Läste detta forum innan ja köpte min Samsung och tänkte, aja alla kan ju inte ha sån otur som ni har haft grabbar

Undra fall man vågar köpa en Samsung LE-40M61BX istället? lr kan de vara lika mkt problem me dom?
Samsung ps42s5h/hx ägare titta hit!
Startad av
Lorryquai
, sep 01 2005 15:43
210 svar till detta ämne
5 relaterade trådar
Postad 04 mars 2006 - 23:24 Läste detta forum innan ja köpte min Samsung och tänkte, aja alla kan ju inte ha sån otur som ni har haft grabbar ![]() ![]() Undra fall man vågar köpa en Samsung LE-40M61BX istället? lr kan de vara lika mkt problem me dom? Postad 06 mars 2006 - 11:47
hade min inne på service en gång för att bilden va riktigt dålig. Denna gång ringde jag bara NetonNet o sa att jag vill reklamera TVn. Dom sa bara "ok, vi skickar reklamationsblankett" Postad 06 mars 2006 - 23:06 Köpte min tv för ca 1 vecka sedan och har så här långt följande synpunkter: Störande surr-ljud vid vanligt tv-tittande på "normal volym" höjer jag så "försvinner" oljudet Tycker bilden varierar mycket i kvalitet när jag kollar på tv, har Dilog DT-355 Boxer digitalbox, det pendlar mella klar bild med fasta tydliga konturer på olika föremål till "kladdig-blurrig" bild, har detta med sändningen att göra eller? Ansikten men mera tycks ha en extra svagare kontur som gör sig extra synlig i vissa färg/ljuslägen. Trodde det skulle vara kanonbild med digitalbox... Inbrännings problemen som jag läst om här finns också, får köra med inbrännings-skydden regelbundet för att jag inte vill riskera bestående inbränningar. Sen har jag problem med min VGA-ingång, har kopplat min dator med grafikkort Leadtek Geforce 7800 GT med DVI utgång till TV:n. Jag har använt kabel DVI till VGA, men PC-läget är endast gråmarkerat och går inte att välja, Datorn hittar dock TV:n (står Plug and Play skärm Samsung PDP under bildskärm 2) Jag har testat både klonvy och Dubbelvy men utan framgång. Lånade hem en 20" LCD skärm (Lätt att transportera!) Den small igång direkt i PC Läge, slutsats Kabel och Data är OK!?! Ingången på TV:n är kass?!? Eller vad har jag missat, Är det någon som upplevt liknande dilema? DVD bilden är iallafall helt ok både i HDMI och komponent, Kasst dock att inte båda ingångarna funkar när båda kablarna är inkopplade. Mvh Mikael PS. Tacksam för synpunkter och tips angående VGA-ingången DS. Postad 07 mars 2006 - 08:50
Kvalitén på digital-tv kan variera mycket, framför allt mellan olika kanaler. Jämför man SVT:s kanaler med Tv3 så är bilden ruskigt mycket bättre på SVT som har lite mer bandbredd. Jag har även tidigare haft problem med att signalstyrkan varierade lite som medförde att bilden var sämre vissa dagar än andra. Efter att ha kopplat in en signalförstärkare så stabiliserade sig signalen och bildkvalitén blev högre. Samsung ps42s5h/hx är väl ganska ökänd för att vara dålig på lägre bildkvalité. När min TV var ny så hade jag en del problem med att framför allt TV3 logon hade en förmåga att fastna lite väl lätt. Jag körde då med lägre kontrast under några månader och nu kan jag köra med normalinställningar utan att ha några större problem vid normal användning. Verkar som att tv:n är lite mer inkörd nu... Personligen tycker jag myrornas krig fungerar bättre än de inbyggda tvätt-programmen för att få bort "inbrända" detaljer. "PC" är valbart för mig bara jag sätter i en vgakabel, datorn behöver inte ens vara igång. Jag har iof kört vga till vga. Postad 07 mars 2006 - 22:20 Sedan skiftade jag VGA kabel och kopplade in min med stor möda gömda kabel från MIN PC och vips kom min bakgrundsbild upp, MEN i menyn under Källa så var åter PC-läget grått, anledning till att jag nu hade en fungerande bild med min ordinarie PC var att PC läget var det senast valda läget, med den andra fungerande Kabeln/PC:n. När jag bytte källa kunde jag alltså inte komma tillbaka till PC-läget. ###### dödläge alltså Min kabel/PC skickar bild som går fram men den triggar inte själv att tända PC-läget. Det blev till att koppla ur och montera upp MIN PC i Vardagsrummet med den lånade kortare VGA-kabeln, och då funkade det. Min kabel måste alltså vara kass, eller iallafall delvis defekt kanske en ledare som är av, eller är den för lång och av för dålig kvalitet??? 