är det någon som har prövat om det går att få 1360x768 pixelmappat 1:1 via dvi?
/eric
7 relaterade trådar
Postad 07 november 2005 - 13:57 är det någon som har prövat om det går att få 1360x768 pixelmappat 1:1 via dvi? /eric Postad 08 november 2005 - 14:23 Ändå som hindrar mig från att klicka på beställningsknappen just nu. Redigerat av dlarsson, 08 november 2005 - 14:24. Postad 14 november 2005 - 12:19 Det är som värst just när TV:n slås på (när bildskärmen tänds), efter någon timme funkar allt hyggligt igen. Att flytta dekodern går inte (för liten möbel). Har pratat med TV-försäljaren, Canal Digital och Sharp, ingen har hört talas om något liknande och ingen hade någon vettig lösning på problemet. Någon som råkat ut för samma sak? Möjliga lösningar? Postad 14 november 2005 - 15:54 Postad 14 november 2005 - 19:10
Hej! Det går inte att köra 768 linjers upplösning via HDMI. Av de tillåtna upplösningarna kommer 720 linjer närmast! Mvh Mathias Postad 14 november 2005 - 21:59 Postad 14 november 2005 - 23:00 Detta måste isf gälla Sharp eftersom många kör med just 1360x768 via dvi på LGs LP1 modell. Ampz har tom fått till 1366x768 nu i dagarna... Begränsningen ligger i så fall hos Sharp och inte i dvi/hdmi. /Stefan Bäckman Postad 15 november 2005 - 08:48 Detta måste isf gälla Sharp eftersom många kör med just 1360x768 via dvi på LGs LP1 modell. Ampz har tom fått till 1366x768 nu i dagarna... Begränsningen ligger inte hos Sharp, utan i specifikationerna till HDMI. Däremot går det att köra andra upplösningar på DVI. Ampz kör med DVI-DVI? För via HDMI ska det inte gå att göra det, om nu skärmen uppfyller reglerna för HDMI vill säga! Postad 15 november 2005 - 12:40 Jag gjorde en liten sökning och hittade inget om att HDMI skulle stödja mindra format än vad DVI gör. Jag hittade dock att det är exakt samma video-signal som DVI och således bör den även klara andra standarder som t.ex. WXGA. Jag orkade inte registerera mig för att få ta del av specifikationerna på www.hdmi.org. Någon som har specen? Jag tror inte det finns något i specifikationen som säger att HDMI inte stödjer en viss upplösning. Däremot står det säkert att vissa upplösningar måste stödjas, som HD formaten t.ex. Om man spinner vidare på detta så kan man ju fråga sig varför tillverkare får använda HDMI loggan om dom inte stödjer specen... Vad gäller Ampz så har han programmerat om EDID informationen och tydligen fått sitt Nvidia kort att rocka i 1366x768. Finns information i tråden om LP1an. /Stefan Bäckman Postad 15 november 2005 - 13:06 Funkar det via vga då med 768 eller 760 linjer? Hur bra blir bilden med 720 via HDMI? [/quote] Enligt Sharp själva så ska det fungera med 768 linjer via VGA. Tror det stod om det tidigare i den här tråden eller någon liknande. [/quote] Begränsningen ligger inte hos Sharp, utan i specifikationerna till HDMI. Däremot går det att köra andra upplösningar på DVI. Ampz kör med DVI-DVI? För via HDMI ska det inte gå att göra det, om nu skärmen uppfyller reglerna för HDMI vill säga! [/quote] Vad jag förstått så ska HDMI vara bakåtkompatibelt med DVI. Det borde betyda att HDMI också använder sig av EDID för att tala om vilka upplösningar som skärmen stödjer. Men det borde väl inte vara något som hindrar att de stödjer mer än de måste enligt HDMI-standarden? Kollade runt lite och det verkar som om HDMI bara behöver stödja 480p, 720p och 1080i. Postad 16 november 2005 - 19:33 Sitter ni med fabriksinställningar kommer ni att tappa hakan när ni "rättat till" dem ... ![]() HDMI ------------ CONTRAST: 59/65 BRIGHTNESS: 40/39 COLOUR: 70/70 SHARPNESS: OFF/OFF S-VIDEO (endast DVE PAL pga svartvit NTSC över