Bang & Olufsen-klubben
268 svar till detta ämne
Postad 08 January 2011 - 16:14
marcy
-
marcy
-
Rookie
-
0 inlägg
Hallå där!
Är väldigt inne på att införskaffa ett B&O system till min nya lägenhet. Har varit mest inne på att skaffa ett Beocenter 8500 el. 9500 alternativt den lite annorlunda Beosystem 2500. Vilken skulle rekommenderas? Hur är anslutningsmöjligheterna till dator, tv osv.?
Och vilka högtalare är bästa att ha till? Funderar nämligen på att införskaffa ett par B&O Redline 60.2 högtalare eller ett par av nyare modell, typ Bowers&Wilkins till anläggningen.
Mvh Marcus
Postad 08 January 2011 - 17:01
Unregistered962
-
Unregistered962
-
Guru
-
-
6725 inlägg
9500 är nog den snyggaste av dom du räknar upp.
Men jag skulle nog hellre lagt till lite och fått nyare grejor.
Postad 09 January 2011 - 11:05
Mikaelak
-
Mikaelak
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej! jag skulle rekomendera Beosound2000 serien eller den lite nyare 3000 serien, alltså den klassiska med glasdörrarna som öppnar sig åt sidorna när du för handen intill.
Priserna på tex Blocket börjar från ca 5000:- och uppåt. Beosound 3000 är ju kompatibel med Beoport som kopplas till datorn och då får du tillgång till både dina mp3-filer samt NetRadio. Beoport kostar ca 4000:- i butik och ca 1500:- på begmarknaden. Beoporten kopplas med USB till din Pc eller Mac. Har du sedan en Beo4-fjärr så styr du låtbyte mm med den.
Den senaste beosound3200 har inbyggd hårddisk för lagring av musik, men är fortfarande rätt dyr som begagnad.
Vidare så finns det en kabel att köpa i Beobutiken för att få ut tvljudet till Beoanläggningen, tror den passar till dom flesta lite nyare Beosystemen. Har den själv mellan min Beosound3000 och min Samsung PS50C7705 och det låter helt ok.
Jag tycker att du ska satsa på Beolab högtalare tex Beolab4000 eller Belob6000, dom finns för rätt överkomliga priser på begmarknaden. Har själv ett par Beolab6000 och ett par Beolab8000 och tycker dom låter riktigt bra.
Lycka till.
//MM
Redigerat av Mikaelak, 09 January 2011 - 11:07.
Postad 11 January 2011 - 01:50
Carlstrom83
-
Carlstrom83
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej hej
Ny medlem i B&O klubben.
Mycket stolt ägare till mitt första B&O system, ett beosystem 2500 ( beocenter 2500 och Beolab 2500). Har tänkt lägga ut en bild när jag får upp det på väggen.
Anledningen till att det blev just detta system är att min Mor köpte ett för 13 år sedan och är såå nöjd, har också spelat mycket på hennes och ljudet är helt fantastiskt, Sen är det ju smidigt och vackert att hänga på väggen.
Till detta köpte jag en Beo4.
Som sagt mycket stolt och jag lovar att detta är bara början av min karriär som B&O ägare.
Hoppas personer håller denna "klubb" vid liv, för jag kommer komma med frågor om inställningar och andra B&O produkter.
Postad 11 January 2011 - 22:29
Mikaelak
-
Mikaelak
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej hej
Ny medlem i B&O klubben.
Mycket stolt ägare till mitt första B&O system, ett beosystem 2500 ( beocenter 2500 och Beolab 2500). Har tänkt lägga ut en bild när jag får upp det på väggen.
Anledningen till att det blev just detta system är att min Mor köpte ett för 13 år sedan och är såå nöjd, har också spelat mycket på hennes och ljudet är helt fantastiskt, Sen är det ju smidigt och vackert att hänga på väggen.
Till detta köpte jag en Beo4.
Som sagt mycket stolt och jag lovar att detta är bara början av min karriär som B&O ägare.
Hoppas personer håller denna "klubb" vid liv, för jag kommer komma med frågor om inställningar och andra B&O produkter.
