Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

809 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 06 mars 2022 - 21:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Om du hade läst din egna länk till GP så hade du känt till hans samarbete med Russia today i samband med annekteringen av Krimhalvön, som han ju själv har medgett sig ha arbetat åt. Om man inte är sympatisör för Putin ska man nog inte arbeta åt en rysk, statligt ägd propagandakanal. Lite måtta får det ändå vara.

Har han själv medgett det? Det jag sett han själv skriva är att han aldrig jobbat åt RT. Var kan man läsa att han medger det?



#152

Postad 06 mars 2022 - 21:32

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 945 inlägg
  • 1

Chang Frick får kritik för att han hjälper flyktingar som liknar oss. Det verkar som om vissa tycker det varit bättre om han inte gjort en insats. https://www.gp.se/de...färg-1.66958200

 

Frivilliga svenskar åker ner till polska gränsen mot Ukraina och hjälper flyktingar, men dom får skit för det för dom anses av vissa inte vara ”rätta” personer för att hjälpa till. Sjukt.

Kritiken i debattartikeln är väl inte att "inte rätta personer" åker ner, det är väl att Frick anser att vissa inte är "rätta personer" att rädda.



#153

Postad 06 mars 2022 - 21:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Vilka har han valt ut då?

Att du besvarar en fråga med en fråga, det tycker jag gör dig ganska ointressant.


Redigerat av Mr_Tom, 06 mars 2022 - 21:33.


#154

Postad 06 mars 2022 - 21:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har han själv medgett det? Det jag sett han själv skriva är att han aldrig jobbat åt RT. Var kan man läsa att han medger det?

Vill väldigt ogärna länka till Nyheter Idag men här står det att han frilansar åt dem och således åtagit sig uppdraget att arbeta åt dem. Eftersom hela artikeln är signerad av Frick, på hans egna sida, så tänker jag att det är något han rimligtvis står för.

https://nyheteridag....lla-fel-fragor/



#155

Postad 06 mars 2022 - 21:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Vill väldigt ogärna länka till Nyheter Idag men här står det att han frilansar åt dem och således åtagit sig uppdraget att arbeta åt dem. Eftersom hela artikeln är signerad av Frick, på hans egna sida, så tänker jag att det är något han rimligtvis står för.

https://nyheteridag....lla-fel-fragor/

Det han skrev nyligen var att han sålt bilder till RT:s dotterbolag Ruptly. Detta är inte direkt så beundransvärt men det förtar inte själva insatsen att hjälpa folk fly från kriget. Jag har ingen aning om vad den andra jeppen har i bagaget men han har också hjälpt människor. Så sammanfattningsvis så tycker vi olika om detta men jag kommer inte att kalla dig troll eller idiot för det. 



#156

Postad 06 mars 2022 - 22:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
En kompis till mig är nere och kör flyktingar nu över Europa.
Marcus är en förebild
https://www.nwt.se/2...om-kants-sahar/

#157

Postad 07 mars 2022 - 08:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 681 inlägg
  • 0

Min brorson är åxå på väg.Heter med Marcus. Han är tillika Svullos systerson.

https://www.facebook...58998284748897/



#158

Postad 07 mars 2022 - 09:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Flera som gjort samma sak

 

https://www.expresse...per-flyktingar/

https://sverigesradi...r-och-mensskydd

https://www.di.se/ny...ainska-gransen/

https://www.dt.se/20...dagarna-i-livet

https://www.svt.se/n...t-ta-till-vapen

https://www.gp.se/ny...eter-1.66860789

https://www.blt.se/n...ragor-4dd14743/

https://www.tv4.se/a...ainska-graensen

https://www.studentk...ainska-gransen/



#159

Postad 07 mars 2022 - 09:36

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0

Det är verkligen hedervärt.

 

Det är också högst mänskligt att i första hand engagera sig i din grannes problem, vad de än må vara.


Redigerat av Kullre, 07 mars 2022 - 09:36.


#160

Postad 07 mars 2022 - 12:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlägg
  • 0

Har han själv medgett det? Det jag sett han själv skriva är att han aldrig jobbat åt RT. Var kan man läsa att han medger det?

