Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Creative X-Fi - Nästa Ljudgeneration

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro (Ljudkort) 5 9.499998 (13) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS (Ljudkort) 1 9.249998 (11) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum (Ljudkort) 6 7.857142 (6) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music (Ljudkort) 1 7.914284 (34) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (Ljudkort) 3 7.588234 (16) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio (Ljudkort) 5 7.933332 (14) 580:-
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PE (Ljudkort) 1 8.583332 (11) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series (Ljudkort) 1 8.6 (4) Inga priser
Inno3D GeForce 6800 GT 256MB (Grafikkort) 2 8.333332 (2) 3 290:-
14 relaterade trådar
Pro-Ject Head Box II + Creative X-fi Extreme Gamer (9 inlägg) 15 år sedan
Kabel för analog överförig mellan PC och Z-5500 (5 inlägg) 15 år sedan
Logitech Z-5500 - ljudkort/kablar? (0 inlägg) 15 år sedan
Creative Xtreme Music till Recievern (44 inlägg) 16 år sedan
Logitech Z-5500, men vad ska man ha för ljudkort? (24 inlägg) 17 år sedan
Reciever till TV, Dator och möjligtvis framtida tv-spels konsol (3 inlägg) 17 år sedan
Ljudkort för ANALOG inkoppling till slutsteg i Vista Media Center (12 inlägg) 18 år sedan
Digital in via Flexijacket på Creatives X-treme Music kort (10 inlägg) 18 år sedan
Asus P5K ljudet (8 inlägg) 18 år sedan
Creative X-Fi Elite Pro, analogt till slutsteg, inget Dolby Digital i Vista (7 inlägg) 18 år sedan
Problem med X-fi xtrememusic och z-5500 (4 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för Xicaxo (5 inlägg) 18 år sedan
Bra ljudkort (2 inlägg) 18 år sedan
Sounblaster X-Fi XtremeMusic (18 inlägg) 19 år sedan

Postad 26 October 2006 - 19:42

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Både fronten och externa boxen har koaxiala utgångar. Ok, jag är lite osäker på fronten men tror det. Jag VET när det gäller den externa boxen. Det finns inga analoga kopplingsmöjligheter vare sig på fronten eller på den externa boxen.

Slips, aktivera bass redirection från THX konsollen. Kan vara det som är felet.

Postad 26 October 2006 - 19:45

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Har lite problem med mitt x-fi kort och hoppas att någon kan hjälpa mig.
När jag spelar Mp3 så får jag ingen signal till min sub men när jag ser film så funkat det.
Går det att lösa på något sätt?
kör analogt 5.1 till min förstärkare.

Sebastian

<{POST_SNAPBACK}>

Du får inte signal på effektkanalen om du spelar vanliga mp3:or. Är det verkligen multikanals mp3, med lågbas?

Postad 26 October 2006 - 23:00

Unregisteredb6ea2949
  • Unregisteredb6ea2949
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tack så jättemycket Rico01. var det som var felet.
Har läst överallt men har inte hittat det.

sebastian

Postad 27 October 2006 - 07:52

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

När jag spelar Mp3 så får jag ingen signal till min sub men när jag ser film så funkat det.

Sebastian

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du lyssnar på music med Audio creation och film med Entertainment? Stämmer det? I så fall så är det just det som är ditt problem. Subwoofer redirection fungerar inte i audio creation mode :-( Stör mig med...

Postad 27 October 2006 - 22:16

burret
  • burret
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Är det någon som har kunnat klämma in tre kvalitets kablar i ljudkortet eller är det för dåligt mellanrum mellan kontakterna. Det finns en halv kvalitets kabel på Komplett som är gjord av Monster som borde kunna tryckas i tre stycken av http://www.komplett.....asp?sku=311551.

Postad 07 November 2006 - 19:12

massa
  • massa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...kt.php?p=122204 <-- där :-o

<{POST_SNAPBACK}>

Aha! Det är low profilemodellen. Cool!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menas med low profilemodell? Sämre dacar?