Hej och grattis till ett bra val av anläggning. Designen håller fortfarande, trots att den har funnits i måånga år. Det var just "Overture" som fick upp mina ögon för Bang & Olufsen för många år sedan. /Mikaelak
Postad 12 January 2011 - 00:28
Carlstrom83
-
Carlstrom83
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej och grattis till ett bra val av anläggning. Designen håller fortfarande, trots att den har funnits i måånga år. Det var just "Overture" som fick upp mina ögon för Bang & Olufsen för många år sedan. /Mikaelak
Hej, tackar. Jag kollade på dina bilder och nu är jag sugen på att utöka till 8000 högtalarna, väldigt stilrena och jag antar ljudet är som alla andra B&O produkter, helt underbart. Skickar med en bild på mitt system också.. Ska ta nyare bättre bilder så fort jag får tid över och hänger upp det på väggen, kablarna ska också gömmas undan. // Johan
IMAG0074.jpg 950.86K
9 Antal nerladdningar
Postad 10 February 2011 - 09:10
Saxpy_New
-
Saxpy_New
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Har ett gäng masterlink-produkter som jag vill koppla in i mitt nya hus. I huset så är det fördragit ethernet över allt. Finns det möjlighet att använda den infrastrukturen istället för att dra ML-kabel . Finns ju ett gäng Rj-45 till Masterlink respektive Powerlink kablar att köpa.
Nån som vet eller har provat?
Postad 08 March 2011 - 22:52
khaverblad
-
khaverblad
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Gissar att du har Cat5 kabel i huset vilket iofs kan använfas som "billig" ML-kabel; men dock inte lämplig som det. Dock så kommer B&O med stor sannolikhet inom snar framtid att släppa sin ersättare för MasterLink vilket blir BeoNet med Cat7 kabel som standard (service manualer finns redan tillgängliga). Vidare så kommer det även en BeoNet2ML box inom snar framtid. Bland annat så kommer den nya BS5 Encore vara första produkten från B&O som kommer använda sig av BeoNet iom den saknar ML.
Postad 18 March 2011 - 14:02
Unregistered962
-
Unregistered962
-
Guru
-
-
6725 inlägg
Det finns just nu två Beo4 Cinema till salu, det är inte varje dag en sån dyker upp. Blocket.Och en lite sliten. Blocket.
Redigerat av Unregistered962, 18 March 2011 - 14:04.
Postad 29 March 2011 - 07:22
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Nu har jag äntligen tagit klivet och införskaffat mig en Beosound 8 som jag kommer koppla in i en Airport Express och strömma musik till från min och tjejens varsina iPhone 4, min iPad samt våra Macbooks Airs. Insåg att Airplay nog var bästa alternativet för att kunna spela upp från alla enheter.
Postad 08 April 2011 - 21:34
Christoffer01
-
Christoffer01
-
Rookie
-
1 inlägg
¨Har precis köpt en MX 4000 till sommarstugan. Dock kan jag ej få fram en TV-bild! När jag slår på digitalboxen dyker TV-bild upp men försvinner efter 1 sekund för att övergå i myrornas krig...
Har försökt med alla möjliga inställningar på både TV och digitalbox men utan resultat. Vad är problemet??
Postad 12 April 2011 - 16:41
oster
-
oster
-
Användare
-
-
215 inlägg
Hej,
Jag har suttit och läst på en del om Bang produkten: Beoport.
Min fundering är om det är möjligt att ansluta den till apple's airport express och strömma ljud till den via valfri enhet som stödjer airplay. På detta sätt kunna möjliggöra att jag med Beo4 kan styra itunes biblioteket och samtidigt kunna bestämma vilken ljudkälla som skall brukas.
Hälsningar
Oster
Postad 05 May 2011 - 18:45
Unregistered962
-
Unregistered962
-
Guru
-
-
6725 inlägg
Postad 08 May 2011 - 15:07
Mikaelak
-
Mikaelak
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej,
Jag har suttit och läst på en del om Bang produkten: Beoport. Min fundering är om det är möjligt att ansluta den till apple's airport express och strömma ljud till den via valfri enhet som stödjer airplay. På detta sätt kunna möjliggöra att jag med Beo4 kan styra itunes biblioteket och samtidigt kunna bestämma vilken ljudkälla som skall brukas.
Hälsningar Oster
Hej! Såg denna anons på Blocket, kan det vara till någon hjälp? http://www.blocket.s...a...m?ca=11&w=1Mvh Mikaelak
Postad 19 May 2011 - 06:53
Unregisteredcb4534b0
-
Unregisteredcb4534b0
-
Amatör
-
-
71 inlägg
F0nzie "Hej Peter. Då jag sett att du besitter stor kunskap inom B&O så tänkte jag ställa dig en fråga. Har 2par B&O högtalare (hade tv innan) och har köpt en sony tv. Då högtalarna är så pass bra som de är så vill jag inte sälja dem och köpta nytt. (förutom högtalarna har jag även cd-växlaren) Nu vill jag gärna använda dem tillsammans med min nuvarande Sony tv. Hur skall jag gå tillväga? Mvh Aleksandar Petrovic" Hej Aleksandar Petrovic Se løsninger her under.  Side 5. http://www.av-connec...?PNo=AV-D8F-XXXMvh. Peter Pan
Redigerat av Unregisteredcb4534b0, 19 May 2011 - 07:31.
Postad 28 May 2011 - 22:25
Unregistered2de213a2
-
Unregistered2de213a2
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag kopplat in ett par ikke beo högtalare till min beo 9000 via phones uttaget (d'field audioengine). Ett irriterande problem uppstår när man inte använder powerlink för att koppla in högtalare. Beo 9000 stänger av ir mottagaren så min beo 4 fjärran fungerar inte. Hittade ett sätt att kringå detta genom att med att knappa runt lite beo4. Hör till saken att när jag måste göra denna prucedur varje gång det blir strömavbrott. Vilket nu hänt och jag har glömt hur man skulle knappa, och hittar inte instruktionerna....
I varje fall så undrar jag om det inte finns en powerlink till RCA kabel??? Någon som vet?? Så jag slipper detta fasansfulla I-landsprobem i framtiden.
Postad 06 September 2011 - 07:14
Unregisteredcb4534b0
-
Unregisteredcb4534b0
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Wannabe Dette er PowerLink med RCA stik og mini Jack til triggersignal. http://www.av-connec...?PNo=AV-D8F-XXX************************************************ Hvorfor er tråden gået i stå, køber man ikke B&O mere i Sverige ? http://www.flatpanel...p;id=1314967396BeoVision 10 i Limited Edition produceres i et totalt oplag på 500 stk., hvor hver enkel vil være nummereret på bagsiden af metalrammen. Men er du ude efter nr. 8 eller nr. 88 så skal du til Kina for sådant et køb. Disse eksemplarer er nemlig dedikeret for salg i Kina hvor tallet 8 anses som et lykketal eller lovende nummer, og betyder rigdom og velstand. Vejledende udsalgspris: BeoVision 10-46 Limited Edtion inkl. Anti-refleksbehandling, DVB-HD modul og Beo 6 - 64.495 DKK Mvh. Peter Pan
Redigerat av Unregisteredcb4534b0, 06 September 2011 - 07:16.
Postad 26 February 2012 - 20:36
Unregistered72210f23
-
Unregistered72210f23
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag kör en chansning på att du fortfarande har koll på denna tråd Peter Pan.
Mina svärföräldrar har en B&O stereo inköpt, tror jag kring 1987, och efter letande på internet så verkar det vara en Beocenter 9000 med Beovox penta högtalare. Egentligen använder de inte stereon längre men dom skulle vilja använda den till den till tv ljudet. Jag har hjälpt till att koppla in ljudet från tv till stereons aux, men eftersom det blir en fördröjning på ljudet (tillräckligt länge för att det skall bli irriterande) så är det inget alternativ. Tv:n är en L-G vet ej modellen mer än att den är 50 tum och två år gammal, den har givitvis både hdmi och röd/svart (hm kommer ej ihåg vad den heter) utgång.
Går det tror du att få någon ordning på fördröjningen så att ljudet är blir helt synkroniserat?
eller
Kan man helt enkelt strunta i stereon, skaffa sig en ny vanlig förstärkare, vet ej vad, och sedan på något sätt koppla in högtalarsladdarna in förstärkaren istället, och använda högtalarna som vanligt? och isåfall hur gör man då, byter man hela sladden eller nya kontakter (banan?) eller omkopplare?
