Sammanfattning av för och nackdelar med KDS-55A2000 (efter några dagar)+ Svärtan är otrolig.
+ Mycket fina färger.
+ Ljusstyrka och kontrast räcker och blir över.
+ Kort responstid, 2,5 ms, liten risk för eftersläpningar.
+ Hög upplösning med kapacitet för 1080p = relativt framtidssäkrad för de som inte vill byta TV på några år.
+ TV:n skalar upp SD-sändingar så att om dess är av god kvalitet får man lite HD-känsla (Sin City på canal+film2 igår via boxer var helt fantastisk, jag kan nästan inte tänka mig bättre bild).
+ Bra ingångar med bla 2 HDMI .
+ Rent fint ljud (jag är absolut ingen typisk audiofil men dessa kör väl ändå ljudet externt).
+ 55”… Man kan lugnt köra 4:3 sändningar i äkta 4:3 utan att bilden känns pyttig.
+ Massor med möjligheter att ställa in bilden.
+ Mycket bra horisontell betraktningasvinkel.
- Det finns ett svagt brummande fläktljud som jag bara hör när ljudet är av och det är tyst i rummet för övrigt. Jag kan tänka mig att en del mer känsliga än jag kan störa sig på detta.
- Om man gillar att ligga på golvet framför TV:n och titta så blir bilden något mörkare än om man har en mer normal vertikal betraktningsvinkel.
- Man bör sitta ca 3 meter ifrån eller mer om man ser sunkiga SD-sändningar. Annars ser man bildstörningarna lite för tydligt. 55” förstorar ju även upp störningar även om TV: gör ett bra jobb med att städa bilden (delvis beroende på inställningar).
- Klarar ej pixelmappning via DVI-HDMI. Datorbilden blir ändå bra men man måste ställa in en egen upplösning för att fylla bildytan helt. Kör man med VGA genom PC-ingången får man en bild som inte fyller ut hela bildytan.
- TV:n är inte helt platt. Detta är inget negativt för mig som måste ha TV:n i ett hörn och dessutom har en ettåring som kanske skulle kunna välta en platt TV, men jag vet att många vill ha upp sin TV på väggen och det kan man glömma med denna.
+/- Analog TV har jag svårt att bedöma för min mottagning är ganska dålig och jag tittar bara på TV genom Boxer.
Sammanfattning: Om bildkvalitet är nummer ett och du vill ha en stor TV så är detta TV:n för dig. Jag tror inte man kan få en bättre stor bild ens för betydligt mer pengar (frontprojektorer borträknade). Jag har svårt att tro att Plasma eller LCD kan leverera lika bra svärta och färger i kombination med denna höga upplösning. LcOS är lika bra som jag trodde.
Slutligen. Jag vet att jag är partisk och jag är ingen expert. Alla mina åsikter är subjektiva och det finns säkert många mer kunniga som har helt annan uppfattning, men är ni sugna på denna så kommer ni inte att bli besvikna.