Postad 07 November 2006 - 21:03

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Sebastian

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du lyssnar på music med Audio creation och film med Entertainment? Stämmer det? I så fall så är det just det som är ditt problem. Subwoofer redirection fungerar inte i audio creation mode :-( Stör mig med...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan STARKT rekomendera X-fi mode switcher (finns på Creatives forum) som jag satt till att automatiskt byta mellan entertainment mode i MCE-läge för TV o film och audio creation mode med den bonus i ljudkvalite man får då med Elite Pro när jag drar igång finlyssna-på-musik-i-high-endläge (lossless CD-rips från EAC) :-D

Postad 07 November 2006 - 21:04

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Sebastian

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan STARKT rekomendera X-fi mode switcher (finns på Creatives forum) som jag satt till att automatiskt byta mellan entertainment mode i MCE-läge för TV o film och audio creation mode med den bonus i ljudkvalite man får då med Elite Pro när jag drar igång finlyssna-på-musik-i-high-endläge (lossless CD-rips från EAC) :-D

Postad 08 November 2006 - 14:37

masonn
  • masonn
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nybörjarfråga:

Undrar om man kan köra HTPC med ett sånt här X-Fi kort analogt, med en väldigt kass och gammal receiver men bra högtalare, och få bra ljud ändå? Hur mycket skulle kvaliten på ljudet skilja sig mellan denna riktig kassa receiver och en receiver i 5000kr-klassen?

Postad 08 November 2006 - 14:40

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Om du kör analogt ut från ditt X-Fi (rekommenderas) så är det endast försteget och slutsteget i din reciever som kan påverka ljudet. Det finns inget som säger att den nya recievern skulle ha bättre förstärkarsteg än den gamla. Däremot har den säkert en hel drös med digitala funktioner (DSP, fördröjningar osv osv) som du ändå inte behöver.

Varför inte prova med den gamla vetja? X-Fi kortet kommer du ändå att vilja behålla! :-)

/Bosse

Postad 08 November 2006 - 16:25

masonn
  • masonn
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Kul att höra. :)

Saken är den att jag inte har någon förstärkare/receiver än, men den gamla kassa är billigare såklart.

En fråga till då. Såg att någon tänkte använda sin HTPC som försteg. Skulle man inte då kunna köpa ett slutsteg och helt skita i receiver?

Postad 08 November 2006 - 18:55

masonn
  • masonn
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
En till fråga: Vad är det för skillnad på XtremeMusic kortet och det billigare fatal1ty kortet?
Ända skillnaden jag ser är att fatal1ty som ligger i samma prisnivå har 64 mb ram?

Postad 09 November 2006 - 03:57

azathoth
  • azathoth
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Okej, jag står i valet och kvalet om vilket ljudkort jag ska välja och undrar om någon kan tipsa litegrann. Antingen blir det Audigy 4 eller X-Fi Extreme Audio hade jag tänkt mig. Har någon erfarenhet av vilket som är bäst?

Jag kommer bara att köra digitalt och låta min receivers DAC:ar sköta jobbet när ljudet ska spelas upp i surroundanläggningen (Marantz stärkare med Wharfedale runt om). Dock så kommer jag även att köra analogt ut till mitt Creative 5.1 datorhögtalarsystem vid datorn (datorn står i andra änden av rummet, 7-9 meter från recievern) för spel och sådant. Tanken är då att helt enkelt köra ljudet digitalt med optisk kabel från SPDIF-utgången på en Digital I/0 modul (som är kopplad till antingen Audigy 4 eller X-Fi Extreme Audio) till Marantz SR-4001:ans digitala ingång.

Det som kommer att spelas upp är mp3 (funkar crystalizer-funktionen över SPDIF?) och t ex DivX och dvd-rippar och ljudet är tänkt att köras ut från ljudkortet med ASIO (verkar inte finnas stöd för det på X-Fi Extreme Audio) eller Kernel Streaming.
Men som "Trasan" skriver i sin HTCP-faq: "... vissa ljudkort saknar stöd för 44.1KHz, vilket givetvis orsakar en hel del problem eftersom allt måste 'resamplas' till 48KHz. Stor risk för försämring av ljudet och provar man att spela upp DTS 44.1KHz PCM-ljud för avkodning i en extern receiver/förstärkare, så får man bara en massa brus ... Exempel på kort som är låsta till 48/96KHz är Creative Audigy serie".

Gäller detta Trasan skriver om X-Fi Extreme Audio-kortet eller har den vad som krävs? Är Audigy 4 låst till 48/96KHz? Ska man satsa på ett dyrare X-Fi-kort som t ex XtremeMusic istället?

Hoppas någon har tid att briefa lite ... :)

Redigerat av azathoth, 09 November 2006 - 04:02.