Vore tacksam för svar....
Postad 17 April 2012 - 21:28
oster
-
oster
-
Användare
-
-
215 inlägg
Hej,
Jag ska köpa nya Bang Högtalare och valet står mellan Beolab 4 och Beolab 4000.
Vilken högtalare skulle ni köpa?
Vh
Oster
Postad 22 May 2012 - 09:06
blåraj
-
blåraj
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej, Sitter med ett par Bang & Olufsen Pentor, nu är det som så att minst två mellanregister är urfunktion och försöker hitta nya mellanregister. Dessa har tydligen numera utgått från sortimentet hos B&O men förmodligen inte från tillverkning (hoppas jag!?) Behöver lite hjälp om någon själ sitter med samma problematik eller någon element-fetischist kan dela med sig om möjligtvis vart jag kan hitta nya. Som synes på bild nr.2, har två element förmodligen blivit utbytta under sitt 26åriga liv! Info om elementet: Nokia 4ohm, 3094 LPB 80/19/120 FS 49131, 10275 Hjälp mottages tacksamt Bilder ligger under tråden: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=298344&hl=&fromsearch=1
Postad 22 June 2012 - 11:10
Unregisteredcb4534b0
-
Unregisteredcb4534b0
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej blåraj Det skulle stadig være muligt at bestille nye mellemtone højttaler til Beo Vox og Lab Penta. Men de skal bestilles hos en B&O forhandler, og monteres på et Bang & Olufsen værksted. Dette er besluttet af Bang & Olufsen. Prisen er ca 400 Dkr. pr stk + montering. _____________ Min hjemmeside.
Postad 15 July 2012 - 12:49
joefalk
-
joefalk
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej
Jag undrar om det finns någonstans man kan få reda på hur mekaniken i beosound century fungerar?
Någon som har kunskap om detta?
Har haft problemet att glaset inte alltid stängs och därför vill jag veta vilka sensorer som styr vad. Som det är nu så får jag hålla på med glaset tills det börjar fungera igen.
Någon form av glapp är det, tyvärr ett resultat av glada stunder.
Tacksam för fakta, spekulationer och allmän vänlighet
Postad 17 July 2012 - 18:40
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Inlägg dolda detta är en BO ägartråd - gillar man dem inte postar man inte här. Enkelt.
Postad 18 July 2012 - 08:44
Unregistered3ece8f6f
-
Unregistered3ece8f6f
-
Beroende
-
-
1069 inlägg
Hej alla,
gör ett första lite blygsamt inlägg i tråden. Jag ska precis i detta nu åka och hämta ett Beosystem 3000. Jag tror att det kommer bli bra som ett litet första smakprov på B&O. Jag tänker köra det mot en Airport Express via Aux och på så sätt få en liten och snygg anläggning på övervåningen här hemma.
Tänker följa tråden i fortsättningen, känner att inköpslistan kommer att växa....
mvh
Lasse
Redigerat av Unregistered3ece8f6f, 18 July 2012 - 11:35.
Postad 26 July 2012 - 20:20
fredl
-
fredl
-
Forumräv
-
-
762 inlägg
Jag ska äntligen koppla in min Ouverture-anläggning i vardagsrummet i nya huset.
Tanken är att koppla tv-out (optisk) via en konverter och in i aux på Ouverturen. Sedan vill jag koppla ouverturens lågsignal till ett par aktiva högtalare som jag har (icke B&O) i väntan på att rätt Beolab 4000 ska dyka upp i min närhet. De aktiva högtalarna vill ha vanliga RCA signaler och triggar automatiskt igång vid insignal.
Hade köpt nödvändiga komponenter i form av din-kontakter men har förlagt dem i samband med flytten. Vad behöver jag ha för kablar och kan man köpa dem färdiga till ett överkompligt pris? Alternativt var hittar jag kontakterna för att löda själv?
edit: Köper en 39586 från kjell & company och testar. Den verkar stämma bra överens.
Redigerat av fredl, 29 July 2012 - 09:07.
Postad 22 August 2012 - 18:45
clarity
-
clarity
-
Användare
-
-
121 inlägg
Edit: Slog till på en Beosound 3200, Beolab 4, Beo 4. Bytar ut 3200 så fort jag hittar en begagnad Beosound 9000 för ett bra pris och i bra skick.
Redan efter två dagar känner jag mig fräst.. vilken känsla och byggkvalitet. Ljudet är förvånansvärt bra, till och med utan sub inkopplad.. Känner dock att Beolabsen behöver lite support men det får jag ta lite senare.
Redigerat av clarity, 24 August 2012 - 17:12.
Postad 07 September 2012 - 11:13
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Jag har en Beolab 3200 på undervåningen. Vilka alternativ till högtalare finns, som jag kan hänga upp någonstans på övervåningen utan att dra kablar?
Redigerat av Numero1, 07 September 2012 - 11:14.
Postad 02 October 2012 - 12:46
Unregistered3ece8f6f
-
Unregistered3ece8f6f
-
Beroende
-
-
1069 inlägg
Ett sätt att få ljudet tådlöst är att köpa B&Os egna BeoLink Wireless 1, prislappen är dock inte kul...
Postad 31 October 2012 - 13:47
sjoholm20
-
sjoholm20
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej!
Är lite ny i BO världen men köpte nyligen en Beomaster 2400 och en Beogram 1900 med tillhörande Beovox S60 högtalare. Är otroligt nöjd med designen (självklart) och ljudet. Mest överraskad av ljudet alla komponenter är ju trots allt från 70-talet och låter som en väldigt bra modern stereo! 2x30 watt:)
Men så till en fråga! Jag vill gärna ha stativ till mina S60 högtalare och vad jag sett är originalstativen av "trumpet"-stil (se bilden..) Jag skulle således vara väldigt tacksam för tips om var man ska leta för att hitta dem! Alla tips är bra!
Redigerat av sjoholm20, 31 October 2012 - 13:48.
Postad 31 October 2012 - 20:33
blåraj
-
blåraj
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej blåraj
Det skulle stadig være muligt at bestille nye mellemtone højttaler til Beo Vox og Lab Penta. Men de skal bestilles hos en B&O forhandler, og monteres på et Bang & Olufsen værksted. Dette er besluttet af Bang & Olufsen. Prisen er ca 400 Dkr. pr stk + montering. _____________ Min hjemmeside.

Okej, jag har varit i kontakt med B&O Service Sverige, dem kunde inte se om dessa element ens fanns i lager samt om det gick att beställa hem. Känner du till om det är någon skillnad emellan de Nokia och Philips tillverkade elementen?
Postad 15 January 2013 - 14:06
rob08
-
rob08
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Har en fråga för er som har en av de nyare Beovision TV-apparaterna. Fungerar Comhems HD TV modul i dem utan problem?
Postad 15 January 2013 - 16:00
khaverblad
-
khaverblad
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Gissar att du syftar på på CA-modulen för programkort; men jo dessa skall fungera utan problem. Men är det det extern box som kopplas in via HDMI så är det business as usual och fungerar utan problem.
Postad 17 January 2013 - 03:32
henke-82
-
henke-82
-
Rookie
-
0 inlägg
Hej är lycklig ägare till ett par beolab 4000 som jag har kopplat till en airport express nu undrar jag om det går att
Koppla till en beolab 11?
Postad 24 February 2013 - 09:06
blåraj
-
blåraj
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej, Har en fundering att inhandla en Beolab 2:a och ett par Beolab 4000 för att komplettera upp tv-ljudet. Så som jag har tänkt är att köra optisk ut från tv:n till en dac, från dacen till Beolab 2:an och därifrån skicka ut signal till höger respektive vänster Beolab 4000. Är detta möjligt eller har jag missat något? Hej är lycklig ägare till ett par beolab 4000 som jag har kopplat till en airport express nu undrar jag om det går att Koppla till en beolab 11?
Du kan göra så som jag har tänkt om min fråga stämmer! Då Beolab 11 även har som Beolab 2:an utgångar med powerlink (?) för två högtalare?
Postad 27 February 2013 - 08:33
blåraj
-
blåraj
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej, Har en fundering att inhandla en Beolab 2:a och ett par Beolab 4000 för att komplettera upp tv-ljudet.
Så som jag har tänkt är att köra optisk ut från tv:n till en dac, från dacen till Beolab 2:an och därifrån skicka ut signal till höger respektive vänster Beolab 4000.
Är detta möjligt eller har jag missat något?
Du kan göra så som jag har tänkt om min fråga stämmer! Då Beolab 11 även har som Beolab 2:an utgångar med powerlink (?) för två högtalare?
Har undersökt frågan hos en B&O-handlare, Beolab 2 får ingen trigger från powerlinken, dock fungerar Beolab 11 som jag nämnde ovan. Dvs det är möjligt att koppla Optiskt > DAC > Beolab 11 > Beolab X
Postad 04 March 2013 - 14:05
henke-82
-
henke-82
-
Rookie
-
0 inlägg
Postad 26 March 2013 - 11:41
Unregistered962
-
Unregistered962
-
Guru
-
-
6725 inlägg
Skickade upp en Beolab 3500 i köket nu.
Postad 26 March 2013 - 20:40
Mrfifty
-
Mrfifty
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej!
Jag är lite akut behov av hjälp hoppas jag skriver rätt, Har googlat på nätet men hittar inte ett svar!
Jag har precis fått en Bang olufsen skivspelare modell Beogram 3000. Denna har en 5 polig din ut och jag tänkte koppla den till min hembio reciver nu till att börja med.
Så jag gick och köpte mig en http://www.kjell.com...terkabel-p39589
Men när jag kopplar detta till min reciver får jag inget ljud utan bara ett högt brumande! Jag har testat att både koppla med Riaa förstärkare och utan Riaa förstärkare!
Vad kan vara felet och hur löser jag detta?
Tacksam för svar!
Postad 26 March 2013 - 21:06
FreddeHardrocker
-
FreddeHardrocker
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Inte säker på att detta är relevant men jag hade en Beocenter 4500 och på den var jag tvungen att köpa till 2 stift med gängor (originaldel) och skruva in där den 5 poliga din-kontakten anslutes. Detta för att kunna köra AUX till stereon.
Kanske är nåt liknande som behövs i ditt fall.
Postad 26 March 2013 - 21:24
Mrfifty
-
Mrfifty
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Inte säker på att detta är relevant men jag hade en Beocenter 4500 och på den var jag tvungen att köpa till 2 stift med gängor (originaldel) och skruva in där den 5 poliga din-kontakten anslutes. Detta för att kunna köra AUX till stereon.
Kanske är nåt liknande som behövs i ditt fall.
Vad hittar jag den kopplingen? googla lite men vet inte riktigt vad som är rätt!
Postad 26 March 2013 - 21:30
FreddeHardrocker
-
FreddeHardrocker
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Innan du pluggar in din 5 poliga dinkontakt, lys med en ficklampa i kontakten på stereon. Hur många hål/stift har du och jämför med kablaget?
Postad 26 March 2013 - 21:35
Mrfifty
-
Mrfifty
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Innan du pluggar in din 5 poliga dinkontakt, lys med en ficklampa i kontakten på stereon. Hur många hål/stift har du och jämför med kablaget?
Min din kabel från 3000 sitter fast i Skivspelaren men kontakten ut som är en hane har 5 stift
Postad 26 March 2013 - 21:38
FreddeHardrocker
-
FreddeHardrocker
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ser det ut som att det skulle kunna få plats två stift till i den kontakten?
Postad 26 March 2013 - 21:41
Mrfifty
-
Mrfifty
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ser det ut som att det skulle kunna få plats två stift till i den kontakten?
https://www.minhembi...c_id=438958.jpgSå ser den ut
Postad 26 March 2013 - 21:44
FreddeHardrocker
-
FreddeHardrocker
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Japp det jag menade. Där ska du kunna skruva i två stift till, det har med ljudet att göra på nåt sätt. Jag har tyvärr glömt hur och varför. Men tror att detta kan hjälpa. Vill minnas att jag köpte dessa härifrån ---> http://www.lokaldele...-TV AB/Dialect/
Lycka till!! Skriv gärna hur det har gått.
