Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HEMLIGHETEN bakom bäst bas i film! (lång)

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 januari 2006 - 19:03

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Gjorde ett annorlunda test den här gången. Kopplade subben via högnivå ( högtalarkablar) från front left på receivern och körde inledningscenen i Star Wars filmen.
Vred frekvensen i botten (20 -40 hz) på subben och den mullrade på som vanligt, dock lite svagare än med lågnivå. db för subben är då inställd på +8 i setupen i receivern.

Min teori är att Vincent receivern är konstruerad så att den skickar all bas till frontarna oavsett subb yes eller no i setupen så länge frontarna står på large. Kanske tack vare den kraftiga strömförsörjningen??.

Infon i manualen är VÄLDIGT kortfattad.

Mvh Jörgen.

Klämmer in ett test till här som jag gjorde med en Yamaha rx-v396 och visst blir det skillnad i lågfrekvenserna när jag växlar mellan BOTH ( subb och frontar) och MAIN ( bara frontar).
Lågbasen försvinner från frontarna när BOTH läget är på.

Klar skillnad mellan olika receivrar.

Redigerat av Limpans, 14 januari 2006 - 14:04.

Postad 09 januari 2006 - 19:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Gjorde ett annorlunda test den här gången. Kopplade subben via högnivå ( högtalarkablar) från front left på receivern och körde inledningscenen i Star Wars filmen.
Vred frekvensen i botten (20 -40 hz) på subben och den mullrade på som vanligt, dock lite svagare än med lågnivå. db för subben är då inställd på +8 i setupen i receivern.

Min teori är att Vincent receivern är konstruerad så att den skickar all bas till frontarna oavsett subb yes eller no i setupen så länge frontarna står på large. Kanske tack vare den kraftiga strömförsörjningen??.

Infon i manualen är VÄLDIGT kortfattad.

Mvh Jörgen.

OBS: är det någon som ser något fel med testet så får ni gärna rätta mig om jag har fel.

<{POST_SNAPBACK}>

det är nog inte kraftförsörning det beror på det finns många av-recivrar i den högre prisklassen som har bra strömförsörning .

Postad 10 januari 2006 - 22:06

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
För att inte få något frekvensbortfall så måste man alltså ha delningen till suben på 120 Hz. Det vill man ju inte ha för att då är det ju risk att man kan lokalisera ljudet lättare, om man har en sub alltså. Har man två subbar så kan man ju ha 120 Hz.
Ska koppla om och köra som jonzy nån dag. Verkar ju helt klart bästa alternativet.

Ska testa dina ljudspår Lyckman, tackar. Bara jag får de att funka :)

Redigerat av cs_gve, 10 januari 2006 - 22:07.

Postad 10 januari 2006 - 22:27

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

För att inte få något frekvensbortfall så måste man alltså ha delningen till suben på 120 Hz. Det vill man ju inte ha för att då är det ju risk att man kan lokalisera ljudet lättare, om man har en sub alltså. Har man två subbar så kan man ju ha 120 Hz.
Ska koppla om och köra som jonzy nån dag. Verkar ju helt klart bästa alternativet.

Ska testa dina ljudspår Lyckman, tackar. Bara jag får de att funka :)

<{POST_SNAPBACK}>

om man kopplar på traditionelt vis och skär subben vid 120 hz med det inbyggda filtret så går inte frontarna under det har testat men det kan vara skillnad mellan förstärkare och tillverkare
kastade i väg ett mail till den tekniska direktör som har hand om nad men han klarade inte av och förstå svenska och han är dansk så det var till att fila om mailet till engelska .
och där tog jag upp problemet med var tar 80-120hz lfe vägen om subben står på 80hz low pass och front på large men har inte fått svar ännu så det har nog gått till england så det skall bli roligt att se om dom kan tala om var lfe 80-120hz tar vägen.
och jag kommer inte att ta emot en halv taskig för klaring .
och jag tycker att man skall ställa dom som tillverkar eller importerar av-recivrar mot väggen
för man betalar ganska många tusen för en av-reciver som inte funkar som det är tänkt
men jonzy kan väl tala om vilken av-reciver som funkade som det skall göra.
annars får man koppla enligt hans förslag.

Postad 10 januari 2006 - 22:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Enligt Lyckman's tester så får man ju informationsbortfall även vid jonzy's koppling, men det kan ju självklart vara annat på andra förstärkare.

Postad 10 januari 2006 - 23:14

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt denna diskussion. LFE är en signal pålagd i efterskott och avsedd för subwoofer. Då är det väl inte så konstigt att LFE inte hörs i frontarna?
Verkar ju som att frontarna får fullrange om dom står inställda på LARGE(tittade på diagrammet på föregående sida)vare sig subben är på eller inte. Däremot så blir basfrekvenserna svagare eftersom dom delas med subben om man har den inkopplad. Men det är fortfarande fullrange. Och jag hoppas ju på att ni inte räknar in LFE i fullrange?
På min stärkare hör man då klar skillnad mellan SMALL och LARGE i frontarna med subben inkopplad. Vilken måste tyda på att det är fullrange vid LARGE.

Postad 11 januari 2006 - 00:37

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt denna diskussion. LFE är en signal pålagd i efterskott och avsedd för subwoofer. Då är det väl inte så konstigt att LFE inte hörs i frontarna?
Verkar ju som att frontarna får fullrange om dom står inställda på LARGE(tittade på diagrammet på föregående sida)vare sig subben är på eller inte. Däremot så blir basfrekvenserna svagare eftersom dom delas med subben om man har den inkopplad. Men det är fortfarande fullrange. Och jag hoppas ju på att ni inte räknar in LFE i fullrange?
På min stärkare hör man då klar skillnad mellan SMALL och LARGE i frontarna med subben inkopplad. Vilken måste tyda på att det är fullrange vid LARGE.

<{POST_SNAPBACK}>

och du har väl gjort mätningar på frekvens omfånget

Postad 11 januari 2006 - 01:00

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Enligt Lyckman's tester så får man ju informationsbortfall även vid jonzy's koppling, men det kan ju självklart vara annat på andra förstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. Jag hoppas innerligt att det är en designmiss på just den processorn. Skall testa med min Rotel.. När jag får tid..

I efterskott? LFE-Spåret tas fram när filmljudet mixas. Det är upp till ljudteknikern vad som skall finnas där, och det finns inget alls som säger att du har samma information till tex LR. LFE skickas normalt till frontarna när subwoofer=NO.

Huvudproblemet är att de flesta skär subben vid 80hz eller lägre. LFE-Spåret kan enligt Dolbys LFE spec innehålla information upp till 120hz. De 40hz (eller mer) som skärs bort går INTE till frontarna när subwoofer=YES utan tas helt enkelt bort.

Det du ser på bilderna av spectrumanalysatorn är att i det senare fallet så ligger LFE-signalen adderad på LR. Signalen blir då 10dB högre. Att den ligger 10db högre hänger även det på Dolby LFE specen. LFE spåret har 10db högre medelnivå än de övriga kanalerna. Jag menar på att LFE-signalen egentligen borde sänkas 10db innan den läggs på LR för att det skall bli "rätt". För omvänt så kan det finnas basinformation i LR som inte existerar i LFE. Skall LFE signalen då tillåtas "maskera" LR-signalen bara för att LFE skickas till frontarna? (I fallet med SUB=YES kan man ju styra nivån separat och på så sätt få balans)

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 11 januari 2006 - 01:06.

Postad 11 januari 2006 - 01:56

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0

Det du ser på bilderna av spectrumanalysatorn är att i det senare fallet så ligger LFE-signalen adderad på LR. Signalen blir då 10dB högre. Att den ligger 10db högre hänger även det på Dolby LFE specen. LFE spåret har 10db högre medelnivå än de övriga kanalerna. Jag menar på att LFE-signalen egentligen borde sänkas 10db innan den läggs på LR för att det skall bli "rätt". För omvänt så kan det finnas basinformation i LR som inte existerar i LFE. Skall LFE signalen då tillåtas "maskera" LR-signalen bara för att LFE skickas till frontarna? (I fallet med SUB=YES kan man ju styra nivån separat och på så sätt få balans)

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>

LFE-signalen är ju en "effektkanal" och är väl satt 10 dB högre just för att det ska ge extra effekt.
Och om den signalen spelas upp i en sub eller i en fronthögtalare spelar väl ingen roll med avseende på "maskering" av andra ljudsignaler. När den spelas upp i två frontar torde den dock bli ytterligare 3 dB högre, men det kanske kompenseras av receivern?

Om man sänker volymen på LFE-signalen först och sedan sätter Sub=off, kommer LFE-signalen då styras till frontarna utifrån senast lagrade volym för suben eller är det bara + 10 dB som gäller?

Postad 11 januari 2006 - 15:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. Jag hoppas innerligt att det är en designmiss på just den processorn. Skall testa med min Rotel.. När jag får tid..

I efterskott? LFE-Spåret tas fram när filmljudet mixas. Det är upp till ljudteknikern vad som skall finnas där, och det finns inget alls som säger att du har samma information till tex LR. LFE skickas normalt till frontarna när subwoofer=NO.

Huvudproblemet är att de flesta skär subben vid 80hz eller lägre. LFE-Spåret kan enligt Dolbys LFE spec innehålla information upp till 120hz. De 40hz (eller mer) som skärs bort går INTE till frontarna när subwoofer=YES utan tas helt enkelt bort.

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>

rotel andvänder samma processor som nad hk acram cambrige

Redigerat av Unregistered1022, 11 januari 2006 - 18:53.

Postad 11 januari 2006 - 16:49

TygelBy
  • TygelBy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag bara spekulerar här, men kan det inte vara så att delningen i receivern bara gäller LR- och surround-kanalerna och inte LFE, dvs att LFE-spåret inte bryts utan spelar sin fulla information (ända upp till 120Hz) i subben i alla fall?
Oftast står det ju i receiver-manualen att man skall ställa brytfrekvensen i subben till max...(kanske pga just detta?)

Är det någon som kollat?

/TygelBy

Postad 11 januari 2006 - 21:45

Unregisterede13144d8
  • Unregisterede13144d8
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag har inte fattat hur man skall koppla detta.

Man rycker ut sub kabeln ur stärkaren och trycker in den i pre-out för frontarna, så långt är det grönt. Men man måste ju ha något mellan pre-out och main in för frontarna också annars blir det knäpptyst i frontarna :wub:

Postad 12 januari 2006 - 00:11

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1 800 inlägg
  • 0

Jag har inte fattat hur man skall koppla detta.

Man rycker ut sub kabeln ur stärkaren och trycker in den i pre-out för frontarna, så långt är det grönt. Men man måste ju ha något mellan pre-out och main in för frontarna också annars blir det knäpptyst i frontarna  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Skall du köra lågnivå till subben så måste du ha en y-split så du kan koppla på subban på pre-out utan att bryta slingan mellan pre-out och main-in.

Ett annat alternativ är att koppla högnivå till subban om du nu har tillgång till högnivå på den.

Glöm inte sedan att ha frontarna inställda på "large" och subutgången inaktiverad på stärkaren.

/Heron

Postad 12 januari 2006 - 10:19

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Låter intressant detta men undrar en sak.

På tex Audio Pros Blue Diamond så är det ju inbyggd acebass och man ansluter ju dessa högtalare med både lågnivå och högnivå.

Men egentligen så borde man alltså kunna skippa lågnivå kabeln HELT och bara använda sig av högnivå och inaktivera subutgången.

Detta låter märkligt tycker jag.. eller?

Och på subbar som har både högnivå och lågnivå finns det då ngn anledning att använda lågnivå ingången om det blir så mycket bättre via högnivå.?

Postad 12 januari 2006 - 11:00

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1 800 inlägg
  • 0

Låter intressant detta men undrar en sak.

På tex Audio Pros Blue Diamond så är det ju inbyggd acebass och man ansluter ju dessa högtalare med både lågnivå och högnivå.

Men egentligen så borde man alltså kunna skippa lågnivå kabeln HELT och bara använda sig av högnivå och inaktivera subutgången.

Detta låter märkligt tycker jag.. eller?

Och på subbar som har både högnivå och lågnivå finns det då ngn anledning att använda lågnivå ingången om det blir så mycket bättre via högnivå.?

<{POST_SNAPBACK}>

I detta fall skulle jag skippa detta med att spela upp även LFE-ljudet i frontarna. Jag har en känsla av att AP Blue Diamonds passiva bas/mellanregister snarare stjälper än hjälper.
Däremot kan man köra LFE till de aktiva basarna samt ha recieverns subsignal inställd på "both".

/Heron

Postad 12 januari 2006 - 11:04

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Frågan är ju om det blir SÅ mycket bättre. Mycket krångel för lite tycker jag det verkar som. Skillnad kanske man hör men kom ihåg att frontarna spelar fortfarande upp den lågbas som finns i filmens vanliga ljudspår så så mycket mister man nog inte i frekvensbortfall och om man gör det så får man väl höja volymen :wub: . Jag kommer att fortsätta köra lågnivå som vanligt för hos mig mullrar det på bra. Men jag bor i lägenhet så jag kan inte kräma järnet iaf.

Postad 12 januari 2006 - 16:30

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det blir SÅ mycket bättre. Mycket krångel för lite tycker jag det verkar som. Skillnad kanske man hör men kom ihåg att frontarna spelar fortfarande upp den lågbas som finns i filmens vanliga ljudspår så så mycket mister man nog inte i frekvensbortfall och om man gör det så får man väl höja volymen  :rolleyes: . Jag kommer att fortsätta köra lågnivå som vanligt för hos mig mullrar det på bra. Men jag bor i lägenhet så jag kan inte kräma järnet iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Gör givetvis precis som du vill.

Men, i exempelvis scenen i "The Haunting" jag skriver om i första inlägget, så är skillnaden som natt och dag.

Just so you know...

/Jonzy

PS. Det är inte alls krångligt att göra det första testet - bara sätta subwoofer = NO och kör! Redan här skall du märka att basen blir väsentligt bättre, trots att inte ens subben är med i matchen. Men det beror givetvis på din förstärkare, dina frontar, din sub, ditt rum samt vilken filmscen vi pratar om.

Redigerat av jonzy, 12 januari 2006 - 16:43.

Postad 12 januari 2006 - 16:39

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Vad sägs om en kortfattad sammanfattning av vad ni har kommit fram till? :rolleyes:

Postad 12 januari 2006 - 16:41

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Dubbelpost.

Redigerat av jonzy, 12 januari 2006 - 16:42.

Postad 12 januari 2006 - 16:50

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Alltså, om jag sätter sub på none och låter frontarna ta hand om allt får jag inte ens i närheten av samma basupplevelse som jag får med subben på. Det är rent av skrattretande. Visst, det kan bero på mina frontar men utav det jag har läst så ska dom gå riktigt djupt, vilket jag också tycker dom gör men de kommer ju inte ens i närheten utav kraften som subben har. Jag menar, soffan skakar ju inte ens med bara frontarna :rolleyes:

Postad 12 januari 2006 - 17:05

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Alltså, om jag sätter sub på none och låter frontarna ta hand om allt får jag inte ens i närheten av samma basupplevelse som jag får med subben på. Det är rent av skrattretande. Visst, det kan bero på mina frontar men utav det jag har läst så ska dom gå riktigt djupt, vilket jag också tycker dom gör men de kommer ju inte ens i närheten utav kraften som subben har. Jag menar, soffan skakar ju inte ens med bara frontarna   :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Bra - en person som verkligen testat!

I ditt fall gav ändringen ingen förbättring. Sedan skall man ju även koppla in subben på preout för att slutföra ändringen. Men hör man ingen förbättringen i första steget (bara genom att sätt Subwoofer = No), så är det ingen idé att gå vidare tycker jag.

Då får vi gratulera dig till antingen en kanon-subb, eller så är dina frontar lite klena, eller så är högtalarplacering/möblering/rummet bra i detta fall. Eller en kombination av allt :-)

Sammanfattningsvis, många saker spelar in huruvida detta blir bättre eller inte. I ditt fall blev det inte bättre, i mitt och brorsans fall blev det bättre. Eftersom det är så enkelt att testa och kostar 0 kr så ville jag dela med mig av detta tips.

Fler som testat?

/Jonzy

Redigerat av jonzy, 12 januari 2006 - 17:08.

Postad 12 januari 2006 - 17:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0
tror nästan att ekon har missuppfatat hur man skall koppla
jo det funkar utmärkt .

Postad 12 januari 2006 - 17:12

Scandinavian
  • Scandinavian
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppsan! Mysteriet tätnar ytterligare!

Materialet verkar ju vara skrivet för dem som gör 5.1-mixar?

Ett par citat är intressanta:

"There is also the problem of the LFE channel (which is not the same thing as the Summation Sub Channel) having a bandwidth of 20Hz to 120Hz and a fixed frequency bass management system with a crossover frequency of 80Hz will not reproduce the entire range of frequencies, it's missing the 80 to 120 Hz frequencies). There really isn't much a surround sound engineer can do about this. "

samt

"Even with the best speakers you should probably test your mix on a consumer system. While mixing your audio use a bass management system so you can make descisions based on the standard that THX/Dolby has set."

Kan någon förklara hur man kan undvika bortfallet 80-120 Hz (utan att använda min, dvs. trådskaparens, uppsättning)?

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>

Detta gäller enbara DTS spår för BIO-salonger där LFE-kanalen inte är diskret (alltså 5.0). DTS (DVD) för hemmabruk har 5.1 och har hela frekvensspektrat. Mycket att gå igenom, men här finns svar på allas frågor: http://www.hometheat...april-2000.html

Att basnivån ökar när man skickar LFE till huvudhögtalarna är inte så konstigt när kanalen dessutom är förstärkt 10 dB jmf med övriga kanaler. Vidare rekomenderar de att man aldrig enbart sänder LFE till subben, då den i vissa fall inte kommer arbeta alls (då LFE information saknas) och huvudhögtalarna får då jobba ihjäl sig.

EDIT:
Anledningen att det saknas frekvenser i DTS för Bio är enligt artikeln att det skulle krävas 20% mer utrymme på lagringsmediat. Som tydligen inte finns... (gäller då alltså inte DD som tar mindre bandbredd).

Redigerat av Scandinavian, 12 januari 2006 - 17:16.

Postad 12 januari 2006 - 18:20

Unregisterede13144d8
  • Unregisterede13144d8
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

I ditt fall gav ändringen ingen förbättring. Sedan skall man ju även koppla in subben på preout för att slutföra ändringen. Men hör man ingen förbättringen i första steget (bara genom att sätt Subwoofer = No), så är det ingen idé att gå vidare tycker jag.

Då får vi gratulera dig till antingen en kanon-subb, eller så är dina frontar lite klena, eller så är högtalarplacering/möblering/rummet bra i detta fall. Eller en kombination av allt :-)

Sammanfattningsvis, många saker spelar in huruvida detta blir bättre eller inte. I ditt fall blev det inte bättre, i mitt och brorsans fall blev det bättre. Eftersom det är så enkelt att testa och kostar 0 kr så ville jag dela med mig av detta tips.

Fler som testat?

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har testat jag också trots att jag inte har någon sub. Om jag sätter sub=yes så blir basen i frontarna lika stor som en planktonfis i yttre rymden.
Den dag jag skaffar en sub skall jag absolut testa ditt sätt att koppla.

Postad 12 januari 2006 - 22:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
[quote name='Scandinavian' date='Jan 12 2006, 17:12 ']

Vidare rekomenderar de att man aldrig enbart sänder LFE till subben, då den i vissa fall inte kommer arbeta alls (då LFE information saknas) och huvudhögtalarna får då jobba ihjäl sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kommer det sig då att processorerna inte använder huvudhögtalarna som "draghjälp", när dem står som Large?

[quote name='Zimex' date='Jan 12 2006, 18:20 ']

..... Om jag sätter sub=yes så blir basen i frontarna lika stor som en planktonfis i yttre rymden.
Den dag jag skaffar en sub skall jag absolut testa ditt sätt att koppla.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
hmm hehe verkar som om Starwars verkar inte bli lika mäktig i detta läget alltså.. hmm :rolleyes:

//Loofy

Postad 12 januari 2006 - 22:30

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

jo det funkar utmärkt .

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag har inte missuppfattat, grejen är den att när jag bara låter mina frontar ta hand om LFE'n dvs jag kör med subben på "none" samt fysiskt avstängd så får jag knappast någon förbättring jämfört med att köra med sub på "LFE" samt ha den påslagen. Basen är inte i närheten av när jag kör med subben.

Om jag dock kopplar enligt ditt sätt Jonzy samt subben via pre-out så blir det ju bra igen, men det är inte mycket skillnad mot att köra det vanliga viset!

Postad 12 januari 2006 - 22:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

jo det funkar utmärkt .

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag har inte missuppfattat, grejen är den att när jag bara låter mina frontar ta hand om LFE'n dvs jag kör med subben på "none" samt fysiskt avstängd så får jag knappast någon förbättring jämfört med att köra med sub på "LFE" samt ha den påslagen. Basen är inte i närheten av när jag kör med subben.

Om jag dock kopplar enligt ditt sätt Jonzy samt subben via pre-out så blir det ju bra igen, men det är inte mycket skillnad mot att köra det vanliga viset!

<{POST_SNAPBACK}>

meningen med jonzys koppling är att man skall koppla suben på pre out l+r kanalerna
du har ju kopplat bort subben helt enlig vad du skriver.

Postad 12 januari 2006 - 22:37

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppsan! Mysteriet tätnar ytterligare!

Materialet verkar ju vara skrivet för dem som gör 5.1-mixar?

Ett par citat är intressanta:

"There is also the problem of the LFE channel (which is not the same thing as the Summation Sub Channel) having a bandwidth of 20Hz to 120Hz and a fixed frequency bass management system with a crossover frequency of 80Hz will not reproduce the entire range of frequencies, it's missing the 80 to 120 Hz frequencies). There really isn't much a surround sound engineer can do about this. "

samt

"Even with the best speakers you should probably test your mix on a consumer system. While mixing your audio use a bass management system so you can make descisions based on the standard that THX/Dolby has set."

Kan någon förklara hur man kan undvika bortfallet 80-120 Hz (utan att använda min, dvs. trådskaparens, uppsättning)?

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>

Detta gäller enbara DTS spår för BIO-salonger där LFE-kanalen inte är diskret (alltså 5.0). DTS (DVD) för hemmabruk har 5.1 och har hela frekvensspektrat. Mycket att gå igenom, men här finns svar på allas frågor: http://www.hometheat...april-2000.html

Att basnivån ökar när man skickar LFE till huvudhögtalarna är inte så konstigt när kanalen dessutom är förstärkt 10 dB jmf med övriga kanaler. Vidare rekomenderar de att man aldrig enbart sänder LFE till subben, då den i vissa fall inte kommer arbeta alls (då LFE information saknas) och huvudhögtalarna får då jobba ihjäl sig.

EDIT:
Anledningen att det saknas frekvenser i DTS för Bio är enligt artikeln att det skulle krävas 20% mer utrymme på lagringsmediat. Som tydligen inte finns... (gäller då alltså inte DD som tar mindre bandbredd).

<{POST_SNAPBACK}>

sen har väl utveklingen gått framåt både på hårdvara och mjukvara sen har dvd skivorna fått duallayer så det har hänt en hel del sen articlen var skriven

Postad 12 januari 2006 - 23:37

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

meningen med jonzys koppling är att man skall koppla suben på pre out l+r kanalerna

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet, dock säger han själv att det inte är någon mening att fortsätta om man inte tycker att det blir bättre direkt av att bara ställa sub på none och sen inte koppla den via pre-out.

Postad 13 januari 2006 - 17:18

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet, dock säger han själv att det inte är någon mening att fortsätta om man inte tycker att det blir bättre direkt av att bara ställa sub på none och sen inte koppla den via pre-out.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill hålla med dig. Om du inte direkt upplever en förbättrad bas då du sätter Subwoofer = No (och om du bortser från bortfallet av djupbas), så är inte denna förändring av godo för just din uppsättning och ditt rum.

I och för sig bör man hitta bra referensscener på DVD som innehåller både bra mid-bas och djup-bas när man testar ändringen. Min absoluta favorit är som sagt The Haunting som jag skrev om i inlägg nr 1. Men det finns även andra bra exempel - testa även gärna med live-musik eller musik i någon film.

/Jonzy

Postad 19 augusti 2007 - 18:02

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Aktiverar tråden bara.... för nya läsare,Läs första inlägget.

Postad 19 augusti 2007 - 18:07

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Aktiverar tråden bara.... för nya läsare,Läs första inlägget.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra drag höredu. Hade faktiskt glömt denna tråd. Kan dock vara bra för många att läsa som funderar på just om detta med basen.

// Sat

Postad 07 oktober 2007 - 13:29

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Älskar denna tråden, varje gång jag är lite nerstämd så kan jag öppna denna och läsa första inlägget och få mig ett gott skratt, han tror verkligen på att han har kommit på nåt! lol
:)

Postad 07 oktober 2007 - 14:05

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Länge sen den startades. Måste bara få säga att det verkar ju vara ännu mer trubbel att få det att låta bra på detta sättet.
Kan väl inte vara värt att ändra för att få det att låta bra i en viss scen, med vissa högtalare, i vissa frekvenser, under vissa förhållanden, i vissa hus/lägenheter med viss akustik i rummet, med vissa förstärkare och vissa baslådor! =D

Fast jag ska inte säga för mycket. Har ju inte testat. Mycket möjligt att det låter bra!

Postad 07 oktober 2007 - 14:55

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Älskar denna tråden, varje gång jag är lite nerstämd så kan jag öppna denna och läsa första inlägget och få mig ett gott skratt, han tror verkligen på att han har kommit på nåt! lol
:)

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om att det är konstigt skrivet men det är nog långt ifrån alla som vet hur en vanligt surround förstärkare hanterar basljud.

Tycker detta är en bra tråd, den fick mig att kasta bort min baslåda, tills jag har råd att köpa en med dubbla ingångar, som jag kan koppla på frontarnas preout (Y kabel gick inte).

Redigerat av darkages, 07 oktober 2007 - 14:56.

Postad 22 januari 2008 - 03:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Hur många var det i slutändan som gick över till det "nya" sättet att koppla basen egentligen?

Körde själv utan sub i 1år och därmed sub=none. När jag väll införskaffade sub så bytte jag givetvis till sub=yes. Tycker själv att ljudet är mycket bättre med sub=yes och sub, än sub=no utan sub. Så det verkar inte vara nåt för mig att testa i alla fall. Hade varit kul dock att veta hur många som tyckte det var bättre i slutändan?

Postad 22 januari 2008 - 09:09

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1 800 inlägg
  • 0
Det är inte så man skall jämföra om man skall jämföra en standardinställning med sub kontra trådskaparens inställning. Trådskaparens inställning är sub=none på recievern och sedan kopplar man in suben på front pre out. Då får både suben och fronthögtalarna fullregisterbas + lfe. OBS, detta är inget för små fronthögtalare.

/Heron

Postad 22 januari 2008 - 11:31

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Har inte tänkt på det förr men för länge sedan läste jag om biosalonger och THX systemet. Som jag kommer ihåg det så tog man bort ljudet från frontarna och körde det till suben, Delat på 80hz (delningen på 80 är fördelaktigt för dialogen om jag kommer ihåg IÖhman rätt).
Detta för att avlasta förstärkaren, basljud kräver ju mer energi för att återges.

Min tanke är då att detta är avsiktligt av konstruktören då med rätt system skulle det kunna låta bättre om man helt enkelt tog bort basljuden. Min tanke är att förstärkaren blir mer strömstark då. Och får högre klipp gräns, filmljud är ju ganska dynamiskt.

Dessutom är iaf min THX märkt, om det har nåt i med detta att göra vet jag inte. Men när jag spelar musik på min så spelar jag bas både på frontar och sub, till skillnad från film då det är antingen eller.

Redigerat av darkages, 22 januari 2008 - 11:32.

Postad 22 januari 2008 - 12:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Har inte tänkt på det förr men för länge sedan läste jag om biosalonger och THX systemet. Som jag kommer ihåg det så tog man bort ljudet från frontarna och körde det till suben, Delat på 80hz (delningen på 80 är fördelaktigt för dialogen om jag kommer ihåg IÖhman rätt).
Detta för att avlasta förstärkaren, basljud kräver ju mer energi för att återges.

Vet inte riktigt om du menar i biosammanhang, men där kör man inte alls samma system som man gör hemma. På biografer har man huvudhögtalarna som går ner till runt 40 Hz och sen en LFE-kanal som bara återges i en LFE-subwoofer.

Hur det ser ut på biografer är i stort ett resultat av tradition, snarare än hur det bör se ut om man vill ha bästa prestanda.

Dessutom är ljudmixarna nuförtiden helt olika för biosammanhang och för hemmabruk.

MVH
/Chuck

Postad 22 januari 2008 - 15:18

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om du menar i biosammanhang, men där kör man inte alls samma system som man gör hemma. På biografer har man huvudhögtalarna som går ner till runt 40 Hz och sen en LFE-kanal som bara återges i en LFE-subwoofer.

Hur det ser ut på biografer är i stort ett resultat av tradition, snarare än hur det bör se ut om man vill ha bästa prestanda.

Dessutom är ljudmixarna nuförtiden helt olika för biosammanhang och för hemmabruk.

MVH
/Chuck

Mycket väl jag kommer ihåg fel eller skriver om ett gammalt system, läste detta för några år sedan på en sida om historien om biograferna ljudsystem. Vad jag vill minnas sa det där THX kom att var man tvungen att dela ljudet då vanliga systemet inte orkade med bas ljud, jag vill minnas att delningen skedde just på 80hz, då.
Min tanke var då att eftersom detta fenomen uppstår så kanske det är en rest från gamla THX.

Att systemen är olika och mixarna är olika tvivlar jag inte en sekund på men min tanke är att det hindrar väl inte eventuella arv från biosalongen till hembion.

Kan förtydliga att detta är helt ryckt ut luften och sidans riktighet vet jag inte heller. Vill bara ventilera idéer till varför det blir på detta viset. Man kanske skulle skicka ett mail till tillverkaren! ;)

ps THX är en standard inte ett ljud format det vet jag, kan hända jag råkat blanda ihop saker!

Redigerat av darkages, 22 januari 2008 - 15:28.

Postad 22 januari 2008 - 16:15

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
darkages, du har säkerligen rätt i det här med THX, då de (med rätt enligt mitt sätt att se på det) varit hårda med just delningen vid 80 Hz.

Jag pratade mest om bioljud i stort, då det normalt skiljer sig en hel del från det ljud vi har hemma (tack och lov...).

MVH
/Chuck

Postad 22 januari 2008 - 18:25

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Har en fråga angående detta som någon vänlig själ kanske kan svara på. :D

Går tredje året på gymnasiet och kommer antagligen börja på Chalmers till hösten. Detta kommer antagligen innebära en lägenhet och då har jag självklart sedan länge funderat på hur jag skall göra med hemmabio anläggningen. Som det ser ut nu så har jag en NAD C372 stereoförstärkare och ett par Cerwin Vega CLS-12 hos morsan. Hos farsan har jag ett Denon hemmabio paket beståendes av AVR-1706 och ett SYS-56HT högtalarsystem. Det jag har tänkt är nu att sälja recievern och köpa en AVR-1909 (när den släpps) och sedan koppla pre-out till NAD:en som skall driva CV högtalarna som frontar i paketet. Nu är det så att subben i SYS-56HT går ner till 30Hz och CV högtalarna går ner till 32Hz. Jag vet att CV högtalarna kan ge enormt kraftig och mustig bas och funderar därför på att skippa subben och bara köra med frontarna. Tänker jag rätt här eller borde jag ha med subben ändå??

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få! :lol:
Niklas

EDIT: Jag kom även på att det blir ju lite problem om jag behöver lägga subben på pre-out som tråden säger när jag har NAD:en på pre-out..

Redigerat av Explorer45, 22 januari 2008 - 18:27.

Postad 22 januari 2008 - 19:19

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Går tredje året på gymnasiet och kommer antagligen börja på Chalmers till hösten. Detta kommer antagligen innebära en lägenhet och då har jag självklart sedan länge funderat på hur jag skall göra med hemmabio anläggningen. Som det ser ut nu så har jag en NAD C372 stereoförstärkare och ett par Cerwin Vega CLS-12 hos morsan. Hos farsan har jag ett Denon hemmabio paket beståendes av AVR-1706 och ett SYS-56HT högtalarsystem. Det jag har tänkt är nu att sälja recievern och köpa en AVR-1909 (när den släpps) och sedan koppla pre-out till NAD:en som skall driva CV högtalarna som frontar i paketet. Nu är det så att subben i SYS-56HT går ner till 30Hz och CV högtalarna går ner till 32Hz. Jag vet att CV högtalarna kan ge enormt kraftig och mustig bas och funderar därför på att skippa subben och bara köra med frontarna. Tänker jag rätt här eller borde jag ha med subben ändå??

Niklas

EDIT: Jag kom även på att det blir ju lite problem om jag behöver lägga subben på pre-out som tråden säger när jag har NAD:en på pre-out..

Hoppas du bor i ett student hus. Tag med suben du! B) blir säkert en massa röjar fester :D Dock kan jag tänka mig att CVarna överröstar suben! testa. Du har pre outs på naden du kan använda, som tape out t.ex.
Du kanske kan bi-ampa din cerwins?