Bifogad fil(er)



#161

Postad 07 mars 2022 - 12:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

 

Har han själv medgett det? Det jag sett han själv skriva är att han aldrig jobbat åt RT. Var kan man läsa att han medger det?

 

Såg inget vidare ut men han har ändrat sig. Han skriver längre ner i tweeten att han tyckte så för 8 år sen. 

https://twitter.com/...ICy0fuem8wpAAAA



#162

Postad 07 mars 2022 - 19:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Nu har konspirationsteoretikerna börjat hitta på om Ukraina också. Såg ett videoklipp där man menade att det visades upp fejkade krigsoffer. Det låg massa människor med plastskynken över sig på en gata men plötsligt började en av de döda röra på sig. Nu visade det sig att detta klipp var från en klimatdemonstration i Österrike.



#163

Postad 07 mars 2022 - 20:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Så vad som blir kvar är väl inte mkt mer än att han får de anekterade delarna av Ukraina officiellt ryska. Möjligen nån överenskommelse om att Ukraina inte släpps in i Nato.

Lustigt nog så är det exakt det här som de säger sig kräva; det är allt.

- Ukraina måste erkänna Krimhalvön som ryskt territorium.
- Regionerna Donetsk och Luhansk måste erkännas som självständiga stater.
- Ukraina måste sluta strida.
- Ukraina måste skriva i sin grundlag att landet ska vara neutralt och att inte får gå med i några allianser.

Enl Afb (Reuters är väl originalkällan). Det låter betydligt mer resonabelt än tidigare. Sanktionerna och det faktum att det går trögt har nog effekt här.

Eller så är det ett trick...

Redigerat av pacman, 07 mars 2022 - 22:44.


#164

Postad 07 mars 2022 - 21:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 0

Lustigt nog så är det exakt det här som de säger sig kräva; det är allt.

- Ukraina måste erkänna Krimhalvön som ryskt territorium.
- Regionerna Donetsk och Luhansk måste erkännas som självständiga stater.
- Ukraina måste sluta strida.
- Ukraina måste skriva i sin grundlag att landet ska vara neutralt och att inte får gå med i några allianser.

Enl Afb. Det låter betydligt mer resonabelt än tidigare. Sanktionerna och det faktum att det går trögt har nog effekt här.

Eller så är det ett trick...

 

Jag tror det är insikten att detta gick käpprätt åt **** jämfört med vad Putin räknat med som gör att han kommer med detta förslag.

 

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. Å ena sidan är ju situationen förskräcklig och jag hoppas ju på ett snabbt slut. Å andra sidan så tror jag att det är ett misstag att belöna Putin på minsta sätt och dessutom låta honom sitta kvar. Han har visat sina kort nu och kommer förstås att omgruppera och försöka igen om han får chansen.



#165

Postad 07 mars 2022 - 21:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Jag tror det är insikten att detta gick käpprätt åt **** jämfört med vad Putin räknat med som gör att han kommer med detta förslag.

 

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. Å ena sidan är ju situationen förskräcklig och jag hoppas ju på ett snabbt slut. Å andra sidan så tror jag att det är ett misstag att belöna Putin på minsta sätt och dessutom låta honom sitta kvar. Han har visat sina kort nu och kommer förstås att omgruppera och försöka igen om han får chansen.

Putin har misslyckats totalt. Nu vill han ha ett avtal som ger honom Krimhalvön och det regioner som han nu invaderat skall erkännas som självständiga stater. Dessutom skall Ukraina lägga ner vapnen och avstå från rätten att själva bestämma om sitt framtida försvar och självständighet.

 

Ukraina ett hopplöst läge men jag är tveksam till om dom kommer att ge Putin detta. I praktiken vill ju Putin ha möjligheten att komma tillbaka och försöka igen.


Redigerat av Mr_Tom, 07 mars 2022 - 21:56.


#166

Postad 07 mars 2022 - 22:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Sen "Ukraina måste sluta strida"...

Ehh, känns som om Ryssland kan hjälpa till lite på nått sätt här?

#167

Postad 07 mars 2022 - 22:16

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Sen "Ukraina måste sluta strida"...

Ehh, känns som om Ryssland kan hjälpa till lite på nått sätt här?