S-VIDEO!?) --------------------------------------------------------------------------------------- LJUSSTYRKA: -2 KONTRAST: 20 FÄRG: 0 SKÄRPA: -10 BAKGR. BELYSN: -6 Generella inställningar, individuella behov avgör ---------------------------------------------------------------- RÖRELSEKOMP: AV KAMFILTER: AV BRUSREDUCERING: AV DYN. KONTRAST: AV DYN. GAMMA: AV FÄRGTEMPERATUR: MEDEL Observera att värdet för bakgrundsbelysning inte "fastnar", om man byter från användarinställning till något annat och sedan tillbaka är värdet inte samma som det man ställde in. Redigerat av Unregistered9e525f1f, 16 november 2005 - 19:38. Postad 16 november 2005 - 22:41 Postad 16 november 2005 - 22:57 Postad 17 november 2005 - 18:25 Postad 21 november 2005 - 15:15
för sent kostar ju 21 nu ![]() någon som hann slå till och kan komma med recension/bilder? Postad 22 november 2005 - 15:46 ![]() Redigerat av Unregistered1c91b3e3, 22 november 2005 - 15:48. Postad 03 december 2005 - 21:55
https://www.minhembio.com/Icewind, har vald denna framför Sony KLV-S32A10. Han har skrivit lite om den i sitt galleri och i sin gästbok.
Användaren Icewind,
Postad 03 december 2005 - 22:59 Postad 04 december 2005 - 09:38 Funderar själv på 37". Är det någon skillnad i kvalitet på panel mellan 32" och 37". Postad 26 februari 2006 - 20:08 ANALOG Här märker jag främst konturskuggning på vänster sida. Denna skuggning framträder med olika klarhet beroende på bakgrundsfägen. Framträder mer vid ljus bakgrund. Speciellt på texten ser man denna skuggning. Nu vet jag att det förmodligen påverkas av signalen från antennen. Har en känsla att min signal inte är det starkaste. Tycker också min uppleva stor skillnad på bildkvaliteten mellan kanalerna. TV1, 2 och 4 är aningen sämre än 3:an och 5:an. DIGITAL (Comhem, Samsung 9401Z) Bilden blir klarare och mer distinkt men ibland upplever jag bilden aningen onaturlig. Jag kan ibland uppleva att vissa ansiktsuttryck suddas ut en aning jämfört om man ser det analogt. Sen undrar jag lite om det finns fler med Sharp och med Samsungs digitalbox. När ni byter kanal så ser ni signalstyrka längst ner till vänster. Är det någon som har max signalstyrka? Min visar endast 2/3-delar DVD (NAD 512, Scart RGB) Bilden är generellt bra men påverkas självklart av kvaliteten på filmen. "Sagan om ringen" är mycket bra...kanske den bästa film, bildmässigt, som jag sett på min Sharp. Trots detta upplever jag vissa "defekter". Om ni har filmen så zappa fram till kap 9/41. Scenen när Gandalf stormar fram till häst över öppet fält. När jag tittar på hästens huvud så ser jag lite konturer som "glimmar" runt hästens huvud. E jag petig eller va? ![]() När det gäller mina inställningar så har jag satt dom enligt: ANVÄNDARE KONTRAST 20 LJUSSTYRKA -2 FÄRG 0 SKÄRPA -3 BAKGR.BELYSN. 5 OPC AV Detta är inte kalibrerat (hur gör man det???)! Nu har jag beställt en ny DVD-spelare (DENON 2910). Ska jag köra med komponent eller med HDMI? Någon som har erfarenhet av just denna kombination? Är tacksam på kommenterar lite ovan! Postad 26 februari 2006 - 22:07 Icewind, vad säger du, är det värt att punga ut 13.495:- för en GA6E i dagsläget tycker du? (Det priset jag fått av en lokal handlare, ej internet) Är den värd alla pengarna? Din negativitet gör mig nästan mörkrädd, jag som tittat på denna tv och varit sugen ett bra tag, det står mellan GA6E och Hyundai Q320. I den prisklassen iaf! Sedan undrar jag också hur menyn ser ut på din? Är den röd/blå? Jag frågar eftersom jag känner två andra som har en Sharp LC32P50 (lilleborsan med PAL upplösning) och dem menyerna ser helt annorlunda ut än vad det gjorde i affären på en GA6E där menyerna såg rent ut sagt hemska ut. Är det kanske en uppdatering av designen i P50? lr vad det en