Postad 22 januari 2008 - 20:15

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0

Niklas

Hoppas du bor i ett student hus. Tag med suben du! B) blir säkert en massa röjar fester :D Dock kan jag tänka mig att CVarna överröstar suben! testa. Du har pre outs på naden du kan använda, som tape out t.ex.
Du kanske kan bi-ampa din cerwins?

Studenthus blir det definitivt! :D Tror du jag kommer ha någon nytta av att koppla subben till pre-out på NAD:en? Borde det inte vara bättre att koppla den till recievern i så fall?

Postad 23 januari 2008 - 01:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Det är inte så man skall jämföra om man skall jämföra en standardinställning med sub kontra trådskaparens inställning. Trådskaparens inställning är sub=none på recievern och sedan kopplar man in suben på front pre out. Då får både suben och fronthögtalarna fullregisterbas + lfe. OBS, detta är inget för små fronthögtalare.

/Heron

Tyckte trådskapren skrev i tidigare inlägg att ändra från sub=yes till sub=none skulle ge ett bättre ljud. Om inye fanns det ingen ide att gå vidare. Kanske missuppfattade.

Tidigare inlägg:

"Citera(ekon @ Jan 12 2006, 17:50 )
Alltså, om jag sätter sub på none och låter frontarna ta hand om allt får jag inte ens i närheten av samma basupplevelse som jag får med subben på. Det är rent av skrattretande. Visst, det kan bero på mina frontar men utav det jag har läst så ska dom gå riktigt djupt, vilket jag också tycker dom gör men de kommer ju inte ens i närheten utav kraften som subben har. Jag menar, soffan skakar ju inte ens med bara frontarna

Då får vi gratulera dig till antingen en kanon-subb, eller så är dina frontar lite klena, eller så är högtalarplacering/möblering/rummet bra i detta fall. Eller en kombination av allt :-) "

Var det någon som ändrade till denna "nya inställnig" eller hur körde ni som innan?

Redigerat av genstruktur, 23 januari 2008 - 01:20.

Postad 23 januari 2008 - 03:52

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Inte något jag tänkt på riktigt, men skadar ju inte att testa. Så gör väl det när det är en bättre anpassad tid på dygnet för baspådrag.

Postad 23 januari 2008 - 10:18

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Var det någon som ändrade till denna "nya inställnig" eller hur körde ni som innan?

Tja det är väl rätt uppenbart att jag håller med trådskaparen. :)
Gjorde min testning med en test skiva, vet inte vart jag fick tag på den men det kan vara i tråden.

Jag har en klen sub men en rca ingång, Mina frontar gör ett mycket bättre jobb än min sub så jag valde sub-no dessvärre kunde jag inte koppla suben på pre out så jag fick mono ljud när jag satte dit en y-kabel. Så nu kör jag utan sub.

Postad 23 januari 2008 - 11:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Ah, ok ok. Bara intresserad som sagt, kul att se vad ni alla gjorde i slutänadn.

Postad 23 januari 2008 - 11:55

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Den här tråden handlar bara om en enda sak, men har missuppfattat det mesta. :) Eller exprimenterat så att man funnit en bättre upplevelse vilket inte alls är att förakta.

Det är ingen defekt det handlar om i någon specifikation, bara ett sätt att lura "systemet" att dubblera information (LFE kanalen) i både huvudhögtalarna OCH subwoofern. I vissa fall (beroende på hur processorn gör sin bashantering) så kan även lågfrekventa ljud i huvudhögtalarna dubbleras.

Ingen tvekan att man får MER ljud för pengarna, om man tycker det är en bra idé så är det bara att köra på.

MVH
/Chuck

Postad 23 januari 2008 - 15:55

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Hej
Mycket intressant och lärorik tråd. Jag följde trådskaparent tips att testa att sätta subben på OFF i recievern - poff och trycket i basen från frontarna var mycket tydligt (DTS 5.1). Basen som "känns i magen" (ca 60-80 Hz) upplevdes t.o.m. tyngre än med subben inkopplad!!? :)

Detta kan ju förklaras i att mina golvare hanterar dessa frekvenser bättre än vad subben gör (eller att ljudet spelas från 2 högtalare?), subben tar ju över dessa frekvenser när den får ensamrätt till LFE-spåret (sub=ON).

Nu är det ju så att subben trots allt spelar de riktigt låga frekvenserna bättre än mina golvare, det är den ju byggd för att göra. Därför vill jag ju naturligtvis koppla in subben igen. Men jag vill ha kvar trycket från mina golvare, alltså får subben fortsättningsvis stå som OFF i recievern. Dock kan jag inte koppla in den enligt trådskaparens förslag (pre-out L+R) eftersom dessa utgångar används till min effektförstärkare. Så jag provade istället att hämta signalen till subben från recieverns högnivå utgångar (L+R). MEN, jag får då ett konstant brummande i subben, vare sig recievern är på eller inte. Vad kan detta bero på?? Det jag först tänker på är jordslinga men om jag kopplar mina golvhögtalare till dessa utgångar så är de knäpptysta... Konstigt.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Tack på förhand. // Jonsod

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.