Postad 09 November 2006 - 10:34

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Azathoth, och alla andra som funderar på att köpa ett X-Fi-kort, tänk på att kortet inte stödjer Linux. Finns inga drivisar där. Men jag har hört att nästa år ska det finnas drivisar till linux.

Postad 09 November 2006 - 10:47

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Kul att höra. :)

En fråga till då. Såg att någon tänkte använda sin HTPC som försteg. Skulle man inte då kunna köpa ett slutsteg och helt skita i receiver?

<{POST_SNAPBACK}>

Det vore ett riktigt önskescenario! Går det eller går det bra?

Postad 13 November 2006 - 19:40

adamsson
  • adamsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Vilket av X-fi extreme gamer och extreme music är bäst och mest prisvärt?

Hittar inte att det skulle skilja så mycket mellan dessa...

Kommer att ha mest för att köra analogt ut och få bättre ljud ut till hemmabiorecivern.

Kanske extreme audio fungerar lika bra?
Men den verkar ha lägre sampling ut 96khz istället för 192khz för de två övriga.

Spelar det någon roll? :)

Postad 13 November 2006 - 19:47

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag vill också gärna köra enbart slutsteg kopplat till kortet, men hittar inget lämpligt. Det som ligger närmast vad jag vill ha är CAV-A8M som har analoga 6.1 ingångar och kraft så det räcker. Dessutom är den jävligt snygg och saknar en massa finesser och lull lull som man ändå inte använder om man kör analogt ut från X-fi kortet.

Kör med Denon AVR-1804 nu och jag tycker inte kraften räcker till, får dra upp volymen långt över vad jag skulle vilja för att få tillräckligt muller från högtalarna.

15500 från Fynda kan jag inte tänka mig betala efter att ha sett priserna som vissa köpte för från Lettland för ett år sedan. Jag hoppas jobbet skickar mig till asien snart så man kanske kan hitta en CAV butik.

Redigerat av Nahaz, 13 November 2006 - 19:48.

Postad 14 November 2006 - 06:34

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Audigy4 är egentligen en något uppdaterad version av Audigy2ZS-kortet. X-Fi är nyare både mjukvaru och hårdvarumässigt. Audigy4 är inte på något sätt dåligt, men X-Fi är helt enkelt bättre enligt mig.

Postad 20 November 2006 - 10:57

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte få 5.1 ljud via toslink kabel från frontpanelen till Fatal1ty kortet. Det blir bara stereo av någon anledning, även i entertainment mode.

Någon som känner igen problemet?

Postad 20 November 2006 - 16:51

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Hej alla glada,

Har beställt ett X-FI Elite Pro som jag väntar på. Hoppas på ett rejält ljudlyft från HTPC-n och har tänkte köra lite A/B-jämförelser mot min stationära Marantz CD (modell rejälare).

Har dock funderingar på vad för kablar jag ska köra från min HTPC till min receiver. Har tänkt köra någon kvalitetskabel men är lite orolig för hur lite större 3,5mm-kontakter får plats. Jag skulle därför uppskatta någon kommentar på hur tight det kan bli.

Är det någon här som kör kvalitetskabel med rejälare 3,5mm kontakt? Vad för kablar kör ni och hur tight blir det? Bilder på kontakter och mellanrum mellan kontakter skulle uppskattas enormt.

Tacksam för svar.

Mvh
/Martin

Postad 20 November 2006 - 23:20

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
jag köpte 3* clicktronic kablar men det vara bara att glömma, jag fick dit 2 av dom ytterst och en vanlig klen kabel mellan, tyvärr är det frontarna som är i mitten så nu har dom sämst signalkabel.
Dom är dock ganska grova, hittar du någon som är lite smalre kanske det går att trycka dit 3 stycken.

Lägger till lite bilder i mitt galleri så du kan kolla.

Postad 20 November 2006 - 23:37

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

jag köpte 3* clicktronic kablar men det vara bara att glömma, jag fick dit 2 av dom ytterst och en vanlig klen kabel mellan, tyvärr är det frontarna som är i mitten så nu har dom sämst signalkabel.
Dom är dock ganska grova, hittar du någon som är lite smalre kanske det går att trycka dit 3 stycken.

Lägger till lite bilder i mitt galleri så du kan kolla.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,

Grymt schysst att du knäppte några bilder.