10m som införskaffades på Dustin för 360 bagare. Konstigt dock att den tidigare hemlånade 20" LCD TV startade dirkt i PC läge med just den kabeln!? Ska nu jaga efter ny kabel... Postad 19 mars 2006 - 01:24 Har precis köpt en Samsung ps42s5hx. Har endast kunnat leka lite med TV:n pga. att det är jobbevecka. Får sätta sig in lite mer under friveckan. Det lilla jag har sett är jag nöjd med och jag hoppas att man slipper det strul som många har råkat ut för. Jag förväntade mig att bilden via analog sändning skulle vara riktigt kass, men den var bättre än vad jag hade väntat mig. Så när man shoppat en Boxer eller liknande så kan det ju bara bli bättre. Enda jag ska kolla upp är varför jag får grådassig bild från dvd:n som är kopplad via HDMI. Det lilla jag kollat så är bilden från dvdn sämre än bilden från den analoga TV sändningen. Är det nån som har lagt upp bildinställningarna från Hemmabios test som det snackas om. Jag har sökt, men inte hitat nån tråd som har med det att göra. Är det rekommenderat att byta ut den medföljande HDMI kabeln, jag vet inte hur en sån är kvalitetsmässigt. Men som sagt är jag nöjd med det lilla jag sett. Jag skriver om ett tag när jag busat lite mer med TV:n ![]() Postad 21 mars 2006 - 02:08 Så än så länge är jag som sagt nöjd och jag hoppas att jag inte hittar några defekter. ![]() Postad 26 maj 2006 - 22:52 ![]() Postad 28 maj 2006 - 11:13 Jag har inte tänkt tjafsa mer med byten utan acceptera bristen i blåringen och vara nöjd med bilden. Jag bifogar inställningarna från Hemmabio, ursäkta oskärpan. ![]() Postad 29 maj 2006 - 01:27 Då får man testa inställningarna som näms och se om man själv tycker att det blir bra. Har blivit en hel del filmtittande och jag är fortfarande nöjd. Återkommer med betyg på inställningen när man kollat på nån film. Vad kör du på för inställningar Stalle0910 ? Postad 29 maj 2006 - 18:07 Men jag är ingen inställnings-guru. Låt någon som gjort en bra inställning göra sig hörd. Postad 06 juni 2006 - 16:45 ![]() Redigerat av Miner, 06 juni 2006 - 16:48. Postad 07 juni 2006 - 09:04
Tro det eller ej, men jag har kvar min 2:a s5hx . Saken är den att den skickades in på service... där gjorde dom något mumbu jumbo med den, vilket resulterade att bilden blev bättre. Däremot så har jag konfiguerat min något utöver servicens inst, inställningarna kan du hitta i den "stora" s5hx-tråden. Sök på "servicemeny" och inlägg skriva av mig. //Lorryquai Postad 20 december 2006 - 23:47 Postad 21 december 2006 - 00:15 Tyvärr så har jag drabbats av en hddkrash, så bilderna är borta. Kamerautrustningen har jag kvar på jobbet. Cant help you right now. //Lorryquai Postad 31 december 2006 - 12:55 Det enda som är lite irriterande dock är tex-tv:n som hänger sej. Men det verkar vara mer än en regel än undantag efter har läst den här tråden. Är det nåt dom gör något åt över huvud taget eller ska man strunta i att ringa efter service? // S H Postad 06 januari 2007 - 01:46 Samsung supporten gav mig dock ett varningens finger för att köpa plasman över internet då många av handlarna paralellimporterar från utlandet. Ett företag som de haft problem med var Inwarehouse. Om du köper en Samsung-TV hos dem och den går sönder så måste Inwarehouse själva betala Samsung för service (pga av att de importerat den själv och inte gått via Samsung Sverige). Detta innebär att tex Inwarehouse "kontrollerar" din plasma men anser att den är hel för att själva slippa kostnader. Det blir billgare för dem att göra ett återköp på TVn än att skicka den på reparation. (för att sedan sälja tvn vidare igen till någon mindre "noga" köpare). Ett praktexempel av detta hittade jag i omdömet för denna plasma: OMDÖME: mangle 1 år sedan Den surrar för mycket!!! Kretsarna fixar inte ljusa bilder. Inwarehouse gjorde tester och tyckte att den var frisk så de kan behålla den. Jag har själv inte haft några problem än så länge. Postad 11 juni 2007 - 09:53 Är det någon som testat 1080P til denna plasma? Vet att den stödjer 1080i men den kanske klarar mer? / frepa Postad 07 september 2007 - 11:21 Ser att den här tråden nästan dött... Men hur som, min ps42s5HX krashade totalt i somras. Två månader innan garantin gick ut ![]() Bilden var full av färgat "myrornas krig" samt vertikala och horisontella ränder. Samsung