Menar du att Ryssland skulle ha något ansvar för detta ;) ?



#168

Postad 07 mars 2022 - 22:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Menar du att Ryssland skulle ha något ansvar för detta ;) ?

Tjaa, en subtil magkänsla som säger mig att de kan bidra med nått iaf. ;)

Redigerat av pacman, 07 mars 2022 - 22:28.


#169

Postad 07 mars 2022 - 22:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlägg
  • 0
Vad är nytt där? Ukraina får inte strida så det är ju fritt fram tillsätta ryssvänligt parlament och vad helst de vill. Är ingen kompromiss från ryskt håll

#170

Postad 07 mars 2022 - 22:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Vad är nytt där? Ukraina får inte strida så det är ju fritt fram tillsätta ryssvänligt parlament och vad helst de vill. Är ingen kompromiss från ryskt håll

"Sluta strida" måste ju iofs inte betyda "rysk regering", det är mera din tolkning.

Men ja, kanske trick men jag tycker det är ett stort framsteg att det sägs så pass konkret ändå. I nån mån nått positivt i allt nattsvart. Noterar dock att tex CNN och Fox inte skriver om det alls, vad jag kan se. De eldar på istället...

#171

Postad 08 mars 2022 - 04:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlägg
  • 0

"Sluta strida" måste ju iofs inte betyda "rysk regering", det är mera din tolkning.

Men ja, kanske trick men jag tycker det är ett stort framsteg att det sägs så pass konkret ändå. I nån mån nått positivt i allt nattsvart. Noterar dock att tex CNN och Fox inte skriver om det alls, vad jag kan se. De eldar på istället...

Vi snackar ju Putin här. Han hade  ju de villkoren även innan han inledde sin specialoperation för att avsluta den så har svårt se vart han backat? 



#172

Postad 08 mars 2022 - 05:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Vi snackar ju Putin här. Han hade ju de villkoren även innan han inledde sin specialoperation för att avsluta den så har svårt se vart han backat?

Är det? Innan var det "demilitärisering av Ukraina" och att "nynazisterna ska bort".
Men du menar att det är exakt samma sak som "sluta slåss"?

#173

Postad 08 mars 2022 - 05:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 965 inlägg
  • 1

Vi snackar ju Putin här. Han hade  ju de villkoren även innan han inledde sin specialoperation för att avsluta den så har svårt se vart han backat? 

 

Putin har ju inte lyckats med det han ville uppnå, än. Ärligt talat så verkar inte ens hans egna opinion vara så stark. Att kalla krig för specialoperation känns lite märkligt dock. Det handlar enbart om att mörda oskyldiga i ett finare namn i syfte att sätta skräck och förstöra demokratiska krafter och regelverk. Putin ogillar demokrati, eftersom han inte förstår syftet med den. Kleptokrater har alla samma syfte med sin insats, mitt, mitt, mitt... 

 

Jag är övertygad om att Ryssland nu inte slutar med Ukraina. Utan fortsätter med att starta s.k. specialoperationer(KRIG) i Afrika. Wagner, Rysslands delvis privatägda specialförband har redan varit inblandade i flera områden.

 

Att somliga veta-sig-på-are anser att pressfrihet, yttrandefrihet och möjligheter till livsval ser lika ut i Ryssland och USA visar på en fullständig verklighetsflykt och total inkompetens.

 

Jag både hoppas och önskar att mord på oskyldiga stoppas snarast och att skyldiga ställs till svars för krigsbrott. Oavsett vem som utfört. Ingen ska väl stå ovanför möjlighet för åtal och fällande dom?


Redigerat av PML73, 08 mars 2022 - 05:25.


#174

Postad 08 mars 2022 - 08:16

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Lustigt nog så är det exakt det här som de säger sig kräva; det är allt.

- Ukraina måste erkänna Krimhalvön som ryskt territorium.
- Regionerna Donetsk och Luhansk måste erkännas som självständiga stater.
- Ukraina måste sluta strida.
- Ukraina måste skriva i sin grundlag att landet ska vara neutralt och att inte får gå med i några allianser.

Enl Afb (Reuters är väl originalkällan). Det låter betydligt mer resonabelt än tidigare. Sanktionerna och det faktum att det går trögt har nog effekt här.

Eller så är det ett trick...

Demilitarisering av Ukraina är väl fortfarande också ett krav?

 

Jag ser inte att Ukraina kan/vill gå med på något av kraven. Skulle man gå med på kraven så kommer det på sikt (när Ukraina är demilitariserat till en nivå som Kreml bedömer som acceptabel) innebära att Ryssland kan rulla in med minimalt motstånd och avsätta den demokratiskt valda regeringen med en rysk marionettledning. Fortsätta strida tills ryssarna inte längre kan dölja sina förluster på hemmaplan är nog enda alternativet. Om väst kan fortsätta förse dem med material och vapen samt om de kan få ordentlig utväxling av de internationella frivilliga soldaterna (ofta med erfarenheter från strid) så tror jag att ryssarna har en riktigt tuff vår framför sig.

Jag läste dessutom igår att flera oberoende militäranalytiker bedömer att Ukrainas luftförsvar samt stor del av deras "fixed wing aircraft" är intakta?! Om det stämmer så är det ett rejält fiasko för ryssarna och även en förklaring till att de inte har uppnått luftherravälde över Ukraina.


Redigerat av peppelito, 08 mars 2022 - 08:37.


#175

Postad 08 mars 2022 - 08:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Hur det än låter på pappret är det ju ytterst svårt att ha någon som helst tillit till Putin då han aldrig håller vad han lovar. Att gå med på dessa krav vore helt enkelt att låta Putin vinna.

#176

Postad 08 mars 2022 - 10:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 088 inlägg
  • 0

Kriget i Ukraina har gått så dåligt för Ryssland då de nu har 95 % av trupperna i landet att bedömare undrar vad som är fel. Den ryska kolonen norrifrån sitter fast sedan en vecka. Enligt uppgift har Ukraina sprängt några fordon i den kolonen nära Kiev och köra av de asfalterade vägen klara inte majoritet av fordon av utan att köra fast. Hårt motstånd från Ukraina med motiverade trupper mot ryska trupper med dålig motivering och dålig support som bränslebrist och matbrist. Finns bilder där ryska trupper hämtar mat i affärer längs vägen.



#177

Postad 08 mars 2022 - 12:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlägg
  • 0

Är det? Innan var det "demilitärisering av Ukraina" och att "nynazisterna ska bort".
Men du menar att det är exakt samma sak som "sluta slåss"?


Om Ukraina kapitulerar för Putins villkor ska Putin sluta slåss. Det sa han ju direkt när han inledde kriget. Han har ju inte påstått han ska erövra Ukraina. Så ja ser ingen skillnad direkt.

#178

Postad 08 mars 2022 - 12:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Om Ukraina kapitulerar för Putins villkor ska Putin sluta slåss. Det sa han ju direkt när han inledde kriget. Han har ju inte påstått han ska erövra Ukraina. Så ja ser ingen skillnad direkt.

Putin skulle ju plocka nazister. Har han gjort det nu?



#179

Postad 08 mars 2022 - 12:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Putin skulle ju plocka nazister. Har han gjort det nu?

Vad tror du själv?

 

Han skulle stoppa folkmord på ryssar i östra Ukraina också. Jag tror inte det gick så bra heller.



#180

Postad 08 mars 2022 - 13:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Om Ukraina kapitulerar för Putins villkor ska Putin sluta slåss. Det sa han ju direkt när han inledde kriget. Han har ju inte påstått han ska erövra Ukraina. Så ja ser ingen skillnad direkt.

Initiala uttalandet gav ju sken om att nuvarande regering ska bort.
Nått sånt krav tycks ju inte finnas i den lista av "bullet points" som nu lyfts fram.

Menar du att det är ingen skillnad?

#181

Postad 08 mars 2022 - 13:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Demilitarisering av Ukraina är väl fortfarande också ett krav?

Skulle vara om det ingår i "sluta slåss" eller att det "glömdes" i detta uttalande:

Dmitry Peskov said Moscow was demanding that Ukraine cease military action, change its constitution to enshrine neutrality, acknowledge Crimea as Russian territory, and recognise the separatist republics of Donetsk and Lugansk as independent states.

Å andra sidan så tycks de se det som två olika saker.

"We really are finishing the demilitarisation of Ukraine. We will finish it. But the main thing is that Ukraine ceases its military action. They should stop their military action and then no one will shoot," he said.

Så ja...inte så konkret som man kan önska. Men ja, de tycks ju inte släppt det helt.

Känns som de fattar att demilitarisering är nått som Ukraina omöjligt kan skriva under på. Fast ryssarna vill ha det ändå.

For the rest. Ukraine is an independent state that will live as it wants, but under conditions of neutrality.
...
...and said it was "not true" that it was demanding Kyiv be handed over."

Låter ju som oförändrat styre iaf.

Men ja, vad det finstilta säger vet vi inget om.

Redigerat av pacman, 08 mars 2022 - 13:41.


#182

Postad 08 mars 2022 - 14:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlägg
  • 0

Initiala uttalandet gav ju sken om att nuvarande regering ska bort.
Nått sånt krav tycks ju inte finnas i den lista av "bullet points" som nu lyfts fram.

Menar du att det är ingen skillnad?


Tolkar det inte som att nuvarande regering ska få sitta kvar och Ukraina förbli en någorlunda fungerande demokrati.

#183

Postad 08 mars 2022 - 16:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Tolkar det inte som att nuvarande regering ska få sitta kvar och Ukraina förbli en någorlunda fungerande demokrati.

En oberoende stat som får leva som de vill och inga krav på att Kiev ska "lämnas över" tycker inte jag direkt skriker "aye, vi ska ta över skutan". Ett konstigt sätt att uttrycka det i så fall.

Sen vad de egentligen vill må vara luddigt dock, inte minst innebörden av "sluta kriga". Men rent språkligt så skiljer det sig från tidigare.

#184

Postad 08 mars 2022 - 19:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Nu säger Zelenskyj att västledarna är ansvariga för bombningarna



#185

Postad 08 mars 2022 - 20:35

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Nu säger Zelenskyj att västledarna är ansvariga för bombningarna

Är det något du tycker förvånar med tanke på vad Zelenskyj sade för några dagar sedan?



#186

Postad 08 mars 2022 - 21:10

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Nu säger Zelenskyj att västledarna är ansvariga för bombningarna


Nja. Inte riktigt va? Delat ansvar.

#187

Postad 08 mars 2022 - 21:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 0

Nu säger Zelenskyj att västledarna är ansvariga för bombningarna

 

Länk?



#188

Postad 08 mars 2022 - 22:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlägg
  • 0

Länk?

Aftonbladet rubrik



#189

Postad 08 mars 2022 - 22:50

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Länk?

https://mobile.twitt...9001/frame.html

#190

Postad 08 mars 2022 - 22:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Såsom jag tolkar Zelenskyj så menar han att länder som är med i EU och NATO hade makten att motverka anfallet rent praktiskt men gjorde det inte. Mer en typ av retorik än faktisk skuldbeläggning tänker jag.

 

Men jag gillar honom. Han står på sig och trots en märklig karriär så har han ändå helt rätt inställning mot både öst och väst samt sin befolkning. Det är verkligen virgin Putin vs GigaChad Zelenskyj. :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 mars 2022 - 22:59.


#191

Postad 08 mars 2022 - 23:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 0

Aftonbladet rubrik

 

Ojdå. Då är det ju inget snack om saken. Rubriker på Aftonbladet har ju aldrig överdrivits i syfte att locka till klick ;)

 

 

 

Tack. Inte riktigt samma sak som "västledarna är ansvariga för bombningarna". Jag tolkar det som Filmsamlaren gör. Jag förstår frustrationen att hans land och befolkning blir bombad till stenåldern när det finns länder som rent militärt kan stoppa det.

 

Jag tror personligen att det fortfarande är rätt val att dessa länder håller sig utanför rent militärt tills vidare. Jag tror det skulle gagna Putins narrativ om väst/nato/eu ger sig in mer än vi redan gjort. Men det är svårare och svårare att hålla fast vid den åsikten när man ser vad som händer.