Var ju ganska tydligt av bilderna att det inte blev mycket plats över efter att Clicktronic-kablarna fått sitt. Håller dock med om att kontakterna ser ut att vara ganska rejäla. Det borde möjligen finnas någon annan variant som kan fungera.

Någon annan här som har lyckats klämma dit kvalitetskablar på ett bra sätt? Vilka kablar har ni i sådant fall använt?

/Martin

Postad 26 November 2006 - 22:15

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Kör alla här med fabriksdrivrutiner? Något som laddat ner de senaste och kollat om det är en ljudförbättring? testade precis när jag köpt kortet men tyckte det vart en försämring då. Vågar inte testa de senaste nu igen du man måste formatera datorn om man ska ha original drivrutiner igen

Postad 27 November 2006 - 09:01

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Jag tycker helt klart dom nya är bättre... Jag vet inte om det är placebo, men jag tycker dom låter bättre.

Postad 27 November 2006 - 10:05

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Får fortfarande inget ljud via Toslink kabel från frontpanelen man får till X-fi Fatal1ty kortet.
Ingen som har några idéer?

Postad 27 November 2006 - 10:17

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Får fortfarande inget ljud via Toslink kabel från frontpanelen man får till X-fi Fatal1ty kortet.
Ingen som har några idéer?

<{POST_SNAPBACK}>

Du får ändra till digitalt och att DD, DTS ska skickas ut till en extern decoder som är din hemmabioreciever. Samma som platinum fast det är lite mer minne så fatality är lite bättre till spel

Postad 27 November 2006 - 10:53

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
det är inte bara DD/DTS som inte går ut, jag får inget ljud alls via Toslink, alltså inte vanligt stereoljud heller.

Går man in i menyn och väljer att skicka digitalt så visas endast den där flexi kontakten som sitter bredvid dom analoga utgångarna bak på kortet. Väljer man digitalt går endast 2.1 ljud att välja i menyn dessutom, 5.1 och uppåt finns bara i den analoga menyn. Jag fattar ingenting.
Men Toslink utgången måste ju funka på något sätt.

Postad 27 November 2006 - 11:11

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Har du kopplat in frontpanalen rätt då? Ska ju sitta en IDE kabel mellan den och ljudkort, Sen extra ström kabel till front och ljudkort samt att du satt IDE kabel åt rätt håll. Brukar ofta gå att sätta de på fel håll och då blir det inte rätt. Sen att du installerat alla drivrtuiner från skivan du fick med? Så du inte har några halvkompletta från internet. För vissa där är bara pålägg och inte fulla drivrutiner

Postad 27 November 2006 - 13:04

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
jag skall dubbelkolla ström och IDE kabel, har varit helt fokuserad på mjukvaro problem att jag helt glömt den mest logiska felsökningen.

Postad 28 November 2006 - 09:32

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Pinsamt nog så var inte strömsladden ikopplad : /
Konstigt att man ibland inte tänker på det uppenbara.

Nu funkar 5.1 ljud, däremot strular drivrutinerna så att jag inte får ljud på center bak eller höger surround när jag kör THX setup testet med brusljud.

Kör jag förstärkarens test får jag ljud i samtliga högtalare så det är Creative drivarna som inte funkar som dom skall. Skall testa ladda ner nyaste för att se om det hjälper.

Men så här långt tycker jag att ljudet blir bättre med optisk kabel än analoga, det kanske beror på Denon stärkarens 5.1 ingång eller något men jag fortsätter trixa lite.

Postad 01 December 2006 - 15:11

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Har skaffat mig ett Elite Pro kort nu, som jag hoppas ska få ersätta mitt NAD surroundförsteg.

Ett par frågor (som jag sett tidigare, men utav svar):

Vad var meningen med Bit-Matched Playback?
Varför inget 192kHz läge, bara 96kHz?

Sen lite som berör mitt 5.0 system (alltså ingen sub längre).

För att få LFE-spåren till frontarna så kör jag alltså Bass Redirection? Och bör den ställas på 10Hz, eller tror ni det är smartare att sätta den typ där frontarna ändå bottnar, så man inte driver elementen onödigt tungt/fladdrigt? Undra om man kan ta reda på hur brant den crossovern som görs är också....så den inte tonar en bit innan det man ställer in liksom...?

Såg även att jag inte kan höja subbens nivå, enbart sänka. Går det då att kompensera ifall jag inte tycker LFE spåret som skickas till frontarna är starkt nog?

Jag kör ännu bara två-kanal ut, då jag inväntar lite saker att koppla med för att få till det med alla kanaler. Har nu en splitter som är en fast liten dosa med en 3-5mm plugg i ena änden och två RCA honor/utgångar i andra änden (givetvis guldpläterad :unsure: ). Med den så kan jag koppla mina MarcusCables Bifrost RCA-RCA kablar vidare till stärkaren. En sak som är märklig här är att jag inte verkar ha mina frontars utgång på samma ställe som det är på den bilden nån hade i sitt galleri här ovan...jag har mina i ena änden, med enbart den digitala I/O ingången utanför. Utgången till frontarna är tre snäpp från utgången till den externa enheten, inte två som på bilderna. Och jag är rätt säker på att det går i denna ordningen sett från utgången till den externa enheten: Center/Sub - Rear R/L - Front R/L - Digital I/O. Vilket betyder att jag kan klämma in en skitkabel till bakhögtalarna, och få Bifrost till frontar och center...där det behövs. Jag vet inte säkert ännu, ska återkomma med det i nästa vecka när jag fått allt jag behöver för att testa. Bifogar en bild på hur det sitter nu så ni ser hur jag menar.

Bifogad fil  X_Fi.jpg   200.57K   3 Antal nerladdningar

Postad 01 December 2006 - 15:24

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
En bild till, bara för att visa. Den pluggen jag satte överst i frontarnas utgång är ungefär lika tjock som 3,5mm till RCA adaptern jag har. Och i mitten sitter en vanlig skitkabel.

Bifogad fil  X_Fi2.jpg   329.28K   5 Antal nerladdningar

Postad 01 December 2006 - 15:47

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Jag har letat som fan efter att få reda på vad exakt bit matched playback gör men inte hittat något. har inte använt den funktionen direkt heller nångång. Sen vad det gäller att du ska köra frontarna som subb också så kan du ändra allt sånt i THX kontroll panalen. Det går ändra hur mycket bas du ska ha., Men kan boosta den som fan eller sänka den om man så önskar. Du ställer in alla avstånd mellan dig högtalare. Även hur många DB +/- varje högtalare ska ligga på. Du kan faktiskt ställa in om centern står ovanför eller under TVn och det blir faktiskt en hörbar skillnad. Finns en del intressanta inställningar där som lämpar sig extra bra eftersom du kör det som försteg. Har man en reciever är det enklare att fixa det mesta därifrån :unsure:

Du är inte den första som undrar varför man inte kan välja 192khz sampling heller. Har också bara till 96khz. Men om du lyssnar efter så är 88.2khz bättre kvalite i ljudet än 96khz. Men hade varit kul att testa 192khz. När man kör 96khz blir diskanten och mellanregistret tunnare och det låter ljusare och allämt vekare. hi-fi känslan försvinner lite

Postad 01 December 2006 - 18:11

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Verkar vara många som inte förstår vad bitperfekt ljud är. Om man samplar om 44.1 khz (mp3, wav mm) till 48 eller 88.2 eller nått annat uppstår jitter, som gör att ljudet inte är bitperfekt och låter sämre. Kan enkelt kollas med test wav-filer från tex SR. Creative är inte kännt för att vara ett bra val om ljudkvalite krävs...

Redigerat av NisseGurra, 01 December 2006 - 18:12.

Postad 01 December 2006 - 19:45

burret
  • burret
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Vad tror ni om de här kablarna dom är lite mer kvalite och ser inte alls lika tjocka ut.
http://www.komplett.....asp?sku=311551

Postad 01 December 2006 - 20:48

Unregistered524bfdda
  • Unregistered524bfdda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Verkar vara många som inte förstår vad bitperfekt ljud är.  Om man samplar om 44.1 khz (mp3, wav mm) till 48 eller 88.2 eller nått annat uppstår jitter, som gör att ljudet inte är bitperfekt och låter sämre. Kan enkelt kollas med test wav-filer från tex SR. Creative är inte kännt för att vara ett bra val om ljudkvalite krävs...

<{POST_SNAPBACK}>

En liten rättning bara. X-fi elite pro är känt som ett av de mest välljudande ljudkorten out there för htpc bruk oavsett konkurrens cdskivor och dts skivor låter kanoon genom creatives mediasource spelare, men bara där!..

Postad 01 December 2006 - 21:34

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

En liten rättning bara. X-fi elite pro är känt som ett av de mest välljudande ljudkorten out there för htpc bruk oavsett konkurrens cdskivor och dts skivor låter kanoon genom creatives mediasource spelare, men bara där!..

<{POST_SNAPBACK}>

Nja det är nog att ta i :unsure:

Postad 01 December 2006 - 21:35

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nja det är nog att ta i :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken erfarenhet har du av X-Fi korten?

Postad 02 December 2006 - 12:03

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nja det är nog att ta i <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken erfarenhet har du av X-Fi korten?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ett :) och det finns bättre kort är XFi

Postad 02 December 2006 - 12:26

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Finns mycket bättre ljudkort för 2 kanals. Tex kompletts: http://www.komplett.....asp?sku=308806

men x-fi korten är bra allround kort.

Postad 02 December 2006 - 13:06

Unregistered3ef01984
  • Unregistered3ef01984
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hej alla glada,

Har beställt ett X-FI Elite Pro som jag väntar på. Hoppas på ett rejält ljudlyft från HTPC-n och har tänkte köra lite A/B-jämförelser mot min stationära Marantz CD (modell rejälare).

Har dock funderingar på vad för kablar jag ska köra från min HTPC till min receiver. Har tänkt köra någon kvalitetskabel men är lite orolig för hur lite större 3,5mm-kontakter får plats. Jag skulle därför uppskatta någon kommentar på hur tight det kan bli.

Är det någon här som kör kvalitetskabel med rejälare 3,5mm kontakt? Vad för kablar kör ni och hur tight blir det? Bilder på kontakter och mellanrum mellan kontakter skulle uppskattas enormt.

Tacksam för svar.

Mvh
/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Skruva av den blanka hylsan på clicktronic kablarna så får de plats! kanske inte high-end men det funkar i alla fall...

Peak64

Redigerat av Unregistered3ef01984, 02 December 2006 - 13:08.

Postad 02 December 2006 - 19:34

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Själv kör jag 10 Meter ->

http://www.hifiklubb...l_15_meter.htm#

Den är iaf bättre än lakrisnöre från clasan skulle jag tro :)

Redigerat av Myllerman, 02 December 2006 - 19:36.

Postad 04 December 2006 - 01:32

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Hm...jag har två märkliga problem med mitt Elite Pro. Det första och klart allvarligaste är att jag har problem med den optiska ingången. Kör optiskt från Xbox 360n, och då uppstår poppande och sprakande ljud väldigt lätt, om jag inte sänker volymen i spelen osv...likaså om jag spelar upp musik i Xboxen så måste jag spela på typ halv volym, för annars poppar det och låter illa. Låter som digitala bitfel. Jag testade snabbt bara att koppla in mitt NAD surroundförsteg igen för att se om det blev samma fel där, men det blev det inte...där lät det bra och helt rent även med normal volym i spelen och när jag spelade upp musik. Har kollat igenom alla möjliga inställningar, men allt ser rätt ut....kan inte förstå vad som är fel. Kan tillägga att den digitala coax ingången verkar funka fint.

Andra problemet är det att mjukvaran cp:ar sig. När jag startar datorn och kör i Entertainment Mode, eller byter mellan lägena och kör i Entertainment Mode så låter först alla högtalarna som nån jäkla klockradio.....alltså körs dom som Small, men utan att någon lågbas skickas ut via Bass Redirection som är vald. Men kikar jag in i THX inställningarna så står alla på Large som jag vill ha det, men jag måste hoppa tillbaka till small, och sedan tillbaka igen till Large för att det ska bli rätt. Detta måste jag göra VARJE gång jag startat datorn eller hoppat mellan lägena. Och det är bara fel i Entertainment Mode...i de andra så körs dom som Large från början. Testade installera de senaste drivrutinerna, men får samma bugg hela tiden.

Någon som har nån idé? Tror jag får maila Creative, för iaf det med den optiska ingången är ju ett grovt fel.....men mjukvarubuggen är ju rätt störande den med.

Postad 11 December 2006 - 08:21

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Hej, är lite ny på det här har ett par frågor angående detta tillsynes riktigt bra ljudkortet.