krediterade maskinen så jag fick pengar tillbaka. Jag fortsätter med Samsung och satsar på en PS42Q96HD. Hoppas ni andra har bättre tur än mig med era s5HX. /Slice Postad 14 maj 2008 - 09:54 2,5 år gammal dvs. ingen garanti. Dustin vägrar göra något för att jag inte skickade in TV till dem på en Pall, utan i sitt fotstöd. (vilket samsung godkänner). returnerde tv utan åtgärd...och ingen övrig information, bara ett no reply mail..... Och Samsung vill inte göra något för att detta är en grå import, DVS att DUSTIN inte köpt TV via samsung sverige.... detta var ingenting som dustin informerade om vid köpet av TV´n Enligt firman dit jag lämnat TV för kostnads förslag (rekommederade av Samsung) är panelen trasig, kostad att laga 8300!!!! priset för TV aug 2005 var 25000 !!!! Varning för DUSTIN och andra firmor som sysslar med grå import, läg hellre lite och köp tv av riktiga återförsäljare. Postad 14 maj 2008 - 12:46 Teckan på att panelen håller på att ge sig? Mkt dålig stil av dustin för övrigt. Ge inte upp! //Lorryquai Postad 31 augusti 2008 - 18:45 Jag har under dagen läst igenom forumtrådar angående Samsung PS-42S5H och jag önskar jag sett dessa innan jag köpte min... Dock så har jag inte upplevt samma problem som alla er andra, min TV fungerade klanderfritt i nästan 3 år, sedan utan förvarning så har jag fått en display som ser väldigt konstig ut (se bilaga ![]() Har även löpt en 26" LCD från Samsung och den har liknande problem, aldrig mer Samsung!!! I och med båda mina TV apparater har passerat garantitiden så måste jag försöka hävda konsumentköplagen. Detta betyder att jag måste bevisa att ett fabriksfel inträffat, suck, känns på förhand som jag kommer förlora 9000 kr på LCD och 23000 kr på Plasman innan tre år av ägarskap (2 år på LCD:n)... Då jag behöver hjälp att bevisa att ett fabriksfel inträffat skulle jag gärna vilja komma i kontakt med någon som haft liknande problem och där Samsung bytt ut TV:n eller tagit in den på garantireparation. om Samsung reparerat eller bytt ut TV så har de ju indirekt godkänt det som ett fabriksfel då garantin bara täcker fabriksfel. Hoppas någon kan hjälpa mig med liknande case och helst ställa upp som referens. Tänk om jag läst trådarna här först.... Postad 12 september 2008 - 00:30
Jag fick EXAKT samma problem idag Wiseacre! Hade Xbox:et inkopplat och plötsligt så blir skärmen flammig och brusig (se bild)...Har dragit iväg ett mejl till nätbutiken jag handlade ifrån (köpt 2006), så det är ju reklamationsrätten man får förlita sig på. Om inte hemförsäkringen täcker upp. Meddela gärna hur du löste dit problem så gör jag detsamma! Lycka till.
Postad 12 september 2008 - 08:15 Jag fick tips av Timtooly att först lämna in den på ett kostnadsförslag hos Assistkedjan (aukt. samsungreparatör) I detta kostnadsförslag ska ett omdöme ingå ifall felet beror på handhavande (dvs mig) eller fabrikationsfel (samsung). Ifall det beror på samsung kommer jag att reklamera den och förhoppningsvis så kommer jag få någon form av ersättning. För närvarande är jag mitt i processen, dvs min TV är hos Assist. Lycka till! mvh, Micke Postad 19 september 2008 - 15:51 / Erik Postad 23 september 2008 - 08:21
Hej igen, Har nu skickat iväg TV:n till återförsäljaren. Enligt reparatören så var det ett ursprungsfel och Samsung Nordic hade täckt detta om TV:n var köpt genom dem. Nu var det ju en parallellimport så det återstår att se vad återförsäljaren säger. //Micke Postad 26 september 2008 - 15:05 ![]() /Erik Postad 26 september 2008 - 17:36 Det felet har jag ibland nämligen. Skönt att det gick på reklamation! //Lorryquai Postad 29 september 2008 - 15:08 Detta gick dock till en början att få bort genom att dutta lätt på sidan av skärmen...Problemet försvann sen kanske 2-3 månader men kom sen tillbaks, försvann återigen och sen en dag så blev det sådär flammigt och brusigt som på min bifogade bild. Detta var ihållande i 2-3 dagar så då var det bara att lämna in.. Postad 10 november 2008 - 22:09 Tråkig läsning det här .... Detta fenomen med bilden har hänt mig med. Köpte min PS-42S5HX av hembiobutiken 24/8-2005. Finns det någon chans att man kan få den lagad på garantin? Har varit i kontakt med Assist Workshop Göteborg (auktoriserad Samsung rep.) och fått följande svar: Jag skrev:
