Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KDS 55A/60A2000

536 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 november 2006 - 17:57

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Wow...hela 2-3  månader..ett par ströapparater och några beställningar har trillat in, det innebär ju inte att den är ute på marknaden i mina ögon,och jag tror nog du fattade det av mitt inlägg, läs ovan (storskala) dvs inte ett par st hit och dit. När det finnes i lager och uppställd på diverse butiker runtomkring i swe så lär vi också se mer prissänkningar...det är naturligt.

Lägg ner attityden.

En sån här apparat klommer aldrig att vara i "stor skala". Den har sålts för fullt i flera månader och har funnits på lager hos fler sedan länge tillbaka.

Postad 14 november 2006 - 13:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu är den uppackad, installerad och klar! B)
Stor , vacker och underbar.

Bilden var dock inte alls bra med fabriksinställningarna. Det var alldeles för mycket kontrast och en massa mysko bildförbättringar tex kantförstärkning. Efter att ha provat med CNET-inställningarna (plus lite eget pilllande) jag tidigare postat i denna tråd blev det hela kanon. Det man inte får glömma är att en sunkig SD-sändning alltid kommer att vara en sunkig SD-sändning... Det är helt klart så attman bör anpassa blidinställningarna efter källan. Som tur är kan man ha unika inställningar för alla ingångarna.

Datorbilden fungerar utmärkt med DVI till HDMI (faktum är att jag just nu använder TV:n som dataskärm). Av någon mystisk anledning var jag tvungen att ändra upplösningen till 1800 x 1000 för perfekt anpassning till bildskärmen. Nu fattar jag extremt lite om datorer så jag tänker inte fundera så mycket över det. Då bränner jag bara nån säkring i skallen. :D

Jag lägger ut några bilder när jag orkar. Jag har jobbat hela natten och är lite för trött för att fixa med det.

Postad 14 november 2006 - 15:45

suckerpunch
  • suckerpunch
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Härligt att du är så nöjd med TVn! Väntar spänt på lite mer tester när du sovit ut :D

Postad 15 november 2006 - 11:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det mest imponerande är svärtan. Såg lite på spaceballs igår på tv4 film och i rymdscenerna med stjärnhimmel så var himlen verkligen kolsvart med fina stjärnor. Jag tycker att detaljerna i de mörka partierna syns bra men detta är svårt att jämföra objektivt med en annan TV så jag kanske inbillar mig. Färgerna är mycket fina och när jag visar bra digitala foton från datorn ser det superbra ut.
Vid dåliga sändningar som tex fotbollsproduktioner av låg kvalitet så får man viss nytta av bildstadningsfunktionerna som brusreducering och sådant. Då offrar man visserligen lite skärpa och upplösning men får en behagligare bild att titta på. Riktigt toppen blir det inte.

Nästa projekt är att köra DVD-skivor från datorn via DVI-HDMI-kabeln och jämföra detta med den valiga DVD-spelaren som har scart.
Nu är jag i och för sig mest sugen på att testa lite HD-material, men det får nog vänta lite. HTPC-konceptet är så krångligt och canal digitals HDTV-box verkar kass. Dessutom är det väldigt få bra HD-program som sänds än så länge. Man är ju för sent ute för VM ;)

Det får nog bli en PS3 så småningom. Man måste ju offra sog så att tv:n får en bra lekkamrat :P .

Postad 15 november 2006 - 13:57

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Det mest imponerande är svärtan. Såg lite på spaceballs igår på tv4 film och i rymdscenerna med stjärnhimmel så var himlen verkligen kolsvart med fina stjärnor. Jag tycker att detaljerna i de mörka partierna syns bra men detta är svårt att jämföra objektivt med en annan TV så jag kanske inbillar mig. Färgerna är mycket fina och när jag visar bra digitala foton från datorn ser det superbra ut.
Vid dåliga sändningar som tex fotbollsproduktioner av låg kvalitet så får man viss nytta av bildstadningsfunktionerna som brusreducering och sådant. Då offrar man visserligen lite skärpa och upplösning men får en behagligare bild att titta på. Riktigt toppen blir det inte.

Nästa projekt är att köra DVD-skivor från datorn via DVI-HDMI-kabeln och jämföra detta med den valiga DVD-spelaren som har scart.
Nu är jag i och för sig mest sugen på att testa lite HD-material, men det får nog vänta lite. HTPC-konceptet är så krångligt och canal digitals HDTV-box verkar kass. Dessutom är det väldigt få bra HD-program som sänds än så länge. Man är ju för sent ute för VM ;)

Det får nog bli en PS3 så småningom. Man måste ju offra sog så att tv:n får en bra lekkamrat :P .

<{POST_SNAPBACK}>

Great, berätta gärna vad du har för setup därhemma, vilka källor du kör ifrån. Och bilder =)

Postad 15 november 2006 - 14:55

erajmbn
  • erajmbn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Vad är det för ljusstyrka på Sony KDS55A2000, på de gamla bakprojektions TVna var detta dåligt? Hur är det med betraktningsvinkeln?

Funderar starkt på att köpa denna tv..

/Jo

Postad 15 november 2006 - 21:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Hej

Ljusstyrkan är inget problem. Jag har ljusstyrkan långt under max på inställningarna för en bra bild. Betraktningsvinkeln är inget problem den heller. I sidled är det bra bild även mycket långt ut i vinkel. I höjdled blir bilden lite mörkare om man kommer långt ut ur normal vinkel, dvs om du står omedelbart framför tv:n och tittar nästan rakt ned på den.
Jag har lagt upp ett par bilder nu. De blev inte så jättebra men jag skall lägga upp ett par bilder på själva bilden snart.

Postad 15 november 2006 - 22:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu finns det tre nya bilder på bilden. Bilden är förstås bättre än på ett komprimerat foto på en pausad DVD-uppspelning, men ändå. :)

Postad 16 november 2006 - 01:05

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Nu finns det tre nya bilder på bilden. Bilden är förstås bättre än på ett komprimerat foto på en pausad DVD-uppspelning, men ändå. :)

<{POST_SNAPBACK}>

schysst...har du kopplat din dator via vga eller hdmi?, väldigt intressant om den fixar 1920x1080p pixelmappat..då igenom hdmi...iofs kanske enlaptop inte kan mata det ?

Postad 16 november 2006 - 09:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Bilderna i mitt album på Lost-DVD:n är tagna när jag spelar upp från en vanlig DVD-spelare med scart-sladd. Det är svårt att få skarpa bilder eftersom exponeringstiden blir ganska lång i mörkret. Sen försvinner väl en del när man komprimerar jpeg-bilden... Bilden var i all fall bra IRL. Det skulle vara häftligt att se hur det blev i HD.

Jag försökte spela upp DVD-filmer från datorn i 1080p och i 720p men grafikkortet orkade inte så bilden hackade och uppdaterade typ en gång i halvsekunden.

Jag har inte lyckats få pixelmappat från DVI-HDMI. För att få bilden att passa bildskärmen i kanterna fick jag ställa in på upplösningen 1800 x 1000. Fråga mig inte varför. Bilden blir iofs väldigt bra när man surfar och så men det är ju lite fipplande att behöva ändra upplösningen varje gång men kopplar in laptopen i tv:n. I instruktuionsboken står det att man skall använda pc-ingången (vga) så jag skall prova det och se vad som händer. Jag har en vga-sladd liggande så jag kan testa ikväll om jag hinner.

Jag vet inte riktigt hur tekniken funkar men när jag kollar på vanliga digtaltv-program så verkar det som att TV:n hela tiden skalar upp SD-sändningen till en högre upplösning. Det verkar som om TV:n klarar detta extra bra när bilden står stilla. Tex igår kollade jag på en man med kritstrecksrandig kostym som stod och pratade. När han var helt stilla blev bilden extra knivskarp i ränderna och när han rörde sig lite så minskade skärpan något. Man skulle kunna kalla det för rörelseoskärpa men det var snarare så att det blev en extra "stillastående-uppskalning", och således en relativ skärpesänkning vid rörelse. Det kanske är Bravia Engine Pro som jobbar så och försöker fixa lite fusk-HD när den kan, jag vet inte. Jag håller fortfarande på och tweakar bilden (på ett amatörmässligt sätt visserligen) hela tiden för att se vad jag kan krama ur maskinen. Det är jättekul :)

Jag längtar efter att se vad den kan göra med äkta HD....

Postad 16 november 2006 - 20:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu har jag två bilder i galleriet på hur det ser ut med datorbild på TV:n. Det blev inte bättre med VGA än med HDMI. Det gav en mindre bild i mitten. Jag fortsätter att köra med DVI-HDMI i hemmasnickrade upplösningen 1800 x 1000. Jag kommer nog att koppla in datorn ganska sällan, tex när familjsalbumet skall visas upp för gäster. Det är smidigare att använda laptopen som den är. Jag har en bra 17" skärm på den så det finns egentligen inget behov av att köra genom TV:n. Film får gå genom DVD-spelaren.

Postad 16 november 2006 - 21:10

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Nu har jag två bilder i galleriet på hur det ser ut med datorbild på TV:n. Det blev inte bättre med VGA än med HDMI. Det gav en mindre bild i mitten. Jag fortsätter att köra med DVI-HDMI i hemmasnickrade upplösningen 1800 x 1000. Jag kommer nog att koppla in datorn ganska sällan, tex när familjsalbumet skall visas upp för gäster. Det är smidigare att använda laptopen som den är. Jag har en bra 17" skärm på den så det finns egentligen inget behov av att köra genom TV:n. Film får gå genom DVD-spelaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Tro mig behovet kommer växa...det finns rätt mkt HD matrial på nätet att dra ner =). Fast det krävs lite mer av datorn, men om din laptop orkat med hade dy ju bara kunnat skaffa trådlös mus/tb och softa i soffan och njuta av HD klipp.surfning,spel osv.

Postad 17 november 2006 - 08:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Sammanfattning av för och nackdelar med KDS-55A2000 (efter några dagar)

+ Svärtan är otrolig.
+ Mycket fina färger.
+ Ljusstyrka och kontrast räcker och blir över.
+ Kort responstid, 2,5 ms, liten risk för eftersläpningar.
+ Hög upplösning med kapacitet för 1080p = relativt framtidssäkrad för de som inte vill byta TV på några år.
+ TV:n skalar upp SD-sändingar så att om dess är av god kvalitet får man lite HD-känsla (Sin City på canal+film2 igår via boxer var helt fantastisk, jag kan nästan inte tänka mig bättre bild).
+ Bra ingångar med bla 2 HDMI .
+ Rent fint ljud (jag är absolut ingen typisk audiofil men dessa kör väl ändå ljudet externt).
+ 55”… Man kan lugnt köra 4:3 sändningar i äkta 4:3 utan att bilden känns pyttig.
+ Massor med möjligheter att ställa in bilden.
+ Mycket bra horisontell betraktningasvinkel.

- Det finns ett svagt brummande fläktljud som jag bara hör när ljudet är av och det är tyst i rummet för övrigt. Jag kan tänka mig att en del mer känsliga än jag kan störa sig på detta.
- Om man gillar att ligga på golvet framför TV:n och titta så blir bilden något mörkare än om man har en mer normal vertikal betraktningsvinkel.
- Man bör sitta ca 3 meter ifrån eller mer om man ser sunkiga SD-sändningar. Annars ser man bildstörningarna lite för tydligt. 55” förstorar ju även upp störningar även om TV: gör ett bra jobb med att städa bilden (delvis beroende på inställningar).
- Klarar ej pixelmappning via DVI-HDMI. Datorbilden blir ändå bra men man måste ställa in en egen upplösning för att fylla bildytan helt. Kör man med VGA genom PC-ingången får man en bild som inte fyller ut hela bildytan.
- TV:n är inte helt platt. Detta är inget negativt för mig som måste ha TV:n i ett hörn och dessutom har en ettåring som kanske skulle kunna välta en platt TV, men jag vet att många vill ha upp sin TV på väggen och det kan man glömma med denna.

+/- Analog TV har jag svårt att bedöma för min mottagning är ganska dålig och jag tittar bara på TV genom Boxer.

Sammanfattning: Om bildkvalitet är nummer ett och du vill ha en stor TV så är detta TV:n för dig. Jag tror inte man kan få en bättre stor bild ens för betydligt mer pengar (frontprojektorer borträknade). Jag har svårt att tro att Plasma eller LCD kan leverera lika bra svärta och färger i kombination med denna höga upplösning. LcOS är lika bra som jag trodde. :)

Slutligen. Jag vet att jag är partisk och jag är ingen expert. Alla mina åsikter är subjektiva och det finns säkert många mer kunniga som har helt annan uppfattning, men är ni sugna på denna så kommer ni inte att bli besvikna. ;)

Postad 17 november 2006 - 16:01

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
hassesolo: Tackar för all input =)lite surt medpixelmappningen..hmm

Postad 17 november 2006 - 18:26

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Hejsan
Har följt den här tråden och känner nu att jag måste bara ha denna tv. Varifrån har ni som har tv'n beställt den ifrån om man får fråga? Technistore verkar ju va billigast.

Postad 17 november 2006 - 18:33

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Detta fick jag för svar för 2 dar sen:

D SONY 55¨ BRAVIA 55" SXRD,FULL HD,1080P
27098:-

(Med reservation för förändringar utanför vår kontroll!)

M.v.h.
Jonas

Advanced DataKonsult & Service i Skåne
http://www.DataPryl.se
-You name IT, We´ve got IT!

BW tv:n vid dören med DHL för ovan nämnda priset.

Redigerat av zamolxes, 17 november 2006 - 18:39.

Postad 18 november 2006 - 09:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Som du kanske vet om du följt tråden beställde jag den från Voxon eftersom de hade den i lager. 26000 inkl frakt till dörren. Fungerade nästan perfekt, det var bara posten som var lite sega. Beställde på onsdagen, hade den på måndagen.

Postad 18 november 2006 - 12:23

myrmidon
  • myrmidon
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
hur är det med ljudet i dessa bakprojjar?
är det inbyggda eller måste man köpa ljudanläggning till?

Postad 18 november 2006 - 12:33

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Som du kanske vet om du följt tråden beställde jag den från Voxon eftersom de hade den i lager. 26000 inkl frakt till dörren. Fungerade nästan perfekt, det var bara posten som var lite sega. Beställde på onsdagen, hade den på måndagen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Det var bra att veta! Jag skall snart beställa en apparat jag med. Undrar om fläkten låter mycket på den?

B W Vad köpte du föresten för 26.000 Skr. från Voxon? Enligt detta, http://www.voxon.se/...?itemId=5402851, kostar mer en så.

Redigerat av zamolxes, 18 november 2006 - 12:39.

Postad 18 november 2006 - 14:00

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Det var bra att veta! Jag skall snart beställa en apparat jag med. Undrar om fläkten låter mycket på den?

B W Vad köpte du föresten för 26.000 Skr. från Voxon? Enligt detta, http://www.voxon.se/...?itemId=5402851, kostar mer en så.

<{POST_SNAPBACK}>

Priser justeras ju ideligen på nya produkter, det kan ändras från dag till dag. Beror ju på konkurrenterna och tillgång.

Postad 18 november 2006 - 14:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
De verkar ha höjt priset.
Angående fläktljud och annat se inägg 163 i denna tråd. :(

Postad 18 november 2006 - 15:51

Unregistered2b92ee77
  • Unregistered2b92ee77
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Denna verkar ju helt klart intressant.

Har funderat länge på att byta ut min 29 tummare,
kikat på bl.a. Sonys 46" och helt plötsligt hittar man
den här godbiten.

Är väl inte värt o lägga 5-15k mer för en LCD/Plasma nu
när den här finns?

Postad 18 november 2006 - 16:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det beror på vad som är viktigt för dig. Om bildkvalitet är nummer ett så köp denna. Om du måste ha något som går att hänga på väggen så får det bli LCD eller plasma. Som sagt, se inlägg 163 i denna tråd för plus och minus. Är du intresserad av LcOS-tekniken läs denna artikelserie:

http://www.extremete...,1930271,00.asp

Om du vill läsa ett par proffsresentioner av motsvarande 60-tummare i USA (vad jag förstår identisk förutom storleken) så kolla dessa länkar.

http://www.soundandv...=1&print_page=y

http://reviews.cnet....32.html?tag=sub

Postad 18 november 2006 - 16:28

myrmidon
  • myrmidon
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

hur är det med ljudet i dessa bakprojjar?
är det inbyggda eller måste man köpa ljudanläggning till?

<{POST_SNAPBACK}>

??

Postad 18 november 2006 - 16:29

Unregistered2b92ee77
  • Unregistered2b92ee77
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Är just efter dom egenskaperna som du har hyllat tidigare :(

Kommer primärt använda TV:n till Xbox360 och PC.
Polarn köpte en 50" LG plasma för någong vecka sen
och tycker att texten blir väldans suddig på den när
man kör PC genom den.
Tittar man på dina bilder så ser PC bilden skarp och
fin ut.

Hade först planer på att hänga upp nya TV:n på väggen, men
denna är ju drygt 40cm djup så det spelar ju ingen roll, måste
ju iaf ställa DVD / Förstärkare mm under den.

Postad 19 november 2006 - 01:41

Unregistered2b92ee77
  • Unregistered2b92ee77
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Elller finns det nåtnfrån LDC / Plasma världen som
kan säg emot det här köpet?

Vill ju a most bang for the bucks så att säga......1920x1280 etc

Postad 19 november 2006 - 14:13

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Elller finns det nåtnfrån LDC / Plasma världen som
kan säg emot det här köpet?

Vill ju a most bang for the bucks så att säga......1920x1280 etc

<{POST_SNAPBACK}>

52 " sharp lcd kommer väl närmast på ca 36 k,sen har du lg 47" för ca 27k...om vi ska räkna in pris,storlek och 1080p. och beräkna ca 8000 timmar per lampa vid "normal andvändning" så kanske nåt/några lampbyten så är du uppe i en platt 52" sharp lcd 1080...,med det sagt så innebär inte det att den är bättre (dock bättre dator läge,det vet jag redan nu)

just bland dessa jag själv just nu väljer =)

mvh

Postad 19 november 2006 - 14:36

myrmidon
  • myrmidon
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
räcker lampan 8000 timmar?jisses,jag som trodde det handlade om 1000-3000 timmar.
den räcker med andra ord ett antal år då:o

Postad 19 november 2006 - 14:55

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

räcker lampan 8000 timmar?jisses,jag som trodde det handlade om 1000-3000 timmar.
den räcker med andra ord ett antal år då:o

<{POST_SNAPBACK}>

Jag läste iallfall att det var brinntiden,vart ?,när?...ta det med en nypa salt.dom brukar okså va riktigt mesiga när det gäller "normal andvändning". Inte i närheten av min normala andvändning =). Däremot är lampan billig ca 250$. tex lcd kan ju ha 60-80 k i brinntid och innan dess har man bytt =)

mvh

Postad 20 november 2006 - 23:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp lite fler bilder.
Bilden från dator blir faktiskt mycket bra fast det ej är pixelmappat. Ruskigt svårt att ta riktigt skarpa bilder utan stativ till kameran, men det blev hyfsat.

Postad 22 november 2006 - 18:28

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Det är väl inga problem att köra progressive scan på denna TV från t ex dvdspelare, PS2 eller Gamecube?

Postad 23 november 2006 - 18:30

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har nu beställt denna tv efter att ha drömt om den varje natt i 1v:) Efter att ha sett hassesolo's bilder och läst lite om den så tror jag inte att jag blir besviken.

Återkommer när jag fått och hunnit testa den med en liten recension.

Postad 23 november 2006 - 21:32

Unregistered2b92ee77
  • Unregistered2b92ee77
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har nu beställt denna tv efter att ha drömt om den varje natt i 1v:) Efter att ha sett hassesolo's bilder och läst lite om den så tror jag inte att jag blir besviken.

Återkommer när jag fått och hunnit testa den med en liten recension.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyllos dig :wub:
Får tyvärr vänta 1-2 månader tills det är dax för mig... =/
har oxå bestämt mig för att det blir denna, tack vare mr Solo

Ser framemot din recension

Postad 25 november 2006 - 19:06

Unregistered32408
  • Unregistered32408
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har ja med blitt intresserad av denna "lilla" sak.
Har en fråga bara. Kan inget av detta så.

Om lampan tar slut/går sönder. Kan man byta den själv då?! Eller e de skicka iväg 40 kilos tv'n på service som gäller?

Postad 25 november 2006 - 21:35

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
hej!
jag har 2 frågor, är det någon som vet hur långbrinntid det är på lampan..? och om någon vet om någon butik i örebro har den här tv som man kan kolla på den..?? ;)

Postad 27 november 2006 - 15:35

Unregistered32408
  • Unregistered32408
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Bump*
Finns de nå bra ställe i gbg området som denna finns att titta på?
Är sjukt sugen på att se hur bra den e. Min föregående fråga står fortfarande obesvarad:
Byter man lampa själv eller e de helt uteslutet?

Postad 27 november 2006 - 17:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det går bra att byta lampa själv. Utförliga instruktioner finns i instruktionsboken.
Jag har uppdaterat galleriet några gånger sedan mitt förra inlägg. :)

Postad 27 november 2006 - 19:35

nuco
  • nuco
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Bump*
Finns de nå bra ställe i gbg området som denna finns att titta på?
Är sjukt sugen på att se hur bra den e. Min föregående fråga står fortfarande obesvarad:
Byter man lampa själv eller e de helt uteslutet?

<{POST_SNAPBACK}>

MediaMarkt i Sisjön har den . Dem hade den iaf sist jag var där för 1 vecka sen.

Blev bra sugen men svårt att motivera 25k för en TV idagsläget :)

Postad 28 november 2006 - 08:34

Unregistered32408
  • Unregistered32408
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Svårt att motivera 25k för en TV idagsläget :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe de försvinner lite lätt bland allt annat när man tar lån för en lägenhet och måste "renovera" lite ;) :lol:

Postad 28 november 2006 - 11:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Så idag fikk jeg endelig testa å legge ut 1080p via htpc'en, DVI-HDMI, 60 Hz, perfekt 1:1 Pixel mapping og ekstremt lite overscan, så lite at det er ingen mening å gjöre en overscan korrigering. Denne tv'en er sjukt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Post bilder da man ! :o

<{POST_SNAPBACK}>

lite bumpning av detta svar ;) Jag vill också se mer bilder :lol:

Postad 28 november 2006 - 11:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Fick just leverans av min 55A i fredags och kunde ersätta en hel hög kablar med 2 HDMi från CD:s HD box och Sonys DVD-spelare. Med stor spänning drog jag såsmåningom igång underverket och det finns bara ett ord - WOW!

HD-kanalerna är super...fotbollsbilderna från SVT:s HD-slinga är otroliga för att inte tala om Discovery HD. SDTV från CD:s box är också högst njutbara. Visa mig den plasma eller LCD som slår detta!

Drog bara ner en aning på färgmättnaden, för övrigt fabriksinställningar.

NÖJD!

<{POST_SNAPBACK}>

Bilder!!! Snälla !!!! :o

Postad 28 november 2006 - 12:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Bilder!!! Snälla !!!! 

Är det någon särskild del av TV:n du vill ha bild på som du saknar? Jag tycker att jag har lagt upp en massa bilder...

Postad 28 november 2006 - 16:15

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Nej inte direkt bara fler bilder :lol: Det är intressant att se olika typer av screenshots och se vad den kan prestera. Dina bilder tycker jag har givit TV ett bra rykte :o

Passar även på att fråga om det finns någon i Halmstad eller Falkenberg som kan dema den hemma för mig?

MVH Kribban

Postad 28 november 2006 - 16:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det är tyvärr ganska svårt att ta bra bilder på själva bilden. :o
För det första måste man ta utan blixt (=lång exp-tid) och då är det dels svårt att hålla kameran tillräckligt still och dels blir allt som rör sig på bilden suddigt. Alltså måste man pausa bilden på en DVD och då blir bilden ändå lite suddig i pausat läge... Pausar jag digitalboxen så blir bilden väldigt pixlig så det är ingen ide att göra det.
Det enda som är förhållandevis lätt är att ta på en bild som man visar genom datorn (typ skribordsunderlägg). Då får man hög upplösning och en stillastående lättfotograferad bild.

Postad 28 november 2006 - 21:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt upp 3 ny bilder tagna på nån hyrd DVD-film.

Jag vill betona att TV:n inte kan utföra mirakel. En sunkig TV-sändning kommer alltid att se ganska kass ut, åtminstonde om man sitter för nära en skärm som är så här stor! Du kan alltså inte sätta på en vanlig TV-kanal, ställa dig en meter ifrån och säga WOW. Även om svärtan och färgerna etc är kanon så ser man ju alla bildstörningar i sändningen om man kommer för nära.

Här listar jag lämpliga betraktningavstånd (ca)
Kass sändning via digitalTV-box: helst inte närmare än 4 m
Bra sändning via digitalTV-box (tex SVT): ca 3,5 m
DVD-film med scartsladd: 2,5-3 m
Surfa via inkopplad dator: Det går bra att sitta i princip hur nära som helst.

Med HD-sändningar kan man förmodligen sitta på 2-2,5 m utan problem.

Det är inte TV:n som sätter gränserna, det är signalkvaliteten.

Postad 28 november 2006 - 22:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Gillar verkligen att du är så frikostig med bilderna :) Jag blir bara mer och mer sugen på denna TV då ingen LCD eller Plasma lyckas imponera på mig. Frugan däremot protesterar för hon tycker att det är för stort ;)

MVH Kribban

Postad 28 november 2006 - 22:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Du får väl två bilder till då (från kvällens sportnytt). :)

Postad 28 november 2006 - 23:02

Unregistered7305fc44
  • Unregistered7305fc44
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
fråga....hur känslig är den mot tex solljus i rummet, reflexer mm?

Postad 29 november 2006 - 08:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Skärmen är antireflexbehandlad så det blir inga starka speglingar i skärmen.
TV:n klarar denna årstids dagsljus utmärkt. Jag har inte haft den på sommaren så vi får väl se då. Jag har i alla fall bara ljusstyrkan inställd på 50 av hundra nu, annars lyser skärmen för starkt. Dessutom har jag på enersgisparläge, inte för att spara energi men för att bilden inte skall bli för skrikig.

Jag tror inte att du behöver oroa dig om du inte ställer TV:n precis mitt emot ett fönster.

PS Om du kollar på en av bilderna i mitt galleri (sjätte nedifrån) så lyser solen lite på TV:ns frasida. DS

Postad 29 november 2006 - 08:41

komplement
  • komplement
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Vilken tur att man kan läsa, fick upp ögonen för denna variant av TV igår ;)

Hur funkar det med avmattning på bilden år efter år?
Eller försvinner detta problem iom att det är en LCD-panel?
Slipper man undan regnbågseffekter också?

Finns lampan att köpa separat nu?

Priset är ju trots allt riktigt bra i jämförelse med LCD/Plasmor.

Är marknaden större för dessa apparater i staterna?
Hur ser det ut framåt, kommer marknaden att öka här också, eller är alla insnöade på LCD/Plasma som tränger undan dessa apparater?

Denna får hamna på framtida inköp :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.