Har funderat på att skaffa ett par Senn HD650 och para ihop med en Musical Fidelity X-Can V3. Hur skulle det funka med ett X-Fi Elite Pro, har funderat på Cambridge Audio Azur 640C v2 så jag tänkte höra hur det här ljudkortet skulle mäta sig, om det blir skillnad nog att motivera de 900:- som 640C v2n kostar extra, Har ju läst att det ska hålla sig i klass med CD spelare i 10.000kr+ klassen, får ju också ett mycket mer brett användningsområde om man har ljudkortet. Ska också säga att Hörlurarna kommer användas under musiklyssnandet via CD eller alternativt egna högkvalitets rippar, och en Philips hemmabio anläggning för filmtittandet, kanske även ibland musik men mestadels bara film, då man troligtvis inte vill lyssna på musik med annat om man skaffat hörlurarna :D. Då kör man givetvis hörlurarna på den analoga delen och drar hembioanläggningen på Coax SPDIF Out. Eller blir det bättre om man kopplar på FlexiJacket, i och med att Breakout boxen har sämre DACar?

Sen är frågan vad man ska använda för kabel, hittade den här till hörlursförstärkaren:
http://www.dustinhom...odID=5010100549

sen tror jag att man kör en sån här till hembion:
http://www.dustinhom...odID=5010090662

Har ju läst och letat en del och Supra verkar vara ett bra kabel val, om ni har någon kabel som är bättre med 3,5mm -> 2x RCA tipsa gärna, sen kablen till hembion spelar väl egentligen inte så stor roll då jag inte har nån värsting anläggning eller så men kan ju bli bättre med seriösare kabel, hursomhelst undrar jag då om det är nån som har någon erfarenhet av Belkin kabel, även här kom gärna med tips på andra om ni vet nån bättre, dock ska den vara kring 5 meter och inte så jätte dyr, 3,5mm -> 2x RCA ska helst inte vara längre än 1 meter högst 1,5.

Sen en OT, undrar om det är nån som har erfarenhet av Hd650 med X-can v3, tilläggas bör att jag mestadels lyssnar på diverse metal men det händer att man lyssnar på annat också.

Det var alla frågor från mig, tacksam för svar och åsikter från dom som har provat :)

*edit*

Redigerat av TKvC-SainT, 14 December 2006 - 00:12.

Postad 11 December 2006 - 11:30

stix
  • stix
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Verkar vara många som inte förstår vad bitperfekt ljud är.  Om man samplar om 44.1 khz (mp3, wav mm) till 48 eller 88.2 eller nått annat uppstår jitter, som gör att ljudet inte är bitperfekt och låter sämre. Kan enkelt kollas med test wav-filer från tex SR. Creative är inte kännt för att vara ett bra val om ljudkvalite krävs...

<{POST_SNAPBACK}>

Beror ju på prisklassen.

Varför skulle det bli jitter vid 88.2 som är en multipel av 44.1? Det behövs ju knappast nån komplicerad interpolering.. Tror snarare att funktionen finns till för folk som byter ofta mellan olika samplingsrates och aldrig vill vara låst till ett läge som ger jitter i ett annat.

Redigerat av stix, 11 December 2006 - 12:11.

Postad 11 December 2006 - 15:12

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Har hela tiden kört med original driviser till mitt x-fi kort. Testade nyligen att ladda ner senaste updateringar till den. Toppen låter mycket bättre. Fast det kan delvis bero lite på högtalarna blir mer och mer inspelade. Men märkte rätt stor skillnad direkt efter jag installerat dem. Mina frontar bara gått runt 80timmar. 60 av dem väldigt lugnt

Postad 14 December 2006 - 19:57

veee
  • veee
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Sitter och klurar på vad skillnaden är mellan Creatives X-Fi Gamer kort och X-Fi Music kortet. Vad jag har förstått så kan inte Gamerkortet hårdvaruavkoda EAX bla. Andra skillnader?

Postad 16 December 2006 - 14:47

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0
jag får inte ut dolby digital samt dts vad kan jag göra för fel ;)

Redigerat av merry, 16 December 2006 - 15:00.

Postad 16 December 2006 - 15:46

Unregistered7cde3c8f
  • Unregistered7cde3c8f
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

jag får inte ut dolby digital samt dts vad kan jag göra för fel ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du tryckt On på Digital Bitstream out (extern decoder)`?

Postad 16 December 2006 - 16:20

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0
jag kör den mot mitt slutsteg direkt, dolby digital funkar nu när kör i media center, dock så hänger sig THX console titt som tätt när man är inne och ändrar lite inställningar och då går det endast att få igång programmet igen genom en omstart,
Man får tydligen fortfarande vad man betalar för ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.