Postad 27 March 2013 - 08:19
khaverblad
-
khaverblad
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
DIN-kontakt med 5 stift är standard för skivspelare och de två extra stiften är för extra B&O funktioner; t ex jag har själv en BeoGram där de två extra stiftens ger mig möjligheten att styra skivspelaren via fjärrkontroll. Såg nu när jag läste ditt inlägg (så redigerade inlägget) igen att du redan provat med en RIAA-förstärkare; det enda jag kan komma på skulle vara om RIAA förstärkaren du har inte fungerar med den pick-up som sitter på skivspelaren (lite långsökt men ändå). Kör själv med en NAD RIAA-förstärkare som inte kostar så himla mycket och låter helt okay -> http://www.hifiklubb...forstarkare.htmOm du har tillgång till en BeoCenter 9000 eller liknande så har dessa inbyggd RIAA-förstärkare mest för att testa om skivspelaren fungerar. Annars låter som att du kanske måste få någon att titta över skivspelaren vad som kan vara fel. Kolla av till exempel med BeoXperten i Malmö om han kan vara till hjälp. Finns även ett vintage forum för diskussioner kring reperation och renovering av gammal utrustning på BeoWorld: http://forum.beoworl.../forums/28.aspx samt även BeoGram forum där du bör kunna hitta lite mer info http://forum.beoworl.../forums/27.aspx
Redigerat av khaverblad, 27 March 2013 - 09:52.
Postad 27 March 2013 - 21:32
Mrfifty
-
Mrfifty
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
DIN-kontakt med 5 stift är standard för skivspelare och de två extra stiften är för extra B&O funktioner; t ex jag har själv en BeoGram där de två extra stiftens ger mig möjligheten att styra skivspelaren via fjärrkontroll. Såg nu när jag läste ditt inlägg (så redigerade inlägget) igen att du redan provat med en RIAA-förstärkare; det enda jag kan komma på skulle vara om RIAA förstärkaren du har inte fungerar med den pick-up som sitter på skivspelaren (lite långsökt men ändå). Kör själv med en NAD RIAA-förstärkare som inte kostar så himla mycket och låter helt okay -> http://www.hifiklubb...forstarkare.htm
Om du har tillgång till en BeoCenter 9000 eller liknande så har dessa inbyggd RIAA-förstärkare mest för att testa om skivspelaren fungerar.
Annars låter som att du kanske måste få någon att titta över skivspelaren vad som kan vara fel. Kolla av till exempel med BeoXperten i Malmö om han kan vara till hjälp. Finns även ett vintage forum för diskussioner kring reperation och renovering av gammal utrustning på BeoWorld: http://forum.beoworl.../forums/28.aspx samt även BeoGram forum där du bör kunna hitta lite mer info http://forum.beoworl.../forums/27.aspx
Tack för all hjälp men tyvärr har jag testat de mesta idag, tydligen verkar de enligt BO att de är ett jord fel i spelaren, vet dock inte hur man löser de!
Postad 29 March 2013 - 18:08
Unregistered2238
-
Unregistered2238
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon som vet hur man kan se album omslagen på en Beo6 fjärrkontroll? Jag kan se dem i smått men inte i stort riktigt konstigt.
Postad 02 July 2013 - 14:01
aftersun
-
aftersun
-
Forumräv
-
-
526 inlägg
Hej,
Jag har nyligen införskaffat mig en Beosound 9000 kopplad till min Onkyo receiver. Vilken fantastisk pjäs. Dock får jag inte riktigt till ljudet. Just nu har jag kopplat ljudet via en DIN (5-polig) till 2xRCA kontakt rakt in i receivern. Ljudet är "okej" men sprakar och knastrar när jag stoppar/startar/byter spår.
Jag har även testat en digital koaxialkabel via digital out från beosound 9000, detta fungerade något bättre men upplever eventuellt förluster i ljudkvalité.
Vad rekommenderar ni experter?
Postad 14 January 2014 - 23:05
Unregisteredcb4534b0
-
Unregisteredcb4534b0
-
Amatör
-
-
71 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|