#192

Postad 08 mars 2022 - 23:42

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Anledningen till att NATO inte går in ä väl stor risk för 3:e världskriget.

#193

Postad 09 mars 2022 - 04:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 965 inlägg
  • 0

Anledningen till att NATO inte går in ä väl stor risk för 3:e världskriget.

 

Men NATO är redan inblandat i o m att Ukraina vill närma sig EU och NATO. Detta tolkar jag som att det ger Putin en stalinistisk ursäkt att med våld byta ut en relativt demokratiskt vald statsordning till en mer ryssvänlig hårdförd protektionsmodell. Samma modell användes med framgång med de baltiska länderna under 1940, som kom att kallas våldtäkten på baltikum. Tiderna före 1940 i baltländerna är ju extremt röriga vid direkt jämförelse och inte alls lika lätt som att förstå dagens Ukraina före ryska invasionen.

 

Deja vu, någon?



#194

Postad 09 mars 2022 - 04:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Länk?

https://www.expresse...or-bombningarna

Eller rättare sagt så säger Expressen så. Fritt fram för tolkningar här



#195

Postad 09 mars 2022 - 09:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Att Zelenskyj säger som han gör förvånar mig inte alls. Han sa redan i helgen och tidigare att han ville att NATO skulle etablera en "flygfri zon" över Ukraina. Svaret från NATO var att för att den skall fungera måste NATO vara beredda att skjuta ner ryska plan över Ukraina och det såg man som en upptrappning av konflikten.

 

Zelenskyj är tyvärr väldigt ensam på flera sätt och vill naturligtvis att dom som kan stoppa Rysslans gör det. Men det kräver trupper i Ukraina och Biden vill undvika direkt konfrontation med Ryssland. Personligen tror jag det är rätt för en upptrappning är nog inte vad vi behöver just nu.

 

Om man gjorde en lista på vad Putin gnällde om före invasionen så tror jag han misslyckats kapitalt med i princip allt. NATO har rustat upp i hans närområde och är väldigt enat. Ukraina blev ingen "promenadseger" och ryska ekonomin är väl på väl att kollapsa. Jag tror omvärldens reaktion blev en chock för Putin och nu skyller han förmodligen missräkningarna på omvärldens "oproportiornerliga" svar.

 

Buddy: Du har en approach med länkar och one liners men det är mera sparsamt med egna funderingar. Jag säger inte mer än så  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 09 mars 2022 - 09:33.


#196

Postad 09 mars 2022 - 09:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 103 inlägg
  • 0

Kölden ställer till det för ryssarna

https://www.dailymai...-cold-snap.html



#197

Postad 09 mars 2022 - 09:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Kölden ställer till det för ryssarna

https://www.dailymai...-cold-snap.html

Som sagt Buddy  :)



#198

Postad 09 mars 2022 - 12:49

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Men NATO är redan inblandat i o m att Ukraina vill närma sig EU och NATO. Detta tolkar jag som att det ger Putin en stalinistisk ursäkt att med våld byta ut en relativt demokratiskt vald statsordning till en mer ryssvänlig hårdförd protektionsmodell. Samma modell användes med framgång med de baltiska länderna under 1940, som kom att kallas våldtäkten på baltikum. Tiderna före 1940 i baltländerna är ju extremt röriga vid direkt jämförelse och inte alls lika lätt som att förstå dagens Ukraina före ryska invasionen.

Deja vu, någon?

jag menade direkt med vapen.

#199

Postad 09 mars 2022 - 16:05

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 965 inlägg
  • 0

jag menade direkt med vapen.


Det föreligger nog en hel del militära intressen mellan Ukraina och NATO. Det vore nog rimligt att anta en viss informationsutbyte i alla fall.

#200

Postad 09 mars 2022 - 19:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Det föreligger nog en hel del militära intressen mellan Ukraina och NATO. Det vore nog rimligt att anta en viss informationsutbyte i alla fall.

Jag har hört från NATO-källor, tror det var Stoltenberg, att Ukraina fått utbildning av NATO's personal. Men det skall inte förväxlas med att en amerikansk pilot skjuter ner ett ryskt plan. Då är det direkt konfrontation och det ser nog de flesta som en upptrappning :) .





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.