gammal Sharp GA6E de hade i butiken? Det är främst hur den visar analog tv som gör mig oroad, men jag vet att de flesta hd-ready burkar i denna prisklass visar lite sämmre (skuggning, otydlighet mm) (PAL optimerade P50 har en helt underbar bild på analogt) På P50 har jag sett kopplat komponent till DVD (progressive scan) och resultatet var ju väldigt bra måste jag säga. Hur är det förresten med eftersläppningar osv? med tanke på att den har 16 ms i responstid. Använder du dig av Quick Shoot funktionen? (som sägs snabba upp pixeluppdateringen enligt Sharp själva) Postad 27 februari 2006 - 08:45
Hade ingen avsikt att verka överdrivet negativ eftersom så inte är fallet. Jag kan kanske se mig själv som lite överdrivet petig. Som jag skrev inledningsvis så är jag nöjd med min Sharp. Jag gav ungefär din summa för min och tycker absolut att den är värd pengarna. Mina påpekande är kanske främst riktade till de som också har en Sharp GA6 för att lyssna av deras åsikter och eventuellt se om det finns "bättre" inställningar man kan göra. Jag är långt ifrån en expert på detta och tar tacksamt emot info från de som kan mer om teknik etc etc. När det gäller eftersläppningar så upplever jag dom som mer eller mindre obefintliga. Jag kan iaf inte upptäcka något som stör mig. Hade en Sony tidigare som jag bytte mot en Sharp av just den anledningen. När det gäller min meny så är den klarblå och ser ut som den gjorde när jag kollade på den hos HiFi-klubben. Vad är Quick Shoot funktion för något??? Finns detta på Sharp GA6??? Postad 27 februari 2006 - 12:42 Quick Shoot heter den kanske inte på svenska, men den ska ha det, du kör antagligen svensk OSD så den borde väll heta något med rörelse... lr något! Det bästa måste ju vara den justerbara bakbelysningen! Jag hade tänkt köra Xbox 360 via VGA och DVD via komponent! (tillsvidare) ngn som kör denna LCD med dator? kör ni HDMI lr använder ni VGA porten? blir det 1:1 med tre pixelrader svarta på vardera sida!? Eller kan ni köra fullt ut 1366x768? Postad 27 februari 2006 - 13:05
http://www.denguru.c...ime/page21.html
Jag vet inte om ni läst detta. Men tomshardware.com har testat GA6E (amerikanska beteckningen 32D6U)
Och det är den absolut snabbaste LCD tv de har testat någonsin. Kolla in mätningarna, de har kommit så lågt som 6 ms. Och deras metoder av tester är pålitliga om något. oftast är det så att de märker att tvn är sämre än vad som står i spec. Men GA6E har märkbart bättre vad gäller responstid än vad som står i spec. ![]() Samsungs R51 hade som snabbast 18 ms ungefär http://www.denguru.c...ime/page18.html och som långsammast 28! Modellbeteckningen är annorlunda i USA, men om ni tittar på Grafen så ser ni den europeiska beteckningen för både Samsung R51 och Sharp GA6E Intressant läsning då de verkligen har hårdtestat tv.n, de som var sämre var väll kontrasten, men svärtan på topp och hade den jämnaste belysningen utöver panelen! Läs igenom hela om ni inte gjort det, Sharp GA6Es bedömning börjar på Page 19 ( http://www.denguru.c...ime/page19.html ) Så det bådar gott för min del efter att jag läst detta! Synd bara att de inte testar fler modeller! Postad 27 februari 2006 - 13:14
Svärta på topp är inge bra, dvs högst svartnivå = sämst svärta (därav den låga kontrasten btw). ![]() Sjukt dåligt kontrastomfång...hmm. Postad 04 mars 2006 - 10:00
Har precis fått hem min Denon 2910 och kopplat upp den med HDMI. Jag tyckte bilden var bra med min Nad och RGB men detta är en stor skillnad. Kort sagt...en helt fantastisk bild. Det finns absolut inga eftersläpningar. Det är så här man vill det ska se ut även på analog TV. ![]() Postad 17 maj 2006 - 11:54 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |