Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Supra Ply 3.4/S...Hur är ljudkaraktären..?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 08 februari 2003 - 00:38

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Franz
quote:Japp. Precis så har jag också förklarat, fast med andra ord. flera gånger. B behöver absolut inte vara bättre än A och C. Så länge den inte är sämre är det helt ok. Är den alltså bara lika bra som A och C så har du ju ingen förlust, eller flaskhals, eller felande länk där. Man kan då säga att alla pengar man lägger på en dyr kabel utöver vad A och C presterar är bortkastade. Nog om det nu. Det börjar bli jobbigt det här.

Ursäkta om jag fortsätter men jag skrev att det var precis tvärt om. Alla delarna är med och förändrar signalen. Bara för att A och C är dåliga är det ju inget som säger att B inte kan bidra till att göra den ännu sämre även om B är bättre än A och C.



Ingen fara.
Du menar alltså kort o gott att alla delar påverkar det slutliga resultatet. dvs hur bra/dåligt det låter. och att en bra/bättre kabel (;) kan göra saken sämre. påverka resultatet till det sämre. beroende på vilken utrustning man har i övrigt förstås. Ja allt låter ju eller fungerar ju olika beroende på vilka olika delar man kopplar ihop. men det är ju ganska självlklart så det behöver ju inte diskuteras tycker jag.
huvudsaken är att man ger saker och ting bästa möjliga förutsättningar för att fungera tillfredställande. men man behöver inte köpa kablar för en månadslön. och jag undrar föresten hur dålig månadslön/veckopeng man har om suprorna som diskuteras här känns betungande att inhandla. [xx(]
som sagt. här ska inhandlas kabel och sen kan jag ju göra en bedömning. jag är kritisk till det mesta som osar katt kan jag ju påpeka, men jag tror faktist att det ger en höjning av prestandan om mina högtalare får lite bättre andrum.

Apropå ingenting. Träffade den lokala Hi-Fi klubben killen häromdan. Han ville låna mig kablar (analoga) som kostar 5000.- han hade försökt kränga på mig ett par för 2800:- tidigare, men jag var för skeptisk för att ens överväga det. men han hade själv lånat hem dessa 5k kablar och menade att det var som att ta bort ett stort grytlock från elementen. Han sa att jag kunde låna hem dessa över helgen bara för att testa så skulle jag få se på F*n. Har inte testat än, men det vore ju roligt att se hur stor skillnad det kan göra med bättre kablage...

#152

Postad 08 februari 2003 - 00:48

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by zvedberg
quote:Originally posted by pickAdoll
B behöver absolut inte vara bättre än A och C. Så länge den inte är sämre är det helt ok. Är den alltså bara lika bra som A och C så har du ju ingen förlust, eller flaskhals, eller felande länk där. Man kan då säga att alla pengar man lägger på en dyr kabel utöver vad A och C presterar är bortkastade.

Nja, ditt resonemang håller inte riktigt. ALLA kablar har en viss resistans, kapacitans och induktans och kommer därför att påverka signalen. Denna påverkan är precis lika stor oavsett hur bra förstärkare och högtalare man har. Därmed inte sagt att en dålig förstärkare kan leverera kanonljud bara för att man byter till bättre högtalarkablar.

Man kan dessutom inte dela upp "kedjan" i A, B och C så enkelt. Både kabel och högtalare bidrar till den impedans som högtalarutgången belastas med. Man skulle kunna säga att förstärkaren bara "ser" den totala impedansen från kabel + högtalare. Därför är det inte heller säkert att den kabel som låter bäst med ett par högtalare också låter bäst med ett annat par.

Nu blev det ännu jobbigare va? [;)]


Nej det blir inte jobbigare. man kan inte generalisera alla kablar i ett exempel till alla högtalare. och det har jag heller inte gjort. när jag skriver "bättre" kabel och "sämre" kabel menar jag så klart att man som jag har skrivit 1000 ggr nu, att man bara höjer förutsättningarna för att ljudet som kommer ur högtalarna ska låta bättre. man kan ju inte räkna ut hur det kommer att låta med olika kablar. man får testa helt enkelt.

#153

Postad 08 februari 2003 - 01:12

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
Bättre kablar för mig är helt enkelt kablar som inte kostar skjortan (60kr/m). Tjockare än dom jag har nu, leder bättre. Och skärmen eftersom jag tror att magnetiska/elektriska fält som uppstår i kabelhärvor påverkar en kabel utan skärm. Så é det. Supra 3.4/s here i come!

#154

Postad 08 februari 2003 - 02:39

Unregistered54f3d098
  • Unregistered54f3d098
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Vad använder ni för bananer till era Supra Ply 3.4 och 3.4/s?

#155

Postad 08 februari 2003 - 02:44

Unregistered8c4d89db
  • Unregistered8c4d89db
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Varför sitta & gissa, sida upp & sida ner ?
Besök Jenvings site, läs & lär. ( om skärmar t.ex. )
Låna sen kablar från lokala handlarn & låt öronen avgöra om det är värt pengarna att uppgradera.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.