18:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.