Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Denon DVD-2930CI *

600 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 december 2006 - 14:22

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Tog 6 dagar att få ner pengar och få hem den (den fanns på lager när jag beställde). Gick på 7550 totalt.

Postad 03 december 2006 - 12:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu har jag också beställt denna från Tyskland eftersom de hade den i lager.
Hoppas att jag inte gjort bort mig nu. Jävligt nervös...
836 euro från medianess (inkl frakt).

Om allt funkar blir det nog en bra kompis till min nya TV! :huh:

Nu skall jag bara köpa reciever... och högtalare.......
Funderar på nåt från SONY:s nya ES-serie och kanske något av KEF-äggpaketen.

Postad 03 december 2006 - 14:22

Apollyon
  • Apollyon
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har nu lagt en beställning på den hos hifi-klubben, får väl se när den kommer.

Någon som har någon synpunkt på detta upplägg?

TV: Sharp 42XD1E
DVD: Denon 2930
Receiver: Denon 2307
Högtalare: KEF 2005.2

Ge gärna synpunkter, borde något bytas ut, och i så fall till vad?

Postad 03 december 2006 - 14:44

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Har nu lagt en beställning på den hos hifi-klubben, får väl se när den kommer.

Någon som har någon synpunkt på detta upplägg?

TV: Sharp 42XD1E
DVD: Denon 2930
Receiver: Denon 2307
Högtalare: KEF 2005.2

Ge gärna synpunkter, borde något bytas ut, och i så fall till vad?

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle väl vara om du köpte dig en Pioneer 427:a då... (eller en 507 om du har stort rum)

Postad 03 december 2006 - 14:48

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Den 12 dec kommer ett gäng 2930 till HiFi klubben.. dom lär ta slut på förbeställda listan..

Postad 03 december 2006 - 15:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Nu skall jag bara köpa reciever... och högtalare.......
Funderar på nåt från SONY:s nya ES-serie och kanske något av KEF-äggpaketen.

Har nu bestämt mig för och beställt Sony STR-DA5200ES samt KEF 2005:2.
Sony-recievern kanske inte är så populär bland riktiga audiofiler men det känns som den borde funka bra med PS3 så småningom samt med min 1080p tv (Sony KDS-55A2000).

Detta tillsammans med denna tydligen fantastiska Denon DVD-spelare borde funka hoppas jag.

Postad 04 december 2006 - 08:34

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
En fråga bara. En del av er har skrivit att denna DVD-spelare är bättre för att FAROUDJA-chipen tagits bort och ersatts med nåt bättre. Nu är det så att min beställda reciever Sony STR-DA5200ES, använder sig av ett faroudja-chip. Kommer den på nåt sätt sabba signalen från DVD-spelaren? Till saken komer att TV:n (Sony KDS-55A2000) med sin "Bravia Engine Pro" också skalar upp bilden. Blir det en omskalningsröra med tre nya maskiner som alla strävar efter att skala upp bilden? Skall jag helt enkelt låta DVD-spelaren skala upp bilden så mycket som möjligt eller hur funkar det?

Det här är lite komplicerat för mig. Tacksam för svar. :huh:

Postad 04 december 2006 - 13:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Du skall så klart låta DVD spelaren skala upp bilden och sedan kan inte din reciver
skala upp HDMI signaler som den tar emot, den skickar bara vidare i sin växel
om den har en sådan.

Men hur din Sony funkar, tar du bäst i Sony forumet.

MaVeRiC :lol:

Postad 04 december 2006 - 13:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Tackar.

Postad 04 december 2006 - 19:23

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Nu vart den inkopplad, och det var ett rejält lyft jämfört med både pioneer 575 (själklart!), men även större än jag trodde jämfört med min PC. Grymt fin bild, lugn och skarp på samma gång.

Postad 05 december 2006 - 11:40

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Suck! Jag börjar bli ordentligt trött på väntan nu. Det värsta är att jag funderar över alternativ. Gärna en apparat som ersätter både min cd-spelare och dvd. Begagnade Krell går att få tag i, men är verkligen bilden bättre på en Krell Showcase DVD än en Denon 2930/3930? Eller rättare sagt vad är smartast: 1) en ny cd-spelare för runt 25 000 kr och en Denon 2930, eller 2) en begagnad Krell Showcase DVD (eller motsvarande)? Alternativ 3) en ny dvd-spelare för motsvarande summa, har jag svårt att se det kan konkurrera med alternativ 1) när det gäller musik. Jag har hittills gått på alternativ 1), med dess fokuseringing på bra ljud, men med nackdelen med delvis två olika anläggningar. Alternativ 2) lockar då det blir i slutändan bara en anläggning (flerkanal) där allt återges med samma kvalitet. Hade inte högupplöst film/filmljud legat runt knuten hade jag nog utan tvekan valt alternativ 2).

Postad 05 december 2006 - 15:10

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag tror inte alls på alterntiv 2 - den har inte i närheten av samma kapacitet som Denon 2930/3930 har. Krell i all ära, men det är en amerikans produkt utvecklad för USA främst. Jag har synnerligen svårt att se hur den skall "klå" en DVD-spelare med erkänt bättre de-interlacer lösning.

Varför inte ett alternativ: En DVD och en separat DAC för CD-skivorna ? T.ex. en Denen 2930 och en Benchmark DAC-1 - du bör få en mycket mera kapabel anlägning med den kombinationen än någon annan variant.

Postad 05 december 2006 - 16:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Tyvärr är Denon 2930 värd att vänta på och tyvärr finns det inga alternativ

Eftersom att jag fått smaka på den och nu väntat i över en månad på min egen
som kanske kommer på fredag eller kanske den 15 Dec men som skulle kommit
den 1 Nov.. har jag funderat på alternativ.

Ett alternativ, var att köpa den nya Panasonic S99 för att matcha min Plasma
och sedan klämma till med en Blu Ray spelare fråmåt våren.

Ett annat var att köpa Panasonics Blu Ray spelare nu..

Men efter moget övervägande köper jag en 2930 för den fina bilden till alla
mina DVD ( har ca 650 st ) som bara blir fler o fler.

2930 har Denonlink, multikanal SACD och hyffsat CD ljud

Men först o främst massor av bild för både plasma o projje

Sedan blir det en Blu ray till nästa höst eller kanske en Ps3 till våren

SÅ tänker jag .. B)

MaVeRiC ;)

Postad 05 december 2006 - 17:42

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag resonerade ungefär som Maveric, fast jag orkade inte vänta utan importerade själv. En duktig DVD-spelare känns som ett säkert köp, och nu när jag ser bilden och känt på kvalitetsintrycket så ångrar jag mig inte. Hoppet är att kunna köpa en kombimaskin för HDDVD/Bluray så småningom om båda formaten är seglivade.

Postad 05 december 2006 - 21:43

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag tror inte alls på alterntiv 2 - den har inte i närheten av samma kapacitet som Denon 2930/3930 har. Krell i all ära, men det är en amerikans produkt utvecklad för USA främst. Jag har synnerligen svårt att se hur den skall "klå" en DVD-spelare med erkänt bättre de-interlacer lösning.

Varför inte ett alternativ: En DVD och en separat DAC för CD-skivorna ? T.ex. en Denen 2930 och en Benchmark DAC-1 - du bör få en mycket mera kapabel anlägning med den kombinationen än någon annan variant.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan vara värt att testa. Min förra cd-spelare kopplade jag till en Musical Fidelity X-dac och det fungerade tills jag köpte en ny spelare. En Denon 2930 och en D/A sparar mig massor av pengar och DAC1 går att koppla direkt till ett slutsteg. Det jag sparar plus det jag tänkt lägga på en ny intregrerad förstärkare ger klara high-end vibbar. Om nu bara 2930:an kom någon gång, eller är den mer robust byggda 3930 bättre som transport?

Postad 05 december 2006 - 21:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Har du råd till en 3930 skall du så klar köpa den :huh:

Behöver jag argumentera :)

MaVeRiC :D

Postad 05 december 2006 - 22:21

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Har du råd till en 3930 skall du så klar köpa den  :huh:

Behöver jag argumentera  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, varför inte. Jag kommer bara att köra bilden via HDMI och ljudet digitalt. 3930 går dessutom inte in i min stereobänk (tog evigheter innan jag hittade någon vettig) med mindre än att jag slänger ut cd-spelaren och ersätter den med en liten D/A. Bildmässigt tycks skillnaderna vara små och 5 000 kr kan kanske användas bättre.

Postad 06 december 2006 - 02:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Har du råd till en 3930 skall du så klar köpa den  :huh:

Behöver jag argumentera  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, varför inte. Jag kommer bara att köra bilden via HDMI och ljudet digitalt. 3930 går dessutom inte in i min stereobänk (tog evigheter innan jag hittade någon vettig) med mindre än att jag slänger ut cd-spelaren och ersätter den med en liten D/A. Bildmässigt tycks skillnaderna vara små och 5 000 kr kan kanske användas bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Du pratade om en robust transport för cd

Det är stor skillnad mellan 2930 och 3930 vad gäller dessa bitar
Helt annan uppbyggnad i 3930

MaVeRiC B)

Postad 06 december 2006 - 16:45

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag skulle ta en 2930 + Benchmark DAC, HD-formaten står runt hörnen, och behovet av evnt förbättringar som 3930 kan ge är helt klart värt mindre än pengarna det kostar. Om det sedan även är lite en fråga om utrymme så skulle jag se saken som biff: 2930.

Postad 06 december 2006 - 19:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag skulle ta en 2930 + Benchmark DAC, HD-formaten står runt hörnen, och behovet av evnt förbättringar som 3930 kan ge är helt klart värt mindre än pengarna det kostar. Om det sedan även är lite en fråga om utrymme så skulle jag se saken som biff: 2930.

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta mig.. vad vet du om det... har du prövat den ?

Har du gått igenom den.. har du öppnat den ... har du full koll på skillnaderna.

Har du det, så har du inte kunskapen att se skillnaderna.

Sorry, men jag måste säga ifrån om jag tycker att man pratar i nattmössan :D

Inget illa ment :D

MaVeRiC :huh:

Redigerat av Unregistered1103, 06 december 2006 - 19:54.

Postad 06 december 2006 - 20:06

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Vadå ta isär? Kan man inte se skillnaderna på bilden eller höra skillnaden på ljudet så spelar det väl ingen roll om den har bottenplatta av guld? Hur man värderar en förbättring är ju trots allt individuellt.

Postad 06 december 2006 - 20:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Vadå ta isär? Kan man inte se skillnaderna på bilden eller höra skillnaden på ljudet så spelar det väl ingen roll om den har bottenplatta av guld? Hur man värderar en förbättring är ju trots allt individuellt.

<{POST_SNAPBACK}>

Här halkar den ene efter den andre in med påstående som hittats i aftonbladet
kan man tro.

Vi talade om 3930 som transporter för Cd ljud.

Vad vet du om man kan höra eller inte höra skillnad på en 2930 eller 3930
som transport.

Vem har talat om material på bottenplatta.

Finns det inte skillnader på driven tex.. kan inte denna vara av vikt tror du..

Hur skalet är uppbyggt och att man olika kammare för ljud, bild, nätdel osv.
Vibrationsdämpande konstruktion kan också vara nyttigt för en transport.

Om man skall använda analoga utgångarna..

Att 3930 har Advanced AL24 för de analoga utgångarna, det har inte 2930
Tror du inte att valet av DAC kan ha en avgörande betydelse
- Två differentialkopplade Burr-Brown PCM1796 .. det har inte 2930

Jag vet att du har en 2930 och det skall jag också ha. Men jag vet skillnaden
och jag vet vad jag väljer bort. Och hade jag inte haft ljudet på annat sätt
hade jag valt en 3930 utan tvekan för just Cd ljudet.

I detta fall talar vi inte om känslor, vi talar fakta :D

Oj, jag glömde ... jag har hört skillnaden, även om det inte var så stor :D

MaVeRiC :huh:

Redigerat av Unregistered1103, 06 december 2006 - 20:59.

Postad 06 december 2006 - 23:07

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0

Oj, jag glömde ... jag har hört skillnaden, även om det inte var så stor  :D

<{POST_SNAPBACK}>

:huh: :D ;)
Utveckla gärna lite :D

Jag kikar på bägge, är dock mest intresserad av bilden och denonlink till min 3806, eftersom jag alltid kan köra ljudet analogt via min meridiandac om det inte blir o k med denons dacar.

macman

Redigerat av macman, 06 december 2006 - 23:10.

Postad 07 december 2006 - 00:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag kikar på bägge, är dock mest intresserad av bilden och denonlink till min 3806, eftersom jag alltid kan köra ljudet analogt via min meridiandac om det inte blir o k med denons dacar.

macman

<{POST_SNAPBACK}>

Okey ..

Jag vet inget om din DAC :D

2930 ger dig bild som du bara kan få på mycket mycket dyra DVD spelare
av annat fabrikat. Den ger dig digitalt multikanal ljud via denonlink till din Denon stärkare
som är kanon. Thats it .. ( men det räcker för mig )

3930 ger dig lite mer inställningsmöjligheter för bilden än vad 2930 har. Men den ger
dig inte bättre bild i grundinställning. Skillnaden på chippen är bara att 3930 har ett
lite snabbare chip, men frågan är om du kan se skillnad. Jag kan inte.
Chippet i 3930 skall vara uppgraderingsbart... sägs det..

Som cd spelare kan du jämföra 3930 med Denons lite större Cd som kostar lite över 10'
Den har ett bra ljud men det kan bli bättre om du har en riktigt bra DAC typ Benchmark.
Då har du en mycket bra transporter för cdspelning i en 3930. En del säger att en riktigt
bra DVD spelare kan många gånger vara en bättre transport än en cd. 3930 är en sådan.

Sedan har du lite annat som "dual power supply" samt som jag tidigar nämt en mer
utvecklad o bättre DVD drive.

Skall du satsa på en DVD och CD spelare/transport så väljer du 3930
då får du mycket för pengarna.

Skall du ha bra bild och bra bioljud och en ok cdlyssning så väljer du 2930
och får också mycket för pengarna.

Här får du lite bilder av 3930's insida

Bifogad fil  chip_3930.jpg   137,52K   35 Antal nerladdningar Bifogad fil  insida_3930.jpg   63,96K   42 Antal nerladdningar

Postad 07 december 2006 - 07:49

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Sorry, menade inte att vara gnekig, men poången i mitt inlägg var att det är värdelöst att investera i byggkvalite om man inte kan höra det!

Jag tror säkert att 3930 är bättre men hur man värderar den förbättring är ju individuellt. Ju dyrare grejer, desto dyrarare och relativt sett mindre skillnad blir det oftast per investerad krona. Resten av anläggningen ska ju hänga med också.

I mitt eget fall har min hörsel blivit så pass mycket sämre på senare år att det är tveksamt om jag ens en gång kan höra skillnaden :D

Redigerat av Mars, 07 december 2006 - 08:06.

Postad 07 december 2006 - 10:10

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Det positiva med väntan, bortsett från att jag slipper klippa naglarna, är att det finns tid att utvärdera alternativ. Nu hinner jag smita bort till Ljudmakarn och lyssna på en Benchmark (ruggiga tester den fått) mot en Hegel CDP4A eller Meridian G06 e.dyl. Om Benchmarken spöar dessa blir det en sådan. Och då får dvd:n agera transport. 3930 har onekligen bättre förutsättningar att agera transport bättre, framförallt genom en annan drive och stabilare uppbyggnad, men så är det det här med priskillnaden. Mot Ljudmakarn!

Postad 07 december 2006 - 10:53

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Doublefix: jag är i precis samma sits som du. Skulle verkligen uppskatta om du kunde skriva ett par rader hur du uppfattar situationen efter din provlyssning av Hegel, G06 och Benchmark. :D

Har själv lyssnat på Hegel cdp2a och visst det är en riktigt trevlig cd-spelare. Sen tycker jag nog personligen att en transport och en Benchmark är ROLIGARE på något sätt. Totalt subjektivt, jag vet, men det är så jag uppfattar det. Ibland skall man låta känslorna styra.

Som sagt, har du tid o möjlighet till ett par rader så uppskattas det mycket!

Postad 07 december 2006 - 14:41

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0

macman

<{POST_SNAPBACK}>

Okey ..

Jag vet inget om din DAC :P

2930 ger dig bild som du bara kan få på mycket mycket dyra DVD spelare
av annat fabrikat. Den ger dig digitalt multikanal ljud via denonlink till din Denon stärkare
som är kanon. Thats it .. ( men det räcker för mig )

3930 ger dig lite mer inställningsmöjligheter för bilden än vad 2930 har. Men den ger
dig inte bättre bild i grundinställning. Skillnaden på chippen är bara att 3930 har ett
lite snabbare chip, men frågan är om du kan se skillnad. Jag kan inte.
Chippet i 3930 skall vara uppgraderingsbart... sägs det..

Som cd spelare kan du jämföra 3930 med Denons lite större Cd som kostar lite över 10'
Den har ett bra ljud men det kan bli bättre om du har en riktigt bra DAC typ Benchmark.
Då har du en mycket bra transporter för cdspelning i en 3930. En del säger att en riktigt
bra DVD spelare kan många gånger vara en bättre transport än en cd. 3930 är en sådan.

Sedan har du lite annat som "dual power supply" samt som jag tidigar nämt en mer
utvecklad o bättre DVD drive.

Skall du satsa på en DVD och CD spelare/transport så väljer du 3930
då får du mycket för pengarna.

Skall du ha bra bild och bra bioljud och en ok cdlyssning så väljer du 2930
och får också mycket för pengarna.

Här får du lite bilder av 3930's insida

Bifogad fil  chip_3930.jpg   137,52K   35 Antal nerladdningar Bifogad fil  insida_3930.jpg   63,96K   42 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för det klara svaret :P

Postad 07 december 2006 - 15:25

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Inget av de skäl som MaVeRiC radat upp är någon GARANTI för att det blir bättre. Man måste, helt klart, ha klart för sig att det finns saker som ger mera effekt än vad t.ex. byta upp sig från 2930 till 3930 har. Men, och det är ett viktigt men, har man gott om pengar så skall man givetvis välja. Om man därimot är OSÄKER så skall man låta bli, ety det är nästan givet att det kommer att kännas fel senare.

Om man t.ex. tar en DAC som Benchmark DAC-1, som har en erkänt bra digitalingång (rätt så okänslig för hur signalen ser "ut"), så blir evnt vinst med den dyrare driven om möjligt ännu mindre.

För 5000 sek kan du t.ex. få ett komplett akustiktak i ditt lyssningsrum om du bygger det själv. Därmed inte sagt att du kanske vill ha ett, men effekten av ett akustiktak, rätt konstruerat såklart, är massivt bättre än vad evnt förändringar i nätdel och andra DACar kan ge.

Det råder således ingen tvivel om att det kan finnas en förändringar om man går upp till en 3930 från en 2930, frågan är enbart om de pengarna verkligen gör mest nytta där. Det är det jag säger, det är inte värt det helt enkelt. Gör om, gör rätt.

För övrigt betackar jag mig för skitkommentarer som att jag inte vet vad jag uttalar mig om.

Redigerat av NX3, 07 december 2006 - 15:26.

Postad 07 december 2006 - 16:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Inget av de skäl som MaVeRiC radat upp är någon GARANTI för att det blir bättre. Man måste, helt klart, ha klart för sig att det finns saker som ger mera effekt än vad t.ex. byta upp sig från 2930 till 3930 har. Men, och det är ett viktigt men, har man gott om pengar så skall man givetvis välja. Om man därimot är OSÄKER så skall man låta bli, ety det är nästan givet att det kommer att kännas fel senare.

Om man t.ex. tar en DAC som Benchmark DAC-1, som har en erkänt bra digitalingång (rätt så okänslig för hur signalen ser "ut"), så blir evnt vinst med den dyrare driven om möjligt ännu mindre.

För 5000 sek kan du t.ex. få ett komplett akustiktak i ditt lyssningsrum om du bygger det själv. Därmed inte sagt att du kanske vill ha ett, men effekten av ett akustiktak, rätt konstruerat såklart, är massivt bättre än vad evnt förändringar i nätdel och andra DACar kan ge.

Det råder således ingen tvivel om att det kan finnas en förändringar om man går upp till en 3930 från en 2930, frågan är enbart om de pengarna verkligen gör mest nytta där. Det är det jag säger, det är inte värt det helt enkelt. Gör om, gör rätt.

För övrigt betackar jag mig för skitkommentarer som att jag inte vet vad jag uttalar mig om.

<{POST_SNAPBACK}>

Men du kanske kan ta i beaktande vad det är vi talar om i detta forum

2930 eller skillnaden mellan 2930 kontra 3930 eller skillnaden mellan 2930 kontra 1930.

Det är dessa saker som är viktiga när man skall göra ett val av produkter.

Hur det sedan låter hemma eller vilken kringutrustning man har, kan ingen svara
på förren produkten är inkopplad o klar.

Dvs man kan bara gå på Fakta, spec och vad andra hört eller tycker o tänker.

Att man kan köpa en billigare utrustning och istället satsa på akustiktak är en
helt annan fråga som jag inte tycker att man ens skall ta upp i en produkttråd.
Då skulle man ju gå in i alla produkttrådar och tala om för folk att de skall välja något
helt annat. Hur skulle det sluta.

Jag delger andra den kunskapen jag besitter och inte mer. Försöker hjälpa andra
till att kunna göra ett EGET val. Jag berättar vad jag själv har valt och varför.

Vill man ha en 2930 så skall man köpa den för vad det är och inte vad det kan bli.
Du vet inte om en 2930 ger bättre ljud än en 3930, ens om du sätter upp ett akustiktak.
Men du vet att du får en mer avancerad och konstruerad och mer påkostad apparat
om du köper en 3930. Thats it :P

MaVeRiC :P

Postad 07 december 2006 - 16:18

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Det är som med skönhet- " det ligger i betraktarens ögon", :P

Fast i det här fallet öron :D

Är nog själv rätt kritisk när jag utvärderar grejer, har haft en del rätt tunga hifiprylar genom åren och allt från skosnören till esoteriska kablar, men har taggat ner betydligt, det blir för dyrt i förhållande till vad jag får ut av det hela :P

Skulle pengar inte spela nån roll vore det en helt annan sak :D

Postad 07 december 2006 - 16:20

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Back to topic

Om jag fattat rätt så är skillnaden i bild hårfin alltså :P

Postad 07 december 2006 - 16:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Svarar på båda dina inlägg Macman

Ja skilnaden i bild är i mina ögon hårfin och det ens finns någon.

Precis av den anledningen du nämner, väljer jag nu att gå på 2930
istället för 3930. Jag har ju haft 3910 och taggar nu ner lite.
Pengar är pengar ... och jag har snart köpt Hifi för alla :P

Postad 07 december 2006 - 17:48

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag har inget intresse i att gå i debatt igentligen, men jag gör ett undantag denna gången:

Men du kanske kan ta i beaktande vad det är vi talar om i detta forum

Mmm och jag svarade på en direkt fråga, och kom med ett tips om en alternativ lösning som enligt min erfarenhet, om den går att införa, ger en massiv förbättring.

2930 eller skillnaden mellan 2930 kontra 3930 eller skillnaden mellan 2930 kontra 1930.

Det är dessa saker som är viktiga när man skall göra ett val av produkter.

Hur det sedan låter hemma eller vilken kringutrustning man har, kan ingen svara
på förren produkten är inkopplad o klar.

Dvs man kan bara gå på Fakta, spec och vad andra hört eller tycker o tänker.

Att välja en produkt, vilken det nu än må vara, är alltid ett ens egna val.

Så om någon då kommer med en alternativ lösning, så undrar jag vad som är fel i det.

Den som läser en produkttråd, vilken det nu än må vara, kanske inte tänkt på det som andra då tipsar om.

Vi är ändå här för att lära av andra, och - förhoppningsvis - delge andra sina erfarenheter. Och att då mötas av kommentarer i stilen:

Här halkar den ene efter den andre in med påstående som hittats i aftonbladet
kan man tro.

Sorry, men jag måste säga ifrån om jag tycker att man pratar i nattmössan

Alla påstår alltså fel, du har rätt och bara du har rätt ?

Att man kan köpa en billigare utrustning och istället satsa på akustiktak är en helt annan fråga som jag inte tycker att man ens skall ta upp i en produkttråd.
Då skulle man ju gå in i alla produkttrådar och tala om för folk att de skall välja något
helt annat. Hur skulle det sluta.

Nu är mitt förslag om akustiktak ett exempel på vad man kan investera i för just mellanskillnaden mellan 2930 och 3930 - har inget med något annat att göra. Det var enbart ett snällt förslag om vad motsvarande summa kan ge, vilket med mycket stor sannolikhet ger massivt bättre återgivning.

Jag delger andra den kunskapen jag besitter och inte mer. Försöker hjälpa andra till att kunna göra ett EGET val. Jag berättar vad jag själv har valt och varför.

Exakt - kan inte skriva det bättre själv. Så varför får jag inte delge min syn på ursprungsfrågan ?

Vill man ha en 2930 så skall man köpa den för vad det är och inte vad det kan bli.
Du vet inte om en 2930 ger bättre ljud än en 3930, ens om du sätter upp ett akustiktak.
Men du vet att du får en mer avancerad och konstruerad och mer påkostad apparat
om du köper en 3930. Thats it  :P

JAG VET att ett akustiktak (jag har ett själv), korrekt konstruerat, är vida överlägset en 3930 (jmf med 1930/2930/osv). Men som sagt, det var ett exempel på vad man kan göra för mellanskillnaden. Därimot så medges inte alltid (t.ex. pga WAF) att det byggs ett sådant. Det enda en 3930 ger, är det du skriver: Du vet att den är mera påkostad på pappret...

Så härmed avslutar jag min medverkan i denna tråd - jag har gett min syn på ursprungsfrågan, gett ett alternativ som jag anser vara överlägset och noterat att jag inte vet vad jag skriver om....

...oboy asså.

Postad 07 december 2006 - 19:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag väljer att avstå..

Vet inte var du vill komma..

Men fortsätt du .. hjälp du alla som inte har haft möjligheten att ha hemma 2930 och 3930
och testa, vilket jag har haft och rekomendera dem ett akustiktak.. Tror att det är precis
vad de letar efter, när de läser i denna tråden...

Är det någon som vill veta mer och som jag inte redan har skrivit i tråden
är ni välkomna att skicka ett PM istället.

Ha det så bra :P

Postad 07 december 2006 - 20:19

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Äntligen! Nu fick jag hem min 2930. Det kommer att bli en lååååång lååååång natt det här :P

Postad 07 december 2006 - 21:39

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Doublefix: jag är i precis samma sits som du. Skulle verkligen uppskatta om du kunde skriva ett par rader hur du uppfattar situationen efter din provlyssning av Hegel, G06 och Benchmark.  :P

Har själv lyssnat på Hegel cdp2a och visst det är en riktigt trevlig cd-spelare. Sen tycker jag nog personligen att en transport och en Benchmark är ROLIGARE på något sätt. Totalt subjektivt, jag vet, men det är så jag uppfattar det. Ibland skall man låta känslorna styra.

Som sagt, har du tid o möjlighet till ett par rader så uppskattas det mycket!

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag varit där! Läs min rapport i Extern DAC-tråden Extern DAC. Läs den i beaktande av att jag inte tycker att separata delar är roligare. Utan att ge bort allt, kan jag säga att aktien för 3930 just gick upp.

Postad 07 december 2006 - 21:44

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Äntligen! Nu fick jag hem min 2930. Det kommer att bli en lååååång lååååång natt det här :P

<{POST_SNAPBACK}>

berätta allt sen! hehe

Postad 07 december 2006 - 22:21

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

berätta allt sen! hehe

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan få den korta versionen så länge: KÄÄÄÄÄRLEEEEEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :P :P :D

Nä, nu skall jag pallra mig ner igen till salongen och börja kika på "Sagan om ringen" trilogin igen

Bifogad fil(er)

Postad 08 december 2006 - 09:47

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

berätta allt sen! hehe

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan få den korta versionen så länge: KÄÄÄÄÄRLEEEEEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wub: :wub: :wub:

Nä, nu skall jag pallra mig ner igen till salongen och börja kika på "Sagan om ringen" trilogin igen

<{POST_SNAPBACK}>

Berätta gärna om själva apparaten låter på något sätt, driveljud, trafobrum osv. Jag kan inte med apparater som låter när volymen står på noll.

Postad 08 december 2006 - 10:17

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Berätta gärna om själva apparaten låter på något sätt, driveljud, trafobrum osv. Jag kan inte med apparater som låter när volymen står på noll.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är iallafall inget jag tänkt på. Min projektor, en Tx-200, är det enda jag hör emellanåt och den är väldigt tyst (dock hörbar). När man trycker "Eject" på 2930'n åker trayen ut tyst och mjukt. En mycket bra konstruktion enligt mitt tycke. Men under tiden den spelar har jag inte hört något...ännu. Men jag skall tänka på det mer i helgen och återkommer med en bättre slutsats då :wub:

Postad 08 december 2006 - 11:17

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Om det är knäpptyst i rummet så har jag hört att skivan sitter i som snurrar lite, thats it!

Kvalitetsintrycket är mycket gott tycker jag, go tyngd i spelaren, knapparna känns solida. Nu är det bara att hoppas att den faktiska kvaliten är lika hög som intrycket ger sken av.

Postad 08 december 2006 - 14:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu har jag fått den!
Det tog exakt 5 dygn från beställning till leverans. Nu skall här installeras! :wub:
Äntligen är min anläggning komplett.

Jag lade upp ett par bilder i mitt galleri. :wub:

Postad 09 december 2006 - 12:09

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Lyckost! Inte blir det bättre av att min cd-spelare just gick sönder. Oavsett om jag kör ballat eller oballat distar det som tusan i ena kanalen. Typiskt.

Postad 09 december 2006 - 17:46

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Nu har jag fått den!
Det tog exakt 5 dygn från beställning till leverans. Nu skall här installeras! ;)
Äntligen är min anläggning komplett.

Jag lade upp ett par bilder i mitt galleri. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kul för dig! Fick ett meddelande från klubben igår att leveransen av min 2930 var fördröjd till januari (det framgick inte vilket år, men jag får anta att det är 2007 som avses ...).

Till historien hör att jag tröttnat för länge sedan ... och 1 december beställde och betalade en 2930 från Medianess, tyvärr gick något snett med min order (uppenbart tekniskt fel ...) så betalningen reserverades på mitt bankkonto men ingen beställning blev gjord. När jag fått ordning på det hela (Medianess var mycket hjälsamma, inget ont om dem), så fanns det tyvärr inga 2930 kvar! :rolleyes:

PuerlyGadgets i England har fortfarande apparater på lager ... förskottsinbetalning till bank och 43£ i frakt känns dock lite drygt ... Ska nog ändå kolla om det går att få en apparat innan jul!

/MM

Postad 10 december 2006 - 17:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag har nu testkört spelaren tillsammans med min nya reciever (Sony STR-DA5200ES) samt mina nya högtalare (KEF 2005:2) på min ganska nya TV (Sony KDS-55A2000). Mellan apparaterna sitter supras HDMI-kablar och till högtalarna har jag supras 2.5 classic.

Fantastiskt fin bild och riktigt härligt bio-ljud! Jag är mycket nöjd med hela uppsättningen som nu saknar svaga länkar som jag ser det.
Det var några kompisar hemma och såg lite på Hitta Nemo igår. De trodde knappt sina ögon så bra var bilden. :) :D :D

Postad 11 december 2006 - 18:25

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag var inne på HiFi-klubben på Söder i dag. De uppgav att de skulle få in ett mindre antal den 20 december. Jag ligger tydligen bra till att få en. Någon 3930 blir det nog inte för min del, men beskedet att de hade en silverfärgad 3930 inne gjorde det hela inte enklare.

Postad 11 december 2006 - 20:10

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Om det är knäpptyst i rummet så har jag hört att skivan sitter i som snurrar lite, thats it!

Kan bekräfta detta. Lyssnade nogrannt och konstaterade att man kör lite när man sätter i en film och dess meny skall "läsas in". Men det är inget jag över huvudtaget tänker på att eller tolkar som störande. Min "ful DVD" däremot, DEN låter så jag ibland har lust att slänga den ut genom fönstret. Och den låter KONSTANT...Men men, det är en annan historia. Jag är något kännslig mot oönskade ljud men här ser jag inget problem iallafall.

Postad 11 december 2006 - 22:10

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Jag var inne på HiFi-klubben på Söder i dag. De uppgav att de skulle få in ett mindre antal den 20 december. Jag ligger tydligen bra till att få en. Någon 3930 blir det nog inte för min del, men beskedet att de hade en silverfärgad 3930 inne gjorde det hela inte enklare.

<{POST_SNAPBACK}>

ska dom aldrig komma... jag tror jag smäller av snart.. här har man köpt fetaste TVn o så finns ingen DVD att uppbringa..

För övrigt anser jag att Söderstadion bör rivas

Postad 12 december 2006 - 09:30

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Det låter utmärkt att den är tyst.

Jag glömde säga att anledningen till förseningen enligt HiFi-klubben är att Denon inte får fram några chip.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.