Fick svar:
Mailade följande frågor:
Fick då följande svar:
Har sett en del trådar om detta nu i slutet om att folk har fått sin lagad men inte hur gamla de är. Dvs om det går på garanti eller goodwill. Är det någon som vet om hembiobutiken kör med "grå" import. Vet att NON och Dustin gör det för de har inte Svenska menyer och manualer med sina tv, Jag har svenska menyer till min iallafall. Bifogar bilder som ni kan se hur det ser ut. ![]() ![]() ![]() Christer Postad 27 februari 2009 - 21:25 ja nu sitter jag med precis samma problem som beskrivs ovanför. TV:n inköpt i juli 2005. Finns det någon sportslig att få hjälp eller blir det att hosta upp pengar till en ny? Tack på förhand.... Mvh Stoffe Postad 03 maj 2009 - 13:27
http://www.sjstv.co....ain-signal.html
Samma fel här. Inköpt maj 2005. Verkar vara ett fyrårsproblem det här. Efter lite googlande och undersökande av TV:n så har jag kommit fram till att det är "main input board" (BN41-00582B) som är trasigt. Mitt glappade först några dagar, kunde få den att fungera igen om jag knackade lite på baksidan. men nu är felet konstant. Kortet är lätt att byta ut själv, plockade ut mitt för att rengöra och se om någon kontakt satt löst. Kanske det går att få Samsung att skicka ett ersättningskort eftersom man borde kunna hänvisa det till fabrikationsfel. Annars finns det ett ställe i England som har reservdelar till denna burk
De har tyvärr inte kortet i lager, men priset är ganska överkomligt £90 Postad 03 maj 2009 - 13:54 //Lorry Postad 03 juni 2009 - 20:35 Mvh Martin S Postad 14 juni 2009 - 08:28 Igår efter att tv:n stått på ett par timmar blev den i princip helt svart med endast lite röda pixlar lite här och var på nedre delen (ljudet är felfritt) och sen dess verkar den vara helt kaputt.. (luktar nog allt lite "elfel" när den står på så att det är något kort eller dylikt som gått åt fanders är ju inte helt otroligt...). Är det någon fått ordning på sin Samsung ps42s5hx efter detta? Isf hur mycket gick det på? Om det ens är värt att laga den eller om man ska köpa nytt. Postad 14 juni 2009 - 09:07 /Martin Postad 24 juni 2009 - 22:08 Försäkringen täcker EJ funktionsfel så det är bara att skkota den och köpa nytt. Känns ju lite snopet .. hade man inte varit så ärlig och sagt att man "tappat" den i golvet så hade det gått på försäkringen. Tur att man har nytta av sina dyra försäkringar!!! ^^ Redigerat av DariuZ, 25 juni 2009 - 09:38. Postad 30 juni 2009 - 21:19 /Martin Postad 02 juli 2009 - 23:34 ![]() Postad 06 juli 2009 - 18:15 Jag var idag med min Samsung till Expert som skall skicka den på ett kostnadsförslag... Hade fått en del linjer över delar av skärmen samma som ni övriga och lika som på bilderna. Vi får väl se vart det slutar, då jag har en "Allrisk" hos Länsförsäkringar. Tycker vi borde göra en gemensam sak av detta och kontakta Samsung för ett skäligt utbyte av produkt. Jag ska börja med tjafet redan idag/imorn.... :-) eller :-( hur man nu ska se på det) (La till den bild jag tog i juni) Bifogad fil(er)Redigerat av MAN_09, 06 juli 2009 - 23:29. Postad 20 juli 2009 - 12:56 Postad 26 juli 2009 - 07:28 Bifogad fil(er)Redigerat av CCJ, 26 juli 2009 - 07:32. Postad 01 augusti 2009 - 23:46 Här är också en som HADE en samsung ps42s5h.. Köpt Dec-05 och pajade nyss, ingen bild bara ljud. Fick kostnadsförslag på 6000:- Enligt reparations stället var det flera fel på den! Den blå ringen har blinkat ganska mycket när man kollat på tv, läste här att det kunde vara ett fabrikationsfel. Försent och komma med det nu, TV:n är troligtvis redan skrotad ![]() Redigerat av Unregistereda5941857, 01 augusti 2009 - 23:48. Postad 02 augusti 2009 - 00:59 Ni som har trasiga paneler, har ni haft tvn på service innan felen eller är dom oreparerade, direkt från butik? Vore intressant om man kunde få upp nåt serienummer på era skärmar för att se om det finns något teknisk samband. Misstänker att det är felaktiga komponenter från fabrik det rör sig om. //Lorryquai Postad 02 augusti 2009 - 08:56 Första TV:n vi köpte gick sönder direkt, alltså samma dag vi fick den!! Ringde till samsung och fick då en ny. Postad 07 augusti 2009 - 20:35 Postad 09 augusti 2009 - 21:52 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |